H. Wolff
Humboldt University of Berlin
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Featured researches published by H. Wolff.
Experimental pathology | 1985
K. Gellert; Heinz David; Gabriele Otto; I. Uerlings; H. Wolff
Livers of mini LEWE pigs were perfused continuously for 6 h on a novel perfusion system through the portal vein (laminar flow from 200 to 300 ml/min, pressure 270 Pa) and through the A. hepatica (pulsating flow from 100 to 200 ml/min, pressure: 10.6/5.5 kPa). The following perfusion media were used for determining the best conservation conditions at 10 to 12 degrees C: Pig blood/Krebs-Henseleit bicarbonate buffer 1:1; Pig blood/Ringer lactate solution 1:1; Pig plasma; Collins C 2 perfusion solution. After perfusion with Collins C 2 solution the hepatocytes show swelling and dilation of the granular endoplasmic reticulum; after perfusion with the other solutions the changes of the hepatocytes are negligible. The alterations of the sinusoidal wall cells depend on the perfusion pressure and flow and the composition of the solution. After continuous perfusion the sinusoidal walls are characterized by vesicles of endothelial cells, dilatation of the Disse space and fragmentation of hepatic microvilli.
Journal of Molecular Medicine | 1984
Jochen Kunz; Heinz David; D. Kranz; D. Kunze; W. Lohse; Gabriele Otto; H. Simon; R. Wack; H. Wolff
SummaryA total of forty-four biopsies from nine liver transplantation patients, who had developed complications postoperatively, were studied histologically and, in part, electron-microscopically. Morphologic signs of acute rejection were seen in three patients, while there were indications of chronic rejection in one patient. In combined lesions, such as drug-induced hepatosis, cholangitis, hepatitis, and rejections, the interpretation of biopsy findings may be difficult, and special entities cannot in every case be separated unequivocally. Changes of serum bilirubin and of serum enzyme activity do not run entirely parallel to the microscopically detectable structural lesions. For diagnosis of complications after liver transplantation both the morphologic and the clinical findings must be considered.
Langenbecks Archiv f�r Chirurgie | 1981
Gabriele Otto; Ch. Kemmer; H. Wolff; Heinz David
SummaryPorcine livers were preserved by simple hypothermic storage for 6 h using plasma-protein-fraction 5%, albumin 5%, Collins C2, and Ringer-lactate. Electron-microscopic alterations primarily consist of aggregations of nuclear chromatin, marginal chromatin condensation, swelling and destruction of cristae mitochondriales, swelling and degranulation of the endoplasmic reticulum. These signs of cell damage are of varying intensity depending on the different preservation methods. The best condition of hepatocytes on the whole is guaranteed by using Collins C2-solution.ZusammenfassungSchweinelebern wurden durch einfache hypotherme Lagerung mit Plasma-Protein-Fraktion 5% (PPF), Albumin 5% (A), Collins C2 (C) und Ringer-Lactat (R) über 6 h konserviert. Die elektronenmikroskopischen Veränderungen bestehen in erster Linie im Auftreten von Chromatinverdichtungen des Zellkernes, Kernwandhyperchromatose, Schwellung und Cristaedestruktion der Mitochondrien, Schwellung und Degranulierung des endoplasmatischen Reticulums. Diese Schädigungszeichen sind für die verschiedenen Konservierungsverfahren unterschiedlich stark ausgeprägt. Den besten Zustand der Hepatocyten insgesamt gewährleistet die Collins-C2-Lösung.
Langenbeck's Archives of Surgery | 1981
Gabriele Otto; Heinz David; H. Wolff; Wassilew G; Ingrid Marx
SummaryPorcine livers were preserved by simple hypothermic storage for 6 h using plasma-protein-fraction 5%, albumin 5%, Collins C2, and Ringer-lactate followed by a morphometric evaluation of the electron-microscopic changes. The morphometric parameters reflecting swelling of mitochondriae showed the most pronounced changes and were suited best for reproduction. The best result was achieved by using Collins C2-storage. The endoplasmic reticulum was found to be only slightly swollen in all preservation solutions investigated here, at the same time a degranulation of granular endoplasmic reticulum could be demonstrated. The increase in volume of lysosomes per unit-volume was not significant.ZusammenfassungSchweinelebern wurden durch einfache hypotherme Lagerung mit Plasma-Protein-Fraktion 5 % (PPF), Albumin 5 % (A), Collins C2 (C) und Ringer-Lactat (R) über 6 h konserviert. Es erfolgte eine morphometrische Auswertung der elektronenmikroskopischen Veränderungen. Die morphometrischen Parameter für die Schwellung der Mitochondrien sind am stärksten verändert und am besten reproduzierbar. Die geringsten Schädigungszeichen finden sich nach Collins-Lagerung. Das endoplasmatische Reticulum weist für alle Konservierungsarten eine geringe Schwellung auf, desgleichen ist eine Degranulation des granulären ER nachweisbar. Die Zunahme des Lysosomen-volumens im Einheitsvolumen ist nicht signifikant.
Langenbeck's Archives of Surgery | 1987
H. Wolff; H. Lippert
SummaryOperations were performed on 190 patients for chronic pancreatitis at the Surgical Hospital of the Berlin School of Medicine (Charité) between 1979 and 1986. The residual endocrine function of the pancreas was followed up for 6 years on 52 patients who had undergone cephalic duodenopancreatectomy. The parameters used (GTT, serum insulin, C-peptide, sonography, computed tomography, and liver biopsy) revealed a significant increase in diabetic metabolism, deterioration of digestive ability, and unambiguous aggravation of fatty degeneration of the liver. Occlusion failed to provide any signs of endocrine protective function.ZusammenfassungVon 1979 bis 1986 wurden an der Chirurgischen Klinik der Charité 190 Patienten wegen einer chronischen Pankreatitis operiert. Bei 52 Patienten mit einer cephalen Duodenopankreatektomie wurde in einer 6jährigen Verlaufsstudie die endokrine Pankreasrestfunktion verfolgt. Die eingesetzten Parameter (GTT, Serum-Insulin, C-Peptid, Sonographie, CT und Leberbiopsie) ergaben einen signifikanten Anstieg der diabetischen Stoffwechsellage, eine gesteigerte Verdauungsinsuffizienz und eine deutlich zunehmende Leberverfettung. Durch die Occlusion wird keine endokrine Schutzfunktion erkennbar.
Langenbeck's Archives of Surgery | 1986
H. Wolff; R. Bieselt
Summary2,093 patients suffering from lung cancer underwent pneumonectomy from 1968 to 1983. 354 of them where small cellular bronchial carcinomas (SCLC). Resections were done in 16.9 %. In cases with SCLC pneumonectomy were performed in 52.5 %. The postoperative mortality was 4.9 %. In staging by TNM-system 5 years survival rate in stadium I was 43 %. In stadium III the 5 year survival rate was decreased to 20 %. This justifies the resection in cases with SCLC in TNM-stadium I. In another stadium radiological therapy or chemotherapy is recommended.ZusammenfassungUnter 2093 Lungenresektionen von 1968–1983 wegen eines Bronchial-Ca. fanden wir 354 kleinzellige Bronchialcarcinome (SCLC). Die Resektionsquote betrug 16,9 %. Die Pneumonektomierate beim SCLC lag bei 52,5 %. Die p.op. Letalität betrug 4,9%. Von den 265 Patienten, die bis 1977 wegen eines SCLC reseziert wurden, überlebten im Stadium Ia 43 % die 5-Jahresgrenze. In den fortgeschrittenen Stadien waren die 5-Jahresüberlebensquoten gegenüber dem Gesamtkollektiv aller Resezierten um die Hälfte reduziert. Die Resektionsbehandlung des SCLC im Stadium I wird befürwortet. In den fortgeschrittenen Stadien wird die radiologische und Chemotherapie empfohlen.
Langenbeck's Archives of Surgery | 1984
H. Wolff
SummaryIn a 5-year follow-up study of 49 patients with end-to-side portocaval shunt and arterialization of the hepatic stump and 49 patients without arterialization, we found no significant differences in postoperative mortality (11%) and survival rate (60%). The group with arterialization showed significantly better protein metabolism, a lower ammonia serum level and a reduced incidence of chronic encephalopathy. A disadvantage of the aortoportal shunt was the high rate of thrombosis. Morphological examination of the liver demonstrated no changes caused by overarterialization.ZusammenfassungIn einer 5-Jahresvergleichsstudie von 49 Patienten nach Anlage eines terminolateralen portocavalen Shunt mit Arterialisation und einer entsprechenden Gruppe mit portocavalem Shunt ohne Arterialisation wurden keine Unterschiede in der Operationsletalitdt (11%) und 5-JahresÜberlebenszeit festgestellt (60%). Die Patientengruppe mit Arterialisation zeigte jedoch einen signifikant besseren Eiweißmetabolismus mit einem erniedrigten Ammoniakspiegel und eine geringere Encephalopathierate. Nachteilig wirkte sich die hohe Thromboserate des arterioportalen Shunt aus. Die Lebermorphologie wies keine Veränderungen einer Überarterialisation aus.
Langenbeck's Archives of Surgery | 1981
H. Wolff; D. Lotenz; H. Lippert
SummaryIslets of the human pancreas were isolated by mechanical mincing (tissue chopper) and collagenase digestion (0.5; 1.0; 1.5 % solution at 37°C for 20 min). For the collagenase digestion a special incubator was developed. Autologous islet transplantation was used in eight patients. The indication for duodenopancreatectomy was severe chronic pancreatitis and the islets were infused into the liver via the portal vein. Four patients require no insulin substitution and the other four recipients need a daily insulin dose of 8-14U only. Islet transplantations have functioned for up to 2 years.ZusammenfassungLangerhanssche Inseln vom humanen Pankreas wurden durch mechanische Zerkleinerung und Kollagenaseverdauung (0,5,1,0;1,5 % bei 37°C für 20 min) isoliert. Für die Kollagenaseverdauung kam ein neuentwickelter incubator zur Anwendung. Bei 8 Patienten wurde eine autologe Inseltransplantation durchgeführt. Die Indikation für die Duodenopankreatektomie war eine schwere chronische Pankreatitis, und die Inseln infundierten wir über die Pfortader in die Leber. 4 Patienten sind frei von Insulinsubstitution, und 4 Empfänger benötigen eine tägliche Insulindosis zwischen 8-14E. Die längste Funktionszeit betrugt gegenwärtig 2 Jahre.
Langenbeck's Archives of Surgery | 1984
H. W. Altmann; G. Eßer; H. Pichlmaier; R. Pichlmayr; M. Trede; H. Wolff; J. R. Siewert
Langenbeck's Archives of Surgery | 1987
H. Wolff; H. Lippert