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Featured researches published by Jan Axtner.


Evidence-based Complementary and Alternative Medicine | 2014

Adverse Drug Reactions and Expected Effects to Therapy with Subcutaneous Mistletoe Extracts (Viscum album L.) in Cancer Patients

Megan L. Steele; Jan Axtner; Antje Happe; Matthias Kröz; Harald Matthes; Friedemann Schad

Background. In Europe, mistletoe extracts are widely used as a complementary cancer therapy. We assessed the safety of subcutaneous mistletoe as a conjunctive therapy in cancer patients within an anthroposophic medicine setting in Germany. Methods. A multicentre, observational study was performed within the Network Oncology. Suspected mistletoe adverse drug reactions (ADRs) were described by frequency, causality, severity, and seriousness. Potential risk factors, dose relationships and drug-drug interactions were investigated. Results. Of 1923 cancer patients treated with subcutaneous mistletoe extracts, 283 patients (14.7%) reported 427 expected effects (local reactions <5 cm and increased body temperature <38°C). ADRs were documented in 162 (8.4%) patients who reported a total of 264 events. ADRs were mild (50.8%), moderate (45.1%), or severe (4.2%). All were nonserious. Logistic regression analysis revealed that expected effects were more common in females, while immunoreactivity decreased with increasing age and tumour stage. No risk factors were identified for ADRs. ADR frequency increased as mistletoe dose increased, while fewer ADRs occurred during mistletoe therapy received concurrent with conventional therapies. Conclusion. The results of this study indicate that mistletoe therapy is safe. ADRs were mostly mild to moderate in intensity and appear to be dose-related and explained by the immune-stimulating, pharmacological activity of mistletoe.


Evidence-based Complementary and Alternative Medicine | 2014

Safety of Intravenous Application of Mistletoe (Viscum album L.) Preparations in Oncology: An Observational Study

Megan L. Steele; Jan Axtner; Antje Happe; Matthias Kröz; Harald Matthes; Friedemann Schad

Background. Traditional mistletoe therapy in cancer patients involves subcutaneous applications of Viscum album L. preparations, with doses slowly increasing based on patient responses. Intravenous infusion of high doses may improve therapeutic outcomes and is becoming more common. Little is known about the safety of this “off-label” application of mistletoe. Methods. An observational study was performed within the Network Oncology. Treatment with intravenous mistletoe applications is described. The frequency of adverse drug reactions (ADRs) to intravenous mistletoe applications was calculated and compared to ADR data from a study on subcutaneous applications. Results. Of 475 cancer patients who received intravenous infusions of Helixor, Abnoba viscum, or Iscador mistletoe preparations, 22 patients (4.6%) reported 32 ADRs of mild (59.4%) or moderate severity (40.6%). No serious ADRs occurred. ADRs were more frequently reported to i.v. mistletoe administered alone (4.3%), versus prior to chemotherapy (1.6%). ADR frequency differed with respect to preparation type, with Iscador preparations showing a higher relative frequency, compared to Abnoba viscum and Helixor. Overall, patients were almost two times less likely to experience an ADR to intravenous compared to subcutaneous application of mistletoe. Conclusion. Intravenous mistletoe therapy was found to be safe and prospective studies for efficacy are recommended.


Integrative Cancer Therapies | 2015

Use and Safety of Intratumoral Application of European Mistletoe (Viscum album L) Preparations in Oncology

Megan L. Steele; Jan Axtner; Antje Happe; Matthias Kröz; Harald Matthes; Friedemann Schad

Background. Intratumoral (IT) injection of European mistletoe (Viscum album L) preparations might induce local tumor response through combined cytotoxic and immunomodulatory actions of the preparations. Although promising in vitro and in vivo data, along with clinical case studies suggest the need for validation of this hypothesis in prospective trials, the safety of IT mistletoe injections has yet to be thoroughly assessed. Methods. The present study summarizes the practice and safety of off-label IT mistletoe therapy within the Network Oncology, a conjoint clinical registry of German hospitals and outpatients specialized in anthroposophic and integrative medicine. Demographic, diagnosis and treatment data of cancer patients who received IT mistletoe applications between 2007 and 2013 were assessed. Suspected adverse drug reactions (ADRs) were analyzed in terms of type, frequency, severity, seriousness and potential risk factors. Results. A total of 123 cancer patients received 862 IT mistletoe injections (preparations from Abnoba, Helixor and Iscucin). The most commonly applied preparations were Abnoba viscum Fraxini (71 patients) and Helixor Mali (54 patients). Of the total patients, 26 patients (21.1%) experienced 74 ADRs. All ADRs were in response to either Abnoba viscum Fraxini (25.4% of exposed patients) or Helixor Mali (18.5% of exposed patients). ADRs were mostly body temperature or immune related and of mild (83.8%) or moderate (14.9%) intensity. Only one possible ADR was described as severe (hypertension) and no serious ADRs occurred. The frequency of ADRs to IT mistletoe injections was 3 times and 5 times higher than has previously been found for subcutaneous and intravenous applications of mistletoe, respectively. Conclusion. IT injection of mistletoe preparations resulted in a relatively high frequency of ADRs. Nearly all ADRs were mild to moderate however, and no serious ADRs occurred. Furthermore, it is possible that immune-related ADRs such as pyrexia and local inflammatory reactions might be critical for tumor response. In light of these results, IT mistletoe therapy seems to be safe and prospective trials are recommended.


Integrative Cancer Therapies | 2018

Safety of Combined Treatment With Monoclonal Antibodies and Viscum album L Preparations

Friedemann Schad; Jan Axtner; Matthias Kröz; Harald Matthes; Megan L. Steele

Combination strategies involving chemotherapy and monoclonal antibodies (mAb) are commonly used in attempts to produce better clinical outcomes. This practice has led to new and ongoing toxicities that may lead to reductions in dose or noncompliance, limiting the effectiveness of treatment. Viscum album L (VA) preparations are widely used in Europe as additive therapy and have been associated with reduced chemotherapy-related adverse reactions and increased health-related quality of life. Concomitant VA therapy might also reduce toxicity related to mAb. This retrospective study investigated the safety of combined treatment with VA and mAb in cancer patients. A total of 43 patients had combined therapy (474 exposures); 12 had VA without mAb (129 exposures), and 8 had mAb without VA (68 exposures). Most patients (89.3%) received concomitant chemotherapy or supportive therapies. A total of 34 patients (60.7%) experienced 142 adverse events (AEs). Leucopenia (14.1% of all events), acneiform rash (8.5%), and stomatitis (6.3%) occurred most frequently. Longitudinal logistic regression analysis suggested a nearly 5 times higher odds of experiencing an AE following treatment with mAb compared with mAb plus VA (95% CI = 1.53-16.14). Our results, together with theoretical consideration of potential botanical-drug interactions, suggest that combined treatment with VA and mAb is safe.


Complementary Medicine Research | 2013

Neue Trends bei alten Themen - alte Themen in neuen Trends

Liudmila B. Boldyreva; Robert G. Hahn; Romy Lauche; Holger Cramer; Jost Langhorst; Gustav Dobos; Klaus Linde; Clara Friedrichs; Anna Alscher; Wolfgang A. Blank; Antonius Schneider; Margrit Fässler; Karin Meissner; Mei-Ying Chang; Chin-Lan Lin; Tsung-Mao Wu; Mei-Chi Chu; Tse-Hung Huang; Hsiao-Yu Chen; Alex Hankey; Ramesh Narayan Rao; Claudia Rother; Friedemann Schad; Jan Axtner; Antje Happe; Thomas Breitkreuz; Constantin Paxino; Johannes Gutsch; Burkhard Matthes; Marion Debus

Background: Acupuncture is frequently used to treat seasonal allergic rhinitis (SAR) despite limited scientific evidence. Objective: To evaluate the effects of acupuncture in patients with SAR. Design: Randomized, controlled multicenter trial. (ClinicalTrials.gov: NCT00610584) Setting: 46 specialized physicians in 6 hospital clinics and 32 private outpatient clinics. Patients: 422 persons with SAR and IgE sensitization to birch and grass pollen. Intervention: Acupuncture plus rescue medication (RM) (cetirizine) (n = 212), sham acupuncture plus RM (n = 102), or RM alone (n = 108). Twelve treatments were provided over 8 weeks in the first year. Measurements: Changes in the Rhinitis Quality of Life Questionnaire (RQLQ) overall score and the RM score (RMS) from baseline to weeks 7 and 8 and week 16 in the first year and week 8 in the second year after randomization, with predefined noninferiority margins of –0.5 point (RQLQ) and –1.5 points (RMS). Results: Compared with sham acupuncture and with RM, acupuncture was associated with improvement in RQLQ score (sham vs. acupuncture mean difference, 0.5 point (97.5% CI, 0.2 to 0.8 point; P<0.001); RM vs. acupuncture mean difference, 0.7 point (97.5% CI, 0.4 to 1.0 point; P<0.001)) and RMS (sham vs. acupuncture mean difference, 1.1 points (97.5% CI, 0.4 to 1.9 points; P<0.001); RM vs. acupuncture mean difference, 1.5 points (97.5% CI, 0.8 to 2.2 points; P<0.001)). There were no differences after 16 weeks in the first year. After the 8-week follow-up phase in the second year, small improvements favoring real acupuncture over the sham procedure were noted (RQLQ mean difference, 0.3 point (95% CI, 0.03 to 0.6 point; P = 0.032); RMS mean difference, 1.0 point (95% CI, 0.2 to 1.9 points; P = 0.018)). Limitation: The study was not powered to detect rare adverse events, and the RQLQ and RMS values were low at baseline. Conclusion: Acupuncture led to statistically significant improvements in disease-specific quality of life and antihistamine use measures after 8 weeks of treatment compared with sham acupuncture and with RM alone, but the improvements may not be clinically significant.


Complementary Medicine Research | 2013

Alois Stacher - † 20. Juli 2013

Liudmila B. Boldyreva; Robert G. Hahn; Romy Lauche; Holger Cramer; Jost Langhorst; Gustav Dobos; Klaus Linde; Clara Friedrichs; Anna Alscher; Wolfgang A. Blank; Antonius Schneider; Margrit Fässler; Karin Meissner; Mei-Ying Chang; Chin-Lan Lin; Tsung-Mao Wu; Mei-Chi Chu; Tse-Hung Huang; Hsiao-Yu Chen; Alex Hankey; Ramesh Narayan Rao; Claudia Rother; Friedemann Schad; Jan Axtner; Antje Happe; Thomas Breitkreuz; Constantin Paxino; Johannes Gutsch; Burkhard Matthes; Marion Debus

Accessible online at: www.karger.com/fok Fax +49 761 4 52 07 14 [email protected] www.karger.com Nachruf Alois Stacher Alois Stacher wurde am 16.02.1925 in Wien geboren. Dort besuchte er die Volksschule und das humanistische Gymnasium und legte im Jahr 1943 die Reifeprüfung ab. Anschließend wurde er zur Deutschen Wehrmacht eingezogen und am 27.04.1945 schwerst verwundet. Nach einem mehr als 2-jährigen Aufenthalt in einem amerikanischen Lazarett kam er im Jahre 1947 nach Wien zurück, wo er noch im selben Jahr mit dem Medizinstudium begann. Das Studium schloss er am 15.07.1952 mit der Promotion zum Doktor der Humanmedizin ab. Seine erste Tätigkeit als Arzt begann er im Wiener HanuschKrankenhaus, das sein gesamtes ärztliches Berufsleben bis zum Ende seiner aktiven Tätigkeit prägte. Im Jahre 1959 erhielt er die Facharztanerkennung für Innere Medizin. In der Folge widmete sich Stacher vor allem der Hämatologie. Seine erfolgreiche wissenschaftliche Tätigkeit auf diesem Gebiet war die Grundlage für die Habilitation im Fach Innere Medizin und die Ernennung zum Titularprofessor im Jahre 1973. Von 1975 bis 1990 leitete er das hämatologisch-onkologische Zentrum am Hanusch-Krankenhaus sowie das Ludwig Boltzmann-Institut für Leukämieforschung und Hämatologie, das dem Krankenhaus von 1968 bis 1993 angegliedert war. Schwerpunkt der wissenschaftlichen Tätigkeit von Stacher war in dieser Zeit die Leukämieund Lymphomforschung, mit der er sich auch international einen wissenschaftlichen Ruf erworben hat. In der Bevölkerung Wiens war Stacher vor allem durch seine gesundheitspolitische Tätigkeit bekannt. Im Jahr 1973 wurde er zum amtsführenden Stadtrat für Gesundheit und Soziales der Stadt Wien gewählt und übte das Amt bis zum Ende des Jahres 1989 aus. Dabei konzentrierte er sich auf den Ausbau des Sozialwesens und die Reorganisation der Wiener Spitäler. In diesem Rahmen initiierte er auch eine international anerkannte Psychiatriereform. Wie dem Verfasser des vorliegenden Nachrufs aus persönlichen Gesprächen bekannt ist, hat das Gelingen dieser Reform sowie die Errichtung eines modernen Spitals mit der Bezeichnung «Sozialmedizinisches Zentrum Ost» (Donauspital) im 22. Wiener Gemeindebezirk Stacher mit Stolz und Befriedigung erfüllt. Stacher hatte aber auch noch zahlreiche andere Funktionen inne, von denen nachfolgend nur die wichtigsten genannt werden sollen: – Präsident des Landesverbandes Wien des Österreichischen Roten Kreuzes 1973–1989 – Präsident des «Medizinisch-Wissenschaftlichen Fonds des Bürgermeisters der Bundeshauptstadt Wien» 1978–1989 – Präsident des Kuratoriums für psychosoziale Dienste in Wien 1979–1989 – Gründer und Präsident des Wiener Krankenanstaltenverbandes 1975–1989 – Vizepräsident der Krankenhausberatungsagentur des Gesundheitsministeriums 1988–1989 – stellvertretender Vorsitzender des «Fonds Gesundes Österreich» 1974–1989 – Mitglied des Kuratoriums des «Kardinal Innitzer-Studienfonds» 1974–1989 – Mitglied des «Kuratoriums der Hochschuljubiläumsstiftung» 1976–1989 – Mitglied des Vereinsausschusses des «Rudolfiner-Vereins», der die älteste Krankenpflegeschule Europas vor der Schließung bewahrte. Wer Stacher kannte weiß, dass er all diese Aufgaben nicht nur formal ausfüllte, sondern aktiv mitgestaltete und mit seiner Persönlichkeit prägte. Angesichts seiner vielfältigen Verantwortungen und seines medizinischen Hintergrunds als streng naturwissenschaftlich orientierter Hämatoonkologe erscheint es besonders bemerkenswert, dass Stacher sich immer auch für die Belange einer ganzheitlichen Medizin interessiert und aktiv eingesetzt hat. Er betonte in persönlichen Gesprächen immer wieder, dass die Medizin während seines Studiums und zu Beginn seiner ärztlichen Tätigkeit zu einem erheblichen Anteil traditionelle Erfahrungsheilkunde war. Begriffe wie Komplementäroder Alternativmedizin existierten zu dieser Zeit noch nicht, sondern entwickelten sich aus einer Situation, in der erkannt wurde, dass die sogenannte Schulmedizin nicht in der Lage war, alle gesundheitlichen Probleme zu lösen. Stacher wies immer wieder auf die etwas paradoxe Situation hin, dass einerseits die naturwissenschaftlich orientierte Medizin beeindruckende Fortschritte zum Wohl der Patienten verzeichnete, andererseits aber die Zufriedenheit der Menschen mit dem GesundAlois Stacher – † 20. Juli 2013 heitsangebot nicht proportional dazu anstieg. Dies waren die wichtigsten Beweggründe dafür, dass Stacher sich schon seit Beginn seiner ärztlichen Tätigkeit auch für Denkweisen und Methoden interessiert hat, die nicht ausschließlich der Schulmedizin zugeordnet werden können. Der erste Kontakt Stachers mit komplementärmedizinischen Methoden war die Neuraltherapie, der bald darauf die Akupunktur und die Homöopathie folgten. Eine weitere Motivation für die Auseinandersetzung mit diesen Methoden war sein Interesse an der Regulationsmedizin und der Matrix. Eine Folge seines Interesses an diesen Themen war die Gründung des «Wiener Teams», das von Namen wie Otto Bergsmann, Johannes Bischko, Franz Hopfer, Gottfried Kellner, Rudolf Maresch, Felix Perger und Alfred Pischinger geprägt war und Forschungsaktivitäten auf den genannten Gebieten entfaltet hat. Den Anreiz zur Gründung der «Wiener Internationalen Akademie für Ganzheitsmedizin» (GAMED) im Jahre 1988 gab ein von Stacher organisierter internationaler Kongress in Wien über Ganzheitsmedizin. Damit verfolgte er das Ziel, eine vorurteilslose Diskussion und den Dialog verschiedener Denkrichtungen zu fördern. Das grundlegende Anliegen der GAMED ist eine Verbindung zwischen naturwissenschaftlich fundierter universitärer Medizin und der Erfahrungsheilkunde unter Berücksichtigung der psychischen und geistigen Aspekte sowie komplexer und regulativer Prozesse. Stacher hat immer auf die Wichtigkeit der postgradualen Ausbildung und der wissenschaftlichen Tätigkeit hingewiesen. Er war auch Mitbegründer der Zeitschrift Forschende Komplementärmedizin, wodurch die Möglichkeit zur Publikation von Arbeiten auf dem Gebiet der Komplementärmedizin geschaffen wurde. Die wissenschaftliche Tätigkeit Stachers manifestierte sich in der Herausgabe und Autorschaft von 26 wissenschaftlichen Pr oo f


Forschende Komplementarmedizin | 2013

Network Oncology (NO) - a Clinical Cancer Register for Health Services Research and the Evaluation of Integrative Therapeutic Interventions in Anthroposophic Medicine

Friedemann Schad; Jan Axtner; Antje Happe; Thomas Breitkreuz; Constantin Paxino; Johannes Gutsch; Burkhard Matthes; Marion Debus; Matthias Kröz; Günther Spahn; Hartmut Riess; Hans-Broder von Laue; Harald Matthes


BMC Cancer | 2016

Health services research of integrative oncology in palliative care of patients with advanced pancreatic cancer

Jan Axtner; Megan L. Steele; Matthias Kröz; Günther Spahn; Harald Matthes; Friedemann Schad


Complementary Medicine Research | 1998

Schweizerische Medizinische Gesellschaft für Phytotherapie

Liudmila B. Boldyreva; Robert G. Hahn; Romy Lauche; Holger Cramer; Jost Langhorst; Gustav Dobos; Klaus Linde; Clara Friedrichs; Anna Alscher; Wolfgang A. Blank; Antonius Schneider; Margrit Fässler; Karin Meissner; Mei-Ying Chang; Chin-Lan Lin; Tsung-Mao Wu; Mei-Chi Chu; Tse-Hung Huang; Hsiao-Yu Chen; Alex Hankey; Ramesh Narayan Rao; Claudia Rother; Friedemann Schad; Jan Axtner; Antje Happe; Thomas Breitkreuz; Constantin Paxino; Johannes Gutsch; Burkhard Matthes; Marion Debus


Faculty of Health | 2016

Safety of combined treatment with monoclonal antibodies and Viscum album L preparations

Friedemann Schad; Jan Axtner; Matthias Kröz; Harald Matthes; Megan L. Steele

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Megan L. Steele

Queensland University of Technology

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Gustav Dobos

University of Duisburg-Essen

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Holger Cramer

University of Duisburg-Essen

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Jost Langhorst

University of Duisburg-Essen

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Günther Spahn

University of Duisburg-Essen

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