M. Alter
Hochschule Hannover
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Featured researches published by M. Alter.
Hautarzt | 2012
S. Krengel; Imke Satzger; M. Alter; Alexander Kapp; Ralf Gutzmer
ZusammenfassungIatrogene Kaposi-Sarkome (KS) bei Organtransplantierten werden häufig mit einer Umstellung der Immunsuppression auf einen mTOR-Inhibitor wie Everolimus oder Sirolimus behandelt, da so immunsuppressive und antitumorale Effekte erzielt werden. Wir berichten über einen 80-jährigen Patienten, der aufgrund einer Myasthenia gravis mit Azathioprin und Prednisolon therapiert wurde und darunter ein disseminiertes kutanes KS entwickelte. Nach Absetzen des Azathioprins kam es trotz fortlaufender Kortisontherapie zu einem Progress des KS und einem Anstieg des Autoantikörperspiegels gegen den nikotinischen Acetylcholinrezeptor. Unter der Gabe von Everolimus kam es zu einer langfristigen, fast vollständigen Remission des KS und einem Rückgang der Autoantikörper. Dieser Fall zeigt, dass auch bei Nichtorgantransplantierten mit iatrogenem KS eine Umstellung der Immunsuppression auf einen mTOR-Inhibitor sinnvoll sein kann.AbstractIatrogenic Kaposi sarcomas (KS) in organ transplant recipients are often treated by switching immunosuppressive therapy to an mTOR inhibitor, such as sirolimus or everolimus, as these have immunosuppressive as well as anti-tumor effects. We report on an 80-year-old male patient who developed a disseminated cutaneous KS during therapy with prednisone and azathioprine for myasthenia gravis. After discontinuation of azathioprine therapy and despite continuing therapy with cortisone, the KS progressed and autoantibody levels against the nicotinic acetylcholine receptor increased. During the administration of everolimus, a long-term near-complete remission of KS and a decrease in autoantibodies took place. This case study illustrates that even in non-organ transplant patients with iatrogenic KS, switching to immunosuppressive therapy using an mTOR inhibitor can be beneficial.
Hautarzt | 2012
S. Krengel; Imke Satzger; M. Alter; Alexander Kapp; Ralf Gutzmer
ZusammenfassungIatrogene Kaposi-Sarkome (KS) bei Organtransplantierten werden häufig mit einer Umstellung der Immunsuppression auf einen mTOR-Inhibitor wie Everolimus oder Sirolimus behandelt, da so immunsuppressive und antitumorale Effekte erzielt werden. Wir berichten über einen 80-jährigen Patienten, der aufgrund einer Myasthenia gravis mit Azathioprin und Prednisolon therapiert wurde und darunter ein disseminiertes kutanes KS entwickelte. Nach Absetzen des Azathioprins kam es trotz fortlaufender Kortisontherapie zu einem Progress des KS und einem Anstieg des Autoantikörperspiegels gegen den nikotinischen Acetylcholinrezeptor. Unter der Gabe von Everolimus kam es zu einer langfristigen, fast vollständigen Remission des KS und einem Rückgang der Autoantikörper. Dieser Fall zeigt, dass auch bei Nichtorgantransplantierten mit iatrogenem KS eine Umstellung der Immunsuppression auf einen mTOR-Inhibitor sinnvoll sein kann.AbstractIatrogenic Kaposi sarcomas (KS) in organ transplant recipients are often treated by switching immunosuppressive therapy to an mTOR inhibitor, such as sirolimus or everolimus, as these have immunosuppressive as well as anti-tumor effects. We report on an 80-year-old male patient who developed a disseminated cutaneous KS during therapy with prednisone and azathioprine for myasthenia gravis. After discontinuation of azathioprine therapy and despite continuing therapy with cortisone, the KS progressed and autoantibody levels against the nicotinic acetylcholine receptor increased. During the administration of everolimus, a long-term near-complete remission of KS and a decrease in autoantibodies took place. This case study illustrates that even in non-organ transplant patients with iatrogenic KS, switching to immunosuppressive therapy using an mTOR inhibitor can be beneficial.
Hautarzt | 2011
Annette Degen; M. Alter; Florian Schenck; Alexander Kapp; Ralf Gutzmer
Agents used in medical tumor therapies can cause peculiar cutaneous side effects. In particular the newly developed targeted therapies are associated with specific cutaneous side effects, such as a papulopustular exanthems associated with EGFR inhibitors and epithelial skin cancers associated with inhibitors of mutated BRAF. In this review the clinical pictures as well as pathogenetic and therapeutic aspects of the hand-foot-syndrome, papulopustular exanthems, epithelial skin cancers, paronychia and changes of hair and nails as side effects of medical tumor therapies are summarized. Knowledge of these side effects is important to avoid interruption or termination of the tumor therapy, in particular since some of the cutaneous reactions have been shown to correlate with the therapeutic benefit of the tumor therapy.
Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2010
Annette Degen; M. Alter; Florian Schenck; Imke Satzger; B. Völker; Alexander Kapp; Ralf Gutzmer
Zusammenfassung Das Hand-Fus-Syndrom (HFS, palmoplantare Erythrodysasthesie, chemotherapieassoziiertes akrales Erythem) ist gekennzeichnet durch schmerzhafte Hautveranderungen, welche betont palmoplantar auftreten. Die Assoziation mit verschiedenen Chemotherapeutika ist seit uber 20 Jahren beschrieben. In den letzten Jahren wurde auch bei gezielten Ansatzen der medikamentosen Tumortherapie, insbesondere durch die Multikinaseinhibitoren (MKI) Sorafenib und Sunitinib, uber das haufige Auftreten eines Hand-Fus-Syndroms berichtet. Im Gegensatz zum HFS unter Chemotherapie zeigt das HFS unter MKI eine andere Verteilung (mit Begrenzung auf Druckpunkte an Handflachen und Fussohlen) und ein anderes klinisches Bild (mit kallusartigen Hyperkeratosen). In dieser Ubersicht werden Gemeinsamkeiten und Unterschiede des HFS in Assoziation mit Chemotherapie und MKI herausgearbeitet sowie derzeitige Empfehlungen zu Therapie und Prophylaxe zusammengefasst. Summary
Hautarzt | 2011
Annette Degen; M. Alter; Florian Schenck; Alexander Kapp; Ralf Gutzmer
Agents used in medical tumor therapies can cause peculiar cutaneous side effects. In particular the newly developed targeted therapies are associated with specific cutaneous side effects, such as a papulopustular exanthems associated with EGFR inhibitors and epithelial skin cancers associated with inhibitors of mutated BRAF. In this review the clinical pictures as well as pathogenetic and therapeutic aspects of the hand-foot-syndrome, papulopustular exanthems, epithelial skin cancers, paronychia and changes of hair and nails as side effects of medical tumor therapies are summarized. Knowledge of these side effects is important to avoid interruption or termination of the tumor therapy, in particular since some of the cutaneous reactions have been shown to correlate with the therapeutic benefit of the tumor therapy.
Hautarzt | 2009
M. Alter; M. Wittmann; B. Völker; Alexander Kapp; Thomas Werfel; Ralf Gutzmer
Treatment of autoimmune bullous diseases, especially of the pemphigus diseases, regularly requires the use of immunosuppressive drugs, often with insufficient clinical benefit but considerable side effects. A variety of autoimmune diseases (such as rheumatoid arthritis, lupus erythematosus, pemphigus vulgaris) have been successfully treated with rituximab, a chimeric monoclonal antibody against CD20, leading to a transient depletion of B cells. We report on three patients with pemphigus foliaceus who responded to rituximab after failing multiple other immunosuppressive therapies. We also examine the controversial issue of continuation therapy with rituximab in detail.
Hautarzt | 2009
M. Alter; M. Wittmann; B. Völker; Alexander Kapp; Thomas Werfel; Ralf Gutzmer
Treatment of autoimmune bullous diseases, especially of the pemphigus diseases, regularly requires the use of immunosuppressive drugs, often with insufficient clinical benefit but considerable side effects. A variety of autoimmune diseases (such as rheumatoid arthritis, lupus erythematosus, pemphigus vulgaris) have been successfully treated with rituximab, a chimeric monoclonal antibody against CD20, leading to a transient depletion of B cells. We report on three patients with pemphigus foliaceus who responded to rituximab after failing multiple other immunosuppressive therapies. We also examine the controversial issue of continuation therapy with rituximab in detail.
Hautarzt | 2013
N. Thiessen; M. Alter; Alexander Kapp; Ralf Gutzmer
Oral lichen planus is a mucosal inflammatory disease whose pathogenesis is unclear. The chronic inflammation leads to development of a squamous cell carcinoma in 1-2% of the patients; we present an exemplary case.ZusammenfassungBeim oralen Lichen ruber mucosae handelt es sich um eine entzündliche Erkrankung der Mundschleimhaut unklarer Pathogenese. Aufgrund der chronischen Entzündung ist bei 1–2 % der Patienten mit einer malignen Entartung im Sinne eines Plattenepithelkarzinoms zu rechnen, was wir hier an einem exemplarischen Fall darstellen.AbstractOral lichen planus is a mucosal inflammatory disease whose pathogenesis is unclear. The chronic inflammation leads to development of a squamous cell carcinoma in 1–2% of the patients; we present an exemplary case.
Hautarzt | 2013
N. Thiessen; M. Alter; Alexander Kapp; Ralf Gutzmer
Oral lichen planus is a mucosal inflammatory disease whose pathogenesis is unclear. The chronic inflammation leads to development of a squamous cell carcinoma in 1-2% of the patients; we present an exemplary case.ZusammenfassungBeim oralen Lichen ruber mucosae handelt es sich um eine entzündliche Erkrankung der Mundschleimhaut unklarer Pathogenese. Aufgrund der chronischen Entzündung ist bei 1–2 % der Patienten mit einer malignen Entartung im Sinne eines Plattenepithelkarzinoms zu rechnen, was wir hier an einem exemplarischen Fall darstellen.AbstractOral lichen planus is a mucosal inflammatory disease whose pathogenesis is unclear. The chronic inflammation leads to development of a squamous cell carcinoma in 1–2% of the patients; we present an exemplary case.
Hautarzt | 2013
N. Thiessen; M. Alter; Alexander Kapp; Ralf Gutzmer
Oral lichen planus is a mucosal inflammatory disease whose pathogenesis is unclear. The chronic inflammation leads to development of a squamous cell carcinoma in 1-2% of the patients; we present an exemplary case.ZusammenfassungBeim oralen Lichen ruber mucosae handelt es sich um eine entzündliche Erkrankung der Mundschleimhaut unklarer Pathogenese. Aufgrund der chronischen Entzündung ist bei 1–2 % der Patienten mit einer malignen Entartung im Sinne eines Plattenepithelkarzinoms zu rechnen, was wir hier an einem exemplarischen Fall darstellen.AbstractOral lichen planus is a mucosal inflammatory disease whose pathogenesis is unclear. The chronic inflammation leads to development of a squamous cell carcinoma in 1–2% of the patients; we present an exemplary case.