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Featured researches published by R. Bolte.


European Radiology | 2000

Teleradiology requirements and aims in Germany and Europe: status at the beginning of 2000.

M. Walz; C. Brill; R. Bolte; U. Cramer; B. Wein; C. Reimann; M. Haimerl; G. Weisser; K.-J. Lehmann; R. Loose; M. Georgi

Abstract. Specific radiological requirements have to be considered for realization of telemedicine. In this article the goals and requirements for an extensive implementation of teleradiology are defined from the radiological users point of view. Necessary medical, legal and professional prerequisites for teleradiology are presented. Superior requirements, such as data security and privacy or standardization of communication, must be realized. Application specific requirements, e. g. quality and extent of teleradiological functions as well as technological alternatives, are discussed. Each project must be carefully planned in relation to ones own needs, extent of functions and system selection. Topics like legal acceptance of electronic documentation, reimbursement of teleradiology and liability must be clarified in the future.


Radiologe | 2002

Qualitätssicherung mit Teleradiologie

M. Walz; G. Weisser; R. Bolte; J. Teubner; R. Loose; C. Düber

ZusammenfassungDie Teleradiologie bietet sehr viele Möglichkeiten zur Qualitätssicherung und -verbesserung in der Medizin an. Das Spektrum reicht von elektronischen Konsultationen in Notfällen oder elektiven Spezialfragen sowie Doppelbefundung über neue Modelle kooperativen Arbeitens und der Verwirklichung von Netzstrukturen bis zur technischen Qualitätssicherung und der Integration in institutionenübergreifende, patientenkontrollierte Gesundheitsakten. Regionale Teleradiologienetze mit Serverkonzepten bilden die entstehenden Anforderungen von technischer und organisatorischer Seite ab. Die steigende Mobilität mit kleineren Untersuchungsgeräten und zusätzlich die erhöhte Erreichbarkeit bei Experten mit Minibefundungssystemen in Kombination mit dem Einsatz wissensbasierter Systeme in Referenzdatenbanken und der computerunterstützten Diagnose (CAD) verändern die radiologische Welt von morgen. Dabei sind, wie in der neuen Röntgenverordnung vorgesehen, qualitätssichernde Vorgaben für die Teleradiologie selbst zu erstellen, beispielsweise um eine unnötige Strahlenexposition oder eine Gefährdung der Arzt-Patienten-Beziehung zu verhindern.AbstractTeleradiology offers many applications for quality assurance in medicine. The spectrum reaches from electronic consultations in emergency or special cases and double reading – along with new models of cooperative work and medical networks – to technical quality assurance and integration into interinstitutional and patient controlled health records. Regional teleradiology networks based on server concepts can fulfill the developping technical and organisational requirements. The increasing mobility arising from smaller radiological equipment and improved accessibility to experts with minimized visualisation and reporting systems will change the radiological world of tomorrow, especially in combination with the usage of knowledge based systems in reference data bases and computer assisted diagnosis (CAD). Teleradiology by itself must be liable to quality assurance measurements to prevent unneccesary radiation exposure or danger to the doctor patient relation.


Radiologe | 1997

Concept and applicability of the KAMEDIN teleradiology system in view of a cost-benefit analysis

K.-J. Lehmann; M. Walz; R. Bolte; M. Georgi; M. Schinkmann; C. Busch

Introduction: Different concepts and applications of teleradiology systems have been realised. However, their cost-effectiveness is still questionable. Therefore, a cost-benefit anylsis of three different scenarios of the new teleradiology system Kamedin (Kooperatives Arbeiten und rechnergestützte Medizinische Diagnostik auf innovativen Netzen der Deutschen Telekom) was performed. Methods: CT examinations were transmitted from an Advantage Windows (GE) workstation to a Kamedin workstation using DICOM 3 protocol. Afterwards a teleconference was established with a Kamedin workstation in the intensive care unit within the hospital via FDDI/Ethernet, with an external workstation in a radiology department 6 km away via ISDN and with a Kamedin PC located with radiologist on duty 22 km away via ISDN. On average, 36 CT slices per patient were transferred. A break-even analysis was performed with respect to costs of hardware, software, support, use of ISDN and staff, as well as benefits like the decrease in transportation or film documentation costs. Results: Owing to the different reductions in transportation costs, two applications (intensive care unit and external PC) showed a break-even of 1817 and 528 teleconferences/year, respectively. Further optimisation of cost-effectiveness is possible on condition that existing hardware can be used and an automatic data transfer without staff control is available. When all optimisation factors were combined, the break-even decreased to a minimum of 167 and 77 teleconferences/year, respectively. Conclusion: Teleconferences with high image quality can be set up between workstations and PCs using the Kamedin system. Depending on the possible decrease in transportation costs, teleconferencing is cost-effective under certain conditions. Teleradiology has additional advantages, such as the acceleration and optimisation of patient management.ZusammenfassungFragestellung: Eine weiterentwickelte Softwareversion des Teleradiologiesystems KAMEDIN wird in 3 Anwendungsszenarien evaluiert und einer Wirtschaftlichkeitsanalyse unterzogen. Methodik: In die Break-even-Analyse wird eine klinikinterne Übertragung zu einer Workstation auf der anästhesistischen Intensivstation, eine externe Übertragung zu der Workstation einer 6 km entfernten radiologischen Außenstelle und eine externe Übertragung zu einem 22 km entfernten PC (Bereitschaftsdienst) einbezogen. Den Gesamtkosten (Investitionskosten, Support, ISDN-Gebühren, Personalkosten) wird die mögliche Reduktion der Patiententransporte, der Arztwegezeiten und der Filmkosten gegenübergestellt. Ergebnisse: In 2 der 3 Szenarien wird ein Break-even bei 1817 bzw. 528 Telekonferenzen/Jahr erreicht, die Unterschiede zwischen den Szenarien werden u. a. durch die Höhe der entfallenden Transportkosten verursacht. Eine Verbesserung der Wirtschaftlichkeit kann durch die Einbeziehung bereits bestehender Hardwarekapazitäten und einen reduzierten Supportumfang erzielt werden. Bei einer Kombination aller Einsparpotentiale kann der Break-even auf 167 bzw. 77 Telekonferenzen/Jahr abgesenkt werden. Schlußfolgerungen: Unter geeigneten Rahmenbedingungen kann die Teleradiologie auch bei moderaten Einsatzfrequenzen kostensparend betrieben werden.


Radiologe | 2002

Die Zukunft der Teleradiologie: Ergebnisse des Expertentreffens Teleradiologie des Gesundheitsnetzkongresses 2001

M. Walz; Dietmar Dinter; G. Weisser; C. Reimann; R. Bolte; C. Düber

ZusammenfassungDie rechtlichen Rahmenbedingungen beeinflussen wesentlich die Entwicklung der Teleradiologie. Bei einem Expertentreffen Teleradiologie (Mannheim, 8.6.2001) wurden detaillierte Vorschläge zu den Inhalten eines Teleradiologieparagraphen in der neuen Röntgenverordnung erstellt. Ziel ist eine Ausnahmeregelung von der Forderung nach der ärztlichen Strahlenschutzfachkunde vor Ort bei Notfallröntgenuntersuchungen. Um die beabsichtigte Verbesserung der Patientenversorgung zu erreichen, sind qualitätssichernde Vorgaben bzgl. der beteiligten Personen und des Prozesses von Indikationsstellung bis Befundung notwendig. Zusammen mit anderen aktuellen Entwicklungen wird die Basis einer sicheren regionalen Teleradiologievernetzung geschaffen.AbstractLegal prerequisites have substantial influence on the development of teleradiology. At an expert meeting (Mannheim, 8.6.2001) a proposal for a teleradiology article in the new German x-ray ordinance has been set up. An exception of the demand for a doctor trained in radiation protection at the point of examination shall be established for emergency cases. To realize the intended improvement of patient care measurements for quality assurance concerning the medical personnel and processes are necessary. Along with other current developments the basis of secure regional teleradiology networks is now built up.


Radiologe | 1997

Goals, requirements and prerequisites for teleradiology

M. Walz; B. Wein; K.-J. Lehmann; R. Bolte; M. Kilbinger; R. Loose; R. W. Günther; M. Georgi

SummarySpecific radiological requirements have to be considered for the realization of telemedicine. In this article the goals and requirements for an extensive introduction of teleradiology will be defined from the radiological users point of view. Necessary medical, legal and professional prerequisites for teleradiology are presented. Essential requirements, such as data security, maintenance of personal rights and standardization, must be realized. Application-specific requirements, e. g. quality and extent of teleradiological functions, as well as technological alternatives, are discussed. Each project must be carefully planned in relation to ones own needs, extent of functions and system selection. Topics, such as acknowledgement of electronic documentation, reimbursement of teleradiology and liability, must be clarified. Legal advice and the observance of quality guidelines are recommended.ZusammenfassungBei dem Ziel einer flächendeckenden Umsetzung der Telemedizin gilt es, radiologiespezifische Besonderheiten zu beachten. In diesem Artikel werden Ziele und Anforderungen für eine breitflächige Einführung der Teleradiologie aus Sicht der radiologischen Anwender definiert und die medizinischen, rechtlichen und berufspolitischen Rahmenbedingungen in Deutschland dargestellt. Zentrale Anforderungen wie die Umsetzung des Datenschutzes und die Standardisierung teleradiologischer Kommunikation müssen verwirklicht werden. Anwendungsspezifische Anforderungen, z. B. Qualität und Umfang teleradiologischer Funktionen sowie technologische Alternativen, werden diskutiert. Jeder Einsatz der Teleradiologie muß in bezug auf Bedarf, Funktionsumfang und Systemauswahl sowie bezüglich des Investitionsschutzes sorgfältig geplant werden. Themen, wie die Anerkennung elektronischer Dokumentation, die Finanzierung der Teleradiologie und Haftungsfragen, müssen geklärt werden. Eine rechtliche Absicherung und die Einhaltung von Qualitätsrichtlinien sind notwendig.


Radiologe | 2002

Quality assurance with teleradiology

M. Walz; G. Weisser; R. Bolte; J. Teubner; R. Loose; Christoph Düber


Radiologe | 1997

[Goals, requirements and prerequisites of teleradiology. An assessment of current status].

M. Walz; B. Wein; K.-J. Lehmann; R. Bolte; M. Kilbinger; R. Loose; R. W. Günther; M. Georgi


Radiologe | 1997

Possible applications of the KAMEDIN teleradiology system with special reference to an economic analysis

K.-J. Lehmann; M. Walz; R. Bolte; M. Georgi; M. Schinkmann; C. Busch


Radiologe | 2002

Qualitätssicherung mit Teleradiologie : Telekonsultation/Teleradiologie

M. Walz; G. Weisser; R. Bolte; J. Teubner; R. Loose; Christoph Düber


Radiologe | 1997

Ziele, Anforderungen und Rahmenbedingungen der Teleradiologie : Eine Bestandsaufnahme : Teleradiologie

M. Walz; B. Wein; K.-J. Lehmann; R. Bolte; M. Kilbinger; R. Loose; R. W. Günther; M. Georgi

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M. Walz

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M. Georgi

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C. Düber

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C. Brill

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