O. Detsch
University of Giessen
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Acta Neurochirurgica | 1996
M. Heesen; Wolfgang Deinsberger; Gerald Volker Dietrich; O. Detsch; Joachim Boldt; G. Hempelmann
SummaryAccidental and operative trauma are able to induce a systemic reaction of the organism characterized by fever, leukocytosis, catabolism, and an activation of the coagulation system. Interleukin-6 (IL-6) has been found to be an important mediator of this acute-phase response. In this study the influence of elective craniotomy on IL-6 plasma levels was evaluated. Blood samples were obtained from 20 patients undergoing elective craniotorny for vascular or tumorous diseases of the brain. IL-6 increased significantly (p < 0.05) from the pre-operative (0 (0–5.4) pg/ml) to the intraoperative (180 min after beginning of surgery) time-point (10.6 (0–18.5) pg/ml). The maximum was reached on the first postoperative morning (13.9 (4.3–45.0) pg/ml). Interleukin-10 (IL-10) is an anti-inflammatory cytokine which suppresses IL-6 synthesis in vitro in various cell lines. IL-10 plasma concentrations showed no alterations throughout the study period. Epinephrine plasma concentrations increased significantly from pre-operative values (15 (0–74) pg/ml) to the postoperative time-point (57 (9–459) pg/ml). A 4.5-fold increase (p < 0.05) of norepinephrine plasma concentrations was found when comparing the data obtained 60 min after beginning of surgery with the data of the first postoperative morning. In monocytes, which are a major source of plasma IL-6, an elevation of intracellular cAMP stimulates the IL-6 synthesis. The postoperative maximum of IL-6 in plasma could be due to a release of catecholamines. In conclusion this study demonstrated an elevation of IL-6 plasma concentrations during and after elective craniotomy. Increased plasma catecholamine concentrations as well as a damage in the blood-brain barrier due to the surgical trauma with a spill-over of IL-6 from brain tissue into plasma could have contributed to this result.
Acta Anaesthesiologica Scandinavica | 1997
O. Detsch; U. Erkens; U. Jacofsky; A. Thiel; E. Kochs; G. Hempelmann
Background: The purpose of the present study was to assess the effects of intravenous lidocaine on spatial changes of electroen‐cephalographic power and on psychomotoric status in conscious volunteers.
Anaesthesist | 1996
M. Heesen; Gerald Volker Dietrich; O. Detsch; J. Drevermann; Joachim Boldt; G. Hempelmann
ZusammenfassungThrombozyten tragen α2-Rezeptoren auf der Zelloberfläche, deren Stimulation die Thrombozytenaggregation auslöst. Die vorliegende Untersuchung ging der Frage nach, ob α2-Agonisten die Dichte thrombozytärer α2-Rezeptoren vermindern und hierüber die Thrombozytenaggregation beeinträchtigen. Venöse Blutproben von 20 gesunden Probanden wurden über 24 h in vitro mit Clonidin und Dexmedetomidin inkubiert. Die Epinephrin- und Kollagen-induzierte Thrombozytenaggregation wurde mit Hilfe der Turbidometrie und die Dichte der thrombozytären α2-Rezeptoren in Radioliganden-Bindungsstudien mit3H-Yohimbin gemessen. Die klinisch relevanten Konzentrationen von 1 ng/ml Clonidin bzw. Dexmedetomidin führten zu keinen signifikanten Veränderungen der Thrombozytenaggregation oder der α2-Rezeptoren-Dichte. 10 ng/ml Dexmedetomidin verursachten eine signifikante (p<0,05) Abnahme der Epinephrin-induzierten Thrombozytenaggregation (16,0±5,4%, n=20, Mittelwert±SEM) verglichen mit der Kontrollprobe (46,0±1,3%, n=20). Für die α2-Rezeptorendichte ergaben sich keine signifikanten Unterschiede zur Kontrollprobe. Dieses Ergebnis zeigte, daß eine Desensitivierung der Epinephrin-induzierten Thrombozytenaggregation ohne quantitative Veränderung der α2-Rezeptoren auftreten kann.Abstractα2-Agonists are being used increasingly in anaesthesia and intensive care medicine because of their antihypertensive, analgesic and sedative properties. Platelets bear α2-receptors on the cell surface. Stimulation of these receptors by agonists induces platelet aggregation. The present study examined whether in vitro incubation of blood with the α2-agonists clonidine and dexmedetomidine decreases α2-receptor density and hereby influences platelet aggregation. Methods. Whole blood of 20 healthy volunteers was incubated over 24 h at 37° C with 1 ng/ml clonidine or 1 or 10 ng/ml dexmedetomidine. Induced platelet aggregation was determined by means of turbidometry. Epinephrine (22 μmol/l) or collagen (20 mg/l) served as inductors. The density of α2-receptors was measured in radioligand assays with 3H-Yohimbine. Phentolamine was used to assess unspecific binding. The data were analyzed with an analysis of variance. Results. Neither 1 ng/ml clonidine nor 1 ng/ml dexmedetomidine altered platelet aggregation or α2-receptor density in comparison with the control sample. As a major result we found that 10 ng/ml dexmedetomidine caused a significant (P<0.05) reduction in epinephrine-induced platelet aggregation (16.0± 5.4%, n=20, mean±SEM) compared with the control (46.0±1.3%, n=20). α2-Receptor density was not any different from the control. Conclusions. This in vitro study showed that clinically relevant concentrations of 1 ng/ml clonidine or dexmedetomidine did not alter platelet aggregation or α2-receptor density, even after 24 h exposure. However, 10 ng/ml dexmedetomidine was found to diminish significantly epinephrine-induced platelet aggregation, but did not change α2-receptor density. This result showed that desensitization of platelet aggregation can occur without quantitative changes in α2-receptors.
Anaesthesist | 1997
J. Mühling; O. Detsch; A. Mühling; A. Sablotzki; M. G. Dehne; Gerald Volker Dietrich; G. Hempelmann
ZusammenfassungHintergrund: Ziel dieser Untersuchung war, den Einfluß einer ausgedehnten isovolämischen Hämodilution (NH) mit differenten kolloidalen Lösungen auf die Parameter der transkraniellen Dopplersonographie (TCD) und der kutanen Laser-Doppler-Flußmessung an wachen, unprämedizierten Probanden vergleichend zu quantifizieren. Methode: Der Blutverlust (20 ml/kg KG) wurde bei 7 Probanden randomisiert in 2 Sitzungen über einen Zeitraum von 30 min durchgeführt. Als isovolämischer Ersatz dienten Hydroxyethylstärke 6% (HES, 200000/0,5) bzw. eine 3%ige Gelatinelösung (GEL). 30 min später wurde das autologe Blut wiederum über einen Zeitraum von 30 min retransfundiert (RT). Ergebnisse: Eine NH mit einem durchschnittlichen Entnahmevolumen von 1498±85 ml (HES) und 1493±95 ml (GEL) induzierte Hämatokritreduktionen (Hk) von 40,9% auf 29,0% (HES) bzw. 39,8% auf 30,0% (GEL). Unter RT stiegen die Hk-Werte kontinuierlich an, blieben jedoch mit 34,2% (HES) und 34,5% (GEL) unter den Ausgangswerten. Der systemische Blutdruck sowie die Herzfrequenz waren insgesamt nicht verändert bzw. gruppendifferent. Die mittlere Blutflußgeschwindigkeit (Vm-MCA) stieg unter NH um 26% (HES) und 21% (GEL) linear an, fiel unter RT kontinuierlich ab und blieb nur in der HES-Gruppe (14%) auf einem gegenüber den Ausgangswerten höheren Niveau (3%, GEL). In Folge der NH kam es in der HES-Gruppe zu Anstiegen des kutanen Laser-Doppler-Flux (FLUX) und der mittleren Zellgeschwindigkeit (SPEED) um 61% und 38%. Nach RT lagen diese Parameter noch ca. 21% und 13% über den Ausgangswerten. Zu signifikant unterschiedlichen Effekten kam es in der GEL-Gruppe: Der FLUX bzw. der SPEED stiegen unter NH überdimensional um 291% und 114% an und zeigten unter RT eine derartige Abnahme, daß nach RT die Ergebnisse um 39% und 27% unter den Ausgangswerten lagen. Schlußfolgerung: Die gewonnenen Ergebnisse zeigen sowohl für HES wie auch für GEL eine enge inverse Korrelation der Blutflußgeschwindigkeitsveränderungen in der MCA mit den hämodilutions- und retransfusionsbedingten Änderungen bei systemischen Hämoglobin- und Hämatokritwerten. In der kutanen Mikrozirkulation kam es demgegenüber in beiden Untersuchungsgruppen zu überproportionalen bzw. nicht linearen Veränderungen und speziell dabei in der GEL-Gruppe zu extremen PerfusionsdifferenzenAbstractObjective: Quantifying the influence of extreme isovolemic hemodilution (NH) with different colloids on cerebral blood flow velocities (transcranial Doppler sonography) and cutaneous microcirculatory blood flow (laser Doppler flowmetry) in healthy, non-premedicated volunteers was the aim of this study. Methods: In seven volunteers (randomized cross-over design) 20 ml/kg blood was withdrawn within 30 min and simultaneously replaced with 6% hydroxyethyl starch (200000/0.5, HES) or 3% gelatin (GEL). Thirty minutes later, the autologous blood was retransfused (RT) within 30 min. Due to a severe allergic reaction to gelatin in one volunteer, only 6 GEL-NH were evaluated. Recorded parameters were: mean blood flow velocities (Vm-MCA) as well as the pulsatility index (PI) and the resistance index (RI) over the middle cerebral artery. In addition laser Doppler flux (FLUX), cell velocity (SPEED), mean arterial pressure (MAP), heart rate (HR), hemoglobin (Hb) and hematocrit (Hc) were monitored. Results: NH resulted in a withdrawal volume of 1498±85 ml (HES) and 1493±95 ml (GEL), (mean±SD) and induced a decrease in hemoglobin from 40.9 to 29.0% (HES) and from 39.8 to 30.0% (GEL). RT increased Hc to 34.2% (HES) and 34.5% (GEL). MAP and HR showed no significant alterations in both groups. Following NH, Vm-MCA rose almost the same way in either case (26% HES), 21% (GEL), but decreased continuously again during RT. After completing RT, only in the HES group Vm-MCA still remained higher than baseline values (14% HES, only 3% GEL). Similar inverse regression lines were found for the two groups between Hc and Vm-MCA: [Vm-MCAHES (cm/s)=−1.27×Hc+110.9; r=0.98, P<0.001 and Vm-MCAGEL (cm/s)= −1.32×Hc+110.9; r=0.91, P<0.001]. Furthermore, as a result of NH, FLUX and SPEED increased about 61% and 38% in the HES group and remained on higher values in comparison with starting positions (21% FLUX, 13% SPEED). However, the results in the GEL group were of a different kind: FLUX and SPEED increased stupendously to 291% and 114% combined with NH, but both were reduced by RT on a large scale (39 and 27% below baseline values). Whereas RI showed no group differences, there was a remarkable drop in PI during RT (17% HES, 12% GEL). Conclusion: The two plasma expanders studied show a close inverse correlation between the alterations of blood flow velocities in the middle cerebral artery and systemic hemoglobin and hematocrit values. In both groups the change in blood flow velocities is comparable. For the first time the results of relative changes in blood flow velocities following hemodilution and retransfusion in healthy volunteers are described that correspond closely by relative cerebral blood flow alterations found in animal studies as well. Moreover, a non-linear correlation of cutaneous microcirculation was shown by means of HES, but also by GEL. Obviously, there was the GEL group to be responsible for pronounced differences in cutaneous circulation.
Acta Anaesthesiologica Scandinavica | 1996
O. Detsch; M. Heesen; J. Mühling; A. Thiel; B. Bachmann‐Mennenga; G. Hempelmann
Background: An animal study in anaesthetized baboons demonstrated that somatosensory evoked potentials (SSEP) can be affected by extreme haemodilution. This might lead to misinterpretation and reduce the value of intraoperative SSEP monitoring when colloids are administered. In the present study the effect of haemodilution (HD) and subsequent retransfusion of autologous blood on SSEP was determined in healthy non‐premedicated volunteers.
Anaesthesist | 1997
J. Mühling; O. Detsch; A. Mühling; A. Sablotzki; M. G. Dehne; Gerald Volker Dietrich; G. Hempelmann
ZusammenfassungHintergrund: Ziel dieser Untersuchung war, den Einfluß einer ausgedehnten isovolämischen Hämodilution (NH) mit differenten kolloidalen Lösungen auf die Parameter der transkraniellen Dopplersonographie (TCD) und der kutanen Laser-Doppler-Flußmessung an wachen, unprämedizierten Probanden vergleichend zu quantifizieren. Methode: Der Blutverlust (20 ml/kg KG) wurde bei 7 Probanden randomisiert in 2 Sitzungen über einen Zeitraum von 30 min durchgeführt. Als isovolämischer Ersatz dienten Hydroxyethylstärke 6% (HES, 200000/0,5) bzw. eine 3%ige Gelatinelösung (GEL). 30 min später wurde das autologe Blut wiederum über einen Zeitraum von 30 min retransfundiert (RT). Ergebnisse: Eine NH mit einem durchschnittlichen Entnahmevolumen von 1498±85 ml (HES) und 1493±95 ml (GEL) induzierte Hämatokritreduktionen (Hk) von 40,9% auf 29,0% (HES) bzw. 39,8% auf 30,0% (GEL). Unter RT stiegen die Hk-Werte kontinuierlich an, blieben jedoch mit 34,2% (HES) und 34,5% (GEL) unter den Ausgangswerten. Der systemische Blutdruck sowie die Herzfrequenz waren insgesamt nicht verändert bzw. gruppendifferent. Die mittlere Blutflußgeschwindigkeit (Vm-MCA) stieg unter NH um 26% (HES) und 21% (GEL) linear an, fiel unter RT kontinuierlich ab und blieb nur in der HES-Gruppe (14%) auf einem gegenüber den Ausgangswerten höheren Niveau (3%, GEL). In Folge der NH kam es in der HES-Gruppe zu Anstiegen des kutanen Laser-Doppler-Flux (FLUX) und der mittleren Zellgeschwindigkeit (SPEED) um 61% und 38%. Nach RT lagen diese Parameter noch ca. 21% und 13% über den Ausgangswerten. Zu signifikant unterschiedlichen Effekten kam es in der GEL-Gruppe: Der FLUX bzw. der SPEED stiegen unter NH überdimensional um 291% und 114% an und zeigten unter RT eine derartige Abnahme, daß nach RT die Ergebnisse um 39% und 27% unter den Ausgangswerten lagen. Schlußfolgerung: Die gewonnenen Ergebnisse zeigen sowohl für HES wie auch für GEL eine enge inverse Korrelation der Blutflußgeschwindigkeitsveränderungen in der MCA mit den hämodilutions- und retransfusionsbedingten Änderungen bei systemischen Hämoglobin- und Hämatokritwerten. In der kutanen Mikrozirkulation kam es demgegenüber in beiden Untersuchungsgruppen zu überproportionalen bzw. nicht linearen Veränderungen und speziell dabei in der GEL-Gruppe zu extremen PerfusionsdifferenzenAbstractObjective: Quantifying the influence of extreme isovolemic hemodilution (NH) with different colloids on cerebral blood flow velocities (transcranial Doppler sonography) and cutaneous microcirculatory blood flow (laser Doppler flowmetry) in healthy, non-premedicated volunteers was the aim of this study. Methods: In seven volunteers (randomized cross-over design) 20 ml/kg blood was withdrawn within 30 min and simultaneously replaced with 6% hydroxyethyl starch (200000/0.5, HES) or 3% gelatin (GEL). Thirty minutes later, the autologous blood was retransfused (RT) within 30 min. Due to a severe allergic reaction to gelatin in one volunteer, only 6 GEL-NH were evaluated. Recorded parameters were: mean blood flow velocities (Vm-MCA) as well as the pulsatility index (PI) and the resistance index (RI) over the middle cerebral artery. In addition laser Doppler flux (FLUX), cell velocity (SPEED), mean arterial pressure (MAP), heart rate (HR), hemoglobin (Hb) and hematocrit (Hc) were monitored. Results: NH resulted in a withdrawal volume of 1498±85 ml (HES) and 1493±95 ml (GEL), (mean±SD) and induced a decrease in hemoglobin from 40.9 to 29.0% (HES) and from 39.8 to 30.0% (GEL). RT increased Hc to 34.2% (HES) and 34.5% (GEL). MAP and HR showed no significant alterations in both groups. Following NH, Vm-MCA rose almost the same way in either case (26% HES), 21% (GEL), but decreased continuously again during RT. After completing RT, only in the HES group Vm-MCA still remained higher than baseline values (14% HES, only 3% GEL). Similar inverse regression lines were found for the two groups between Hc and Vm-MCA: [Vm-MCAHES (cm/s)=−1.27×Hc+110.9; r=0.98, P<0.001 and Vm-MCAGEL (cm/s)= −1.32×Hc+110.9; r=0.91, P<0.001]. Furthermore, as a result of NH, FLUX and SPEED increased about 61% and 38% in the HES group and remained on higher values in comparison with starting positions (21% FLUX, 13% SPEED). However, the results in the GEL group were of a different kind: FLUX and SPEED increased stupendously to 291% and 114% combined with NH, but both were reduced by RT on a large scale (39 and 27% below baseline values). Whereas RI showed no group differences, there was a remarkable drop in PI during RT (17% HES, 12% GEL). Conclusion: The two plasma expanders studied show a close inverse correlation between the alterations of blood flow velocities in the middle cerebral artery and systemic hemoglobin and hematocrit values. In both groups the change in blood flow velocities is comparable. For the first time the results of relative changes in blood flow velocities following hemodilution and retransfusion in healthy volunteers are described that correspond closely by relative cerebral blood flow alterations found in animal studies as well. Moreover, a non-linear correlation of cutaneous microcirculation was shown by means of HES, but also by GEL. Obviously, there was the GEL group to be responsible for pronounced differences in cutaneous circulation.
Anaesthesist | 1997
J. Mühling; O. Detsch; A. Mühling; A. Sablotzki; M. G. Dehne; Gerald Volker Dietrich; G. Hempelmann
ZusammenfassungHintergrund: Ziel dieser Untersuchung war, den Einfluß einer ausgedehnten isovolämischen Hämodilution (NH) mit differenten kolloidalen Lösungen auf die Parameter der transkraniellen Dopplersonographie (TCD) und der kutanen Laser-Doppler-Flußmessung an wachen, unprämedizierten Probanden vergleichend zu quantifizieren. Methode: Der Blutverlust (20 ml/kg KG) wurde bei 7 Probanden randomisiert in 2 Sitzungen über einen Zeitraum von 30 min durchgeführt. Als isovolämischer Ersatz dienten Hydroxyethylstärke 6% (HES, 200000/0,5) bzw. eine 3%ige Gelatinelösung (GEL). 30 min später wurde das autologe Blut wiederum über einen Zeitraum von 30 min retransfundiert (RT). Ergebnisse: Eine NH mit einem durchschnittlichen Entnahmevolumen von 1498±85 ml (HES) und 1493±95 ml (GEL) induzierte Hämatokritreduktionen (Hk) von 40,9% auf 29,0% (HES) bzw. 39,8% auf 30,0% (GEL). Unter RT stiegen die Hk-Werte kontinuierlich an, blieben jedoch mit 34,2% (HES) und 34,5% (GEL) unter den Ausgangswerten. Der systemische Blutdruck sowie die Herzfrequenz waren insgesamt nicht verändert bzw. gruppendifferent. Die mittlere Blutflußgeschwindigkeit (Vm-MCA) stieg unter NH um 26% (HES) und 21% (GEL) linear an, fiel unter RT kontinuierlich ab und blieb nur in der HES-Gruppe (14%) auf einem gegenüber den Ausgangswerten höheren Niveau (3%, GEL). In Folge der NH kam es in der HES-Gruppe zu Anstiegen des kutanen Laser-Doppler-Flux (FLUX) und der mittleren Zellgeschwindigkeit (SPEED) um 61% und 38%. Nach RT lagen diese Parameter noch ca. 21% und 13% über den Ausgangswerten. Zu signifikant unterschiedlichen Effekten kam es in der GEL-Gruppe: Der FLUX bzw. der SPEED stiegen unter NH überdimensional um 291% und 114% an und zeigten unter RT eine derartige Abnahme, daß nach RT die Ergebnisse um 39% und 27% unter den Ausgangswerten lagen. Schlußfolgerung: Die gewonnenen Ergebnisse zeigen sowohl für HES wie auch für GEL eine enge inverse Korrelation der Blutflußgeschwindigkeitsveränderungen in der MCA mit den hämodilutions- und retransfusionsbedingten Änderungen bei systemischen Hämoglobin- und Hämatokritwerten. In der kutanen Mikrozirkulation kam es demgegenüber in beiden Untersuchungsgruppen zu überproportionalen bzw. nicht linearen Veränderungen und speziell dabei in der GEL-Gruppe zu extremen PerfusionsdifferenzenAbstractObjective: Quantifying the influence of extreme isovolemic hemodilution (NH) with different colloids on cerebral blood flow velocities (transcranial Doppler sonography) and cutaneous microcirculatory blood flow (laser Doppler flowmetry) in healthy, non-premedicated volunteers was the aim of this study. Methods: In seven volunteers (randomized cross-over design) 20 ml/kg blood was withdrawn within 30 min and simultaneously replaced with 6% hydroxyethyl starch (200000/0.5, HES) or 3% gelatin (GEL). Thirty minutes later, the autologous blood was retransfused (RT) within 30 min. Due to a severe allergic reaction to gelatin in one volunteer, only 6 GEL-NH were evaluated. Recorded parameters were: mean blood flow velocities (Vm-MCA) as well as the pulsatility index (PI) and the resistance index (RI) over the middle cerebral artery. In addition laser Doppler flux (FLUX), cell velocity (SPEED), mean arterial pressure (MAP), heart rate (HR), hemoglobin (Hb) and hematocrit (Hc) were monitored. Results: NH resulted in a withdrawal volume of 1498±85 ml (HES) and 1493±95 ml (GEL), (mean±SD) and induced a decrease in hemoglobin from 40.9 to 29.0% (HES) and from 39.8 to 30.0% (GEL). RT increased Hc to 34.2% (HES) and 34.5% (GEL). MAP and HR showed no significant alterations in both groups. Following NH, Vm-MCA rose almost the same way in either case (26% HES), 21% (GEL), but decreased continuously again during RT. After completing RT, only in the HES group Vm-MCA still remained higher than baseline values (14% HES, only 3% GEL). Similar inverse regression lines were found for the two groups between Hc and Vm-MCA: [Vm-MCAHES (cm/s)=−1.27×Hc+110.9; r=0.98, P<0.001 and Vm-MCAGEL (cm/s)= −1.32×Hc+110.9; r=0.91, P<0.001]. Furthermore, as a result of NH, FLUX and SPEED increased about 61% and 38% in the HES group and remained on higher values in comparison with starting positions (21% FLUX, 13% SPEED). However, the results in the GEL group were of a different kind: FLUX and SPEED increased stupendously to 291% and 114% combined with NH, but both were reduced by RT on a large scale (39 and 27% below baseline values). Whereas RI showed no group differences, there was a remarkable drop in PI during RT (17% HES, 12% GEL). Conclusion: The two plasma expanders studied show a close inverse correlation between the alterations of blood flow velocities in the middle cerebral artery and systemic hemoglobin and hematocrit values. In both groups the change in blood flow velocities is comparable. For the first time the results of relative changes in blood flow velocities following hemodilution and retransfusion in healthy volunteers are described that correspond closely by relative cerebral blood flow alterations found in animal studies as well. Moreover, a non-linear correlation of cutaneous microcirculation was shown by means of HES, but also by GEL. Obviously, there was the GEL group to be responsible for pronounced differences in cutaneous circulation.
European Journal of Anaesthesiology | 1999
O. Detsch; U. Erkens; H. Schneck; T. Denker; E. Kochs; G. Hempelmann
Anaesthesist | 1997
J. Mühling; O. Detsch; A. Mühling; A. Sablotzki; M. G. Dehne; Gerald Volker Dietrich; Gunter Hempelmann
European Journal of Anaesthesiology | 1996
O. Detsch; J. Mühling; B. Bachmann‐Mennenga; A. Thiel; M. Heesen; G. Hempelmann