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Dive into the research topics where Martina Pötschke-Langer is active.

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Featured researches published by Martina Pötschke-Langer.


European Journal of Public Health | 2012

Comprehensive smoke-free policies attract more support from smokers in Europe than partial policies

Ute Mons; Gera E. Nagelhout; Romain Guignard; Ann McNeill; Bas van den Putte; Marc C. Willemsen; Hermann Brenner; Martina Pötschke-Langer; Lutz P. Breitling

BACKGROUND Support for smoke-free policies increases over time and particularly after implementation of the policy. In this study we examined whether the comprehensiveness of such policies moderates the effect on support among smokers. METHODS We analysed two waves (pre- and post-smoke-free legislation) of the International Tobacco Control (ITC) surveys in France, Germany, and the Netherlands, and two pre-legislation waves of the ITC surveys in UK as control. Of 6,903 baseline smokers, 4,945 (71.6%) could be followed up and were included in the analyses. Generalised Estimating Equations (GEE) were used to compare changes in support from pre- to post-legislation to the secular trend in the control country. Multiple logistic regression models were employed to identify predictors of individual change in support. FINDINGS In France, the comprehensive smoking ban was associated with sharp increases in support for a total smoking ban in drinking establishments and restaurants that were above secular trends. In Germany and the Netherlands, where smoke-free policies and compliance are especially deficient in drinking establishments, only support for a total smoking ban in restaurants increased above the secular trend. Notable prospective predictors of becoming supportive of smoking bans in these countries were higher awareness of cigarette smoke being dangerous to others and weekly visiting of restaurants. CONCLUSIONS Our findings suggest that smoke-free policies have the potential to improve support once the policy is in place. This effect seems to be most pronounced with comprehensive smoking bans, which thus might be the most valid option for policy-makers despite their potential for creating controversy and resistance in the beginning.


Nicotine & Tobacco Research | 2011

Air Contamination Due to Smoking in German Restaurants, Bars, and Other Venues—Before and After the Implementation of a Partial Smoking Ban

Florian Gleich; Ute Mons; Martina Pötschke-Langer

INTRODUCTION The present study examined the reduction in exposure to tobacco smoke in German hospitality venues following the implementation of a partial smoking ban by measuring the indoor air concentration of PM(2.5) in 2005 and 2009, that is, before and after the legislation was implemented. METHODS The concentration of respirable suspended particles (PM(2.5)) in the indoor air of German hospitality venues was measured using a laser photometer (AM510). The prelegislation sample from 2005 included 80 venues of which 58 could be revisited in 2009. After replenishment, the postlegislation sample consisted of 79 venues. RESULTS Compared with the prelegislation measurement, the concentration of PM(2.5) in hospitality venues was reduced significantly after introduction of the smoke-free legislation. The median mass concentration of PM(2.5) was reduced by 87.1% in coffee bars, by 88.7% in restaurants, by 66.3% in bars, and by 90.8% in discotheques. Notably, legal exemptions to the smoking ban are an issue: At the postlegislation measurement in 2009, the mass concentrations of PM(2.5) were substantially higher in venues allowing smoking in the whole venue or in a designated smoking room than in completely smoke-free venues. CONCLUSIONS The German smoke-free legislation significantly reduced the levels of respirable suspended particles in the indoor air of hospitality venues, benefiting the health of employees and patrons alike. But legal exemptions attenuated the effectiveness of the policy.


Nicotine & Tobacco Research | 2008

Exposure to secondhand smoke in Germany: air contamination due to smoking in German restaurants, bars, and other venues.

Sven Schneider; Bjoern Seibold; Susanne Schunk; Elmar Jentzsch; Carolyn M. Dresler; Mark J. Travers; Andrew Hyland; Martina Pötschke-Langer

This study quantified exposure to secondhand smoke in German restaurants, bars, and entertainment venues by determining the concentration of respirable suspended particles measuring 2.5 microm or less (PM2.5) in indoor air. The measurements were taken using an inconspicuous device placed on the investigators table in the venue. The concentration of particulate matter in the indoor air was measured for a minimum of 30 min. A total of 39 restaurants, 20 coffee bars, 12 bars, 9 discothèques, and 20 restaurant cars in trains were visited throughout Germany from September 30 to October 31, 2005. The readings disclosed a median PM2.5 of 260 microg/m3 and an arithmetic mean PM2.5 of 333 microg/m3. Median values were 378 microg/m3 in bars, 131 microg/m3 in cafes, and 173 microg/m3 in restaurants. The highest medians were measured in discothèques and restaurant cars, with values averaging 432 microg/m3 and 525 microg/m3 PM2.5, respectively. This study was the first to show the magnitude and extent of exposure to secondhand smoke on such an extensive scale in Germany. The contaminated air due to smoking is a human carcinogenic and major health hazard, which would be prevented most effectively and completely by implementing a ban on smoking. This study is important for the ongoing national debate in Germany as well as for debates in all countries without smoke-free air legislation, which includes most countries around the world.


BMC Public Health | 2013

Time perspective as a predictor of smoking status: findings from the International Tobacco Control (ITC) Surveys in Scotland, France, Germany, China, and Malaysia

Genevieve Sansone; Geoffrey T. Fong; Peter Hall; Romain Guignard; François Beck; Ute Mons; Martina Pötschke-Langer; Hua-Hie Yong; Mary E. Thompson; Maizurah Omar; Yuan Jiang

BackgroundPrior studies have demonstrated that time perspective—the propensity to consider short-versus long-term consequences of one’s actions—is a potentially important predictor of health-related behaviors, including smoking. However, most prior studies have been conducted within single high-income countries. The aim of this study was to examine whether time perspective was associated with the likelihood of being a smoker or non-smoker across five countries that vary in smoking behavior and strength of tobacco control policies.MethodsThe data were from the International Tobacco Control (ITC) Surveys in five countries with large probability samples of both smokers (N=10,341) and non-smokers (N=4,955): Scotland, France, Germany, China, and Malaysia. The surveys were conducted between 2005–2008. Survey respondents indicated their smoking status (smoker vs. non-smoker) and time perspective (future oriented vs. not future-oriented) and provided demographic information.ResultsAcross all five countries, non-smokers were significantly more likely to be future-oriented (66%) than were smokers (57%), χ2(1, N = 15,244) = 120.64, p < .001. This bivariate relationship between time perspective and smoking status held in a multivariate analysis. After controlling for country, age, sex, income, education, and ethnicity (language in France), those who were future-oriented had 36% greater odds of being a non-smoker than a smoker (95% CI: 1.22 to 1.51, p<.001).ConclusionThese findings establish time perspective as an important predictor of smoking status across multiple countries and suggest the potential value of incorporating material to enhance future orientation in smoking cessation interventions.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2008

Raucherentwöhnung in Deutschland 2007

M. Etzel; Ute Mons; S. Schmitt; P. Lang; Martina Pötschke-Langer

ZusammenfassungZur Förderung des Rauchausstiegs sind qualifizierte und differenzierte Angebote zur Raucherentwöhnung flächendeckend erforderlich. Zur Feststellung des aktuellen Stands und der Struktur der Therapieangebote wurde im Jahr 2007 eine (Voll-)Erhebung von Angeboten zur Tabakentwöhnung mit dem Ziel durchgeführt, Unterschiede zwischen den Anbietern und in der Angebotsstruktur zu objektivieren sowie regionale Unterschiede aufzuzeigen. Im vorliegenden Beitrag werden Ergebnisse zur Struktur und zu den Merkmalen der Tabakentwöhnungsangebote in Deutschland dargestellt. Sie zeigen, dass es eine ausgeprägte regionale Ungleichverteilung gibt: Vor allem in den neuen Bundesländern gibt es zu wenig Angebote zur Tabakentwöhnung und Raucherberatung. Etwa ein Viertel der Anbieter entsprechender Programme gibt an, über keine diesbezügliche Zusatzqualifikation bzw. keine Qualifikation zur Behandlung von Suchtkranken zu verfügen. Dies trifft insbesondere für Ärzte signifikant häufiger zu als für andere Berufsgruppen. Überwiegend orientieren sich Anbieter am Programm „Rauchfrei in 10 Schritten“ und „Das Rauchfrei Programm“ sowie an der Methode der kognitiven Verhaltenstherapie. Mehr als die Hälfte der befragten Anbieter stützt sich aber auf Methoden, die als nicht evidenzbasiert gelten. Seit Februar 2008 sind alle Anbieter, die im Rahmen der Erhebung betrachtet wurden und die einer Veröffentlichung zugestimmt haben, bzw. die entsprechenden Angebote im Internet unter http://www.anbieter-raucherberatung.de abrufbar.AbstractA qualified and comprehensive supply of outpatient smoking cessation counselling and treatment is essential to help smokers quit. In order to assess the status quo, structure and regional differences of the smoking cessation services available in Germany, a complete market survey was conducted in 2007. Descriptive results on the structure and characteristics of smoking cessation services show that there are distinct regional differences, especially in the New Laender, where the supply is insufficient. Overall, about a quarter of the providers of smoking cessation services lack specialised additional skills required for smoking cessation counselling, treatment or therapy of addicts. Especially medical practitioners more often lack such additional skills compared to other occupational groups. The smoking cessation services generally used the programs “Rauchfrei in 10 Schritten” and “Das Rauchfrei Programm”, and the method of cognitive behavioural therapy. However, more than half of the services still use a method which is not evidence-based. Since February 2008 data on all supplies and suppliers of smoking cessation services, who gave their permission, have been published online and can be accessed at www.anbieter-raucherberatung.de.


Medizinische Klinik | 2006

[Are competitions an appropriate instrument for youth smoking cessation? A 1-year follow-up of the Germany-wide "Smoke-free 2004" campaign].

Sven Schneider; Sigrid M. Mohnen; Saskia Tönges; Martina Pötschke-Langer; Alexander Schulze

ZusammenfassungHintergrund:Das Deutsche Krebsforschungszentrum führte gemeinsam mit der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung und mit Unterstützung der Weltgesundheitsorganisation (WHO) im Jahr 2004 eine bevölkerungsbezogene Tabakentwöhnungskampagne mit dem Titel „Rauchfrei 2004“ durch. Mittels massenmedialer Kommunikation sollten möglichst viele Raucher motiviert werden, mindestens 4 Wochen nicht zu rauchen, um im Idealfall eine völlige Aufgabe des Tabakkonsums zu erreichen. Diese Präventionskampagne stand explizit auch jugendlichen Rauchern offen.Methodik:Im Rahmen eines 1-Jahres-Follow-up wurden aus der Gesamtheit aller 4 358 jugendlichen Teilnehmer eine 1/3-Zufallsstichprobe gezogen und der Rauchstatus zum Ende des Wettbewerbs sowie 1 Jahr später nach internationalen Standards evaluiert.Ergebnisse:42% der jugendlichen Teilnehmer nannten monetäre, 33% gesundheitsbezogene Gründe als Hauptmotiv für die Wettbewerbsteilnahme. 61% der befragten Jugendlichen gaben an, zum Wettbewerbsende, also insgesamt mindestens 4 Wochen abstinent gewesen zu sein. 1 Jahr später waren 19% aller jugendlichen Teilnehmer angabegemäß Nichtraucher. 12% waren nach eigenem Bekunden 12 Monate seit Wettbewerbsbeginn kontinuierlich abstinent.Schlussfolgerung:Diese Publikation stellt die erste wissenschaftliche Evaluation jugendlicher Teilnehmer an einer wettbewerbsbasierten Tabakentwöhnungskampagne dar. Auch wenn methodische Einschränkungen zu beachten sind, lassen sich unter Anwendung international üblicher WHO-Auswertungsrichtlinien Abstinenzraten berechnen, die deutlich über dem säkularen Trend liegen. So scheint der hier vorgestellte Präventionsansatz ähnlich effektiv wie alternative, aber meist kostenintensivere Interventionsprogramme—und dies bei höherer Kosteneffizienz.AbstractBackground:In 2004, the German Cancer Research Center (“Deutsches Krebsforschungszentrum” [DKFZ]), collaborating with the Federal Center for Health Education (““Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung” [BZgA]) and supported by the World Health Organization (WHO), carried out a population-related smoking cessation campaign entitled “Rauchfrei 2004” (“Smoke-free 2004”). Using mass-media communication, the campaign was intended to motivate as many smokers as possible to quit smoking for at least 4 weeks, so as to achieve, ideally, complete cessation of tobacco consumption. This prevention campaign explicitly included juvenile smokers.Methods:Within a 1-year follow-up survey, a 1/3 random sample was taken from a total of 4,358 juvenile participants whose smoking status by the end of the competition and 1 year later was evaluated according to international standards.Results:42% of juvenile participants named monetary reasons, 33% health-related reasons as their chief motivation for participating in the competition. 61% of young adults questioned stated that they were abstinent at the end of the competition, i.e., at least for 4 weeks. 1 year later, 19% of juvenile participants stated to be nonsmokers. 12% of them stated to have been continuously abstinent for 12 months after the start of the competition.Conclusion:This publication is the first scientific evaluation of juvenile participation in a competition-based smoking cessation campaign. Although some methodological restrictions need to be taken into account, abstinence rates determined according to internationally applied WHO evaluation guidelines are significantly higher than the secular trend. Thus, the prevention approach presented here appears to be similarly effective as alternative intervention programs that tend to be more expensive.


Prävention und Gesundheitsförderung | 2015

Wirkungsvolle Prävention chronischer Krankheiten

Tobias Effertz; Dietrich Garlichs; Stefanie Gerlach; Manfred James Müller; Martina Pötschke-Langer; Uwe Prümel-Philippsen; Katrin Schaller; Für die Deutsche Allianz gegen Nichtübertragbare Krankheiten

ZusammenfassungIn Deutschland sind mehr als die Hälfte der Erwachsenen und etwa jedes 11. Kind zu dick. Die aktuellen Lebensbedingungen unterstützen Bewegungsarmut und ungesunde Ernährung und fördern daher die Entstehung von Übergewicht. Adipositas verursacht über Folgekrankheiten wie Diabetes, Herz-Kreislauf-Erkrankungen und Krebs der Gesellschaft hohe Kosten. Die Adipositasprävention basierte bisher in Deutschland auf Maßnahmen, die eine Verhaltensänderung des Einzelnen erzielen sollen (Verhaltensprävention). Da sich diese als wenig wirksam erwiesen, ist ein Paradigmenwechsel hin zur Verhältnisprävention notwendig, um das Lebensumfeld so zu verändern, dass es einen gesunden Lebensstil fördert. Verhältnispräventive Maßnahmen haben das Potential, dem zunehmenden Problem der Adipositas entgegenzuwirken. Dazu gehören täglich eine Stunde Schulsport, differenzierte Lebensmittelsteuern, die zu gesundheitsfördernden Lebensmittelpreisen führen, verbindliche Qualitätsstandards für die Verpflegung in Schulen und Kindertagesstätten sowie ein Verbot von Werbung für ungesunde Lebensmittel, die sich an Kinder richtet.AbstractIn Germany, more than half of adults and about every eleventh child are overweight. The modern world promotes physical inactivity and unhealthy diet, thus, finally leading to overweight. Obesity causes noncommunicable diseases such as diabetes, cardiovascular disease, and cancer, which impose high costs on society. Currently, obesity prevention in Germany relies on interventions that aim at behavioral changes of individuals (behavioral prevention). As these interventions proved to be low in efficacy, a shift is needed towards measures that change the environment in a way to promote a healthy lifestyle (environmental prevention). Such measures that are able to counteract obesity include the following: at least one hour of physical activity at school, increased taxes on unhealthy food and lower taxes on healthy food to promote healthy choices, mandatory quality standards for meals at school and in kindergarten as well as a ban on advertising for unhealthy food addressing children.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2012

Effects of menthol as an additive in tobacco products and the need for regulation

S. Kahnert; U. Nair; Ute Mons; Martina Pötschke-Langer

ZusammenfassungMenthol ist der am meisten verwendete und bedeutendste Zusatzstoff in Tabakprodukten, mit dem von der Tabakindustrie gezielt geworben wird. Neben seinem charakteristischen Geschmack besitzt er eine Reihe pharmakologisch wirksamer Eigenschaften, die beim Rauchen zur Erleichterung der Inhalation und zu einem erhöhten Abhängigkeitspotenzial beitragen. Dies kann einerseits den Einstieg in den Tabakkonsum begünstigen und andererseits regelmäßige Raucher vom Ausstieg abhalten. Der vorliegende Beitrag verdeutlicht, dass Menthol als Zusatzstoff in Tabakprodukten nicht nur ein Geschmacksstoff ist, sondern dass er den Tabakkonsum, der für eine Vielzahl chronischer Erkrankungen und Todesfälle verantwortlich ist, insgesamt fördern kann und dadurch Maßnahmen zur Tabakkontrolle entgegenwirkt. In Deutschland gibt es bislang keine gesetzlichen Regelungen, die gesundheitsgefährdende, suchtverstärkende oder attraktivitätssteigernde Aspekte bei der Verwendung von Zusatzstoffen in Tabakprodukten berücksichtigen. Eine wirksame Regulierung bis hin zum Verbot könnte zur Verringerung des Tabakkonsums beitragen und damit viele Menschen vor einer langjährigen Tabakabhängigkeit bewahren.AbstractMenthol is the most widely used and the most prominent tobacco additive in tobacco products advertised and marketed by the tobacco industry. Besides its characteristic flavor, it possesses a variety of pharmacological properties facilitating tobacco smoke inhalation and potentiating dependence. These properties of menthol not only favor tobacco initiation and consumption but can also prevent smoking cessation. This article summarizes the effect of menthol as an additive in tobacco products and its effect on tobacco consumption that causes a number of chronic diseases and premature death and, therefore, counteracts tobacco control measures. Currently, there is no legislative regulation in Germany that considers the health hazard, addiction-enhancing and attractiveness-increasing properties of additives permitted in tobacco products. Effective regulation or even a ban could contribute to a reduction of tobacco consumption and, hence, save many people from a long-lasting tobacco dependence.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2005

Warnhinweise auf Zigarettenschachteln

Martina Pötschke-Langer; Alexander Schulze

ZusammenfassungDie Einführung von Warnhinweisen führt zu einer direkten und kontinuierlichen Verbreitung der neuesten wissenschaftlichen Erkenntnisse zu den gesundheitlichen Konsequenzen des Rauchens. In Kombination mit anderen anerkannt wirksamen Maßnahmen der Tabakkontrollpolitik werden dadurch ein geringerer Konsum und erhöhte Ausstiegsraten von Rauchern angeregt. Die Wirksamkeit von Warnhinweisen hängt von deren Inhalt, Gestaltung und Größe ab. So sind große Warnhinweise kleineren deutlich überlegen. Gleiches gilt für Warnhinweise, die auf der Vorderseite der Zigarettenschachtel angebracht sind. Warnhinweise, die bildliche Darstellungen verwenden, sind insgesamt wesentlich wirkungsvoller als lediglich textgestützte. Die Kombination beider Darstellungsformen, bild- und textgestützt, ist besonders wirksam. Der Aufdruck von Telefonnummern zur Tabakentwöhnung kann in Kombination mit den auf jeder Schachtel befindlichen Warnhinweisen die Reichweite und Effektivität der Tabakentwöhnung durch telefonische Beratungsangebote deutlich erhöhen. Für Deutschland ist die Einführung der neuen bildgestützten Warnhinweise mit dem Aufdruck der Hotlinenummer der Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung unter jedes Bild empfehlenswert.AbstractThe implementation of health warnings leads to continuous dissemination of the latest scientific findings on the health consequences of smoking. In combination with other recognized effective tobacco control measures, a lower consumption and an increased quit-rate are thus to be stimulated. The effectiveness of health warnings depends on their content as well as on their design and size. Thus, large warnings are by far better than smaller warnings. The same applies for warnings that are placed on the front of cigarette packets. Warnings that incorporate pictures are considerably more effective than warnings based solely on text. The combination of pictures and text format is most effective. International experience shows that the dissemination of Quitline phone numbers in combination with health warnings on every packet clearly improves the effectiveness and broad reach of smoking cessation advice via Quitlines. The implementation of pictorial health warnings combined with the imprint of the phone number of the Quitline of the Federal Center for Heath Education is highly recommended in Germany.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2012

Wirkungen von Menthol als Zusatzstoff in Tabakprodukten und die Notwendigkeit einer Regulierung

S. Kahnert; U. Nair; Ute Mons; Martina Pötschke-Langer

ZusammenfassungMenthol ist der am meisten verwendete und bedeutendste Zusatzstoff in Tabakprodukten, mit dem von der Tabakindustrie gezielt geworben wird. Neben seinem charakteristischen Geschmack besitzt er eine Reihe pharmakologisch wirksamer Eigenschaften, die beim Rauchen zur Erleichterung der Inhalation und zu einem erhöhten Abhängigkeitspotenzial beitragen. Dies kann einerseits den Einstieg in den Tabakkonsum begünstigen und andererseits regelmäßige Raucher vom Ausstieg abhalten. Der vorliegende Beitrag verdeutlicht, dass Menthol als Zusatzstoff in Tabakprodukten nicht nur ein Geschmacksstoff ist, sondern dass er den Tabakkonsum, der für eine Vielzahl chronischer Erkrankungen und Todesfälle verantwortlich ist, insgesamt fördern kann und dadurch Maßnahmen zur Tabakkontrolle entgegenwirkt. In Deutschland gibt es bislang keine gesetzlichen Regelungen, die gesundheitsgefährdende, suchtverstärkende oder attraktivitätssteigernde Aspekte bei der Verwendung von Zusatzstoffen in Tabakprodukten berücksichtigen. Eine wirksame Regulierung bis hin zum Verbot könnte zur Verringerung des Tabakkonsums beitragen und damit viele Menschen vor einer langjährigen Tabakabhängigkeit bewahren.AbstractMenthol is the most widely used and the most prominent tobacco additive in tobacco products advertised and marketed by the tobacco industry. Besides its characteristic flavor, it possesses a variety of pharmacological properties facilitating tobacco smoke inhalation and potentiating dependence. These properties of menthol not only favor tobacco initiation and consumption but can also prevent smoking cessation. This article summarizes the effect of menthol as an additive in tobacco products and its effect on tobacco consumption that causes a number of chronic diseases and premature death and, therefore, counteracts tobacco control measures. Currently, there is no legislative regulation in Germany that considers the health hazard, addiction-enhancing and attractiveness-increasing properties of additives permitted in tobacco products. Effective regulation or even a ban could contribute to a reduction of tobacco consumption and, hence, save many people from a long-lasting tobacco dependence.

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Ute Mons

German Cancer Research Center

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Susanne Schunk

German Cancer Research Center

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Romain Guignard

National Institutes of Health

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Lutz Edler

German Cancer Research Center

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