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Featured researches published by P. Nilges.
Schmerz | 2002
J. C. Türp; M. John; P. Nilges; J. Jürgens; Weitere Autoren
ZusammenfassungFragestellung. Ziel dieser Studie war es, inhaltlich konsistente und leicht nachvollziehbare Empfehlungen zur Diagnostik von Patienten mit Schmerzen im Bereich der Kaumuskulatur und/oder Kiefergelenke zu erarbeiten. Methode. Im Anschluss an eine ausgedehnte, z. T. computergestützte Literaturrecherche erfolgte im Verlauf mehrerer Arbeitstreffen die schrittweise Erarbeitung der Empfehlungen. Bedingung war, dass alle empfohlenen Maßnahmen und Instrumente eine akzeptable Reliabilität und Validität aufweisen mussten. Durch 3 unabhängige Gutachter erfolgte eine kritische Beurteilung der Empfehlungen. Ergebnisse. Es wird ein 2-achsiges Stufenkonzept zur Erfassung somatischer und psychosozialer Parameter empfohlen, das sich an die Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders anlehnt. Unabhängig davon werden eine Mindest- von einer Standard- und einer erweiterten Diagnostik unterschieden. Schlussfolgerungen. Die vorgeschlagenen Empfehlungen sind im hohen Maß geeignet, die im Augenblick noch bestehende Praxisvariation bei der Diagnostik muskuloskelettaler Gesichtsschmerzen zu vermindern.AbstractIntroduction. Due to the considerable degree of variation that exists among care providers with respect to the assessment of patients suffering from painful temporomandibular disorders (TMDs), an interdisciplinary working group for the study of orofacial pain aimed at developing recommendations for the evaluation and diagnostic classification of such patients. Methods. Following an extensive literature search (computer-based search and handsearch), several working sessions were needed to develop a standardized diagnostic protocol. It was a prerequisite that recommended measures and instruments should have acceptable reliability and validity. Three independent reviewers– well-known experts in the pain field – critically reviewed the contents of our recommendations. Results. A two-axis approach is recommended to assess the somatic and psychosocial parameters of the pain experience. Our concept closely follows the Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders. In addition, we distinguish a minimal, a standard, and an extended evaluation. Conclusions. The recommendations appear to be useful to enhance the diagnostic quality in the evaluation of patients with painful TMDs.
Manuelle Medizin | 2000
J.C. Türp; M. John; P. Nilges; J. Jürgens
ZusammenfassungFragestellung. Ziel dieser Studie war es, inhaltlich konsistente und leicht nachvollziehbare Empfehlungen zur Diagnostik von Patienten mit Schmerzen im Bereich der Kaumuskulatur und/oder Kiefergelenke zu erarbeiten. Methode. Im Anschluss an eine ausgedehnte, z. T. computergestützte Literaturrecherche erfolgte im Verlauf mehrerer Arbeitstreffen die schrittweise Erarbeitung der Empfehlungen. Bedingung war, dass alle empfohlenen Maßnahmen und Instrumente eine akzeptable Reliabilität und Validität aufweisen mussten. Durch 3 unabhängige Gutachter erfolgte eine kritische Beurteilung der Empfehlungen. Ergebnisse. Es wird ein 2-achsiges Stufenkonzept zur Erfassung somatischer und psychosozialer Parameter empfohlen, das sich an die Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders anlehnt. Unabhängig davon werden eine Mindest- von einer Standard- und einer erweiterten Diagnostik unterschieden. Schlussfolgerungen. Die vorgeschlagenen Empfehlungen sind im hohen Maß geeignet, die im Augenblick noch bestehende Praxisvariation bei der Diagnostik muskuloskelettaler Gesichtsschmerzen zu vermindern.AbstractIntroduction. Due to the considerable degree of variation that exists among care providers with respect to the assessment of patients suffering from painful temporomandibular disorders (TMDs), an interdisciplinary working group for the study of orofacial pain aimed at developing recommendations for the evaluation and diagnostic classification of such patients. Methods. Following an extensive literature search (computer-based search and handsearch), several working sessions were needed to develop a standardized diagnostic protocol. It was a prerequisite that recommended measures and instruments should have acceptable reliability and validity. Three independent reviewers – well-known experts in the pain field – critically reviewed the contents of our recommendations. Results. A two-axis approach is recommended to assess the somatic and psychosocial parameters of the pain experience. Our concept closely follows the Research Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders. In addition, we distinguish a minimal, a standard, and an extended evaluation. Conclusions. The recommendations appear to be useful to enhance the diagnostic quality in the evaluation of patients with painful TMDs.
Schmerz | 2007
Hans J. Schindler; Türp Jc; Sommer C; Kares H; P. Nilges; A. Hugger
ZusammenfassungMyalgien der Kiefermuskulatur sind die häufigsten nichtinfektiösen Beschwerden in der Kiefer-Gesichts-Region. Nach Zusammenfassung des aktuellen Kenntnisstands zur Physiologie, Ätiologie, Pathophysiologie, Diagnostik und Differenzialdiagnostik wird anhand einer Literaturrecherche der aktuelle Stand der therapeutischen Möglichkeiten dargestellt. Die Ergebnisse zeigen, dass bei der Mehrzahl der Patienten mit nichtinvasiven reversiblen Maßnahmen Schmerzlinderung bzw. -freiheit erreicht werden kann. Im Kurz- und Langzeitvergleich ergeben verschiedene Behandlungsverfahren vergleichbar gute Resultate. Bei chronischen Verläufen mit ausgeprägter psychosozialer Beeinträchtigung ist neben der Standardtherapie die Betreuung durch einen Psychotherapeuten conditio sine qua non.AbstractMyalgias of the masticatory muscles are the most frequent noninfectious complaints in the orofacial region. After summarizing the current knowledge on the physiology, etiology, pathophysiology, diagnosis, and differential diagnosis of masticatory muscle pain, we specifically focus on management recommendations. Results of an extensive literature search show that for the majority of patients pain reduction or pain relief can be achieved with noninvasive reversible methods. Longitudinal short- and long-term studies have revealed that different therapeutic measures are similarly effective. In patients with chronic masticatory myalgias associated with psychosocial impairment, however, additional involvement of a psychotherapist is crucial.
Schmerz | 2007
A. Hugger; Hans J. Schindler; W. Böhner; P. Nilges; Sommer C; Türp Jc; S. Hugger
ZusammenfassungArthralgien der Kiefergelenke kommen im Gegensatz zu Myalgien der Kaumuskulatur selten isoliert vor; meist sind sie mit myofaszialem Schmerz kombiniert. Nach Abgrenzung relevanter Begriffe (Arthralgie, Arthropathie, Arthritis, Arthrose), Darstellung spezieller diagnostischer Aspekte und aktueller diagnosebezogener Differenzierung wird anhand einer Literaturrecherche der derzeitige Stand des klinischen Managements bei Kiefergelenkarthralgie aufgezeigt. Die Ergebnisse zeigen, dass mit nichtinvasiven reversiblen Maßnahmen bei der Mehrzahl der Patienten Schmerzlinderung bzw. Schmerzfreiheit erzielt werden kann. Im Kurz- und Langzeitvergleich ergeben verschiedene Behandlungsverfahren gleich gute Ergebnisse. Bei chronischen Verläufen mit ausgeprägten psychosozialen Beeinträchtigungen ist eine interdisziplinäre Betreuung der Schmerzpatienten erforderlich.AbstractArthralgias of the temporomandibular joint occur rarely in their isolated form, in contrast to myalgias of the jaw muscles. Most often, arthralgias are combined with myofascial pain. Here we define relevant terms (arthralgia, arthropathy, arthritis, osteoarthritis/osteoarthrosis), describe special diagnostic aspects and provide diagnosis-related specifications. We then present current information on the clinical management of temporomandibular joint pain. A systematic literature search revealed that pain reduction or pain relief can be achieved with non-invasive reversible methods for the majority of patients. Results from short and long-term longitudinal studies show that different therapeutic methods are similarly effective. For the management of chronic forms with extensive psychosocial impairment a multidisciplinary approach is essential.
Schmerz | 2007
A. Hugger; Hans J. Schindler; W. Böhner; P. Nilges; Sommer C; Türp Jc; S. Hugger
ZusammenfassungArthralgien der Kiefergelenke kommen im Gegensatz zu Myalgien der Kaumuskulatur selten isoliert vor; meist sind sie mit myofaszialem Schmerz kombiniert. Nach Abgrenzung relevanter Begriffe (Arthralgie, Arthropathie, Arthritis, Arthrose), Darstellung spezieller diagnostischer Aspekte und aktueller diagnosebezogener Differenzierung wird anhand einer Literaturrecherche der derzeitige Stand des klinischen Managements bei Kiefergelenkarthralgie aufgezeigt. Die Ergebnisse zeigen, dass mit nichtinvasiven reversiblen Maßnahmen bei der Mehrzahl der Patienten Schmerzlinderung bzw. Schmerzfreiheit erzielt werden kann. Im Kurz- und Langzeitvergleich ergeben verschiedene Behandlungsverfahren gleich gute Ergebnisse. Bei chronischen Verläufen mit ausgeprägten psychosozialen Beeinträchtigungen ist eine interdisziplinäre Betreuung der Schmerzpatienten erforderlich.AbstractArthralgias of the temporomandibular joint occur rarely in their isolated form, in contrast to myalgias of the jaw muscles. Most often, arthralgias are combined with myofascial pain. Here we define relevant terms (arthralgia, arthropathy, arthritis, osteoarthritis/osteoarthrosis), describe special diagnostic aspects and provide diagnosis-related specifications. We then present current information on the clinical management of temporomandibular joint pain. A systematic literature search revealed that pain reduction or pain relief can be achieved with non-invasive reversible methods for the majority of patients. Results from short and long-term longitudinal studies show that different therapeutic methods are similarly effective. For the management of chronic forms with extensive psychosocial impairment a multidisciplinary approach is essential.
Schmerz | 2009
Türp Jc; A. Hugger; Claus Löst; P. Nilges; Hans J. Schindler; H.J. Staehle
BACKGROUND Toothache prevalence in the overall population is considerable. However, for clinical purposes, the classification schemes available do not appear to be sufficiently sophisticated. Moreover, not all known forms of dental pain are considered. A refined classification that meets current standards is therefore introduced. To facilitate diagnosis, the characteristic features of the various types of odontalgia are summarized. RESULTS The new classification differentiates among seven different origins of pain: 1. dentinal pain (originating from the pulpal tissues), 2. pulpal pain (originating from the pulpal tissues), 3. periodontal pain, 4. alveolar-osseous pain, 5. atypical odontalgia, 6. heterotopic dental pain, 7. odontalgia associated with primary psychosocial factors. CONCLUSIONS In our opinion, the proposed classification differentiates among the different forms of odontalgia more precisely than all previous ones. However, its viability and advantages over other available classification schemes still need to be verified in daily practice.
Schmerz | 2013
Hans J. Schindler; Türp Jc; P. Nilges; A. Hugger
Besides the different forms of odontalgia, myalgias of the masticatory muscles are the most frequent noninfectious complaints in the orofacial region. After summarizing the recommendations set forth by the Interdisciplinary Working Group of Orofacial Pain within the German Chapter of the IASP (German Pain Society), we present the current state of knowledge regarding the etiology, diagnosis, and therapeutic options, based on an extensive literature search. A systematic literature search was carried out in PubMed, the Cochrane Library, and the database of the Deutsche Zahnärztliche Zeitschrift. The results corroborate our previous recommendations that for the majority of patients pain reduction or pain relief can be achieved with noninvasive, reversible methods. Short- and long-term trials have added more evidence to the fact that different therapeutic measures have similar efficacy. In patients with chronic myalgias of the jaw muscles, involvement of a psychotherapist is crucial. Patient education, oral appliances, physiotherapeutic exercises, and acupuncture are recommended therapeutic measures, while physical therapy, pharmacotherapy, and psychological therapy received a limited recommendation.ZusammenfassungKaumuskelschmerzen sind nach Zahnschmerzen die häufigsten Schmerzen in der Kiefer-Gesichts-Region. Nach einer Zusammenfassung der vom Interdisziplinären Arbeitskreis für Mund- und Gesichtsschmerzen der Deutschen Schmerzgesellschaft im Jahre 2007 veröffentlichten Therapieempfehlungen wird anhand einer Literaturrecherche der Kenntnisstand von Ätiologie, Diagnostik und therapeutischen Möglichkeiten aktualisiert. Es erfolgte eine systematische Literatursuche in PubMed, der Cochrane Library und der Verlagsdatenbank der Deutschen Zahnärztlichen Zeitschrift. Die Ergebnisse bestätigen unsere früheren Empfehlungen, dass bei der überwiegenden Zahl der Patienten mit nichtinvasiven, reversiblen Maßnahmen Schmerzlinderung bzw. Schmerzfreiheit erreicht werden kann. Kurz- und Langzeitstudien haben weitere Belege dafür geliefert, dass verschiedene Behandlungsverfahren vergleichbar wirksam sind. Bei chronischen Verläufen ist neben der biomedizinischen Standardtherapie eine schmerzpsychologische Betreuung obligat. Als empfehlenswert wurden Aufklärung, Okklusionsschienen, physiotherapeutische Selbstbehandlung und Akupunktur, als eingeschränkt empfehlenswert physikalische Therapie, Pharmakotherapie und psychologische Schmerztherapie beurteilt.AbstractBesides the different forms of odontalgia, myalgias of the masticatory muscles are the most frequent noninfectious complaints in the orofacial region. After summarizing the recommendations set forth by the Interdisciplinary Working Group of Orofacial Pain within the German Chapter of the IASP (German Pain Society), we present the current state of knowledge regarding the etiology, diagnosis, and therapeutic options, based on an extensive literature search. A systematic literature search was carried out in PubMed, the Cochrane Library, and the database of the Deutsche Zahnärztliche Zeitschrift. The results corroborate our previous recommendations that for the majority of patients pain reduction or pain relief can be achieved with noninvasive, reversible methods. Short- and long-term trials have added more evidence to the fact that different therapeutic measures have similar efficacy. In patients with chronic myalgias of the jaw muscles, involvement of a psychotherapist is crucial. Patient education, oral appliances, physiotherapeutic exercises, and acupuncture are recommended therapeutic measures, while physical therapy, pharmacotherapy, and psychological therapy received a limited recommendation.
Schmerz | 2013
Hans J. Schindler; Türp Jc; P. Nilges; A. Hugger
Besides the different forms of odontalgia, myalgias of the masticatory muscles are the most frequent noninfectious complaints in the orofacial region. After summarizing the recommendations set forth by the Interdisciplinary Working Group of Orofacial Pain within the German Chapter of the IASP (German Pain Society), we present the current state of knowledge regarding the etiology, diagnosis, and therapeutic options, based on an extensive literature search. A systematic literature search was carried out in PubMed, the Cochrane Library, and the database of the Deutsche Zahnärztliche Zeitschrift. The results corroborate our previous recommendations that for the majority of patients pain reduction or pain relief can be achieved with noninvasive, reversible methods. Short- and long-term trials have added more evidence to the fact that different therapeutic measures have similar efficacy. In patients with chronic myalgias of the jaw muscles, involvement of a psychotherapist is crucial. Patient education, oral appliances, physiotherapeutic exercises, and acupuncture are recommended therapeutic measures, while physical therapy, pharmacotherapy, and psychological therapy received a limited recommendation.ZusammenfassungKaumuskelschmerzen sind nach Zahnschmerzen die häufigsten Schmerzen in der Kiefer-Gesichts-Region. Nach einer Zusammenfassung der vom Interdisziplinären Arbeitskreis für Mund- und Gesichtsschmerzen der Deutschen Schmerzgesellschaft im Jahre 2007 veröffentlichten Therapieempfehlungen wird anhand einer Literaturrecherche der Kenntnisstand von Ätiologie, Diagnostik und therapeutischen Möglichkeiten aktualisiert. Es erfolgte eine systematische Literatursuche in PubMed, der Cochrane Library und der Verlagsdatenbank der Deutschen Zahnärztlichen Zeitschrift. Die Ergebnisse bestätigen unsere früheren Empfehlungen, dass bei der überwiegenden Zahl der Patienten mit nichtinvasiven, reversiblen Maßnahmen Schmerzlinderung bzw. Schmerzfreiheit erreicht werden kann. Kurz- und Langzeitstudien haben weitere Belege dafür geliefert, dass verschiedene Behandlungsverfahren vergleichbar wirksam sind. Bei chronischen Verläufen ist neben der biomedizinischen Standardtherapie eine schmerzpsychologische Betreuung obligat. Als empfehlenswert wurden Aufklärung, Okklusionsschienen, physiotherapeutische Selbstbehandlung und Akupunktur, als eingeschränkt empfehlenswert physikalische Therapie, Pharmakotherapie und psychologische Schmerztherapie beurteilt.AbstractBesides the different forms of odontalgia, myalgias of the masticatory muscles are the most frequent noninfectious complaints in the orofacial region. After summarizing the recommendations set forth by the Interdisciplinary Working Group of Orofacial Pain within the German Chapter of the IASP (German Pain Society), we present the current state of knowledge regarding the etiology, diagnosis, and therapeutic options, based on an extensive literature search. A systematic literature search was carried out in PubMed, the Cochrane Library, and the database of the Deutsche Zahnärztliche Zeitschrift. The results corroborate our previous recommendations that for the majority of patients pain reduction or pain relief can be achieved with noninvasive, reversible methods. Short- and long-term trials have added more evidence to the fact that different therapeutic measures have similar efficacy. In patients with chronic myalgias of the jaw muscles, involvement of a psychotherapist is crucial. Patient education, oral appliances, physiotherapeutic exercises, and acupuncture are recommended therapeutic measures, while physical therapy, pharmacotherapy, and psychological therapy received a limited recommendation.
Schmerz | 2009
Türp Jc; A. Hugger; Claus Löst; P. Nilges; Hans J. Schindler; H.J. Staehle
BACKGROUND Toothache prevalence in the overall population is considerable. However, for clinical purposes, the classification schemes available do not appear to be sufficiently sophisticated. Moreover, not all known forms of dental pain are considered. A refined classification that meets current standards is therefore introduced. To facilitate diagnosis, the characteristic features of the various types of odontalgia are summarized. RESULTS The new classification differentiates among seven different origins of pain: 1. dentinal pain (originating from the pulpal tissues), 2. pulpal pain (originating from the pulpal tissues), 3. periodontal pain, 4. alveolar-osseous pain, 5. atypical odontalgia, 6. heterotopic dental pain, 7. odontalgia associated with primary psychosocial factors. CONCLUSIONS In our opinion, the proposed classification differentiates among the different forms of odontalgia more precisely than all previous ones. However, its viability and advantages over other available classification schemes still need to be verified in daily practice.
Schmerz | 2013
Hans J. Schindler; Türp Jc; P. Nilges; A. Hugger
Besides the different forms of odontalgia, myalgias of the masticatory muscles are the most frequent noninfectious complaints in the orofacial region. After summarizing the recommendations set forth by the Interdisciplinary Working Group of Orofacial Pain within the German Chapter of the IASP (German Pain Society), we present the current state of knowledge regarding the etiology, diagnosis, and therapeutic options, based on an extensive literature search. A systematic literature search was carried out in PubMed, the Cochrane Library, and the database of the Deutsche Zahnärztliche Zeitschrift. The results corroborate our previous recommendations that for the majority of patients pain reduction or pain relief can be achieved with noninvasive, reversible methods. Short- and long-term trials have added more evidence to the fact that different therapeutic measures have similar efficacy. In patients with chronic myalgias of the jaw muscles, involvement of a psychotherapist is crucial. Patient education, oral appliances, physiotherapeutic exercises, and acupuncture are recommended therapeutic measures, while physical therapy, pharmacotherapy, and psychological therapy received a limited recommendation.ZusammenfassungKaumuskelschmerzen sind nach Zahnschmerzen die häufigsten Schmerzen in der Kiefer-Gesichts-Region. Nach einer Zusammenfassung der vom Interdisziplinären Arbeitskreis für Mund- und Gesichtsschmerzen der Deutschen Schmerzgesellschaft im Jahre 2007 veröffentlichten Therapieempfehlungen wird anhand einer Literaturrecherche der Kenntnisstand von Ätiologie, Diagnostik und therapeutischen Möglichkeiten aktualisiert. Es erfolgte eine systematische Literatursuche in PubMed, der Cochrane Library und der Verlagsdatenbank der Deutschen Zahnärztlichen Zeitschrift. Die Ergebnisse bestätigen unsere früheren Empfehlungen, dass bei der überwiegenden Zahl der Patienten mit nichtinvasiven, reversiblen Maßnahmen Schmerzlinderung bzw. Schmerzfreiheit erreicht werden kann. Kurz- und Langzeitstudien haben weitere Belege dafür geliefert, dass verschiedene Behandlungsverfahren vergleichbar wirksam sind. Bei chronischen Verläufen ist neben der biomedizinischen Standardtherapie eine schmerzpsychologische Betreuung obligat. Als empfehlenswert wurden Aufklärung, Okklusionsschienen, physiotherapeutische Selbstbehandlung und Akupunktur, als eingeschränkt empfehlenswert physikalische Therapie, Pharmakotherapie und psychologische Schmerztherapie beurteilt.AbstractBesides the different forms of odontalgia, myalgias of the masticatory muscles are the most frequent noninfectious complaints in the orofacial region. After summarizing the recommendations set forth by the Interdisciplinary Working Group of Orofacial Pain within the German Chapter of the IASP (German Pain Society), we present the current state of knowledge regarding the etiology, diagnosis, and therapeutic options, based on an extensive literature search. A systematic literature search was carried out in PubMed, the Cochrane Library, and the database of the Deutsche Zahnärztliche Zeitschrift. The results corroborate our previous recommendations that for the majority of patients pain reduction or pain relief can be achieved with noninvasive, reversible methods. Short- and long-term trials have added more evidence to the fact that different therapeutic measures have similar efficacy. In patients with chronic myalgias of the jaw muscles, involvement of a psychotherapist is crucial. Patient education, oral appliances, physiotherapeutic exercises, and acupuncture are recommended therapeutic measures, while physical therapy, pharmacotherapy, and psychological therapy received a limited recommendation.