Network


Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.

Hotspot


Dive into the research topics where Wolfgang Groth is active.

Publication


Featured researches published by Wolfgang Groth.


Hautarzt | 1994

Peritumorally injected interleukin 2 induces tumor regression in melanoma. A preliminary study

Johannes Gutwald; Wolfgang Groth; Gustav Mahrle

Zusammenfassung. Da dem Immunsystem eine wichtige Rolle bei der Tumorabwehr zukommt, wird versucht, dieses zur Tumorbehandlung zu stimulieren. Dies kann durch Interleukin-2 (Il-2) geschehen, welches T- und Killerzellen aktiviert und zur Tumorlyse anregen kann. Da die übliche i.v.-Gabe von Il-2 zu erheblichen Nebenwirkungen führt, haben wir 2 Patienten im Rahmen einer Pilotstudie mit peritumoralen Injektionen behandelt. Beide Patienten hatten multiple kutane Melanommetastasen. Es wurden insgesamt 31 bzw. 39×106 IE rekombinantes Il-2 (Proleukin) mit steigender Konzentration in je eine Metastase jedes Patienten appliziert. Histologisch führte dies zur fast vollständigen Nekrose der behandelten Tumorknoten. Im Vergleich zu Kontrollbiopsien nahm das T-zellreiche Infiltrat, intra- und insbesondere peritumoral deutlich zu. Während das Verhältnis der Helfer- zu den Suppressor-T-Zellen unverändert blieb, stieg der Anteil der Natural-Killerzellen (NK)-Zellen, Monozyten/Makrophagen und der IL-2-Rezeptor tragenden Zellen im Infiltrat an. Diese Reaktion war streng begrenzt auf die behandelten Metastasenknoten. Außer einer lokalen Rötung und Schwellung traten keine klinischen Nebenwirkungen oder Veränderungen der Laborwerte auf.Abstract. Since the immune system plays an important role in the rejection of tumours, current tumour therapy includes immunostimulation. This can be done by interleukin 2 (Il-2), which activates T and killer cells and induces lysis of the tumour. Because the intravenous application of Il-2 may have serious side effects, we treated two patients with peritumoral injections in a pilot study. Both patients suffered from multiple cutaneous metastases of melanoma. A total of 31 and 39×106 IU recombinant Il-2 (Proleukin) respectively was injected in increasing concentrations in one metastasis of each patient. Histologically, almost complete necrosis of the tumour was induced. In comparison with the control specimen, the T-cell-rich infiltrate increased intra- and, in particular, peritumorally. While the ratio of helper to suppressor T cells remained unchanged, the proportions of NK cells, monocytes/macrophages and IL-2-receptor-bearing cells increased. This reaction was restricted to treated metastases. No clinical side effects or laboratory changes were registered apart from local erythema and swelling.


Hautarzt | 1996

Das desmoplastische maligne Melanom : Klinische und histopathologische Ergebnisse einer Studie von 34 Patienten

Arno Rütten; Heino Hügel; Heinz Kutzner; Carl Georg Schirren; Andrea Küchler; Wolfgang Groth

ZusammenfassungKlinische und histologische Befunde von 34 desmoplastischen malignen Melanomen (DMM) werden zusammenfassend dargestellt und mit der Literatur verglichen. DMM treten als seltene, zumeist nicht pigmentierte Melanome in lichtgeschädigter Haut älterer Patienten auf und werden klinisch kaum diagnostiziert. Regelmäßig findet sich ein Clark-Level IV oder V (Level IV: 55,9%, Level IV–V: 14,7%, Level V: 29,4%), und die mittlere Tumordicke beträgt im Kollektiv 3,85±2,31 mm (1,0–11,0 mm). Bei 22 Patienten lag eine dokumentierte Nachbeobachtungszeit zwischen 2 und 7 Jahren vor. 68,2% der Patienten weisen eine Nachbeobachtungszeit von 3 und mehr Jahren auf. Lokalrezidive wurden im Kollektiv bei 7 (=31,8%) Patienten beobachtet, Metastasen bei 4 (=18,2%) Patienten. Drei Patienten verstarben am Tumorleiden. Vergleicht man die vorliegenden Verlaufsdaten mit der Literatur, deutet sich eine etwas günstigere Prognose an. Ursächlich ist eine verbesserte feingewebliche Diagnostik dieser Melanome. Insbesondere durch den Einsatz des S-100-Antikörpers gelingt es, die melanozytäre Natur des fibrotisch-desmoplastischen Tumors frühzeitig bei der ersten Biopsie festzustellen. Die Tumorausdehnung kann exakt bestimmt werden und ermöglicht eine angemessene radikale chirurgische Sanierung.SummaryClinical and histopathological findings of 34 cases of desmoplastic malignant melanoma (DMM) are summarized and compared to the literature. DMM develop mostly in sun damaged skin of elderly patients, they are rare and often nonpigmented tumors that are difficult to diagnose clinically. In all cases the tumor parameters showed level IV or V melanomas (level IV: 55,9%, level IV–V: 14.7%, level V: 29,4%) and the tumor thickness measured 3,85 mm±2,31 mm (1,0–11,0 mm). In 22 cases, the follow-up time was between 2 and 7 years. Local recurrences were observed in 7 (=31,8%) patients, metastases in 4 (=18,2%) and tumor-related deaths in 3. The prognosis for our patients seems to be slightly better than that described in the literature. The main reason is an improved histological diagnosis of this special type of melanoma. Using immunohistochemical staining with anti-S100 antibody it is possible to establish the melanocytic nature of these fibrotic spindle cell tumors earlier that is, in small initial biopsies, and tumor margins can be defined more accurately. As a consequence, surgery is done earlier and is more likely to be curative.


Hautarzt | 1994

Is the acral-lentiginous melanoma (ALM) more malignant than the superficial spreading melanoma (SSM) in a high-risk location? A matched-pair comparison of 113 each ALM and SSM in a multicenter study

Helmut Breuninger; Claus O. Köhler; Hubert Drepper; Boris C. Bastian; Eva-B. Bröcker; J. Göhl; Wolfgang Groth; Paul Hermanek; Werner Hohenberger; Andrea Lippold; Klaus F. Kölmel; Michael Landthaler; Almut Peters; Wolfgang Tilgen

Zusammenfassung. Die Prognose des akrolentiginösen Melanoms (ALM) wird auch heute noch kontrovers beurteilt. Diese große Fallstudie schließt deshalb alle bekannten prognoserelevanten Faktoren ein. Aus einem Kollektiv von 3616 Melanomen wurden den vorhandenen 113 ALM genau 113 Symptom-Zwillinge des superfiziell spreitenden Melanoms (SSM) aus einer 619 Fälle umfassenden high-risk-Lokalisationgruppe zugeordnet, die sich in Tumordicke, Geschlecht und Behandlungsmodalität glichen. Die Nachbeobachtung betrug mindestens 5 Jahre. Die 5-Jahres-Überlebenskurven nach Kaplan-Meier der beiden Gruppen unterschieden sich nicht. Die oftmals beschriebene schlechtere Prognose des ALM ist eine Folge der Lokalisation und nicht des Typs. Das ALM ist demnach als akral lokalisiertes Melanom zu betrachten.Abstract. Even today, the prognosis of acral-lentiginous melanoma (ALM) remains a controversial topic. We present a large case study including all known factors relevant for prognosis. 113 ALMs in 3616 melanoma patients were paired as precisely as possible with their twins, i.e. with 113 superficial spreading melanomas (SSM) from a group of 619 SSMs with high-risk location. The ALMs and SSMs were equivalent in tumor thickness, patient gender and mode of treatment. The follow-up period was for at least 5 years. The 5-year Kaplan-Meier survival curves in both groups are identical. The poor prognosis often ascribed to ALM results from the prognostic factor location. ALM should therefore be regarded as acral localized melanoma.


Archive | 1993

Benefit of Elective Lymph Node Dissection in Subgroups of Melanoma Patients

Hubert Drepper; Boris C. Bastian; Helmut Breuninger; Ej Eva-B; J. Göhl; Wolfgang Groth; Paul Hermanek; B Werner Hohenberger; Andrea Lippold; Klaus F. Kölmel; Michael Landthaler; Wolfgang Tilgen


Hautarzt | 2004

[Multiple autoimmune syndrome. Reynolds-syndrome (acral scleroderma, primary biliary cirrhosis, Sjögren syndrome) associated with the lupus erythematosus/lichen planus overlap syndrome].

Müller Fb; Wolfgang Groth; Gustav Mahrle


Hautarzt | 1994

Peritumoral appliziertes IL-2 induziert Tumorregression beim Melanom

Johannes Gutwald; Wolfgang Groth; Gustav Mahrle


Hautarzt | 1994

Ist das akrolentiginöse Melanom (ALM) maligner als das superfiziell spreitende Melanom (SSM) in einer High-risk-Lokalisation ?

Helmut Breuninger; Claus O. Köhler; Hubert Drepper; Boris C. Bastian; Eva-B. Bröcker; J. Göhl; Wolfgang Groth; Paul Hermanek; Werner Hohenberger; Andrea Lippold; Klaus F. Kölmel; Michael Landthaler; Almut Peters; Wolfgang Tilgen


Hautarzt | 1994

[Is acrolentiginous melanoma (ALM) more malignant than superficially spreading melanoma (SSM) at a high-risk site? A matched-pair comparison between 113 ALM and SSM within the scope of a multicenter study].

Helmut Breuninger; Claus O. Köhler; Hubert Drepper; Boris C. Bastian; Eva-B. Bröcker; J. Göhl; Wolfgang Groth; Paul Hermanek; Werner Hohenberger; Andrea Lippold


Hautarzt | 1994

[Peritumoral administered IL-2-induced tumor regression in melanoma. Pilot study].

Johannes Gutwald; Wolfgang Groth; Gustav Mahrle


Hautarzt | 1994

[Prognostic advantage for defined risk groups by lymphocyte dissection. Long-term study of 3,616 melanoma patients].

Hubert Drepper; Claus O. Köhler; Boris C. Bastian; Helmut Breuninger; Eva-B. Bröcker; J. Göhl; Wolfgang Groth; Paul Hermanek; Werner Hohenberger; Klaus F. Kölmel

Collaboration


Dive into the Wolfgang Groth's collaboration.

Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar

J. Göhl

University of Erlangen-Nuremberg

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar

Paul Hermanek

University of Erlangen-Nuremberg

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar

Werner Hohenberger

University of Erlangen-Nuremberg

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Researchain Logo
Decentralizing Knowledge