Marianne Jonsson
Karolinska Institutet
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Featured researches published by Marianne Jonsson.
Scandinavian Journal of Infectious Diseases | 1984
Erik Ekwall; Marianne Jonsson
52 convalescent carriers of Salmonellae (n = 25) and Shigellae (n = 27) were treated with a 4-week course of either co-trimoxazole or the combination pivmecillinam/pivampicillin. 84% of the salmonella isolates and 89% of the shigella were resistant to one or more antibiotics. Sulphonamide resistance was observed in 52 and 58% of the strains, respectively. 12 and 44% of the isolates, respectively, were resistant to ampicillin. All were sensitive to mecillinam and all except 2 were sensitive to co-trimoxazole. In salmonella carriers, co-trimoxazole was successful in 54% of the subjects and pivmecillinam/pivampicillin in 58%. Co-trimoxazole cured 83% of the shigella carriers and pivmecillinam/pivampicillin 87%. Shigella carriers responded to therapy promptly. Concurrent biliary disease or diverticulosis adversely affected the prognosis in salmonella carriers.
Journal of Infection | 1980
Haraldur Briem; Renée Norberg; Marianne Jonsson; Lidman K
Summary Circulating immune complexes (IC) were investigated by Clq-binding assays and the platelet aggregation test in sera from 58 patients with enteric infections of various aetiology. Circulating IC could be demonstrated, in all but one out of 14 patients with reactive joint symptoms complicating the enteritis and in 26 out of 44 patients (59 per cent) without joint symptoms. Thus, circulating IC were common irrespective of type of enteric infection and whether the disease was complicated by reactive arthritis or not. The high incidence of HL-A 27 in patients with reactive arthritis was confirmed. The presence of specific antibodies in the circulating IC was supported by the finding in one case of an increased IgG titre against salmonella antigens after dissociation of IC at low pH. The assumption that the nature of the antigen in the IC might be more important in the pathogenesis of postinfectious sequelae than the actual presence of circulating IC, was favoured by this investigation.
Journal of International Medical Research | 1978
Marianne Jonsson; Inger Julander; Gösta Tunevall; Knut Haeger
Out of 24 patients with suspected moderate to severe infections and treated with the semisynthetic aminoglycoside netilmicin, 11 patients had decreased renal function. Non-bacterial aetiology was present in five cases. There was good netilmicin effect in 10 cases, indeterminate effect in 6 cases (due to simultaneously given other antibiotics) and failure in 3 cases. Pharmacokinetic parameters were studied. Curves are given for serum concentration patterns relative to creatinine clearance, and serum half lives are calculated in renal dysfunction. In this series of very ill patients including impaired renal function, netilmicin proved to be an efficient antibiotic with low toxicity. Only one transient minor vestibular abnormality in an 80-year-old man with concomitant diuretic medication was registered.
Infection | 1980
Erik Ekwall; Marianne Jonsson; Gösta Tunevall; A. Scheja; Stig Cronberg; A. Thorén; I. Juhlin; K. Ganrot-Norlin; K. E. Thulin; G. Kahlmeter
SummaryOf 20 patients with gram-negative septicemia treated with mecillinam alone or in combination with ampicillin, successful therapeutic results were obtained in 16. In 11 patients treated with ampicillin alone, three failures responded successfully to a combination of mecillinam and ampicillin. Mecillinam MIC values of isolatedEnterobacteriaceae were 0.05–0.4 µg/ml. In patients receiving 5 mg/kg mecillinam intravenously every six hours, the mean 0.5 hour concentration was 11.0 µg/ml and in those given 10 mg/kg 23.3 µg/ml. No serious side effects were recorded. One patient on mecillinam developed an exanthema, as did three patients on combined therapy.ZusammenfassungBei 20 Patienten mit gramnegative Sepsis, die mit Mecillinam allein oder in Kombination mit Ampicillin behandelt wurden, war das Therapieergebnis in 16 Fällen erfolgreich. Bei 11 mit Ampicillin allein behandelten Patienten waren drei Therapieversager, die anschließend auf eine Kombination von Mecillinam und Ampicillin ansprachen. Die Mecillinam-MHK-Werte isolierterEnterobacteriaceae betrugen 0,05–0,4 µg/ml. Bei Patienten, die 5 mg/kg Mecillinam intravenös alle sechs Stunden erhielten, betrug die mittlere 0,5 h Konzentration 11,0 µg/ml und bei denen, die 10 mg/kg erhielten, 23,3 µg/ml. Ernsthafte Nebenwirkungen wurden nicht beobachtet. Ein Patient entwickelte unter Mecillinam-Therapie ein Exanthem, ebenso drei Patienten, die die Kombinationstherapie erhielten.
Infection | 1976
Marianne Jonsson; I. Julander; Gösta Tunevall
SummarySisomicin, a recent addition to the aminoglycoside group of antibiotics, is structurally related to the gentamicin complex, but is a monosubstance closely resembling gentamicin C1a. The present investigation was designed to study the antibacterial activity, pharmacokinetics, and the clinical effectiveness and tolerance of the antibiotic. The sensitivity tests on a fairly large number of clinical isolates did not reveal any major differences between the activities of sisomicin and gentamicin. The fact that a slightly larger number of Pseudomonas strains were sensitive to less than 1 µg/ml of sisomicin, than to the same concentration of gentamicin, might be clinically important. The pharmacokinetics of sisomicin were found to be similar to those of other aminoglycosides and indicate satisfactory distribution in tissues and infection sites. The assessment of therapeutic effects was complicated by several factors. The number of patients treated was small (25) but the study included a large proportion of severe infections, among others 11 cases of septicemia. Since in most cases the etiology of the infection was not established at the onset of therapy, a penicillin-type antibiotic was administered concomitantly to 18 patients. Of the seven patients given sisomicin alone, five were cured, and improvement was achieved in one. In one patient with pneumonia of unknown etiology sisomicin had no beneficial effect. Of the 18 patients given sisomicin together with benzyl penicillin or ampicillin, 12 were cured, one markedly improved, whereas failures were recorded in three patients. In two cases the clinical result was indeterminate. Treatment with sisomicin was generally well tolerated. Sisomicin appears to be a favorable alternative to gentamicin.ZusammenfassungSisomicin, eine neue Substanz in der Gruppe der Aminoglykosid-Antibiotika, ist strukturell mit dem Gentamicin-Komplex verwandt, besteht jedoch nur aus einer Komponente, die dem Gentamicin C1a ähnlich ist. Diese Studie wurde durchgeführt, um die antibakterielle Wirkung, die Pharmakokinetik, die klinische Wirksamkeit und die Verträglichkeit von Sisomicin zu prüfen. Die Empfindlichkeitsprüfung verhältnismäßig vieler klinischer Isolate zeigte keine größeren Unterschiede zwischen der Aktivität von Sisomicin und der von Gentamicin. Die Tatsache, daß eine etwas größere Anzahl von Pseudomonas-Stämmen empfindlicher für Sisomicin als für Gentamicin waren bei Konzentrationen von weniger als 1 µg/ml, mag klinisch wichtig sein. Die Pharmakokinetik von Sisomicin ist ähnlich der der anderen Aminoglykoside und weist auf eine ausreichende Verteilung im Gewebe und am Ort der Infektion hin.Die Bewertung des therapeutischen Effekts wurde durch viele Faktoren erschwert. Die Patientenzahl war gering (25). Andererseits umfaßte die Studie eine Vielzahl von schweren Infektionen, u. a. 11 Fälle mit Septikämien. Da in den meisten Fällen die Ursache der Infektion zu Beginn der Behandlung nicht festgestellt werden konnte, wurde gleichzeitig ein Antibiotikum vom Penicillin-Typ in 18 Fällen verabreicht. Von 7 Patienten, die nur Sisomicin erhielten, wurden 5 geheilt und 1 Patient zeigte eine Besserung. Bei einem weiteren Patienten mit einer Pneumonie unbekannter Genese sprach Sisomicin nicht an. Von 18 Patienten, denen Sisomicin in Kombination mit Benzylpenicillin oder Ampicillin verabreicht wurde, trat bei 12 Patienten eine Heilung und bei 1 eine deutliche Besserung ein. In 3 Fällen war ein Versagen zu verzeichnen. In 2 Fällen konnte über das klinische Ergebnis keine Aussage gemacht werden. Im allgemeinen wurde die Behandlung mit Sisomicin gut vertragen. Sisomicin scheint eine empfehlenswerte Alternative zu Gentamicin zu sein.
Infection | 1974
Marianne Jonsson
SummaryThe efficacy of chloramphenicol in curing enteric fever and eradicating Salmonella is compared with that of trimethoprim-sulphamethoxazole (TMP-SMZ) and two β-lactam antibiotics (pivampicillin and FL 1060). Nine cases caused by S. typhi and 39 caused by S. paratyphi B were studied. The duration and severity of fever and gastrointestinal symptoms was not significantly different between the three treatment groups. Mean duration of symptoms was 5.9, 4.2, and 4.4 days, respectively. Relapse of the symptoms was seen in only two patients treated with chloramphenicol. The mean period of Salmonella excretion after cessation of therapy was statistically significantly longer in patients treated with chloramphenicol (22 days) than in the other groups (14 and 15 days respectively). The proportion of patients treated with either TMP-SMZ or β-lactam antibiotics which became chronic Salmonella carriers was not significantly larger than that previously observed in patients not treated with antibiotics but four out of 12 patients treated with chloramphenicol became carriers. The emergence of resistant and R+ enteric bacteria, pathogenic, and especially non-pathogenic strains, was much more frequent after chloramphenicol therapy than after treatment with TMP-SMZ or β-lactam antibiotics. It is suggested that drug resistance in S. typhi has ensued through frequent use of chloramphenicol in areas endemic for typhoid. The results in this series indicate that the usefulness of chloramphenicol in the treatment of enteric fever should be reconsidered.ZusammenfassungEs wird die Wirkung von Chloramphenicol mit derjenigen von Trimethoprim-Sulphamethoxazol (TMP-SMZ) und zwei β-Lactam-Antibiotika (Pivampicillin und FL 1060) im Hinblick auf den klinischen Therapieerfolg bei Salmonellosen und die Beseitigung von Salmonellen-Ausscheidern verglichen. Das Krankengut bestand aus neun Typhus- und 39 Paratyphus-B-Fällen. Die Dauer und Schwere des Fiebers und der gastrointestinalen Erscheinungen unterschieden sich nicht signifikant zwischen den drei Behandlungsgruppen. Die Symptome wiesen im Mittel eine Dauer von 5,9, 4,2 bzw. 4,4 Tagen auf. Ein klinisches Rezidiv wurde nur bei zwei mit Chloramphenicol behandelten Patienten beobachtet. Die mittlere Dauer der Salmonella-Ausscheidung nach Therapieende war bei Patienten, die mit Chloramphenicol behandelt wurden, statistisch signifikant länger als bei den anders behandelten. Der Anteil der Patienten, die entweder mit TMP-SMZ oder mit β-Lactam-Antibiotika behandelt und die zu Dauerausscheidern wurden, war nicht signifikant größer als derjenige von früher behandelten Patienten, die überhaupt keine Antibiøtika bekamen. Vier von 12 Patienten, die Chloramphenicol bekamen, wurden jedoch zu Ausscheidern Das Auftreten von resistenten bzw. enteralen Bakterien mit R-Faktoren, und zwar besonders von nichtpathogenen, war häufiger nach Chloramphenicol-Behandlung als nach Behandlung mit TMP-SMZ oder β-Lactam-Antibiotika. Es wird vermutet, daß die Antibiotika-Resistenz von S. typhi durch den häufigen Gebrauch von Chloramphenicol in Gebieten mit endemischem Typhus hervorgerufen wurde. Die Ergebnisse dieser Untersuchung weisen darauf hin, daß die Zweckmäßigkeit der Chloramphenicol-Anwendung bei Typhus-Erkrankung überprüft werden sollte.
Infection | 1974
M. Böttiger; Marianne Jonsson
SummaryAn outbreak of parathyphoid subtype B, 3 A, variant 2 in a group comprising 29 diagnosed patients and 8 carriers occurred in a military college in Stockholm at the end of September and the beginning of October 1972. The duration of illness and mean excretion period of Salmonella in this outbreak was not markedly changed by antibiotic treatment (trimethoprim-sulpha-methoxazole or pivampicillin). According to the excretion patterns observed the rule of not declaring a patient free from the infection until five consecutive stool samples taken 2 to 3 days apart are negative appears well founded. Previous vaccination against paratyphoid with the Swedish combined typhoid and paratyphoid A and B vaccine seemed to have no effect on prevention of infection or on the severity of the symptoms.ZusammenfassungEpidemiologie und Auswertung der Klinik unter Berücksichtigung der Chemotherapie. Ende September und Anfang Oktober kam es zu einem Ausbruch von Paratyphus-B in einer Stockholmer Militärakademie, wobei 29 Erkrankungen und 8 Ausscheider diagnostiziert wurden. Die Krankheitsdauer und die durchschnittliche Zeitdauer der Keimausscheidung wurden während des Ausbruchs nicht eindeutig durch die verschiedenartige Chemotherapie verändert (Co-Trimoxazol oder Pivampicillin). Auf Grund der beobachteten Daten bei den Ausscheidern kann gesagt werden, daß ein Patient erst nach fünf hintereinander durchgeführten Stuhluntersuchungen im Abstand von 2 bis 3 Tagen frei von Infektionserregern zu sein scheint. Die vorausgehende Vakzinierung gegen Paratyphus mit dem kombinierten schwedischen A- und B-Impfstoff scheint keinen präventiven Effekt auf die Infektion oder Schwere der Symptome zu haben.
Journal of Antimicrobial Chemotherapy | 1977
Marianne Jonsson
Scandinavian Journal of Infectious Diseases | 1972
Marianne Jonsson; Lars Rutberg; Gösta Tunevall
Scandinavian Journal of Infectious Diseases | 1972
Marianne Jonsson; Lars Rutberg; Gösta Tunevall