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Dive into the research topics where Michael Haake is active.

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Featured researches published by Michael Haake.


BMJ | 2003

Extracorporeal shock wave therapy for plantar fasciitis: randomised controlled multicentre trial

Michael Haake; Mathias Buch; Carsten Schoellner; Felix Goebel; Martin Vogel; Ingo Mueller; Jörg Hausdorf; Karin Zamzow; Carmen Schade-Brittinger; Hans-Helge Mueller

Objective To determine the effectiveness of extracorporeal shock wave therapy compared with placebo in the treatment of chronic plantar fasciitis. Design Randomised, blinded, multicentre trial with parallel group design. Setting Nine hospitals and one outpatient clinic in Germany. Participants 272 patients with chronic plantar fasciitis recalcitrant to conservative therapy for at least six months: 135 patients were allocated extracorporeal shock wave therapy and 137 were allocated placebo. Main outcome measures Primary end point was the success rate 12 weeks after intervention based on the Roles and Maudsley score. Secondary end points encompassed subjective pain ratings and walking ability up to a year after the last intervention. Results The primary end point could be assessed in 94% (n=256) of patients. The success rate 12 weeks after intervention was 34% (n=43) in the extracorporeal shock wave therapy group and 30% (n=39) in the placebo group (95% confidence interval - 8.0% to 15.1%). No difference was found in the secondary end points. Few side effects were reported. Conclusions Extracorporeal shock wave therapy is ineffective in the treatment of chronic plantar fasciitis.


Orthopade | 2002

Physikalisch-technische Grundlagen der extrakorporalen Stoßwellentherapie (ESWT)

Ludger Gerdesmeyer; Markus A. Maier; Michael Haake; Christoph Schmitz

ZusammenfassungDie extrakorporale Stoßwellentherapie (ESWT) wird gegenwärtig zur Behandlung verschiedener Erkrankungen des Stütz- und Bewegungsapparats wie der Tendinosis calcarea der Schulter bzw. des Rotatorenmanschettensyndroms, der Epicondylitis humeri radialis und der plantaren Fasziitis sowie bei aseptischen Pseudarthrosen eingesetzt. Für die Bewertung der Ergebnisse klinischer Studien und sowie experimenteller Grundlagenarbeiten sind Kenntnisse der physikalischen Parameter extrakorporaler Stoßwellen sowie typischer Parameter der zur Anwendung kommenden Geräte und Verfahren Voraussetzung.Diese Arbeit soll sowohl einen Überblick über technische Grundlagen der ESWT geben als auch messtechnische Grundlagen, Beschreibungen der einzelnen Emissionsverfahren und mögliche Wirkmechanismen darstellen.AbstractExtracorporeal shock waves in orthopaedics are currently applied in the treatment of chronic enthesiopathies such as lateral epicondylitis, plantar heel spur, as well as in calcifying tendinitis of the shoulder or in bony nonunions. Detailed knowledge of physical parameters and properties of shock waves appear to be necessary to determine clinically relevant dose-effect relations and to make shock wave devices, clinical results, and basic science in shock wave therapy more comparable.This study gives an overview of physical parameters and properties in shock wave therapy. Measurement technologies, types of shock wave devices, and mechanisms of shock waves are also described.


Clinical Orthopaedics and Related Research | 2002

Exact focusing of extracorporeal shock wave therapy for calcifying tendinopathy.

Michael Haake; Barbara Deike; Alexander Thon; J. Schmitt

A controlled prospective randomized study was designed to analyze the effect of extracorporeal shock wave therapy on calcifying tendinopathy of the shoulder focused on the calcified area or the origin of the supraspinatus tendon. Fifty patients were included in the study and were treated with a Storz Minilith Sl-1 shock wave generator. The first group of patients received 4000 impulses (positive energy flux density, 0.78 mJ/mm2) in two treatment sessions after receiving local anesthesia at the origin of the supraspinatus tendon. Patients in the second group received extracorporeal shock wave therapy at the calcified area. Followups were done 12 weeks and 1 year after treatment by an independent observer. An increase of function and a reduction of pain occurred in both groups. Statistical analyses showed a significant superiority of extracorporeal shock wave application at the calcified area in the primary end point (Constant and Murley score). Therefore, exact fluoroscopic focusing of extracorporeal shock wave therapy at the calcific deposit for treatment of calcifying tendinopathy of the supraspinatus muscle is recommended. Based on these results, extracorporeal shock wave application should be focused fluoroscopically with appropriate shock wave generators.


Ultrasound in Medicine and Biology | 2001

Absence of spinal response to extracorporeal shock waves on the endogenous opioid systems in the rat

Michael Haake; Alexander Thon; Michael Bette

Extracorporeal shock wave therapy (ESWT) seems to be a new therapeutic strategy for chronic pain due to tendopathies. Neurophysiological mechanisms of action for pain relief following ESWT are still unknown. The aim of this study was to investigate if the analgesic effect of ESWT is caused by modulation of the endogenous spinal opioid system. Rats were treated with two different energy flux densities (0.04 and 0.11mJ/mm(2)) and immunohistochemical analysis of met-enkephalin (MRGL) and dynorphin (Dyn) was performed at 4 or 72 h after ESWT. ESWT had no modulatory influence on the expression of the spinal opioid systems. Different energy doses or repetitive treatment did not alter MRGL or Dyn immunoreactivity in the spinal cord. Furthermore, a delayed effect of ESWT at 72 h after treatment was not detectable. We conclude from these findings that the analgesic effects of ESWT treatment are not supported by endogenous opioids.


Journal of Alternative and Complementary Medicine | 2003

The German Multicenter, Randomized, Partially Blinded, Chronic Low-Back Pain: A Preliminary Report on the Prospective Trial of Acupuncture for Rationale and Design of the Trial

Michael Haake; Hans-Helge Müller; Carmen Schade-Brittinger; Helge Prinz; Heinz-Dieter Basler; Konrad Streitberger; Helmut Schäfer; Albrecht Molsberger

Background: The efficacy of acupuncture treatment for chronic low-back pain has not been reliably proven because of a lack of good quality studies, leading to the necessity of developing the German Acupuncture Trial for Chronic Low-Back Pain (GERAC-cLBP) study. Objective: The aim is to assess the effectiveness of traditional Chinese acupuncture for chronic low-back pain compared to sham acupuncture and with a conventional standard therapy. Methods: This trial is a nationwide, multicenter, randomized, prospective, partially blinded study. The primary endpoint is the success rate after 6 months. Success is defined as an improvement of 33% or more of three pain-related items on the Van-Korff Pain Score or an improvement of 12% or more in the disability measured by the Hanover Functional Ability Questionnaire. Assessment of the effectiveness of the blinding of patients to the form of acupuncture they received will be conducted. All clinical endpoints are assessed centrally by blinded independent observers. Th...


Orthopade | 2002

Die extrakorporale Stoßwellentherapie (ESWT) als therapeutische Option beim Supraspinatussehnen-syndrom?

J. Schmitt; A. Tosch; M. Hünerkopf; Michael Haake

ZusammenfassungDie extrakorporale Stoßwellentherapie (ESWT) wird von einigen Autoren als Therapieoption beim chronischen therapieresistenten Supraspinatussehnensyndrom angesehen. Zur Überprüfung der Frage, ob ESWT mit 3-mal 2000 Impulsen der positiven Energieflussdichte ED+=0,33 mJ/mm2 einer Placebo-ESWT überlegen ist, führten wir eine prospektive randomisierte einfachblinde placebokontrollierte Pilotstudie mit unabhängigem Observer durch. 40 Patienten erhielten entweder Verum-ESWT oder eine Placebo-ESWT unter Lokalanästhesie. Zielkriterien waren der alterskorrigierte Constant-Score, Ruhe- und Belastungsschmerz auf einer visuellen Analogskala sowie die subjektive Besserung. Patienten, welche nach 12 Wochen keine Besserung angaben, wurden entblindet und erhielten dann, falls sie der Placebo-ESWT-Gruppe angehört hatten, eine Verum-ESWT (partieller Cross-over).Die Ergebnisse der Verumgruppe liegen in der Bandbreite bislang publizierter Erfolgsraten für ESWT, gleich gute Ergebnisse erreichte jedoch auch die Placebotherapie mit Lokalanästhesie. Weder nach 12 Wochen noch nach 1 Jahr fanden wir einen Unterschied zwischen der Verum- und der Placebogruppe in bezug auf Constant-Score, Schmerz, Schulterfunktion oder subjektive Besserung. Die Therapieversager der Placebo-ESWT, welche nachfolgend noch eine Verum-ESWT erhalten hatten, wiesen weiterhin deutlich schlechtere Ergebnisse auf, was ebenfalls gegen eine spezifische ESWT-Wirkung spricht.Die ESWT scheint beim Supraspinatussehnensyndrom basierend auf den Ergebnissen dieser ersten placebokontrollierten Studie keine klinisch relevante Wirkung zu haben. Die Studie unterstreicht die Wichtigkeit einer Kontrollgruppe bei der Evaluation neuer Behandlungsmethoden bei Krankheiten mit unbekanntem Spontanverlauf.AbstractExtracorporeal shock wave therapy (ESWT) is seen as a therapeutic option in the treatment of chronic supraspinatus tendinitis by some authors. To test whether ESWT comprising 3×2000 pulses with the positive energy flux density ED+ of 0.33 mJ/mm2 is clinically superior to a sham ESWT treatment, a prospective, randomized, single-blinded, placebo-controlled study with an independent observer was performed. Forty patients were treated either by verum ESWT or sham ESWT under local anesthesia. Target criteria were the age-corrected Constant score, pain at rest and during activity on a visual analogue scale, and subjective improvement. Patients who reported no subjective improvement after 12 weeks were deblinded and received verum ESWT if they had belonged to the placebo group (partial crossover).The results of the verum group lie within the range of results for ESWT published by other authors. Patients in the placebo group with local anesthetic showed equally good results. At 12 weeks, and 1 year after intervention, no difference could be found between the verum and placebo groups regarding Constant score, pain, shoulder function, or subjective improvement. The nonresponders to the placebo ESWT continued to show no improvement after receiving verum ESWT. This contradicts a specific ESWT effect.Based on the results of this placebo-controlled study, ESWT appears to have no clinically relevant effect on supraspinatus tendinitis. The study underlines the importance of a control group in evaluating new treatment methods for diseases with unknown natural history.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2002

Die Wertigkeit der Strahlenbehandlung im Vergleich zur extrakorporalen Stoßwellentherapie (ESWT) beim Supraspinatussehnensyndrom

Markus W. Groß; Almut Sattler; Michael Haake; J. Schmitt; Ralf Hildebrandt; Hans-Helge Müller; Rita Engenhart-Cabillic

Hintergrund und Studienziel: Neben den medikamentösen Therapieverfahren stehen beim Supraspinatussehnensyndrom die niedrig dosierte Strahlentherapie und, als neuere Methode, die extrakorporale Stoßwellentherapie (ESWT) zur Verfügung. Bislang fehlt jedoch eine kontrollierte Studie, die die Wirksamkeit der ESWT im Vergleich zur Bestrahlung untersucht. Patienten und Methode: Insgesamt 30 Patienten mit chronischem Supraspinatussehnensyndrom wurden in diese prospektive randomisierte Studie aufgenommen. Nach der Randomisierung wurden die Patienten entweder durch eine Strahlentherapie mit 6 × 0,5 Gy im ICRU-Referenzpunkt (fünf Fraktionen/Woche) mit Kobalt-60-Gammastrahlen oder durch eine Stoßwellentherapie (Storz Minilith SL1) mit 3 × 2000 Impulsen (Energieflussdichte ED+ 0,11 mJ/mm2) im Wochenabstand behandelt. Hauptzielkriterium war der alterskorrigierte Constant Score 3 Monate nach der Intervention. Ergebnisse: Die Bestrahlung wurde erwartungsgemäß ohne das Auftreten von Akutreaktionen vertragen, nach ESWT traten jeweils in einem Fall Schmerzen und Hautreizung auf. In der Bestrahlungsgruppe stieg der durchschnittliche alterskorrigierte Constant Score von 47,6 Punkten vor Therapie auf 79,5 Punkte nach 12 Wochen und 87,4 nach 52 Wochen. In der ESWT-Gruppe verbesserte er sich von 50,1 Punkten über 91,4 auf 97,8 Punkte. Schlussfolgerung: Bei allen untersuchten Parametern ließen sich keine statistisch signifikanten Unterschiede zwischen ESWT und Bestrahlung nachweisen. Die ESWT erscheint beim chronischen Supraspinatussehnensyndrom der Bestrahlung mit 3,0 Gy gleichwertig, nicht jedoch überlegen. Eine umfangreiche randomisierte Studie ist demzufolge erforderlich, um die Gleichwertigkeit der ESWT zu sichern.Background and Aim: Supraspinatus tendinitis is usually treated by antiinflammatoric drugs, local injections, physiotherapy or low-dose irradiation. A novel approach is the use of Extracorporeal Shock Wave Therapy (ESWT) if conservative therapies have failed. So far there has been no controlled study comparing the effectiveness of ESWT with an established conservative method of therapy such as X-ray stimulation radiotherapy. Patients and Method: 30 patients with chronic supraspinatus tendinitis were admitted into the prospective randomized study. After randomization the patients were treated either with X-ray stimulation radiotherapy with 6 × 0.5 Gy on the ICRU reference point (1 fraction/day) with cobalt 60 gamma rays or three times with 2000 pulses (energy flux density ED+ 0.1 mJ/mm2) in 1 week intervals using a Storz Minilith SL1. Primary endpoint was the age-corrected constant score 3 months after intervention. Results: Acute side effects caused by the irradiation were not observed, as expected. One patient described pain and one patient showed a moderate skin irritation after ESWT. In the radiotherapy group average the age-corrected constant score improved from 47.6 through 79.5 points to 87.4 points. In the ESWT group it rose from 50.1 points before ESWT to 91.4 points after 12 weeks and 97.8 after 52 weeks. Conclusion: No statistically significant differences were proven between ESWT and radiotherapy. ESWT appears to be equivalent but not superior to radiotherapy in treating chronic supraspinatus tendinitis syndrome. A comprehensive randomized study is, however, necessary to ensure the equivalence of ESWT.


Schmerz | 2014

Akupunktur bei Erkrankungen des Bewegungsapparates

A. Molsberger; G. Böwing; Michael Haake; U. Meier; J. Winkler; F. Molsberger

Zusammenfassung. Indikationsbreite, geringe Nebenwirkungen und ein Beobachtungszeitraum von über 2000 Jahren führten auch in der westlichen Medizin zu einer verbreiteten Anwendung der Akupunktur. Einzelne Wirksamkeitsnachweise, aber auch widersprüchliche Studien unterschiedlicher Qualität, existieren zu einem Teil der möglichen Indikationen am Bewegungsapparat. Andere Indikationen sind bisher nur wenig untersucht, die Akupunkturanwendung erfolgt hier nach klinischer Erfahrung und Expertenkonsens. Hierzu gehört auch die Einschätzung, dass zum Therapieerfolg in der Regel 10–20 Akupunktursitzungen erforderlich sind und eine erste Besserung je nach Erkrankung bis zur 10. Sitzung zu erwarten ist. Die in Deutschland von den Kassen finanzierten Modellvorhaben, wie die german acupuncture trials (gerac), sollen die Nachweislage verbessern.Abstract. Acupuncture has been used for over 2000 years for a wide variety of complaints with minimal side effects. Based on the experience in Chinese medicine and the anticipated positive effects, acupuncture has been widely accepted in Western medicine as well. Some clinical evidence supports the efficacy of acupuncture treatment, but randomized controlled trials have been conducted for only a few of all possible locomotive disorder indications, and the results have been equivocal. Other indications have not yet been systematically studied, and application is based on clinical experience and consensus among practitioners. One of the outcomes on which consensus appears to exist is that 10–20 sessions are generally necessary, and that initial improvement can be expected to occur by the 10th treatment. Rigorous trials should be conducted to improve clinical validity and provide scientific proof of the efficacy of acupuncture. Clinical trials like the German Acupuncture Trials (gerac), funded by the German health insurance companies, have been launched with the aim of furthering knowledge in this area.


Schmerz | 2002

[Acupuncture in the treatment of locomotive disorders - status of research and situation regarding clinical application].

Albrecht Molsberger; G. Böwing; Michael Haake; U. Meier; J. Winkler; F. Molsberger

Zusammenfassung. Indikationsbreite, geringe Nebenwirkungen und ein Beobachtungszeitraum von über 2000 Jahren führten auch in der westlichen Medizin zu einer verbreiteten Anwendung der Akupunktur. Einzelne Wirksamkeitsnachweise, aber auch widersprüchliche Studien unterschiedlicher Qualität, existieren zu einem Teil der möglichen Indikationen am Bewegungsapparat. Andere Indikationen sind bisher nur wenig untersucht, die Akupunkturanwendung erfolgt hier nach klinischer Erfahrung und Expertenkonsens. Hierzu gehört auch die Einschätzung, dass zum Therapieerfolg in der Regel 10–20 Akupunktursitzungen erforderlich sind und eine erste Besserung je nach Erkrankung bis zur 10. Sitzung zu erwarten ist. Die in Deutschland von den Kassen finanzierten Modellvorhaben, wie die german acupuncture trials (gerac), sollen die Nachweislage verbessern.Abstract. Acupuncture has been used for over 2000 years for a wide variety of complaints with minimal side effects. Based on the experience in Chinese medicine and the anticipated positive effects, acupuncture has been widely accepted in Western medicine as well. Some clinical evidence supports the efficacy of acupuncture treatment, but randomized controlled trials have been conducted for only a few of all possible locomotive disorder indications, and the results have been equivocal. Other indications have not yet been systematically studied, and application is based on clinical experience and consensus among practitioners. One of the outcomes on which consensus appears to exist is that 10–20 sessions are generally necessary, and that initial improvement can be expected to occur by the 10th treatment. Rigorous trials should be conducted to improve clinical validity and provide scientific proof of the efficacy of acupuncture. Clinical trials like the German Acupuncture Trials (gerac), funded by the German health insurance companies, have been launched with the aim of furthering knowledge in this area.


Schmerz | 2002

Akupunktur bei Erkrankungen des Bewegungsapparates@@@Acupuncture in the treatment of locomotive disorders – status of research and situation regarding clinical application: Stand der Forschung und Situation der klinischen Anwendung

Albrecht Molsberger; G. Böwing; Michael Haake; U. Meier; J. Winkler; F. Molsberger

Zusammenfassung. Indikationsbreite, geringe Nebenwirkungen und ein Beobachtungszeitraum von über 2000 Jahren führten auch in der westlichen Medizin zu einer verbreiteten Anwendung der Akupunktur. Einzelne Wirksamkeitsnachweise, aber auch widersprüchliche Studien unterschiedlicher Qualität, existieren zu einem Teil der möglichen Indikationen am Bewegungsapparat. Andere Indikationen sind bisher nur wenig untersucht, die Akupunkturanwendung erfolgt hier nach klinischer Erfahrung und Expertenkonsens. Hierzu gehört auch die Einschätzung, dass zum Therapieerfolg in der Regel 10–20 Akupunktursitzungen erforderlich sind und eine erste Besserung je nach Erkrankung bis zur 10. Sitzung zu erwarten ist. Die in Deutschland von den Kassen finanzierten Modellvorhaben, wie die german acupuncture trials (gerac), sollen die Nachweislage verbessern.Abstract. Acupuncture has been used for over 2000 years for a wide variety of complaints with minimal side effects. Based on the experience in Chinese medicine and the anticipated positive effects, acupuncture has been widely accepted in Western medicine as well. Some clinical evidence supports the efficacy of acupuncture treatment, but randomized controlled trials have been conducted for only a few of all possible locomotive disorder indications, and the results have been equivocal. Other indications have not yet been systematically studied, and application is based on clinical experience and consensus among practitioners. One of the outcomes on which consensus appears to exist is that 10–20 sessions are generally necessary, and that initial improvement can be expected to occur by the 10th treatment. Rigorous trials should be conducted to improve clinical validity and provide scientific proof of the efficacy of acupuncture. Clinical trials like the German Acupuncture Trials (gerac), funded by the German health insurance companies, have been launched with the aim of furthering knowledge in this area.

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