J. Noldus
University of Hamburg
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Publication
Featured researches published by J. Noldus.
Urologia Internationalis | 1997
Hans Heinzer; Markus Graefen; J. Noldus; Peter Hammerer; Hartwig Huland
OBJECTIVES The purpose of this study is to report the rate of early complications in 316 of 600 patients who underwent anatomical radical retropubic prostatectomy for localized prostatic cancer from June 1988 to July 1996 and to measure the effect of increasing experience in a single institution. METHODS From January 1992 to August 1995, 316 patients with prostatic cancer underwent anatomical radical retropubic prostatectomy at our medical institution. Early complications were recorded prospectively and the rate of complications of the first 166 patients was compared with the rate in the next 150 patients. RESULTS Comparison of the 2 groups showed a significant decrease in blood loss with time (mean 1,397 vs. 967 cm3, p = 0.0011). The rates of anastomotic urinary leakage (21.7 vs. 10%, p = 0.0056), lymphoceles (22.3 vs. 2%, p < 0.0001), rectal injury (7.8 vs. 2%, p = 0.02), reoperation (10.2 vs. 4%, p = 0.049), and thromboembolic complications (7.8 vs. 2.7%, p = 0.0479) also decreased significantly. Only ureteral transsection showed an increase in the later group (0 vs. 4.7%, p = 0.005). CONCLUSIONS The low percentage of early complications suggests that anatomical retropubic radical prostatectomy is a safe approach. Our single-center study showed a learning pattern that appears unavoidable when this operation is as radical as possible so as to keep the percentage of positive margins low especially in patients with advanced tumors (> pT2).
Urologe A | 2001
J. Noldus; U. Michl; Markus Graefen; Alexander Haese; Peter Hammerer; S. Fernandez; Hartwig Huland
ZusammenfassungVerbesserte Selektionskriterien haben beim klinisch lokalisierten Prostatakarzinom dazu geführt, dass bei der radikalen Prostatektomie vermehrt uni- und bilaterale Nerverhaltungen zum Erhalt der erektilen Funktion durchgeführt werden können. Die mittels Fragebogen erhobenen Ergebnisse zur postoperativen Potenz werden dargestellt. 366 Patienten (Durchschnittsalter 62,5 Jahre) wurden zwischen 1/1992 und 3/1999 nerverhaltend radikal prostatektomiert. Zur Beurteilung der postoperativen erektilen und sexuellen Funktion erhielten alle Patienten einen Fragebogen nach einer mindestens 12-monatigen Verlaufsbeobachtung. Ausgewertet wurden die Ergebnisse aus 5 verschiedenen Operationszeiträumen.Ergebnisse der unilateralen Nerverhaltung zeigen Tumeszenz- und Rigiditätsraten zwischen 53 und 88%. Für alle 5 Zeiträume zeigen sich geschlechtsverkehr(GV-)fähige Erektionsraten von 13–29%. Die bilaterale Nerverhaltung wurde überwiegend in den Zeiträumen 3–5 durchgeführt, nur 4 Patienten aus dem Zeitraum 2 erhielten eine bilaterale Nerverhaltung. GV-fähige Erektionen (ohne Hilfsmittel) wurden in 25% (Zeitraum 2), 61% (Zeitraum 3), 50% (Zeitraum 4) und 52% (Zeitraum 5) erhoben, wobei alle Patienten über Tumeszenzen berichteten.AbstractImproved selection criteria have led to an increasing number of nerve-sparing radical retropubic prostatectomies (RRP) in patients with clinically localized prostate cancer. The results based on patient questionnaires regarding postoperative erectile function are described.Between January 1992 and March 1999, 366 patients (mean age: 62.5 years) underwent uni- or bilateral nerve-sparing RRP at our institution. For evaluation of postoperative patient-reported rates of sexual and erectile function, a questionnaire was used after a follow-up of at least 12 months. Data of five operation periods were analyzed.The results of the unilateral procedure for the five operation periods revealed consistent rates of 13–29% for erections sufficient for intercourse. Bilateral nerve-sparing procedures were almost exclusively performed in periods 3 to 5; only four patients from period 2 underwent the bilateral procedure. The rates of intercourse-sufficient erections were 25% (period 2), 61% (period 3), 50% (period 4), and 52% (period 5), respectively.The results of the unilateral procedure were disappointing. However, the bilateral nerve-sparing method achieved much better results inasmuch as about 50% of the patients reported recovery of erections sufficient for sexual intercourse.
Urologe A | 1998
J. Noldus; Markus Graefen; Peter Hammerer; Henke Rp; Hartwig Huland
SummaryFour hundred and eighty-eight radical retropubic prostatectomies (RRP) were performed on clinically localized prostate cancer at one institution within 5 years (1992–1996). These were then analyzed regarding the migration of pathological tumor stages towards more localized stages. Within the observation period, the annual rate of RRP increased by 81 % from 69 to 125 cases. The authors noted a decline in the occurrence of advanced tumor stages (65.0 % to 39.2 %) and small cancers ( < 0.5 cc: 7.2 % to 1.6 %) and an increase in pathological T2 tumors (30.4 % to 55.2 %). The rate of positive surgical margins declined from 34.7 % to 12.8 % (for all pathological stages). These data confirm trends which were observed in the USA with increasing detection and treatment of localized prostate cancer.ZusammenfassungDie vorliegende Arbeit untersucht an einem Kollektiv von 488 radikalen retropubischen Prostatektomien (RRP), die innerhalb von 5 Jahren (1992–1996) durchgeführt wurden, die Bewegung der pathologischen Tumorstadien hin zu mehr lokalbegrenzten Stadien. Zwischen 1992 und 1996 stieg die jährliche Rate an RRP von 69 um 81 % auf 125 an. Es zeigte sich dabei eine relative Abnahme der pT3-Stadien von 65,0 % auf 39,2 %, bedingt durch die absolute Zunahme der pT2-Karzinome ohne Anstieg (7,2 % in 1992 gegenüber 1,6 % in1996) der kleinen Tumore ( < 0,5 cm3). Parallel mit der Zunahme der pathologischen Stadien T2 (pT2) von 30,4 % auf 55,2 % sank der Anteil positiver Absetzungsränder von 34,7 % auf 12,8 % (alle Stadien). Die Daten bestätigen den Trend, der in den USA beobachtet wurde, zur Detektion und Behandlung mehr lokalbegrenzter Prostatakarzinome.
Urologe A | 2000
Martin G. Friedrich; J. Noldus; S. Fernandez; Hartwig Huland
ZusammenfassungDie Methode der Wahl zur Korrektur von Penisdeviationen ist weiterhin umstritten. Neben der Nesbit-Methode hat sich die Schröder-Essed-Technik mittels Plikaturnähten durchgesetzt. Während die geringe perioperative Komplikationsrate mehrfach beschrieben ist, gibt es kaum Daten über den Langzeitverlauf dieses Patientenkollektivs. In der vorliegenden Studie untersuchten wir die postoperative Funktionalität und Änderung der Lebensqualität (LQ) ineiner retrospektiven Analyse mittels einem detaillierten Fragebogen. Zwischen 01/94 und 01/99 wurden 40 erwachsene Patienten (medianes Alter 26 Jahre) mit Penisdeviationen (DEV) operiert. Der Fragebogen umfasste funktionelle, kosmetische und Aspekte zur LQ. Ein komplettes Follow-up liegt derzeit von 31/40 (77,5%) Patienten vor (angeborene DEV: 19 Patienten, erworbene DEV: 12 Patienten). Das mediane Follow-up beträgt 22 Monate. Vor dem Eingriff schätzten 5 Patienten die DEV als leicht (< 45°), 22 als mittelschwer (45–90°) und 4 Patienten als schwer (> 90°) ein. Bei 21 Patienten war der Geschlechtsverkehr (GV) präoperativ nur mit Beschwerden oder gar nicht möglich; 26 Patienten berichteten präoperativ über eine erhebliche Einschränkung in ihrer Lebensqualität. Nach dem Eingriff beurteilten 25 Patienten das kosmetische Ergebnis als gut oder zumindest zufriedenstellend (80,6%). Bei 25 Patienten ist der GV problemlos möglich. Eine merkliche Verkürzung (> 2 cm) berichteten 5 Patienten (12%). Etwa Hälfte der Patienten (48%) berichten nach dem Eingriff über eine deutliche Verbesserung der LQ. Bei den Patienten mit erworbener DEV berichteten 6/12 (50%) über eine Verschlechterung der Rigidität und 2/12 (16,7%) über eine postoperativ erneut aufgetretene DEV. Die einfache Operationstechnik ergibt insgesamt, v. a. bei Patienten mit angeborener Deviation, eine hohe Zufriedenheitsrate hinsichtlich des kosmetischen und funktionellen Ergebnisses. Bei Patienten mit Induratio penis plastica (IPP) muss über eine erhöhte Rezidivrate aufgeklärt werden. Bei diesen Patienten sollte eine andere Operationstechnik erwogen werden.AbstractThe Schröder-Essed technique is a standard technique for correction of penile curvature. Although it has been described as a simple and rapid technique offering low morbidity, no data are available on long-term follow-up and life quality of the operated patients. In a retrospective analysis we investigated functional results and life quality (LQ) using a detailed questionnaire. From January 1994 to January 1999, 40 patients (median age 26) underwent correction of penile curvature using a slightly modified Schröder-Essed technique. We used a self-established questionnaire investigating functional and cosmetic aspects and LQ. Complete follow-up data are available in 31/40 (77.5%) patients (congenital curvature, 19 patients; Peyronies disease, 12 patients). Median follow-up is 22 months. Degree of angulation before surgery was estimated at < 45° in 5 patients, 45–90° in 22 patients, and >90° in 4 patients. In 21/31 patients (67.7%) cohabitation was not possible or discomfortable. Impaired LQ due to penile curvature was reported by 26/31 patients (83.8%) After surgery, the cosmetic result was considered as good or sufficient in 25 patients. Cohabitation was possible in 25/31 patients (80.6%). Penile shortening (> 2 cm) was reported by six patients. Significant improvement of life quality was reported by 15 patients. Among the 12 patients with Peyronies disease, 6 mentioned postoperative impaired rigidity. In two patients with Peyronies disease penile curvature recurred. This simple operation technique offers good functional and cosmetic results. Particularly patients with congenital curvature reported good or excellent results. Patients with Peyronies disease have to be informed about the risk of disease recurrence. Other operation techniques should be considered for these patients.
Urologe A | 2000
Markus Graefen; Peter Hammerer; J. Noldus; Alexander Haese; U. Pichelmeier; Andreas Erbersdobler; H. Henke; Stefan Conrad; S. Fernandez; Hartwig Huland
ZusammenfassungDie Indikationsstellung zur Therapie des Prostatakarzinoms bedarf einer möglichst genauen Analyse prognostischer Faktoren, um Erfolgsaussichten und Benefit für den Patienten abschätzen zu können. Der Anteil des niedrigdifferenzierten Tumors bestimmt die Prognose des Karzinoms, viele der üblich angewandten prognostischen Kriterien konnten in multivariaten Analysen als kolineare Faktoren ohne unabhängige prognostische Relevanz charakterisiert werden. Entscheidend für die Therapieplanung ist eine möglichst exakte prätherapeutische Abschätzung des niedrigdifferenzierten Tumoranteiles. Dies gelingt weitgehend durch eine standartisierte Biopsietechnik sowie eine quantifizierte Analyse der gefundenen Tumoranteile in den Gewebeproben. Die prognostische Wertigkeit molekularbiologischer und anderer Prognosefaktoren ist Gegenstand intensiver Forschung, eine Überlegenheit gegenüber der quantifizierten Analyse des niedrigdifferenzierten Tumoranteiles konnte bislang nur in kleinen Patientenserien gezeigt werden. In der täglichen Routine erscheint ihr Einsatz aufgrund des hohen technischen und finanziellen Aufwandes zum jetzigen Zeitpunkt nicht gerechtfertigt.SummaryCareful consideration of therapy for prostate cancer needs an accurate analysis of prognostic markers to estimate success and benefit for the patient. Prognosis of prostate cancer is determined by the proportion of high grade cancer, many usually utilized prognostic characteristics were rejected by multivariate analysis as no independent prognostic information was delivered. For planning therapy it is crucial to estimate the proportion of high grade cancer as exact as possible. A standardized biopsy technique combined with a quantified analysis of the biopsy cores is most helpful to achieve this goal. The prognostic value of molecular biological and other factors is object of research, only a combination of some of these factors could be demonstrated so far to be superior to the estimation of the proportion of high grade cancer. However, at present their routine use in daily practise is precluded by a high technical and financial expense.
Urologe A | 2004
Alexander Haese; J. Noldus; Thomas Steuber; Hartwig Huland; Hans Lilja
ZusammenfassungDie Bestimmung des prostataspezifischen Antigens (PSA) ist in der Frühdiagnostik des Prostatakarzinoms nach wie vor von zentraler Bedeutung. Ein ungelöstes Problem ist jedoch die geringe Spezifität dieses organ- aber nicht karzinomspezifischen Serummarkers, die bei einer hohen Anzahl von Patienten zu weiterer, dann invasiver Diagnostik führt, ohne dass ein Prostatakarzinom gefunden wird. Die Bestimmung des Freien PSA-Anteils und die Ratio aus freiem zu Gesamt-PSA konnten zwar eine signifikante Verbesserung der Spezifität bei hoher Sensitivität erzielen, allerdings ist der Anteil von Patienten die trotz dieser Verbesserung noch weiterer Diagnostik bedürfen noch immer erheblich.In diesem Zusammenhang ist die zunehmende Kenntnis der Isoformen des freien PSA ein Schwerpunkt der Forschung. Isoformen des freien PSA sind Varianten des nicht komplexierten, im Serum zirkulierenden PSA, etwa Vorstufen, intern gespaltene Varianten oder sog. intakte Formen, die nach gegenwärtigem Stand der Literatur zum Teil karzinomassoziiert sind zum anderen Teil aber bei benignen Prozessen hervortreten. In dieser Übersicht werden die wesentlichen Isoformen in ihren Eigenschaften und klinischen Anwendungen beschrieben.AbstractDetection of prostate-specific antigen remains the mainstay in the early detection of prostate cancer. A problem yet unsolved is the lack of specificity of this organ- but not cancer-specific marker, which generates subsequent, invasive procedures in a high number of patients without detecting prostate cancer. While the separate detection of free PSA and the ratio of free to total PSA has significantly improved specificity while maintaining high sensitivity, the number of patients undergoing unnecessary further diagnostics is still of concern.In this context, the evolving knowledge on isoforms of free PSA is a major focus of current research. Isoforms of free PSA are variants of free PSA that circulate, e.g., as precursor forms, internally cleaved variants of intact molecules, and are suggested to be either more associated with cancer or more with benign diseases. This article describes biochemical and clinical properties of the isoforms of free PSA
Urologe A | 2003
U. Michl; Markus Graefen; J. Noldus; T. Eggert; Hartwig Huland
Urologe A | 2003
Markus Graefen; Herbert Augustin; Pierre I. Karakiewicz; Peter Hammerer; Alexander Haese; Jüri Palisaar; S. Fernandez; J. Noldus; Andreas Erbersdobler; Ilias Cagiannos; Peter T. Scardino; Michael W. Kattan; Hartwig Huland
Urologe A | 2003
Markus Graefen; Herbert Augustin; Pierre I. Karakiewicz; Peter Hammerer; Alexander Haese; Jüri Palisaar; S. Fernandez; J. Noldus; Andreas Erbersdobler; Ilias Cagiannos; Peter T. Scardino; Michael W. Kattan; Hartwig Huland
Urologe A | 2007
T. Eggert; Jüri Palisaar; P. Metz; J. Noldus