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Journal of Public Health | 2010

Nurse migration: a challenge for the profession and health-care systems

Monika Habermann; Maya Stagge

Introduction and questions of explorationIn a first step this paper outlines the global context of and international influences on nurse migration. Liberalization of health markets is identified as a trigger point steering movements of nurses globally. Facts and figures concerning nurse migration are highlighted in a second section focusing on developments in the USA and UK, which are recruiting nurses from Europe and overseas on a large scale, and adding the latest European approaches and policies concerning this issue. Projections are presented that highlight growing demands for the next 2 decades. The third part explores the impact of nurse migration on nursing care and professional standards.MethodsThe article is based on an extensive literature review and the analysis of quality issues in the nursing field.ResultsThe number of nurse migrations in the last decades show that the issue of nurse migration is already of high importance for many countries. This will be enhanced by future accelerated development of nursing shortages in many countries. Boosted global recruitment of nurses will be the consequence.The paper concludes that the recruitment of international nurses has not yet taken quality issues and indicators in health-care settings profoundly into consideration. Economical gains by not training nurses and recruiting them from abroad might have a severe impact on already existing problems concerning patient safety issues and nurse-sensitive outcomes in health-care settings.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2007

Migrationssensible Datenerhebung für die Gesundheitsberichterstattung

J. Butler; N.-J. Albrecht; G. Ellsäßer; M. Gavranidou; Monika Habermann; J. Lindert; C. Weilandt

ZusammenfassungTrotz der vielfältigen potenziellen Belastungen, die mit einer Migrationssituation einhergehen, gibt es in der amtlichen Statistik wenige Daten zur gesundheitlichen und sozialen Lage von Migranten in Deutschland. Die Tatsache, dass diese Informationen nicht der Gesundheitsberichterstattung (GBE) zur Verfügung stehen, könnte zur Fehl-, Unter- oder Überversorgung dieser Menschen führen. Im Arbeitskreis „Migration und Öffentliche Gesundheit“ setzt sich seit 2003 eine Arbeitsgruppe mit dieser Problematik auseinander. Im vorliegenden Beitrag wird ein systematischer Überblick über die wichtigsten Datenquellen der GBE und über die jeweils enthaltenen Merkmale des Migrationshintergrundes und der sozialen Lage erarbeitet. Anschließend werden Beispiele „guter Praxis“ der migrationssensiblen Datenerhebung auf lokaler und nationaler Ebene vorgestellt. Schließlich werden Vorschläge zur Verbesserung der Datenlage in Bezug auf die gesundheitliche Situation von Migranten anhand der Empfehlungen für die Erhebung des Migrationsstatus in epidemiologischen Studien unterbreitet.AbstractDespite the many potential sources of stress and strain that accompany a migration situation, there are very few data in official statistics with regard to the health and social situation of migrants in Germany. The fact that this information is not available for public health reporting could lead to problems of improper, lacking or excessive health care. A working group within the Arbeitskreis Migration und Öffentliche Gesundheit has been addressing this problem since 2003. In this article, a systematic overview of the most important data sources for public health reporting and of the indicators for migration background and social status that each one contains will be given. After that we will present examples of good practice in migration-sensitive data collection at the local and national level. Finally suggestions for improving the data situation with regard to the health of migrants based on the recommendation for recording the migration status in epidemiological studies will be made.


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2006

Optimierung des Pflegeprozesses durch neue Steuerungsinstrumente

Stefan Görres; K. Reif; H. Biedermann; C. Borchert; Monika Habermann; S. Köpcke; Gabriele Meyer; Rothgang H

ZusammenfassungDer Pflegeforschungsverbund Nord (PFV Nord) widmet sich der Optimierung des Pflegeprozesses durch neue Steuerungsinstrumente. Er wird über die Geschäftsstelle am Institut für Public Health und Pflegeforschung IPP (Direktor: Prof. Dr. Stefan Görres), Abteilung Interdisziplinäre Alterns- und Pflegeforschung, Universität Bremen, koordiniert. Es werden in zwei Projektbereichen 4 Teilprojekte bearbeitet:Projektbereich A „Defizitbereiche pflegerischen Handelns“: Die hier angesiedelten Studien „Individuelle Pflegeverläufe älterer Menschen und ihre Determinanten“ (Universität Bremen) und „Mobilitätsrestriktionen in Alten- und Pflegeheimen: eine multizentrische Beobachtungsstudie“ (Universität Hamburg) haben sich zum Ziel gesetzt, die Relevanz pflegewissenschaftlich quantitativ bedeutsamer Risikokonstellationen zu untersuchen.Projektbereich B „Generierung und Erprobung von Steuerungsinstrumenten pflegerischen Handelns“: Die diesem Bereich zugeordneten Studien „Die Pflegevisite als Instrument der Qualitätssicherung in der ambulanten Pflege“ (Hochschule Bremen) und „Effizienz pflegerischer Einschätzung im Vergleich zu empfohlenen Testinstrumenten zur Vorhersage des Sturzrisikos in Alten- und Pflegeheimen“ (Universität Hamburg) stellen in besonderer Weise die Generierung und Erprobung geeigneter Steuerungsinstrumente pflegerischen Handelns in den Mittelpunkt.SummaryThe Northern Germany Nursing Research Network (Pflegeforschungsverbund Nord) has dedicated itself to developing management instruments intended to optimize the nursing process. It is coordinated by the administrative office of the Institute of Public Health and Nursing Research (Institut für Public Health und Pflegeforschung IPP, director: Prof. Dr. Stefan Görres), Department of “Interdisziplinäre Alterns- und Pflegeforschung”, University of Bremen. Four partial projects are currently being worked on in two groups:Group A—“Deficient areas of nursing action”: The projects belonging to this group are “Individual care-patterns of elderly people and their determinants” (University of Bremen) and “Mobility Restrictions in Nursing Homes—Multicentre Observational Study (MORIN)” (University of Hamburg). The purpose of these studies is to examine the relevance of quantitatively significant risk combinations from a nursing science perspective.Group B—“The generation and testing of nursing action management instruments”: The projects in this area are “Nursing rounds as instruments of quality assurance in home-based care” (University of Applied Sciences, Bremen) and “Predicting the risk of falls, efficiency of standard scales in opposition to nursing assessment—Cluster-Randomised Controlled Trial (PROFESSION)” (University of Hamburg). These studies concentrate in a unique manner on the generation and testing of management/control instruments suitable for application to nursing action.


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2006

Optimizing the nursing process by new management instruments. The Northern Germany Nursing Research Network

Stefan Görres; K. Reif; H. Biedermann; C. Borchert; Monika Habermann; S. Köpcke; Gabriele Meyer; Rothgang H

ZusammenfassungDer Pflegeforschungsverbund Nord (PFV Nord) widmet sich der Optimierung des Pflegeprozesses durch neue Steuerungsinstrumente. Er wird über die Geschäftsstelle am Institut für Public Health und Pflegeforschung IPP (Direktor: Prof. Dr. Stefan Görres), Abteilung Interdisziplinäre Alterns- und Pflegeforschung, Universität Bremen, koordiniert. Es werden in zwei Projektbereichen 4 Teilprojekte bearbeitet:Projektbereich A „Defizitbereiche pflegerischen Handelns“: Die hier angesiedelten Studien „Individuelle Pflegeverläufe älterer Menschen und ihre Determinanten“ (Universität Bremen) und „Mobilitätsrestriktionen in Alten- und Pflegeheimen: eine multizentrische Beobachtungsstudie“ (Universität Hamburg) haben sich zum Ziel gesetzt, die Relevanz pflegewissenschaftlich quantitativ bedeutsamer Risikokonstellationen zu untersuchen.Projektbereich B „Generierung und Erprobung von Steuerungsinstrumenten pflegerischen Handelns“: Die diesem Bereich zugeordneten Studien „Die Pflegevisite als Instrument der Qualitätssicherung in der ambulanten Pflege“ (Hochschule Bremen) und „Effizienz pflegerischer Einschätzung im Vergleich zu empfohlenen Testinstrumenten zur Vorhersage des Sturzrisikos in Alten- und Pflegeheimen“ (Universität Hamburg) stellen in besonderer Weise die Generierung und Erprobung geeigneter Steuerungsinstrumente pflegerischen Handelns in den Mittelpunkt.SummaryThe Northern Germany Nursing Research Network (Pflegeforschungsverbund Nord) has dedicated itself to developing management instruments intended to optimize the nursing process. It is coordinated by the administrative office of the Institute of Public Health and Nursing Research (Institut für Public Health und Pflegeforschung IPP, director: Prof. Dr. Stefan Görres), Department of “Interdisziplinäre Alterns- und Pflegeforschung”, University of Bremen. Four partial projects are currently being worked on in two groups:Group A—“Deficient areas of nursing action”: The projects belonging to this group are “Individual care-patterns of elderly people and their determinants” (University of Bremen) and “Mobility Restrictions in Nursing Homes—Multicentre Observational Study (MORIN)” (University of Hamburg). The purpose of these studies is to examine the relevance of quantitatively significant risk combinations from a nursing science perspective.Group B—“The generation and testing of nursing action management instruments”: The projects in this area are “Nursing rounds as instruments of quality assurance in home-based care” (University of Applied Sciences, Bremen) and “Predicting the risk of falls, efficiency of standard scales in opposition to nursing assessment—Cluster-Randomised Controlled Trial (PROFESSION)” (University of Hamburg). These studies concentrate in a unique manner on the generation and testing of management/control instruments suitable for application to nursing action.


Journal of Public Health | 2013

Factors causing or influencing nursing errors as perceived by nurses: findings of a cross-sectional study in German nursing homes and hospitals

Henning Cramer; Hermann Pohlabeln; Monika Habermann

AimNurses constitute an important group in identifying and preventing errors and risks in health care, but research on their perception of errors is scarce. This paper presents results of a representative study on health care errors, focusing on factors causing and influencing the occurrence of errors as perceived by nurses.Subject and methodsThe cross-sectional research design comprised descriptive and correlational parts. The sample consisted of 1,100 nurses employed at 30 hospitals and 46 nursing homes in Germany. Data were collected in 2008/2009 using a questionnaire listing 21 factors that can potentially cause or influence errors. Participants could choose up to three factors they deem the most important. Differences between the two settings and variables which might have an influence on the perception of error-causing factors were analyzed using cluster-adjusted methods.ResultsHigh workload, staff shortage and excessive labour topped the list. Hospital nurses more often chose “workload” and “interruptions” while nursing home nurses more often ranked “lack of knowledge” and “lack of motivation” as the most important. There are some significant variables such as years of professional experience and migration background that could affect nurses’ perception.ConclusionThe findings support other studies, pointing to workload issues and below-optimum work processes producing errors. Inter-sectoral differences suggest the necessity of sector-specific support in education and on-going training as well as risk and quality management.


Gesundheitswesen | 2009

Planung und Steuerung der Pflegeversorgung auch für Migranten und Migrantinnen? – Eine Analyse der Pflege- und Gesundheitsberichterstattung in der ambulanten und stationären Altenpflege

Monika Habermann; L. Schenk; N.-J. Albrecht; M. Gavranidou; Jutta Lindert; J. Butler

Elderly migrants are a rapidly growing group in Germany. Well-grounded health and nursing care reports which deal with the situation of migrants are therefore necessary to secure an appropriate local and national planning of care for elderly migrants. Also quality control and development need substantiated data in order to ensure proper nursing care services for this segment of the population. This contribution explores whether and to what extent data sources provide information about access, quality and use of care services by migrants. The result: the major data sources for regional and national care planning and quality control render no specific information about migrants. This is problematic since several studies indicate severe deficits in nursing care services for this group.


Archive | 2010

Reaktionen von Pflegenden auf ein Fehlergeschehen

Henning Cramer; Monika Habermann

Bis vor kurzem lagen kaum empirische Erkenntnisse uber Einschatzungen von Pflegenden in Deutschland zum Thema »Fehler« vor. Eine Untersuchung des Zentrums fur Pflegeforschung und Beratung der Hochschule Bremen (ZePB) unter der Leitung von Prof. Dr. Monika Habermann hat diese Lucke nun geschlossen (»Pflegefehler, Fehlerkultur und Fehlermanagement in stationaren Versorungseinrichtungen«, s. a. www.zepb.de): Im Jahr 2007 wurden mit 18 Pflegenden aus Krankenhausern und Pflegeheimen teilstrukturierte Interviews zu verschiedenen Aspekten von »Pflegefehlern, Fehlerkultur und Fehlermanagement in stationaren Versorgungseinrichtungen« gefuhrt.


Bundesgesundheitsblatt-gesundheitsforschung-gesundheitsschutz | 2007

[Migration-sensitive data collection for public health surveillance].

J. Butler; N.-J. Albrecht; Ellsässer G; M. Gavranidou; Monika Habermann; Jutta Lindert; C. Weilandt

ZusammenfassungTrotz der vielfältigen potenziellen Belastungen, die mit einer Migrationssituation einhergehen, gibt es in der amtlichen Statistik wenige Daten zur gesundheitlichen und sozialen Lage von Migranten in Deutschland. Die Tatsache, dass diese Informationen nicht der Gesundheitsberichterstattung (GBE) zur Verfügung stehen, könnte zur Fehl-, Unter- oder Überversorgung dieser Menschen führen. Im Arbeitskreis „Migration und Öffentliche Gesundheit“ setzt sich seit 2003 eine Arbeitsgruppe mit dieser Problematik auseinander. Im vorliegenden Beitrag wird ein systematischer Überblick über die wichtigsten Datenquellen der GBE und über die jeweils enthaltenen Merkmale des Migrationshintergrundes und der sozialen Lage erarbeitet. Anschließend werden Beispiele „guter Praxis“ der migrationssensiblen Datenerhebung auf lokaler und nationaler Ebene vorgestellt. Schließlich werden Vorschläge zur Verbesserung der Datenlage in Bezug auf die gesundheitliche Situation von Migranten anhand der Empfehlungen für die Erhebung des Migrationsstatus in epidemiologischen Studien unterbreitet.AbstractDespite the many potential sources of stress and strain that accompany a migration situation, there are very few data in official statistics with regard to the health and social situation of migrants in Germany. The fact that this information is not available for public health reporting could lead to problems of improper, lacking or excessive health care. A working group within the Arbeitskreis Migration und Öffentliche Gesundheit has been addressing this problem since 2003. In this article, a systematic overview of the most important data sources for public health reporting and of the indicators for migration background and social status that each one contains will be given. After that we will present examples of good practice in migration-sensitive data collection at the local and national level. Finally suggestions for improving the data situation with regard to the health of migrants based on the recommendation for recording the migration status in epidemiological studies will be made.


Nursing Ethics | 2018

Resource allocation and rationing in nursing care: A discussion paper:

P Anne Scott; Clare Harvey; Heike Felzmann; Riitta Suhonen; Monika Habermann; Kristin Halvorsen; Karin Christiansen; Luisa Toffoli; Evridiki Papastavrou

Driven by interests in workforce planning and patient safety, a growing body of literature has begun to identify the reality and the prevalence of missed nursing care, also specified as care left undone, rationed care or unfinished care. Empirical studies and conceptual considerations have focused on structural issues such as staffing, as well as on outcome issues – missed care/unfinished care. Philosophical and ethical aspects of unfinished care are largely unexplored. Thus, while internationally studies highlight instances of covert rationing/missed care/care left undone – suggesting that nurses, in certain contexts, are actively engaged in rationing care – in terms of the nursing and nursing ethics literature, there appears to be a dearth of explicit decision-making frameworks within which to consider rationing of nursing care. In reality, the assumption of policy makers and health service managers is that nurses will continue to provide full care – despite reducing staffing levels and increased patient turnover, dependency and complexity of care. Often, it would appear that rationing/missed care/nursing care left undone is a direct response to overwhelming demands on the nursing resource in specific contexts. A discussion of resource allocation and rationing in nursing therefore seems timely. The aim of this discussion paper is to consider the ethical dimension of issues of resource allocation and rationing as they relate to nursing care and the distribution of the nursing resource.


Zeitschrift Fur Gerontologie Und Geriatrie | 2016

Bestandsaufnahme der Versorgung demenziell Erkrankter türkischstämmiger Menschen

Monika Habermann

In Deutschland haben 16,3 Mio. Menschen, das sind 20,4 % der Bevölkerung, einen Migrationshintergrund [2]. Die Bevölkerung mit Migrationshintergrund ist im Durchschnitt jünger als die Menschen ohne Zuwanderungsgeschichte. Zugewanderte Menschen im Alter über 65 Jahre stellen allerdings eine schnell wachsende Bevölkerungsgruppe dar. Schätzungen gehen davon aus, dass die Zahl der 1,5 Mio. über 65-Jährigen mit Migrationshintergrund sich bis zum Jahr 2030 fast verdoppeln wird auf dann 2,8 Mio. [1]. Menschen mit Migrationshintergrund sind eine heterogene Bevölkerungsgruppe mit unterschiedlichen Herkunftskulturen und Zuwanderungsbiografien.Diederzeit schnellwachsende Population alter Menschen ist mehrheitlich durch die Arbeitsmigration nach Deutschland in den 1950er und 1960er Jahren bedingt. Frühe gesundheitliche Beeinträchtigungen sowie Defizite an gesundheitsbezogener und soziokultureller Teilhabe sind schon vielfach thematisiert worden. Das Gleiche gilt auch für Barrieren in der Inanspruchnahme von Diensten der altenpflegerischen Versorgung [1]. Statistische Daten und forschungsbasierte Erkenntnisse sind allerdings vielfach noch unzureichend. Die Autorinnen der Beiträge schließen hier eine Lücke, indem sie die Versorgung von Menschen mit Demenz und Migrationserfahrungen explorieren. In dem Herausgeberband werden in 8 Kapiteln unterschiedliche Aspekte der Versorgung demenziell erkrankter Menschen beleuchtet. Die Aussagen basieren auf Befragungsergebnissen vonExperten in Berlin und in weiteren Kommunen mit einem hohen Anteil der Migrationsbevölkerung (Dibelius, Kap. 6), auf der Befragung von Angehörigen demenziell Erkrankter in Berlin und der Analyse von Belastungsfaktoren (Piechotta-Henze, Kap. 7 und Kap. 8; Feldhaus-Plumin, Kap. 9) sowie auf einer Dokumentenanalyse zu türkischsprachigen Informationen in den Medien und im Internet (Weidlich und Yalniz, Kap. 5). In einem weiteren Kapitel werden Versorgungsstrukturen von Menschen mit demenzieller Erkrankung in der Türkei vorgestellt (Yilmaz und Pamuk, Kap. 2), und es wird ein validiertes Instrument zur Demenzdiagnostik für Menschen türkischerHerkunft (SemaSevenet al.,Kap. 3) erläutert. EinführendeÜberlegungenzur Begegnung mit dem Fremden (KhanZvorničanin, Kap. 1) und ein Resümee der Herausgeberinnen (Kap. 10) ergänzen diese Zusammenstellung. Der Band bildet somit eine BestandsaufnahmederVersorgungdemenziellErkrankter türkischstämmiger Menschen auf der Grundlage befragungsbasierter Forschungsergebnisse ab. Es werden Defizite der Versorgung auf der Basis dieser qualitativen Exploration identifiziert, und mögliche Interventionen werden vorgestellt. Die thematische Breite des Bandes vermag damit zahlreiche Anregungen zur Optimierung der Versorgungssituation von türkischstämmigen Menschen mit Migrationshintergrund geben. Sie lässt allerdings einige Überlegungen und Untersuchungsergebnisse in der abschließenden Bündelung der Erkenntnisse unberücksichtigt. Dies gilt auch für die theoretische Grundlegung zum Verstehen des Fremden, die zwar zentrale Ansätze transkultureller Theorienbildung referiert, deren Impulse für die hier vorliegende Forschung aber nicht durchwegs deutlich werden. Denn der Diskurs zu Versorgungslage und -defiziten der Migrationsbevölkerung profitiert nicht nur von transkulturellen,

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Maya Stagge

Bremen University of Applied Sciences

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Gabriele Meyer

Witten/Herdecke University

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H. Biedermann

Bremen University of Applied Sciences

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K. Reif

University of Bremen

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