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Dive into the research topics where Hanka Schneider is active.

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Featured researches published by Hanka Schneider.


Journal of Refractive Surgery | 2005

Potentially accommodating intraocular lenses--an in vitro and in vivo study using three-dimensional high-frequency ultrasound.

Oliver Stachs; Hanka Schneider; Joachim Stave; Rudolf Guthoff

PURPOSE To investigate the accommodative performance of new intraocular lenses (IOL) using the advantages of three-dimensional ultrasound biomicroscopy. METHODS An in vitro simulation device was designed to study IOL performance using an artificial capsular bag and a stretching device. The haptic region of the Akkommodative 1CU (HumanOptics AG) and CrystaLens AT-45 (Eyeonics Inc) was visualized in vitro in three dimensions, using an in-house developed three-dimensional ultrasound biomicroscope. The in vitro results were used to describe the in vivo situation in four patients with accommodative implants. RESULTS The haptic position and angulation in consideration of the accommodation state was distinguished and analyzed. In the simulation model, a maximal angulation change of 4.5 degrees and 4.3 degrees and a maximal forward shift of 0.33 mm and 0.28 mm was observed for the AT-45 and 1CU, respectively. In vivo, a change in haptic angulation <100 and a maximal forward shift of 0.50 mm was observed for the 1CU. These changes correspond to a theoretical approximate value of 0.50 diopters. CONCLUSIONS The in vitro simulation device examined with three-dimensional ultrasound biomicroscopy provided information on the accommodative performance of these potentially accommodative IOL designs. Using three-dimensional ultrasound biomicroscopy, corresponding changes in haptic angulation during pharmacological-induced accommodation were observed.


Journal of Refractive Surgery | 2006

Pharmacological-induced haptic changes and the accommodative performance in patients with the AT-45 accommodative IOL

Oliver Stachs; Hanka Schneider; Ria Beck; Rudolf Guthoff

PURPOSE To investigate the accommodative performance of the AT-45 (eyeonics Inc, Aliso Viejo, Calif) using three-dimensional ultrasound biomicroscopy. METHODS The AT-45 haptic region was visualized in vivo 1 month after surgery in four patients using an in-house developed three-dimensional ultrasound biomicroscope. Haptic changes, axial shift, and accommodation amplitude were determined under pharmacologically induced accommodation. RESULTS The angulation, depending on the accommodation state, could be distinguished and analyzed. In vivo a mean change in haptic angulation of 3.3 +/- 3.3 degrees (range: 0 degrees to 7 degrees) and a mean forward shift of 0.13 +/- 0.08 mm (range: 0.05 to 0.2 mm) were observed for the AT-45 using pharmacologically induced accommodation. A mean accommodative amplitude of 0.44 +/- 0.24 diopters (D) (range: 0.25 to 0.75 D) was found using a Hartinger coincidence refractometer. CONCLUSIONS Minimal angulation changes and axial movements of the AT-45 have been demonstrated using pharmacological stimulation and objective measurement methods. The mechanical performance of the AT-45 in these eyes does not appear to provide the range of accommodation necessary for close work.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2001

3 Jahre Erfahrung mit der niedrig dosierten fraktionierten perkutanen Teletherapie bei subfoveolären Neovaskularisationen Klinische Ergebnisse

Michael P. Schittkowski; Hanka Schneider; Kathleen Grüschow; Peter G. Ziegler; Rudolf Guthoff; Rainer Fietkau

AIM The effect of low dose fractionated percutaneous teletherapy to visual acuity and the changes in subfoveolar neovascular membranes in age-related macular degeneration were investigated. PATIENTS AND METHOD 126 eyes of 118 patients (age 55-89 years; mean 74 ys.) were treated. Best distal and near visual acuity was assessed prior to (= initial visual acuity [IVA]) and 3, 6, 12, 18, 24, 30 and 36 months after teletherapy. Fluorescein angiography was performed prior to and 6, 12, 24 and 36 months after radiation therapy. For analysis patients were divided into different groups by IVA and membrane size. Maximal duration of observation was 36 months. Teletherapy was done by a 9-MeV photon linear accelerator through a lateral port in half-beam technique with a single dose of 2 Gy up to a total dose of 20 Gy within 12 days. RESULTS No severe negative side effects have been observed. Eight patients reported of epiphora and four patients complained of transient sicca syndrome. Visual acuity decreased more than one line in the group IVA 0.05-0.2. The group IVA 0.3-0.5 remained unchanged for 1 year. We found a tendency for increased visual acuity in group IVA > or = 0.6 for 18 months. After that time both groups showed decreased visual acuity, but all these patients reported of reduced metamorphopsia and increased color and contrast perception. CONCLUSIONS There is an influence of low dose fractionated percutaneous teletherapy on visual acuity, subfoveal neovascular membranes and metamorphopsia. IVA and duration of anamnesis play an important role. There seems to be no persistent effect; possibly increased dosage will bring a benefit.Ziel: Es wurde die Wirkung der Bestrahlung auf die Sehschärfe bei altersabhängiger Makuladegeneration mit chorioidalen Neovaskularisationen, die nach den MPS-Kriterien einer Laserkoagulation nicht zugänglich sind, untersucht. Patienten und Methode: 126 Augen von 118 Patienten im Alter von 55–89 Jahren (Mittel 74) wurden behandelt. Ein ophthalmologischer Status wurde bei der Voruntersuchung sowie bei den Kontrollen 3, 6, 12, 18, 24, 30, 36 Monate nach der Therapie erhoben. Zur Auswertung, in die wegen okulärer Nebenerkrankungen nur 78 Augen von 70 Patienten einbezogen werden konnten, wurden die Patientendaten nach dem Ausgangsvisus und der Art der chorioidalen Neovaskularisationen (klassischokkult) in Gruppen unterteilt. Die maximale Nachbeobachtungsdauer beträgt 36 Monate. – Die 9-MeV-Photonen-Teletherapie erfolgte über ein seitliches Stehfeld mit einer Einzeldosis von 2 Gy bis zu einer Gesamtdosis von 20 Gy (90%-Isodose). Die zehn Einzeldosen wurden an jeweils 5 aufeinander folgenden Wochentagen mit Wochenendpause appliziert. Ergebnisse: Schwerwiegende Nebenwirkungen konnten wir nicht beobachten. Die Therapie wurde bis auf subjektiv beobachtete Epiphora (acht Patienten) und passagere Siccasymptomatik (vier Patienten) gut vertragen und angenommen. Die Gruppe Ausgangsvisus 0,05–0,2 zeigte einen durchschnittlichen Visusabfall von mehr als einer Zelle. Bei einem Ausgangsvisus 0,3–0,5 fanden wir Visusstabilität bis zu 12 Monaten, danach langsame Visusreduktion. Die Gruppe Ausgangsvisus ≥ 0,6 wies einen tendenziellen Visusanstieg für ca. 12 Monate auf, beginnend nach 18 Monaten zeigte sich ein allmählicher Visusabfall. Die Patienten der beiden letztgenannten Gruppen zeigten eine Abnahme der Metamorphopsien sowie gesteigerte Farb- und Kontrastwahrnehmung. Schlussfolgerung: Die vorliegende Untersuchung zeigt, dass die niedrig dosierte fraktionierte perkutane Teletherapie die subfoveoläre Membran, die Sehschärfe und das Auftreten von Metamorphopsien beeinflusst. Dabei spielen Ausgangsvisus und Anamnesedauer eine entscheidende Rolle. Ein anhaltender Effekt scheint nicht zu bestehen; möglicherweise kann ein Applikationsmodus mit erhöhter Dosis hilfreich sein.Aim: The effect of low dose fractionated percutaneous teletherapy to visual acuity and the changes in subfoveolar neovascular membranes in age-related macular degeneration were investigated. Patients and Method: 126 eyes of 118 patients (age 55–89 years; mean 74 ys.) were treated. Best distal and near visual acuity was assessed prior to (= initial visual acuity [IVA]) and 3, 6, 12, 18, 24, 30 and 36 months after teletherapy. Fluorescein angiography was performed prior to and 6, 12, 24 and 36 months after radiation therapy. For analysis patients were divided into different groups by IVA and membrane size. Maximal duration of observation was 36 months. Teletherapy was done by a 9-MeV photon linear accelerator through a lateral port in half-beam technique with a single dose of 2 Gy up to a total dose of 20 Gy within 12 days. Results: No severe negative side effects have been observed. Eight patients reported of epiphora and four patients complained of transient sicca syndrome. Visual acuity decreased more than one line in the group IVA 0.05–0.2. The group IVA 0.3–0.5 remained unchanged for 1 year. We found a tendency for increased visual acuity in group IVA ≥ 0.6 for 18 months. After that time both groups showed decreased visual acuity, but all these patients reported of reduced metamorphopsia and increased color and contrast perception. Conclusions: There is an influence of low dose fractionated percutaneous teletherapy on visual acuity, subfoveal neovascular membranes and metamorphopsia. IVA and duration of anamnesis play an important role. There seems to be no persistent effect; possibly increased dosage will bring a benefit.


Ophthalmologe | 1998

Low-dose fractionated percutaneous teletherapy in subfoveal choroidal neovascular membranes – clinical results

Michael P. Schittkowski; Hanka Schneider; Peter G. Ziegler; Silke Vogel; Rudolf Guthoff

SummaryAim: The effect of low-dose fractionated percutaneous teletherapy on visual acuity and the changes in subfoveal neovascular membranes (SNM) in age-related macular degeneration (ARMD) were studied. Patients and methods: Forty-four patients (aged from 56 to 86 years) were treated. Best distant and near visual acuity was assessed before (initial visual acuity; IVA) and 5 weeks, 3, 6 and 12 months after teletherapy. Fluorescein angiography was done before and 3 and 12 months after radiation. Patients were divided into different groups by IVA for analysis. Mean follow-up was 9 months. Teletherapy was done by a 9 MeV linear accelerator through a lateral port in the half-beam technique with a single dose of 2 Gy to a total dose of 20 Gy within 20 days. Results: No severe negative side effects have been observed. Four patients reported epiphora. Visual acuity decreased one line in the group with an IVA of 0.05–0.2. The group with IV A 0.3–0.5 remained unchanged during the observation period. We found a tendency for increased visual acuity in group IV A L 0.6. Conclusions: Teletherapy seems to have an influence on visual acuity, SNM, and metamorphopsia. IV A and duration of thillness play important roles. We cannot say if there is a persistent effect, as these are preliminary results. The longest follow-up so far has been 12 months. In order to better evaluate the potential of radiotherapy, this study must be pursued and coupled with further studies analyzing the effect on SNM in ARMD.ZusammenfassungHintergrund: Innerhalb einer retrospektiven Untersuchung wird der Verlauf der Sehschärfe nach niedrig dosierter, fraktionierter, perkutaner Teletherapie bei Patienten mit subfovealer chorioidaler Neovaskularisation (CNV) bei altersabhängiger Makuladegeneration dargestellt. Patienten und Methode: 43 Patienten im Alter von 56 bis 86 Jahren wurden einbezogen. Der bestkorrigierte Fern- sowie Nahvisus wurde bei der Voruntersuchung sowie bei den Kontrollen 5 Wochen, 3, 6 und 12 Monate nach der Therapie erfaßt. Fluoreszeinangiographien (CLSO®) wurden vor und 3 bzw. 12 Monate nach der Teletherapie durchgeführt. Die 9 MeV-Teletherapie erfolgte über ein seitliches Stehfeld mit einer Einzeldosis von 2 Gy bis zu einer Gesamtdosis von 20 Gy (90 % Isodose). Zur Auswertung wurden die Patientendaten nach Ausgangsvisus und zugrundeliegender Veränderung (klassische/okkulte Membran) in Gruppen unterteilt. Die durchschnittliche Nachbeobachtungsdauer betrug 9 Monate. Ergebnisse: Die Gruppe mit Ausgangsvisus 0,05–0,2 zeigte einen durchschnittlichen Visusabfall von einer Zeile. In der Gruppe mit Ausgangsvisus 0,3–0,5 fanden wir Visusstabilität über den Beobachtungszeitraum. Die Gruppe mit Ausgangsvisus L 0,6 wies einen tendentiellen Visusanstieg auf. Die Patienten der beiden letztgenannten Gruppen zeigten subjektiv eine Abnahme der Metamorphopsien. Schlußfolgerung: Nach unserer bisherigen Erfahrung gibt es einen Einfluß der Teletherapie auf Visus, Progressionsverhalten der CNV und Metamorphopsien bei exsudativer AMD mit subfovealer CNV. Dem Ausgangsvisus und der Anamnesedauer kommt dabei eine entscheidende Bedeutung zu. Über die Dauer des erreichten Stabilisierungseffektes bei mittlerem bis gutem Ausgangsvisus und relativ kleiner CVN kann hier noch keine Aussage getroffen werden. Es handelt sich um vorläufige Ergebnisse, die längste Nachbeobachtungsdauer liegt bisher bei 12 Monaten.


Ophthalmologe | 1998

Transpupillary thermotherapy for malignant choroidal melanomas – first experience

Hanka Schneider; K. Fischer; R. F. Fietkau; Rudolf Guthoff

SummaryThe purpose of this report is to evaluate the efficacy of transpupillary thermotherapy (TTT) to treat choroidal melanoma. Patients and methods: Twelve patients with choroidal melanoma were treated. Four with small tumors close to the posterior pole received TTT alone; 8 were treated simultaneously with TTT and Ru-106 brachytherapy. To perform TTT a diode laser with a beam diameter of 3 mm was used. Exposure time ranged from 60 to 90 s until the retinal surface became light gray. Follow-up examinations were performed at 1-month intervals. If the tumor was partially regressed, additional TTT was performed to reach the endpoint of a chorioretinal scar. Results: All tumors exhibited a reduction of tumor height in a maximal follow-up period of 6 months. Four cases showed complete regression within 3 months. Side effects were minimal. Conclusions: Treatment with TTT may be useful as a complementary modality to brachytherapy. A longer follow-up time is necessary for final evaluation.ZusammenfassungHintergrund: Die transpupilläre Thermotherapie (TTT) mit dem Diodenlaser ist eine neue Therapieform im Behandlungsregime des malignen Aderhautmelanoms. Patienten und Methode: Es wurden 12 Patienten mit einem malignen Aderhautmelanom behandelt. In 4 Fällen kleiner Tumoren des hinteren Augenpols erfolgte die TTT als alleinige Therapieform. In 8 Fällen wurde die TTT in Kombination mit einer Ruthenium-Brachytherapie durchgeführt. Die Behandlung erfolgte mit einem speziell modifizierten Diodenlaser. Bei konstanter Fleckgröße von 3 mm und einer Expositionszeit von 60–90 s wurde unter ständiger spaltlampenmikroskopischer Beobachtung eine zarte Graufärbung der Tumoroberfläche angestrebt. Kontrolluntersuchungen und ergänzende Behandlungen erfolgten in 4-wöchentlichen Abständen bis zur Ausbildung einer chorioretinalen Narbe. Tumorprominenzen wurden sonografisch ermittelt. Ergebnisse: In einem maximalen Nachbeobachtungszeitraum von 6 Monaten sahen wir in allen behandelten Fällen eine deutliche Tumorrückbildungstendenz. Bei 3 der primär mit der TTT und bei einem in Kombination mit Ruthenium-Bestrahlung behandelten Patienten waren 12 Wochen nach Therapiebeginn keine Tumorprominenzen mehr nachweisbar. Die Visusentwicklung war abhängig von der Tumorlokalisation. Schlußfolgerungen: Diese vorläufigen Ergebnisse zeigen, daß die TTT, vorwiegend adjuvant zur Strahlentherapie eingesetzt, eine effektive Methode in der Behandlung maligner Aderhautmelanome darstellt. Für eine abschließende Beurteilung sind weitere Untersuchungen größerer Patientenzahlen über einen längeren Nachbeobachtungszeitraum notwendig.


Graefes Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology | 2006

Changes of the accommodative amplitude and the anterior chamber depth after implantation of an accommodative intraocular lens

Hanka Schneider; Oliver Stachs; Katja Göbel; Rudolf Guthoff


Klinische Monatsblatter Fur Augenheilkunde | 1999

Transpupilläre Thermotherapie des malignen Aderhautmelanoms

Hanka Schneider; Konstanze Fischer; Rainer Fietkau; Rudolf Guthoff


Strahlentherapie Und Onkologie | 2001

3 Jahre Erfahrung mit der niedrig dosierten fraktionierten perkutanen Teletherapie bei subfoveolären Neovaskularisationen

Michael P. Schittkowski; Hanka Schneider; Kathleen Grüschow; Peter G. Ziegler; Rudolf Guthoff; Rainer Fietkau


Investigative Ophthalmology & Visual Science | 2003

The Anterior Segment in Rabbit Eyes After Lens Refilling With Injectable Silicone Polymer

Oliver Stachs; Hanka Schneider; Joachim Stave; Klaus Peter Schmitz; Thom Terwee; Rudolf Guthoff


Ophthalmologe | 1998

Niedrig dosierte, fraktionierte, perkutane teletherapie bei subfovealen chorioidalen Neovaskularisationen

Michael P. Schittkowski; Hanka Schneider; Ziegler Pg; Vogel S; Rudolf Guthoff

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Ria Beck

University of Rostock

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Rainer Fietkau

University of Erlangen-Nuremberg

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Thom Terwee

University Medical Center Groningen

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