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Dive into the research topics where Philipp Beerbaum is active.

Publication


Featured researches published by Philipp Beerbaum.


European Journal of Echocardiography | 2015

Impact of respiration on stroke volumes in paediatric controls and in patients after Fontan procedure assessed by MR real-time phase-velocity mapping

Hermann Körperich; Peter Barth; Jürgen Gieseke; Katja Müller; Wolfgang Burchert; Hermann Esdorn; Deniz Kececioglu; Philipp Beerbaum; Kai Thorsten Laser

AIMS Blood flow rate quantification using two-dimensional phase-contrast MRI (PC-MRI) results in averaging of flow information due to long acquisition times precluding the examination of short-term effects. The aim of this study was to determine respiration-related flow rate variations by non-electrocardiographic triggered real-time phase-contrast MRI (PC-MRI). METHODS AND RESULTS Real-time PC-MRI was applied to study respiration-driven blood flow fluctuations in the ascending aorta (AAo), superior vena cava (SVC), and inferior vena cava (IVC) under normal and forced breathing in 33 healthy children and 10 Fontan patients. Respiration-dependent flow rates were virtually generated by dividing the respiration curve into four segments: expiration, end-expiration, inspiration, and end-inspiration. Whereas in volunteers aortic flow rate was elevated during end-expiration (5.6 ± 3.0%) and decreased during end-inspiration (-5.8 ± 3.5%) in relation to mean blood flow (P < 0.05), highest flow was detected during inspiration in SVC (10.5 ± 14.1%) and IVC (22.5 ± 12.1%) and lowest flow during expiration (-11.6 ± 13.5%, -13.2 ± 14.1%, P < 0.05). Differences were increased under forced breathing in AAo (10.4 ± 5.5%, -7.4 ± 6.5%, P < 0.05) and SVC (40.0 ± 30.3%, -30.0 ± 19.2%, P < 0.05), whereas were unchanged in IVC (16.5 ± 23.6%, -13.7 ± 21.6%, P = n.s.). Regarding patients, respiratory-dependent flow rate variability was increased and had to be related to the patients individual quality of Fontan circulation. CONCLUSION Real-time PC-MRI allows a physiological assessment of respiratory-related flow rate fluctuations in healthy subjects as well as in Fontan patients. Its capability for detection of short-term effects in clinical routine was demonstrated.


Archive | 2016

Herzoperation und Herzkatheterintervention

Ulrike Blum; Hans Meyer; Philipp Beerbaum

Wie laufen die Vorbereitungen zur Herzoperation und Herzkatheterintervention ab und was passiert bei der Nachsorge? Das Kapitel geht den Fragen nach, ob das Herz nach der Operation oder Intervention so gesund ist wie ein normales Herz und welche Arbeit und welcher Sport moglich sein werden.


Archive | 2016

Das gesunde Herz

Ulrike Blum; Hans Meyer; Philipp Beerbaum

Um besser zu verstehen, was ein angeborener Herzfehler bedeutet, sind die Aufgaben von Herz und Lunge, die Lage und der Aufbau des Herzens sowie seine Leistung dargestellt. Das Kapitel beschreibt zudem die Uberforderung des Herzens und der Organe, die durch einen Herzfehler in Mitleidenschaft gezogen werden.


Archive | 2016

Kompendium angeborene Herzfehler bei Kindern

Ulrike Blum; Hans Meyer; Philipp Beerbaum

The first € price and the £ and


Archive | 2016

Entwicklung des Herzens und Möglichkeiten von Fehlentwicklungen

Ulrike Blum; Hans Meyer; Philipp Beerbaum

price are net prices, subject to local VAT. Prices indicated with * include VAT for books; the €(D) includes 7% for Germany, the €(A) includes 10% for Austria. Prices indicated with ** include VAT for electronic products; 19% for Germany, 20% for Austria. All prices exclusive of carriage charges. Prices and other details are subject to change without notice. All errors and omissions excepted. U. Blum, H. Meyer, P. Beerbaum Kompendium angeborene Herzfehler bei Kindern


Archive | 2016

Allgemeine Informationen zu Herzoperationen

Ulrike Blum; Hans Meyer; Philipp Beerbaum

In diesem Kapitel wird die Entwicklung des Herzens wahrend der Embryonalzeit dargestellt. Fokus wird hierbei auf die Entwicklungsschritte gelegt, die zu den haufigsten kindlichen Herzfehlern fuhren, die in der Sektion II des Buches beschrieben werden.


Archive | 2016

Persistierender Ductus arteriosus Botalli

Ulrike Blum; Hans Meyer; Philipp Beerbaum

In diesem Kapitel werden die praoperative und postoperative Betreuung sowie der Langzeitverlauf junger kardiochirurgischer Patienten beschrieben. Die Technik der Kardiochirurgie wird kurz erlautert: typische Operationszugange, Funktionsweise der Herz-Lungen-Maschine. Zudem werden die grundsatzlichen Behandlungsoptionen der Herzvitien, wie anatomische und physiologische Korrekturoperationen und vorbereitenden Eingriffe, im Allgemeinen aufgezeigt.


Archive | 2016

Herzvitien: Ursachen und Häufigkeit

Ulrike Blum; Hans Meyer; Philipp Beerbaum

Gesundes Herz Der Systemkreislauf wird mit hohem Druck perfundiert, wobei der systolische Blutdruck in der Aorta dem systolischen Druck, der am Arm gemessen werden kann, entspricht, der Pulmonalkreislauf mit niedrigem Druck (ca. 20– 25 mmHg). Zwischen Aorta und Pulmonalarterie gibt es keine Verbindung, der embryonale Verbindungsgang zwischen den »grosen Arterien« (Ductus arteriosus Botalli) im dorsalen, linken Thorax verschliest sich nach der Geburt spontan.


Archive | 2016

Nicht kritische Aortenisthmusstenose

Ulrike Blum; Hans Meyer; Philipp Beerbaum

Dieses Kapitel gibt einen kurzen Uberblick uber die Ursachen und Haufigkeit von kindlichen Herzvitien. Zugrundeliegende Chromosomenanomalien und Syndrome sowie fetale Schadigungseinflusse werden dargestellt.


Archive | 2016

Unterbrochener Aortenbogen und kritische Aortenisthmusstenose

Ulrike Blum; Hans Meyer; Philipp Beerbaum

Dieses Kapitel gibt einen Uberblick uber die nicht kritische Aortenisthmusstenose. Hierbei werden die Anatomie, die klinische Situation der betroffenen Patienten, die diagnostischen und therapeutischen Moglichkeiten erortert. Zudem gibt es Informationen zu Assoziationen mit weiteren Fehlbildungen und Empfehlungen zur Endokarditisprophylaxe.

Collaboration


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Peter Barth

Ruhr University Bochum

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