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Featured researches published by Sarah Mostardt.


European Journal of Preventive Cardiology | 2012

Are HIV patients undertreated? Cardiovascular risk factors in HIV: results of the HIV-HEART study.

Nico Reinsch; Kathrin Neuhaus; Stefan Esser; Anja Potthoff; Martin Hower; Sarah Mostardt; Anja Neumann; Norbert H. Brockmeyer; Götz Gelbrich; Raimund Erbel; Till Neumann

Background: Antiretroviral therapy improved the survival of patients with human immunodeficiency virus (HIV) infection. With increased life expectancy, HIV-infected patients increasingly are experiencing comorbidities, most notably cardiovascular risk factors (CRFs) and coronary heart disease (CHD). Design: This study utilized a prospective, cross-sectional multicentre long-term design. Methods: In 803 patients (82% male; mean age 44.2 ± 10.3 years) we evaluated the prevalence of CRFs and 10-year risk of CHD using the Framingham risk model. The presence of a risk factor was determined based on the guidelines of the National Cholesterol Education Program (NCEP ATP III), the Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure (JNC7), and the German Society of Cardiology. Results: The most common CRFs were smoking (51.2%), high triglycerides (39.0%), low high-density lipoprotein cholesterol (27.5 %) and high blood pressure (21.4%). In total, 60.3%, 21.6%, and 18.1% of patients were categorized as being at low (<10%), moderate (10–20%), and high (>20%) 10-year risk for CHD, respectively. In patients with hypertension, at least one antihypertensive drug was given in 91/163 (55.8%) patients. The percentage of patients on treatment with diabetes mellitus was 23/41 (56.1%). Anti-platelet therapy was prescribed to 42/102 (41.2%) patients with known CHD or CHD equivalent. In patients of moderate or high CHD risk there were more than 50% and 30% for LDL cholesterol and more than 60% and 40% for total cholesterol untreated. Conclusions: The prevalence of CRFs remains high in an HIV-infected population. CRF management of HIV-infected patients deserves further improvement.


Cephalalgia | 2011

Treatment costs and indirect costs of cluster headache: A health economics analysis:

Charly Gaul; Julia Finken; Janine Biermann; Sarah Mostardt; Hans-Christoph Diener; Oliver Müller; Jürgen Wasem; Anja Neumann

Background: Cluster headache (CH) is the most frequent trigemino-autonomic cephalgia. CH can manifest as episodic (eCH) or chronic cluster headache (cCH) causing significant burden of disease and requiring attack therapy and prophylactic treatment. Methods: Treatment costs (direct costs) due to healthcare utilisation, as well as costs caused by disability and reduction in earning capacity (indirect costs), were obtained using a questionnaire in CH patients treated in a tertiary headache centre based at the University Duisburg-Essen over a 6-month period. Results: A total 179 patients (72 cCH, 107 eCH) were included. Mean attack frequency was 3.5 ± 2.5 per day. Mean direct and indirect costs for one person were €5963 in the 6-month period. Direct costs were positively correlated with attack frequency (r = 0.467, p < 0.001). Burden of disease measured with HIT-6 showed a significant correlation with attack frequency (r = 0.467, p < 0.001). Twenty-four (13.4%) of the participants were disabled and not able to work. Conclusion: CH leads to major socioeconomic impact on patients as well as society due to direct healthcare costs and indirect costs caused by loss of working capacity.


Gesundheitswesen | 2009

Schätzung der Ausgaben der öffentlichen Hand durch den Konsum illegaler Drogen in Deutschland

Sarah Mostardt; S. Flöter; Anja Neumann; Juergen Wasem; T. Pfeiffer-Gerschel

AIM A scientifically based overview of public expenditures related to illicit drugs was lacking for Germany. The aim of the present project is to carry out for the first time a comprehensive estimation of direct (labelled and non-labelled) expenditures of the government and the social insurance funds related to the use of illicit drugs in Germany for the year 2006. METHODS Depending on the respective financing bodies, different ways of data collection were required. Data on drug-related expenditure were searched in publically available budget documents and statistical reports; moreover written requests were sent to the relevant public authorities. Information on the expenditures of social insurance funds was collected through standardised questionnaires, which were sent to the Statutory Pension Insurance Scheme (Rentenversicherung Bund) and the 40 biggest statutory health insurance companies. The collected data were extrapolated for the total statutory health insurance. RESULTS All in all, on the government side an amount of 3.7-4.6 billion Euro spent on the task of tackling illicit drugs (i. e., for prevention, intervention and law enforcement measures) was identified. The expenditures of the pension funds related to illegal drug use amount to 171.7 million Euro. For the statutory health insurances a total expenditure of 1.4 billion Euro was estimated. CONCLUSION The aim of the project - a first estimation of the public expenditures concerning illicit drugs in Germany - has been achieved. Nevertheless, there remains some degree of uncertainty regarding the overall result because of the heterogeneous data quality. The approximation of the amount of public expenditures concerning illegal drug use still gives no information about adequate spending or actual benefits. However, it provides the indispensable basis for such an assessment and contributes to a more objective discussion.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2009

Lipodystrophy - a sign for metabolic syndrome in patients of the HIV-HEART study.

Anja Potthoff; Norbert H. Brockmeyer; Götz Gelbrich; Kathrin Neuhaus; Stefan Esser; Nico Reinsch; Martin Hower; Sarah Mostardt; Anja Neumann; Till Neumann

Background: After the introduction of antiretroviral therapy, the life expectancy of HIV patients has increased to more than 30 years after initial diagnosis. Cardiovascular disease now is an important cause of death in HIV‐infected patients.


Herz | 2010

Wertigkeit des Biomarkers BNP bei HIV-infizierten Patienten

Till Neumann; Nico Reinsch; Kathrin Neuhaus; Norbert H. Brockmeyer; Anja Potthoff; Stefan Esser; Martin Hower; Anja Neumann; Sarah Mostardt; Götz Gelbrich; Raimund Erbel; für die HIV-HEART-Studie sowie die Kompetenznetze Herzinsuffizienz und Hiv

BACKGROUND AND PURPOSE HIV-infected patients exhibit an increased rate of cardiac diseases, due to an elevated rate of cardiac risk factors and side effects of antiretroviral therapy. The aim of the present study was to analyze the impact of B-type natriuretic peptide (BNP) in this patient population. PATIENTS AND METHODS The HIV-HEART (HIV infection and HEART disease) study is a prospective and multicenter cohort study. Outpatients with a known HIV infection were included over a 20-month recruiting period. BNP values were determined by a standardized laboratory test at study inclusion. RESULTS 802 HIV-infected patients (male: 83.4%, mean age: 44.2 +/- 10.3 years) were included. The BNP concentrations (median 11.3 pg/ml; BNP < or = 100 pg/ml: 96.2%) were associated with echocardiographic parameters and with the right ventricular diameter (p = 0.02) and the systolic pulmonary arterial pressure (p = 0.01). Patients with a BNP concentration of > 50 pg/ml had a significantly higher rate of heart failure (p < 0.001), cardiomyopathy (p < 0.001), and coronary artery disease (p < 0.001). CONCLUSION The data demonstrate that BNP is suitable for the detection of cardiac disorders in HIV-infected subjects. Therefore, BNP could be an appropriate tool for a screening program for HIV-associated disorders in this patient population.ZusammenfassungHintergrund und Fragestellung:HIV-infizierte Personen stellen aufgrund des zunehmenden Lebensalters, eines erhöhten kardialen Risikoprofils sowie metabolischer Medikamenteneffekte eine Gruppe von Patienten mit erhöhtem Risiko für das Auftreten kardialer Erkrankungen dar. Die vorliegende Studie untersucht die Wertigkeit des Biomarkers B-Typ-natriuretisches Peptid (BNP) hinsichtlich kardialer Erkrankungen bei HIV-infizierten Patienten.Patienten und Methodik:Die vorliegenden Auswertungen basieren auf den Daten der HIV-HEART-Studie. Der Patienteneinschluss in die prospektive, multizentrische Studie erfolgte über einen Zeitraum von 20 Monaten. Die Bestimmung der BNP-Konzentration wurde unmittelbar bei Studieneinschluss mittels Bedside-Testing vorgenommen.Ergebnisse:In die Studie wurden 802 Patienten (83,4% Männer; Alter: 44,2 ± 10,3 Jahre) eingeschlossen. Die BNP-Konzentration (Median 11,3 pg/ml; BNP ≤ 100 pg/ml: 96,2%) korrelierte bei Patienten mit echokardiographischen Parametern einschließlich des rechtsventrikulären Durchmessers (p = 0,02) und des systolischen Pulmonalarteriendrucks (p = 0,01). Patienten mit einer BNP-Konzentration > 50 pg/ml wiesen signifikant häufiger eine kardiale Insuffizienz (p < 0,001), eine Kardiomyopathie (p < 0,001) oder eine koronare Herzerkrankung (p < 0,001) auf.Schlussfolgerung:Die Ergebnisse weisen auf eine hohe Bedeutung von BNP zur Erkennung kardialer Manifestationen bei HIV-infizierten Patienten hin. BNP kann damit zur Detektion einer kardialen Miterkrankung im Rahmen von Screeningprogrammen beitragen.AbstractBackground and Purpose:HIV-infected patients exhibit an increased rate of cardiac diseases, due to an elevated rate of cardiac risk factors and side effects of antiretroviral therapy. The aim of the present study was to analyze the impact of B-type natriuretic peptide (BNP) in this patient population.Patients and Methods:The HIV-HEART (HIV infection and HEART disease) study is a prospective and multicenter cohort study. Outpatients with a known HIV infection were included over a 20-month recruiting period. BNP values were determined by a standardized laboratory test at study inclusion.Results:802 HIV-infected patients (male: 83.4%, mean age: 44.2 ± 10.3 years) were included. The BNP concentrations (median 11.3 pg/ml; BNP ≤ 100 pg/ml: 96.2%) were associated with echocardiographic parameters and with the right ventricular diameter (p = 0.02) and the systolic pulmonary arterial pressure (p = 0.01). Patients with a BNP concentration of > 50 pg/ml had a significantly higher rate of heart failure (p < 0.001), cardiomyopathy (p < 0.001), and coronary artery disease (p < 0.001).Conclusion:The data demonstrate that BNP is suitable for the detection of cardiac disorders in HIV-infected subjects. Therefore, BNP could be an appropriate tool for a screening program for HIV-associated disorders in this patient population.


Herz | 2009

[BNP in HIV-infected patients].

Till Neumann; Nico Reinsch; Kathrin Neuhaus; Norbert H. Brockmeyer; Anja Potthoff; Stefan Esser; Martin Hower; Anja Neumann; Sarah Mostardt; Götz Gelbrich; Raimund Erbel; für die HIV-HEART-Studie sowie die Kompetenznetze Herzinsuffizienz und Hiv

BACKGROUND AND PURPOSE HIV-infected patients exhibit an increased rate of cardiac diseases, due to an elevated rate of cardiac risk factors and side effects of antiretroviral therapy. The aim of the present study was to analyze the impact of B-type natriuretic peptide (BNP) in this patient population. PATIENTS AND METHODS The HIV-HEART (HIV infection and HEART disease) study is a prospective and multicenter cohort study. Outpatients with a known HIV infection were included over a 20-month recruiting period. BNP values were determined by a standardized laboratory test at study inclusion. RESULTS 802 HIV-infected patients (male: 83.4%, mean age: 44.2 +/- 10.3 years) were included. The BNP concentrations (median 11.3 pg/ml; BNP < or = 100 pg/ml: 96.2%) were associated with echocardiographic parameters and with the right ventricular diameter (p = 0.02) and the systolic pulmonary arterial pressure (p = 0.01). Patients with a BNP concentration of > 50 pg/ml had a significantly higher rate of heart failure (p < 0.001), cardiomyopathy (p < 0.001), and coronary artery disease (p < 0.001). CONCLUSION The data demonstrate that BNP is suitable for the detection of cardiac disorders in HIV-infected subjects. Therefore, BNP could be an appropriate tool for a screening program for HIV-associated disorders in this patient population.ZusammenfassungHintergrund und Fragestellung:HIV-infizierte Personen stellen aufgrund des zunehmenden Lebensalters, eines erhöhten kardialen Risikoprofils sowie metabolischer Medikamenteneffekte eine Gruppe von Patienten mit erhöhtem Risiko für das Auftreten kardialer Erkrankungen dar. Die vorliegende Studie untersucht die Wertigkeit des Biomarkers B-Typ-natriuretisches Peptid (BNP) hinsichtlich kardialer Erkrankungen bei HIV-infizierten Patienten.Patienten und Methodik:Die vorliegenden Auswertungen basieren auf den Daten der HIV-HEART-Studie. Der Patienteneinschluss in die prospektive, multizentrische Studie erfolgte über einen Zeitraum von 20 Monaten. Die Bestimmung der BNP-Konzentration wurde unmittelbar bei Studieneinschluss mittels Bedside-Testing vorgenommen.Ergebnisse:In die Studie wurden 802 Patienten (83,4% Männer; Alter: 44,2 ± 10,3 Jahre) eingeschlossen. Die BNP-Konzentration (Median 11,3 pg/ml; BNP ≤ 100 pg/ml: 96,2%) korrelierte bei Patienten mit echokardiographischen Parametern einschließlich des rechtsventrikulären Durchmessers (p = 0,02) und des systolischen Pulmonalarteriendrucks (p = 0,01). Patienten mit einer BNP-Konzentration > 50 pg/ml wiesen signifikant häufiger eine kardiale Insuffizienz (p < 0,001), eine Kardiomyopathie (p < 0,001) oder eine koronare Herzerkrankung (p < 0,001) auf.Schlussfolgerung:Die Ergebnisse weisen auf eine hohe Bedeutung von BNP zur Erkennung kardialer Manifestationen bei HIV-infizierten Patienten hin. BNP kann damit zur Detektion einer kardialen Miterkrankung im Rahmen von Screeningprogrammen beitragen.AbstractBackground and Purpose:HIV-infected patients exhibit an increased rate of cardiac diseases, due to an elevated rate of cardiac risk factors and side effects of antiretroviral therapy. The aim of the present study was to analyze the impact of B-type natriuretic peptide (BNP) in this patient population.Patients and Methods:The HIV-HEART (HIV infection and HEART disease) study is a prospective and multicenter cohort study. Outpatients with a known HIV infection were included over a 20-month recruiting period. BNP values were determined by a standardized laboratory test at study inclusion.Results:802 HIV-infected patients (male: 83.4%, mean age: 44.2 ± 10.3 years) were included. The BNP concentrations (median 11.3 pg/ml; BNP ≤ 100 pg/ml: 96.2%) were associated with echocardiographic parameters and with the right ventricular diameter (p = 0.02) and the systolic pulmonary arterial pressure (p = 0.01). Patients with a BNP concentration of > 50 pg/ml had a significantly higher rate of heart failure (p < 0.001), cardiomyopathy (p < 0.001), and coronary artery disease (p < 0.001).Conclusion:The data demonstrate that BNP is suitable for the detection of cardiac disorders in HIV-infected subjects. Therefore, BNP could be an appropriate tool for a screening program for HIV-associated disorders in this patient population.


Aktuelle Neurologie | 2015

Effektivität und Kosteneffektivät von Versorgungsmanagement-Programmen bei Multipler Sklerose in Deutschland – Eine Übersichtsarbeit

Sonja Ivancevic; Lennart Weegen; L. Korff; Rebecca Jahn; Anke Walendzik; Sarah Mostardt; Jürgen Wasem; Anja Neumann

Zielsetzung: Die Multiple Sklerose (MS) ist gekennzeichnet durch ein relativ junges Erkran-kungsalter und einen chronischen Verlauf, der oftmals zu einer Behinderung und Erwerbsunfahigkeit fuhrt. Der individuell stark differierende Krankheitsverlauf benotigt eine intensive und interdisziplinare Versorgung der Patienten. Vor diesem Hintergrund ist die Erkrankung von groser volkswirtschaftlicher Bedeutung und steigendem offentlichen Interesse. Zunehmend werden Programme entwickelt, um den Versorgungsprozess leitliniengerecht zu strukturieren, uber die Sektorengrenzen hinweg zu koordinieren und dadurch den Behandlungsverlauf zu verbessern. Es stellt sich die Frage, in welcher Form Versorgungsmanagement-Programme fur die Indikation MS vorliegen sowie nach deren Effektivitat und Kosten-Effektivitat. Die vorliegende Ubersichtsarbeit gibt einen systematischen Uberblick zur Evidenzlage im deutschen Versorgungskontext. Methodik: Zur Erfassung der Anzahl sowie des Evaluationsstatus von selektivvertraglichen Programmen wurde eine empirische Befragung der 40 grosten gesetzlichen Krankenversicherungen durchgefuhrt. Daneben wurde zur Identifikation von Studien, die die Effektivitat von Versorgungsmanagement-Programmen bei Multipler Sklerose in Deutschland untersuchen, eine systematische Literaturrecherche durchgefuhrt. Ab dem Zeitraum 1990 wurde in den Literaturdatenbanken Embase und Scopus nach entsprechenden Publikationen gesucht, die basierend auf vorab festgelegten Ein- und Ausschlusskriterien einer Literaturselektion zugefuhrt wurden. Ergebnisse: Durch die Literaturrecherche konnte eine Publikation identifiziert werden, die die Effektivitat eines Versorgungsmanagement-Programms fur MS-Betroffene untersucht. Im Rahmen der Befragung der gesetzlichen Krankenversicherungen wurden insgesamt 6 Versorgungsprogramme angegeben, von denen bei 4 Programmen eine Angabe zur Evaluation der Effektivitat bzw. Kosteneffektivitat gemacht wurde. Zu der bereits uber die Literaturrecherche identifizierten Publikation konnte im Rahmen der Befragung eine weitere aktuelle Publikation ermittelt werden. Ergebnisse zur Evaluation der anderen 3 Programme sind noch nicht publiziert. Die vorliegenden Publikationen zeigen eine signifikante Reduktion von akut-stationaren Aufenthalten der im Rahmen des Versorgungsmanagement-Programms versorgten Betroffenen. Ein effektiver Einfluss auf den Grad der Behinderung sowie die Lebensqualitat der Patienten konnte nicht festgestellt werden. Schlussfolgerung: Aufgrundlage des derzeitigen Forschungsstands ist eine abschliesende Bewertung zur Effektivitat und Kosten-Effektivitat von Versorgungsmanagement-Programmen fur MS-Betroffene schwierig. Es bedarf weiterer Forschungsaktivitat zur validen Einschatzung der Effektivitat und Kosten-Effektivitat um vor dem Hintergrund knapper Ressourcen Evidenz fur die Konzeption von effizienten Versorgungsprogrammen zu schaffen.


Gesundheitswesen | 2010

Vergleichsgruppenbildung mittels Routinedaten – Notwendigkeit der Identifikation von geeigneten Matchingkriterien am Beispiel der Evaluation eines neuen Versorgungsmodells für Patienten mit Schizophrenie

D Matusiewicz; Sarah Mostardt; Juergen Wasem; Anja Neumann

Hintergrund: In der Versorgungsforschung liegt haufig ein Untersuchungsdesign ohne parallele Vergleichsgruppe zu Grunde. Hier ergibt sich die Schwierigkeit, den Effekt einer optimierten Versorgung auf die Outcomeparameter zuverlassig zu ermitteln. Daher werden immer haufiger Sekundardaten der Gesetzlichen Krankenversicherung (GKV) zur Bildung einer Vergleichsgruppe verwendet. Bewahrte Methoden zur Erreichung der Vergleichbarkeit zweier Gruppen sind dabei verschiedene Matchingverfahren. In diesem Zusammenhang mussen bei Studien mit fehlender Vergleichsgruppe im Vorfeld geeignete Kriterien im Hinblick auf den Outcomeparameter zur Vergleichsgruppenbildung ausgewahlt werden. Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist die Identifikation von Pradiktoren fur die Rehospitalisierung bei Schizophrenie-Patienten als Matchingkriterien zur Vergleichsgruppenbildung auf Basis von GKV-Routinedaten. Methoden: Anhand einer systematischen Literaturrecherche in den medizinischen Datenbanken Medline und Embase wurden Pradiktoren identifiziert, die einen wesentlichen Einfluss auf Rehospitalisierungen (Outcomeparamter bei der Evaluation eines neuen Versorgungsmodells fur Patienten mit Schizophrenie) haben. Die ermittelten Einflussfaktoren sollen als Zuordnungskriterien fur die Kontrollgruppenbildung mit der Matched-Pairs-Technik dienen. Mithilfe dieses statistischen Verfahrens sollen aus einer potentiellen Vergleichsgruppe diejenigen Patienten ausgewahlt werden, die eine bestmogliche Vergleichbarkeit mit der Interventionsgruppe aufweisen. Ergebnisse: Auf Basis der Literaturrecherche konnten in 39 eingeschlossen Publikationen insgesamt 25 Pradiktoren fur die Rehospitalisierung bei Schizophrenie identifiziert werden. Die Pradiktoren lassen sich in die folgenden sechs Gruppen einteilen: Individuelle Patientenmerkmale, Krankheitsmerkmale, Medikamente, sozio-okonomische Variablen, Verlauf in ambulanter sowie in stationarer Behandlung. Anhand dieser identifizierten Kriterien kann der Interventionsgruppe eine vergleichbare Gruppe unter weitgehendem Ausschluss von konfundierenden Faktoren zugeordnet werden. Diskussion/Schlussfolgerung: GKV-Routinedaten weisen unter Beachtung der Spezifika von Sekundardaten fur die Vergleichsgruppenbildung ein hohes Potential auf. Dabei ist eine vorgelagerte literaturgestutzte Identifikation von geeigneten Matchingkriterien notwendig. Dennoch ist zu beachten, dass Routinedaten fur die Vergleichsgruppenbildung Grenzen aufweisen, da GKV-Routinedaten primar zur Leistungsabrechnung erhoben werden und Parameter zum Krankheitsverlauf, zur Schwere der Erkrankung oder zur Lebensqualitat nicht oder nur rudimentar abgebildet sind.


Herz | 2009

Wertigkeit des Biomarkers BNP bei HIV-infizierten Patienten@@@BNP in HIV-Infected Patients

Till Neumann; Nico Reinsch; Kathrin Neuhaus; Norbert H. Brockmeyer; Anja Potthoff; Stefan Esser; Martin Hower; Anja Neumann; Sarah Mostardt; Götz Gelbrich; Raimund Erbel

BACKGROUND AND PURPOSE HIV-infected patients exhibit an increased rate of cardiac diseases, due to an elevated rate of cardiac risk factors and side effects of antiretroviral therapy. The aim of the present study was to analyze the impact of B-type natriuretic peptide (BNP) in this patient population. PATIENTS AND METHODS The HIV-HEART (HIV infection and HEART disease) study is a prospective and multicenter cohort study. Outpatients with a known HIV infection were included over a 20-month recruiting period. BNP values were determined by a standardized laboratory test at study inclusion. RESULTS 802 HIV-infected patients (male: 83.4%, mean age: 44.2 +/- 10.3 years) were included. The BNP concentrations (median 11.3 pg/ml; BNP < or = 100 pg/ml: 96.2%) were associated with echocardiographic parameters and with the right ventricular diameter (p = 0.02) and the systolic pulmonary arterial pressure (p = 0.01). Patients with a BNP concentration of > 50 pg/ml had a significantly higher rate of heart failure (p < 0.001), cardiomyopathy (p < 0.001), and coronary artery disease (p < 0.001). CONCLUSION The data demonstrate that BNP is suitable for the detection of cardiac disorders in HIV-infected subjects. Therefore, BNP could be an appropriate tool for a screening program for HIV-associated disorders in this patient population.ZusammenfassungHintergrund und Fragestellung:HIV-infizierte Personen stellen aufgrund des zunehmenden Lebensalters, eines erhöhten kardialen Risikoprofils sowie metabolischer Medikamenteneffekte eine Gruppe von Patienten mit erhöhtem Risiko für das Auftreten kardialer Erkrankungen dar. Die vorliegende Studie untersucht die Wertigkeit des Biomarkers B-Typ-natriuretisches Peptid (BNP) hinsichtlich kardialer Erkrankungen bei HIV-infizierten Patienten.Patienten und Methodik:Die vorliegenden Auswertungen basieren auf den Daten der HIV-HEART-Studie. Der Patienteneinschluss in die prospektive, multizentrische Studie erfolgte über einen Zeitraum von 20 Monaten. Die Bestimmung der BNP-Konzentration wurde unmittelbar bei Studieneinschluss mittels Bedside-Testing vorgenommen.Ergebnisse:In die Studie wurden 802 Patienten (83,4% Männer; Alter: 44,2 ± 10,3 Jahre) eingeschlossen. Die BNP-Konzentration (Median 11,3 pg/ml; BNP ≤ 100 pg/ml: 96,2%) korrelierte bei Patienten mit echokardiographischen Parametern einschließlich des rechtsventrikulären Durchmessers (p = 0,02) und des systolischen Pulmonalarteriendrucks (p = 0,01). Patienten mit einer BNP-Konzentration > 50 pg/ml wiesen signifikant häufiger eine kardiale Insuffizienz (p < 0,001), eine Kardiomyopathie (p < 0,001) oder eine koronare Herzerkrankung (p < 0,001) auf.Schlussfolgerung:Die Ergebnisse weisen auf eine hohe Bedeutung von BNP zur Erkennung kardialer Manifestationen bei HIV-infizierten Patienten hin. BNP kann damit zur Detektion einer kardialen Miterkrankung im Rahmen von Screeningprogrammen beitragen.AbstractBackground and Purpose:HIV-infected patients exhibit an increased rate of cardiac diseases, due to an elevated rate of cardiac risk factors and side effects of antiretroviral therapy. The aim of the present study was to analyze the impact of B-type natriuretic peptide (BNP) in this patient population.Patients and Methods:The HIV-HEART (HIV infection and HEART disease) study is a prospective and multicenter cohort study. Outpatients with a known HIV infection were included over a 20-month recruiting period. BNP values were determined by a standardized laboratory test at study inclusion.Results:802 HIV-infected patients (male: 83.4%, mean age: 44.2 ± 10.3 years) were included. The BNP concentrations (median 11.3 pg/ml; BNP ≤ 100 pg/ml: 96.2%) were associated with echocardiographic parameters and with the right ventricular diameter (p = 0.02) and the systolic pulmonary arterial pressure (p = 0.01). Patients with a BNP concentration of > 50 pg/ml had a significantly higher rate of heart failure (p < 0.001), cardiomyopathy (p < 0.001), and coronary artery disease (p < 0.001).Conclusion:The data demonstrate that BNP is suitable for the detection of cardiac disorders in HIV-infected subjects. Therefore, BNP could be an appropriate tool for a screening program for HIV-associated disorders in this patient population.


European Journal of Health Economics | 2013

Cost of HIV and determinants of health care costs in HIV-positive patients in Germany: results of the DAGNÄ K3A Study

Sarah Mostardt; Nikola Hanhoff; Juergen Wasem; Armin Goetzenich; Knud Schewe; Eva Wolf; Christoph Mayr; Hans Jaeger; Holger Pfaff; Stephan Dupke; Anja Neumann

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