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International Journal of Legal Medicine | 1987

Großtropfiges Fett im Blut des rechten Ventrikels

St. Pollak; Walter Vycudilik; Christian Reiter; Gerd Remberg; Winfried Denk

SummaryIn several cases of fatal blunt-trauma injuries or after exposure to severe burning, large-drop fatty substances, discernible to the naked eye, were found in the venous blood of the right ventricle. Thin-layer chromatographic separation of the extracted lipids demonstrated an increase in the triglyceride fraction. Analysis of the fatty acids by means of combined gas chromatography/mass spectrometry showed a shift towards oleic acid. The distribution pattern of the molecular weights was determined by means of DCI-mass spectrometry in order to characterize the triglycerides in detail. The total chemical findings indicated that the visible lipids present in the right ventricle had predominantly derived from the adipose tissues. In cases of post mortem burning (without vital traumata) no typical pulmonary fat embolism had developed despite massive lipemia in the venous blood.ZusammenfassungIn mehreren Fällen von stumpfer Traumatisierung oder hochgradiger Brandeinwirkung fanden sich im venösen Blut des rechten Ventrikels großtropfige, mit freiem Auge erkennbare Fettsubstanzen. Durch dünnschichtchromatographische Auftrennung der Lipidextrakte wurde festgestellt, daß diese sichtbare Fettakkumulierung auf einer Zunahme der Triglyceride beruhte. Die Analyse der Fettsäuren mittels kombinierter GC/MS ergab eine Verschiebung zugunsten der Ölsäure. Zur näheren Charakterisierung der Triglyceride wurde deren Molekulargewichtsverteilung mit Hilfe der DCI-Massenspektrometrie bestimmt. Die Gesamtheit der Untersuchungsergebnisse sprach dafür, daß die im lipämischen Blut des rechten Ventrikels vorgefundenen Lipide überwiegend aus dem Depotfett stammen. Bei ausschließlich postmortaler Verbrennung (ohne vitale Traumatisierung) ist es — trotz massiver Lipämie des venösen Blutes — nicht zur Ausbildung einer kapillären Lungenfettembolie gekommen.


International Journal of Legal Medicine | 1989

Ein Grenzzonenphänomen an der Haut im Badewannenwasser liegender Leichen

Gregor Wollenek; H. Dietl; Winfried Denk; Günther Laufer

SummaryIn three cases a phenomenon is reported, seen on the skin of bodies found dead after a longer time of lying in bathtubs filled with water. The sign was parallel to the surface of the water and showed a breadth up to about 1 cm. Contrary to the surrounding skin, the mark was characterized by paleness and clearly less distinct formation of postmortem alterations as putrefaction. Searching for an explanation, temperature measurements were performed in model. The results showed the marginal paleness of the skin to be a thermal phase transition phenomenon. This mark has a forensic message too: it demonstrates a longer remaining of the corpse in the corresponding position, is a statement concerning the high of the water level, and allows a reconstruction of the original situation after manipulation, but is no sign of vital reaction.ZusammenfassungIn drei Fällen wird ein an Leichen, die nach längerer Liegedauer in wassergefüllten Badewannen aufgefunden wurden, beobachtetes, parallel zur Wasseroberfläche verlaufendes und bis zu etwa 1 cm breites Hauptphänomen berichtet. Im Gegensatz zur umgebenden Haut zeichnet sich die streifenförmige Marke durch Blässe und deutlich geringer ausgeprägte postmortale Veränderungen wie Fäulnis aus. Zur Abklärung wurden an einem Modellfall Temperaturmessungen durchgeführt. Die Ergebnisse lassen die streifige Hautabblassung als thermisches Grenzzonenphänomen erklären. Dieses besitzt auch eine forensische Wertigkeit: das Zeichen bezeugt ein längeres Verweilen des Leichnams in der entsprechenden Lage, bietet eine Aussage betreffend die Höhe des Wasserspiegels und gestattet eine Rekonstruktion der ursprünglichen Position nach Lageveränderung, ist aber kein Vitalitätszeichen.In three cases a phenomenon is reported, seen on the skin of bodies found dead after a longer time of lying in bathtubs filled with water. The sign was parallel to the surface of the water and showed a breadth up to about 1 cm. Contrary to the surrounding skin, the mark was characterized by paleness and clearly les distinct formation of postmortem alterations as put-refaction. Searching for an explanation, temperature measurements were performed in model. The results showed the marginal paleness of the skin to be a thermal phase transition phenomenon. This mark has a forensic message too: it demonstrates a longer remaining of the corpse in the corresponding position, is a statement concerning the high of the water level, and allows a reconstruction of the original situation after manipulation, but is no sign of vital reaction.


International Journal of Legal Medicine | 1989

Todesfall infolge Heparinüberdosierung

Johann Missliwetz; C. Korninger; Winfried Denk

SummaryBecause of suspected pulmonary embolism 550.000 I.U. of heparin were administered instead of 55.000 I.U. of heparin within 24 h to a 62 year old patient. The man died because of cerebral hemorrhage the following day. Autopsy findings are reported and difficulties in medical expertise are discussed.ZusammenfassungEin Patient mit Verdacht auf Lungenembolie erhielt innerhalb von 24 Std. versehentlich 550.000 I.E. (statt 55.000 I.E.) Heparin and verstarb am folgenden Tag an einer Hirnblutung. Das pathomorphologische Bild wird referiert and Schwierigkeiten der Begutachtung werden diskutiert.


International Journal of Legal Medicine | 1987

Luftembolie nach Arthroskopie — Sektionsbefund und rechtsmedizinische Gesichtspunkte

Georg Bauer; Winfried Denk; J. Grnwald

SummaryAn iatrogenic cause of air embolism with a fatal outcome is reported that occurred in a case in which arthroscopy of the knee had been carried out. Even after worldwide use of arthroscopy for many years, this complication has never been seen until now. At autopsy, when air bubbles were observed in the right heart chamber and in the vena cava inferior, only the knee joint was taken into consideration as the air-access route. The access of air was detected by means of arthroscopy on the corpse, combined with a special autopsy technique and shown experimentally. Insufflated air had entered via a fracture of the tibial articular surface and then passed through the spongiosa into the femoral vein. These findings are of far-reaching clinical consequence because the indication for arthroscopy by gas insufflation must be reconsidered again. Finally, the medicolegal aspects of such an incident are discussed.ZusammenfassungEine bisher nicht bekannte, iatrogene Ursache der Luftembolie wird am Fall einer Arthroskopie des Kniegelenks mit tödlichem Ausgang referiert. Eine derartige Komplikation wurde bis jetzt nach weltweiter Anwendung der Kniegelenksspiegelung seit vielen Jahren nicht beobachtet. Im Rahmen der Obduktion wurde daher erst beim Nachweis von Luft im Herzen und in der unteren Hohlvene das Kniegelenk als Eintrittspforte der Luft in Betracht gezogen. Durch die Arthroskopie an der Leiche in Verbindung mit einer besonderen Sektionstechnik konnte der Weg der Luftembolie nicht nur festgestellt, sondern auch im Modellversuch reproduziert werden. Demnach war die im Rahmen der Arthroskopie insufflierte Luft über eine Gelenksflächenfraktur des medialen Tibiakondylus in das Spongiosasystem des Knochens eingetreten und von dort in die Beinvenen verschleppt worden. Der Befund ist von weitreichender klinischer Bedeutung, da nunmehr die Indikationsstellung zur Arthroskopie im gasförmigen Medium völlig neu zu überdenken ist. Abschließend werden arztrechtliche Aspekte eines derartigen Zwischenfalles diskutiert.


International Journal of Legal Medicine | 1987

Large droplet lipids in blood in the right ventricle

St. Pollak; Walter Vycudilik; Christian Reiter; Gerd Remberg; Winfried Denk


International Journal of Legal Medicine | 1989

A transition zone phenomenon of the skin in cadavers lying in bath water

Gregor Wollenek; H. Dietl; Winfried Denk; Günther Laufer


International Journal of Legal Medicine | 1990

Blood flow in carotid and vertebral arteries at ?Choke holds? in ultrasound doppler

Winfried Denk; Michael Helmer; Johann Missliwetz


International Journal of Legal Medicine | 1989

Death due to heparin overdosage

Johann Missliwetz; C. Korninger; Winfried Denk


International Journal of Legal Medicine | 1989

A phase transition phenomenon on the skin of bodies lying in waterfilled bathtubs

Gregor Wollenek; H. D Dietl; Winfried Denk; Günther Laufer


International Journal of Legal Medicine | 1988

Investigations about the mechanism of choke holds

Winfried Denk; Johann Missliwetz

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Günther Laufer

Medical University of Vienna

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Gerd Remberg

University of Göttingen

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H. Dietl

University of Vienna

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