Markus Borchelt
Free University of Berlin
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Publication
Featured researches published by Markus Borchelt.
Acta Psychiatrica Scandinavica | 1995
Michael Linden; Markus Borchelt; Sven Barnow; Bernhard Geiselmann
The Hamilton Depression Rating Scale (HDRS) is world‐wide the most important observer rating scale for depression. Many items of this scale refer to somatic symptoms of depression which cast doubt on the validity of HDRS scores in the presence of somatic comorbidity as, for example, in elderly patients. The present study, therefore, was planned to investigate the validity of the HDRS in cases in which the patient is suffering from a depressive illness together with somatic illnesses. The study population (n= 516) is a representative sample of citizens aged 70 years and older in West Berlin. They were assessed independently by internists and psychiatrists. Each positive item of the HDRS scale was then rated by the internists as to what degree it reflects somatic morbidity. Results show that multimorbidity interferes with the validity of the HDRS. There were 8 items for which more than half of all positive scores as rated by psychiatrists were seen by the internists as being possibly related to somatic disorders. Patients with corrections in the HDRS score showed a somewhat increased rate of medicines and cardiovascular diagnoses. There was less ambiguity for items with greater severity.
Archive | 1999
Elisabeth Steinhagen-Thiessen; Norbert Wrobel; Markus Borchelt
Wie in Studieneinheit VI gezeigt wurde, ist der individuelle Alterungsverlauf das Resultat von Wechselwirkungen zwischen genetischen und umweltbezogenen Bedingungsfaktoren. Die individuelle Lebensgeschichte hat dabei erheblichen Einfluss auf die biologischen Alterungsprozesse, was zum Teil auch die grosen Unterschiede in der Art des Alterns bei verschiedenen Menschen erklart, wobei es fliesende Ubergange zwischen »normalen«, »krankhaften« und »optimalen« Alternsverlaufen (Gerok, Brandtstadter 1992) gibt. Aufgrund der Vielzahl verschiedener biologischer Alterungsprozesse, die im Laufe der Zeit im menschlichen Organismus stattfinden, gelingt es auch heute noch nicht immer, sicher zwischen biologischen beziehungsweise physiologischen (»normalen«) und pathologischen (»krankhaften«) Alterungsprozessen zu unterscheiden (Ries 1983; Shock et al. 1984; Svanborg 1985).
Annals of the New York Academy of Sciences | 1994
Markus Borchelt; Ann L. Horgas
Older adults are known to carry the largest risk for potential adverse drug reactions (ADR) due to the increased number of diseases and concurrent drug therapies. Prevalence rates of the most frequently used drugs in this population have already been evaluated, but the actual rates of specific drug-related risks (e.g., renal dysfunction) have not. Precise estimates of specific ADR risks rely on careful evaluation of the complete drug regimen for potential adverse effects, especially for elderly subjects. In addition, evaluations of manifest ADR have generally been based on reviews of individual medical records of self-reported symptoms. Systematic screening of a representative sample of elders for verifiable potential ADR has not been performed to date and is methodologically challenging. However, the present study attempts to assess both the prevalence of explicitly defined risks for known ADR and the corresponding co-occurrence of laboratory parameter alterations using a new approach. Initial findings are reported for a nearly-representative, age and sex stratified sample of 70 to 100+ year old subjects (n = 336) who participated in the Berlin Aging Study (BASE). Analyses focused on adverse drug effects on fluid and electrolyte balance and renal function. The results indicated an overall prevalence rate of 50% for selected ADR risks and a rate of 26% for the co-occurrence of corresponding laboratory alterations. By taking age into account, preliminary multivariate analyses did not support the hypothesis of increasing ADR susceptibility with advancing age.
Archives of Gerontology and Geriatrics | 1994
Sabine Fimmel; Markus Borchelt; Andreas Kage; Eckart Köttgen
Serum level of trace elements can be used as a marker for diagnosis and management of diseases. We evaluated the effects of age, sex and diurnal rhythm on serum concentration of Cu, Fe, Zn and their carrier proteins. The subjects (N=336) were participants of the randomized multidisciplinary Berlin Aging Study (BASE), stratified for age (70-103 yrs) and sex. There is no diurnal variation for the carrier proteins coeruloplasmin, transferrin and albumin. The age-related decline of these proteins is not significant. Not only serum Fe but also Zn levels undergo a progressive decrease during the day. In the aged the serum concentration of both trace elements decreased, but the most important changes are diurnal variations. To avoid mistakes in the interpretation of clinical findings, so called time-quantified reference values are recommended.
Archive | 1992
Michael Linden; Bernhard Geiselmann; Markus Borchelt
Es entspricht der Lebenserfahrung wie auch wissenschaftlicher Erkenntis, das mit zunehmendem Alter auch die Zahl korperlicher und geistiger Krankheiten und Gebrechen zunimmt. So findet Fichter [4] beispielsweise in einer epidemiologischen Erhebung in Oberbayern eine kontinuierliche Zunahme des Anteils kranker Menschen mit steigendem Alter (Tabelle 1). Dies gilt fur psychische Erkrankungen wie auch fur somatische Erkrankungen, wobei aber v.a. der Anteil der psychisch und gleichzeitig somatisch Kranken auf fast ein Viertel der uber 75jahrigen ansteigt, wahrend die Rate der ausschlieslich psychisch Kranken eher sogar abnimmt.
Archive | 1997
Rainer T. Schaub; Markus Borchelt; Helga Münzberg; Bernhard Geiselmann
Neben genetischen und psychosozialen Faktoren werden vor allem korperliche Erkrankimgen und Behinderungen als Risikofaktoren fur die Entstehung und Per-sistenz depressiver Storungen im Alter angesehen. So konnte gezeigt werden, das 1/3-2/3 der Menschen, die einen Schlaganfall erlitten, im darauffolgenden Jahr an Depressionen litten (8), und das diese Depressionen eine hohen Grad an Chroni-zitat aufwiesen (4,11). Andere korperliche Erkrankungen, die einen Zusammen-hang mit Depressionen zeigen, sind Malignome, Morbus Parkinson sowie diverse endokrine und metabolische Storungen, ohne das die vermittelnden Mechanis-men im einzelnen bekannt waren. Ein grundsatzliches Problem bei der Analyse derartiger Zusammenhange stellt das weitgehende Fehlen systematischer Studien an reprasentativen Stichproben dar, die ein breites geriatrisches Diagnosen-Spek-trum erfassen. Diese mussen aber vorausgesetzt werden, um den Einflus unter-schiedlicher Erkrankungen in einer oft multimorbiden Population zu kontrollie-ren. Von Interesse war daher fur uns, inwieweit sich unter Betrachtung des gesam-ten somatischen Diagnosen-Spektrums einzelne Erkrankungsgruppen als gehauft mit Depression im Alter assoziiert nachweisen lassen. Eine weitere Frage bestand darin, ob sich verschiedene Formen von Depression durch das assoziierte Krank-heitsspektrum unterscheiden lassen.
Archive | 1996
Elisabeth Steinhagen-Thiessen; Markus Borchelt
Archive | 2001
Elisabeth Steinhagen-Thiessen; Markus Borchelt
Archive | 2010
Markus Borchelt; Reiner Gilberg; Ann L. Horgas; Bernhard Geiselmann
Archive | 1998
Markus Borchelt; Reiner Gilberg; Ann L. Horgas; Bernhard Geiselmann