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Featured researches published by Werner Peitsch.


Digestive Surgery | 1989

Recurrent Ulcers after Proximal Gastric Vagotomy: Special Aspects of the Prepyloric Ulcer

A. Schafmayer; W.H. † Börger; H. Köhler; G. Lepsien; Werner Peitsch; H.-J. Peiper

In a prospective study we analyzed the recurrence rates in 505 patients with a chronic duodenal, intrapyloric or prepyloric ulcer. In the period from 1973 to 1982 the 5-year recurrence rate in 392 pat


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

[Initial interventions in ulcer disease: indications--choice of procedure--results].

Werner Peitsch

Routine use of H2 receptor blockers in the therapy of chronic gastroduodenal ulcers reduced the number of ulcer operations. The ulcer recurrence rate in postpyloric and duodenal ulcer seems to be lower after highly selective vagotomies than during long term maintenance treatment, prepyloric ulcers are treated best by gastric vagotomy and antrectomy. In the absence of risk factors perforated gastroduodenal ulcers are treated better by definitive surgery (suture plus vagotomy) than by simple suture.SummaryRoutine use of H2 receptor blockers in the therapy of chronic gastroduodenal ulcers reduced the number of ulcer operations. The ulcer recurrence rate in postpyloric and duodenal ulcer seems to be lower after highly selective vagotomies than during long term maintenance treatment, prepyloric ulcers are treated best by gastric vagotomy and antrectomy. In the absence of risk factors perforated gastroduodenal ulcers are treated better by definitive surgery (suture plus vagotomy) than by simple suture.ZusammenfassungDie routinemässige Anwendung von H2-Receptorantagonisten in der Therapie chronischer Gastroduodenalulcera führte zu einer Abnahme der Zahl der Ulcusoperationen. Dennoch scheinen Ulcusrezidive nach SPV wegen intra- und postpylorischer Ulcera duodeni geringer zu sein als unter einer medikamentösen Langzeitbehandlung; die Therapie präpylorischer Ulcera besteht in der selektiv gastralen Vagotomie mit Antrektomie. Bei Fehlen von Risikofaktoren weist die Ulcusübernähung mit Vagotomie in der Therapie perforierter Ulcera bessere Ergebnisse auf als die alleinige Übernähung.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1986

189. Ergebnisse der chirurgischen Therapie bei perforiertem Divertikel und traumatischer Perforation im Rectum-Sigmaabschnitt

H. Köhler; A. Schafmayer; Werner Peitsch

SummaryIn 13 years, 108 patients with perforated diverticula of the sigmoid colon and rectum, and 35 patients with iatrogenic and traumatic perforations of the colon were treated surgically at our hospital. The best treatment for diverticular perforations was resection of the sigmoid colon with end-to-end anastomosis. Hartmanns procedure gave poorer results. After treatment for this condition, the prognosis depends less on the operative procedure than on the severity and duration of the associated peritonitis and the age of the patient. The results of the operative treatment of traumatic and iatrogenic perforations of the sigmoid colon are much better than those in perforated diverticula. In these cases, closure of the perforation or segmental resection of the sigmoid colon without colostomy seem to be the best manoeuvres.ZusammenfassungIn 13 Jahren wurden 108 Patienten wegen eines perforierten Sigmadivertikels und 35 Patienten mit iatrogenen und traumatischen Sigmaperforationen operiert. Die besten Ergebnisse wurden bei den perforierten Divertikeln durch Resektion und End-zu-End-Anastomose mit Entlastung erzielt. Die Hartmannsche Operation erbrachte etwas schlechtere Resultate. Wahrscheinlich wird die Prognose dieser Erkrankung weniger vom eingeschlagenen Operationsverfahren als vielmehr vom Ausmaß und Alter der Peritonitis und vom Lebensalter der Patienten bestimmt. Die iatrogenen und traumatischen Perforationen des Rectumsigmaabschnittes hatten eine deutlich bessere Prognose als die Divertikelperforationen. Hier genügt meist die Übernähung oder Segmentresektion in vielen Fällen auch ohne Entlastung.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1985

108. Der Stellenwert des Gastrografin-Einlaufs in der Ileusdiagnostik

A. Schafmayer; E. Imschweiler; Werner Peitsch; P. Müller; Heinz Becker

SummaryFrom 1978–1984 421 patients were examined by colon enema with gastrografin. The indication in 246 cases was an acute abdomen, in 172 patients the procedure has been performed postoperatively, 3 patients suffered from gastrointestinal bleeding. 81 of 236 pathological findings showed an ileus. 58 of them underwent an operation. The cause of the ileus were tumors of the colon, extraluminal tumors as well as performations and inflammations. In 55 cases the findings of the gastrografin enema were confirmed by the operation, one was proved to be false negative, one uncertain and one false positive. Therefore the diagnostic accuracy of this procedure amounted to 96%.ZusammenfassungVon 1978–1984 wurden bei 421 Patienten eine Colonkontrastuntersuchung mit Gastrografin durchgeführt. In 246 Fällen wurde die Untersuchung wegen eines unklaren Abdomens vorgenommen, bei 172 Patienten lagen postoperative Fragestellungen vor, 3 Patienten hatten eine gastrointestinale Blutung. Unter 236 pathologischen Befunden befanden sich 81 Patienten mit einem Dickdarmileus, davon wurden 58 Patienten operiert. Ursache des Dickdarmileus waren Colontumoren, extraluminäre Tumoren sowie Perforationen und Entzündungen. In 55 Fällen wurde durch den Operationsbefund die Diagnose des Gastrografineinlaufs bestätigt, je einmal war ein falschnegativer, unsicherer und falschpositiver Befund vorhanden. Die Treffsicherheit der Befunde lag somit bei 96%.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1985

138. Die chirurgische Taktik beim primären Magenstumpfcarcinom

Werner Peitsch; Heinz Becker

SummaryComparision of the period 1949–1974 and 1975–1983 shows that treatment of primary gastric stump cancer after ulcer surgery has changed. The number of gastric stump resections increased from 23.4% in the first period to 66.7% in the second period. From 1949 to 1974, subtotal gastrectomy was performed in more than 50% of the resectable cases; in the second period, 85% of the resectable carcinomas were removed by total gastrectomy. Almost 50% of the resected stomachs had lymphnode metastases or infiltration of the liver by the tumor, so that the gastric resection was done as palliative operation. In contrast to recurrent gastric cancer, primary gastric stump cancer infiltrates the jejunum very late; therefore, large stump carcinomas are resectable.ZusammenfassungDer Vergleich der Zeiträume 1949–1974 und 1975–1983 zeigt einen Wandel in der Therapie und Prognose primärer Magenstumpfcarcinome. Der Anteil der resezierbaren Stumpfcarcinome stieg von 23,4% im ersten Beobachtungszeitraum auf 66,7% im zweiten Zeitraum. Wurde von 1949–1974 in mehr als der Hälfte der resezierbaren Fälle eine subtotale Nachresektion durchgeführt, stieg die Zahl der totalen Restgastrektomien von 1975–1983 auf 85%. Nahezu die Hälfte aller Resektion wurden wegen Lymphknotenmetastasen oder einer Infiltration des Malignoms in die Leber als Palliativeingriffe vorgenommen. Im Gegensatz zum Magencarcinomrezidiv infiltriert das Magenstumpfcarcinom nach Ulcusresektion erst sehr spät das Jejunum, deshalb können auch große Malinome reseziert werden.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1979

Der Calorienbedarf nach ausgedehnten abdominellen Operationen

Werner Peitsch; K. Zürcher; Heinz Becker

After major abdominal surgery 32 patients received a parenteral nutrition for 6 days with 360 g of a carbohydrate mixture (levulose:glucose:xylitol = 2:1:1) and 100 g of an L-amino acid mixture/24 h. 16 patients with benign disease showed positive nitrogen balances, 16 patients with malignant diseases balanced or slightly negative nitrogen balances. Postoperatively, blood glucose levels did not require insulin. Less than 1.5% of the infused levulose, 2.0% of glucose and 2.4-4.1% of xylitol were found in urine. C3- and C4- complement levels in serum were below normal, transferrin showed a pathological decrease in carcinoma patients.SummaryAfter major abdominal surgery 32 patients received a parenteral nutrition for 6 days with 360g of a carbohydrate mixture (levulose : glucose xylitol = 2: 1:1) and 100 g of an L-amino acid mixture/24 h. 16 patients with benign disease showed positive nitrogen balances, 16 patients with malignant diseases balanced or slightly negative nitrogen balances. Postoperatively, blood glucose levels did not require insulin. Less than 1.5 % of the infused levulose, 2.0 % of glucose and 2.4-4.1 % of xylitol were found in urine. C3- and C4-complement levels in serum were below normal, transferrin showed a pathological decrease in carcinoma patients.ZusammenfassungNach ausgedehnten abdominalchirurgischen Operationen wurden 32 Patienten ausschließlich parenteral ernährt mit 360 g einer Kohlenhydratmischlösung, bestehend aus Fructose: Glucose: Xylit wie 2: 1: 1 und 100 g einer L-Aminosäurenlösung pro 24h. 16 Patienten nach Operationen wegen gutartiger Erkrankungen zeigten positive Stickstoffbilanzen, 16 Patienten nach Carcinomoperationen ausgeglichene oder gering negative Stickstoffbilanzen. Postoperative insulinbedürftige Blutglucoseanstiege wurden nicht beobachtet. Bis 1,5 % der infundierten Fructose-, 2 % der Glucose-und 2,4-4,1 der Xylitmenge wurden im Urin ausgeschieden. Die C3- und C4-Komplementfraktion im Serum lagen im unteren Normbereich, das Transferrin zeigte nach Carcinomoperationen eine signifikanten Abfall.


Archive | 1978

Stickstoffsparender Effekt in der postoperativen Phase durch Infusion 3%iger Aminosäuren

Werner Peitsch; Heinz Becker; K. Zürcher

Katabole Stoffwechselsituationen, gekennzeichnet durch eine negative Stickstoffbilanz, Abfall der korpereigenen Eiweise mit kurzer Halbwertszeit, Erhohung des Blutglucosespiegels und verminderter Wirksamkeit des Insulins, bewirken nicht selten eine erhohte Infektanfalligkeit und Wundheilungsstorungen (2). Ziel der parenteralen Ernahrung ist das Herstellen einer anabolen Stoffwechsellage durch Hyperalimentation mit all ihren Risiken (zentraler Venenkatheter, hochprozentige Kohlehydratlosungen, Uberwachung unter Intensivstationsbedingungen) oder durch Mobilisation der korpereigenen Fettdepots (1, 2, 4).


Langenbeck's Archives of Surgery | 1978

166. Die Behandlung hochdifferenzierter Schilddrüsencarcinome - Thyreoidektomie oder stadiengerechtes Vorgehen?

Werner Peitsch; Heinz Becker; H.-J. Peiper

SummaryOf 310 treated cases of thyroid carcinoma between 1955 and 1975, 34.3 % were of the follicular type, while 28,1% were papillar carcinomas. Observations regarding rate of recurrence and mortality yielded the following therapeutic concept: Papillar carcinomas without lymph node metastases should be treated with total lobectomy of the affected and subtotal lobectomy of the unaffected side. Follicular carcinomas should be treated with bilateral intracapsular thyroidectomy, since postoperative radioiodine treatment for metastases has been successful.ZusammenfassungVon 310 Schilddrüsencarcinomen, die von 1955-1975 zur Behandlung kamen, lagen in 34,3 % follikulare und in 28,1% papilläre Schilddrusencarcinome vor. Die Verlaufsbeobachtung hinsichtlich Rezidivrate und Überlebenszeit gestattet folgendes therapeutisches Konzept: Papilläre Schilddrusencarcinome ohne Lymphknotenmetastasen sollten durch totale Lobektomie tier befallenen Seite und subtotaler Lobektomie tier nicht erkrankten Seite therapiert werden, follikulare Carcinome wegen tier Möglichkeit einer erfolgreichen Radiojodnachbehandlung bei Auftreten von Fernmetastasen durch beidseitige intrakapsuläre Thyreoidektomie.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1987

Surgical therapy in gastroduodenal ulcer disease: indications -operative strategy ? results

Werner Peitsch


Langenbeck's Archives of Surgery | 1986

Results of surgical treatment of perforated diverticula and traumatic perforations of the rectum and sigmoid colon

Badia Fiesolana; A. Schafmayer; Werner Peitsch

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A. Schafmayer

University of Göttingen

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Heinz Becker

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Hans Becker

Goethe University Frankfurt

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H. Köhler

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H.-J. Peiper

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K. Zürcher

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E. Imschweiler

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G. Lepsien

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P. Müller

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