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Dive into the research topics where T. K. Helmberger is active.

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Featured researches published by T. K. Helmberger.


Digestion | 2007

Liver resection or combined chemoembolization and radiofrequency ablation improve survival in patients with hepatocellular carcinoma

T. K. Helmberger; Selin Dogan; Gundula Straub; Angelika Schrader; Christoph Jüngst; Maximilian F. Reiser; T. Waggershauser; Tobias F. Jakobs; Ralf-Thorsten Hoffmann; F. Löhe; Christian Graeb; Horst-Günter Rau; Rolf Schauer; Karl-Walter Jauch; Wolfgang H. Caselmann; Burkhard Göke; Dieter Jüngst

Background/Aims: To evaluate the long-term outcome of surgical and non-surgical local treatments of patients with hepatocellular carcinoma (HCC). Methods: We stratified a cohort of 278 HCC patients using six independent predictors of survival according to the Vienna survival model for HCC (VISUM-HCC). Results: Prior to therapy, 224 HCC patients presented with VISUM stage 1 (median survival 18 months) while 29 patients were classified as VISUM stage 2 (median survival 4 months) and 25 patients as VISUM stage 3 (median survival 3 months). A highly significant (p < 0.001) improved survival time was observed in VISUM stage 1 patients treated with liver resection (n = 52; median survival 37 months) or chemoembolization (TACE) and subsequent radiofrequency ablation (RFA) (n = 44; median survival 45 months) as compared to patients receiving chemoembolization alone (n = 107; median survival 13 months) or patients treated by tamoxifen only (n = 21; median survival 6 months). Chemoembolization alone significantly (p ≤ 0.004) improved survival time in VISUM stage 1–2 patients but not (p = 0.341) in VISUM stage 3 patients in comparison to those treated by tamoxifen. Conclusion: Both liver resection or combined chemoembolization and RFA improve markedly the survival of patients with HCC.


Radiologe | 2007

Entwicklungen und Perspektiven radioablativer Verfahren

Tobias F. Jakobs; Ralf-Thorsten Hoffmann; Klaus Tatsch; C. Trumm; M. Reiser; T. K. Helmberger

ZusammenfassungDie viel versprechenden Ergebnisse der Radioembolisation beim hepatozellulären Karzinom und hepatischen Metastasen des kolorektalen Karzinoms können als Hinweis darauf gewertet werden, dass dieses Therapieverfahren auch beim hepatisch metastasierten Mammakarzinom und bei neuroendokrinen Tumoren erfolgreich sein könnten. Die Kombination von 90Yttrium-Mikrosphären mit strahlensensibilisierenden Substanzen oder auch Wachstumsinhibitoren bietet weitere Möglichkeiten, die Radioembolisation im Verbund mit modernen chemotherapeutischen Konzepten zu testen. Weiterer Bedarf an randomisierten Studien besteht beim hepatozellulären Karzinom für den Vergleich der 90Yttrium-Radioembolisation mit der transarteriellen Chemoembolisation, Embolisation ohne Chemotherapeutikum, Applikation von „drug-eluting beads“ und rein supportiver Behandlung. Ein weiteres potenzielles Forschungsgebiet ist neben der Anwendung der Radioembolisation bei extrahepatischen Tumoren die Ermittlung der Lebensqualität in randomisierten Studien im Vergleich zu systemischen Chemotherapien mit oder ohne perkutane Bestrahlungstherapien.AbstractThe encouraging preliminary results of radioembolization therapy in hepatocellular carcinoma and liver metastases from colorectal cancer have suggested that this mode of therapy could also be successful in breast and neuroendocrine metastases from colorectal cancer. 90Yttrium microspheres in combination with radiosensitizing agents and growth factor inhibitors present opportunities to evaluate its application in combinatorial treatment paradigms with modern chemotherapy regimens. Other randomized trials are needed in hepatocellular carcinoma, to compare radioembolization with 90yttrium against transarterial chemoembolization, bland embolization, drug-eluting beads, and best supportive care. A further potential research area besides the application of radioembolization for extrahepatic tumors is the determination of quality of life in randomized studies comparing radioembolization with systemic chemotherapy regimens with or without percutaneous radiation therapies.The encouraging preliminary results of radioembolization therapy in hepatocellular carcinoma and liver metastases from colorectal cancer have suggested that this mode of therapy could also be successful in breast and neuroendocrine metastases from colorectal cancer. (90)Yttrium microspheres in combination with radiosensitizing agents and growth factor inhibitors present opportunities to evaluate its application in combinatorial treatment paradigms with modern chemotherapy regimens. Other randomized trials are needed in hepatocellular carcinoma, to compare radioembolization with (90)yttrium against transarterial chemoembolization, bland embolization, drug-eluting beads, and best supportive care. A further potential research area besides the application of radioembolization for extrahepatic tumors is the determination of quality of life in randomized studies comparing radioembolization with systemic chemotherapy regimens with or without percutaneous radiation therapies.


Radiologe | 2007

Developments and perspectives in radioablative techniques

Tobias F. Jakobs; Ralf-Thorsten Hoffmann; Klaus Tatsch; C. Trumm; M. Reiser; T. K. Helmberger

ZusammenfassungDie viel versprechenden Ergebnisse der Radioembolisation beim hepatozellulären Karzinom und hepatischen Metastasen des kolorektalen Karzinoms können als Hinweis darauf gewertet werden, dass dieses Therapieverfahren auch beim hepatisch metastasierten Mammakarzinom und bei neuroendokrinen Tumoren erfolgreich sein könnten. Die Kombination von 90Yttrium-Mikrosphären mit strahlensensibilisierenden Substanzen oder auch Wachstumsinhibitoren bietet weitere Möglichkeiten, die Radioembolisation im Verbund mit modernen chemotherapeutischen Konzepten zu testen. Weiterer Bedarf an randomisierten Studien besteht beim hepatozellulären Karzinom für den Vergleich der 90Yttrium-Radioembolisation mit der transarteriellen Chemoembolisation, Embolisation ohne Chemotherapeutikum, Applikation von „drug-eluting beads“ und rein supportiver Behandlung. Ein weiteres potenzielles Forschungsgebiet ist neben der Anwendung der Radioembolisation bei extrahepatischen Tumoren die Ermittlung der Lebensqualität in randomisierten Studien im Vergleich zu systemischen Chemotherapien mit oder ohne perkutane Bestrahlungstherapien.AbstractThe encouraging preliminary results of radioembolization therapy in hepatocellular carcinoma and liver metastases from colorectal cancer have suggested that this mode of therapy could also be successful in breast and neuroendocrine metastases from colorectal cancer. 90Yttrium microspheres in combination with radiosensitizing agents and growth factor inhibitors present opportunities to evaluate its application in combinatorial treatment paradigms with modern chemotherapy regimens. Other randomized trials are needed in hepatocellular carcinoma, to compare radioembolization with 90yttrium against transarterial chemoembolization, bland embolization, drug-eluting beads, and best supportive care. A further potential research area besides the application of radioembolization for extrahepatic tumors is the determination of quality of life in randomized studies comparing radioembolization with systemic chemotherapy regimens with or without percutaneous radiation therapies.The encouraging preliminary results of radioembolization therapy in hepatocellular carcinoma and liver metastases from colorectal cancer have suggested that this mode of therapy could also be successful in breast and neuroendocrine metastases from colorectal cancer. (90)Yttrium microspheres in combination with radiosensitizing agents and growth factor inhibitors present opportunities to evaluate its application in combinatorial treatment paradigms with modern chemotherapy regimens. Other randomized trials are needed in hepatocellular carcinoma, to compare radioembolization with (90)yttrium against transarterial chemoembolization, bland embolization, drug-eluting beads, and best supportive care. A further potential research area besides the application of radioembolization for extrahepatic tumors is the determination of quality of life in randomized studies comparing radioembolization with systemic chemotherapy regimens with or without percutaneous radiation therapies.


Radiologe | 2004

RFA of bone and soft tissue tumors

Tobias F. Jakobs; Ralf-Thorsten Hoffmann; C. Vick; A. Wallnöfer; M. Reiser; T. K. Helmberger

ZusammenfassungDie Radiofrequenzablation (RFA) von primären oder sekundären Lebertumoren ist eine vielversprechende und sich schnell weiterentwickelnde Technik, die sich in den letzten Jahren bei der Behandlung von Lebermalignomen zunehmend etabliert hat. Während die RFA schon seit längerem erfolgreich für die Behandlung von Osteoidosteomen eingesetzt wird, findet sie ein neues Einsatzgebiet in der minimal-invasiven Therapie fokal begrenzter, maligner Tumoren des Knochens und der Weichteile. Technik, Indikationen, Komplikationen und erste Ergebnisse der RFA von Knochen- und Weichteiltumoren werden vorgestellt.Die Indikation zur RFA von ossären Metastasen oder Weichteiltumoren muss sehr sorgfältig und kritisch gestellt werden. Bei Patienten mit metastasierter Tumorerkrankung und Versagen bzw. schlechtem Ansprechen der systemischen Chemotherapie oder der Bestrahlung wird die Frage nach alternativen, palliativen Therapiekonzepten aufgeworfen. Die RFA kann in diesem selektionierten Patientenkollektiv meist bei geringer Morbidität signifikant zur Verbesserung der Lebensqualität beitragen. Dabei ist die RFA von ossären Metastasen oder Weichteiltumoren meist als ein palliatives Therapiekonzept anzusehen. Eigene Erfahrungen und Mitteilungen in der aktuellen Literatur belegen signifikante Erfolge bei der Verbesserung der Lebensqualität der behandelten Patienten.Aufgrund ihres hohen technischen und klinischen Erfolgs und niedrigen Komplikationsrate kann die RFA deshalb als minimal-invasive, palliative Behandlungsalternative bei Patienten gelten, die chirurgisch nicht behandelt werden können oder die auf eine systemische Chemotherapie nicht ansprechen.AbstractRadiofrequency ablation (RFA) of primary and secondary liver malignancies is a promising and rapidly evolving technique, which increasingly gains importance. A new field of RFA is the minimal invasive therapy of osseous and soft tissue tumors. In the management of osteoid-osteoma, RFA is a well established treatment option. Basic principles, indications, complications and results of RFA will be presented.A careful evaluation of indications for RFA in osseous or soft tissue neoplasms is mandatory. In patients who are neither candidates for surgical tumor resection nor respond to chemotherapy, there is a need for alternative treatment options. In these preselected patients a substantial improvement in quality of life with low associated morbidity can be provided by RFA.In malignancies of bone and soft-tissue tumors, RFA is a palliative treatment option. Therefore, the results can not be compared to those of surgical resection or chemotherapy which essentially are employed with curative intention. Our own experiences as well as data published in the literature indicate that RFA is a helpful tool in preserving patient’s quality of life.The high technical and clinical success together with a low complication rate makes RFA of osseous and soft tissue neoplasms a valuable supportive tool for patients not referable for surgery or systemic therapy.


Radiologe | 2004

[Radiofrequency ablation of lung tumors and -metastases].

Ralf-Thorsten Hoffmann; Tobias F. Jakobs; M. Reiser; T. K. Helmberger

ZusammenfassungZielsetzungDie Radiofrequenzablation (RFA) wird zunehmend bei Tumoren außerhalb der Leber eingesetzt. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, eigene Ergebnisse bei der Behandlung von Lungentumoren mit bislang zu diesem Thema erschienenen Publikationen zu vergleichen.Material und MethodenInnerhalb von 18xa0Monaten wurden an unserem Institut 16xa0Patienten mit Lungentumoren mittels RFA behandelt, davon 8 im Rahmen einer internationalen Multicenterstudie. Für diesen Artikel wurden unsere mit den Ergebnissen verglichen, die in seit 1995 erschienen Publikationen beschrieben wurden.ErgebnisseBei 8 von uns außerhalb der Studie behandelten Patienten traten während des Beobachtungszeitraums von bis zu 15xa0Monaten 2 Tumorrezidive auf, wogegen 6xa0Patienten rezidivfrei blieben. Lee et al. berichten über 30xa0Patienten, von denen nur 10 in kurativer Intention behandelt wurden. 8 dieser 10xa0Patienten waren nach einem Jahr rezidivfrei. Steinke et al. untersuchten 24xa0Patienten mit Lungenmetastasen kolorektaler Karzinome, von denen 19xa0Patienten mit insgesamt 41 Läsionen über ein Jahr beobachtet wurden, wobei es nur bei 8 der 41 Läsionen zu einem Tumorrezidiv kam. Die von Lencioni et al. präsentierten Zwischenergebnisse der oben genannten Multicenterstudie zeigen eine Tumorkontrolle bei 77 von 84xa0Patienten nach 6xa0Monaten und eine Rezidivfreiheit bei allen 26 der über ein Jahr nachverfolgten Patienten.DiskussionDie Ergebnisse mit einem Jahr Beobachtungszeitraum sprechen dafür, dass die RFA für Tumoren, die kleiner als 3xa0cm sind, eine Therapiealternative zur klassischen chirurgischen Behandlung sein könnte, bei deutlich geringerer Morbidität und Mortalität. Für eine definitive Bewertung müssen aber die Ergebnisse längerfristiger Studien abgewartet werden.AbstractBackground and purposeRadiofrequency ablation is increasingly used to treat tumors “beyond the liver”. The aim of this article is to perform a structured and critical review of the current literature concerning RFA of the lung and to compare these results with our own experience.Material and methods16xa0patients with tumors or metastases of the lung were treated in our institution within 18xa0months. 8 of these 16xa0patients were treated in a multicenter trial. For this article we compared our results to the results of all publications concerning RFA of the lung since 1995.Results8 of our 16xa0patients were not included in the international multicenter trial and were followed-up at least 15xa0months. Within this observation period, 2 of 8xa0patients had recurrence of the tumors while in 6xa0patients no recurrence was detected. Lee et al. published a study with 30xa0patients. In 10 of these 30xa0patients RFA was performed in a curative intention with a therapeutical success in 8 of 10xa0patients after one year.DiscussionRadiofrequency ablation of lung tumors smaller than 3xa0cm appears to be an alternative to surgical removal. Moreover, RFA offers a higher quality of life for the patients due to a low morbidity and mortality. However, more studies with longer observation periods are necessary for a definite conclusions.


Radiologe | 2013

[Computed tomography guidance: fluoroscopy and more].

Philipp M. Paprottka; T. K. Helmberger; M. Reiser; C. Trumm

Although ultrasound and magnetic resonance imaging are competitive imaging modalities for the guidance of needle-based interventions, computed tomography (CT) is the only modality suitable for image-guided interventions in all regions of the body, including the lungs and bone. The ongoing technical development of CT involves accelerated image acquisition, significantly improved spatial resolution, CT scanners with an extended gantry diameter, acceleration of the procedure through joystick control of relevant functions of interventional CT by the interventional radiologist and tube current modulation to protect the hands of the examiner and radiosensitive organs of the patient. CT fluoroscopy can be used as a real-time method (the intervention is monitored under continuous CT fluoroscopy) or as a quick check method (repeated acquisitions of individual CT fluoroscopic images after each change of needle or table position). For the two approaches, multislice CT fluoroscopy (MSCTF) technique with wide detectors is particularly useful because even in the case of needle deviation from the center slice the needle tip is simultaneously visualised in the neighboring slices. With the aid of this technique a precise placement of interventional devices is possible even in angled access routes and in the presence of pronounced respiratory organ movements. As the reduction of CT fluoroscopy time significantly reduces radiation exposure for the patient and staff, the combination of a quick check technique and a low milliampere technique with multislice CT fluoroscopy devices is advantageous.


Radiologe | 2007

Interventionelle Onkologie bei Lungentumoren

Ralf-Thorsten Hoffmann; Tobias F. Jakobs; Alexander Muacevic; C. Trumm; T. K. Helmberger; M. Reiser

ZusammenfassungPrimäre und sekundäre Lungentumoren sind die häufigste Krebstodesursache bei Männern und die zweithäufigste bei Frauen. Die chirurgische Therapie der Tumoren galt bislang als Goldstandard und einzige potenziell kurative Therapieoption mit einer signifikanten Lebenszeitverlängerung. Die perkutane Radiofrequenzablation (RFA) hat während des letzten Jahrzehnts eine zunehmend größere Bedeutung in der Therapie von Lebertumoren in kurativer Intention bekommen, weshalb die Indikationen zunehmend auf andere Organe, wie z.xa0B. die Lunge, ausgedehnt wurde. Seit den ersten Fallbeschreibungen hat die Anzahl der wissenschaftlichen Publikationen zu diesem Thema deutlich zugenommen. Ziel des Artikels ist es daher, neben einem kurzen Ausblick auf die sich neu ergebenden Möglichkeit der Cyberknife-Radiochirurgie, v.xa0a. die Indikationen für die RFA und deren Technik zu beschreiben, die ideale Methode für das follow-up zu hinterfragen, mögliche Komplikationen der Therapie aufzuzeigen und die aktuellen Ergebnisse nach RFA primärer und sekundärer Lungentumoren zu beschreiben. Außerdem wird kurz auf die Wertigkeit der Kombination der RFA mit anderen Therapieformen (v.xa0a. Strahlen- und Chemotherapie) eingegangen.AbstractLung tumors and pulmonary metastases together are the most common cause of cancer-related death in men and the second most frequent in women. Up to now, surgical resection has remained the gold standard in the treatment of pulmonary tumors, being the only treatment option that was potentially curative and offered the possibility of a significant increase in life expectancy after successful therapy.Over the past decade, percutaneous radiofrequency ablation (RFA) has gained worldwide acceptance in the treatment of primary and secondary tumors of the liver with curative intent, so that indications for RFA have been extended to embrace tumors in other organs, e.g. the lung. Since the first case results were described, the number of publications dealing with the treatment of lung tumors using thermal ablative therapies has increased significantly. The aims of the present article are to give a short overview of emerging therapies such as cyberknife surgery and also, especially, to describe the indications for and technique of RFA, to discuss the ideal method of follow-up, and to highlight possible complications of the therapy and the current results of RFA of primary and secondary lung tumors. In addition, the value of combining RFA with other therapy modes (especially chemotherapy and radiation therapy)is briefly treated.


Radiologe | 2007

Interventional oncology for lung tumors

Ralf-Thorsten Hoffmann; Tobias F. Jakobs; Alexander Muacevic; C. Trumm; T. K. Helmberger; M. Reiser

ZusammenfassungPrimäre und sekundäre Lungentumoren sind die häufigste Krebstodesursache bei Männern und die zweithäufigste bei Frauen. Die chirurgische Therapie der Tumoren galt bislang als Goldstandard und einzige potenziell kurative Therapieoption mit einer signifikanten Lebenszeitverlängerung. Die perkutane Radiofrequenzablation (RFA) hat während des letzten Jahrzehnts eine zunehmend größere Bedeutung in der Therapie von Lebertumoren in kurativer Intention bekommen, weshalb die Indikationen zunehmend auf andere Organe, wie z.xa0B. die Lunge, ausgedehnt wurde. Seit den ersten Fallbeschreibungen hat die Anzahl der wissenschaftlichen Publikationen zu diesem Thema deutlich zugenommen. Ziel des Artikels ist es daher, neben einem kurzen Ausblick auf die sich neu ergebenden Möglichkeit der Cyberknife-Radiochirurgie, v.xa0a. die Indikationen für die RFA und deren Technik zu beschreiben, die ideale Methode für das follow-up zu hinterfragen, mögliche Komplikationen der Therapie aufzuzeigen und die aktuellen Ergebnisse nach RFA primärer und sekundärer Lungentumoren zu beschreiben. Außerdem wird kurz auf die Wertigkeit der Kombination der RFA mit anderen Therapieformen (v.xa0a. Strahlen- und Chemotherapie) eingegangen.AbstractLung tumors and pulmonary metastases together are the most common cause of cancer-related death in men and the second most frequent in women. Up to now, surgical resection has remained the gold standard in the treatment of pulmonary tumors, being the only treatment option that was potentially curative and offered the possibility of a significant increase in life expectancy after successful therapy.Over the past decade, percutaneous radiofrequency ablation (RFA) has gained worldwide acceptance in the treatment of primary and secondary tumors of the liver with curative intent, so that indications for RFA have been extended to embrace tumors in other organs, e.g. the lung. Since the first case results were described, the number of publications dealing with the treatment of lung tumors using thermal ablative therapies has increased significantly. The aims of the present article are to give a short overview of emerging therapies such as cyberknife surgery and also, especially, to describe the indications for and technique of RFA, to discuss the ideal method of follow-up, and to highlight possible complications of the therapy and the current results of RFA of primary and secondary lung tumors. In addition, the value of combining RFA with other therapy modes (especially chemotherapy and radiation therapy)is briefly treated.


Radiologe | 2004

[PET-CT interventional tumour therapy].

Peter Herzog; Bernhard Scher; T. K. Helmberger; Klaus Hahn; M. Reiser; Christoph R. Becker

ZusammenfassungMultilokuläre Metastasen von soliden Tumoren stellen häufig ein diagnostisches wie therapeutisches Problem dar. Sie entziehen sich häufig einer kurativen, chirurgischen Therapie. In diesen Fällen können nicht selten die Verfahren der minimal-invasiven, interventionellen Therapie eine sinnvolle Alternative sein. Problematisch ist, dass eine vorbehandelte Läsion häufig allein mit der morphologischen Bildgebung nicht in ihrer Vitalität beurteilt wird. Die Kombination der Computertomographie mit der Positronenemissionstomographie kann insbesondere zur Planung, Steuerung und Nachkontrolle sehr wertvoll sein. So konnte die Indikation für eine Intervention bestätigt oder auch verworfen werden. Die PET/CT erwies sich auch für das Follow-up als geeignet. Darüber hinaus lieferte die PET/CT wichtige Informationen für die Planung und Steuerung der interventionellen Verfahren, wie der Radiofrequenzablation und der Vertebroplastie. Ob dadurch auch eine höhere Ansprechrate und ein längeres Überleben der Patienten erreicht werden kann, ist bisher nicht geklärt.AbstractMultifocal metastatic spread of solid tumours is often a diagnostic and therapeutic challenge. Those patients often cannot undergo curative surgery. Since several years, various types of interventional tumour therapy have been introduced, which may represent a promising option in those cases. In some cases morphological imaging is not able to assess the viability of a previously treated lesion.The combination of computed tomography and positron emission tomography has the potential to ease planning and guiding of interventional procedures and to improve postinterventional control. Due to its higher sensitivity and specificity, PET/CT enables for a more precise selection of patients for interventional tumor therapy. The success of a particular therapy could be assessed with greater accuracy using PET/CT as compared with the separate modalities. PET/CT was also able to improve planning and guiding interventional therapy. As of yet, no data are available concerning the success rate and long-term survival of PET/CT associated interventional procedures.


Radiologe | 2002

[New abdominal CT angiography protocol on a 16 detector-row CT scanner - first results].

Bernd J. Wintersperger; T. K. Helmberger; Peter Herzog; Tobias F. Jakobs; T. Waggershauser; Christoph R. Becker; M. Reiser

ZusammenfassungFragestellung. Ziel war die Implementierung eines Protokolls für die abdominelle CT-Angiographie an einem 16-Detektorzeilen-CT. Zudem erfolgte der Vergleich mit der selektiven Katheterangiographie.n Methoden. Bei 76 Patienten mit verschiedenen vaskulären Erkrankungen bzw. Fragestellungen erfolgte eine abdominelle CT-Angiographie an einem neuen 16-Detektorzeilen-CT-System mit Submillimeter-Schichtkollimation (16×0,75 mm). Bei 17 Patienten wurde die CT-Angiographie der A. mesenterica und der A. hepatica mit der selektiven Angiographie, die im Rahmen von Tumorinterventionen durchgeführt wurde, verglichen. Die Kontrastmittelapplikation wurde durch eine Testbolusmessung individuell angepasst. Zur Evaluierung des Kontrastmittelprotokolls wurden die Dichtecharakteristika der durchgeführten CT-Angiographie analysiert.n Ergebnisse. Bei allen Patienten mit Vergleichsangiographie (n = 17) konnte eine diagnostisch ausreichende Bildqualität erzielt werden. Im Stromgebiet der A. hepatica und der A. mesenterica superior konnten Seitenäste bis zur 4. Ordnung abgegrenzt werden. Im Vergleich zur selektiven Angiographie lieferte die CT-Angiographie bei allen Patienten die gleiche morphologische Aussagekraft. Die gewählte Kontrastmittelapplikation erlaubte eine homogene Kontrastierung der gesamten abdominellen Aorta und Iliakalstrombahn.n Schlussfolgerung. Mit 16-Detektorzeilen-MSCT können angiographische Darstellungen des gesamten Abdomens generiert werden. Die erzielbare räumliche Auflösung liegt in einer Atemanhaltephase im Submillimeterbereich, sodass 3D-Darstellungen in hoher Qualität rekonstruiert werden können. Der Vergleich mit der Katheterangiographie zeigt eine gute Übereinstimmung.AbstractPurpose. Purpose of this study was the implementation of a new abdominal CT angiography protocol on a 16 detector-row CT scanner and the comparison to selective catheter angiography.n Methods. 76 patients with various vascular disorders underwent abdominal CT angiography on a recently developed 16 detector-row CT scanner using submillimeter slice collimation (16×0.75 mm). Results were compared with mesenteric and/or hepatic angiography in 17 patients performed during tumor embolization. Opacification was provided using individually tailored contrast application with a test bolus setting. To evaluate the contrast injection protocol density measurements within the vessel lumen were performed.n Results. Diagnostic image quality was achieved in all patients with angiographic comparison (n = 17). Within the hepatic and mesenteric vasculature up to 4th generation vessels could be identified. Compared to selctive angiography CT angiography provided equivalent morphologic information up to the detectable vessel generation. With the applied contrast application regimen there were no significant differences in vessel enhancement along the abdominal aorta and iliac arteries.n Conclusion. 16 detector-row CT enables whole abdominal angiographic studies with submillimeter resolution in a single breath-hold. The improved spatial resolution enables for high quality 3D visualization. Compared to invasive angiography, 16 detector-row CT reveals equivalent morphologic information.

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Wolfgang H. Caselmann

Japanese Ministry of the Environment

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