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Featured researches published by Hildebrand Kunath.


Graefes Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology | 2000

Manifest diabetes and keratoconus: A retrospective case-control study

Theo Seiler; Sabine Huhle; Eberhard Spoerl; Hildebrand Kunath

Abstract Purpose: To assess the influence of diabetes on the development of keratoconus to show whether biomechanical effects are also reflected in epidemiology. The two diseases have opposite impact on the biomechanics of the corneal stroma: manifest diabetes stiffens the cornea, whereas keratectasia weakens the tensile strength of the stroma. Methods: The retrospective case-control study included files of 1142 patients, with 571 patients in the case group (keratoconus patients) and 571 in the control group (clinical population). The groups were well matched with respect to sex and age. We established the number of diabetics in both groups and compared it statistically by means of the odds ratio to determine whether diabetes can be interpreted as having a „protective effect” whether it is a „risk factor” for the development of keratoconus. Results: Two patients of the keratoconus group had manifest diabetes that developed many years after the diagnosis of keratoconus, while nine cases of diabetes were found in the control group. Statistical analysis revealed a strong protective effect of manifest diabetes regarding keratoconus (odds ratio=0.2195, P=0.034). This effect was evident only in type II diabetes patients. Conclusions: The protective effect of manifest diabetes may be explained by the induction of cross-links in the stroma, preventing biomechanical weakening of the cornea. This study shows that different biomechanical changes can be superimposed and assume epidemiological relevance.


Diabetes Care | 2008

Evaluation of a Diabetes Management System Based on Practice Guidelines, Integrated Care, and Continuous Quality Management in a Federal State of Germany : A population-based approach to health care research

Ulrike Rothe; Gabriele Müller; Peter Schwarz; Martin Seifert; Hildebrand Kunath; Rainer Koch; S. Bergmann; Ulrich Julius; Stefan R. Bornstein; Markolf Hanefeld; Jan Schulze

OBJECTIVE—The aim of this study was to evaluate the Saxon Diabetes Management Program (SDMP), which is based on integrated practice guidelines, shared care, and integrated quality management. The SDMP was implemented into diabetes contracts between health insurance providers, general practitioners (GPs), and diabetes specialized practitioners (DSPs) unified in the Saxon association of Statutory Health Insurance Physicians. RESEARCH DESIGN AND METHODS—The evaluation of the SDMP in Germany represents a real-world study by using clinical data collected from participating physicians. Between 2000 and 2002 all DSPs and about 75% of the GPs in Saxony participated. Finally, 291,771 patients were included in the SDMP. Cross-sectional data were evaluated at the beginning of 2000 (group A1) and at the end of 2002 (group A2). A subcohort of 105,204 patients was followed over a period of 3 years (group B). RESULTS—The statewide implementation of the SDMP resulted in a change in therapeutic practice and in better cooperation. The median A1C at the time of referral to DSPs decreased from 8.5 to 7.5%, and so did the overall mean. At the end, 78 and 61% of group B achieved the targets for A1C and blood pressure, respectively, recommended by the guidelines compared with 69 and 50% at baseline. Patients with poorly controlled diabetes benefited the most. Preexisting regional differences were aligned. CONCLUSIONS—Integrated care disease management with practicable integrated quality management including collaboration between GPs and specialist services is a significant innovation in chronic care management and an efficient way to improve diabetes care continuously.


Medizinische Klinik | 2008

[Prevention in occupational health care--a societal challenge].

Peter Schwarz; Catharina Odenbach; Ulrike Rothe; Antje Bergmann; Bornstein; Hildebrand Kunath; Michael H. Walter; Klaus Scheuch

The metabolic syndrome, increasingly appearing amongst the elderly and recently in younger people with a most sudden increase in the age group < 30 years, is one of the main threats to European health in this century. Early diagnosis is the most efficient way to manage and to prevent metabolic syndrome from developing. Recent studies have convincingly demonstrated that lifestyle intervention, addressing diet and exercise, reduced the risk of developing diabetes and metabolic syndrome. The challenges today are to develop and implement efficient strategies to identify those on risk and to implement prevention management programs for clinical practice. Company medical officers could play an important role while identifying persons with increased risk for the metabolic syndrome, because they are addressing patients and healthy working persons but also reaching persons who normally are not reached by the health-care system. The occupational medical health promotion has the structural requirement to implement preventive intervention also by using its influence to establish healthy workplaces. Implementing managed prevention programs in the occupational medical care setting will enable prevention of the metabolic syndrome without consuming large resources. This process will be challenging and must be sustainable requiring many partners but resulting in a profitable chance for occupational health care.ZusammenfassungDie Zunahme von Patienten mit einem metabolischen Syndrom, vorwiegend in einer Altersklientel > 40 Jahre mit einer Verschiebung zu einem immer jüngeren Manifestationsalter, entwickelt sich zu einem schwerwiegenden medizinischen, sozialen und ökonomischen Problem. Die frühzeitige Diagnose weist einen wirksamen Weg zur primären Prävention. Die Ergebnisse großer internationaler Studien belegen, dass die Prävention des Typ-2-Diabetes und metabolischen Syndroms bei Risikopersonen mit einer Lebensstilintervention möglich und effektiv durchführbar ist. Voraussetzungen dafür sind die frühzeitige Erkennung von Risikoträgern und das Vorhandensein strukturierter qualitätskontrollierter Programme zur Primärprävention.Bei der frühzeitigen Erkennung chronischer Erkrankungen nehmen Betriebsärzte eine Schlüsselposition ein, da sie nicht nur für Patienten, sondern überwiegend für Gesunde tätig sind und auch Zugang zu Personen haben, die sich einer medizinischen Versorgung eher entziehen. Die Betriebsmedizin verfügt auch über die dafür notwendigen strukturellen Voraussetzungen und kann für die gesundheitsfördernde Gestaltung der Arbeitsplätze sorgen sowie eine komplexe und adäquate Intervention ermöglichen.Die Implementierung von strukturierten Präventionsmanagementprogrammen im betriebsärztlichen Setting ist eine gute Möglichkeit zur Realisierung der Prävention von Typ-2-Diabetes und kardiovaskulären Erkrankungen durch Früherkennung eines metabolischen Syndroms, ohne das Gesundheitsbudget stark zu belasten. Die Herausforderung bedarf der aktiven Zusammenarbeit vieler Partner und ist nur langfristig erfolgreich umzusetzen, bedeutet aber ein lohnendes Investment für Risikopersonen, die klinische und wissenschaftliche Diabetologie und das betriebliche Gesundheitswesen in Deutschland.AbstractThe metabolic syndrome, increasingly appearing amongst the elderly and recently in younger people with a most sudden increase in the age group < 30 years, is one of the main threats to European health in this century. Early diagnosis is the most efficient way to manage and to prevent metabolic syndrome from developing. Recent studies have convincingly demonstrated that lifestyle intervention, addressing diet and exercise, reduced the risk of developing diabetes and metabolic syndrome. The challenges today are to develop and implement efficient strategies to identify those on risk and to implement prevention management programs for clinical practice.Company medical officers could play an important role while identifying persons with increased risk for the metabolic syndrome, because they are addressing patients and healthy working persons but also reaching persons who normally are not reached by the health-care system. The occupational medical health promotion has the structural requirement to implement preventive intervention also by using its influence to establish healthy workplaces.Implementing managed prevention programs in the occupational medical care setting will enable prevention of the metabolic syndrome without consuming large resources. This process will be challenging and must be sustainable requiring many partners but resulting in a profitable chance for occupational health care.


Medizinische Klinik | 2008

Prävention im betrieblichen Setting – eine gesellschaftliche Aufgabe

Peter Schwarz; Catharina Odenbach; Ulrike Rothe; Antje Bergmann; Stefan R. Bornstein; Hildebrand Kunath; Michael H. Walter; Klaus Scheuch

The metabolic syndrome, increasingly appearing amongst the elderly and recently in younger people with a most sudden increase in the age group < 30 years, is one of the main threats to European health in this century. Early diagnosis is the most efficient way to manage and to prevent metabolic syndrome from developing. Recent studies have convincingly demonstrated that lifestyle intervention, addressing diet and exercise, reduced the risk of developing diabetes and metabolic syndrome. The challenges today are to develop and implement efficient strategies to identify those on risk and to implement prevention management programs for clinical practice. Company medical officers could play an important role while identifying persons with increased risk for the metabolic syndrome, because they are addressing patients and healthy working persons but also reaching persons who normally are not reached by the health-care system. The occupational medical health promotion has the structural requirement to implement preventive intervention also by using its influence to establish healthy workplaces. Implementing managed prevention programs in the occupational medical care setting will enable prevention of the metabolic syndrome without consuming large resources. This process will be challenging and must be sustainable requiring many partners but resulting in a profitable chance for occupational health care.ZusammenfassungDie Zunahme von Patienten mit einem metabolischen Syndrom, vorwiegend in einer Altersklientel > 40 Jahre mit einer Verschiebung zu einem immer jüngeren Manifestationsalter, entwickelt sich zu einem schwerwiegenden medizinischen, sozialen und ökonomischen Problem. Die frühzeitige Diagnose weist einen wirksamen Weg zur primären Prävention. Die Ergebnisse großer internationaler Studien belegen, dass die Prävention des Typ-2-Diabetes und metabolischen Syndroms bei Risikopersonen mit einer Lebensstilintervention möglich und effektiv durchführbar ist. Voraussetzungen dafür sind die frühzeitige Erkennung von Risikoträgern und das Vorhandensein strukturierter qualitätskontrollierter Programme zur Primärprävention.Bei der frühzeitigen Erkennung chronischer Erkrankungen nehmen Betriebsärzte eine Schlüsselposition ein, da sie nicht nur für Patienten, sondern überwiegend für Gesunde tätig sind und auch Zugang zu Personen haben, die sich einer medizinischen Versorgung eher entziehen. Die Betriebsmedizin verfügt auch über die dafür notwendigen strukturellen Voraussetzungen und kann für die gesundheitsfördernde Gestaltung der Arbeitsplätze sorgen sowie eine komplexe und adäquate Intervention ermöglichen.Die Implementierung von strukturierten Präventionsmanagementprogrammen im betriebsärztlichen Setting ist eine gute Möglichkeit zur Realisierung der Prävention von Typ-2-Diabetes und kardiovaskulären Erkrankungen durch Früherkennung eines metabolischen Syndroms, ohne das Gesundheitsbudget stark zu belasten. Die Herausforderung bedarf der aktiven Zusammenarbeit vieler Partner und ist nur langfristig erfolgreich umzusetzen, bedeutet aber ein lohnendes Investment für Risikopersonen, die klinische und wissenschaftliche Diabetologie und das betriebliche Gesundheitswesen in Deutschland.AbstractThe metabolic syndrome, increasingly appearing amongst the elderly and recently in younger people with a most sudden increase in the age group < 30 years, is one of the main threats to European health in this century. Early diagnosis is the most efficient way to manage and to prevent metabolic syndrome from developing. Recent studies have convincingly demonstrated that lifestyle intervention, addressing diet and exercise, reduced the risk of developing diabetes and metabolic syndrome. The challenges today are to develop and implement efficient strategies to identify those on risk and to implement prevention management programs for clinical practice.Company medical officers could play an important role while identifying persons with increased risk for the metabolic syndrome, because they are addressing patients and healthy working persons but also reaching persons who normally are not reached by the health-care system. The occupational medical health promotion has the structural requirement to implement preventive intervention also by using its influence to establish healthy workplaces.Implementing managed prevention programs in the occupational medical care setting will enable prevention of the metabolic syndrome without consuming large resources. This process will be challenging and must be sustainable requiring many partners but resulting in a profitable chance for occupational health care.


Info Diabetologie | 2012

Eine ganzheitliche Sicht tut not

Peter Schwarz; Hildebrand Kunath; Hans-Joachim Verlohren; Jan Schulze; Ulrike Rothe

ZusammenfassungInternational erfolgt derzeit ein Paradigmenwechsel im Diabetes-Management: weg vom Fokus auf einzelne chronische Erkrankungen hin zu einem krankheitsunabhängigen, evidenzbasierten Rahmenkonzept, dem „Chronic-Care-Modell“. Es trägt der Komplexität von Krankheitsverläufen Rechnung und könnte neue Perspektiven für die meist multimorbiden Diabetiker mit einem Metabolisch-Vaskulären Syndrom (s. Praxis-Leitlinien MVS) in Deutschland bieten. Chronic Care Management (CCM) oder sektorübergreifende populationsorientierte Versorgung heißt das Modell der Zukunft. Es ist die derzeit beste Option, um die Versorgung chronisch Kranker auf der Basis integrierter Strukturen mit sektorenübergreifenden Praxis-Leitlinien und interprofessionellem Qualitätsmanagement nachhaltig und flächendeckend zu verbessern. Im Folgenden wird beschrieben, dass der Weg weg von Managed Care über Disease Management strikt zum CCM führen muss, um eine effektive kosteneffiziente Versorgung zu erreichen.


Archive | 2008

Gesundheitsziele in Sachsen — Struktur und Umsetzung

Claudia Eberhard; Reinhild Benterbusch; Stephan Koesling; Jens Kramer; Hildebrand Kunath; Steffi Michel; Susann Mühlpfordt; Ekkehart Paditz; Jörg Pichler; Karl-Ludwig Resch; Peter Richter; Corina Riedrich; Peter Schwarz

Gesundheitsziele stellen ein gesundheitspolitisches Instrument zur Steuerung und Vernetzung im Gesundheitssystem dar. Sie bundeln in einem Prozess sektorubergreifende Aufgaben und setzen einen Rahmen zur Analyse, Planung, Umsetzung bis zur Evaluation von Masnahmen.


Medizinische Klinik | 2008

Prävention im betrieblichen Setting – eine gesellschaftliche Aufgabe@@@Prevention in Occupational Health Care – a Societal Challenge

Peter Schwarz; Catharina Odenbach; Ulrike Rothe; Antje Bergmann; Stefan R. Bornstein; Hildebrand Kunath; Michael H. Walter; Klaus Scheuch

The metabolic syndrome, increasingly appearing amongst the elderly and recently in younger people with a most sudden increase in the age group < 30 years, is one of the main threats to European health in this century. Early diagnosis is the most efficient way to manage and to prevent metabolic syndrome from developing. Recent studies have convincingly demonstrated that lifestyle intervention, addressing diet and exercise, reduced the risk of developing diabetes and metabolic syndrome. The challenges today are to develop and implement efficient strategies to identify those on risk and to implement prevention management programs for clinical practice. Company medical officers could play an important role while identifying persons with increased risk for the metabolic syndrome, because they are addressing patients and healthy working persons but also reaching persons who normally are not reached by the health-care system. The occupational medical health promotion has the structural requirement to implement preventive intervention also by using its influence to establish healthy workplaces. Implementing managed prevention programs in the occupational medical care setting will enable prevention of the metabolic syndrome without consuming large resources. This process will be challenging and must be sustainable requiring many partners but resulting in a profitable chance for occupational health care.ZusammenfassungDie Zunahme von Patienten mit einem metabolischen Syndrom, vorwiegend in einer Altersklientel > 40 Jahre mit einer Verschiebung zu einem immer jüngeren Manifestationsalter, entwickelt sich zu einem schwerwiegenden medizinischen, sozialen und ökonomischen Problem. Die frühzeitige Diagnose weist einen wirksamen Weg zur primären Prävention. Die Ergebnisse großer internationaler Studien belegen, dass die Prävention des Typ-2-Diabetes und metabolischen Syndroms bei Risikopersonen mit einer Lebensstilintervention möglich und effektiv durchführbar ist. Voraussetzungen dafür sind die frühzeitige Erkennung von Risikoträgern und das Vorhandensein strukturierter qualitätskontrollierter Programme zur Primärprävention.Bei der frühzeitigen Erkennung chronischer Erkrankungen nehmen Betriebsärzte eine Schlüsselposition ein, da sie nicht nur für Patienten, sondern überwiegend für Gesunde tätig sind und auch Zugang zu Personen haben, die sich einer medizinischen Versorgung eher entziehen. Die Betriebsmedizin verfügt auch über die dafür notwendigen strukturellen Voraussetzungen und kann für die gesundheitsfördernde Gestaltung der Arbeitsplätze sorgen sowie eine komplexe und adäquate Intervention ermöglichen.Die Implementierung von strukturierten Präventionsmanagementprogrammen im betriebsärztlichen Setting ist eine gute Möglichkeit zur Realisierung der Prävention von Typ-2-Diabetes und kardiovaskulären Erkrankungen durch Früherkennung eines metabolischen Syndroms, ohne das Gesundheitsbudget stark zu belasten. Die Herausforderung bedarf der aktiven Zusammenarbeit vieler Partner und ist nur langfristig erfolgreich umzusetzen, bedeutet aber ein lohnendes Investment für Risikopersonen, die klinische und wissenschaftliche Diabetologie und das betriebliche Gesundheitswesen in Deutschland.AbstractThe metabolic syndrome, increasingly appearing amongst the elderly and recently in younger people with a most sudden increase in the age group < 30 years, is one of the main threats to European health in this century. Early diagnosis is the most efficient way to manage and to prevent metabolic syndrome from developing. Recent studies have convincingly demonstrated that lifestyle intervention, addressing diet and exercise, reduced the risk of developing diabetes and metabolic syndrome. The challenges today are to develop and implement efficient strategies to identify those on risk and to implement prevention management programs for clinical practice.Company medical officers could play an important role while identifying persons with increased risk for the metabolic syndrome, because they are addressing patients and healthy working persons but also reaching persons who normally are not reached by the health-care system. The occupational medical health promotion has the structural requirement to implement preventive intervention also by using its influence to establish healthy workplaces.Implementing managed prevention programs in the occupational medical care setting will enable prevention of the metabolic syndrome without consuming large resources. This process will be challenging and must be sustainable requiring many partners but resulting in a profitable chance for occupational health care.


Hormone Research in Paediatrics | 2010

Incidence of Childhood Diabetes in Children Aged Less than 15 Years and Its Clinical and Metabolic Characteristics at the Time of Diagnosis: Data from the Childhood Diabetes Registry of Saxony, Germany

Angela Galler; Thoralf Stange; Gabriele Müller; Andrea Näke; Christian Vogel; Thomas Kapellen; Heike Bartelt; Hildebrand Kunath; Rainer Koch; Wieland Kiess; Ulrike Rothe


Kinder- und Jugendmedizin | 2005

Epidemiologie des Diabetes mellitus im Kindesalter: Daten aus dem Sächsischen Kinder-Diabetes-Register

Angela Galler; Thomas Kapellen; Thoralf Stange; Ulrike Rothe; Hildebrand Kunath; Andrea Näke; Christian Vogel; Wieland Kiess und Gesundheitsämter Aue; Dresden; Freiberg; Leipzig; Vogtlandkreis; Weißeritzkreis; Zittau und alle Teilnehmer


Diabetes Aktuell | 2011

Modernes Diabetes-Management – Von Managed-Care über Disease-Management zum Chronic-Care-Management

Ulrike Rothe; Hans-Joachim Verlohren; Hildebrand Kunath; Jan Schulze

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Ulrike Rothe

Dresden University of Technology

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Peter Schwarz

Dresden University of Technology

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Klaus Scheuch

Dresden University of Technology

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Antje Bergmann

Dresden University of Technology

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Gabriele Müller

Dresden University of Technology

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Jan Schulze

Dresden University of Technology

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Michael H. Walter

Dresden University of Technology

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Stefan R. Bornstein

Dresden University of Technology

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Rainer Koch

Dresden University of Technology

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