Heide Denecke
University of Düsseldorf
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Featured researches published by Heide Denecke.
Hearing Research | 2003
Verena Walpurger; Gabriele Hebing-Lennartz; Heide Denecke; Reinhard Pietrowsky
According to Hallams habituation theory of tinnitus, most of the suffering caused by tinnitus is due to difficulties in habituation to the perceived tinnitus sound. Thus tinnitus complainers are assumed to display a less pronounced habituation as compared to tinnitus non-complainers. In the present study, an experimental test of this theory was undertaken using event-related potentials (ERPs) as indicators of habituation to exogenously administered tone pips. In 22 patients (10 tinnitus complainers and 12 tinnitus non-complainers) and 10 healthy controls, the habituation of ERPs to series of auditory stimuli across four consecutive trials was studied. Diminuition of the N(1) and P(2) amplitudes of the ERPs was taken to measure the habituation process across the trials. Tinnitus complainers showed a less distinct habituation of the N(1)-P(2) amplitude difference (vertex potential) compared to tinnitus non-complainers. The results are in accordance with Hallams theory and support the notion that patients with a severe tinnitus fail to properly habituate to auditory stimuli.
Journal of Psychosomatic Research | 2002
Birgit Kroener-Herwig; Heide Denecke
OBJECTIVE The efficacy of cognitive-behavioral training in a therapist-administered group format (TG) and a self-help format (SH) for children with recurrent headache was compared. METHODS A total of 77 children (10-14 years) were randomly assigned to TG (n=29), SH (n=27) and a waiting-list control group (WC; n=19). TG consisted of eight 90-min sessions with groups of five children. SH was conducted via a written manual in which instructions were given and homework tasks were assigned. In both training formats, the topics covered were identical (e.g., self-monitoring of headache, trigger analysis, relaxation, etc.). Main outcome variables related to changes in headache intensity, duration and frequency as assessed with a diary prior to and following training, as well as at 6-month follow-up. RESULTS Children reported a high degree of satisfaction with the training. No significant differences between the two conditions were found. Differences between treatment groups and WC were statistically corroborated for two headache variables. In both treatments, headache decreased markedly from posttraining to follow-up, with 68-76% of children reporting clinically significant improvement. No differential effects of age, gender or headache diagnosis were found. Changes in self-concept and ability to cope with stress after training point to further positive effects of the intervention. CONCLUSION The efficiency of the two training formats is nearly identical. The group format, because of its better acceptance, is recommended for practical use.
Schmerz | 1997
Michael Redegeld; Weiß L; Heide Denecke; Barbara Glier; Regine Klinger; Birgit Kröner-Herwig; Paul Nilges
Es wird eine Veroffentlichungsserie fortgesetzt, die die Ergebnisse einer Arbeitsgruppe der Deutschen Gesellschaft zum Studium des Schmerzes (DGSS) zur Qualitatsprufung und Qualitatssicherung in der psychologischen Diagnostik chronischen Schmerzes vorstellt. In Teil IX werden 4 multidimensionale deutschsprachige Verfahren, der FESV, der FSR, das KSI und der MPI-D, besprochen. Samtliche Verfahren erfullen fur sich genommen nicht den Anspruch, alle als relevant benannten Bereiche der Schmerzdiagnostik abzudecken. Die Empfehlungen zur Standarddiagnostik bei erwachsenen Schmerzpatienten implizieren somit die Anwendung verschiedener Verfahren: Einsatz eines Tagebuches, Schmerzbeurteilung per NRS, der SES zur Erfassung des qualitativen Schmerzlebens, der FESV (Erfassung von Schmerzverarbeitung und-bewaltigung) sowie des PDI zur Erhebung der schmerzbezogenen Beeintrachtigung. Die ADS und die B-L sollen zur Erfassung der Depressivitat und der Beschwerden eingesetzt werden.
Pharmacology, Biochemistry and Behavior | 2002
Heide Denecke; Nadine Czehak; Reinhard Pietrowsky
The gut and brain peptide cholecystokinin (CCK) has been found to improve controlled stimulus processing and attention as indicated by the late positive complex (LPC) of the event-related brain potentials (ERPs). A direct nose-brain pathway for cortical effects of intranasally administered CCK-8S has been described, although the precise transmission within this pathway is still unknown. The present study compared the effects of two doses of CCK-8S (10 and 20 microg) and placebo after intranasal administration on the LPC of the ERP in healthy male and female subjects to further elucidate mechanisms of this nose-brain pathway. ERPs were recorded in an oddball-paradigm. Results showed that both doses of CCK-8S induced a positive shift of the ERP. This effect did not differ between the 10 and 20 microg dosage of CCK-8S. The results indicate that a saturable mechanism may be responsible for the transmission of CCK-8S from the nose into the brain, since both doses of CCK-8S induced comparable increases of the ERP subcomponents.
Physiology & Behavior | 2004
Heide Denecke; Frank Meyer; Joachim Feldkamp; Reimar Fritzen; Reinhard Pietrowsky
Functional evidence exists for a nose-brain pathway for the neuropeptide cholecystokinin-8 (CCK-8S). The transport mechanism, however, remains still unclear. Previous studies indicate a saturable dose-response curve on the magnitude of the late positive complex of the auditory event-related potential (AERP) with increasing doses of intranasally administered CCK-8S. Thus, the present study served to bypass this saturation by repeated lower dose intranasal administrations of CCK-8S. It was expected that this repetitive administration results in a nonsaturable dose-response effect on AERPs. AERPs reflecting cortical stimulus processing were recorded while subjects performed on an auditory attention task (oddball paradigm) four times (in intervals of 30 min) each following a separate 10-microg intranasal administration of CCK-8S or placebo. Compared with placebo, the repetitive intranasal administration of CCK-8S linearly enhanced the late positive complex and its subcomponent slow wave. Blood plasma CCK-8S levels were not affected by intranasal CCK-8S. The results suggest that by using a repetitive intranasal administration of CCK-8S, a saturable mechanism for central nervous CCK-8S effects can be avoided.
Schmerz | 1995
Michael Redegeld; Weiß L; Heide Denecke; Barbara Glier; Regine Klinger; Birgit Kröner-Herwig; Paul Nilges
The series of publications is continued in which the results of a review of German pain-related psychological assessment tools are presented. The taskforce of the German Society for the Study of Pain (DGSS) describes and examines instruments assessing the qualitative aspects of how pain is experienced (part II). Part III describes and comments on methods regarding self-reporting and observation of pain behaviour. Part IV discusses the use of pain diaries and introduces different forms of diaries, focussing on the measurement of pain intensity.ZusammenfassungEs wird eine Veröffentlichungsserie fortgesetzt, die die Ergebnisse einer Arbeitsgruppe der Deutschen Gesellschaft zum Studium des Schmerzes (DGSS) zur Qualitätsprüfung und Qualitätssicherung in der psychologischen Diagnostik chronischen Schmerzes vorstellt. In Teil II werden Verfahren zur Erfassung der qualitativen Aspekte des Schmerzerlebens besprochen. Teil III beschreibt und bewertet Selbst- und Fremdbeobachtungsverfahren zur Erhebung des Schmerzverhaltens. Zuletzt werden grundlegende Aspekte des Einsatzes von Schmerztagebüchern, insbesondere hinsichtlich der Messung der Schmerzintensität, behandelt (Teil IV).
Schmerz | 1996
Birgit Krner-Herwig; Heide Denecke; Barbara Glier; Regine Klinger; Paul Nilges; Michael Redegeld; Leonore Wei
ZusammenfassungEs wird eine Veröffentlichungsserie fortgesetzt, die die Ergebnisse einer Arbeitsgruppe der Deutschen Gesellschaft zum Studium des Schmerzes (DGSS) zur Qualitätsprüfung und Qualitätssicherung in der psychologischen Diagnostik chronischen Schmerzes vorstellt. In Teil IX werden 4 multidimensionale deutschsprachige Verfahren, der FESV, der FSR, das KSI und der MPI-D, besprochen. Sämtliche Verfahren erfüllen für sich genommen nicht den Anspruch, alle als relevant benannten Bereiche der Schmerzdiagnostik abzudecken. Die Empfehlungen zur Standarddiagnostik bei erwachsenen Schmerzpatienten implizieren somit die Anwendung verschiedener Verfahren: Einsatz eines Tagebuches, Schmerzbeurteilung per NRS, der SES zur Erfassung des qualitativen Schmerzlebens, der FESV (Erfassung von Schmerzverarbeitung und-bewältigung) sowie des PDI zur Erhebung der schmerzbezogenen Beeinträchtigung. Die ADS und die B-L sollen zur Erfassung der Depressivität und der Beschwerden eingesetzt werden.AbstractFour multidimensional inventories used as instruments for the assessment of pain are examined: ‘Fragebogen zur Erfassung der Schmerzverarbeitung’ [Questionnaire for Assessment of Level of Coping with Pain], ‘Kieler Schmerzverarbeitungs-Inventar’ [Kiel Inventory of Coping with Pain], ‘Fragebogen zur Schmerzregulation’ [Questionnaire on Pain Regulation], and the German version of the ‘Multidimensional Pain Inventory’. None of these questionnaires assesses all domains that are important in chronic pain. The recommended standardized assessment routine for pain centres includes the use of a diary, the rating of actual, average and maximum pain intensity, the application of the PDI, a measure of disability, and the FESV, which records cognitive processing and coping. As measures of general psychological dysfunction the ADS for the assessment of depression and the B-L, a symptom checklist, are suggested as instruments suitable for routine use in diagnosis and evaluation.
Schmerz | 1995
Heide Denecke; Barbara Glier; Regine Klinger; Paul Nilges; Michael Redegeld; Weiß L; Birgit Kröner-Herwig
This is the first in a series of publications presenting the results of a taskforce on quality assurance in psychological assessment of chronic pain. The initiative was motivated by the increasing and confusing variety of newly developed German instruments and/or translations of Anglo-American instruments. Our main work was therefore concentrated on the collection of existing German assessment instruments, on summarizing the essentials in a documentary sheet, and on examining their objectivity, reliability, validity, clinical relevance, economy and degree of empirical foundation. For each diagnostic domain we thus elaborated specific differential recommendations for those working in psychological pain research and clinical practice, in an attempt to devise criteria enabling them to choose the optimal instrument or test battery for their needs and conditions.ZusammenfassungDie vorliegende Arbeit bildet den Auftakt zu einer Veröffentlichungsserie, die die Ergebnisse einer Arbeitsgruppe der DGSS zur Qualitätsprüfung und Qualitätssicherung in der psychologischen Diagnostik chronischen Schmerzes vorstellt. Ausgangspunkt dieser Initiative ist die in den letzten Jahren auf dem Gebiet psychologischer Schmerzdiagnostik im deutschsprachigen Raum zunehmend unübersichtlich und bisweilen verwirrend gewordene Vielfalt an neu entwickelten Instrumenten bzw. Übersetzungen anglo-amerikanischer Herkunft. Die Hauptaufgabe der Arbeitsgruppe bestand darin, zu wesentlichen Bereichen psychologischer Schmerzdiagnostik die jeweils aktuell vorhandenen deutschsprachigen Verfahren zusammenzutragen, in Kurzform zu dokumentieren und sie hinsichtlich der Kriterien Auswertungsobjektivität, Reliabilität, Validität, klinische Relevanz, Ökonomie und Ausmaß der empirischen Fundierung einer Qualitätsprüfung zu unterziehen. Auf dieser Grundlage ist anschließend für jeden einzelnen Diagnostikbereich eine spezifische und differenzierte Empfehlung erarbeitet worden, die den in der psychologischen Schmerzforschung oder Schmerzpraxis Tätigen in die Lage versetzen soll, entsprechend seinem Anliegen und seiner Bedingungen eine optimale Wahl für ein einzelnes Instrument oder für ein Diagnostikprogramm treffen zu können.
Schmerz | 1995
Heide Denecke; Barbara Glier; Regine Klinger; Paul Nilges; Michael Redegeld; Weiß L
ZusammenfassungEs wird eine Veröffentlichungsserie fortgesetzt, die die Ergebnisse einer Arbeitsgruppe der Deutschen Gesellschaft zum Studium des Schmerzes (DGSS) zur Qualitätsprüfung und Qualitätssicherung in der psychologischen Diagnostik chronischen Schmerzes vorsellt. In Teil VI werden Verfahren zur Erfassung von Behinderung/Beeinträchtigung besprochen, die ausreichend ökonomisch, reliabel und valide sind. Empfohlen werden für klinische und Forschungszwecke der Funktionsfragebogen Hannover und der Pain Disability Index. Das Sickness Impact Profile ist als Routineverfahren zu aufwendig, kommt allerdings insbesondere aufgrund seiner internationalen Verbreitung für Forschungsfragen in Betracht.In Teil VII werden 4 deutschsprachige Instrumente zur Erfassung der schmerzbezogenen sozialen Interaktion vorgestellt. Nur für 3 Bögen sind bisher empirische Daten vorgelegt worden. Der “Multidimensionale Schmerzfragebogen” (MPI-D) erfaßt in sehr knapper Weise in 3 Skalen schmerzbezogene Verhaltensweisen einer engen Bezugsperson des Patienten, der Fragebogen zum “Partnerverhalten bei schmerz” (PVS) befindet sich noch im Entwicklungsstadium. Am ausgereiftesten erscheint bisher das “Schmerzbezogene Inventar familiärer Adaptabilität und Kohäsion”. Weitere Forschungs- und Entwicklungsbemühungen sind dringend notwendig.AbstractDisability is a central aspect in the assessment of chronic pain patients. Disability questionnaires in German (developed or adapted) are examined and selected for different purposes. The “Funktionsfragebogen Hannover” and the “Pain Disability Index” are recommended for both research and clinicalapplication while the “Sickness Impact Profile” is suitable only for research purposes.Four different German questionnaires for the assessment of social interaction and communication in pain patients and their significant others are examined in part VII. There are some empirical data for three of them. Only the “Inventory of Familial Adaptability and Cohesion” has achieved a certain degree of empirical maturity. Further research and developmental activity in this area of pain assessment are urgently needed.
Schmerz | 1995
Heide Denecke; Barbara Glier; Regine Klinger; Birgit Kröner-Herwig; Paul Nilges; Michael Redegeld; Weiß L
ZusammenfassungEs wird eine Veröffentlichungsserie fortgesetzt, die die Ergebnisse einer Arbeits-gruppe der Deutschen Gesellschaft zum Studium des schmerzes (DGSS) zur Qualitätsprüfung und Qualitätssicherung in der psychologischen Diagnostik chronischen Schmerzes vorstellt. In Teil VIII werden Verfahren beschrieben und bewertet, die sich zur Erfassung von generellen Befindlichkeitsstörungen bei Patienten mit chronischem Schmerz eignen. Zur Abklärung der Depressivität wird die “Allgemeine Depressionsskala” und zur Erhebung der allgemeinen Beschwerden die “Beschwerden-Liste” empfohlen. Die Erhebung von Ängstlichkeit sowie Angst ohne Schmerzbezug werden wegen geringer Therapierelevanz für verzichtbar gehalten. Hinsichtlich der aktuell diskutierten Dimension Ärger steht noch kein für die Schmerzdiagnostik ausreichend überprüftes Routinever-fahren zur Verfügung. Inventare zur Erfassung der globalen Lebensqualität eignen sich nicht zum Einsatz im Rahmen einer Routinediagnostik.AbstractChronic pain is often associated with an array of general psychological dimensions such as depression, somatic symptoms, anxiety, anger and a loss of quality of life. Part VIII describes various instruments concerning each dimension and comments on their applicability within a diagnostic routine for chronic pain patients. TheAllgemeine Depressionsskala (German version of CES-D) is recommended for the assessment of depression, and theBeschwerden-Liste seems best for assessing somatic symptoms. Trait-anxiety and pain-unrelated state-anxiety seem not to be suitable because they lack significance for the therapy process. While the inventory for assessing anger still needs an empirical basis for chronic pain patients, quality of life inventories are not recommended for routine pain assessment.