Jörg Alexander Lisson
Saarland University
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Featured researches published by Jörg Alexander Lisson.
The Cleft Palate-Craniofacial Journal | 1997
Jörg Alexander Lisson; Inger Kjær
OBJECTIVEnThe purpose of this study was to investigate, in a normal human fetal sample, the development of the anterior area of the palate. Emphasis has been placed on the bilateral epithelial fusion lines between the soft-tissue palatal shelves and the premaxillary mucosa, and on the relationship between these fusion lines and the locations of the inclusive fissures and of the tooth buds. The goal was to evaluate how the location of clefts in cleft lip and palate (CLP) patients interferes with tooth buds that are often affected in clefting.nnnDESIGNnNineteen maxillas of human fetuses underwent histologic examination after serial horizontal sectioning. Superimpositions of tracings from photographs of the histologic sections yielded information on the maxillary morphology at different levels.nnnRESULTSnAfter elevation and fusion of the soft-tissue palatal shelves, the palatal fusions were Y-shaped. During subsequent osseous palate development, including formation of the incisive fissure and intermaxillary suture, the Y-shaped epithelial fusions disintegrated. The locations of the anterior arms of the epithelial Y and of the incisive fissure did not coincide.nnnCONCLUSIONSnThe incisive fissure is likely not the location of clefts in CLP. The location of anterior palatal clefting in CLP patients follows the original course of the epithelial fusion between the palatal shelves and the premaxillary mucosa found in the region of the lateral incisors.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2011
Gero Stefan Michael Kinzinger; K. Czapka; Ludwig B; Bettina Glasl; Ulrich Gross; Jörg Alexander Lisson
ObjectiveThe objective of this retrospective study based on the metric evaluation of lateral cephalograms was to investigate the extent to which treatment with two different fixed appliances for the correction of Angle Classxa0II influenced the morphology of the extrathoracic airway space (the posterior airway space, PAS).Patients and methodsA total of 43xa0patients with Angle Classxa0II malocclusion were classified into two groups according to the appliance used for treatment: the functional mandibular advancer (FMA; nu2009=u200918) or the Herbst appliance (nu2009=u200925). Lateral cephalograms were taken of each patient at the start of functional jaw orthopedic treatment (time point T1) and at its completion (time point T2). Specific distances and angles were measured and analyzed in a cephalometric analysis.ResultsWe observed major differences among the 43xa0patients in the depth of the posterior airway space during treatment with fixed appliances for Angle Classxa0II correction. Regression analysis revealed that changes in sagittal and vertical positions had different effects on the depth of specific PAS sections: increases in anterior facial height are associated proportionately with increases in PAS width, particularly in the upper region. On the other hand, increases in posterior facial height and in the mandible’s forward displacement correlated inversely to the decreases in depth, particularly in the central and lower PAS regions. The two treatment appliances (FMA, Herbst appliance) had the same effects on extrathoracic airway depth.ConclusionsAnalyses of lateral cephalograms indicate that Angle Classxa0II treatment with fixed appliances does not prevent sleep apnea in patients at risk. Nevertheless, this study does not permit absolutely reliable conclusions about the dimensions of the pharyngeal airway space. As the lateral cephalogram provides good images of structures in the midsagittal plane but is incapable of imaging the transverse dimension, there is an automatic lack of information concerning the precise width and volume of the extrathoracic airway space.ZusammenfassungZielZiel der vorliegenden Studie war es, retrospektiv durch metrische Auswertung von Fernröntgenseitenbildern (FRS) zu eruieren, inwieweit Behandlungen mit 2xa0unterschiedlichen festsitzenden Apparaturen zur Korrektur der Angle-Klassexa0II Einfluss auf die Morphologie des extrathorakalen Luftwegs nehmen.Patienten und MethodikDem Behandlungsgerät entsprechend konnten 43xa0Patienten mit einer Angle-Klasse-II-Anomalie in 2xa0Gruppen [Functional Mandibular Advancer (FMA), nu2009=u200918; Herbst-Geschiebe, nu2009=u200925] unterteilt werden. Von jedem Patient wurden FRS zu Beginn (Zeitpunktxa0T1) und nach Abschluss der funktionskieferorthopädischen Behandlung (Zeitpunktxa0T2) angefertigt. Anhand einer eigenständig definierten kephalometrischen Analyse erfolgte die Auswertung bestimmter Strecken- und Winkelmessungen.ErgebnisseUnter der Behandlung mit festsitzenden Apparaturen zur Korrektur der Angle-Klasse II waren bei den 43xa0Patienten große interindividuelle Unterschiede hinsichtlich der morphologischen Veränderungen des extrathorakalen Luftraums in der Tiefenausdehnung zu verzeichnen. Die Ergebnisse der Regressionsanalyse zeigen, dass Veränderungen der sagittalen und vertikalen Relationen unterschiedliche Effekte auf bestimmte Strecken des „posterior airway space“ (PAS) in der Tiefenausdehnung haben: Bei Zunahme der vorderen Gesichtshöhe besteht ein proportionaler Zusammenhang zu Tiefenzunahmen des PAS insbesondere im oberen Bereich. Bei Zunahme der hinteren Gesichtshöhe sowie bei der Unterkiefervorverlagerung besteht hingegen ein antiproportionaler Zusammenhang: Hier kommt es zu Tiefenabnahmen insbesondere in mittleren und unteren PAS-Bereichen. Hinsichtlich der Effekte auf die Tiefe des extrathorakalen Luftraums unterscheiden sich die beiden Behandlungsapparaturen (FMA, Herbst-Geschiebe) nicht.SchlussfolgerungenAnhand von FRS-Analysen kann eine Behandlung mit festsitzenden Apparaturen zur Korrektur der Angle-Klassexa0II bei potenziellen Schlafapnoepatienten nicht als präventiv gewertet werden. Die Aussagekraft der in dieser Studie gewonnenen Ergebnisse über die Ausdehnung des pharyngealen Luftraums ist jedoch nicht absolut. Da das FRS Strukturen in der Mediansagittalebene gut darzustellen vermag, die transversale Dimension allerdings nicht erfasst werden kann, kommt es automatisch zu einem Informationsverlust, der die Breiten- und Volumenausdehnung des extrathorakalen Luftwegs betrifft.
Annals of Anatomy-anatomischer Anzeiger | 2016
Wolfgang Stelzenmueller; Horst Umstadt; Dominic Weber; Volkan Goenner-Oezkan; S. Kopp; Jörg Alexander Lisson
The intraoral palpability of the inferior caput of the lateral pterygoid muscle has been a matter of ambiguity because of its topography. Thus, none of the recently published studies has provided reliable proof of the possibility of digital intraoral palpation, although palpation of the muscle is part of most of the examination catalogs for clinical functional analysis and functional therapy. Digital muscle palpation was performed intraorally on five preparations after exposure of the infratemporal fossa and visualization of the lateral pterygoid muscle. Direct digital palpation of the lateral pterygoid muscle was seen in all five cases. The successful palpation was carried out and approved during laterotrusion to the examined side (relaxation). While opening and closing the mouth (contraction) the muscle is palpable. In real-time kinematic measurements (MRI) an impression of the lateral caput of the left lateral pterygoid muscle of a 30-year-old control male person was found up to 6mm. Electromyographic detection by direct signal conduction with concomitant palpation is possible. The injection electrode tested in situ in the muscle was felt transorally with the palpating finger. The intraoral palpability of the inferior caput of the lateral pterygoid muscle is verified. The basic requirement for successfully palpating the lateral pterygoid muscle is the exact knowledge of muscle topography and the intraoral palpation pathway. After documented palpation of the muscle belly in cadaverous preparations, MRI and EMG also visualized palpation of the lateral pterygoid muscle in vivo. The palpation technique seems to be essential and basically feasible.
Clinical Oral Investigations | 2018
Gero Stefan Michael Kinzinger; Jörg Alexander Lisson; Linda Frye; Ulrich Gross; Jan Hourfar
ObjectiveThe objective of the study is to compare skeletal and dental changes in class II patients treated with fixed functional appliances (FFA) that pursue different biomechanical concepts: (1) FMA (Functional Mandibular Advancer) from first maxillary molar to first mandibular molar through inclined planes and (2) Herbst appliance from first maxillary molar to lower first bicuspid through a rod-and-tube mechanism.Materials and methodsForty-two equally distributed patients were treated with FMA (21) and Herbst appliance (21), following a single-step advancement protocol. Lateral cephalograms were available before treatment and immediately after removal of the FFA. The lateral cephalograms were analyzed with customized linear measurements. The actual therapeutic effect was then calculated through comparison with data from a growth survey. Additionally, the ratio of skeletal and dental contributions to molar and overjet correction for both FFA was calculated. Data was analyzed by means of one-sample Student’s t tests and independent Student’s t tests. Statistical significance was set at pxa0<xa00.05.ResultsAlthough differences between FMA and Herbst appliance were found, intergroup comparisons showed no statistically significant differences. Almost all measurements resulted in comparable changes for both appliances. Statistically significant dental changes occurred with both appliances. Dentoalveolar contribution to the treatment effect was ≥70%, thus always resulting in ≤30% for skeletal alterations.ConclusionFMA and Herbst appliance usage results in comparable skeletal and dental treatment effects despite different biomechanical approaches.Clinical relevanceTreatment leads to overjet and molar relationship correction that is mainly caused by significant dentoalveolar changes.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2016
Christina Rijpstra; Jörg Alexander Lisson
AbstractObjectivesPresentation of different causes described in the literature for development of anteriorn apertognathia.MethodsA review about data referring to patients limited in their anterior tooth function through then positioning of their teeth has been performed. Electronic data bases, two libraries have been searched for information. Of the identified titles 357 articles and chapters were selected. 43 of these were considered.ResultsAetiology classifications are inconstant and author dependent, but mostly differentiated inton genetic and environmental causes. Specifically named are: habit, tongue, airway obstruction,n neuromuscular deficiency, trauma, rheumatoid disease, posture and posterior discrepancy.ConclusionsMany different factors can be relevant for the development of apertognathia and have to be considered. Further research could help differentiating which of the partially contradictory statements are true.ZusammenfassungZielDie Darstellung der verschiedenen in der Literatur beschriebenen Ursachen für das Entstehen von anterioren Apertognathien.MethodeEs erfolgte eine systematische Suche von Veröffentlichungen zu Patienten, die durch ihre Zahnstellung in der Funktion der Schneidezähne eingeschränkt sind. Elektronischer Datenbanken und zwei Bibliotheken wurden zur Datensammlung herangezogen. Von den gefundenen Titeln wurden 357 genauer bearbeitet und 43 letztendlich verwendet.ErgebnisseDie Einteilung der Ursachen kann je nach Autor unterschiedlich sein, lässt sich aber generalisiert in genetisch und umweltbedingt einteilen. Genannt werden dabei: Habits, die Zunge im Speziellen, neuromuskuläre Defizite, Atemwegsobstruktionen, Haltung, posteriorer Platzmangel, Trauma und rheumatoide Erkrankungen.SchlussfolgerungViele verschiedene Faktoren können bei der Entwicklung dieser Dysgnathie relevant sein und müssen bei der Diagnose in Betracht gezogen werden. Weitere Forschung in diesem Bereich könnte zeigen, welche der zum Teil widersprüchlichen Aussagen zutreffend sind.
The Cleft Palate-Craniofacial Journal | 2013
Jörg Alexander Lisson; Natalie Heib; Sonja von Moeller; Wolfgang J. Spitzer; Ludwig B
Objective The aim of this study was to investigate and compare the skeletal treatment outcome in patients aged 18 years with complete bilateral cleft lip and palate who received their complete treatment until early adulthood in two centers with different treatment protocols. Design Twenty-two patients (13 from center 1, nine from center 2) with complete primary bilateral cleft lip alveolus and palate were included. Lateral cephalograms were studied at the ages of 10 (T1), 15 (T2), and 18 (T3) years. Sagittal, vertical, and dental parameters were measured and compared. Statistics included tests for normal distribution, a three-way analysis of variance, and bilateral t tests for associated and nonassociated random samples with the significance level p < .05. Results Data from center 1 showed a significant decrease in ANB, WITs appraisal, and NL-NSL and an increase in Ui/NL. Data from center 2 showed a significant increase in SNB; a decrease in ANB, WITs appraisal, and ML-NSL; and an increase in Ui/NL. The intercenter comparison of means at the end of treatment (T3) revealed no significant differences for any parameter, despite few significant differences at T1 and T2. Conclusion The different treatment concepts did not yield significant differences in treatment outcome at early adulthood. All final skeletal parameters were comparable to those of patients without a cleft. These results indicate treatment execution may be more important than the treatment protocol.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2010
Gero Stefan Michael Kinzinger; Susanna Savvaidis; Norbert Gülden; Ludwig B; Michael Knösel; Jörg Alexander Lisson
Objective:The aim of this study was to investigate retrospectively the incidence of inhibited root development by metric analysis of orthopantomograms, based on examination of the posterior teeth of 40 children and adolescents with Angle Class II, Division 1 malocclusion who received two different removable functional appliances to treat the distal intermaxillary relationship.Patients and Methods:The patients were divided into two groups of equal size according to the appliance they wore for treatment (activator, bite-jumping appliance). Orthopantomograms for each patient were available from the start (time point T1) and after completion of the functional treatment (time point T2). Each radiograph’s enlargement factor in the posterior region was ascertained. The vestibular tooth lengths of the molars and premolars were then measured. To assess root length development, we determined the differences between tooth lengths at the start and after the end of the treatment.Results:Functional treatment generally led to an increase in tooth lengths in the anchorage region. Direct comparison of the two removable appliances revealed significant differences (p = 0.0478) in how much longer the maxillary first premolars became: following treatment with the activator, the teeth lengths increased by a mean of 2.64 mm ± 5.12 mm, whereas the mean increase in length after bite-jumping appliance therapy was 0.59 mm ± 3.40 mm.Conclusions:As a result of treatment with removable functional appliances, we observed locally different trends in root length increase in the posterior region in late-mixed and young adult dentitions, hence at a stage when root development had not concluded. The roots became longer during treatment with both the activator and bite-jumping appliance, but the maxillary first premolars’ root development varied widely. This may be because the bite-jumping appliance’s anchorage is right on the dentition, and the forces thus exert an immediate effect on the anchorage unit, particularly in the immediate vicinity of the protrusive bars in the maxilla. This led to certain groups of teeth to fail to achieve their entire potential length.ZusammenfassungZiel:Ziel der vorliegenden Studie war es, retrospektiv durch metrische Auswertung von Panoramaschichtaufnahmen die Seitenzähne von 40 Kindern und Jugendlichen mit einer Angle-Klasse- II/1-Anomalie, die zur Therapie des Distalbisses mit zwei verschiedenen herausnehmbaren funktionskieferorthopädischen Geräten behandelt wurden, auf das Vorkommen von Entwicklungshemmungen der Wurzeln zu untersuchen.Patienten und Methodik:Die Patienten konnten dem jeweiligen Behandlungsgerät (Aktivator, Vorschubdoppelplatte) entsprechend in zwei zahlenmäßig gleich große Gruppen unterteilt werden. Von jedem Patienten lagen Panoramaschichtaufnahmen vom Beginn (Zeitpunkt T1) und nach Abschluss der funktionskieferorthopädischen Behandlung (Zeitpunkt T2) vor. Für jedes Röntgenbild wurde die Vergrößerung des Seitenzahnbereichs individuell ermittelt. Danach erfolgte die Vermessung der vestibulären Zahnlängen der Molaren und Prämolaren. Zur Beurteilung der Entwicklung der Wurzellänge wurden die Differenzen aus den Zahnlängen zu Beginn und nach Abschluss der Behandlung gebildet.Ergebnisse:Unter der funktionskieferorthopädischen Behandlung kam es allgemein zu einer Zunahme der Zahnlängen im Verankerungsbereich. Im direkten Vergleich der beiden herausnehmbaren Apparaturen zeigten sich bei den ersten Prämolaren des Oberkiefers signifikante Unterschiede (p = 0,0478) im Ausmaß der Längenzunahme: Unter der Behandlung mit dem Aktivator nahmen die Zähne mit durchschnittlich 2,64 mm ± 5,12 mm in größerem Umfang an Länge zu als bei der Therapie mit der Vorschubdoppelplatte (0,59 mm ± 3,40 mm).Schlussfolgerungen:Bei der Behandlung mit herausnehmbaren funktionskieferorthopädischen Apparaturen zeigte sich im späten Wechselgebiss bzw. im jungen adulten Gebiss und somit zu einem Zeitpunkt, in dem das Wachstum der Wurzeln noch nicht vollständig abgeschlossen war, lokal unterschiedliche Tendenzen hinsichtlich der Wurzellängenzunahme im Seitenzahnbereich. Zwar nahmen sowohl unter der Behandlung mit einem Aktivator als auch mit einer Vorschubdoppelplatte die Längen der Wurzeln zu, doch war das Wurzelwachstum der ersten Prämolaren des Oberkiefers unterschiedlich stark. Ursächlich könnte sein, dass die direkte Verankerung der Vorschubdoppelplatte an der Dentition und damit die unmittelbare Krafteinwirkung auf die Verankerungseinheit insbesondere in unmittelbarer Nähe der Vorschubstege im Oberkiefer dazu führten, dass einzelne Zahngruppen nicht ihre vollständige, potentiell mögliche Länge erreichten.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2007
Katinka Heckmann; Wolfgang J. Spitzer; Jörg Alexander Lisson
Objective:: Recommendations concerning the necessity of extraction therapy are often based upon clinical findings and panoramic x-rays. Since the success of this approach greatly depends on the individual examiners clinical expertise, we believed it to be of interest to evaluate whether panoramic x-ray findings alone suffice for making the decision to extract.The aim of this study was to evaluate whether the need for extraction therapy can be verified by measuring the angulations between the first and second lower molars.Material and Methods:Orthopantomograms of 30 patients who underwent extraction of four premolars were examined prior to and after treatment. Initial study casts were also evaluated for any correlations between molar inclination and other examination parameters. Orthopantomograms of 30 patients who had experienced comprehensive orthodontic treatment without extraction served as age- and gender-matched controls.Results:Contrary to expectation, the lower second molars showed a stronger mesial inclination before rather than after treatment, and the changes were highly significant. The controls also showed highly significant changes on the left side. The extraction and non-extraction groups did not differ significantly in terms of molar inclination at the beginning of treatment. Gender differences occurred in both groups, but only on one side. No other findings indicated gender differences in terms of molar inclination.Conclusion:Our data failed to prove a correlation between distally- inclined lower second molars in the panoramic x-ray and the indication of extraction therapy.ZusammenfassungZiel:Ausgehend von klinischen Untersuchungsbefunden sowie Röntgenbildern werden oftmals therapeutische Empfehlungen in Bezug auf die Notwendigkeit der Entfernung von Zähnen abgeleitet. Da diese Methode besonders auf der klinischen Erfahrung des Zahnarztes basiert, war es von Interesse festzustellen, ob allein anhand eines Befundes im Orthopantomogramm (OPG) eine Entscheidung zur therapeutischen Extraktionsnotwendigkeit getroffen werden kann.Daher war zu klären, ob es möglich ist, im OPG aufgrund der Angulation zwischen den ersten und zweiten Molaren des Unterkiefers eine Aussage über die Notwendigkeit platzbeschaffender Maßnahmen durch Extraktionen zu treffen.Patienten und Methodik:Hierzu wurden OPGs von 30 Patienten ausgewertet, bei denen insgesamt vier Prämolaren entfernt wurden. Die Modellpaare wurden vor Beginn der Behandlung vermessen, um das Ausmaß des Platzbedarfes statistisch zu überprüfen. Zum Vergleich kamen OPGs einer Kontrollgruppe (n = 30) zur Auswertung, die ohne Extraktion kieferorthopädisch behandelt worden waren.Ergebnisse:Entgegen der Erwartung waren die zweiten unteren Molaren vor der Therapie stärker mesial anguliert als nach der Behandlung. Diese Veränderung war signifikant bis hochsignifikant. In der Kontrollgruppe traten hochsignifikante Änderungen auf der linken Seite auf. Allerdings war im Vergleich zwischen der Extraktionsgruppe und der Kontrollgruppe zu Beginn der Behandlung kein signifikanter Unterschied in der Angulation festzustellen. Differenzen der Mittelwerte zwischen den Geschlechtern betrafen bei beiden Gruppen nur eine Seite, weitere Unterscheidungsmerkmale traten nicht auf.Schlussfolgerung:Anhand der Daten konnte nicht nachgewiesen werden, dass eine radiologisch gesicherte distale Angulation der zweiten unteren Molaren Extraktionen vorhersagt.
Journal of Orofacial Orthopedics-fortschritte Der Kieferorthopadie | 2018
Gero Stefan Michael Kinzinger; Jan Hourfar; Cornelia Kober; Jörg Alexander Lisson
ObjectiveDuring therapy of distoclusion entailing axa0rigid, fixed orthodontic appliance, the mandibular fossa and condyle are ideally remodeled, while dentoalveolar effects occur through adaptive mechanisms. Adaptive processes, especially in the fossa region, have not been adequately investigated. Our magnetic resonance imaging (MRI) investigation aimed to assess the effects of therapy with axa0functional mandibular advancer (FMA) on mandibular fossa morphology.Patients and methodsWe monitored via MRI the therapeutic course of 25xa0patients at three time points. Visual findings and metric assessments were carried out in the sagittal plane. Three-dimensional (3D) reconstructions of the joint structure of two exemplary patients were also made.ResultsVisual examinations of the MRI slices at the three time points revealed no changes in fossa shape in any of the 50xa0temporomandibular joints. Lateral comparisons showed that the morphology of the fossae of all 25xa0patients was identical. Metric analysis demonstrated no significant alterations in width, depth, or in their ratio, not even laterally. Nine measurements of the distances between the porion, mandibular fossa, and articular eminence revealed no significant changes in total or on the left and right sides, or intralaterally.ConclusionThe visual findings and metric analyses of parasagittal MRI slices did not indicate any morphological changes in the mandibular fossa or articular eminence in patients with distoclusion treated via axa0rigid, fixed orthodontic appliance. However, special reworking of the MRI data facilitated reconstruction of the surfaces of joint structures in 3D. This new method makes it possible to depict more accurately and noninvasively the adaptive mechanisms not ascertainable via metric methods and to assess them as 3D structures.ZusammenfassungZielsetzungBei der Behandlung von mandibulären Retrognathien mit starren, festsitzenden Apparaturen erfolgen neben dentoalveolären Effekten im Idealfall auch Remodellationen der Fossa mandibularis und der Kondylen als adaptive Mechanismen. Insbesondere die möglichen Adaptationsvorgänge im Bereich der Fossa wurden bislang jedoch nicht umfangreich untersucht. Ziel der vorliegenden magnetresonanztomographischen Studie war es deshalb, quantitativ und qualitativ zu überprüfen, welche Auswirkungen eine Behandlung mit einem Functional Mandibular Advancer (FMA) bei der Korrektur der mandibulären Retrognathie auf die Morphologie der Fossa mandibularis hat.MethodenDie Behandlungsverläufe von 25xa0Patienten wurden zu 3xa0definierten Zeitpunkten magnetresonanztomographisch kontrolliert. Visuelle Befundung und metrische Auswertungen erfolgten in der Sagittalebene. Bei 2xa0exemplarischen Beispielen wurden 3‑dimensionale Rekonstruktionen der Gelenkstrukturen vorgenommen.ErgebnisseDie visuelle Befundung der Schichten in der Magnetresonanztomographie (MRT) ergab zu den 3xa0Kontrollzeitpunkten bei allen 50xa0Kiefergelenken keine Veränderungen der Fossaform. Bei allen 25xa0Patienten war die Morphologie der Fossae im direkten Seitenvergleich identisch. Die metrische Analyse zeigte keine signifikanten Veränderungen hinsichtlich Breite, Tiefe und deren Verhältnis, auch nicht im Seitenvergleich. 9xa0unterschiedliche Streckenmessungen zwischen Porion, Fossa mandibularis und Tuberculum articulare ergaben weder insgesamt noch unterteilt in rechte und linke Seite noch bei den Seiten untereinander signifikante Veränderungen.SchlussfolgerungenBei der Behandlung mit einer starren, festsitzenden, funktionskieferorthopädischen Apparatur zur Korrektur von mandibulären Retrognathien geben weder die visuelle Befundung noch verschiedene metrische Analysen an parasagittalen MRT-Schichten Hinweise auf morphologische Veränderungen der Fossa mandibularis und des Tuberculum articulare. Eine spezielle Aufbereitung des MRT-Datenmaterials ermöglicht 3‑dimensionale Oberflächenrekonstruktionen der Gelenkstrukturen. Dadurch könnten in Zukunft adaptive Mechanismen besser dargestellt und noninvasiv am 3‑D-Objekt bewertet werden.
Clinical Oral Investigations | 2018
Jan Hourfar; Jörg Alexander Lisson; Ulrich Gross; Linda Frye; Gero Stefan Michael Kinzinger
ObjectiveThe objective of the present study is to compare the effects on soft tissue profile in class II patients after treatment with either “Functional Mandibular Advancer” (FMA) or Herbst appliance.Materials and methodsThe study included nxa0=xa042 patients treated with either FMA (nxa0=xa021) or Herbst appliance (nxa0=xa021) by the same experienced orthodontist. The treatment followed a single-step advancement protocol. Lateral cephalograms were analyzed through a set of customized measurements. The actual therapeutic effect was calculated using data from a growth survey. After testing for normal distribution and homogeneity of variance, data were analyzed by one-sample Student’s t tests and independent Student’s t tests. Statistical significance was set at pxa0<xa00.05.ResultsFor both FFAs, significant upper lip retrusion, increase in lower lip’s thickness, and length of the lower face occurred. Additionally, significant lower lip retrusion and straightening of the profile were found in FMA and Herbst appliance patients. All remaining variables revealed no significant differences.ConclusionsTreatment-related changes on the facial soft tissue profile could be regarded similar in class II patients treated with FMA or Herbst appliance. No treatment-related changes that were specific for FMA or Herbst appliance could be identified. Only moderate changes were noted comparing pre- and posttreatment soft tissue profiles.Clinical relevanceDespite proven differences in skeletal and dental treatment effects, the facial profile has not to be taken into consideration when choosing between FMA and Herbst appliance for class II treatment.