Susanne Kuhnt
Leipzig University
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Featured researches published by Susanne Kuhnt.
British Journal of Cancer | 2009
Susanne Singer; Susanne Kuhnt; Heide Götze; Johann Hauss; Andreas Hinz; A Liebmann; O. Krauß; Lehmann A; Reinhold Schwarz
The aim of this study was to determine optimal cutoff scores for the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) when used in evaluating cancer patients in acute care. A total of 689 cancer patients were assessed during their first days of in-patient treatment, using the structured clinical interview for DSM and the HADS. Statistical analysis was performed using ROC curves. A total of 222 patients (32%) had a mental disorder. The area under the curve was the best in the total scale of the HADS, namely 0.73. With a score of ⩾13, it is possible to detect 76% of the cases with a specificity of .60, whereas 95% of the cases can be detected with a score of ⩾6 (specificity 0.21). With scores of ⩾16 and ⩾22, recommended by the test authors for primary care, only 59 and 30% of the comorbid cancer patients are indicated. Lower HADS cutoff scores when preferable when evaluating cancer patients than are recommended for use in primary care. When using HADS in clinical practice and epidemiological studies, it is important to decide whether, for the task at hand, high detection rates of affected patients or low misclassification rates are more important.
Onkologie | 2009
Susanne Kuhnt; Jochen Ernst; Susanne Singer; Jens Ulrich Rüffer; Rolf-Dieter Kortmann; Jens-Uwe Stolzenburg; Reinhold Schwarz
Background: The aim of this study was to determine the prevalence and influencing factors of fatigue in cancer survivors. Patients and Methods: 646 cancer survivors completed the Multidimensional Fatigue Inventory (MFI-20), in addition to the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS), the Quality Of Life questionnaire EORTC QLQ-C30 (European Organization for Research and Treatment of Cancer QLQ-C30), the subscale ‘social support’ of the Functional Assessment of Cancer Therapy Scale (FACT), the Perceived Adjustment to Chronic Illness Scale (PACIS), and a questionnaire containing items on demographic and clinical data. Results: 36% of cancer survivors suffer from moderate, 12% from severe fatigue. Fatigue was significantly associated with depression, anxiety, sleep difficulties, adjustment to the illness, pain, dyspnoea, age, lacking social support, and sex. Other socio-demographic, cancer-related, and treatment-related factors had no influence on fatigue. Conclusion: Fatigue in cancer survivors is strongly linked to physical and psychological aspects.
British Journal of Cancer | 2011
Susanne Singer; Susanne Kuhnt; Rüdiger Zwerenz; K Eckert; Dirk Hofmeister; Andreas Dietz; J Giesinger; Johann Hauss; Kirsten Papsdorf; Susanne Briest; Anna Brown
Background:The aim of this longitudinal study was to determine age- and sex-standardised prevalence rates of cancer-related fatigue in different groups of patients.Methods:This was a prospective study in a cohort of N=1494 cancer patients investigating fatigue at three time points t1–t3 (t1: admission to hospital, t2: discharge, t3: half a year after t1). Fatigue was measured with the Multidimensional Fatigue Inventory. Age- and sex-adjusted norms were derived from a representative community sample of N=2037, using a cutoff at the 75th percentile.Results:At admission to the hospital, 32% of the patients were classified as fatigued. At discharge, the overall prevalence rate was 40%, and at half a year after t1, prevalence was 34%. Fatigue prevalence rates differed according to tumour stage, site, age, and sex of the patients.Conclusion:The prevalence rates provided by this study can be used for the planning of research and clinical routine.
Psychotherapy and Psychosomatics | 2016
Susanne Kuhnt; Elmar Brähler; Hermann Faller; Martin Härter; Monika Keller; Holger Schulz; Karl Wegscheider; Joachim Weis; Anna Boehncke; Bianca Hund; Katrin Reuter; Matthias Richard; Susanne Sehner; Hans-Ulrich Wittchen; Uwe Koch; Anja Mehnert
Background: Psychological problems are common in cancer patients. For the purpose of planning psycho-oncological interventions and services tailored to the specific needs of different cancer patient populations, it is necessary to know to what extent psychological problems meet the criteria of mental disorders. The purpose of this study was to estimate the 12-month and lifetime prevalence rates of mental disorders in cancer patients. Methods: A representative sample of patients with different tumour entities and tumour stages (n = 2,141) in outpatient, inpatient and rehabilitation settings underwent the standardized computer-assisted Composite International Diagnostic Interview for mental disorders adapted for cancer patients (CIDI-O). Results: The overall 12-month prevalence for any mental disorder was 39.4% (95% CI: 37.3-41.5), that for anxiety disorders was 15.8% (95% CI: 14.4-17.4), 12.5% (95% CI: 11.3-14.0) for mood disorders, 9.5% (95% CI: 8.3-10.9) for somatoform disorders, 7.3% (95% CI: 6.2-8.5) for nicotine dependence, 3.7% (95% CI: 3.0-4.6) for disorders due to general medical condition, and 1.1% (95% CI: 0.7-1.6) for alcohol abuse or dependence. Lifetime prevalence for any mental disorder was 56.3% (95% CI 54.1-58.6), that for anxiety disorders was 24.1% (95% CI: 22.3-25.9), 20.5% (95% CI: 18.9-22.3) for mood disorders, 19.9% (95% CI: 18.3-21.7) for somatoform disorders, 18.2% (95% CI: 16.6-20.0) for nicotine dependence, 6.4% (95% CI: 5.4-7.6) for alcohol abuse or dependence, 4.6% (95% CI: 3.8-5.6) for disorders due to general medical condition, and 0.2% (95% CI: 0.1-0.6) for eating disorders. Conclusions: Mental disorders are highly prevalent in cancer patients, indicating the need for provision of continuous psycho-oncological support from inpatient to outpatient care, leading to an appropriate allocation of direct personnel and other resources.
BMC Cancer | 2012
Rüdiger Zwerenz; Manfred E. Beutel; Barbara H. Imruck; Jörg Wiltink; Antje Haselbacher; Christian Ruckes; Heinz Schmidberger; Gerald Hoffmann; Marcus Schmidt; U. Köhler; Dagmar Langanke; Rolf-Dieter Kortmann; Susanne Kuhnt; Gregor Weißflog; Yvette Barthel; Katja Leuteritz; Elmar Brähler
BackgroundThere is a lack of psychotherapeutic trials of treatments of comorbid depression in cancer patients. Our study determines the efficacy of a manualized short-term psychodynamic psychotherapy and predictors of outcome by personality and quality of the therapeutic relationship.Methods/designEligible breast cancer patients with comorbid depression are assigned to short-term psychodynamic psychotherapy (up to 20 + 5 sessions) or to treatment as usual (augmented by recommendation for counseling center and physician information). We plan to recruit a total of 180 patients (90 per arm) in two centers. Assessments are conducted pretreatment, after 6 (treatment termination) and 12 months (follow-up). The primary outcome measures are reduction of the depression score in the Hospital Anxiety and Depression Scale and remission of depression as assessed by means of the Structured Clinical Interview for DSM IV Disorders by independent, blinded assessors at treatment termination. Secondary outcomes refer to quality of life.DiscussionWe investigate the efficacy of short-term psychodynamic psychotherapy in acute care and we aim to identify predictors for acceptance and success of treatment.Trial registrationISRCTN96793588
Gesundheitswesen | 2016
Susanne Kuhnt; Anja Mehnert; Jürgen M. Giesler; Tanja Faust; Joachim Weis; Jochen Ernst
BACKGROUND The psychosocial outpatient care of cancer patients and their families is a central element of oncological care. To date, the provision of care to this group is very heterogeneous in terms of the spectrum of services offered and quality of care. The aim of this study was to develop a multidimensional classification of quality standards for psychosocial outpatient cancer counseling. METHOD We conducted a study using the Delphi method. 97 experts from more than 10 different fields of action or institutional contexts (e. g. mental health care professionals, cancer societies, self-help groups) were included in 3 rounds of Delphi assessment. Finally, 134 single criteria within 9 quality areas (e. g. staff, range of services, documentation) were generated and evaluated for their relevance, clarity, comprehensiveness and level of obligation. RESULT A total of 119 individual criteria (88.8%) achieved consensus within the 3 Delphi rounds. Hereof, 94 were basic criteria (79%) and 25 optional criteria (21%). The highest number of individual criteria referred to the service spectrum (26 individual criteria), documentation (21) as well as staff and accessibility (16 each). Fifteen criteria (11.2%) achieved no consensus and were removed. CONCLUSION For the first time, criteria for assessing the quality of psychosocial outpatient cancer counseling with expert consensus are available, facilitating the evaluation of psychosocial outpatient cancer counseling.
Onkologie | 2009
Susanne Kuhnt; Antje Lehmann
Im Schwerpunkt «Psychosoziale Onkologie» sind zahlreiche Forschungsprojekte bearbeitet worden, in deren Rahmen die Auswirkungen von Krebserkrankungen auf die Lebenssituation und die psychosoziale Lage der Patienten und ihrer Angehörigen untersucht wurden. Im Fokus standen die Erkennung von psychosozialen Problemen infolge von Krebserkrankungen, die psychoonkologische Versorgung im Krankenhaus, Patientenorientierung, die Arzt-Patienten-Beziehung, tumorbedingte Fatigue, kunstbzw. psychotherapeutische Interventionen und vieles mehr. Ein besonderes Anliegen von Professor Reinhold Schwarz war es, dass psychoonkologische Forschung eng an den Versorgungsaufgaben und -herausforderungen orientiert ist und die psychosoziale Betreuung von Krebspatienten und Angehörigen sich deren Befunde nutzbar macht. 1999 gründete er die «Psychosoziale Beratungsstelle für Tumorpatienten und Angehörige in Leipzig», die seither Entscheidendes für die psychosoziale Versorgung der Betroffenen in der Region leistet. Professor Schwarz setzte sich dafür ein, dass psychoonkologische Versorgung auf hohem Qualitätsniveau durchgeführt wird. So initiierte er die erste AWMF-S1-Leitlinie für ambulante psychosoziale Krebsberatungsstellen mit. Auch brachte er die Integration der Psychosozialen Onkologie in den Behandlungsverbund voran, die aber bis heute noch nicht umfassend verwirklicht ist. Schon frühzeitig war ihm, dem Mitbegründer der WPO e.V. (Weiterbildung Psychosoziale Onkologie), die Vermittlung spezifizierter Kenntnisse auf dem Gebiet der Psychoonkologie wichtig. Sein kürzlich erschienenes Buch «Einführung Psychosoziale Onkologie» stellt Stellenwert und Aufgaben der Psychoonkologie zusammenfassend dar (Schwarz und Singer, 2008). Professor Schwarz hat sich in den vielen Jahren seiner beruflichen Tätigkeit mit ganzer Kraft und unermüdlichem Engagement für seine Anliegen eingesetzt. Es ist ihm gelungen, mit seinem breit gefächerten Interesse und seiner Offenheit für neue Ideen, seiner Persönlichkeit und seiner Begeisterungsfähigkeit junge Kollegen für die Psychosoziale Onkologie zu gewinnen. Mit seinem umfangreichen Wissen, seinen Anregungen und Ideen inspirierte und unterstützte er seine Mitarbeiter. Allen akademischen Hierarchien zum Trotz war er seinen Mitarbeitern nahe, stand ihnen mit Rat zur Seite, leitete sie in ihrer Forschungstätigkeit an und gewährte ihnen großen Freiraum für eigenverantwortliche Tätigkeit und Entwicklung. Seine Mitarbeiter fanden bei ihm einen guten Zuhörer und genossen seine Wertschätzung. Sein Tod hinterlässt eine große Lücke. Wir haben seine Art zu arbeiten sehr geschätzt und empfinden es als unser Anliegen, sein Lebenswerk und die Dinge, die ihm am Herzen lagen, in seinem Sinne fortzuführen und weiter zu entwickeln. Am 20.11.2008 verstarb unerwartet und für uns alle unfassbar Professor Reinhold Schwarz, Leiter der Abteilung Sozialmedizin der Universität Leipzig. Mit ihm verlieren wir nicht nur einen der führenden Psychoonkologen in Deutschland sondern auch einen Menschen, der uns sehr wichtig geworden ist. Professor Reinhold Schwarz studierte in Marburg, München, Mannheim, Heidelberg und London Medizin und Gesellschaftswissenschaften. 1972 erhielt er den Grad des Doktors der Medizin. Seine psychotherapeutische und psychoanalytische Weiterbildung schloss er 1981 am Heidelberger Institut für Psychoanalyse und Psychotherapie ab. 1988 erhielt er die Zusatzbezeichnung «Sozialmedizin», 1995 die Gebietsbezeichnung «Psychotherapeutische Medizin». Sein breites Interesse führte dazu, dass er sich als liberaler Intellektueller auch sozialpsychologischen Fragestellungen, beispielsweise Konformität und Gefahren für die freie Meinungsäußerung, widmete. Professor Reinhold Schwarz war ein Wegbereiter der Psychoonkologie. 1981 bis 1984 arbeitete er am Modellprojekt der Deutschen Krebshilfe e.V. «Psychosoziale Nachsorgeeinrichtung und Fortbildungsseminar» an der Universitätsklinik Heidelberg und leitete diese Einrichtung von 1984 bis 1997. Er habilitierte sich mit dem Forschungsthema «Psychoätiologie von Krebserkrankungen» und zeigte, dass eine spezifische Krebspersönlichkeit bzw. psychologische Verursachung von Krebs nicht belegbar ist. Damit trug er erheblich zur Entstigmatisierung von Krebspatienten als eigene Verursacher ihrer Erkrankung bei. 1992 wurde ihm für seine Habilitationsarbeit der Römer-Preis des Deutschen Kollegiums für Psychosomatische Medizin verliehen. Er engagierte sich in einer Vielzahl von Fachgesellschaften, war langjähriger Leiter der Arbeitsgemeinschaft Psychoonkologie (PSO) in der Deutschen Krebsgesellschaft, 2. Vorsitzender der Deutsche-Fatigue-Gesellschaft (DFaG) und wirkte kurz vor seinem Tod an der Gründung der Bundesarbeitsgemeinschaft für ambulante psychosoziale Krebsberatung (BAK) mit. Als Mitbegründer der Europäischen Gesellschaft für Psychoonkologie arbeitete er in der europäischen Forschungsgruppe Lebensqualität (EORTC) mit. Im Jahr 1998 wurde Reinhold Schwarz auf den Lehrstuhl Sozialmedizin der Universität Leipzig berufen, den er bis zu seinem Tode innehatte. Zur Bilanz seines 10-jährigen Wirkens in Leipzig gehört der Aufbau eines Zentrums psychoonkologischer Forschung und Versorgung und die Gründung des Fördervereins «Leben mit Handicaps e.V.» Der Ausbau der Forschung zum Schwerpunkt Lebensumstände von Menschen mit Behinderungen, zu gesellschaftlich brisanten Themen oder zu Fragen der psychoanalytischen Ausund Weiterbildung gehört ebenfalls zu seinen Verdiensten.
Psycho-oncology | 2011
Jochen Ernst; Susanne Kuhnt; Andreas Schwarzer; Ali Aldaoud; Dietger Niederwieser; Luisa Mantovani-Löffler; Doris Kuchenbecker; Christina Schröder
Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie | 2013
Frank Vitinius; Bernd Sonntag; Yvette Barthel; Barbara Brennfleck; Susanne Kuhnt; Andreas Werner; Götz Schönefuß; Andrea Petermann-Meyer; Susanne Gutberlet; Barbara Stein; Wolfgang Söllner; Johannes Kruse; Monika Keller
Gynecologic Oncology | 2010
Susanne Singer; Susanne Kuhnt; Azadeh Momenghalibaf; Claudia Stuhr; Ute Dimmel-Hennersdorf; U. Köhler; Jens Einenkel