Katja Boehm
Witten/Herdecke University
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Evidence-based Complementary and Alternative Medicine | 2012
Katja Boehm; Thomas Ostermann; Stefania Milazzo; Arndt Büssing
Background. Researchers aimed at systematically reviewing and meta-analyzing the effectiveness of yoga interventions for fatigue. Methods. PubMed/Medline was searched until January 2012 for controlled clinical studies. Two reviewers independently extracted the data. The methodological quality of the studies was assessed. A meta-analysis was performed. Results. Nineteen clinical studies (total n = 948) were included in this review. Investigated yoga styles included Hatha, Iyengar, Asanas, Patanjali, Sahaja, and Tibetan yoga. Participants were suffering from cancer, multiple sclerosis, dialysis, chronic pancreatitis, fibromyalgia, asthma, or were healthy. Yoga had a small positive effect on fatigue (SMD = 0.27, 59% CI = 0.23–0.31). Seven studies received 4 points on the Jadad score. There were baseline differences in at least 5 studies. Conclusion. Overall, the effects of yoga interventions on fatigue were only small, particularly in cancer patients. Although yoga is generally a safe therapeutic intervention and effective to attenuate other health-related symptoms, this meta-analysis was not able to define the powerful effect of yoga on patients suffering from fatigue. Treatment effects of yoga could be improved in well-designed future studies. According to the GRADE recommendations assessing the overall quality of evidence, there is a moderate effect of the confidence placed in the estimates of the effects discussed here.
Global advances in health and medicine : improving healthcare outcomes worldwide | 2012
Constance Boyde; Ulrike Linden; Katja Boehm; Thomas Ostermann
Background: Music therapy is one of the oldest forms of creative art therapy and has been shown to have efdects in different clinical and therapeutic settings, such as schizophrenia, pain, cardiovascular parameters, and dementia. This article provides an overview of some of the recent findings in this field and also reports two single case vignettes that offer insight into day-to-day applications of clinical music therapy. Material and Methods: For the collection of clinical studies of music therapy in oncology, the databases AMED, CAIRSS, EMBASE, MEDLINE, PsychINFO, and PSYNDEX were searched with the terms “Study OR Trial” AND “Music Therapy” AND “Cancer OR Oncolog§.” Studies were analyzed with respect to their design, setting and interventions, indications, patients, and outcomes. In addition, two case vignettes present the application of music therapy for a child with leukemia and an adult patient with breast cancer. Results: We found a total of 12 clinical studies conducted between 2001 and 2011 comprised of a total of 922 patients. Eight studies had a randomized controlled design, and four studies were conducted in the field of pediatric oncology. Studies reported heterogeneous results on short-term improvements in patients’ mood and relaxation and reduced exhaustion and anxiety as well as in coping with the disease and cancer-related pain. Case descriptions showed similar effects in expressing emotions, opening up new goals, and turning the mind toward a healthy process and away form a disease-centered focus. Conclusion: The use of music therapy in the integrative treatment of cancer patients is a therapeutic option whose salutogenetic potential is shown in many case studies such as those presented here. Study results, however, did not draw a conclusive picture of the overall effect of music therapy. In addition to further clinical trials, the evidence mosaic should be complemented with qualitative studies, single case descriptions, and basic research.
JRSM Open | 2017
Katja Boehm; Bettina Berger; Ulrich W. Weger; Peter Heusser
Personalised and contextualised care has been turned into a major demand by people involved in healthcare suggesting to move toward person-centred medicine. The assessment of person-centred medicine can be most effectively achieved if treatments are investigated using ‘with versus without’ person-centredness or integrative study designs. However, this assumes that the components of an integrative or person-centred intervention have an additive relationship to produce the total effect. Beecher’s model of additivity assumes an additive relation between placebo and drug effects and is thus presenting an arithmetic summation. So far, no review has been carried out assessing the validity of the additive model, which is to be questioned and more closely investigated in this review. Initial searches for primary studies were undertaken in July 2016 using Pubmed and Google Scholar. In order to find matching publications of similar magnitude for the comparison part of this review, corresponding matches for all included reviews were sought. A total of 22 reviews and 3 clinical and experimental studies fulfilled the inclusion criteria. The results pointed to the following factors actively questioning the additive model: interactions of various effects, trial design, conditioning, context effects and factors, neurobiological factors, mechanism of action, statistical factors, intervention-specific factors (alcohol, caffeine), side-effects and type of intervention. All but one of the closely assessed publications was questioning the additive model. A closer examination of study design is necessary. An attempt in a more systematic approach geared towards solutions could be a suggestion for future research in this field.
Global advances in health and medicine : improving healthcare outcomes worldwide | 2014
Christa Raak; Thomas Ostermann; Katja Boehm; Friedrich Molsberger
Background: Sauerkraut is one of the most common and oldest forms of preserving cabbage and can be traced back as a food source to the 4th century BC. It contains a large quantity of lactic acid and tyramines, as well as vitamins and minerals, and has few calories. Objective: We aimed to provide an overview regarding the evidence of the effects of sauerkraut on human health by means of a bibliometric analysis. Methodology: Electronic databases (Medline, AMED, CamBase, CamQuest, the Cochrane Central Register of Controlled Trials, the Database of Abstracts of Reviews of Effects, the Cochrane Database of Systematic Reviews, EMBASE, the Karger-Publisher and the Thieme-Publisher databases) were searched from their inception until September 2012. Results: The search revealed 139 publications ranging over a 90-year period from 1921 to 2012. The majority of publications originated from Europe (48.6%), followed by the United States (30.7%) and Asia (10%). More than half of the research (56.8%) focused on food analysis, and 23.7% evaluated the impact of sauerkraut on health, including risk factors or digestive well-being. Direct research in humans was almost constant over time at about 11.5%. The studies found that sauerkraut induced inflammation locally, but repeated intake may result in diarrhea. Some studies pointed out anticarcinogenic effects of sauerkraut, while others concentrated on the interaction with monoamine oxidase inhibitors (MAOIs). Discussion: Sauerkraut, one of the oldest traditional foods, has a variety of beneficial effects on human health. However, unwanted effects such as intolerance reactions must be considered when dealing with sauerkraut as a functional food.
International journal of comparative and applied criminal justice | 2018
Fabian Chyle; Thomas Ostermann; Katja Boehm
ABSTRACT Therapeutic and psychosocial accompaniment of offenders is increasingly being understood as a communal responsibility. Apart from recognised treatment batteries, an increasing amount of body- and movement-based interventions is carried out within the prison environment. Extensive literature searches were performed for this review. From a total of 2908, 23 publications were included. An increase in research interest in body- and movement-based interventions during the past 5 years was observed. Such interventions are being flexibly applied in detention contexts across western countries, transnationally. Effects of emotional nature as well as competence are being described. Body- and movement-based interventions may contribute substantially in the supervision within the prison regime and can be applied in different modalities as well as low- and high-threshold treatments. Scientific development in this field still is rudimentary and thus further research is necessary in order to provide more evidence for modification processes and efficacy from validated studies.
Complementary Medicine Research | 2013
Liudmila B. Boldyreva; Robert G. Hahn; Romy Lauche; Holger Cramer; Jost Langhorst; Gustav Dobos; Klaus Linde; Clara Friedrichs; Anna Alscher; Wolfgang A. Blank; Antonius Schneider; Margrit Fässler; Karin Meissner; Mei-Ying Chang; Chin-Lan Lin; Tsung-Mao Wu; Mei-Chi Chu; Tse-Hung Huang; Hsiao-Yu Chen; Alex Hankey; Ramesh Narayan Rao; Claudia Rother; Friedemann Schad; Jan Axtner; Antje Happe; Thomas Breitkreuz; Constantin Paxino; Johannes Gutsch; Burkhard Matthes; Marion Debus
Background: Acupuncture is frequently used to treat seasonal allergic rhinitis (SAR) despite limited scientific evidence. Objective: To evaluate the effects of acupuncture in patients with SAR. Design: Randomized, controlled multicenter trial. (ClinicalTrials.gov: NCT00610584) Setting: 46 specialized physicians in 6 hospital clinics and 32 private outpatient clinics. Patients: 422 persons with SAR and IgE sensitization to birch and grass pollen. Intervention: Acupuncture plus rescue medication (RM) (cetirizine) (n = 212), sham acupuncture plus RM (n = 102), or RM alone (n = 108). Twelve treatments were provided over 8 weeks in the first year. Measurements: Changes in the Rhinitis Quality of Life Questionnaire (RQLQ) overall score and the RM score (RMS) from baseline to weeks 7 and 8 and week 16 in the first year and week 8 in the second year after randomization, with predefined noninferiority margins of –0.5 point (RQLQ) and –1.5 points (RMS). Results: Compared with sham acupuncture and with RM, acupuncture was associated with improvement in RQLQ score (sham vs. acupuncture mean difference, 0.5 point (97.5% CI, 0.2 to 0.8 point; P<0.001); RM vs. acupuncture mean difference, 0.7 point (97.5% CI, 0.4 to 1.0 point; P<0.001)) and RMS (sham vs. acupuncture mean difference, 1.1 points (97.5% CI, 0.4 to 1.9 points; P<0.001); RM vs. acupuncture mean difference, 1.5 points (97.5% CI, 0.8 to 2.2 points; P<0.001)). There were no differences after 16 weeks in the first year. After the 8-week follow-up phase in the second year, small improvements favoring real acupuncture over the sham procedure were noted (RQLQ mean difference, 0.3 point (95% CI, 0.03 to 0.6 point; P = 0.032); RMS mean difference, 1.0 point (95% CI, 0.2 to 1.9 points; P = 0.018)). Limitation: The study was not powered to detect rare adverse events, and the RQLQ and RMS values were low at baseline. Conclusion: Acupuncture led to statistically significant improvements in disease-specific quality of life and antihistamine use measures after 8 weeks of treatment compared with sham acupuncture and with RM alone, but the improvements may not be clinically significant.
Complementary Medicine Research | 2013
Liudmila B. Boldyreva; Robert G. Hahn; Romy Lauche; Holger Cramer; Jost Langhorst; Gustav Dobos; Klaus Linde; Clara Friedrichs; Anna Alscher; Wolfgang A. Blank; Antonius Schneider; Margrit Fässler; Karin Meissner; Mei-Ying Chang; Chin-Lan Lin; Tsung-Mao Wu; Mei-Chi Chu; Tse-Hung Huang; Hsiao-Yu Chen; Alex Hankey; Ramesh Narayan Rao; Claudia Rother; Friedemann Schad; Jan Axtner; Antje Happe; Thomas Breitkreuz; Constantin Paxino; Johannes Gutsch; Burkhard Matthes; Marion Debus
Accessible online at: www.karger.com/fok Fax +49 761 4 52 07 14 [email protected] www.karger.com Nachruf Alois Stacher Alois Stacher wurde am 16.02.1925 in Wien geboren. Dort besuchte er die Volksschule und das humanistische Gymnasium und legte im Jahr 1943 die Reifeprüfung ab. Anschließend wurde er zur Deutschen Wehrmacht eingezogen und am 27.04.1945 schwerst verwundet. Nach einem mehr als 2-jährigen Aufenthalt in einem amerikanischen Lazarett kam er im Jahre 1947 nach Wien zurück, wo er noch im selben Jahr mit dem Medizinstudium begann. Das Studium schloss er am 15.07.1952 mit der Promotion zum Doktor der Humanmedizin ab. Seine erste Tätigkeit als Arzt begann er im Wiener HanuschKrankenhaus, das sein gesamtes ärztliches Berufsleben bis zum Ende seiner aktiven Tätigkeit prägte. Im Jahre 1959 erhielt er die Facharztanerkennung für Innere Medizin. In der Folge widmete sich Stacher vor allem der Hämatologie. Seine erfolgreiche wissenschaftliche Tätigkeit auf diesem Gebiet war die Grundlage für die Habilitation im Fach Innere Medizin und die Ernennung zum Titularprofessor im Jahre 1973. Von 1975 bis 1990 leitete er das hämatologisch-onkologische Zentrum am Hanusch-Krankenhaus sowie das Ludwig Boltzmann-Institut für Leukämieforschung und Hämatologie, das dem Krankenhaus von 1968 bis 1993 angegliedert war. Schwerpunkt der wissenschaftlichen Tätigkeit von Stacher war in dieser Zeit die Leukämieund Lymphomforschung, mit der er sich auch international einen wissenschaftlichen Ruf erworben hat. In der Bevölkerung Wiens war Stacher vor allem durch seine gesundheitspolitische Tätigkeit bekannt. Im Jahr 1973 wurde er zum amtsführenden Stadtrat für Gesundheit und Soziales der Stadt Wien gewählt und übte das Amt bis zum Ende des Jahres 1989 aus. Dabei konzentrierte er sich auf den Ausbau des Sozialwesens und die Reorganisation der Wiener Spitäler. In diesem Rahmen initiierte er auch eine international anerkannte Psychiatriereform. Wie dem Verfasser des vorliegenden Nachrufs aus persönlichen Gesprächen bekannt ist, hat das Gelingen dieser Reform sowie die Errichtung eines modernen Spitals mit der Bezeichnung «Sozialmedizinisches Zentrum Ost» (Donauspital) im 22. Wiener Gemeindebezirk Stacher mit Stolz und Befriedigung erfüllt. Stacher hatte aber auch noch zahlreiche andere Funktionen inne, von denen nachfolgend nur die wichtigsten genannt werden sollen: – Präsident des Landesverbandes Wien des Österreichischen Roten Kreuzes 1973–1989 – Präsident des «Medizinisch-Wissenschaftlichen Fonds des Bürgermeisters der Bundeshauptstadt Wien» 1978–1989 – Präsident des Kuratoriums für psychosoziale Dienste in Wien 1979–1989 – Gründer und Präsident des Wiener Krankenanstaltenverbandes 1975–1989 – Vizepräsident der Krankenhausberatungsagentur des Gesundheitsministeriums 1988–1989 – stellvertretender Vorsitzender des «Fonds Gesundes Österreich» 1974–1989 – Mitglied des Kuratoriums des «Kardinal Innitzer-Studienfonds» 1974–1989 – Mitglied des «Kuratoriums der Hochschuljubiläumsstiftung» 1976–1989 – Mitglied des Vereinsausschusses des «Rudolfiner-Vereins», der die älteste Krankenpflegeschule Europas vor der Schließung bewahrte. Wer Stacher kannte weiß, dass er all diese Aufgaben nicht nur formal ausfüllte, sondern aktiv mitgestaltete und mit seiner Persönlichkeit prägte. Angesichts seiner vielfältigen Verantwortungen und seines medizinischen Hintergrunds als streng naturwissenschaftlich orientierter Hämatoonkologe erscheint es besonders bemerkenswert, dass Stacher sich immer auch für die Belange einer ganzheitlichen Medizin interessiert und aktiv eingesetzt hat. Er betonte in persönlichen Gesprächen immer wieder, dass die Medizin während seines Studiums und zu Beginn seiner ärztlichen Tätigkeit zu einem erheblichen Anteil traditionelle Erfahrungsheilkunde war. Begriffe wie Komplementäroder Alternativmedizin existierten zu dieser Zeit noch nicht, sondern entwickelten sich aus einer Situation, in der erkannt wurde, dass die sogenannte Schulmedizin nicht in der Lage war, alle gesundheitlichen Probleme zu lösen. Stacher wies immer wieder auf die etwas paradoxe Situation hin, dass einerseits die naturwissenschaftlich orientierte Medizin beeindruckende Fortschritte zum Wohl der Patienten verzeichnete, andererseits aber die Zufriedenheit der Menschen mit dem GesundAlois Stacher – † 20. Juli 2013 heitsangebot nicht proportional dazu anstieg. Dies waren die wichtigsten Beweggründe dafür, dass Stacher sich schon seit Beginn seiner ärztlichen Tätigkeit auch für Denkweisen und Methoden interessiert hat, die nicht ausschließlich der Schulmedizin zugeordnet werden können. Der erste Kontakt Stachers mit komplementärmedizinischen Methoden war die Neuraltherapie, der bald darauf die Akupunktur und die Homöopathie folgten. Eine weitere Motivation für die Auseinandersetzung mit diesen Methoden war sein Interesse an der Regulationsmedizin und der Matrix. Eine Folge seines Interesses an diesen Themen war die Gründung des «Wiener Teams», das von Namen wie Otto Bergsmann, Johannes Bischko, Franz Hopfer, Gottfried Kellner, Rudolf Maresch, Felix Perger und Alfred Pischinger geprägt war und Forschungsaktivitäten auf den genannten Gebieten entfaltet hat. Den Anreiz zur Gründung der «Wiener Internationalen Akademie für Ganzheitsmedizin» (GAMED) im Jahre 1988 gab ein von Stacher organisierter internationaler Kongress in Wien über Ganzheitsmedizin. Damit verfolgte er das Ziel, eine vorurteilslose Diskussion und den Dialog verschiedener Denkrichtungen zu fördern. Das grundlegende Anliegen der GAMED ist eine Verbindung zwischen naturwissenschaftlich fundierter universitärer Medizin und der Erfahrungsheilkunde unter Berücksichtigung der psychischen und geistigen Aspekte sowie komplexer und regulativer Prozesse. Stacher hat immer auf die Wichtigkeit der postgradualen Ausbildung und der wissenschaftlichen Tätigkeit hingewiesen. Er war auch Mitbegründer der Zeitschrift Forschende Komplementärmedizin, wodurch die Möglichkeit zur Publikation von Arbeiten auf dem Gebiet der Komplementärmedizin geschaffen wurde. Die wissenschaftliche Tätigkeit Stachers manifestierte sich in der Herausgabe und Autorschaft von 26 wissenschaftlichen Pr oo f
Cochrane Database of Systematic Reviews | 2009
Katja Boehm; Francesca Borrelli; Edzard Ernst; Gabi Habacher; Shao Kang Hung; Stefania Milazzo; Markus Horneber
Evidence-based Complementary and Alternative Medicine | 2014
Katja Boehm; Holger Cramer; Thomas Staroszynski; Thomas Ostermann
African Journal of Traditional, Complementary and Alternative Medicines | 2012
Katja Boehm; Arndt Büssing; Thomas Ostermann