Horst Dawczynski
University of Jena
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Biological Trace Element Research | 1994
Eberhard Kauf; Horst Dawczynski; Gerhard Jahreis; Evelyn Janitzky; Klaus Winnefeld
The effectiveness of a peroral sodium selenite therapy (115 μg Se/m2 BSA/d) administered to cystic fibrosis patients (n=32) could after three months be identified in a significant serum selenium increase (0.69→0.96 μmol/L), a significant malondialdehyde decrease (2.72→1.64 μmol/L), as well as in a significant serum vitamin E increase (4.31→5.72 μg/mL) Parallel to that, a serum T3 increase as well as a highly significant decrease in the serum T4/T3-ratio were found, too, which point to improved peripheral T4→T3 conversion during selenium medication. Type-I-iodothyronine-5′-deiodinase has recently been identified as a specific selenoenzyme.In the case of congenital hypothyroidism (n=37) application of sodium selenite in the above specified dosage yielded a mean serum selenium increase (0.87→1.12 μmol/L), a not significant T3 increase (2.57→2.61 nmol/L) as well as a not significant TSH decrease (5.34→4.49 mIU/L) without an expected T4 decrease. With the serum lipids, however, a lowering of total cholesterol (4.85→4.53 mmol/L) simultaneous with a mean increase in HDL-cholesterol (1.52→1.66 mmol/L) as well as a decrease in LDL-cholesterol (2.93→2.52) could be observed. We view the reduction of the atherogenic serum lipid constellation in the course of selenium medication as an expression of increased thyroid-hormone efficacy.Apart from an improvement of the antioxidant status a stimulation of thyroid-hormone efficacy owing to increased T4→T3 conversion is also noteworthy in sodium selenite medication.
Medizinische Klinik | 2004
Dirk Lindner; Joachim Lindner; Gunter Baumann; Horst Dawczynski; Karlheinz Bauch
ZusammenfassungHintergrund und Ziel:Im Frühstadium der akuten Pankreatitis werden neben Faktoren des Entzündungs- und Gerinnungssystems Sauerstoffradikale freigesetzt, die zu einer Imbalance zwischen Oxidanzien und Antioxidanzien führen können. Tierexperimentell konnte durch Selen als Radikalfänger eine Verringerung der Radikalwirkung erreicht werden. Mitteilungen klinischer Ergebnisse sind widersprüchlich. Im Rahmen einer prospektiven, randomisierten Blindstudie sollte der Effekt einer standardisierten Hochdosis-Natriumselenit-Therapie an Patienten mit akuter Pankreatitis untersucht werden.Patienten und Methodik:Prospektive Randomisierung von 70 Patienten mit akuter Pankreatitis in Selengruppe (standardisiertes Selenschema) und Plazebogruppe (0,9% Natriumchlorid). Untersuchung klinischer und paraklinischer Parameter zum Verlauf der Erkrankung bei Aufnahme und in den Tagen danach.Ergebnisse:Der klinische Verlauf unterschied sich in beiden Behandlungsgruppen nicht signifikant. Fünf Patienten der Selengruppe und drei Patienten der Plazebogruppe verstarben. Laborchemisch stieg unter Substitution die Selenkonzentration signifikant an. Die Serumspiegel der Glutathionperoxidase und des Malondialdehyds wiesen jedoch für die Behandlungs- und Plazebogruppe keine signifikanten Unterschiede auf.Schlussfolgerung:Eine Empfehlung zur adjuvanten Substitution mit Natriumselenit bei akuter Pankreatitis lässt sich aus den Ergebnissen nicht ableiten.AbstractBackground and Purpose:Oxygen free radicals appear in the early phase of acute pancreatitis followed by an imbalance between the oxygen and anti-oxygen system. Sodium selenite may play an important role in the reduction of radicals in experimental pancreatitis. The aim of this study was to evaluate the effects of selenium in a clinical prospective trial.Patients and Methods:70 patients with acute pancreatitis were prospectively allocated to a selenium and a placebo group. Clinical and paraclinical parameters were investigated with a follow-up of 90 days after hospital stay.Results:The clinical course of the two treatment groups did not show statistically significant differences. Five patients in the selenium and three patients in the placebo group died. Depending on selenium therapy, antioxidant substances were presented in higher levels. All 17 clinical parameters showed no statistical significance.Conclusion:Substitution of sodium selenite has no beneficial effect on the clinical outcome of patients with acute pancreatitis.
Biological Trace Element Research | 1995
Klaus Winnefeld; Horst Dawczynski; W. Schirrmeister; G. Adam; U. Friedrich; S. Hein
Selenium values of serum and whole blood were determined for two groups of patients undergoing large surgical interventions (e.g., gastrectomy) and receiving a total parenteral nutrition (TPN). All patients showed low selenium values at the beginning of TPN. The first group received a supplementation of selenium, and it was established that selenium levels normalized after 6–7 d. The balances of selenium turned out to be positive in all cases. The second group, which was not administered selenium supplementation, showed significantly lower values of selenium. It can, therefore, be concluded that a substitution of selenium prior to large surgical interventions following TPN clearly helps patients combat the increase in the oxidant stress reactions.
Medizinische Klinik | 2004
Dirk Lindner; Joachim Lindner; Gunter Baumann; Horst Dawczynski; Karlheinz Bauch
ZusammenfassungHintergrund und Ziel:Im Frühstadium der akuten Pankreatitis werden neben Faktoren des Entzündungs- und Gerinnungssystems Sauerstoffradikale freigesetzt, die zu einer Imbalance zwischen Oxidanzien und Antioxidanzien führen können. Tierexperimentell konnte durch Selen als Radikalfänger eine Verringerung der Radikalwirkung erreicht werden. Mitteilungen klinischer Ergebnisse sind widersprüchlich. Im Rahmen einer prospektiven, randomisierten Blindstudie sollte der Effekt einer standardisierten Hochdosis-Natriumselenit-Therapie an Patienten mit akuter Pankreatitis untersucht werden.Patienten und Methodik:Prospektive Randomisierung von 70 Patienten mit akuter Pankreatitis in Selengruppe (standardisiertes Selenschema) und Plazebogruppe (0,9% Natriumchlorid). Untersuchung klinischer und paraklinischer Parameter zum Verlauf der Erkrankung bei Aufnahme und in den Tagen danach.Ergebnisse:Der klinische Verlauf unterschied sich in beiden Behandlungsgruppen nicht signifikant. Fünf Patienten der Selengruppe und drei Patienten der Plazebogruppe verstarben. Laborchemisch stieg unter Substitution die Selenkonzentration signifikant an. Die Serumspiegel der Glutathionperoxidase und des Malondialdehyds wiesen jedoch für die Behandlungs- und Plazebogruppe keine signifikanten Unterschiede auf.Schlussfolgerung:Eine Empfehlung zur adjuvanten Substitution mit Natriumselenit bei akuter Pankreatitis lässt sich aus den Ergebnissen nicht ableiten.AbstractBackground and Purpose:Oxygen free radicals appear in the early phase of acute pancreatitis followed by an imbalance between the oxygen and anti-oxygen system. Sodium selenite may play an important role in the reduction of radicals in experimental pancreatitis. The aim of this study was to evaluate the effects of selenium in a clinical prospective trial.Patients and Methods:70 patients with acute pancreatitis were prospectively allocated to a selenium and a placebo group. Clinical and paraclinical parameters were investigated with a follow-up of 90 days after hospital stay.Results:The clinical course of the two treatment groups did not show statistically significant differences. Five patients in the selenium and three patients in the placebo group died. Depending on selenium therapy, antioxidant substances were presented in higher levels. All 17 clinical parameters showed no statistical significance.Conclusion:Substitution of sodium selenite has no beneficial effect on the clinical outcome of patients with acute pancreatitis.
Medizinische Klinik | 1997
Eberhard Kauf; Jörg Seidel; Klaus Winnefeld; Horst Dawczynski; Ralf Häfer; Frank Stein; Lothar Vogt
PATIENTS AND METHOD 17 patients (8 female, 9 male; age 8.2 +/- 3.7 years) with phenylketonuria under phenylalanin restricted diet were investigated prior to and after 3 months of selenium substitution (sodium selenite, 115 micrograms Se/m2 BSA/d). Different parameters in blood were determined: selenium, glutathione peroxidase (Gpx) activity, thyroid hormones, blood cell count, lymphocytic antigen expression, muscle function and -enzymes, cardiac ultrasound. RESULTS The main significant results of selenium substitution are: increased plasma-selenium, blood cell selenium, plasma-Gpx activity and left ventricular cardiac index as well as decreased plasma thyroxin, free thyroxin, reverse triiodthyronin, total cholesterol, mean erythrocyte and thrombocyte volume and lymphocytic CD2 expression. CONCLUSION The data indicate metabolic and functional signs of selenium deficiency in patients with phenylketonuria without selenium substitution. We conclude that, despite of lacking clinical symptoms, a selenium supply in phenylketonuria patients under diet is necessary and should be performed with usefull peroral sodium selenite (115 micrograms Se/m2 BSA/d) initially, followed by a dosage between 30 and 60 micrograms Se/m2 BSA/d).Summary□Patients and Method: 17 patients (8 female, 9 male; age 8.2±3.7 years) with phenylketonuria under phenylalanin restricted diet were investigated prior to and after 3 months of selenium substitution (sodium selenite, 115 µg Se/m2 BSA/d). Different parameters in blood were determined: selenium, glutathione peroxidase (Gpx) activity, thyroid hormones, blood cell count, lymphocytic antigen expression, muscle function and -enzymes, cardiac ultrasound.□Results: The main significant results of selenium substitution are: increased plasma-selenium, blood cell selenium, plasma-Gpx activity and left ventricular cardiac index as well as decreased plasma thyroxin, free thyroxin, reverse triiodthyronin, total cholesterol, mean erythrocyte and thrombocyte volume and lymphocytic CD2 expression.□Conclusion: The data indicate metabolic and functional signs of selenium deficiency in patients with phenylketonuria without selenium substitution. We conclude that, despite of lacking clinical symptoms, a selenium supply in phenylketonuria patients under diet is necessary and should be performed with usefull peroral sodium selenite (115 µg Se/m2 BSA/d) initially, followed by a dosage between 30 and 60 µg Se/m2 BSA/d).
Medizinische Klinik | 1997
Gertrud Peiker; Horst Dawczynski; Klaus Winnefeld; Wolfgang Michels; Hj Seewald
Summary□Patients and Method: In 29 women with the necessity to terminate pregnancy via Cesarean section, lipid peroxidation and antioxidative state were investigated before and 24 hours after the surgical intervention as well as after substitution of antioxidants and trace elements.□Results: The results indicate that administration of antioxidants protects at least partially from consequences of surgically induced oxidative burden.
Medizinische Klinik | 2004
Dirk Lindner; Joachim Lindner; Gunter Baumann; Horst Dawczynski; Karlheinz Bauch
ZusammenfassungHintergrund und Ziel:Im Frühstadium der akuten Pankreatitis werden neben Faktoren des Entzündungs- und Gerinnungssystems Sauerstoffradikale freigesetzt, die zu einer Imbalance zwischen Oxidanzien und Antioxidanzien führen können. Tierexperimentell konnte durch Selen als Radikalfänger eine Verringerung der Radikalwirkung erreicht werden. Mitteilungen klinischer Ergebnisse sind widersprüchlich. Im Rahmen einer prospektiven, randomisierten Blindstudie sollte der Effekt einer standardisierten Hochdosis-Natriumselenit-Therapie an Patienten mit akuter Pankreatitis untersucht werden.Patienten und Methodik:Prospektive Randomisierung von 70 Patienten mit akuter Pankreatitis in Selengruppe (standardisiertes Selenschema) und Plazebogruppe (0,9% Natriumchlorid). Untersuchung klinischer und paraklinischer Parameter zum Verlauf der Erkrankung bei Aufnahme und in den Tagen danach.Ergebnisse:Der klinische Verlauf unterschied sich in beiden Behandlungsgruppen nicht signifikant. Fünf Patienten der Selengruppe und drei Patienten der Plazebogruppe verstarben. Laborchemisch stieg unter Substitution die Selenkonzentration signifikant an. Die Serumspiegel der Glutathionperoxidase und des Malondialdehyds wiesen jedoch für die Behandlungs- und Plazebogruppe keine signifikanten Unterschiede auf.Schlussfolgerung:Eine Empfehlung zur adjuvanten Substitution mit Natriumselenit bei akuter Pankreatitis lässt sich aus den Ergebnissen nicht ableiten.AbstractBackground and Purpose:Oxygen free radicals appear in the early phase of acute pancreatitis followed by an imbalance between the oxygen and anti-oxygen system. Sodium selenite may play an important role in the reduction of radicals in experimental pancreatitis. The aim of this study was to evaluate the effects of selenium in a clinical prospective trial.Patients and Methods:70 patients with acute pancreatitis were prospectively allocated to a selenium and a placebo group. Clinical and paraclinical parameters were investigated with a follow-up of 90 days after hospital stay.Results:The clinical course of the two treatment groups did not show statistically significant differences. Five patients in the selenium and three patients in the placebo group died. Depending on selenium therapy, antioxidant substances were presented in higher levels. All 17 clinical parameters showed no statistical significance.Conclusion:Substitution of sodium selenite has no beneficial effect on the clinical outcome of patients with acute pancreatitis.
Journal Fur Praktische Chemie-chemiker-zeitung | 1972
G. Heublein; Horst Dawczynski
Macromolecular Chemistry and Physics | 1974
G. Heublein; Horst Dawczynski; Peter Hallpap
Macromolecular Chemistry and Physics | 1974
G. Heublein; Horst Dawczynski