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Dive into the research topics where Jutta Bergloff is active.

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Graefes Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology | 1997

Application of HELP in nonarteritic anterior ischemic optic neuropathy: A prospective, randomized, controlled study

Anton Haas; Manfred Walzl; Friedrich Jesenik; Berengaria Walzl; Andrea Berghold; Jutta Bergloff; Beatrix Feigl; Jurgen Faulborn

Abstract• Background: Heparin-induced extracorporeal LDL/fibrinogen precipitation (HELP) eliminates selectively fibrinogen, LDL, cholesterol, triglycerides and LP(a) from blood plasma using extracorporeal circulation. The reduction of fibrinogen and LDL by about 50% after only one procedure immediately improves the hemorheological situation. • Method: In a prospective, randomized, controlled study over a period of 3 months, 40 patients with nonarteritic ischemic optic neuropathy (NAION) were randomly assigned to either HELP or hemodilution therapy to determine the efficacy of these two treatments on visual acuity and fields. • Results: After transformation of the Snellen acuity into logMAR units the statistical analysis did not show a significant difference between the two groups (P=0.48). An increase of the visual acuity by two or more lines was obtained in 9 patients (47.4%) of the HELP group, 10 (52.6%) remained stable and none got worse. In the hemodilution group, visual acuity increased in patients (33.4%), 9 (42.8%) remained stable and 5 (23.8%) experienced a decrease. The calculated mean sensitivity of visual fields at baseline improved statistically significantly (P<0.01) in the HELP group from 6.83 ±4.52 dB to 8.27±4.89 dB, but did not change significantly in the hemodilution group (6.25 ± 4.12 dB to 6.12±3.92 dB). • Conclusion: The HELP system seems to be safe and more effective than hemodilution in improving the hemorheological and the functional situation in NAION and could be a promising regimen in the treatment, of NAION.


Journal of Neuro-ophthalmology | 1994

Ophthalmic manifestations in Lyme borreliosis. A review.

Jutta Bergloff; Robert Gasser; Beatrix Feigl

Lyme borreliosis is an emerging tickborne spirochetal infection characterized by a broad variety of symptoms, ranging from neurologic disorders and different skin manifestations to cardiac symptoms. Many ocular and neuro-ophthalmic symptoms have recently been attributed to Lyme disease. Especially in endemic areas ophthalmologists need to be aware of Borrelia burgdorferi as a possible causal agent. The aim of this paper is to present a short review of the literature of ophthalmic disorders resulting from Borrelia burgdorferi infections.


Infection | 1995

Roxithromycin in the treatment of Lyme disease--update and perspectives.

Robert Gasser; Ilse Wendelin; Emil C. Reisinger; Jutta Bergloff; Beatrix Feigl; I. Schafhalter; Bernd Eber; Manfred Grisold; Werner Klein

SummarySpirochaetal infections have been successfully treated with penicillin; more recently, erythromycin has been used in cases with known penicillin allergy. The discovery of the spirochaeteBorrelia burgdorferi and the elaboration of a new generation of macrolides with properties that differ from older macrolides have led to new ways of treating spirochaetal disease with these compounds. This paper presents data on thein vitro andin vivo efficacy of a combination of roxithromycin and co-trimoxazole againstB. burgdorferi. In vitro (checkerboard technique;B. burgdorferi strain B31; modified BSK II medium) it was found that while roxithromycin showed excellent efficacy againstB. burgdoferi (MIC 0.031 mg/l), co-trimoxazole had no effect. However, the combination of both chemotherapeutics led to a minor synergistic effect, decreasing the MIC for roxithromycin by one dilution step at concentrations of co-trimoxazole from 256 to 8 mg/l. In addition, a clearly reduced growth of microorganisms was seen at concentrations of roxithromycin as low as 0.015 mg/l in combination with 256 to 4 mg/l co-trimoxazole, when compared to the positive controls. Most interestingly, however, the motility ofB. burgdorferi was markedly reduced even when the two drugs were combined at very low concentrations. In anin vivo, non-randomised, open, prospective pilot study it was found that of 17 patients, with confirmed late Lyme borreliosis (stage II/III), treated with combined roxithromycin (300 mg b.i.d.) and co-trimoxazole for 5 weeks, 13 (76%) recovered completely by the end of treatment, and four continued to have symptoms on follow-up at 6 and 12 months. This success rate is similar to that seen with i.v. penicillin and ceftriaxone. It appears that the reduced motility ofB. burgdorferi makes the pathogen mor accessibile to the immune system.ZusammenfassungEs wird über diein vitro- undin vivo- Wirksamkeit einer Kombination von Roxithromycin und Co-trimoxazol gegenBorrelia burgdorferi berichtet.In vitro zeigte sich, daß Roxithromycin über eine ausgezeichnete Wirksamkeit gegenüberB. burgdorferi verfügt, Co-trimoxazol war jedoch unwirksam. Die Kombination beider Chemotherapeutika führt zu einem geringen synergistischen Effekt u.z., um eine Verdünnungsstufe bei einer Co-trimoxazol-Konzentration von 256/8mg/1. Bei einer 0.015 mg/l Roxithromycin-Konzentration in Kombination mit 256/4 mg/l zeigte sich in Vergleich zu positiven Kontrollen ein eindeutig reduziertes Wachstum der Mikroorganismen. Die Motilität war sogar eindeutig reduziert, wenn beide Substanzen nur sehr niedrige Konzentrationen aufwiesen. Bei einer offenen prospektiven Pilot-Studie, bei 17 Patienten mit einer gesicherten Borreliose in Stadium II/III, die mit einer Kombination von Roxithromycin (300 mg b.i.d.) 5 Wochen behandelt wurden, waren danach 13 ausgeheilt, vier hatten weiterhin Symptome nach 6 bis 12 Monaten. Das Ergebnis entspricht der einer i.v. Penizillin-oder Ceftriaxon-Behandlung.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1999

Die korneale Langerhans-Zelle und ihr Antigenmuster

N. Ardjomand; Klaus Mullner; Yosuf El-Shabrawi; Jutta Bergloff; R. Hofmann-Wellenhof; Margarete E. Reich; Herbert Radner

ZusammenfassungAnti-HLA-DR-Antikörper sind derzeit die meistverwendeten Antikörper zur Darstellung der kornealen Langerhans-Zelle (LZ). Diese Arbeit untersucht das Verteilungsmuster von S-100-Protein und CD45 an der LZ verglichen mit HLA-DR.Acht frische Hornhäute wurden in flüssigem Stickstoff fixiert und mit einer Dicke von 4–6 μm geschnitten. Anschließend wurde eine doppelte immunhistochemische Färbung (HLA-DR/S-100 oder HLA-DR/CD45) durchgeführt. Die Anzahl der positiven Reaktionen wurde unter einem Mikroskop per 0,25 mm2 gezählt und die Korrelationen zueinander berechnet.Je nach Lokalisation in der Hornhaut (zentral, Peripherie, Limbus) waren die Langerhans-Zellen zwischen 94% (zentral) und 98% (Limbus) sowohl für HLA-DR als auch für das S-100-Protein positiv (p < 0,015). Das CD45-Antigen wurde in 93% (Zentrum) bis 98% (Limbus) der Fälle kombiniert mit dem HLA-DR-Antigen exprimiert (p < 0,015).Unsere Untersuchungen verdeutlichen, daß sowohl das S-100-Protein, als auch das CD45-Antigen in der normalen Hornhaut nur von HLA-DR-positiven Zellen exprimiert werden.SummaryAnti HLA-DR antibodies are the most commonly used antibodies to detect corneal Langerhans cells. Our study investigates the distribution of S-100 protein and CD45 compared to that of HLA-DR.Eight fresh corneas were fixed in liquid nitrogen, 4–6 μm thick sections were made and double immunostaining (HLA-DR/S-100 or HLA-DR/CD45) was performed using a double stain kit. The number of positive reactions was counted under a microscope per 0.25 mm2 and the correlation of HLA-DR expression compared to CD45 antigen or S-100 protein was analyzed. Depending on the localization of the cornea (central, periphery, limbus) Langerhans cells were positive for HLA-DR and S-100 protein in 94% (central) to 98% (limbus) (p < 0.015). The CD45 antigen was detectable in combination with HLA-DR antigen in 93% (central) to 98% (limbus) (p < 0.015).Our investigation shows, that the S-100 protein and the CD45 antigen are only expressed by HLA-DR positive cells in the normal cornea.


Ophthalmologe | 2006

Blickinduzierte Amaurosis fugax

Jutta Bergloff; D. Mattes; G. Brix-Grünwald; R. Gröll; Weger M

ZusammenfassungDie blickinduzierte Amaurose ist ein bisher sehr selten beschriebenes Phänomen. Unser Fall eines 37-jährigen Patienten zeigt eine durch einen Orbitatumor ausgelöste blickinduzierte einseitige Amaurosis fugax. Ursächlich kam es wahrscheinlich zu kurzzeitigen Durchblutungsstörungen der Zentralarterie oder Behinderungen des axonalen Transports des Sehnervs durch dessen Kompression. Obwohl die atypische Amaurosis fugax sehr selten auftritt, sollte die Differenzialdiagnose einer orbitalen Raumforderung nicht außer Acht gelassen werden.AbstractGaze-evoked amaurosis is a quite unique symptom. We present a 37-year-old patient with unilateral gaze-evoked amaurosis caused by an orbital tumor. Possible mechanisms include transient ischemia of the optic nerve and the retina or inhibition of the axonal impulses. While not common as a cause of amaurosis fugax, an orbital mass should be considered in the differential diagnosis of gaze-evoked atypical monocular amaurosis fugax.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1997

Das Susac-Syndrom — eine Kasuistik

Beatrix Feigl; Anton Haas; Jutta Bergloff; Friedrich Jesenik; W. Köle; P. Kapeller

ZusammenfassungDas Susac-Syndrom ist eine seltene Mikroangiopathie der Retina, des Innenohres und des Gehirns, das erstmals 1979 von Susac beschrieben wurde und vorwiegend junge Frauen betrifft. Die Pathogenese ist unklar, ein Autoimmungeschehen wird jedoch vermutet.Wir berichten von einer 34jährigen Patientin mit Gesichtsfelddefekten an beiden Augen. Anamnestisch bestand ein intermittierender Tinnitus seit 3 Jahren. Bis auf eine kurze einmalige Episode mit Cephalaea, Vertigo, Dysarthrie und Ataxie war die Patientin neurologisch unauffällig.Bei der Fundusuntersuchung zeigten sich beidseits extrem enge Arteriolen mit unregelmäßigen Lumina und teilweise vollständig okkludierten arteriellen Gefäßen sowie vereinzelt Cotton wool-Herde. Die Fluoreszenzangiographie ergab fokale Gefäßwandhyperfluoreszenzen und Leckagen.Eine Kernspintomographie des Gehirns zeigte punktförmige signalhyperintense Läsionen als möglichen Ausdruck einer minimalen vaskulären Schädigung.Umfassende Laboruntersuchungen blieben ohne nennenswerte Ergebnisse. Wir behandelten unsere Patientin peroral mit Steroiden und konnten eine Stabilisierung der funtionellen und morphologischen Veränderungen erzielen.SummaryThe Susac syndrome, firstly described by Susac in 1979 is a very rare microangiopathy of the retina, the inner ear and the brain affecting predominantly young women. The pathogenesis is not known, however it is thought to be due to an autoimmune disease. The authors report about a 34-years-old woman showing visual field defects in both eyes. In the history of recurrent tinnitus for three years was found. Apart from a short episode of headache, vertigo, dysarthria and ataxia the patient was otherwise neurologically intact.On fundus examination both eyes revealed extremely attenuated arterioles with irregular contours as well as some totally occluded arterial vessels and sporadic cotton wool spots. Fluorescein-angiography resulted in some hyperfluo-rescences of the vessel walls and leakages.Magnetic resonance imaging showed punctate hyperintense white matter lesions of the brain similar to those observed after minimal vascular damage.Laboratory tests were unremarkable. Finally, the treatment with oral steroids led to a stabilisation of the functional and morphological changes.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1994

Sehnervenentzündung und Kontrastsehen

Jutta Bergloff; Ch. Faschinger

ZusammenfassungDas Kontrastsehen ist neben der zentralen Sehschärfe, dem Gesichtsfeld und dem Farbensehen ein wesentlicher Faktor des Sehvermögens. In einer retrospektiven Studie wurde bei 80 Patienten das Verhalten des Kontrastsehens durchschnittlich 10 Jahre nach einer Neuritis überprüft. 47 Patienten hatten eine einmalige Neuritis, bei 33 Patienten kam es aber zu bilateralem Auftreten bzw. zu einem Rezidiv. Die Prognose der zentralen Sehschärfe war gut, nur 26% der Patienten hatten einen Visus < 0.8, in 74% war die Sehschärfe 0,8 und besser. Die Untersuchung des Kontrastsehens zeigte eine signifikante Herabsetzung der Empfindlichkeit bei allen Ortsfrequenzen im Vergleich zu den nicht betroffenen Augen. In der Gruppe mit Visus < 0.8 ist dies auch allein durch die schlechte zentrale Sehschärfe zu erklären, aber auch bei „best cases“ zeigte sich eine deutliche Herabsetzung der Kontrastempfindlichkeit. Hervorzuheben ist besonders die Gruppe von Patienten mit bilateralem Befall. Diese hatten überdurchschnittlich oft eine schlechte Visusprognose (58% < 0,8), und die Häufigkeit einer Multiplen Sklerose (MS) betrug 73%. Im Vergleich dazu war der durchschnittliche Visus der Patienten mit monolateraler Neuritis 1,0 und die Inzidenz einer MS war nur 32%. Die Prognose einer Neuritis hängt also vor allem davon ab, ob sie als isoliertes Krankheitsbild oder aber im Rahmen einer MS auftritt. Eine bilaterale oder rezidivierende Neuritis erhöht das Risiko der Patienten, auch manifest an Multipler Sklerose zu erkranken, um ein Vielfaches.SummaryIn the evaluation of a patient’s visual loss the measurement of contrast sensitivity is of equal importance as central visual acuity, visual fields and colour vision. We investigated contrast sensitivity 10 years after optic neuritis in a retrospective study of 80 patients. 47 patients had uncomplicated unilateral neuritis, but 33 patients developed bilateral optic lesions or recurrencies. Prognosis for visual acuity was good, only 26% of the patients had an acuity less than 20/30, in 74% visual acuity was 20/30 or better. Contrast sensitivity to all spatial frequencies was depressed. In patients with an acuity less than 20/30, it might be due to decreased central visual acuity, but „best cases“ had significant decreased contrast sensitivity too. Of note, in the group with bilateral neuritis prognosis for visual acuity was bad (58% < 20/30) and the frequency of multiple sclerosis was 73%. On the contrary, patients with unilateral neuritis had a mean acuity of 20/20 and the risk of MS was only 32%. Prognosis of neuritis mainly depends on whether there is a singular lesion of the optic nerve or a disseminated demyelinating disease. Bilateral or recurrent neuritis increases the risk of developing definitive multiple sclerosis significantly.


Spektrum Der Augenheilkunde | 2016

Auswertung und Vergleich von kornealen und intraokularen Fremdkörpern an der Universitäts-Augenklinik Graz in den Jahren 2007–2013

Wilfried Glatz; Lisa Tarmann; Marlene Schörkhuber; Jutta Bergloff; Domagoj Ivastinovic; Andreas Wedrich

ZusammenfassungHintergrundDie Verletzungen des Auges durch korneale und intraokulare Fremdkörper stellen häufige und bedeutende Diagnosen in der Notfallambulanz jeder Augenklinik dar. In dieser Arbeit sollen diese beiden Verletzungen gegenübergestellt und hinsichtlich Unfallursache, Frequenz über die Jahre, Geschlechterverteilung und zeitlichem Verlauf des Auftretens miteinander verglichen werden.Material und MethodeEs erfolgte eine retrospektive Datenanalyse aller PatientInnen mit diesen beiden Verletzungen aus den Jahren 2007–2013 unserer Notfallambulanz. Alle erhobenen Daten stammen aus der elektronischen Krankenakte unserer Klinik (FileMaker Inc., v3–6 und EyMed).ResultateInsgesamt verzeichneten wir in diesem Zeitraum 12.890 Vorstellungen mit kornealem bzw. 110 mit intraokularem Fremdkörper. Während Männer zu 96,9 % bzw. 92,1 % von diesen Verletzungen betroffen sind, ist der Frauenanteil mit 3,1 % bzw. 7,9 % signifikant geringer. Die Frequenz der Vorstellungen mit Hornhautfremdkörper nimmt über die Jahre konstant von 2077 auf 1615 ab, die Zahl der Verletzungen mit intraokularem Fremdkörper bleibt konstant. Die häufigste Ursache einer Verletzung mittels Hornhautfremdkörper ist der Arbeitsunfall, Verletzungen mit intraokularem Fremdkörper passieren häufiger im privaten Bereich.SchlussfolgerungWenngleich die Frequenz der Vorstellungen mit kornealen Fremdkörpern über die Jahre abgenommen hat, sollten Schutzbrillen vor allem auch im privaten Bereich getragen werden, um Verletzungen mit intraokularem Fremdkörper zu vermeiden.AbstractBackgroundThe injury of the eye through corneal and intraocular foreign bodies is a very common and important diagnosis in every department of ophthalmology. In this paper these two types of injuries are compared concerning accident cause, frequency over the years, gender preference and time of incidence.Material and methodsA retrospective data analysis of all patients with these two diagnoses in the years 2007–2013 of our clinic was performed. All data are derived from our electronic health record (FileMaker Inc., v3-6 and Eymed).ResultsIn this period we registered 12,890 patients with a corneal foreign body and 110 patients with an intraocular foreign body. While men were affected in 96.9 % respectively 92.1 % of these injuries, the amount of women was, with a percentage of 3.1 % respectively 7.9 %, significantly lower. The number of patients decreased from 2077 to 1615 over the years, while the number of injuries with an intraocular foreign body remained stable. The most common cause of an injury with a corneal foreign body is the occupational injury. Injuries with an intraocular foreign body are more common in the private sector.ConclusionAlthough the number of patients with a corneal foreign body decreased over the last years, safety goggles should be used especially in the private sector to prevent injuries with an intraocular foreign body.


Ophthalmologe | 2006

[Gaze-evoked amaurosis fugax].

Jutta Bergloff; D. Mattes; G. Brix-Grünwald; R. Gröll; Weger M

ZusammenfassungDie blickinduzierte Amaurose ist ein bisher sehr selten beschriebenes Phänomen. Unser Fall eines 37-jährigen Patienten zeigt eine durch einen Orbitatumor ausgelöste blickinduzierte einseitige Amaurosis fugax. Ursächlich kam es wahrscheinlich zu kurzzeitigen Durchblutungsstörungen der Zentralarterie oder Behinderungen des axonalen Transports des Sehnervs durch dessen Kompression. Obwohl die atypische Amaurosis fugax sehr selten auftritt, sollte die Differenzialdiagnose einer orbitalen Raumforderung nicht außer Acht gelassen werden.AbstractGaze-evoked amaurosis is a quite unique symptom. We present a 37-year-old patient with unilateral gaze-evoked amaurosis caused by an orbital tumor. Possible mechanisms include transient ischemia of the optic nerve and the retina or inhibition of the axonal impulses. While not common as a cause of amaurosis fugax, an orbital mass should be considered in the differential diagnosis of gaze-evoked atypical monocular amaurosis fugax.


Spektrum Der Augenheilkunde | 2005

„Arthrogrypose“ mit okulärer Beteiligung

A. Gruber; Helmut Lechner; Jutta Bergloff; P. Fürschuß-Wolf; Angelika Klein

ZusammenfassungHintergrundArthrogrypose kommt aus dem Griechischen: „arthros“ = Gelenk = gekrümmt. Zwei wesentliche Ursachen sind bekannt:Störung des Nervensystems undStörung der Muskulatur. Dadurch kommt es zur Einschränkung der Gelenksbeweglichkeit und Muskulatur. Es handelt sich um eine kongenitale, nicht progressive Erkrankung mit ganz unterschiedlichen Erscheinungsformen, wobei die Intelligenz meist normal bis sogar überdurchschnittlich ist. Die Erkrankung wird autosomal dominant vererbt.FallberichtWir berichten über eine 41-jährige Ärztin, bei der sich diese Erkrankung in Form von Versteifung in sämtlichen Gelenken manifestierte. Zusätzlich zeigte die Patientin, wie auch in der Literatur beschrieben, eine okuläre Beteiligung beidseits:milde PtosisInnenschielenAmblyopietief liegende, kleine AugenOphthalmoplegie (Hebung > Senkung; Abduktion > Adduktion)SchlussfolgerungZu den bereits bekannten Gelenksdeformitäten können bei der Arthrogrypose auch andere Organe mitbeteiligt sein, wie z. B. Lungen- und Nierenhypoplasie, Gesichtsabnormitäten. Auch ophthalmologisch sollte man an die Möglichkeit der Mitbeteiligung bei dieser Erkrankung denken.

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Beatrix Feigl

Queensland University of Technology

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