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Wiener Medizinische Wochenschrift | 2008

Cholestasis and metabolic bone disease - a clinical review.

Rudolf Wolfgang Gasser

ZusammenfassungDie hepatische Osteodystrophie, eine metabolische Knochenerkrankung – vorwiegend Osteoporose/Osteopenie, gelegentlich Osteomalazie – ist eine gravierende extrahepatische Manifestation einer chronisch cholestatischen Lebererkrankung. Eine verminderte Knochenmineraldichte wird in bis zu 60 % der Patienten mit chronischer Lebererkrankung gefunden, atraumatische Frakturen in etwa 20 %. Eine verminderte Knochenneubildung und eine verstärkte Knochenresorption charakterisieren die hepatische Osteodystrophie, primäre Risikofaktoren sind chronische Cholestase und fortgeschrittene Zirrhose. Pathogenetische Mechanismen sind: genetische Faktoren, Störungen im Stoffwechsel von Kalzium, Vitamin D, Vitamin K und Bilirubin, IGF-1 -Mangel, das RANKL/OPG System, Hypogonadismus, knochenschädigende Medikamente, Lifestyle-Faktoren (Rauchen, Alkoholismus, Immobilität), Malnutrition und niederer Body Mass Index. Ein Screening auf Osteopenie sollte erfolgen, reversible Risikofaktoren müssen korrigiert werden. Bisphosphonate sind derzeit die vorwiegend verwendeten spezifischen Medikamente zur Osteoporose-Behandlung bei chronischer Lebererkrankung. Nach orthotoper Lebertransplantation nimmt die Knochenmineraldichte im Langzeit-Follow-up zu. Frakturpräventionsstudien bei chronischen Lebererkrankungen sind dringend notwendig.SummaryMetabolic bone disease, mainly osteopenia/osteoporosis and occasionally osteomalacia, is a major extrahepatic manifestation of chronic cholestatic liver disease (synonym: hepatic osteodystrophy). Reduced bone mineral density is found in up to 60% and atraumatic fractures in about 20% of patients with chronic liver disease. Hepatic osteodystrophy is characterized by reduced formation and increased resorption of bone; major risk factors are chronic cholestasis and advanced cirrhosis. Pathogenetic mechanisms include genetic factors, abnormalities of calcium, vitamin D, vitamin K and bilirubin metabolism, IGF-1 deficiency, the RANKL/OPG-system, hypogonadism, drugs harmful to bone, lifestyle factors (smoking, alcoholism, immobility), malnutrition and low body mass index. Screening for osteopenia should be performed and reversible risk factors must be corrected. At present, bisphosphonates are the predominantly used specific drugs for the treatment of osteoporosis in chronic liver disease. After orthotopic liver transplantation bone mineral density improves in long-term follow-up. Studies are needed for fracture prevention in chronic liver disease.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2012

Biomarkers of bone turnover in diagnosis and therapy of osteoporosis

Christian Bieglmayer; Hans Peter Dimai; Rudolf Wolfgang Gasser; Stefan Kudlacek; Barbara Obermayer-Pietsch; Wolfgang Woloszczuk; Elisabeth Zwettler; Andrea Griesmacher

SummaryAimReasonable application of laboratory parameters in prevention, diagnosis, treatment and therapy monitoring of osteoporosis.Target groupsPhysicians from different specialist disciplines (general medicine, geriatrics, gynaecology, urology, internal medicine—especially endocrinology and metabolism, nephrology, laboratory medicine, rheumatology, nuclear medicine, orthopaedics, paediatrics, rehabilitation and physical medicine, radiology, social medicine, transplantation medicine, accident surgery), moreover social insurances, hospitals and self-help groups.BackgroundEvaluation of aetiology of bone disorders, widening of the therapeutic spectrum for diseases of bone and knowledge on biochemical markers of bone turnover. Improvements in judging the success of therapy and in monitoring the compliance of patients. Research perspectives.BasesScientific literature and guidelines, consensus meetings.RésuméBasic and specialized laboratory investigations are important in differentiation between primary and secondary osteoporosis for an adequate therapy. Biochemical markers of bone turnover are an additional aid in evaluation of individual fracture risk. These markers identify responders to bone therapy faster than surveillance of bone mineral density, which helps to improve patient’s compliance too. Characteristics, preanalytic precautions and applications are presented for selected markers of bone resorption and formation and for parameters regulating bone metabolism.ZusammenfassungZielSinnvoller Einsatz der Labordiagnostik zur Prävention, Diagnose, Therapie und Therapieüberwachung der Osteoporose.ZielgruppeÄrztinnen und Ärzte für Allgemeinmedizin, Geriatrie, Gynäkologie, Urologie, Innere Medizin (besonders Endokrinologie und Stoffwechsel), Nephrologie, Med. und Chem. Labordiagnostik, Onkologie, Rheumatologie, Nuklearmedizin, Orthopädie, Pädiatrie, Rehabilitation und Physikalische Medizin, Radiologie, Sozialmedizin, Transplantationsmedizin, Unfallchirurgie, sowie Sozialversicherungsanstalten, Krankenanstalten, Selbsthilfegruppen.HintergrundAbklärung der Ätiologie von Knochenerkrankungen. Wachsendes Spektrum der Therapiemöglichkeiten von Knochenerkrankungen und der biochemischen Marker des Knochenstoffwechsels. Verbesserungen in der Beurteilung des Therapieerfolgs und bei der Überwachung der Compliance von Patienten. Forschungsperspektiven.GrundlagenWissenschaftliche Literatur, Leitlinien und Konsens-Gespräche.FazitRoutine- und Spezial-Laboruntersuchungen sind für die Unterscheidung zwischen primärer und sekundärer Osteoporose und für die Wahl einer angemessenen Therapie wichtig. Biochemische Marker des Knochenumbaus sind ein zusätzliches Hilfsmittel bei der Abschätzung des individuellen Frakturrisikos. Mit diesen Markern kann ein Ansprechen auf eine knochenspezifische Therapie rascher erfasst werden als mit der Überwachung der Knochenmineraldichte, dies hilft auch die Compliance der Patienten zu verbessern. Eigenschaften, Präanalytik und Anwendung von ausgewählten Markern für Knochen- Resorption und Anbau und von Parametern, die den Knochenstoffwechsel regulieren, werden präsentiert.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2012

Biomarkers of bone turnover in diagnosis and therapy of osteoporosis: a consensus advice from an Austrian working group.

Christian Bieglmayer; Hans-Peter Dimai; Rudolf Wolfgang Gasser; Stefan Kudlacek; Barbara Obermayer-Pietsch; Wolfgang Woloszczuk; Elisabeth Zwettler; Andrea Griesmacher

SummaryAimReasonable application of laboratory parameters in prevention, diagnosis, treatment and therapy monitoring of osteoporosis.Target groupsPhysicians from different specialist disciplines (general medicine, geriatrics, gynaecology, urology, internal medicine—especially endocrinology and metabolism, nephrology, laboratory medicine, rheumatology, nuclear medicine, orthopaedics, paediatrics, rehabilitation and physical medicine, radiology, social medicine, transplantation medicine, accident surgery), moreover social insurances, hospitals and self-help groups.BackgroundEvaluation of aetiology of bone disorders, widening of the therapeutic spectrum for diseases of bone and knowledge on biochemical markers of bone turnover. Improvements in judging the success of therapy and in monitoring the compliance of patients. Research perspectives.BasesScientific literature and guidelines, consensus meetings.RésuméBasic and specialized laboratory investigations are important in differentiation between primary and secondary osteoporosis for an adequate therapy. Biochemical markers of bone turnover are an additional aid in evaluation of individual fracture risk. These markers identify responders to bone therapy faster than surveillance of bone mineral density, which helps to improve patient’s compliance too. Characteristics, preanalytic precautions and applications are presented for selected markers of bone resorption and formation and for parameters regulating bone metabolism.ZusammenfassungZielSinnvoller Einsatz der Labordiagnostik zur Prävention, Diagnose, Therapie und Therapieüberwachung der Osteoporose.ZielgruppeÄrztinnen und Ärzte für Allgemeinmedizin, Geriatrie, Gynäkologie, Urologie, Innere Medizin (besonders Endokrinologie und Stoffwechsel), Nephrologie, Med. und Chem. Labordiagnostik, Onkologie, Rheumatologie, Nuklearmedizin, Orthopädie, Pädiatrie, Rehabilitation und Physikalische Medizin, Radiologie, Sozialmedizin, Transplantationsmedizin, Unfallchirurgie, sowie Sozialversicherungsanstalten, Krankenanstalten, Selbsthilfegruppen.HintergrundAbklärung der Ätiologie von Knochenerkrankungen. Wachsendes Spektrum der Therapiemöglichkeiten von Knochenerkrankungen und der biochemischen Marker des Knochenstoffwechsels. Verbesserungen in der Beurteilung des Therapieerfolgs und bei der Überwachung der Compliance von Patienten. Forschungsperspektiven.GrundlagenWissenschaftliche Literatur, Leitlinien und Konsens-Gespräche.FazitRoutine- und Spezial-Laboruntersuchungen sind für die Unterscheidung zwischen primärer und sekundärer Osteoporose und für die Wahl einer angemessenen Therapie wichtig. Biochemische Marker des Knochenumbaus sind ein zusätzliches Hilfsmittel bei der Abschätzung des individuellen Frakturrisikos. Mit diesen Markern kann ein Ansprechen auf eine knochenspezifische Therapie rascher erfasst werden als mit der Überwachung der Knochenmineraldichte, dies hilft auch die Compliance der Patienten zu verbessern. Eigenschaften, Präanalytik und Anwendung von ausgewählten Markern für Knochen- Resorption und Anbau und von Parametern, die den Knochenstoffwechsel regulieren, werden präsentiert.


Hormone and Metabolic Research | 2013

How long should women with postmenopausal osteoporosis be treated with a bisphosphonate

K. Kerschan-Schindl; J. Haschka; Barbara Obermayer-Pietsch; Rudolf Wolfgang Gasser; Hans Peter Dimai; Astrid Fahrleitner-Pammer; Harald Dobnig; P. Roschger; E. Preisinger; K. Klaushofer; Heinrich Resch; Peter Pietschmann

Bisphosphonates are very frequently prescribed to women suffering from postmenopausal osteoporosis with or without fragility fractures. The present review was aimed to update the available information on the most efficient treatment duration. Studies on bisphosphonate treatment duration were identified by Medline up to January 2013. Bisphosphonates are very effective in the short as well as in the medium-term. However, the optimal duration of use has not been determined yet. Therefore, this review summarizes the long-term effects of bisphosphonates on surrogate parameters of fracture prevention, bone mineral density measurements, and bone turnover markers. An initial treatment period of 3-5 years is recommended. Then, the patient has to be re-evaluated for fracture risk, which depends on fracture status as well as on other health issues. Beyond that, life style factors such as regular physical activity as well as a sufficient intake of calcium and vitamin D or, if necessary supplementation of calcium and/or vitamin D play an essential part in fracture prevention.


Annals of Nuclear Medicine | 2017

Compared to 123I-MIBG SPECT/CT, 18F-DOPA PET/CT provides accurate tumor extent in patients with extra-adrenal paraganglioma

Alexander Kroiss; Christian Uprimny; Barry L. Shulkin; Andreas Frech; Herbert Tilg; Rudolf Wolfgang Gasser; Georg Mathias Sprinzl; Leonhard Gruber; Claudius Thomé; Clemens Plangger; Christoph Url; Gustav Fraedrich; Irene Virgolini

AimThe aim of this study was to compare the accuracy of 123I-MIBG SPECT/CT with that of 18F-DOPA PET/CT for staging extra-adrenal paragangliomas (PGLs) using both functional and anatomical images (i.e., combined cross-sectional imaging) as the reference standards.MethodsThree men and seven women (age range 26–73 years) with anatomical and/or histologically proven disease were included in this study. Three patients had either metastatic head-and-neck paragangliomas (HNPGLs) or multifocal PGL, and seven patients had nonmetastatic disease. Comparative evaluation included morphological imaging with CT, functional imaging with 18F-DOPA PET, and 123I-MIBG imaging including SPECT/CT. Imaging results were analyzed on a per-patient and per-lesion basis.ResultsOn a per-patient basis, 18F-DOPA PET’s detection rate for both nonmetastatic and metastatic/multifocal disease was 100%, whereas that of planar 123I-MIBG imaging alone was 10.0% and that of 123I-MIBG SPECT/CT was 20.0%. Overall, on a per-lesion basis, 18F-DOPA PET showed a sensitivity of 69.2% (McNemar p < 0.001) compared with anatomical imaging. Sensitivity of planar 123I-MIBG scintigraphy was 5.6%, and that of SPECT/CT was 11.1% (McNemar p < 0.0001). Overall, 18F-DOPA PET identified 18 lesions, and anatomical imaging identified 26 lesions; planar 123IMIBG imaging identified only 1 lesion, and SPECT/CT, 2 lesions.Conclusion18F-DOPA PET is more sensitive than is 123I-MIBG imaging, including SPECT/CT, for staging HNPGL. Combined functional and anatomical imaging (PET/CT) is indicated to exclude metastatic disease in extra-adrenal PGL.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2012

Biomarkers of bone turnover in diagnosis and therapy of osteoporosisBiomarker des Knochenumbaus in Diagnose und Therapie der Osteoporose

Christian Bieglmayer; Hans Peter Dimai; Rudolf Wolfgang Gasser; Stefan Kudlacek; Barbara Obermayer-Pietsch; Wolfgang Woloszczuk; Elisabeth Zwettler; Andrea Griesmacher

SummaryAimReasonable application of laboratory parameters in prevention, diagnosis, treatment and therapy monitoring of osteoporosis.Target groupsPhysicians from different specialist disciplines (general medicine, geriatrics, gynaecology, urology, internal medicine—especially endocrinology and metabolism, nephrology, laboratory medicine, rheumatology, nuclear medicine, orthopaedics, paediatrics, rehabilitation and physical medicine, radiology, social medicine, transplantation medicine, accident surgery), moreover social insurances, hospitals and self-help groups.BackgroundEvaluation of aetiology of bone disorders, widening of the therapeutic spectrum for diseases of bone and knowledge on biochemical markers of bone turnover. Improvements in judging the success of therapy and in monitoring the compliance of patients. Research perspectives.BasesScientific literature and guidelines, consensus meetings.RésuméBasic and specialized laboratory investigations are important in differentiation between primary and secondary osteoporosis for an adequate therapy. Biochemical markers of bone turnover are an additional aid in evaluation of individual fracture risk. These markers identify responders to bone therapy faster than surveillance of bone mineral density, which helps to improve patient’s compliance too. Characteristics, preanalytic precautions and applications are presented for selected markers of bone resorption and formation and for parameters regulating bone metabolism.ZusammenfassungZielSinnvoller Einsatz der Labordiagnostik zur Prävention, Diagnose, Therapie und Therapieüberwachung der Osteoporose.ZielgruppeÄrztinnen und Ärzte für Allgemeinmedizin, Geriatrie, Gynäkologie, Urologie, Innere Medizin (besonders Endokrinologie und Stoffwechsel), Nephrologie, Med. und Chem. Labordiagnostik, Onkologie, Rheumatologie, Nuklearmedizin, Orthopädie, Pädiatrie, Rehabilitation und Physikalische Medizin, Radiologie, Sozialmedizin, Transplantationsmedizin, Unfallchirurgie, sowie Sozialversicherungsanstalten, Krankenanstalten, Selbsthilfegruppen.HintergrundAbklärung der Ätiologie von Knochenerkrankungen. Wachsendes Spektrum der Therapiemöglichkeiten von Knochenerkrankungen und der biochemischen Marker des Knochenstoffwechsels. Verbesserungen in der Beurteilung des Therapieerfolgs und bei der Überwachung der Compliance von Patienten. Forschungsperspektiven.GrundlagenWissenschaftliche Literatur, Leitlinien und Konsens-Gespräche.FazitRoutine- und Spezial-Laboruntersuchungen sind für die Unterscheidung zwischen primärer und sekundärer Osteoporose und für die Wahl einer angemessenen Therapie wichtig. Biochemische Marker des Knochenumbaus sind ein zusätzliches Hilfsmittel bei der Abschätzung des individuellen Frakturrisikos. Mit diesen Markern kann ein Ansprechen auf eine knochenspezifische Therapie rascher erfasst werden als mit der Überwachung der Knochenmineraldichte, dies hilft auch die Compliance der Patienten zu verbessern. Eigenschaften, Präanalytik und Anwendung von ausgewählten Markern für Knochen- Resorption und Anbau und von Parametern, die den Knochenstoffwechsel regulieren, werden präsentiert.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2012

Biomarkers of bone turnover in diagnosis and therapy of osteoporosis@@@Biomarker des Knochenumbaus in Diagnose und Therapie der Osteoporose: A consensus advice from an Austrian working group@@@Leitfaden einer österreichischen Arbeitsgruppe

Christian Bieglmayer; Hans Peter Dimai; Rudolf Wolfgang Gasser; Stefan Kudlacek; Barbara Obermayer-Pietsch; Wolfgang Woloszczuk; Elisabeth Zwettler; Andrea Griesmacher

SummaryAimReasonable application of laboratory parameters in prevention, diagnosis, treatment and therapy monitoring of osteoporosis.Target groupsPhysicians from different specialist disciplines (general medicine, geriatrics, gynaecology, urology, internal medicine—especially endocrinology and metabolism, nephrology, laboratory medicine, rheumatology, nuclear medicine, orthopaedics, paediatrics, rehabilitation and physical medicine, radiology, social medicine, transplantation medicine, accident surgery), moreover social insurances, hospitals and self-help groups.BackgroundEvaluation of aetiology of bone disorders, widening of the therapeutic spectrum for diseases of bone and knowledge on biochemical markers of bone turnover. Improvements in judging the success of therapy and in monitoring the compliance of patients. Research perspectives.BasesScientific literature and guidelines, consensus meetings.RésuméBasic and specialized laboratory investigations are important in differentiation between primary and secondary osteoporosis for an adequate therapy. Biochemical markers of bone turnover are an additional aid in evaluation of individual fracture risk. These markers identify responders to bone therapy faster than surveillance of bone mineral density, which helps to improve patient’s compliance too. Characteristics, preanalytic precautions and applications are presented for selected markers of bone resorption and formation and for parameters regulating bone metabolism.ZusammenfassungZielSinnvoller Einsatz der Labordiagnostik zur Prävention, Diagnose, Therapie und Therapieüberwachung der Osteoporose.ZielgruppeÄrztinnen und Ärzte für Allgemeinmedizin, Geriatrie, Gynäkologie, Urologie, Innere Medizin (besonders Endokrinologie und Stoffwechsel), Nephrologie, Med. und Chem. Labordiagnostik, Onkologie, Rheumatologie, Nuklearmedizin, Orthopädie, Pädiatrie, Rehabilitation und Physikalische Medizin, Radiologie, Sozialmedizin, Transplantationsmedizin, Unfallchirurgie, sowie Sozialversicherungsanstalten, Krankenanstalten, Selbsthilfegruppen.HintergrundAbklärung der Ätiologie von Knochenerkrankungen. Wachsendes Spektrum der Therapiemöglichkeiten von Knochenerkrankungen und der biochemischen Marker des Knochenstoffwechsels. Verbesserungen in der Beurteilung des Therapieerfolgs und bei der Überwachung der Compliance von Patienten. Forschungsperspektiven.GrundlagenWissenschaftliche Literatur, Leitlinien und Konsens-Gespräche.FazitRoutine- und Spezial-Laboruntersuchungen sind für die Unterscheidung zwischen primärer und sekundärer Osteoporose und für die Wahl einer angemessenen Therapie wichtig. Biochemische Marker des Knochenumbaus sind ein zusätzliches Hilfsmittel bei der Abschätzung des individuellen Frakturrisikos. Mit diesen Markern kann ein Ansprechen auf eine knochenspezifische Therapie rascher erfasst werden als mit der Überwachung der Knochenmineraldichte, dies hilft auch die Compliance der Patienten zu verbessern. Eigenschaften, Präanalytik und Anwendung von ausgewählten Markern für Knochen- Resorption und Anbau und von Parametern, die den Knochenstoffwechsel regulieren, werden präsentiert.


Laboratoriumsmedizin-journal of Laboratory Medicine | 2009

Labordiagnostik in der Pravention, Differentialdiagnose und Verlaufskontrolle der Osteoporose Laboratory diagnostics in the prevention, differential diagnosis and monitoring of osteoporosis

Markus Anliker; Christian Bieglmayer; Hans Peter Dimai; Rudolf Wolfgang Gasser; Stefan Kudlacek; Barbara Obermayer-Pietsch; Heinrich Schmidt-Gayk; Elke Sottara; Wolfgang Woloszczuk; Elisabeth Zwettler; Andrea Griesmacher

Zusammenfassung Osteoporose wird von der WHO zu den ökonomisch bedeutsamsten Erkrankungen des 21. Jahrhunderts gezählt. Abgesehen von Anamnese, klinischer Untersuchung und bildgebenden Verfahren sind Laboruntersuchungen wichtige Werkzeuge in der Diagnose, Therapieüberwachung und Verlaufskontrolle der Osteoporose. Man unterscheidet Basis-Laboruntersuchungen von weiterführenden Laboruntersuchungen. Das Basislabor dient zur Differentialdiagnose zwischen primären und sekundären Formen der Osteoporose. Ursachen der sekundären Formen der Osteoporose müssen unter anderem durch weiterführende Untersuchungen abgeklärt werden. Spezielle Biomarker des Knochenstoffwechsels werden hauptsächlich zur Therapieüberwachung und Verlaufsbeurteilung der Osteoporose genutzt. Abstract The World Health Organization ranks osteoporosis as one of the economic most significant diseases of the 21st century. Apart from anamnesis, physical examination, and imaging techniques, laboratory tests are important tools in the diagnosis and monitoring of osteoporosis. Basic laboratory tests can be distinguished from advanced laboratory tests. The basic laboratory tests are used to differentiate between the primary and secondary form of osteoporosis. Further laboratory tests can clarify the causation of secondary forms of osteoporosis. Biochemical markers of bone turnover are particularly used for monitoring the therapy and the course of osteoporosis.


Laboratoriumsmedizin-journal of Laboratory Medicine | 2009

Laboratory diagnostics in the prevention, differential diagnosis, and monitoring of osteoporosis 1

Markus Anliker; Christian Bieglmayer; Hans Peter Dimai; Rudolf Wolfgang Gasser; Stefan Kudlacek; Barbara Obermayer-Pietsch; Heinrich Schmidt-Gayk; Elke Sottara; Wolfgang Woloszczuk; Elisabeth Zwettler; Andrea Griesmacher

Abstract The World Health Organization ranks osteoporosis as one of the economic most significant diseases of the 21st century. Apart from anamnesis, physical examination and imaging techniques, laboratory tests are important tools in the diagnosis and monitoring of osteoporosis. Basic laboratory tests can be distinguished from advanced laboratory tests. The basic laboratory tests are used to differentiate between the primary and secondary form of osteoporosis. Further laboratory tests can clarify the causation of secondary forms of osteoporosis. Biochemical markers of bone turnover are particularly used for monitoring the therapy and the course of osteoporosis.


American Journal of Psychiatry | 2005

Osteoporosis in Patients With Schizophrenia

Martina Hummer; Peter Malik; Rudolf Wolfgang Gasser; Alex Hofer; Georg Kemmler; Roy Cesar Moncayo Naveda; Maria A. Rettenbacher; W. Wolfgang Fleischhacker

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Christian Uprimny

Innsbruck Medical University

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Hans Peter Dimai

Medical University of Graz

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Irene Virgolini

Innsbruck Medical University

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Andreas Frech

Innsbruck Medical University

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Christian Bieglmayer

Medical University of Vienna

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Gustav Fraedrich

Innsbruck Medical University

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Barry L. Shulkin

St. Jude Children's Research Hospital

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