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Featured researches published by Tereza Kertesz.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2008

Sodium butyrate enemas in the treatment of acute radiation-induced proctitis in patients with prostate cancer and the impact on late proctitis

Andrea Hille; Markus K. A. Herrmann; Tereza Kertesz; Hans Christiansen; Robert Michael Hermann; Olivier Pradier; Heinz Schmidberger; C.F. Hess

PurposeTo evaluate prospectively the effect of sodium butyrate enemas on the treatment of acute and the potential influence on late radiation-induced proctitis.Patients and Methods31 patients had been treated with sodium butyrate enemas for radiation-induced acute grade II proctitis which had developed after 40 Gy in median. During irradiation the toxicity was evaluated weekly by the Common Toxicity Criteria (CTC) and subsequently yearly by the RTOG (Radiation Therapy Oncology Group) and LENT-SOMA scale.Results23 of 31 patients (74%) experienced a decrease of CTC grade within 8 days on median. A statistical significant difference between the incidence and the severity of proctitis before start of treatment with sodium butyrate enemas compared to 14 days later and compared to the end of irradiation treatment course, respectively, was found. The median follow-up was 50 months. Twenty patients were recorded as suffering from no late proctitis symptom. Eleven patients suffered from grade I and 2 of these patients from grade II toxicity, too. No correlation was seen between the efficacy of butyrate enemas on acute proctitis and prevention or development of late toxicity, respectively.ConclusionSodium butyrate enemas are effective in the treatment of acute radiation-induced proctitis in patients with prostate cancer but have no impact on the incidence and severity of late proctitis.ZusammenfassungZielDiese prospektive Untersuchung wurde durchgeführt, um den Effekt von Natriumbutyrat-Einläufen in der Therapie der akuten Proktitis sowie den potentiellen Einfluss auf radiogene rektale Spätreaktionen zu evaluieren.Patienten und Methodik31 Patienten wurden mit Natriumbutyrat-Einläufen bei radiogen induzierter akuter Grad-II-Proktitis behandelt, die im Mittel nach 40 Gy aufgetreten war. Während der Radiotherapie wurde die Toxizität wöchentlich anhand der Common Toxicity Criteria (CTC) und anschließend jährlich anhand der RTOG- und LENT-SOMA-Skalen erhoben.Ergebnisse23 von 31 Patienten (74%) erfuhren eine Abnahme des CTC-Grades innerhalb von 8 Tagen im Median. Dadurch war der Unterschied in der Häufigkeit und Schwere der Proktitis vor Therapiebeginn und 14 Tage später bzw. am Ende der Radiotherapie statistisch signifikant. Der mediane Follow-up lag bei 50 Monaten. 20 Patienten entwickelten keine späte Proktitis. 11 Patienten entwickelten eine Grad-I- und 2 von diesen Patienten ebenfalls eine Grad-II-Toxizität. Es konnte keine signifikante Korrelation zwischen der Effektivität der Natriumbutyrat-Einläufe und Prävention bzw. Entwicklung einer späten Toxizität entdeckt werden.SchlussfolgerungNatriumbutyrat-Einläufe sind effektiv in der Behandlung der akuten radiotherapieinduzierten Proktitis bei Patienten mit Prostatakarzinom, haben aber keinen Einfluss auf die Häufigkeit und Schwere der späten Proktitis.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2008

Sodium butyrate enemas in the treatment of acute radiation-induced proctitis in patients with prostate cancer and the impact on late proctitis. A prospective evaluation.

Andrea Hille; Markus K. A. Herrmann; Tereza Kertesz; Hans Christiansen; Robert Michael Hermann; Olivier Pradier; Heinz Schmidberger; C.F. Hess

PurposeTo evaluate prospectively the effect of sodium butyrate enemas on the treatment of acute and the potential influence on late radiation-induced proctitis.Patients and Methods31 patients had been treated with sodium butyrate enemas for radiation-induced acute grade II proctitis which had developed after 40 Gy in median. During irradiation the toxicity was evaluated weekly by the Common Toxicity Criteria (CTC) and subsequently yearly by the RTOG (Radiation Therapy Oncology Group) and LENT-SOMA scale.Results23 of 31 patients (74%) experienced a decrease of CTC grade within 8 days on median. A statistical significant difference between the incidence and the severity of proctitis before start of treatment with sodium butyrate enemas compared to 14 days later and compared to the end of irradiation treatment course, respectively, was found. The median follow-up was 50 months. Twenty patients were recorded as suffering from no late proctitis symptom. Eleven patients suffered from grade I and 2 of these patients from grade II toxicity, too. No correlation was seen between the efficacy of butyrate enemas on acute proctitis and prevention or development of late toxicity, respectively.ConclusionSodium butyrate enemas are effective in the treatment of acute radiation-induced proctitis in patients with prostate cancer but have no impact on the incidence and severity of late proctitis.ZusammenfassungZielDiese prospektive Untersuchung wurde durchgeführt, um den Effekt von Natriumbutyrat-Einläufen in der Therapie der akuten Proktitis sowie den potentiellen Einfluss auf radiogene rektale Spätreaktionen zu evaluieren.Patienten und Methodik31 Patienten wurden mit Natriumbutyrat-Einläufen bei radiogen induzierter akuter Grad-II-Proktitis behandelt, die im Mittel nach 40 Gy aufgetreten war. Während der Radiotherapie wurde die Toxizität wöchentlich anhand der Common Toxicity Criteria (CTC) und anschließend jährlich anhand der RTOG- und LENT-SOMA-Skalen erhoben.Ergebnisse23 von 31 Patienten (74%) erfuhren eine Abnahme des CTC-Grades innerhalb von 8 Tagen im Median. Dadurch war der Unterschied in der Häufigkeit und Schwere der Proktitis vor Therapiebeginn und 14 Tage später bzw. am Ende der Radiotherapie statistisch signifikant. Der mediane Follow-up lag bei 50 Monaten. 20 Patienten entwickelten keine späte Proktitis. 11 Patienten entwickelten eine Grad-I- und 2 von diesen Patienten ebenfalls eine Grad-II-Toxizität. Es konnte keine signifikante Korrelation zwischen der Effektivität der Natriumbutyrat-Einläufe und Prävention bzw. Entwicklung einer späten Toxizität entdeckt werden.SchlussfolgerungNatriumbutyrat-Einläufe sind effektiv in der Behandlung der akuten radiotherapieinduzierten Proktitis bei Patienten mit Prostatakarzinom, haben aber keinen Einfluss auf die Häufigkeit und Schwere der späten Proktitis.


Scandinavian Journal of Gastroenterology | 2009

Faecal calprotectin and lactoferrin values during irradiation of prostate cancer correlate with chronic radiation proctitis: results of a prospective study.

Andrea Hille; Margret Rave-Fränk; Hans Christiansen; Markus K. A. Herrmann; Tereza Kertesz; Robert Michael Hermann; Hendrik A. Wolff; Markus Schirmer; Clemens F. Hess; Giuliano Ramadori

Objective. Acute proctitis and chronic radiation proctitis are relevant complications of pelvic radiation. The purpose of this study was to investigate two markers of gut inflammation during and after irradiation for prostate cancer to evaluate a correlation between acute and chronic proctitis. Material and methods. Two patient groups were analysed. In group 1, stool samples from 20 patients were collected before therapy, every week during therapy, at the end of therapy, and 13 and 27 months after therapy. Group 2 comprised 47 patients who had undergone irradiation 40 months earlier. Toxicity was determined by common toxicity criteria (CTC) and the LENT soma scale. Calprotectin and lactoferrin values were determined by ELISA. Results. In group 1, acute values for both faecal markers were significantly correlated with chronic proctitis symptoms and all patients with chronic toxicity had acute proctitis symptoms with elevated faecal values. In group 2, where stool samples were solely collected 40 months after irradiation, the Pearson square test showed both a significant correlation between calprotectin and lactoferrin values and toxicity after 40 months. Conclusions. Within a group of 19 patients followed for two years after irradiation for prostate cancer, and 47 patients tested 40 months after irradiation, increased faecal values of calprotectin and lactoferrin were significantly correlated with the occurrence of chronic proctitis. This observation should be confirmed in an expanded study.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2009

Effect of a Prostaglandin - Given Rectally for Prevention of Radiation-Induced Acute Proctitis - on Late Rectal Toxicity Results of a Phase III Randomized, Placebo-Controlled, Double-Blind Study

Tereza Kertesz; Markus K. A. Herrmann; Antonia Zapf; Hans Christiansen; Robert Michael Hermann; Olivier Pradier; Heinz Schmidberger; Clemens F. Hess; Andrea Hille

Background and Purpose:To assess the late effect of a prostaglandin, given rectally during irradiation, on late rectal toxicity. In the acute treatment setting no significant differences in reducing the incidence of acute proctitis symptoms in patients receiving misoprostol, however, significantly more rectal bleeding had been reported.Patients and Methods:A total of 100 patients who had undergone radiotherapy for prostate cancer had been entered into this phase III randomized, placebo-controlled, double-blind study with misoprostol or placebo suppositories. The toxicity was evaluated yearly after cessation of irradiation by the RTOG/LENT-SOMA scale.Results:The median follow-up was 50 months. 20 patients suffered from grade 1, four patients from grade 2 as well, and three patients only from grade 2 toxicity. Frequency, bleeding and urgency were the most commonly reported symptoms. In keeping with other studies and clinical experience, the symptoms peaked within the first 2 years with a median for grade 1 of 13 months and for grade 2 of 15 months. The presence of acute toxicity grade 2 showed a correlation with the development of any late toxicity (p = 0.03). Any acute rectal bleeding was significant correlated with any late rectal bleeding (p = 0.017).Conclusion:Misoprostol given as once-daily suppository for prevention of acute radiation-induced proctitis does neither influence the incidence and severity of radiation-induced acute nor late rectal toxicity. Misoprostol has no negative impact on the incidence and severity of late rectal bleeding, in contrast to acute rectal bleeding. The routine clinical use of misoprostol suppositories cannot be recommended.Hintergrund und Ziel:Diese Untersuchung wurde durchgeführt, um einen potentiellen Einfluss von zur Prophylaxe der akuten Proktitis rektal gegebenem Misoprostol auf radiogene rektale Spätreaktionen zu evaluieren.Patienten und Methodik:100 Patienten, die mit Radiotherapie bei Prostatakarzinom behandelt wurden, wurden in diese randomisierte, plazebokontrollierte, doppelblinde Phase-III-Studie mit Misoprostol- bzw. Plazebozäpfchen eingeschlossen. Die Toxizität wurde jährlich anhand der RTOG- und LENT-SOMA-Skalen erhoben.Ergebnisse:Der mediane Nachbeobachtungszeitraum betrug 50 Monate. Bei 20 Patienten trat eine Grad-1-, bei vier ebenfalls eine Grad-2- und bei drei Patienten nur eine Grad-2-Toxizität auf. Frequenz, Blutung und Stuhldrang waren die häufigsten Symptome. Vergleichbar mit anderen Studien und klinischer Erfahrung, traten die Symptome am häufigsten innerhalb der ersten 2 Jahre mit einer medianen Zeit von 13 Monaten für Grad-1- und 15 Monaten für Grad-2-Proktitis auf. Das Vorhandensein akuter Grad-2-Toxizität zeigte eine Korrelation mit der Entwicklung von später Toxizität (p = 0,03). Akute Blutung war signifikant korreliert mit später Blutung (p = 0,017).Schlussfolgerung:Misoprostol, einmal täglich als Zäpfchen zur Prävention der akuten radiotherapieinduzierten Proktitis gegeben, beeinflusst weder die Inzidenz und Schwere der radiotherapieinduzierten akuten noch der späten rektalen Toxizität. Misoprostol hat keinen negativen Einfluss auf die Häufigkeit und Schwere von später rektaler Blutung im Gegensatz zu akuter Blutung. Der Routineeinsatz von Misoprostolzäpfchen kann nicht empfohlen werden.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2009

Effect of a Prostaglandin – Given Rectally for Prevention of Radiation-Induced Acute Proctitis – on Late Rectal Toxicity

Tereza Kertesz; Markus K. A. Herrmann; Antonia Zapf; Hans Christiansen; Robert Michael Hermann; Olivier Pradier; Heinz Schmidberger; Clemens F. Hess; Andrea Hille

Background and Purpose:To assess the late effect of a prostaglandin, given rectally during irradiation, on late rectal toxicity. In the acute treatment setting no significant differences in reducing the incidence of acute proctitis symptoms in patients receiving misoprostol, however, significantly more rectal bleeding had been reported.Patients and Methods:A total of 100 patients who had undergone radiotherapy for prostate cancer had been entered into this phase III randomized, placebo-controlled, double-blind study with misoprostol or placebo suppositories. The toxicity was evaluated yearly after cessation of irradiation by the RTOG/LENT-SOMA scale.Results:The median follow-up was 50 months. 20 patients suffered from grade 1, four patients from grade 2 as well, and three patients only from grade 2 toxicity. Frequency, bleeding and urgency were the most commonly reported symptoms. In keeping with other studies and clinical experience, the symptoms peaked within the first 2 years with a median for grade 1 of 13 months and for grade 2 of 15 months. The presence of acute toxicity grade 2 showed a correlation with the development of any late toxicity (p = 0.03). Any acute rectal bleeding was significant correlated with any late rectal bleeding (p = 0.017).Conclusion:Misoprostol given as once-daily suppository for prevention of acute radiation-induced proctitis does neither influence the incidence and severity of radiation-induced acute nor late rectal toxicity. Misoprostol has no negative impact on the incidence and severity of late rectal bleeding, in contrast to acute rectal bleeding. The routine clinical use of misoprostol suppositories cannot be recommended.Hintergrund und Ziel:Diese Untersuchung wurde durchgeführt, um einen potentiellen Einfluss von zur Prophylaxe der akuten Proktitis rektal gegebenem Misoprostol auf radiogene rektale Spätreaktionen zu evaluieren.Patienten und Methodik:100 Patienten, die mit Radiotherapie bei Prostatakarzinom behandelt wurden, wurden in diese randomisierte, plazebokontrollierte, doppelblinde Phase-III-Studie mit Misoprostol- bzw. Plazebozäpfchen eingeschlossen. Die Toxizität wurde jährlich anhand der RTOG- und LENT-SOMA-Skalen erhoben.Ergebnisse:Der mediane Nachbeobachtungszeitraum betrug 50 Monate. Bei 20 Patienten trat eine Grad-1-, bei vier ebenfalls eine Grad-2- und bei drei Patienten nur eine Grad-2-Toxizität auf. Frequenz, Blutung und Stuhldrang waren die häufigsten Symptome. Vergleichbar mit anderen Studien und klinischer Erfahrung, traten die Symptome am häufigsten innerhalb der ersten 2 Jahre mit einer medianen Zeit von 13 Monaten für Grad-1- und 15 Monaten für Grad-2-Proktitis auf. Das Vorhandensein akuter Grad-2-Toxizität zeigte eine Korrelation mit der Entwicklung von später Toxizität (p = 0,03). Akute Blutung war signifikant korreliert mit später Blutung (p = 0,017).Schlussfolgerung:Misoprostol, einmal täglich als Zäpfchen zur Prävention der akuten radiotherapieinduzierten Proktitis gegeben, beeinflusst weder die Inzidenz und Schwere der radiotherapieinduzierten akuten noch der späten rektalen Toxizität. Misoprostol hat keinen negativen Einfluss auf die Häufigkeit und Schwere von später rektaler Blutung im Gegensatz zu akuter Blutung. Der Routineeinsatz von Misoprostolzäpfchen kann nicht empfohlen werden.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2009

The impact of prostate volume changes during external-beam irradiation in consequence of HDR brachytherapy in prostate cancer treatment.

Markus K. A. Herrmann; Tammo Gsänger; Arne Strauss; Tereza Kertesz; Hendrik A. Wolff; Hans Christiansen; Hilke Vorwerk; Clemens F. Hess; Andrea Hille

Purpose:To evaluate prostate volume changes during external-beam irradiation in consequence of high-dose-rate (HDR) brachytherapy in prostate cancer treatment.Patients and Methods:20 patients who underwent radiotherapy for prostate cancer were included in this prospective evaluation. All patients had a computed tomography (CT) scan for planning of the external-beam irradiation and additional scans after each HDR brachytherapy. For the planning target volume (PTV), a safety margin of 10 mm was added to the clinical target volume (CTV) in each direction. The prostate volume measured in the planning CT was compared with the prostate volumes measured after HDR brachytherapy and, subsequently, the change of prostate volume was calculated. Volume changes which resulted in differences of the prostate radius of > 5 mm for the CTV were defined as a reason for a new treatment-planning procedure for the patient.Results:Taking all patients together, prostate volumes before HDR, 1 day and 4–6 days after the first HDR treatment, as well as 1 day and 4–6 days after the second HDR treatment were in median 37.7 cm3, 37.6 cm3, 38.2 cm3, 39.3 cm3, and 40.5 cm3, respectively. In none of the patient, a volume change resulted in a change of the prostate radius of > 5 mm for the CTV. Prerequisite for this calculation was the simplification of the complex prostate geometry to a sphere. No new treatment-planning procedure was necessary during external-beam radiotherapy.Conclusion:HDR brachytherapy does change the prostate volume. Under the condition of a 10-mm safety margin in each direction added to the CTV for the PTV, no new treatment-planning procedure was necessary after HDR brachytherapy. There is no need for CT scans at regular intervals during external-beam radiotherapy.Ziel:Bestimmung der Volumenänderung der Prostata durch Applikation eines High-Dose-Rate-(HDR-)Brachytherapie-Boosts während der perkutanen Strahlentherapie des Prostatakarzinoms.Patienten und Methodik:20 Patienten mit kombinierter perkutaner und interstitieller Strahlentherapie bei Prostatakarzinom wurden prospektiv untersucht. Bei allen Patienten wurden ein prätherapeutisches Planungscomputertomogramm (CT) angefertigt sowie weitere CT-Untersuchungen nach jeder interstitiellen Brachytherapieapplikation. Das Planungszielvolumen (PTV) umschloss das klinische Zielvolumen (CTV) mit einem Sicherheitsabstand von 10 mm in alle Richtungen. Das Volumen der Prostata im Planungs-CT wurde mit den Prostatavolumina in den CT-Untersuchungen nach den HDR-Applikationen verglichen, und anschließend wurden die Differenzen der Prostatavolumina ermittelt. Volumenänderungen, die auf einer Änderung des Prostataradius > 5 mm im CTV beruhten, wurden als Grund für eine Neuplanung der perkutanen Bestrahlungsfelder definiert.Ergebnisse:Für alle Patienten beliefen sich die Änderungen der Prostatavolumina vor erster HDR, 1 und 4–6 Tage nach erster HDR sowie 1 und 4–6 Tage nach zweiter HDR im Median auf 37,7 cm3, 37,6 cm3, 38,2 cm3, 39,3 cm3 und 40,5 cm3. Bei keinem Patienten lag eine Änderung des Radius der Prostata von > 5 mm im CTV vor. Als Voraussetzung für diese Berechnung wurde die komplexe Form der Prostata zu einer Kugel vereinfacht. Demnach ist kein erneuter Planungsprozess für die perkutanen Bestrahlungsfelder unter Therapie erforderlich.Schlussfolgerung:HDR-Brachytherapie führt zu Änderungen des Prostatavolumens. Bei einer Erweiterung des CTV um 10 mm in alle Richtungen für das PTV ist allerdings unter Therapie keine Neuplanung der Bestrahlungsfelder erforderlich. Aus diesem Grund sind regelmäßige CT-Untersuchungen während der perkutanen Therapie nicht nötig.


Radiation Oncology | 2012

Gold marker displacement due to needle insertion during HDR-brachytherapy for treatment of prostate cancer: A prospective cone beam computed tomography and kilovoltage on-board imaging (kV-OBI) study

Markus K. A. Herrmann; Tereza Kertesz; Tammo Gsänger; Eugen Bloch; Gerhard Pollul; Mohammed Bouabdallaoui; Arne Strauss; Mareike Herrmann; Hans Christiansen; Hendrik A. Wolff; Clemens F. Hess; Andrea Hille

PurposeTo evaluate gold marker displacement due to needle insertion during HDR-brachytherapy for therapy of prostate cancer.Patients and methods18 patients entered into this prospective evaluation. Three gold markers were implanted into the prostate during the first HDR-brachytherapy procedure after the irradiation was administered. Three days after marker implantation all patients had a CT-scan for planning purpose of the percutaneous irradiation. Marker localization was defined on the digitally-reconstructed-radiographs (DRR) for daily (VMAT technique) or weekly (IMRT) set-up error correction. Percutaneous therapy started one week after first HDR-brachytherapy. After the second HDR-brachytherapy, two weeks after first HDR-brachtherapy, a cone-beam CT-scan was done to evaluate marker displacement due to needle insertion. In case of marker displacement, the actual positions of the gold markers were adjusted on the DRR.ResultsThe value of the gold marker displacement due to the second HDR-brachytherapy was analyzed in all patients and for each gold marker by comparison of the marker positions in the prostate after soft tissue registration of the prostate of the CT-scans prior the first and second HDR-brachytherapy. The maximum deviation was 5 mm, 7 mm and 12 mm for the anterior-posterior, lateral and superior-inferior direction. At least one marker in each patient showed a significant displacement and therefore new marker positions were adjusted on the DRRs for the ongoing percutaneous therapy.ConclusionsNeedle insertion in the prostate due to HDR-brachytherapy can lead to gold marker displacements. Therefore, it is necessary to verify the actual position of markers after the second HDR-brachytherapy. In case of significant deviations, a new DRR with the adjusted marker positions should be generated for precise positioning during the ongoing percutaneous irradiation.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2009

Effect of a Prostaglandin – Given Rectally for Prevention of Radiation-Induced Acute Proctitis – on Late Rectal Toxicity@@@Effekt eines Prostaglandins – rektal gegeben zur Prävention von radiotherapieinduzierter akuter Proktitis – auf die späte rektale Toxizität. Ergebnisse einer randomisierten, plazebokontrollierten, doppelblinden Phase-III-Studie: Results of a Phase III Randomized, Placebo-Controlled, Double-Blind Study

Tereza Kertesz; Markus K. A. Herrmann; Antonia Zapf; Hans Christiansen; Robert Michael Hermann; Olivier Pradier; Heinz Schmidberger; Clemens F. Hess; Andrea Hille

Background and Purpose:To assess the late effect of a prostaglandin, given rectally during irradiation, on late rectal toxicity. In the acute treatment setting no significant differences in reducing the incidence of acute proctitis symptoms in patients receiving misoprostol, however, significantly more rectal bleeding had been reported.Patients and Methods:A total of 100 patients who had undergone radiotherapy for prostate cancer had been entered into this phase III randomized, placebo-controlled, double-blind study with misoprostol or placebo suppositories. The toxicity was evaluated yearly after cessation of irradiation by the RTOG/LENT-SOMA scale.Results:The median follow-up was 50 months. 20 patients suffered from grade 1, four patients from grade 2 as well, and three patients only from grade 2 toxicity. Frequency, bleeding and urgency were the most commonly reported symptoms. In keeping with other studies and clinical experience, the symptoms peaked within the first 2 years with a median for grade 1 of 13 months and for grade 2 of 15 months. The presence of acute toxicity grade 2 showed a correlation with the development of any late toxicity (p = 0.03). Any acute rectal bleeding was significant correlated with any late rectal bleeding (p = 0.017).Conclusion:Misoprostol given as once-daily suppository for prevention of acute radiation-induced proctitis does neither influence the incidence and severity of radiation-induced acute nor late rectal toxicity. Misoprostol has no negative impact on the incidence and severity of late rectal bleeding, in contrast to acute rectal bleeding. The routine clinical use of misoprostol suppositories cannot be recommended.Hintergrund und Ziel:Diese Untersuchung wurde durchgeführt, um einen potentiellen Einfluss von zur Prophylaxe der akuten Proktitis rektal gegebenem Misoprostol auf radiogene rektale Spätreaktionen zu evaluieren.Patienten und Methodik:100 Patienten, die mit Radiotherapie bei Prostatakarzinom behandelt wurden, wurden in diese randomisierte, plazebokontrollierte, doppelblinde Phase-III-Studie mit Misoprostol- bzw. Plazebozäpfchen eingeschlossen. Die Toxizität wurde jährlich anhand der RTOG- und LENT-SOMA-Skalen erhoben.Ergebnisse:Der mediane Nachbeobachtungszeitraum betrug 50 Monate. Bei 20 Patienten trat eine Grad-1-, bei vier ebenfalls eine Grad-2- und bei drei Patienten nur eine Grad-2-Toxizität auf. Frequenz, Blutung und Stuhldrang waren die häufigsten Symptome. Vergleichbar mit anderen Studien und klinischer Erfahrung, traten die Symptome am häufigsten innerhalb der ersten 2 Jahre mit einer medianen Zeit von 13 Monaten für Grad-1- und 15 Monaten für Grad-2-Proktitis auf. Das Vorhandensein akuter Grad-2-Toxizität zeigte eine Korrelation mit der Entwicklung von später Toxizität (p = 0,03). Akute Blutung war signifikant korreliert mit später Blutung (p = 0,017).Schlussfolgerung:Misoprostol, einmal täglich als Zäpfchen zur Prävention der akuten radiotherapieinduzierten Proktitis gegeben, beeinflusst weder die Inzidenz und Schwere der radiotherapieinduzierten akuten noch der späten rektalen Toxizität. Misoprostol hat keinen negativen Einfluss auf die Häufigkeit und Schwere von später rektaler Blutung im Gegensatz zu akuter Blutung. Der Routineeinsatz von Misoprostolzäpfchen kann nicht empfohlen werden.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2009

Effect of a Prostaglandin – Given Rectally for Prevention of Radiation-Induced Acute Proctitis – on Late Rectal ToxicityEffekt eines Prostaglandins – rektal gegeben zur Prävention von radiotherapieinduzierter akuter Proktitis – auf die späte rektale Toxizität. Ergebnisse einer randomisierten, plazebokontrollierten, doppelblinden Phase-III-Studie

Tereza Kertesz; Markus K. A. Herrmann; Antonia Zapf; Hans Christiansen; Robert Michael Hermann; Olivier Pradier; Heinz Schmidberger; Clemens F. Hess; Andrea Hille

Background and Purpose:To assess the late effect of a prostaglandin, given rectally during irradiation, on late rectal toxicity. In the acute treatment setting no significant differences in reducing the incidence of acute proctitis symptoms in patients receiving misoprostol, however, significantly more rectal bleeding had been reported.Patients and Methods:A total of 100 patients who had undergone radiotherapy for prostate cancer had been entered into this phase III randomized, placebo-controlled, double-blind study with misoprostol or placebo suppositories. The toxicity was evaluated yearly after cessation of irradiation by the RTOG/LENT-SOMA scale.Results:The median follow-up was 50 months. 20 patients suffered from grade 1, four patients from grade 2 as well, and three patients only from grade 2 toxicity. Frequency, bleeding and urgency were the most commonly reported symptoms. In keeping with other studies and clinical experience, the symptoms peaked within the first 2 years with a median for grade 1 of 13 months and for grade 2 of 15 months. The presence of acute toxicity grade 2 showed a correlation with the development of any late toxicity (p = 0.03). Any acute rectal bleeding was significant correlated with any late rectal bleeding (p = 0.017).Conclusion:Misoprostol given as once-daily suppository for prevention of acute radiation-induced proctitis does neither influence the incidence and severity of radiation-induced acute nor late rectal toxicity. Misoprostol has no negative impact on the incidence and severity of late rectal bleeding, in contrast to acute rectal bleeding. The routine clinical use of misoprostol suppositories cannot be recommended.Hintergrund und Ziel:Diese Untersuchung wurde durchgeführt, um einen potentiellen Einfluss von zur Prophylaxe der akuten Proktitis rektal gegebenem Misoprostol auf radiogene rektale Spätreaktionen zu evaluieren.Patienten und Methodik:100 Patienten, die mit Radiotherapie bei Prostatakarzinom behandelt wurden, wurden in diese randomisierte, plazebokontrollierte, doppelblinde Phase-III-Studie mit Misoprostol- bzw. Plazebozäpfchen eingeschlossen. Die Toxizität wurde jährlich anhand der RTOG- und LENT-SOMA-Skalen erhoben.Ergebnisse:Der mediane Nachbeobachtungszeitraum betrug 50 Monate. Bei 20 Patienten trat eine Grad-1-, bei vier ebenfalls eine Grad-2- und bei drei Patienten nur eine Grad-2-Toxizität auf. Frequenz, Blutung und Stuhldrang waren die häufigsten Symptome. Vergleichbar mit anderen Studien und klinischer Erfahrung, traten die Symptome am häufigsten innerhalb der ersten 2 Jahre mit einer medianen Zeit von 13 Monaten für Grad-1- und 15 Monaten für Grad-2-Proktitis auf. Das Vorhandensein akuter Grad-2-Toxizität zeigte eine Korrelation mit der Entwicklung von später Toxizität (p = 0,03). Akute Blutung war signifikant korreliert mit später Blutung (p = 0,017).Schlussfolgerung:Misoprostol, einmal täglich als Zäpfchen zur Prävention der akuten radiotherapieinduzierten Proktitis gegeben, beeinflusst weder die Inzidenz und Schwere der radiotherapieinduzierten akuten noch der späten rektalen Toxizität. Misoprostol hat keinen negativen Einfluss auf die Häufigkeit und Schwere von später rektaler Blutung im Gegensatz zu akuter Blutung. Der Routineeinsatz von Misoprostolzäpfchen kann nicht empfohlen werden.


Strahlentherapie Und Onkologie | 2008

Sodium butyrate enemas in the treatment of acute radiation-induced proctitis in patients with prostate cancer and the impact on late proctitis@@@Natriumbutyrat-Einläufe in der Behandlung der akuten radiotherapieinduzierten Proktitis bei Patienten mit Prostatakarzinom und der Einfluss auf eine späte Proktitis. Eine prospektive Untersuchung: A prospective evaluation

Andrea Hille; Markus K. A. Herrmann; Tereza Kertesz; Hans Christiansen; Robert Michael Hermann; Olivier Pradier; Heinz Schmidberger; C.F. Hess

PurposeTo evaluate prospectively the effect of sodium butyrate enemas on the treatment of acute and the potential influence on late radiation-induced proctitis.Patients and Methods31 patients had been treated with sodium butyrate enemas for radiation-induced acute grade II proctitis which had developed after 40 Gy in median. During irradiation the toxicity was evaluated weekly by the Common Toxicity Criteria (CTC) and subsequently yearly by the RTOG (Radiation Therapy Oncology Group) and LENT-SOMA scale.Results23 of 31 patients (74%) experienced a decrease of CTC grade within 8 days on median. A statistical significant difference between the incidence and the severity of proctitis before start of treatment with sodium butyrate enemas compared to 14 days later and compared to the end of irradiation treatment course, respectively, was found. The median follow-up was 50 months. Twenty patients were recorded as suffering from no late proctitis symptom. Eleven patients suffered from grade I and 2 of these patients from grade II toxicity, too. No correlation was seen between the efficacy of butyrate enemas on acute proctitis and prevention or development of late toxicity, respectively.ConclusionSodium butyrate enemas are effective in the treatment of acute radiation-induced proctitis in patients with prostate cancer but have no impact on the incidence and severity of late proctitis.ZusammenfassungZielDiese prospektive Untersuchung wurde durchgeführt, um den Effekt von Natriumbutyrat-Einläufen in der Therapie der akuten Proktitis sowie den potentiellen Einfluss auf radiogene rektale Spätreaktionen zu evaluieren.Patienten und Methodik31 Patienten wurden mit Natriumbutyrat-Einläufen bei radiogen induzierter akuter Grad-II-Proktitis behandelt, die im Mittel nach 40 Gy aufgetreten war. Während der Radiotherapie wurde die Toxizität wöchentlich anhand der Common Toxicity Criteria (CTC) und anschließend jährlich anhand der RTOG- und LENT-SOMA-Skalen erhoben.Ergebnisse23 von 31 Patienten (74%) erfuhren eine Abnahme des CTC-Grades innerhalb von 8 Tagen im Median. Dadurch war der Unterschied in der Häufigkeit und Schwere der Proktitis vor Therapiebeginn und 14 Tage später bzw. am Ende der Radiotherapie statistisch signifikant. Der mediane Follow-up lag bei 50 Monaten. 20 Patienten entwickelten keine späte Proktitis. 11 Patienten entwickelten eine Grad-I- und 2 von diesen Patienten ebenfalls eine Grad-II-Toxizität. Es konnte keine signifikante Korrelation zwischen der Effektivität der Natriumbutyrat-Einläufe und Prävention bzw. Entwicklung einer späten Toxizität entdeckt werden.SchlussfolgerungNatriumbutyrat-Einläufe sind effektiv in der Behandlung der akuten radiotherapieinduzierten Proktitis bei Patienten mit Prostatakarzinom, haben aber keinen Einfluss auf die Häufigkeit und Schwere der späten Proktitis.

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Andrea Hille

University of Göttingen

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Antonia Zapf

University of Göttingen

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C.F. Hess

University of Göttingen

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Arne Strauss

University of Göttingen

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