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Dive into the research topics where Markus P. Stoffel is active.

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Featured researches published by Markus P. Stoffel.


Clinical and Experimental Immunology | 1996

Anti-neutrophil cytoplasmic antibodies (ANCA) directed against bactericidal/permeability increasing protein (BPI): a new seromarker for inflammatory bowel disease and associated disorders

Markus P. Stoffel; Elena Csernok; C. Herzberg; T. Johnston; Stephen F. Carroll; Wolfgang L. Gross

It was our purpose to determine the immunodiagnostic value of ANCA directed against BPI in diseases known to be associated with ANCA, such as ANCA‐associated vasculitides, inflammatory bowel disease (IBD) and the associated condition primary sclerosing cholangitis. The immunoreactivity of recombinant BPI (rBPI) was established in order to develop an ELISA specific for rBPI. By means of this assay, BPI‐ANCA were assessed in sera of 178 patients with IBD or the associated disorder primary sclerosing cholangitis, 112 patients with ANCA‐associated vasculitides, and in sera of 182 disease and 140 healthy controls. BPI‐ANCA were found to be closely associated with IBD and primary sclerosing cholangitis (34% and 44% of ANCA‐positive sera, respectively). By contrast, BPI‐ANCA positivity was low (<10%) in the double‐negative sera of patients with ANCA‐associated vasculitides and in disease and healthy controls. BPI‐ANCA appear to constitute an important marker for IBD and primary sclerosing cholangitis, but not for the ANCA‐associated vasculitides.


Nephron Clinical Practice | 2006

Prevalence of anti-erythropoietin antibodies in hemodialysis patients without clinical signs of pure red cell aplasia. Comparison between hypo- and normoresponsive patients treated with epoetins for renal anemia.

Markus P. Stoffel; Heinz Haverkamp; Arno Kromminga; Karl W. Lauterbach; Conrad A. Baldamus

Background/Aims: The prevalence of anti-erythropoietin antibodies in renal patients without clinical evidence of pure red cell aplasia (PRCA) who respond poorly to epoetin is unknown. This study tested for anti-erythropoietin antibodies in hemodialysis patients who were either hypo- or normoresponsive to epoetin treatment. Methods: Epoetin hyporesponsiveness (hemoglobin ≤10.5 g/dl and epoetin ≧9,000 IU/week) and normoresponsiveness (hemoglobin >10.5 g/dl and epoetin <7,000 IU/week) were arbitrarily defined. Prevalence of anti-erythropoietin antibodies in hemodialysis patients without symptoms of PRCA was determined by screening sera of 536 patients from 35 German KfH dialysis units, using enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA). Positive results were verified by radioimmunoprecipitation assay (RIP) and neutralizing activity was determined by bioassay. Results: Anti-erythropoietin antibodies were detected in 3 hyporesponsive and 3 normoresponsive patients using ELISA. One patient per group was verified as borderline by RIP testing; the other 4 were negative. The bioassay was negative for 1 patient; the other died unrelated to PRCA before testing. Follow-up with RIP testing after 15 months under continuous epoetin treatment was negative (4 patients, 2 deceased). Conclusion: This survey did not identify anti-erythropoietin antibodies in hemodialysis patient’s hyporesponsive to epoetin and does not support presumptive antibody screening as a routine work-up in these patients.


Medizinische Klinik | 1997

Bactericidal Permeability Increasing Protein (BPI)-ANCA markiert chronische entzündliche Darmerkrankungen und entzündliche hepatobiliäre Erkrankungen

Armin Schnabel; Elena Csernok; Hendrik Schultz; Markus P. Stoffel; Christian Herzberg; Stephan F. Carroll; Wolfgang L. Gross

Zusammenfassung□ HintergrundBactericidal permeability increasing protein (BPI) ist ein antibakteriell wirksames Granulozytenprodukt, das Zielantigen für Antineutrophilenzytoplasma-Antikörper (ANCA) sein kann. Die klinischen Assoziationen von Autoantikörpern gegen BPI (BPI-ANCA) sind weitgehend unklar.□ Patienten und MethodenEs wurden 587 Seren von Patienten mit chronischen entzündlichen Darmerkrankungen, entzündlichen hepatobiliären Erkrankungen, primären systemischen Vaskulitiden und anderen entzündlichen rheumatischen Erkrankungen mittels indirektem Immunfluoreszenztest und monospezifischem ELISA auf BPI-ANCA untersucht.□ ErgebnisseDie Prävalenz von BPI-ANCA betrug 43% bei der Colitis ulcerosa, 23% beim Morbus Crohn, 35% bei der primären sklerosierenden Cholangitis, 25% bei der primären biliären Leberzirrhose und 29% bei autoimmunen Hepatitiden. Die Prävalenz bei einem Spektrum von systemischen Vaskulitiden, entzündlichen Gelenkerkrankungen und Kollagenosen lag bei lediglich 3 bis 11%. Im Gegensatz zu PR3-ANCA und MPO-ANCA zeigte BPI-ANCA keine Assoziation zu einem bestimmten Färbemuster im Immunfluoreszenztest auf äthanol- und formalinfixierten Granulozyten.□ SchlußfolgerungDiese Studie zeigt, daß BPI-ANCA neben PR3-ANCA und MPO-ANCA die dritte immundiagnostisch nutzbare ANCA-Spezifität mit einem begrenzten Spektrum von klinischen Assoziationen ist. Die diagnostische und prognostische Relevanz von BPI-ANCA bei den beschriebenen Erkrankungen wird derzeit prospektiv untersucht.Summary□ BackgroundBactericidal permeability increasing protein (BPI) is an antibacterial product of neutrophilic granulocytes that can serve as target antigen for antineutrophil cytoplasmic antibodies (ANCA). The clinical associations of autoantibodies angainst BPI (BPI-ANCA) are essentially unclear.□ Patients and Methods587 sera from patients with chronic inflammatory bowel diseases, inflammatory hepatobiliary diseases, primary systemic vasculitides and other rheumatological diseases were examined for BPI-ANCA by monospecific ELISA and a standard indirect immunofluorescence test for ANCA.□ ResultsThe prevalence of BPI-ANCA was 43% in ulcerative colitis, 23% in Crohn’s disease, 35% in primary sclerosing cholangitis, 25% in primary biliary cirrhosis and 29% in autoimmune hepatitides. In a spectrum of systemic vasculitides, inflammatory joint diseases and collagen vascular diseases the prevalence was only 3 to 11%. In contrast to PR3-ANCA and MPO-ANCA, BPI-ANCA was not associated with a particular pattern of fluorescence in the immunofluorescence test on ethanol- and formalin-fixed neutrophils.□ ConclusionThis study shows that BPI-ANCA is the third ANCA specificity, besides PR3-ANCA and MPO-ANCA, with a limited spectrum of clinical associations. The diagnostic and prognostic relevance of BPI-ANCA in the above clinical conditions is being examined prospectively.BACKGROUND Bactericidal permeability increasing protein (BPI) is an antibacterial product of neutrophilic granulocytes that can serve as target antigen for antineutrophil cytoplasmic antibodies (ANCA). The clinical associations of autoantibodies against BPI (BPI-ANCA) are essentially unclear. PATIENTS AND METHODS 587 sera from patients with chronic inflammatory bowel diseases, inflammatory hepatobiliary diseases, primary systemic vasculitides and other rheumatological diseases were examined for BPI-ANCA by mono-specific ELISA and a standard indirect immunofluorescence test for ANCA. (ACD-CPR versus S-CPR). The treatment groups were similar with respect to age, sex, time interval from collapse to CPR, defibrillation and first epinephrine medication. There was no difference between the ACD group and the standard CPR group in terms of survival rates and neurologic outcome. No differences occurred concerning complications of CPR. CONCLUSION In our two-tiered EMS system with physician-staffed ambulances ACD-CPR neither improved nor impaired the survival rates and the neurological prognosis in patients with out-of-hospital cardiac arrest. Our results are in accordance with other studies carried out in EMS systems, with first tier call-response intervals between 4 and 6 min. RESULTS The prevalence of BPI-ANCA was 43% in ulcerative colitis, 23% in Crohns disease, 35% in primary sclerosing cholangitis, 25% in primary biliary cirrhosis and 29% in autoimmune hepatitides. In a spectrum of systemic vasculitides, inflammatory joint diseases and collagen vascular diseases the prevalence was only 3 to 11%. In contrast to PR3-ANCA and MPO-ANCA, BPI-ANCA was not associated with a particular pattern of fluorescence in the immuno-fluorescence test on ethanol- and formalin-fixed neutrophils. CONCLUSION This study shows that BPI-ANCA is the third ANCA specificity, besides PR3-ANCA and MPO-ANCA, with a limited spectrum of clinical associations. The diagnostic and prognostic relevance of BPI-ANCA in the above clinical conditions is being examined prospectively.


Medizinische Klinik | 2005

[Shared decision-making as a new quality indicator in nephrology: a nationwide survey in Germany].

Fülöp Scheibler; Markus P. Stoffel; Claudia Barth; Christine Kuch; Petra Steffen; Conrad A. Baldamus; Holger Pfaff

ZusammenfassungHintergrund und Ziel:Partizipative Entscheidungsfindung (Shared Decision-Making) gewinnt als Modell der Arzt-Patienten-Beziehung auch im deutschen Gesundheitssystem zunehmend an Bedeutung. Insbesondere im Bereich chronischer Erkrankungen erwartet man sich von diesem Konzept mittel- bis langfristige Verbesserungen der Behandlungsergebnisse. Bislang liegen der deutschen Versorgungsforschung jedoch kaum empirische Daten zum Stand und zu den Entwicklungstendenzen der partizipativen Entscheidungsfindung vor. Diese Studie liefert aktuelle Ergebnisse zu dieser Fragestellung aus einer deutschlandweiten Befragung von terminal niereninsuffizienten Patienten.Methodik:Im Rahmen des Programms Qualität in der Nephrologie (QiN) wurden in einer schriftlichen, deutschlandweiten Erhebung 6 614 Patienten mit terminaler Niereninsuffizienz befragt. Der Fragebogen enthielt ein zuvor übersetztes und validiertes Instrument zur Erfassung der wahrgenommenen Einbeziehung in die Therapie (PICS).Ergebnisse:82% der Befragten fühlen sich durch ihre Ärzte für eine Beteiligung an Entscheidungen motiviert. 81% der Patienten informieren sich aktiv bei ihren Ärzten über ihre Erkrankung und Behandlungsmöglichkeiten. 69% geben an, dass eine gemeinsame Entscheidungsfindung von Arzt und Patient stattgefunden hat. Das Lebensalter, die Dialysejahre und das Geschlecht stehen im Zusammenhang mit der wahrgenommenen Einbeziehung.Schlussfolgerung:Dieser Aufsatz bietet eine valide Grundlage für die prospektive Erforschung der partizipativen Entscheidungsfindung in der Behandlung der terminalen Niereninsuffizienz. Die Ergebnisse der vorliegenden Studie deuten auf eine hohe Bereitschaft von Dialysepatienten hin, sich aktiv am Prozess der Entscheidungsfindung zu beteiligen. Spezifische Patientencharakteristika und die Präferenzen der Patienten sollten nicht nur bei der alltäglichen klinischen Interaktion mit den Patienten Berücksichtigung finden. Sie könnten darüber hinaus im Rahmen der Qualitätssicherung systematisch erfasst und als Verbesserungspotential genutzt werden.AbstractBackground and Purpose:Shared decision-making (SDM) as a model in physician-patient interaction is gaining relevance in the German health system. By applying this model, mid- and long-term improvements are expected especially in the outcomes of chronic diseases. Up to now, there has hardly been any empirical data available in German health services research regarding the state and development of SDM. This study establishes a baseline and provides actual data on this subject based on a German-wide survey of end-stage renal disease (ESRD) patients.Methods:Standardized German-wide survey of 6,614 patients with ESRD. The questionnaire included an instrument to measure the patients’ perceived involvement in care (PICS) which had been translated and validated before.Results:82% of the questioned patients feel their physicians facilitated involvement in decision making. 81% of the patients actively inform themselves concerning their disease and treatment options. 69% state that SDM has taken place. Age, years on dialysis and gender correlate with perceived involvement.Conclusion:This paper provides a valid baseline for the prospective research of SDM in ESRD. The results indicate that dialysis patients are willing to participate in the process of medical decision-making. Characteristics and preferences of the patients should be taken into account not only in everyday clinical interactions. They could be monitored systematically within the framework of quality management and used as potential for quality improvement.


Medizinische Klinik | 2005

Partizipative Entscheidungsfindung als neuer Qualitätsindikator in der Nephrologie

Fülöp Scheibler; Markus P. Stoffel; Claudia Barth; Christine Kuch; Petra Steffen; Conrad A. Baldamus; Holger Pfaff

ZusammenfassungHintergrund und Ziel:Partizipative Entscheidungsfindung (Shared Decision-Making) gewinnt als Modell der Arzt-Patienten-Beziehung auch im deutschen Gesundheitssystem zunehmend an Bedeutung. Insbesondere im Bereich chronischer Erkrankungen erwartet man sich von diesem Konzept mittel- bis langfristige Verbesserungen der Behandlungsergebnisse. Bislang liegen der deutschen Versorgungsforschung jedoch kaum empirische Daten zum Stand und zu den Entwicklungstendenzen der partizipativen Entscheidungsfindung vor. Diese Studie liefert aktuelle Ergebnisse zu dieser Fragestellung aus einer deutschlandweiten Befragung von terminal niereninsuffizienten Patienten.Methodik:Im Rahmen des Programms Qualität in der Nephrologie (QiN) wurden in einer schriftlichen, deutschlandweiten Erhebung 6 614 Patienten mit terminaler Niereninsuffizienz befragt. Der Fragebogen enthielt ein zuvor übersetztes und validiertes Instrument zur Erfassung der wahrgenommenen Einbeziehung in die Therapie (PICS).Ergebnisse:82% der Befragten fühlen sich durch ihre Ärzte für eine Beteiligung an Entscheidungen motiviert. 81% der Patienten informieren sich aktiv bei ihren Ärzten über ihre Erkrankung und Behandlungsmöglichkeiten. 69% geben an, dass eine gemeinsame Entscheidungsfindung von Arzt und Patient stattgefunden hat. Das Lebensalter, die Dialysejahre und das Geschlecht stehen im Zusammenhang mit der wahrgenommenen Einbeziehung.Schlussfolgerung:Dieser Aufsatz bietet eine valide Grundlage für die prospektive Erforschung der partizipativen Entscheidungsfindung in der Behandlung der terminalen Niereninsuffizienz. Die Ergebnisse der vorliegenden Studie deuten auf eine hohe Bereitschaft von Dialysepatienten hin, sich aktiv am Prozess der Entscheidungsfindung zu beteiligen. Spezifische Patientencharakteristika und die Präferenzen der Patienten sollten nicht nur bei der alltäglichen klinischen Interaktion mit den Patienten Berücksichtigung finden. Sie könnten darüber hinaus im Rahmen der Qualitätssicherung systematisch erfasst und als Verbesserungspotential genutzt werden.AbstractBackground and Purpose:Shared decision-making (SDM) as a model in physician-patient interaction is gaining relevance in the German health system. By applying this model, mid- and long-term improvements are expected especially in the outcomes of chronic diseases. Up to now, there has hardly been any empirical data available in German health services research regarding the state and development of SDM. This study establishes a baseline and provides actual data on this subject based on a German-wide survey of end-stage renal disease (ESRD) patients.Methods:Standardized German-wide survey of 6,614 patients with ESRD. The questionnaire included an instrument to measure the patients’ perceived involvement in care (PICS) which had been translated and validated before.Results:82% of the questioned patients feel their physicians facilitated involvement in decision making. 81% of the patients actively inform themselves concerning their disease and treatment options. 69% state that SDM has taken place. Age, years on dialysis and gender correlate with perceived involvement.Conclusion:This paper provides a valid baseline for the prospective research of SDM in ESRD. The results indicate that dialysis patients are willing to participate in the process of medical decision-making. Characteristics and preferences of the patients should be taken into account not only in everyday clinical interactions. They could be monitored systematically within the framework of quality management and used as potential for quality improvement.


Medizinische Klinik | 2005

Partizipative Entscheidungsfindung als neuer Qualittsindikator in der Nephrologie@@@Shared Decision-Making as a New Quality Indicator in Nephrology: a Nationwide Survey in Germany: Eine bundesweite empirische Untersuchung

Flp Scheibler; Markus P. Stoffel; Claudia Barth; Christine Kuch; Petra Steffen; Conrad A. Baldamus; Holger Pfaff

ZusammenfassungHintergrund und Ziel:Partizipative Entscheidungsfindung (Shared Decision-Making) gewinnt als Modell der Arzt-Patienten-Beziehung auch im deutschen Gesundheitssystem zunehmend an Bedeutung. Insbesondere im Bereich chronischer Erkrankungen erwartet man sich von diesem Konzept mittel- bis langfristige Verbesserungen der Behandlungsergebnisse. Bislang liegen der deutschen Versorgungsforschung jedoch kaum empirische Daten zum Stand und zu den Entwicklungstendenzen der partizipativen Entscheidungsfindung vor. Diese Studie liefert aktuelle Ergebnisse zu dieser Fragestellung aus einer deutschlandweiten Befragung von terminal niereninsuffizienten Patienten.Methodik:Im Rahmen des Programms Qualität in der Nephrologie (QiN) wurden in einer schriftlichen, deutschlandweiten Erhebung 6 614 Patienten mit terminaler Niereninsuffizienz befragt. Der Fragebogen enthielt ein zuvor übersetztes und validiertes Instrument zur Erfassung der wahrgenommenen Einbeziehung in die Therapie (PICS).Ergebnisse:82% der Befragten fühlen sich durch ihre Ärzte für eine Beteiligung an Entscheidungen motiviert. 81% der Patienten informieren sich aktiv bei ihren Ärzten über ihre Erkrankung und Behandlungsmöglichkeiten. 69% geben an, dass eine gemeinsame Entscheidungsfindung von Arzt und Patient stattgefunden hat. Das Lebensalter, die Dialysejahre und das Geschlecht stehen im Zusammenhang mit der wahrgenommenen Einbeziehung.Schlussfolgerung:Dieser Aufsatz bietet eine valide Grundlage für die prospektive Erforschung der partizipativen Entscheidungsfindung in der Behandlung der terminalen Niereninsuffizienz. Die Ergebnisse der vorliegenden Studie deuten auf eine hohe Bereitschaft von Dialysepatienten hin, sich aktiv am Prozess der Entscheidungsfindung zu beteiligen. Spezifische Patientencharakteristika und die Präferenzen der Patienten sollten nicht nur bei der alltäglichen klinischen Interaktion mit den Patienten Berücksichtigung finden. Sie könnten darüber hinaus im Rahmen der Qualitätssicherung systematisch erfasst und als Verbesserungspotential genutzt werden.AbstractBackground and Purpose:Shared decision-making (SDM) as a model in physician-patient interaction is gaining relevance in the German health system. By applying this model, mid- and long-term improvements are expected especially in the outcomes of chronic diseases. Up to now, there has hardly been any empirical data available in German health services research regarding the state and development of SDM. This study establishes a baseline and provides actual data on this subject based on a German-wide survey of end-stage renal disease (ESRD) patients.Methods:Standardized German-wide survey of 6,614 patients with ESRD. The questionnaire included an instrument to measure the patients’ perceived involvement in care (PICS) which had been translated and validated before.Results:82% of the questioned patients feel their physicians facilitated involvement in decision making. 81% of the patients actively inform themselves concerning their disease and treatment options. 69% state that SDM has taken place. Age, years on dialysis and gender correlate with perceived involvement.Conclusion:This paper provides a valid baseline for the prospective research of SDM in ESRD. The results indicate that dialysis patients are willing to participate in the process of medical decision-making. Characteristics and preferences of the patients should be taken into account not only in everyday clinical interactions. They could be monitored systematically within the framework of quality management and used as potential for quality improvement.


Medizinische Klinik | 2005

Partizipative Entscheidungsfindung als neuer Qualitätsindikator in der Nephrologie : Eine bundesweite empirische Untersuchung

Fülöp Scheibler; Markus P. Stoffel; Claudia Barth; Christine Kuch; Petra Steffen; Conrad A. Baldamus; Holger Pfaff


Scandinavian Journal of Gastroenterology | 1996

Target Antigen for Anti-Neutrophil Cytoplasmic Antibodies in Inflammatory Bowel Disease

Markus P. Stoffel; Elena Csernok; Wolfgang L. Gross


Rheumatology | 1996

Are Antineutrophil Cytoplasmic Antibodies Associated with Spondyloarthropathies

J. D. Weinerth; Markus P. Stoffel; Elena Csernok; Wolfgang L. Gross


Medizinische Klinik | 2005

Shared Decision-Making as a New Quality Indicator in Nephrology: a Nationwide Survey in Germany: Eine bundesweite empirische Untersuchung

Fülöp Scheibler; Markus P. Stoffel; Claudia Barth; Christine Kuch; Petra Steffen; Conrad A. Baldamus; Holger Pfaff

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