Network


Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.

Hotspot


Dive into the research topics where V. Gerber is active.

Publication


Featured researches published by V. Gerber.


Gerontology | 2009

Prevalence of Pressure Ulcers in Hospitalized Patients in Germany in 2005: Data from the Federal Statistical Office

Knut Kröger; Wolfgang Niebel; Irene Maier; Jürgen Stausberg; V. Gerber; Andreas Schwarzkopf

Objective: Using the National Statistics (‘DRG-Statistik’) published by the Federal Statistical Office, we analyzed prevalences of pressure ulcers coded as principal or as additional diagnosis separately and describe differences in ulcer characteristics. Patients and Methods: Age-adjusted prevalence and tables for gender and age distribution of pressure ulcers separately for the principal diagnosis and for additional diagnoses were provided by the Federal Statistical Office. Results: In 2005, about 16 million patients were treated as full-time patients in German hospitals. 9,941 (0.06%) were referred with pressure ulcer as principal diagnosis and 191,040 (1.19%) had at least one additional diagnosis pressure ulcer. People >65 years of age had the highest risk for pressure ulcers (per 100,000 population principal diagnosis: females 52 and males 37; additional diagnosis: females 1,076 and males 947). Up to 80% of those who had the principal diagnosis pressure ulcer had ulcers grade 3 and 4, whereas 60% of the pressure ulcers documented as additional diagnosis were grade 1 and 2 (p < 0.001). The most frequent localizations of pressure ulcers were the ischium, the sacrum and the heel. In patients <65 years of age with the principal diagnosis pressure ulcer, the mortality rate is <0.1%. In the older age groups it increases gradually up to 10% in the 8th decade of life. Conclusion: Pressure ulcers are still a relevant problem in Germany. Although patients 65 years and older are at the highest risk, all age groups are affected. Younger people seem to struggle with different problems compared to older people.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2016

Kompressionstherapie bei Patienten mit Ulcus cruris venosum

Joachim Dissemond; Bernd Assenheimer; Anke Bültemann; V. Gerber; Silvia Gretener; Elisabeth Kohler-von Siebenthal; Sonja Koller; Knut Kröger; Peter Kurz; Severin Läuchli; C. Münter; Eva-Maria Panfil; Sebastian Probst; Kerstin Protz; Gunnar Riepe; Robert Strohal; Jürg Traber; Hugo Partsch

Wund‐D.A.CH. ist der Dachverband deutschsprachiger Fachgesellschaften, die sich mit den Thematiken der Wundbehandlung beschäftigen. Experten verschiedener Fachgesellschaften aus Deutschland, Österreich und der Schweiz haben nun einen aktuellen Konsens der Kompressionstherapie für Patienten mit Ulcus cruris venosum erstellt.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2016

Compression therapy in patients with venous leg ulcers

Joachim Dissemond; Bernd Assenheimer; Anke Bültemann; V. Gerber; Silvia Gretener; Elisabeth Kohler-von Siebenthal; Sonja Koller; Knut Kröger; Peter Kurz; Severin Läuchli; C. Münter; Eva-Maria Panfil; Sebastian Probst; Kerstin Protz; Gunnar Riepe; Robert Strohal; Jürg Traber; Hugo Partsch

Wund‐D.A.CH. is the umbrella organization of the various wound care societies in German‐speaking countries. The present consensus paper on practical aspects pertinent to compression therapy in patients with venous leg ulcers was developed by experts from Germany, Austria, and Switzerland.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2017

M.O.I.S.T. – ein Konzept für die Lokaltherapie chronischer Wunden

Joachim Dissemond; Bernd Assenheimer; Peter Engels; V. Gerber; Knut Kröger; Peter Kurz; Severin Läuchli; Sebastian Probst; Kerstin Protz; Jürg Traber; Siegfried Uttenweiler; Robert Strohal

Wunden werden als chronisch bezeichnet, wenn diese nach acht Wochen nicht abgeheilt sind [ 1 ] . Unabhängig von dieser zeitlich orientierten Defi nition werden Wunden von Beginn an als chronisch eingestuft, wenn ihre Behandlung eine Therapie der weiterhin bestehenden Ursache erfordert. Hierzu gehören beispielsweise das diabetische Fußulkus, Wunden bei pAVK, Ulcus cruris venosum oder Dekubitus. Die Grundlage der erfolgreichen Therapie chronischer Wunden basiert auf der Diagnostik [ 2 ] und der kausal ansetzenden Behandlung der zugrundeliegenden, pathophysiologisch relevanten Erkrankungen [ 3 ] unter Einbezug relevanter psychosozialer Faktoren [ 4 ] . Begleitend hierzu sollte bei den meisten Patienten auch eine an den Phasen der Wundheilung orientierte, feuchte Wundtherapie durchgeführt werden [ 5 ] . Metaanalysen belegen, dass der Einsatz einer solchen modernen Wundtherapie die Abheilungsraten chronischer Wunden unterstützt [ 6 ] . Die aktuell hierfür zur Verfügung stehenden Therapieoptionen sind sehr vielfältig, so dass es vielen Therapeuten schwer fällt, einen Überblick zu bewahren. In den letzten Jahren wurden bereits verschiedene Akronyme vorgestellt, die eine Hilfe bei der Strukturierung der Lokaltherapie chronischer Wunden darstellen sollten. International hat sicher das 2003 erstmalig publizierte T.I.M.E.-Konzept die weiteste Verbreitung gefunden. In den letzten mehr als zehn Jahren haben sich allerdings viele neue Aspekte und Therapieoptionen ergeben. Es war daher das Ziel einer interdisziplinären und interprofessionellen Expertengruppe für Wund-D.A.CH., dem Dachverband der deutschsprachigen Fachgesellschaften im Wundheilungssektor, das bewährte T.I.M.E.-Konzept für die Systematik der Lokaltherapie chronischer Wunden weiterzuentwickeln, um auch aktuelle Optionen hierbei einbeziehen zu können. Die mit „T“, „I“ und „M“ beschriebenen Faktoren des T.I.M.E.-Konzepts sind weiterhin zeitgemäß und wichtig. Sie wurden daher leicht modifi ziert für das neu entwickelte M.O.I.S.T.-Konzept übernommen (Tabelle 1 ). Mit dem Buchstaben „E“ wurde bei T.I.M.E. ursprünglich epidermis [ 7 ] Clinical Letter


Journal of Wound Care | 2017

Diagnosis and treatment of chronic wounds: current standards of Germany's Initiative for Chronic Wounds e. V.

Joachim Dissemond; Anke Bültemann; V. Gerber; B. Jäger; Knut Kröger; C. Münter

The diagnosis and treatment of patients with chronic wounds is an enormous challenge in various disciplines of medicine. These very complex processes usually involve several experts of different medical specialties with varying educational backgrounds. A necessary basis for consistent communication and documentation is the use of unambiguous nomenclature. Therefore, the board of the German wound association, Initiative for Chronic Wounds (ICW) e.V., has started to define various terms and procedures. An easy to remember algorithm, in the form of the ABCDE rule, has been developed for the structured diagnosis of chronic wounds. The successful therapy of chronic wounds is then based on the causal treatment of the underlying, pathophysiological relevant diseases. M.O.I.S.T. a concept which helps health professionals in the systematic approach to the local treatment of patients with chronic wounds, in conforming to the most up-to-date scientific knowledge. By using consistent definitions and standards in wound care, it is possible to optimise current diagnostic and treatment strategies as well as to make them more easily understandable.


Hautarzt | 2017

Weitere Definitionen und Schreibweisen für die Wundbehandlung

Joachim Dissemond; Anke Bültemann; V. Gerber; B. Jäger; C. Münter; Knut Kröger

1 Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, UniversitätsklinikumEssen, Essen, Deutschland Wundcentrum/Gefäßchirurgie, Askelpios KlinikumHarburg, Hamburg, Deutschland 3 Schulung und Beratung imWundmanagement, Spelle, Deutschland Nds. Justizvollzugskrankenhaus Lingen, Lingen, Deutschland Gemeinschaftspraxis Bramfeld, Hamburg, Deutschland 6 Klinik für Gefäßmedizin, Angiologie, HELIOS Klinikum Krefeld, Krefeld, Deutschland


Hautarzt | 2014

Wundnetze in Deutschland

Lisa Goepel; Katharina Herberger; S. Debus; H. Diener; W. Tigges; Joachim Dissemond; V. Gerber; Matthias Augustin

ZusammenfassungHintergrundWundnetze sind strukturierte Kooperationen zwischen verschiedenen Berufsgruppen und ärztlichen Disziplinen im Bereich der Versorgung von Patienten mit chronischen Wunden. Angesichts der komplexen chronischen Verläufe dieser Patienten mit einer Vielzahl potenziell relevanter Komorbiditäten und einer Vielfalt möglicher Therapieoptionen kommt der evidenzbasierten, strukturierten Versorgung von Patienten mit chronischen Wunden eine besondere Bedeutung zu. Diese Versorgung ist jedoch sehr heterogen und vielfach unkoordiniert.ZielsetzungBestandsaufnahme der in Deutschland aktiven regionalen Wundnetze und Charakterisierung ihrer Struktur, Aktivitäten und Zielsetzungen.MethodenBundesweite Untersuchung, gerichtet an Wundexperten und Wundfachgesellschaften sowie zuvor kartierte Wundnetze. In den bereits bekannten Wundnetzen wurde eine aktualisierende Erhebung durchgeführt. Alle identifizierten Netze wurden mit einem standardisierten strukturierten Fragebogen zur Größe der Netze, zum regionalen Umfang, beteiligten ärztlichen Disziplinen und Berufsgruppen sowie deren Aktivitäten erhoben. Über die vorstrukturierten Antworten hinaus wurden Freitextangaben aufgenommen.ErgebnisseDie Anzahl der identifizierbaren Wundnetze betrug n = 35. In einem Großteil der Netze waren sowohl Ärzte und Pflegende aus Kliniken wie auch niedergelassene Ärzte und ambulante Pflegende vertreten.Die häufigsten ärztlichen Disziplinen waren Gefäßchirurgen (74 %) vor Allgemeinmedizinern (63 %), Diabetologen (60 %), Allgemeinchirurgen (60 %) und Dermatologen (57 %). Die häufigsten Aktivitäten waren informelle Zusammenkünfte zu Fortbildungen (77%), Austausch von Erfahrungen und Zweitmeinungen (je 71%) und Absprachen über Patientenversorgung (69%). Nur in wenigen Fällen wurden im Rahmen der Kooperation Selektivverträge umgesetzt.SchlussfolgerungDie in Deutschland durch Eigeninitiative von Wundexperten gegründeten Wundnetze stellen stark interdisziplinär und interprofessionell ausgerichtete Expertenplattformen mit hohem Potenzial für eine strukturierte, effiziente Versorgung dar. Wünschenswert sind Anreize zur systematischen Nutzung dieser Strukturen im Zuge einer qualitätsverbesserten und vergüteten Versorgung von Patienten mit chronischen Wunden.AbstractBackgroundWound networks are structured collaborations between various professions and medical disciplines in the field of treatment of patients with chronic wounds. In view of the complex chronic courses of such wounds with many relevant underlying diseases, comorbidities and a multitude of possible therapy options, the evidence-based structured treatment of patients with wound problems is of particular importance. However, this treatment is very heterogeneous and often uncoordinated.ObjectiveThis article describes a stocktaking of the active regional wound networks in Germany with characterization of their structures, activities and objectives.MethodsA nationwide survey was carried out targeting wound specialists and wound societies as well as already established wound networks for which an updating was carried out. All identified networks were issued with a standardized questionnaire about the size of the network, extent of regional coverage, participating medical disciplines and professional groups and activities. In addition to the preformulated questions, free text information was also encouraged.ResultsA total of 35 wound networks could be identified. The majority of networks consisted of representatives of hospitals as well as physicians in private practice and nursing personnel. The most frequently represented medical disciplines were vascular surgeons (74 %), general physicians (63 %), diabetologists (60 %), general surgeons (60 %) and dermatologists (57 %). The most frequent activities were informal meetings on further education (77 %), exchange of experiences and second opinions (both 71 %) and consultation on patient treatment (69 %). Selective contracts were only implemented in very few cases.ConclusionThe wound networks established in Germany on self-initiatives represent strong interdisciplinary and interprofessional-oriented specialist platforms with a high potential for structured and efficient treatment. Incentives for systematic utilization of these structures in the course of improvements in quality and remuneration of treatment of patients with chronic wounds would be desirable.BACKGROUND Wound networks are structured collaborations between various professions and medical disciplines in the field of treatment of patients with chronic wounds. In view of the complex chronic courses of such wounds with many relevant underlying diseases, comorbidities and a multitude of possible therapy options, the evidence-based structured treatment of patients with wound problems is of particular importance. However, this treatment is very heterogeneous and often uncoordinated. OBJECTIVE This article describes a stocktaking of the active regional wound networks in Germany with characterization of their structures, activities and objectives. METHODS A nationwide survey was carried out targeting wound specialists and wound societies as well as already established wound networks for which an updating was carried out. All identified networks were issued with a standardized questionnaire about the size of the network, extent of regional coverage, participating medical disciplines and professional groups and activities. In addition to the preformulated questions, free text information was also encouraged. RESULTS A total of 35 wound networks could be identified. The majority of networks consisted of representatives of hospitals as well as physicians in private practice and nursing personnel. The most frequently represented medical disciplines were vascular surgeons (74%), general physicians (63%), diabetologists (60%), general surgeons (60%) and dermatologists (57%). The most frequent activities were informal meetings on further education (77%), exchange of experiences and second opinions (both 71%) and consultation on patient treatment (69%). Selective contracts were only implemented in very few cases. CONCLUSION The wound networks established in Germany on self-initiatives represent strong interdisciplinary and interprofessional-oriented specialist platforms with a high potential for structured and efficient treatment. Incentives for systematic utilization of these structures in the course of improvements in quality and remuneration of treatment of patients with chronic wounds would be desirable.


Hautarzt | 2018

Klärung von Begriffen für die Wundbehandlung

Joachim Dissemond; Anke Bültemann; V. Gerber; B. Jäger; C. Münter; Knut Kröger

Der Vorstand der Initiative Chronische Wunden (ICW) e.V. hat bereits in den letzten Jahren damit begonnen, Definitionen und Schreibweisen, die in der Wundbehandlung von Bedeutung sind, zu klären, damit diese für die Kommunikation und Dokumentation einheitlich verwendet werden können [8, 9]. In den verschiedenen medizinischen Fachdisziplinen werden aber weiterhin viele Begriffe genutzt, die medizinisch nicht korrekt sind und/oder von Patienten oder Angehörigen als missverständlich oder sogar stigmatisierend empfunden werden können (. Tab. 1). Daher war es das Ziel für diesen Expertenkonsens, solche Begriffe aufzugreifen, zu diskutieren und ggf. Alternativen vorzuschlagen. Nach der ersten Klärung dieser Begriffe durch die Mitglieder des Vorstandes, wurde auch der wissenschaftliche Beirat des ICW e.V., der aus Experten der verschiedenen an der Wundbehandlung beteiligten Berufsgruppen zusammengesetzt ist, befragt. Hier gab es sowohl die Möglichkeit, weitere Begriffe vorzuschlagen, als auch die zuvor dargestellten Alternativen mit entsprechender Begründung abzulehnen. Bei Bedarf wurde dann eine erneute Diskussionsrunde durchgeführt. Dieser Beitrag stellt somit den Konsens einer Expertengruppe des ICW e.V. dar.


Hautarzt | 2014

Wundnetze in Deutschland@@@Wound networks in Germany: Struktur, Funktionen und Ziele 2014@@@Structure, functions and objectives 2014

Lisa Goepel; Katharina Herberger; S. Debus; H. Diener; W. Tigges; Joachim Dissemond; V. Gerber; Matthias Augustin

ZusammenfassungHintergrundWundnetze sind strukturierte Kooperationen zwischen verschiedenen Berufsgruppen und ärztlichen Disziplinen im Bereich der Versorgung von Patienten mit chronischen Wunden. Angesichts der komplexen chronischen Verläufe dieser Patienten mit einer Vielzahl potenziell relevanter Komorbiditäten und einer Vielfalt möglicher Therapieoptionen kommt der evidenzbasierten, strukturierten Versorgung von Patienten mit chronischen Wunden eine besondere Bedeutung zu. Diese Versorgung ist jedoch sehr heterogen und vielfach unkoordiniert.ZielsetzungBestandsaufnahme der in Deutschland aktiven regionalen Wundnetze und Charakterisierung ihrer Struktur, Aktivitäten und Zielsetzungen.MethodenBundesweite Untersuchung, gerichtet an Wundexperten und Wundfachgesellschaften sowie zuvor kartierte Wundnetze. In den bereits bekannten Wundnetzen wurde eine aktualisierende Erhebung durchgeführt. Alle identifizierten Netze wurden mit einem standardisierten strukturierten Fragebogen zur Größe der Netze, zum regionalen Umfang, beteiligten ärztlichen Disziplinen und Berufsgruppen sowie deren Aktivitäten erhoben. Über die vorstrukturierten Antworten hinaus wurden Freitextangaben aufgenommen.ErgebnisseDie Anzahl der identifizierbaren Wundnetze betrug n = 35. In einem Großteil der Netze waren sowohl Ärzte und Pflegende aus Kliniken wie auch niedergelassene Ärzte und ambulante Pflegende vertreten.Die häufigsten ärztlichen Disziplinen waren Gefäßchirurgen (74 %) vor Allgemeinmedizinern (63 %), Diabetologen (60 %), Allgemeinchirurgen (60 %) und Dermatologen (57 %). Die häufigsten Aktivitäten waren informelle Zusammenkünfte zu Fortbildungen (77%), Austausch von Erfahrungen und Zweitmeinungen (je 71%) und Absprachen über Patientenversorgung (69%). Nur in wenigen Fällen wurden im Rahmen der Kooperation Selektivverträge umgesetzt.SchlussfolgerungDie in Deutschland durch Eigeninitiative von Wundexperten gegründeten Wundnetze stellen stark interdisziplinär und interprofessionell ausgerichtete Expertenplattformen mit hohem Potenzial für eine strukturierte, effiziente Versorgung dar. Wünschenswert sind Anreize zur systematischen Nutzung dieser Strukturen im Zuge einer qualitätsverbesserten und vergüteten Versorgung von Patienten mit chronischen Wunden.AbstractBackgroundWound networks are structured collaborations between various professions and medical disciplines in the field of treatment of patients with chronic wounds. In view of the complex chronic courses of such wounds with many relevant underlying diseases, comorbidities and a multitude of possible therapy options, the evidence-based structured treatment of patients with wound problems is of particular importance. However, this treatment is very heterogeneous and often uncoordinated.ObjectiveThis article describes a stocktaking of the active regional wound networks in Germany with characterization of their structures, activities and objectives.MethodsA nationwide survey was carried out targeting wound specialists and wound societies as well as already established wound networks for which an updating was carried out. All identified networks were issued with a standardized questionnaire about the size of the network, extent of regional coverage, participating medical disciplines and professional groups and activities. In addition to the preformulated questions, free text information was also encouraged.ResultsA total of 35 wound networks could be identified. The majority of networks consisted of representatives of hospitals as well as physicians in private practice and nursing personnel. The most frequently represented medical disciplines were vascular surgeons (74 %), general physicians (63 %), diabetologists (60 %), general surgeons (60 %) and dermatologists (57 %). The most frequent activities were informal meetings on further education (77 %), exchange of experiences and second opinions (both 71 %) and consultation on patient treatment (69 %). Selective contracts were only implemented in very few cases.ConclusionThe wound networks established in Germany on self-initiatives represent strong interdisciplinary and interprofessional-oriented specialist platforms with a high potential for structured and efficient treatment. Incentives for systematic utilization of these structures in the course of improvements in quality and remuneration of treatment of patients with chronic wounds would be desirable.BACKGROUND Wound networks are structured collaborations between various professions and medical disciplines in the field of treatment of patients with chronic wounds. In view of the complex chronic courses of such wounds with many relevant underlying diseases, comorbidities and a multitude of possible therapy options, the evidence-based structured treatment of patients with wound problems is of particular importance. However, this treatment is very heterogeneous and often uncoordinated. OBJECTIVE This article describes a stocktaking of the active regional wound networks in Germany with characterization of their structures, activities and objectives. METHODS A nationwide survey was carried out targeting wound specialists and wound societies as well as already established wound networks for which an updating was carried out. All identified networks were issued with a standardized questionnaire about the size of the network, extent of regional coverage, participating medical disciplines and professional groups and activities. In addition to the preformulated questions, free text information was also encouraged. RESULTS A total of 35 wound networks could be identified. The majority of networks consisted of representatives of hospitals as well as physicians in private practice and nursing personnel. The most frequently represented medical disciplines were vascular surgeons (74%), general physicians (63%), diabetologists (60%), general surgeons (60%) and dermatologists (57%). The most frequent activities were informal meetings on further education (77%), exchange of experiences and second opinions (both 71%) and consultation on patient treatment (69%). Selective contracts were only implemented in very few cases. CONCLUSION The wound networks established in Germany on self-initiatives represent strong interdisciplinary and interprofessional-oriented specialist platforms with a high potential for structured and efficient treatment. Incentives for systematic utilization of these structures in the course of improvements in quality and remuneration of treatment of patients with chronic wounds would be desirable.


Hautarzt | 2016

Definitionen für die Wundbehandlung

Joachim Dissemond; Anke Bültemann; V. Gerber; B. Jäger; C. Münter; Knut Kröger

Collaboration


Dive into the V. Gerber's collaboration.

Top Co-Authors

Avatar

Joachim Dissemond

University of Duisburg-Essen

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar

Knut Kröger

University of Duisburg-Essen

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar

H. Diener

University of Hamburg

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Researchain Logo
Decentralizing Knowledge