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Anesthesia & Analgesia | 1998

The Effects of Increased Doses of Bovine Hemoglobin on Hemodynamics and Oxygen Transport in Patients Undergoing Preoperative Hemodilution for Elective Abdominal Aortic Surgery

Stefan-Mario Kasper; Frank Grüne; Michael Walter; Nefissa Amr; H. Erasmi; Walter Buzello

In two consecutive studies (Study A and Study B), we evaluated the effects of increasing doses of HBOC-201, a bovine hemoglobin-based oxygen carrier, on hemodynamics and oxygen transport in patients undergoing preoperative hemodilution for elective abdominal aortic surgery. After the induction of anesthesia and the exchange of 1 L of blood for 1 L of lactated Ringers solution, 24 patients (12 in each study) were randomly assigned to receive, within 30 min, a predetermined volume of either HBOC-201 or 6% hydroxyethyl starch (Study A 6.9 mL/kg; Study B 9.2 mL/kg). Monitored variables included systemic and pulmonary arterial pressures, arterial and mixed venous blood gases, and calculations of cardiac index (CI), systemic (SVRI) and pulmonary (PVRI) vascular resistance indices, oxygen delivery index (Do2 I), oxygen consumption index (Vo2 I), and oxygen extraction ratio (O2 ER). In both studies, the infusion of HBOC-201 was associated with increases in SVRI (Study A 121%; Study B 71%) and PVRI (Study A 70%; Study B 53%) and with a decrease in CI (29% both studies). Hemodilution with HBOC-201 maintained the arterial oxygen content at levels higher than hemodilution with hydroxyethyl starch, but the advantage of a greater oxygen-carrying capacity was offset by the increase in SVRI, with a resulting net decrease in both CI and Do2 I (Study A 30%; Study B 28%); Vo2 I was maintained by increased O2 ER. In terms of hemodynamics and oxygen transport, hemodilution with bovine hemoglobin in these doses provided no apparent benefit over hemodilution with hydroxyethyl starch. Implications: Bovine hemoglobin in doses ranging between 55 and 97 g of hemoglobin increased vascular resistance and decreased cardiac output in anesthetized surgical patients. In terms of hemodynamics and oxygen transport, hemodilution with bovine hemoglobin in these doses provided no apparent benefit over hemodilution with hydroxyethyl starch. (Anesth Analg 1998;87:284-91)


Langenbeck's Archives of Surgery | 1983

Gefäßersatz bei kleinkalibrigen Arterien —eine neue bovine Kollagenprothese

H. Erasmi; S. Horsch; J. Müller; H. P. Rohr; Heinz F Lichti; W. Fraefel

SummaryA new bovine collagenic prosthesis (Solcograft P) was tested in animal experiments. In 45 dogs the infrarenal abdominal aorta was substituted. During a follow-up period of up to 18 months the functional rate amounted to 88 %. Joint-crossing iliaco-femoral bypasses were implanted in 31 dogs, 5 times in both sides. For the new bovine collagenic graft the functional rate ran up to 83 %, during a follow-up period of 9 months. A wound infection was observed twice in the inguinal region thus exacting the removal of the prosthesis. An aneurysm was not observed. In our opinion the satisfying results are due to the compliance of the new prosthesis which is similar to natural artery.ZusammenfassungEine neue bovine Kollagenprothese (SolcograftP) wurde im Tierexperiment erprobt. Bei 45 Hunden wurde die infrarenale Aorta abdominalis ersetzt. In einer Nachbeobachtungszeit bis zu 18 Monaten betrug die Funktionsrate 88%. Gelenküberschreitende iliaco-femorale Bypässe wurden bei 31 Hunden, davon 5mal beidseits, implantiert. Für die neue bovine Kollagenprothese beträgt die Funktionsrate bei einer Nachbeobachtungszeit von bisher 9 Monaten 83%. 2mal kam es zu einer Wundinfektion in der Leiste, die schließlich die Entfernung der Prothese erforderlich machte. Ein Aneurysma wurde nicht beobachtet. Die befriedigenden Ergebnisse sind unserer Meinung nach auf die gute Compliance der neuen Prothese zurückzufüühren, die der natürlichen Arterie weitgehend entspricht.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1997

Letalitätsfaktoren des Darminfarkts primär vaskulärer Genese

Michael Gawenda; P. Scherwitz; Michael Walter; H. Erasmi

Despite diagnostic and therapeutic advances, mesenteric vascular occlusion with intestinal infarction is often fatal. Parameters determining the high mortality are seldom discussed in the literature. By univariate statistical analysis we correlated the therapeutic outcome of our patients to 20 parameters. Between 1 January 1984 and 30 April 1996 we treated 22 men and 18 women with acute bowel ischemia of vascular origin. All patients underwent laparotomy, 40% (n=16) due to the diagnosis of mesenteric infarction. In 15% (n=6) the laparotomy was only exploratory; in 34 cases (85%) bowel resection was carried out. Mortality for all patients was 55% (n=22). Univariate analysis of the 20 parameters showed that the therapeutic outcome was significantly correlated to a pre-existing diabetes, the course of hospitalization, and the high ASA class. There was no correlation to the length of resected bowel. Most parameters that determine the mortality of bowel infarction are pre-existing and cannot be influenced, but survival can be achieved in some patients if radical and aggressive resection is carried out at the side of almost complete small bowel infarction and followed by an elective second-look operation. Even short-bowel syndrome can be treated. Patients can return to a near normal lifestyle with an acceptable quality of life with the aid of parenteral nutrition at home.ZusammenfassungMesenteriale Gefäßverschlüsse mit konsekutiver Darmnekrose sind trotz aller diagnostischen und therapeutischen Fortschritte weiterhin von einer hohen Mortalität begleitet. Faktoren, die diese hohe Sterblichkeit verursachen, wurden in der Literatur bisher nur vereinzelt analysiert. Wir untersuchten deshalb mittels univarianter statistischer Testverfahren den Einfluß verschiedener Faktoren auf den Behandlungsausgang. Vom 1.1.1984 bis 30.4.1996 behandelten wir 40 Patienten mit einer akuten Darmischämie vaskulärer Genese. Das mittlere Alter der Patienten (m : f=22 : 18) betrug 64,5±2,4 Jahre, die Symptomdauer vor der stationären Aufnahme belief sich im Mittel auf 2,6±0,5 Tage. Sämtliche Patienten wurden einer Laparotomie unterzogen, 40% (n=16) unter der Verdachtsdiagnose des Mesenterialinfarkts. In 15% (n=6) wurde die Operation als Exploration beendet, bei 34 Patienten (85%) erfolgte die Resektion ischämischer Darmanteile, in 47,5% (n=19) gefolgt von Second-look-Operationen. Die Klinikmortalität betrug 55,0% (n=22). Die univariante Analyse von 20 Parametern zeigte den statistisch signifikanten Einfluß eines vorliegenden Diabetes mellitus, einer vorbestehenden Hospitalisation sowie hoher ASA-Klassen auf die Mortalität. Die mittlere Länge des Darmresektats wies keinen statistisch signifikanten Einfluß auf das Überleben auf. Ein therapeutischer Nihilismus ist selbst bei ausgedehnter Darmischämie nicht angezeigt. Ohne Resektion versterben alle Patienten. Wenn auch die meisten Faktoren, die die Mortalität beeinflussen, durch die Erkrankung und den einzelnen Patienten vorgegeben sind, kann ein Teil der Patienten gerettet werden. Ein aus der Resektion resultierendes Kurzdarmsyndrom ist durch die nachfolgende ambulante Langzeit-parenterale Ernährung erfolgreich behandelbar.


Gefasschirurgie | 2001

Kostenanalyse der Chirurgie des infrarenalen Bauchaortenaneurysmas nach Einführung der Bundespflegesatzverordnung

M. Walter; Marcus Overhaus; Joerg Heckenkamp; H. Erasmi

ZusammenfassungFragestellung: Seit dem 01.01.1996 gilt in der Bundesrepublik die Bundespflegesatzverordnung, die anhand von Sonderentgelten (SE) und Fallpauschalen (FP) die Finanzierung des Krankenhausaufenthalts und der Behandlung gewährleisten soll. In der Gefäßchirurgie gehören Eingriffe an der Bauchaorta bei Aneurysma (BAA) durch Ersatz mit Rohr- bzw. Y-Prothese zu den Eingriffen, deren Operationskosten über ein SE abgerechnet werden. Es soll gezeigt werden, ob mit diesem Abrechnungssystem eine Kostendeckung an einer Universitätsklinik unter besonderer Differenzierung zwischen Notfall- und Elektiveingriffe erreicht werden kann. Methodik:Über einen 2-Jahres-Zeitraum wurden 141 Patienten in die prospektive Verlaufsstudie aufgenommen. Es erfolgte eine detaillierte prä-, post- und intraoperative Datenerfassung. Anhand dieser Daten wurden die tatsächlichen Operations- und Gesamtkosten dem SE und Abteilungspflegesatz gegenübergestellt. Der Mann-Whitney-U-Test diente der statistische Auswertung. Ergebnisse: Für die Kostenkalkulation mit dem Kriterium Notfall- (n=26) oder Elektiveingriff (n=115) ergab sich in unserem Patientengut eine positive Bilanz der Operationskosten bei den Elektiveingriffen von +300 DM/Patient und eine negative Bilanz von −3660 DM/Patient bei Notfalleingriffen (p<0,0004). Bei Betrachtung der Gesamtkosten fand sich bei den Elektiveingriffen eine positive Bilanz von +3788 DM/Patient und eine negative Bilanz bei den Notfalleingriffen von −12.200 DM/Patient (p<0,0001). In der Zusammenfassung ließ sich ein Überschuss von +840 DM/Patient berechnen. Schlussfolgerungen: Die elektive Chirurgie des infrarenalen BAA erzielt in dieser Studie eine positive Bilanz. Eine Kostendeckung der akuten BAA-Chirurgie ist sowohl für die Operations-, als auch für die Gesamtkosten nicht gegeben. Für das gesamte Patientenkollektiv ergibt sich eine Kostendeckung mit geringem Überschuss.AbstractPurpose. According to the new German Health Care Law (Bundespflegesatzverordnung), hospital payments have been restructured. Services are now refunded by health care insurance companies either by payments for given surgical procedures (Sonderentgelt) and fixed daily refunds or by case-related reimbursements, including all costs of the hospital stay (Fallpauschale). Procedures on infrarenal aortic aneurysms are related to payments for defined surgical procedures. This study was undertaken to show if cost effectiveness can be achieved with this new health care law at a university hospital for both emergency and elective procedures. Methods. During a 2-year period, 141 patients were included in this prospective study. The perioperative data were analyzed. The resulting overall costs as well as the costs of the operation were compared with the health insurance payments. Statistical analysis was undertaken with the Mann-Whitney U test. Results. Cost analysis differentiated according to the criteria emergency (n=26) and elective (n=115) surgery showed a positive balance of the surgical procedure costs in our elective patient group with +300 DM/ patient and a negative balance in the patient group who underwent an emergency procedure of −3660 DM/patient. In consideration of the overall costs, we found a positive balance of +3788 DM/patient in the elective procedure group and a negative balance of −12.200 DM/patient in the emergency procedure group. Regarding emergency and elective procedure groups together, a positive balance of 840 DM/patient was achieved. Conclusions. Surgery of infrarenal aortic aneurysms is cost-effective at a university hospital under the new German health care laws. A negative balance in operation costs as well as in the overall costs was only tallied in the emergency procedure group.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1983

151. Eine neue bovine Kollagenprothese (SOLCOGRAFT P) für den peripheren Gefäßersatz

S. Horsch; H. Erasmi; H. Pichlmaier

SummaryBlood vessel replacement in peripheral segments has still not been satisfactorily solved, but the best results have been obtained with the saphenous vein. A new bovine graft was examined in animal tests, with attention given to aneurysm formation and infection. The infrarenal aorta was replaced in 45 dogs with a patency rate of 88.9 %; 36 times an iliofemoral bypass was constructed, with patency of 83.3 %. Based on these results, 43 patients were operated on: 12 infraglenoidal, 7 supraglenoidal, 8 post-tibial, and 16 bypasses at other sites. One graft infection was controlled and the graft stayed patent. With the exception of 1 post-tibial graft, all others are patent. Longest observation time: 18 months.ZusammenfassungDer periphere Gefäßersatz ist noch immer nicht befriedigend gelbst. Ein neuer boviner Heterograft wurde im Tierexperiment hinsichtlich Infektion and Aneurysmabildung erprobt. 45 Hunden wurde die infrarenale Aorta ersetzt, Durchgängigkeit : 88,9 %; 36mal ein iliaco-femoraler Bypass angelegt, Durchgän-gigkeit: 83,3 %. Basierend auf dem experimentellen Erfolg wurden 43 Patienten operiert: 12 infraglenoidale, 7 supraglenoidale, 8 tibialis-posterior Bypässe wurden implantiert. 1 Infektion trat auf, wurde beherrscht, der Bypass blieb durchgangig. Außer einem tibialis-posterior Bypass waren alle Implantate durchgangig. Maximale Nachbeobachtungszeit: 18 Monate.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1982

202. Indikation und Ergebnisse bei extra-anatomischen Umleitungsverfahren

Rainer Schmidt; S. Horsch; H. Erasmi; H. Pichlmaier

SummaryThe indication for performance of an extra-anatomical bypass is found in high-risk patients and in certain vascular infections. From 1972–1981, 179 axillo-(bi-)femoral and 120 femoro-femoral bypasses were implanted using Dacron, Dacron-velours, double-velours, and PTFE Spiral prostheses. Results over a period of 9 years were given. The cumulative patency rate for the femoro-femoral bypasses was 84.1 % after 3 years, for the axillo-(bi-)femoral bypasses 55.9 % after 4 years, and for the axillo-femoral bypasses 34.7 % after 4.7 years.ZusammenfassungDie Indikation zur Anlage eines extraanatomischen Bypasses besteht bei Patienten mit hohen präoperativen Risikofaktoren und bei tiefer Gefäßinfektion. Von 1972–1981 wurden 179 axillo-(bi-) femorale und 120 femoro-femorale Bypässe unter Verwendung von Dacron-, Dacron-Velours-, DoppelVelours und PTFE-Spiral-Prothesen implantiert. Die Nachbeobachtung war bis zu 9 Jahren möglich. Die kumulative Durchgängigkeitsrate betrug beim femoro-femoralen Bypass nach 3 Jahren noch 84,1 %, beim axillo-(bi-)femoralen Bypass nach 4 Jahren noch 55,9 % und beim axillo-femoralen Bypass nach 4,7 Jahren noch 34,7%.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1981

239. Heterologer Gefäßersatz der Aorta abdominalis im Tierexperiment

H. Erasmi; S. Horsch; H. Pichlmaier; H. P. Rohr; W. Fraefel

SummaryA new modified bovine collagen graft is reported on that was implanted 19 times in dogs distal to the renal arteries and proximal to the aortic bifurcation. After more than 7 months the patency rate was 95 %. The new prosthesis was originally made from the carotid arteries of calves. After mechanical preparation, dehydration, and cross-linking with acid dichloride, potentially antigenic material was removed by enzymatic hydrolysis and finally, the material was treated with glutaraldehyde.ZusammenfassungEs wird über die Implantation einer neuen bovinen Kollagenprothese berichtet, die bei 19 Hunden im Bereich der infrarenalen Aorta implantiert wurde. — Die Durchgängigkeitsrate betrug nach bis zu 7 Monaten 95%. — Das Ausgangsmaterial der neuen Prothese ist die A. carotis comm. des Kalbes. Nach mechanischer Präparation, Entwässerung und Quervernetzung mit Säuredichlorid wurde potentiell antigenes Material durch enzymatische Hydrolyse aus der Prothese entfernt. Anschließend erfolgte eine Behandlung mit Glutaraldehyd.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1997

Fatal outcome factors of intestinal infarct of primary vascular origin

Michael Gawenda; P. Scherwitz; Michael Walter; H. Erasmi


Gefasschirurgie | 2001

Cost analysis of infrarenal aortic aneurysm surgery under the new German health care law

Michael Walter; Marcus Overhaus; Joerg Heckenkamp; H. Erasmi


Langenbeck's Archives of Surgery | 1997

Letalittsfaktoren des Darminfarkts primr vaskulrer Genese

Michael Gawenda; P. Scherwitz; Michael Walter; H. Erasmi

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S. Horsch

University of Cologne

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M. Walter

Humboldt University of Berlin

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Frank Grüne

Erasmus University Rotterdam

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Walter Buzello

Texas Tech University Health Sciences Center

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