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Featured researches published by M. Kölzsch.


European Journal of Pain | 2012

Deficits in pain treatment in nursing homes in Germany: a cross-sectional study.

M. Kölzsch; Ines Wulff; S. Ellert; Thomas Fischer; K. Kopke; Sonja Kalinowski; Dagmar Dräger; Reinhold Kreutz

Current knowledge about the quality and appropriateness of pharmacological pain treatment in nursing home residents (NHR), particularly in NHR with moderate to severe cognitive impairment, is poor.


Pharmacopsychiatry | 2012

Antipsychotic drugs predominate in pharmacotherapy of nursing home residents with dementia.

Matthias Huber; M. Kölzsch; Michael A. Rapp; I. Wulff; S. Kalinowski; Juliane Bolbrinker; Werner Hofmann; J. Scholze; Dagmar Dräger; Reinhold Kreutz

INTRODUCTION The aim of this study was to investigate the frequency of benzodiazepines, antidementia and antipsychotic drug prescriptions in nursing home residents (NHR).Data of a German health insurance company were retrospectively analyzed for the year 2008. METHODS The study cohort comprised 13,042 NHR (82% women, mean age 83.6 ± 7 years). Following analgetics, antipsychotic drugs were the second most frequently prescribed drug group with 13.3% of all prescriptions. Dementia was diagnosed in 8 017 (61.5%) NHR. Thereof 51.6% received an antipsychotic, 17.3% a benzodiazepine and 15.2% an antidementia pharmaceutical, respectively. 18.1% of NHR with dementia and antipsychotic drug prescriptions were in combined treatment with antidementia pharmaceuticals. The rate of antipsychotic drug prescribing was significantly doubled in NHR with dementia compared to those without this diagnosis (p<0.01); the most frequently prescribed antipsychotics were melperone, risperidone and pipamperone. DISCUSSION This study demonstrates the wide-spread use of psychotropic drugs in NHR. Moreover, dementia in NHR was associated with antipsychotic drug prescribing in every second patient. This highlights the need for further studies analyzing alternative treatments for dementia-related symptoms.


Pharmacoepidemiology and Drug Safety | 2011

Prescribing of inappropriate medication in nursing home residents in Germany according to a French consensus list: a cross-sectional cohort study

M. Kölzsch; Kirsten Kopke; Thomas Fischer; Werner Hofmann; Ronny Kuhnert; Juliane Bolbrinker; Adelheid Kuhlmey; Dagmar Dräger; Reinhold Kreutz

The current use of inappropriate medication in elderly nursing home residents (NHRs) in Germany is unclear. We therefore set out to analyse the frequency and patterns of potentially inappropriate drug prescriptions in elderly NHRs in Germany.


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2012

Interdisziplinäre Handlungsempfehlung zum Management von Schmerzen bei älteren Menschen in Pflegeheimen

Ines Wulff; Franziska Könner; M. Kölzsch; Andrea Budnick; Dagmar Dräger; Reinhold Kreutz

ZusammenfassungDie schmerztherapeutische Versorgung älterer Menschen in vollstationären Pflegeeinrichtungen ist defizitär. Daher werden neueste Erkenntnisse aus Forschung und Praxis mit den in Standards und Leitlinien formulierten Anforderungen im Hinblick auf die Behandlung von Schmerzen bei älteren Menschen in dieser Handlungsempfehlung zusammengefasst. Ziel ist die Optimierung der Versorgungsprozesse und -ergebnisse auf individueller und institutioneller Ebene. Dafür ist eine interdisziplinäre Zusammenarbeit unerlässlich.Die Durchführung eines standardisierten Schmerzassessments ist Voraussetzung für eine adäquate Schmerzbehandlung. Zugleich trägt die Ausschöpfung aller Möglichkeiten nichtmedikamentöser Maßnahmen zur größtmöglichen Reduzierung der Schmerzintensität und somit zum Erhalt der Lebensqualität der Bewohner/innen bei. Im Rahmen der Pharmakotherapie ist zu berücksichtigen, dass altersphysiologische Veränderungen die Wirksamkeit und Verträglichkeit von Analgetika beeinflussen können. Zudem sind bei Polypharmazie mögliche Interaktionen von Arzneimitteln zu beachten. Edukative Maßnahmen und die Einbeziehung von Angehörigen erhöhen den Erfolgsgrad der Schmerztherapie.AbstractPain management in nursing home residents (NHR) is insufficient. Hence, this guidance summarizes latest research results and guidelines of particular requirements on treatment of pain in the elderly. The purpose is to improve health care processes and outcomes on individual and institutional level. To reach this aim a multidisciplinary collaboration is essential.The prerequisite for adequate pain treatment is to conduct a standardized pain assessment. Likewise, the application of all opportunities of non-medical pain treatment strategies contributes to the reduction of occurrence of pain and therefore to the preservation of quality of life in NHR. Age-related changes in physiology may affect tolerance and effects of analgesics. Besides, drug interactions need to be considered. After all, education of NHR and involvement of their relatives in pain management foster successful management and treatment of pain.Pain management in nursing home residents (NHR) is insufficient. Hence, this guidance summarizes latest research results and guidelines of particular requirements on treatment of pain in the elderly. The purpose is to improve health care processes and outcomes on individual and institutional level. To reach this aim a multidisciplinary collaboration is essential. The prerequisite for adequate pain treatment is to conduct a standardized pain assessment. Likewise, the application of all opportunities of non-medical pain treatment strategies contributes to the reduction of occurrence of pain and therefore to the preservation of quality of life in NHR. Age-related changes in physiology may affect tolerance and effects of analgesics. Besides, drug interactions need to be considered. After all, education of NHR and involvement of their relatives in pain management foster successful management and treatment of pain.


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2012

Interdisciplinary guidance for pain management in nursing home residents

Ines Wulff; Franziska Könner; M. Kölzsch; Andrea Budnick; Dagmar Dräger; Reinhold Kreutz

ZusammenfassungDie schmerztherapeutische Versorgung älterer Menschen in vollstationären Pflegeeinrichtungen ist defizitär. Daher werden neueste Erkenntnisse aus Forschung und Praxis mit den in Standards und Leitlinien formulierten Anforderungen im Hinblick auf die Behandlung von Schmerzen bei älteren Menschen in dieser Handlungsempfehlung zusammengefasst. Ziel ist die Optimierung der Versorgungsprozesse und -ergebnisse auf individueller und institutioneller Ebene. Dafür ist eine interdisziplinäre Zusammenarbeit unerlässlich.Die Durchführung eines standardisierten Schmerzassessments ist Voraussetzung für eine adäquate Schmerzbehandlung. Zugleich trägt die Ausschöpfung aller Möglichkeiten nichtmedikamentöser Maßnahmen zur größtmöglichen Reduzierung der Schmerzintensität und somit zum Erhalt der Lebensqualität der Bewohner/innen bei. Im Rahmen der Pharmakotherapie ist zu berücksichtigen, dass altersphysiologische Veränderungen die Wirksamkeit und Verträglichkeit von Analgetika beeinflussen können. Zudem sind bei Polypharmazie mögliche Interaktionen von Arzneimitteln zu beachten. Edukative Maßnahmen und die Einbeziehung von Angehörigen erhöhen den Erfolgsgrad der Schmerztherapie.AbstractPain management in nursing home residents (NHR) is insufficient. Hence, this guidance summarizes latest research results and guidelines of particular requirements on treatment of pain in the elderly. The purpose is to improve health care processes and outcomes on individual and institutional level. To reach this aim a multidisciplinary collaboration is essential.The prerequisite for adequate pain treatment is to conduct a standardized pain assessment. Likewise, the application of all opportunities of non-medical pain treatment strategies contributes to the reduction of occurrence of pain and therefore to the preservation of quality of life in NHR. Age-related changes in physiology may affect tolerance and effects of analgesics. Besides, drug interactions need to be considered. After all, education of NHR and involvement of their relatives in pain management foster successful management and treatment of pain.Pain management in nursing home residents (NHR) is insufficient. Hence, this guidance summarizes latest research results and guidelines of particular requirements on treatment of pain in the elderly. The purpose is to improve health care processes and outcomes on individual and institutional level. To reach this aim a multidisciplinary collaboration is essential. The prerequisite for adequate pain treatment is to conduct a standardized pain assessment. Likewise, the application of all opportunities of non-medical pain treatment strategies contributes to the reduction of occurrence of pain and therefore to the preservation of quality of life in NHR. Age-related changes in physiology may affect tolerance and effects of analgesics. Besides, drug interactions need to be considered. After all, education of NHR and involvement of their relatives in pain management foster successful management and treatment of pain.


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2012

Interdisziplinäre Handlungsempfehlung zum Management von Schmerzen bei älteren Menschen in Pflegeheimen@@@Interdisciplinary guidance for pain management in nursing home residents

Ines Wulff; Franziska Könner; M. Kölzsch; Andrea Budnick; Dagmar Dräger; Reinhold Kreutz

ZusammenfassungDie schmerztherapeutische Versorgung älterer Menschen in vollstationären Pflegeeinrichtungen ist defizitär. Daher werden neueste Erkenntnisse aus Forschung und Praxis mit den in Standards und Leitlinien formulierten Anforderungen im Hinblick auf die Behandlung von Schmerzen bei älteren Menschen in dieser Handlungsempfehlung zusammengefasst. Ziel ist die Optimierung der Versorgungsprozesse und -ergebnisse auf individueller und institutioneller Ebene. Dafür ist eine interdisziplinäre Zusammenarbeit unerlässlich.Die Durchführung eines standardisierten Schmerzassessments ist Voraussetzung für eine adäquate Schmerzbehandlung. Zugleich trägt die Ausschöpfung aller Möglichkeiten nichtmedikamentöser Maßnahmen zur größtmöglichen Reduzierung der Schmerzintensität und somit zum Erhalt der Lebensqualität der Bewohner/innen bei. Im Rahmen der Pharmakotherapie ist zu berücksichtigen, dass altersphysiologische Veränderungen die Wirksamkeit und Verträglichkeit von Analgetika beeinflussen können. Zudem sind bei Polypharmazie mögliche Interaktionen von Arzneimitteln zu beachten. Edukative Maßnahmen und die Einbeziehung von Angehörigen erhöhen den Erfolgsgrad der Schmerztherapie.AbstractPain management in nursing home residents (NHR) is insufficient. Hence, this guidance summarizes latest research results and guidelines of particular requirements on treatment of pain in the elderly. The purpose is to improve health care processes and outcomes on individual and institutional level. To reach this aim a multidisciplinary collaboration is essential.The prerequisite for adequate pain treatment is to conduct a standardized pain assessment. Likewise, the application of all opportunities of non-medical pain treatment strategies contributes to the reduction of occurrence of pain and therefore to the preservation of quality of life in NHR. Age-related changes in physiology may affect tolerance and effects of analgesics. Besides, drug interactions need to be considered. After all, education of NHR and involvement of their relatives in pain management foster successful management and treatment of pain.Pain management in nursing home residents (NHR) is insufficient. Hence, this guidance summarizes latest research results and guidelines of particular requirements on treatment of pain in the elderly. The purpose is to improve health care processes and outcomes on individual and institutional level. To reach this aim a multidisciplinary collaboration is essential. The prerequisite for adequate pain treatment is to conduct a standardized pain assessment. Likewise, the application of all opportunities of non-medical pain treatment strategies contributes to the reduction of occurrence of pain and therefore to the preservation of quality of life in NHR. Age-related changes in physiology may affect tolerance and effects of analgesics. Besides, drug interactions need to be considered. After all, education of NHR and involvement of their relatives in pain management foster successful management and treatment of pain.


Journal of Aging and Physical Activity | 2012

Physical Activity in Nursing Homes—Barriers and Facilitators: A Cross-Sectional Study

Sonja Kalinowski; Ines Wulff; M. Kölzsch; Kirsten Kopke; Reinhold Kreutz; Dagmar Dräger


Schmerz | 2013

Qualität und Angemessenheit der Schmerzmedikation

M. Kölzsch; Franziska Könner; Sonja Kalinowski; Ines Wulff; Dagmar Dräger; Reinhold Kreutz


Nursing & Health Sciences | 2013

Perceived enactment of autonomy of nursing home residents: A German cross-sectional study.

Ines Wulff; M. Kölzsch; Sonja Kalinowski; Kirsten Kopke; Thomas Fischer; Reinhold Kreutz; Dagmar Dräger


Drugs & Aging | 2013

Ophthalmic Drugs as Part of Polypharmacy in Nursing Home Residents with Glaucoma

Matthias Huber; M. Kölzsch; Ralf Stahlmann; Werner Hofmann; Juliane Bolbrinker; Dagmar Dräger; Reinhold Kreutz

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