Julia Bretschneider
Robert Koch Institute
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Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie | 2018
Alexander Rommel; Julia Bretschneider; Lars Eric Kroll; Franziska Prütz; Julia Thom
Die Versorgung von Menschen mit psychischen Störungen wird in Deutschland kontrovers diskutiert. Einerseits bestehen regionale Unterschiede in der Verteilung von Psychotherapeutinnen und -therapeuten. Andererseits können Patientinnen und Patienten lange Anfahrtswege und Kosten in Kauf nehmen, um auch bei einem geringen Versorgungsangebot eine Behandlung zu nutzen. Die Analyse der Versorgung muss daher neben den Zugangsmöglichkeiten auch die tatsächliche Inanspruchnahme berücksichtigen. Der Beitrag untersucht die Häufigkeit der Inanspruchnahme ambulant psychotherapeutischer und psychiatrischer Leistungen und deren individuelle und regionale Einflussfaktoren. Gesundheit in Deutschland aktuell (GEDA) ist eine bundesweite Befragung der erwachsenen Bevölkerung, die das Robert Koch-Institut im Rahmen des bevölkerungsbezogenen Gesundheitsmonitorings durchführt. Die GEDA 2014/2015-EHIS-Studie (n = 24.016) basiert auf einer zweistufig geschichteten Zufallsstichprobe aus den Bevölkerungsregistern von 301 Gemeinden in Deutschland. Zielvariable ist die Inanspruchnahme psychotherapeutischer oder psychiatrischer Leistungen in den letzten 12 Monaten. Neben der Berücksichtigung individueller Determinanten wurden die Daten mit Informationen zur regionalen Verteilung von Leistungserbringern der ambulanten Psychotherapie und Nervenheilkunde zusammengeführt. Die Auswertung erfolgte mittels logistischer Mehrebenenregression. In Deutschland berichten 11,3 % der Frauen und 8,1 % der Männer, innerhalb eines Jahres psychotherapeutische oder psychiatrische Hilfe in Anspruch zu nehmen. Unter Befragten mit depressiver Symptomatik sind dies 35,0 % der Frauen bzw. 31,0 % der Männer. Rund zwei Drittel der Personen mit solchen Symptomen haben also keine dieser Berufsgruppen aufgesucht. Neben einer depressiven Symptomatik weisen das Leben ohne Partnerin bzw. Partner sowie eine geringe soziale Unterstützung einen Zusammenhang mit der Inanspruchnahme auf. Außerdem liegt der Anteil der Personen mit depressiver Symptomatik, die psychotherapeutische oder psychiatrische Hilfe nutzen, in gut versorgten Regionen etwa 15 Prozentpunkte höher als in Regionen mit geringer Versorgungsdichte. Um bessere Bedingungen für die Nutzung der betreffenden Versorgungsangebote zu schaffen, sollten neben der Erhöhung der Zahl an Leistungserbringern auch flankierende Maßnahmen angestrebt werden. Ansätze, die auf einen kurzfristigen und niedrigschwelligen Zugang und eine stärkere Kooperation zwischen hausund fachärztlich Behandelnden setzen, sollten auf ihre Effekte hinsichtlich einer Weiterentwicklung der Erstversorgung evaluiert werden. PSYCHISCHE GESUNDHEIT · INANSPRUCHNAHME · ZUGANG ZUR GESUNDHEITSVERSORGUNG · GESUNDHEITSSURVEY FOCUS Journal of Health Monitoring · 2017 2(4) DOI 10.17886/RKI-GBE-2017-111.2 Robert Koch-Institut, Berlin Autorinnen und Autoren: Alexander Rommel, Julia Bretschneider, Lars Eric Kroll, Franziska Prütz, Julia Thom Dieser Artikel wurde korrigiert (siehe Corrigendum Seite 23), Stand 31.01.2019 Hier gelangen Sie zum Journal of Health Monitoring 2017/4: »Inanspruchnahme medizinischer Leistungen in Deutschland« kapitelweise Journal of Health Monitoring Inanspruchnahme psychiatrischer und psychotherapeutischer Leistungen Journal of Health Monitoring 2017 2(4) 4 FOCUS
Archive | 2017
Julia Bretschneider; Ronny Kuhnert; Ulfert Hapke
Depressive symptoms imply a loss of quality of life, leading to increased morbidity and mortality as well as increased costs to the healthcare system. Information on the prevalence and distribution of depressive symptoms in the population is essential in light of planning prevention and care. GEDA 2014/2015-EHIS surveyed current depressive symptoms among adults in Germany through the Patient Health Questionnaire (PHQ-8). The surveyed prevalence of 10.1% indicates the widespread occurrence of depressive symptoms, regardless of an actual clinical diagnosis of depression. Prevalence for women (11.6%) is higher than for men (8.6%). Further differences exist concerning age and education as well as regional differences. The results are discussed in the light of the data available so far. PREVALENCE · DEPRESSIVE SYMPTOMS · DEPRESSION · HEALTH MONITORING · GERMANY Introduction Depression is one of the most common mental health disorders and is related to a high disease burden both for individuals suffering from the condition as also for society as a whole [1-3]. German social insurance carriers have recorded a significant increase in the role of depression in health services over the past few years, a process which has been accompanied by increasing public awareness [4-6]. The term depression covers a heterogeneous spectrum of depressive disorders which can be categorised for example with regard to the severity and course of depressive symptoms [7]. For a physician to diagnose depression requires, beyond simply confirming the presence of depressive symptoms, the fulfilment of specific diagnostic criteria, such as the presence of certain key symptoms. However, depressive symptoms such as despondency and loss of energy can also affect persons that do not fulfil the necessary clinical diagnostic criteria of depression and for example experience subthreshold depression, or experience such symptoms yet in the context of other mental and physical disorders. Among these are depressive symptoms related to emotionally stressful life events, substance abuse (alcohol, drugs, etc.) and chronic physical illness or as side effects of certain medications. Regardless of their diagnostic classification, depressive symptoms lead to a subjective deterioration in health and health-related quality of life [8, 9] and are associated with increased morbidity and mortality rates [10, 11]. Moreover, depressive symptoms increase the number of outpatient physician visits and sick leave days [12] and in particular in older age lead to increasing health service utilisation [13]. Epidemiological estimates on the prevalence and distribution of depression symptoms in the population are therefore highly relevant to public health and are an Journal of Health Monitoring · 2017 2(3) DOI 10.17886/RKI-GBE-2017-070 Robert Koch Institute, Berlin Authors: Julia Bretschneider, Ronny Kuhnert, Ulfert Hapke
Journal of Affective Disorders | 2018
Caroline Cohrdes; Julia Bretschneider
BACKGROUND Previous study results on associations between depressive symptoms and cognitive functioning, mainly based on clinical samples and explanatory mechanisms including potential protective factors, are yet to be clarified. To this end, we investigated relations between depressive symptoms and executive functioning as well as episodic memory in a representative population sample. Furthermore, we determined the role of social support and physical activity in the explanation of cognitive performance differences in individuals with depressive symptoms. METHODS A total of N = 3661 participants (52% female) from the German Health and Examination Interview for Adults (18-79 years; M = 52.71, SD = 16.06) were included in the present study. Within a larger assessment protocol, participants answered a depressive symptom questionnaire and completed a neuropsychological test battery including executive functioning and episodic memory. RESULTS Depressive symptoms significantly predicted executive functioning and episodic memory scores with small effects of β = -0.04. Social support and physical activity mediated the relationships between depressive symptoms and cognitive functioning. LIMITATIONS As the present study is cross-sectional, future research is warranted to provide more insight into causality by following individuals with depressive symptoms over time. CONCLUSIONS The present findings indicate that effects from depressive symptoms on cognitive functioning (a) have been overestimated and do not generalize to non-clinical populations and (b) vary owing to behavioral lifestyle factors such as social support and physical activity. Thereby, the present results highlight opportunities for buffering cognitive decline in individuals with depressive symptoms in the general population.
Nervenarzt | 2016
Frank Jacobi; M. Becker; Julia Bretschneider; S. Müllender; J. Thom; Ulfert Hapke; Wolfgang Maier
Archive | 2017
Julia Bretschneider; Ronny Kuhnert; Ulfert Hapke
Gesundheitswesen | 2018
Thomas Grobe; Katja Kleine-Budde; Anke Bramesfeld; Julia Thom; Julia Bretschneider; Ulfert Hapke
Archive | 2017
Alexander Rommel; Julia Bretschneider; Lars Eric Kroll; Franziska Prütz; Julia Thom
Archive | 2017
Ulfert Hapke; Julia Bretschneider; Julia Thom
Gemeinsam forschen – gemeinsam handeln | 2017
Julia Bretschneider; Julia Thom; Ulfert Hapke
Nervenarzt | 2016
Frank Jacobi; M. Becker; Julia Bretschneider; S. Müllender; J. Thom; Ulfert Hapke; Wolfgang Maier