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Featured researches published by Jutta Krappweis.


Clinical Pharmacology & Therapeutics | 1999

Unexpected effect of verapamil on oral bioavailability of the β‐blocker talinolol in humans

Ute I. Schwarz; Thomas Gramatté; Jutta Krappweis; Annette Berndt; Reinhard Oertel; Oliver von Richter; Wilhelm Kirch

To quantitate the effect of verapamil administered orally, a calcium channel blocker and potent inhibitor of P‐glycoprotein on oral pharmacokinetics of the β1‐adrenergic receptor antagonist talinolol, a substrate of P‐glycoprotein.


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2004

[Psychopharmaceutical prescriptions to older people. A comparison between patients in aged- and nursing homes, outpatient treatment with nursing care and outpatients without nursing care].

Isabel Hach; Anke Rentsch; Jutta Krappweis; Wilhelm Kirch

Zusammenfassung.Inwieweit Pflegestufe, Geschlecht, Alter und ambulante bzw. Versorgung im Heim Einfluss auf die Psychopharmaka-Verordnungen bei älteren Menschen haben, untersucht die vorliegende Studie. Hierzu wurden Heimpatienten mit ambulant versorgten Patienten (mit und ohne Pflegestufe) verglichen. Es wurden die Daten von 3592 Versicherten der BKK Berlin 1999 hinsichtlich Versicherten-, Rezept-, Arzt- und ggf. Krankenhauscharakteristika in einer Längsschnittstudie retrospektiv ausgewertet. Insgesamt wurden den Heimbewohnern signifikant mehr Psychopharmaka verordnet, insbesondere mehr Neuroleptika (1-Jahres-Prävalenz 40% versus 12,4% und 7,4%). Hingegen erscheint die Qualität der Verordnungen (Verwendung wechselwirkungs- und nebenwirkungsärmerer Stoffgruppen) im Heimbereich höher zu sein. Ambulant verordneten meist Allgemeinmediziner (ca. 45%) und Internisten, im Heimbereich Nervenärzte (ca. 37%). Frauen wurden anteilig häufiger als Männern psychotrop wirksame Substanzen verschrieben. Mit steigender Pflegestufe nahm der Anteil der mit sedierenden Psychopharmaka medizierten Patienten zu. Ambulant wären Verbesserungen vor allem in der Qualität der Verordnungen der psychotropen Medikation wünschenswert, im Heimbereich vor allem in einer Reduzierung der Menge.Summary.To determine, whether age, sex, grade of need of care and living in nursing homes can influence prescribing behavior in elderly. In a retrospective and longitudinal study, the pattern of psychoactive drug prescriptions of nursing home residents was compared with non-institutionalized people with and without need of care. During 1999, the computerized files of 3592 people (> 60 years), insured by a health insurance fund (BKK) in Berlin, Germany, were obtained. Nursing home residents received significantly more prescriptions of psychoactive drugs than the others, especially more neuroleptics (40.1% versus 12.4% and 7.4%). Quality of prescriptions seemed to be higher in nursing homes (use of drugs with fewer side effects and less possible interactions), psychoactive drug prescriptions were given more frequently by psychiatrists and neurologists (37%). Non-institutionalized patients received them most from general practitioners (45%). Women received more prescriptions of psychoactive drugs than male patients. With rising grade of need of care, proportionately more patients received psychoactive drugs. The results of this study show some evidence of the lacking quality in the prescriptions of psychopharmaceuticals to the elderly.


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2004

Psychopharmakaverordnungen an älteren Menschen

Isabel Hach; Anke Rentsch; Jutta Krappweis; Wilhelm Kirch

Zusammenfassung.Inwieweit Pflegestufe, Geschlecht, Alter und ambulante bzw. Versorgung im Heim Einfluss auf die Psychopharmaka-Verordnungen bei älteren Menschen haben, untersucht die vorliegende Studie. Hierzu wurden Heimpatienten mit ambulant versorgten Patienten (mit und ohne Pflegestufe) verglichen. Es wurden die Daten von 3592 Versicherten der BKK Berlin 1999 hinsichtlich Versicherten-, Rezept-, Arzt- und ggf. Krankenhauscharakteristika in einer Längsschnittstudie retrospektiv ausgewertet. Insgesamt wurden den Heimbewohnern signifikant mehr Psychopharmaka verordnet, insbesondere mehr Neuroleptika (1-Jahres-Prävalenz 40% versus 12,4% und 7,4%). Hingegen erscheint die Qualität der Verordnungen (Verwendung wechselwirkungs- und nebenwirkungsärmerer Stoffgruppen) im Heimbereich höher zu sein. Ambulant verordneten meist Allgemeinmediziner (ca. 45%) und Internisten, im Heimbereich Nervenärzte (ca. 37%). Frauen wurden anteilig häufiger als Männern psychotrop wirksame Substanzen verschrieben. Mit steigender Pflegestufe nahm der Anteil der mit sedierenden Psychopharmaka medizierten Patienten zu. Ambulant wären Verbesserungen vor allem in der Qualität der Verordnungen der psychotropen Medikation wünschenswert, im Heimbereich vor allem in einer Reduzierung der Menge.Summary.To determine, whether age, sex, grade of need of care and living in nursing homes can influence prescribing behavior in elderly. In a retrospective and longitudinal study, the pattern of psychoactive drug prescriptions of nursing home residents was compared with non-institutionalized people with and without need of care. During 1999, the computerized files of 3592 people (> 60 years), insured by a health insurance fund (BKK) in Berlin, Germany, were obtained. Nursing home residents received significantly more prescriptions of psychoactive drugs than the others, especially more neuroleptics (40.1% versus 12.4% and 7.4%). Quality of prescriptions seemed to be higher in nursing homes (use of drugs with fewer side effects and less possible interactions), psychoactive drug prescriptions were given more frequently by psychiatrists and neurologists (37%). Non-institutionalized patients received them most from general practitioners (45%). Women received more prescriptions of psychoactive drugs than male patients. With rising grade of need of care, proportionately more patients received psychoactive drugs. The results of this study show some evidence of the lacking quality in the prescriptions of psychopharmaceuticals to the elderly.


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2004

Psychopharmakaverordnungen an lteren MenschenEin Vergleich zwischen Patienten aus Alten- und Pflegeheimen, ambulant behandelten Pflegefllen und ambulanten Patienten ohne Pflegebedarf

Isabel Hach; Anke Rentsch; Jutta Krappweis; Wilhelm Kirch

Zusammenfassung.Inwieweit Pflegestufe, Geschlecht, Alter und ambulante bzw. Versorgung im Heim Einfluss auf die Psychopharmaka-Verordnungen bei älteren Menschen haben, untersucht die vorliegende Studie. Hierzu wurden Heimpatienten mit ambulant versorgten Patienten (mit und ohne Pflegestufe) verglichen. Es wurden die Daten von 3592 Versicherten der BKK Berlin 1999 hinsichtlich Versicherten-, Rezept-, Arzt- und ggf. Krankenhauscharakteristika in einer Längsschnittstudie retrospektiv ausgewertet. Insgesamt wurden den Heimbewohnern signifikant mehr Psychopharmaka verordnet, insbesondere mehr Neuroleptika (1-Jahres-Prävalenz 40% versus 12,4% und 7,4%). Hingegen erscheint die Qualität der Verordnungen (Verwendung wechselwirkungs- und nebenwirkungsärmerer Stoffgruppen) im Heimbereich höher zu sein. Ambulant verordneten meist Allgemeinmediziner (ca. 45%) und Internisten, im Heimbereich Nervenärzte (ca. 37%). Frauen wurden anteilig häufiger als Männern psychotrop wirksame Substanzen verschrieben. Mit steigender Pflegestufe nahm der Anteil der mit sedierenden Psychopharmaka medizierten Patienten zu. Ambulant wären Verbesserungen vor allem in der Qualität der Verordnungen der psychotropen Medikation wünschenswert, im Heimbereich vor allem in einer Reduzierung der Menge.Summary.To determine, whether age, sex, grade of need of care and living in nursing homes can influence prescribing behavior in elderly. In a retrospective and longitudinal study, the pattern of psychoactive drug prescriptions of nursing home residents was compared with non-institutionalized people with and without need of care. During 1999, the computerized files of 3592 people (> 60 years), insured by a health insurance fund (BKK) in Berlin, Germany, were obtained. Nursing home residents received significantly more prescriptions of psychoactive drugs than the others, especially more neuroleptics (40.1% versus 12.4% and 7.4%). Quality of prescriptions seemed to be higher in nursing homes (use of drugs with fewer side effects and less possible interactions), psychoactive drug prescriptions were given more frequently by psychiatrists and neurologists (37%). Non-institutionalized patients received them most from general practitioners (45%). Women received more prescriptions of psychoactive drugs than male patients. With rising grade of need of care, proportionately more patients received psychoactive drugs. The results of this study show some evidence of the lacking quality in the prescriptions of psychopharmaceuticals to the elderly.


Pharmacoepidemiology and Drug Safety | 2000

The prescribing of lipid lowering drugs during a 1‐year period: analysis of 7490 health insurance files

Jutta Krappweis; Daniela Aumann; Anke Rentsch; Wilhelm Kirch

A study of prescription patterns by office‐based physicians was conducted to analyse the use of lipid lowering drugs (LLD) in a Germany area of 1,768,874 inhabitants during a 1‐year period. The prescription database consisted of health insurance files from a random sampling of persons (n=7490) belonging to a large statutory health insurance organization during 1993–1994. During the study period LLD were prescribed to about 2.8% of the study population. Fibrates (43.7%) were the most frequently prescribed drugs followed by HMG‐CoA reductase inhibitors (29.5%) and nicotinic acid with derivatives (21.7%). The prevalence of treatment rose with increasing age peaking among 60‐ to 69‐year‐olds (7.5%). More than two‐thirds of the patients were not treated continuously, receiving LLD for less than 6 months. Thus, in patients being treated with LLD, the therapy seems to be ineffective due to the short episodes of drug administration. The presence of hyperlipidaemia plus additional risk factors such as hypertension led to a higher rate of LLD prescriptions than that for hyperlipidaemia alone. Only half of the patients with a history of previous myocardial infarction and hyperlipidaemia received LLD. Furthermore, patients with hyperlipidaemia and additional risk factors such as arterial hypertension, diabetes mellitus and coronary heart disease (CHD), in whom administration of LLD has often been shown to be effective, were by far too infrequently treated with these drugs. Copyright


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2004

Psychopharmakaverordnungen an lteren Menschen@@@Prescriptions of psychoactive drugs to elderly. A comparison between nursing home residents with need of care and patients living at home with and without need of care: Ein Vergleich zwischen Patienten aus Alten- und Pflegeheimen, ambulant behandelten Pflegefllen und ambulanten Patienten ohne Pflegebedarf

Isabel Hach; Anke Rentsch; Jutta Krappweis; Wilhelm Kirch

Zusammenfassung.Inwieweit Pflegestufe, Geschlecht, Alter und ambulante bzw. Versorgung im Heim Einfluss auf die Psychopharmaka-Verordnungen bei älteren Menschen haben, untersucht die vorliegende Studie. Hierzu wurden Heimpatienten mit ambulant versorgten Patienten (mit und ohne Pflegestufe) verglichen. Es wurden die Daten von 3592 Versicherten der BKK Berlin 1999 hinsichtlich Versicherten-, Rezept-, Arzt- und ggf. Krankenhauscharakteristika in einer Längsschnittstudie retrospektiv ausgewertet. Insgesamt wurden den Heimbewohnern signifikant mehr Psychopharmaka verordnet, insbesondere mehr Neuroleptika (1-Jahres-Prävalenz 40% versus 12,4% und 7,4%). Hingegen erscheint die Qualität der Verordnungen (Verwendung wechselwirkungs- und nebenwirkungsärmerer Stoffgruppen) im Heimbereich höher zu sein. Ambulant verordneten meist Allgemeinmediziner (ca. 45%) und Internisten, im Heimbereich Nervenärzte (ca. 37%). Frauen wurden anteilig häufiger als Männern psychotrop wirksame Substanzen verschrieben. Mit steigender Pflegestufe nahm der Anteil der mit sedierenden Psychopharmaka medizierten Patienten zu. Ambulant wären Verbesserungen vor allem in der Qualität der Verordnungen der psychotropen Medikation wünschenswert, im Heimbereich vor allem in einer Reduzierung der Menge.Summary.To determine, whether age, sex, grade of need of care and living in nursing homes can influence prescribing behavior in elderly. In a retrospective and longitudinal study, the pattern of psychoactive drug prescriptions of nursing home residents was compared with non-institutionalized people with and without need of care. During 1999, the computerized files of 3592 people (> 60 years), insured by a health insurance fund (BKK) in Berlin, Germany, were obtained. Nursing home residents received significantly more prescriptions of psychoactive drugs than the others, especially more neuroleptics (40.1% versus 12.4% and 7.4%). Quality of prescriptions seemed to be higher in nursing homes (use of drugs with fewer side effects and less possible interactions), psychoactive drug prescriptions were given more frequently by psychiatrists and neurologists (37%). Non-institutionalized patients received them most from general practitioners (45%). Women received more prescriptions of psychoactive drugs than male patients. With rising grade of need of care, proportionately more patients received psychoactive drugs. The results of this study show some evidence of the lacking quality in the prescriptions of psychopharmaceuticals to the elderly.


Journal of Public Health | 2000

Pharmakoökonomie und Public Health

Hans Krappweis; Jutta Krappweis; Wilhelm Kirch

ZusammenfassungWichtigstes Anliegen von Public Health ist die Verbesserung des Gesundheitszustandes in der Bevölkerung. Dabei müssen die aufzuwendenden Kosten berücksichtigt werden. Gesundheitswissenschaftliche Forschung hat durch die Entwicklung und Implementation von gesundheitspolitischen Strategien einen direkten Praxisbezug. Die Umsetzbarkeit der Maβnahmen und ihre nachfolgende Analyse (Reevaluation) sind wichtige Zielsetzungen für die Public Health Forschung. Die Gesundheitsökonomie als wesentlicher Bestandteil von Public Health analysiert unter gesundheitswissenschaftlicher Zielsetzungen die Versorgungs- und Steuerungssysteme im Gesundheitswesen unter Berücksichtigung der dafür aufzuwendenden Kosten. Als weitere Ziele der Gesundheitsökonomie sind die individuellen Entscheidungsprozesse der im Gesundheitssystem eingebundenen Personen (z.B. von Ärzten und Patienten) Gegenstand der Forschung. Die Berücksichtigung pharmakoökonomischer Gesichtspunkte gehört zu einer optimalen Arzneimittelbehandlung. Dabei sind die Sicherung und Verbesserung der Therapie unter Beachtung der gegebenen finanziellen Möglichkeiten die wesentlichen Anliegen. Qualitätssicherung ist jedoch ohne Berücksichtigung des aktuellen Wissensstands und der realen Behandlungssituation nicht möglich. Konsekutiv sollten gezielte Maβnahmen auf individueller und politischer Ebene etabliert und anschlieβend im Hinblick auf ihre Auswirkungen auf Qualität und Kosten evaluiert werden. So können z. B. Arzneimittelinformationsdienste oder Qualitätszirkel zur Arzneimittelbehandlung zu einer Therapieoptimierung und damit zur Erreichung gesundheitlicher und wirtschaftlicher Ziele beitragen.AbstractThe main purpose of Public health is improvement of the health state of the population. Thereby necessary coasts have to be considered. Public Health research is directly practice-related because of the development and implementation of health policy strategies. Important aims of the public health research are the realization of interventions in practice and their reevaluation. Health economy is an essential point of Public health. The public health research aims at analyzing the medical care and control systems. Further aims of the health economy are the individual processes of decisions of participating persons (e.g. physicians, patients)are object of research. Pharmacoeconomic aspects belong to an optimal therapy, that means the quality assurance and improvement with regard to circumstances. Quality assurance is not possible without the consideration of the state of knowledge. Only on the basis of actual data from the medical care system specific interventions on the political and individual level may be established. Subsequently these programs can be evaluated according to quality and cost outcomes. Drug information services and pharmacotherapy circles (Peer review groups)can contribute to an optimization in medical treatment. As a result these interventions are of consequence for health economy and medical care.Serum ferritin levels were determined in a group of 148 subjects drawn from a community study who were found to be at high risk of atherosclerosis (evaluated on the basis of the following data: levels of non-HDL cholesterol, arterial pressure, smoking status, cardiovascular or cerebrovascular disease in a subjects history, diabetes mellitus, a positive family predisposition to, or accumulation of the above factors) and compared with the levels obtained in a control group of 148 examined age- and sex-matched subjects from the same community with non-significant risk factors. Mean serum ferritin levels were higher in the whole risk group and in the subgroups of risk men and postmenopausal women than in the corresponding controls (the whole risk group: 263.4 +/- 218.5 micrograms/l vs. 198.3 +/- 179.5 micrograms/l, p < 0.05; the subgroup of men 361.8 +/- 235.7 micrograms/l vs. 286.4 +/- 194.6 micrograms/l, p < 0.05 and the subgroup of postmenopausal women 184.1 +/- 143.1 vs. 126.7 +/- 108.4 micrograms/l, p < 0.05).


Archive | 1998

Phytopharmakaanwendung in Sachsen — Pharmakoepidemiologische Aspekte

Jutta Krappweis; Anke Rentsch; U. Schwarz; Wilhelm Kirch

Die Anwendung von Phytopharmaka gehort zu den traditionellen Therapieformen, die nach wie vor einen hohen Stellenwert in der Behandlung von Beschwerden und Erkrankungen besitzen und eine hohe Akzeptanz in der Bevolkerung finden. Epidemiologische Daten zur Anwendung von Phytopharmaka in der Bevolkerung und zu den Verordnungsgewohnheiten niedergelassener Arzte sind kaum vorhanden. Fur Deutschland stehen lediglich Daten aus dem jahrlich erscheinenden Arzneiverordnungs-Report zur Verfugung, der jedoch reine Verbrauchsdaten ohne Patienten- und Indikationsbezug mitteilt [1]. Daher sollen im folgenden Ergebnisse zu epidemiologischen Fragen der Arzneimittelanwendung in Sachsen prasentiert werden, die aus zwei unterschiedlichen Datensammlungen ermittelt wurden.


European Journal of Pediatrics | 2000

Adolescents' drug use and drug knowledge.

Susanne Stoelben; Jutta Krappweis; Gabriele Rössler; Wilhelm Kirch


Pharmacoepidemiology and Drug Safety | 2003

Prescriptions of systemic antibiotics for children in Germany aged between 0 and 6 years

Christoph Schindler; Jutta Krappweis; Ingolf Morgenstern; Wilhelm Kirch

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Hans Krappweis

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Ingolf Morgenstern

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