M. Tolksdorf
University of Kiel
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Publication
Featured researches published by M. Tolksdorf.
European Journal of Pediatrics | 1972
Hans-Rudolf Wiedemann; H. Debuch; K. Lennert; R. Caesar; S. Blümcke; Dieter Harms; M. Tolksdorf; P. N. Seng; H.-D. Korenke; H. Gerken; F. Freitag; Kl. Dorner
Detaillierter Bericht uber eine Familie, in der 4 Kinder in verschiedenem Alter an einer visceralen (stark splenohepatomegalen) bzw. visceroneuralen Lipidose von subchronischem Verlauf erkrankten. 3 Kinder — von denen eines bereits bei der Geburt Milz-Leber-Vergroserung aufwies — entwickelten im Kleinkindesalter die Zeichen eines neurodystrophischen Prozesses ohne Fundusveranderungen, an dessen Auswirkungen bisher ein Madchen mit 9 Jahren zugrunde ging. Eine 14jahrige ist, abgesehen von Splenomegalie und Speicherungserscheinungen im Knochenmark, unauffallig und vol altersgemas. Beide gesunden Eltern zeigen eindeutig dieselben Speicherzellen im Knochenmark wie ihre Kinder. Das wird als Ausdruck der Heterozygotie gewertet. — Es werden die Ergebnisse von hamatologischen, cytologischen und weiteren Laboratoriumsuntersuchungen wiedergegeben, ferner von verschiedenen bioptischen Prufungen bei insgesamt 3 Kindern, von eingehenden autoptischen Untersuchungen des verstorbenen Falles sowie von chemischen Analysen an Biopsiematerialien eines Kindes und insbesondere und sehr detailliert wiederum von Autopsiematerialien des verstorbenen Kindes. Biochemisch konnte als ein spezieller Befund ein zunachst unbekanntes Glycerinphosphatid in Milz und Leber als Bis(monoacylglycerin)phosphorsaure identifiziert werden. — In der Diskussion werden die Einordnungsschwierigkeiten von Lipidosen im allgemeinen und fur die eigenen Falle erortert. Die hier mitgeteilten Beobachtungen werden auf Grund insbesondere des biochemischen Befundes einer visceralen Sphingomyelinosis mit Sphingomyelinasemangel dem „Niemann-Pick-Komplex” angegliedert. Sie konnten aber aus vielfachen Grunden nicht mit einer der bisher beschriebenen „Formen” oder Gruppen des „Morbus Niemann-Pick” identifiziert werden — es mus vielmehr vermutet werden, das hier ein neuer Typus der Lipidosen bzw. Neurolipidosen vorliegt.Four siblings are reported in whom a slowly progressive visceral lipidosis with marked spleno(hepato) megaly, or a visceroneural lipidosis, were first detected at different ages. Three of them began to show signs of a neurodystrophic process (grey matter symptoms) in their 2nd, 3rd, and 4th years of life respectively with splenohepatomegaly present at birth in one. No alterations of the fundus and no signs of visual disturbances. One child died at the age of 9 years of this process. A 14-year-old girl with splenomegaly and foam cells in the bone marrow showed entirely normal mental and physical growth and development.Both parents are healthy but undoubtedly have the same storage cells in their bone marrow as their children. This was considered a manifestation of heterozygosity.Haematologic, cytologic, and other clinical laboratory investigations as well as pathohistological, histochemical, and biochemical investigations of biopsy and autopsy material were performed. A previously unknown glycerolphospholipid in spleen and liver was identified as bis(monoacylglycerol)phosphate.In the deceased child a visceral sphingomyelinosis and decreased activity of sphingomyelinase were found. Therefore these cases nosologically belong to the Niemann-Pick-complex. However, identification with one of the previously described types or groups of “Niemann-Pick-Disease” was not possible. The assumption of a “New type of lipidosis” is justified.ZusammenfassungDetaillierter Bericht über eine Familie, in der 4 Kinder in verschiedenem Alter an einer visceralen (stark splenohepatomegalen) bzw. visceroneuralen Lipidose von subchronischem Verlauf erkrankten. 3 Kinder — von denen eines bereits bei der Geburt Milz-Leber-Vergrößerung aufwies — entwickelten im Kleinkindesalter die Zeichen eines neurodystrophischen Prozesses ohne Fundusveränderungen, an dessen Auswirkungen bisher ein Mädchen mit 9 Jahren zugrunde ging. Eine 14jährige ist, abgesehen von Splenomegalie und Speicherungserscheinungen im Knochenmark, unauffällig und vol altersgemäß. Beide gesunden Eltern zeigen eindeutig dieselben Speicherzellen im Knochenmark wie ihre Kinder. Das wird als Ausdruck der Heterozygotie gewertet. — Es werden die Ergebnisse von hämatologischen, cytologischen und weiteren Laboratoriumsuntersuchungen wiedergegeben, ferner von verschiedenen bioptischen Prüfungen bei insgesamt 3 Kindern, von eingehenden autoptischen Untersuchungen des verstorbenen Falles sowie von chemischen Analysen an Biopsiematerialien eines Kindes und insbesondere und sehr detailliert wiederum von Autopsiematerialien des verstorbenen Kindes. Biochemisch konnte als ein spezieller Befund ein zunächst unbekanntes Glycerinphosphatid in Milz und Leber als Bis(monoacylglycerin)phosphorsäure identifiziert werden. — In der Diskussion werden die Einordnungsschwierigkeiten von Lipidosen im allgemeinen und für die eigenen Fälle erörtert. Die hier mitgeteilten Beobachtungen werden auf Grund insbesondere des biochemischen Befundes einer visceralen Sphingomyelinosis mit Sphingomyelinasemangel dem „Niemann-Pick-Komplex” angegliedert. Sie konnten aber aus vielfachen Gründen nicht mit einer der bisher beschriebenen „Formen” oder Gruppen des „Morbus Niemann-Pick” identifiziert werden — es muß vielmehr vermutet werden, daß hier ein neuer Typus der Lipidosen bzw. Neurolipidosen vorliegt.
European Journal of Pediatrics | 1983
M. Münke; K. Kruse; M. Goos; H. H. Ropers; M. Tolksdorf
Major diagnostic criteria for the Rud syndrome are ichthyosis, hypogonadism, mental retardation, and epilepsy. Two unrelated patients are presented and compared with 28 reported cases.Genetical heterogeneity of the Rud syndrome is suggested by differences in clinical features, histological and endocrinological findings, steroid sulfatase activity, and modes of inheritance.
European Journal of Pediatrics | 1980
M. Tolksdorf; J. Kunze; H. Rossius; H. Chiyo
We report a boy with cri-du-chat syndrome and apparent absence of the Y chromosome.The karyotype is interpreted as 45,X,del(5)(qter→p13:). The boy has normal male external genitalia and bilateral testes although no Y chromosome was found in lymphocytes or fibroblasts.
European Journal of Pediatrics | 1994
C. J. Partsch; R. Pankau; W. G. Sippell; M. Tolksdorf
A comparison has been made of a case with 45,X/46,XX/47,XXX mosaicism with some 50 cases in the literature. A significant positive correlation was found between height standard deviation scores of mosaic patients from the literature and the frequency of cells with a normal chromosome constitution (n=21,rs=0.552,P<0.01). In contrast, a significant negative correlation was seen between body height and the frequency of cells with a 45,X constitution (n=21,rs=−0.594,P<0.01). There was no significant correlation of height standard deviation score with the 47,XXX cell line (n=21,rs=−0.353). A patient with a rare chromosomal mosaicism (45,X/46,XX/47,XXX) is described. The diagnosis was first made by chromosome analysis in amniotic cells. The patient showed no symptoms suggestive of Turner syndrome and growth followed the 75th height percentile. Basal and gonadotropin-releasing hormone stimulated gonadotropin levels normalized after age 4.8 years and did not subsequently return to hypergonadotropic levels. In blood lymphocytes, there was an increase in the frequency of cells with a normal chromosome constitution over 9 years. This in vivo cell selection is discussed. Chromosome analysis in skin fibroblasts showed the same triple mosaicism with a similar distribution of cell lines as in blood lymphocytes. In conclusion, statistical evidence was demonstrated that the severity of short stature is correlated with the distribution of cell lines in 45,X/46,XX/47,XXX mosaicism. This finding is of importance for the genetic counselling in cases of prenatal diagnosis of mosaic Turner syndrome.
European Journal of Pediatrics | 1965
M. Tolksdorf; Wolfgang Lehmann; H.-G. Hansen; Hans-Rudolf Wiedemann
ZusammenfassungWir berichten über klinische und cytogenetische Befunde bei einem männlichen Neugeborenen mit multiplen Abartungen. Der Phänotyp des Kindes entspricht weitgehend dem des Edwards-Syndroms. Die Bemusterung der Finger- und Zehenbeeren mit Bogen sowie der Handleistenverlauf bei unserem Patienten sind für die Trisomie 17/18 kennzeichend.Die Chromosomenanalyse an Knochenmarkzellen ergibt mit großer Wahrscheinlichkeit ein Mosaik von Zellen mit einer Trisomie 17/18 und solchen mit einer Doppeltrisomie: Trisomie 17/18 und Trisomie G.SummaryDemonstration of the clinical and cytogenetical findings of a newborn male with multiple anomalies.The phenotype of this infant closely resembled that of Edwards Syndrome. Dermatoglyphic analysis supported that diagnosis. Metaphase chromosomes were studied from a bone marrow cell culture. Karyotype analysis displayed a chromosomal mosaicism; a large proportion of the cells exhibiting 47 chromosomes with a trisomy 17/18 and some cells showing 48 chromosomes with a trisomy 17/18 and a trisomy 21.
European Journal of Pediatrics | 1976
J. Kunze; H. D. Oldigs; M. Tolksdorf
We report on cytogenetic studies of a malformed fetus, whose clinical symptoms indicated the diagnosis of triploidy. This was confirmed by chromosome analysis of peripheral lymphocytes of cord blood. Using the C-banding method it was possible to identify the origin of the extra haploid set: marker chromosomes indicate, that nonreduction of the first meiotic division in the fathers spermiogenesis most probably leads, to triploidy. However, in our case fertilization of the zygote by two sperms cannot be excluded.
European Journal of Pediatrics | 1977
M. Tolksdorf; J. Kunze; G. Groß-Selbeck; Karl Sperling; R. D. Wegner; V. Wieczorek; M. Vogel
The pre- and postnatal clinical, cytogenetic and embryological findings in a family suffering from trisomy 9p and spinal muscular atrophy are presented.The clinical picture of the “trisomy 9p”-syndrome is delineated. Concurrence of the autosomal aberration and spinal muscular atrophy, probably of the Werdnig-Hoffmann type, is discussed.
European Journal of Pediatrics | 1973
J. Kunze; M. Tolksdorf
Wir berichten uber klinische und cytogenetische Befunde bei einem Kind mit progressiver spinaler Muskelatrophie und XO/XY-Geschlechts-chromoomen-Mosaik.We report clinical and cytogenetical findings in a child with progressive spinal muscular atrophy and XO/XY mosaicism.The patient, 1 year old, shows a distinct motor retardation with generalized muscular hypotonia and paucity of movements. There are no deep tendon reflexes of the lower extremities, the position of the arms is reminiscent of a frog and the tongue is fasciculating. The suspicion of progressive muscular atrophy, of the Werdnig-Hoffmann type is confirmed by electromyography and muscle biopsy.Lymphangiectatic edema of the dorsal surface of the feet suggested Turners syndrome. The external genitalia were unremarkable. We found XO/XY mosaicism. The Y chromosome was identified in this case by demonstration of the centromeric constitutive heterochromatin with C-banding method.Possible connections between chromosomal aberrations and neuromuscular diseases are discussed. The combination of chromosomal and neuromuscular defects appears to be coincidental. No causal relationship could be proved.ZusammenfassungWir berichten über klinische und cytogenetische Befunde bei einem Kind mit progressiver spinaler Muskelatrophie und XO/XY-Geschlechts-chromoomen-Mosaik.Der 1jährige Junge zeigt eine deutliche statomotorische Entwicklungsverzögerung bei generalisierter Muskelhypotonie und erheblicher Bewegungsarmut. Er bietet eine Areflexie (PSR und ASR), “Henkelstellung” beider Arme und Zungenfasciculieren. Der Verdacht auf das Vorliegen einer progressiven spinalen Muskelatrophie Werdnig-Hoffmann wurde durch die Elektromyographie und Muskelbiopsie bestätigt.Lymphangiektatische Fußrückenpolster und Cutis laxa ließen an ein Turner-Syndrom denken. Das äußere Genitale was weitgehend unauffällig. Cytogenetisch wurde ein XO/XY-Mosaik aufgedeckt. Das Y-Chromosom konnte in diesem Fall durch die Darstellung des centromeren konstitutiven Heterochromatins mit Hilfe der C-Banden-Technik identifiziert werden.Zusammenhänge zwischen Chromosomenaberrationen und neuro-muskulären Erkrankungen werden diskutiert. Die Kombination chromosomaler und neuro-muskulärer Störungen scheint zufällig. Ein kausaler Zusammenhang läßt sich nicht aufdecken.
European Journal of Pediatrics | 1983
M. Mnke; K. Kruse; M. Goos; H. H. Ropers; M. Tolksdorf
European Journal of Nuclear Medicine and Molecular Imaging | 1976
J. Kunze; H.-D. Oldigs; M. Tolksdorf