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Dive into the research topics where Anita Blankenagel is active.

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Featured researches published by Anita Blankenagel.


Laryngoscope | 2001

A New Clinical Classification for Usher's Syndrome Based on a New Subtype of Usher's Syndrome Type I

Christian R. Otterstedde; Ulrich H. Spandau; Anita Blankenagel; William J. Kimberling; Christoph Reisser

Objectives Ushers syndrome is an autosomal recessive disorder characterized by sensorineural hearing loss and progressive visual loss secondary to retinitis pigmentosa. Ushers syndrome is both clinically and genetically heterogeneous. Three clinical types are known today.


Ophthalmologe | 1997

Fixationsverhalten bei Morbus Stargardt : Funduskontrollierte Untersuchungen

Klaus Rohrschneider; Roland Glück; Anita Blankenagel; Hans E. Völcker

Patients with Stargardts disease often show a significantly reduced ability to read despite fairly good visual acuity. We evaluated whether fundus perimetry with simultaneous observation of the point of fixation can help to explain these difficulties.Methods: A total of 40 eyes in 21 patients with Stargardts disease were examined by means of automatic fundus threshold perimetry and special fixation tasks using a scanning laser ophthalmoscope (SLO).Results: During fundus perimetry 19 eyes showed a movement of the mean fixation point towards the top, and five to the right of the central scotoma. At the same time, the variation around the mean fixation point was orientated vertically. We observed an alternation between two different points of fixation in another eight eyes. While one fixation point was usually located in the center inside an area of reduced light sensitivity, the second new locus of fixation was at the top of the scotoma (six of eight eyes). Patients tried to fix small targets inside the scotomatous area.Conclusion: Our results demonstrate that patients with Stargardts disease exhibit a typical pattern of fixation. The development of eccentric fixation occurs in three steps: The initial phase is characterized by central fixation with decreased stability. In the intermediate phase, we observed alternation between central and eccentric fixation. Finally, patients develop a constant eccentric fixation. These results may explain the difficulties in reading which many Stargardts patients experience and the problems in prescribing corrective devices for these patients.Es wurde untersucht, ob die funduskontrollierte Perimetrie mit der Möglichkeit der Dokumentation des Fixationsverhaltens Erklärungen für die charakteristischen Leseschwierigkeiten der Patienten mit Morbus Stargardt liefern kann.Methode: Wir untersuchten 40 Augen von 21 Patienten mit Morbus Stargardt mittels funduskontrollierter automatischer Schwellenperimetrie sowie speziellen Fixationsprüfungen am Scanning-Laser-Ophthalmoskop.Ergebnisse: Bei 19 Augen fand sich während der Gesichtsfeldprüfung eine Verlagerung des Fixationszentrums nach oben, bei 5 Augen nach links. Dies ging einher mit einer betont vertikal orientierten Streuung um den mittleren Fixationspunkt. Weitere 8 Augen wechselten während der Fundusperimetrie zwischen 2 verschiedenen Fixationsorten. Dabei lag das eine Fixationszentrum noch zentral innerhalb eines Bereichs mit reduzierter Lichtunterschiedsempfindlichkeit, während sich der 2. neue Fixationsort oberhalb der Grenze des Skotoms befand (6 von 8 Augen). Für die Erkennung kleiner Objekte wird zunächst noch innerhalb des Skotombereichs fixiert.Schlußfolgerung: Die Ausbildung einer außerhalb des Zentralskotoms liegenden exzentrischen Fixation bei Patienten mit Morbus Stargardt erfolgt in 3 Stufen: Neben einer zentralen Fixation läßt sich zunächst ein Wechsel zwischen zentraler und außerhalb des Zentralskotoms gelegener Fixation beobachten, ehe eine dauernde Fixationsverlagerung eintritt. Dieses wechselnde Fixationsverhalten kann die Beschwerden der Patienten beim Lesen und die Schwierigkeiten beim Versorgen mit Sehhilfen erklären.


Retina-the Journal of Retinal and Vitreous Diseases | 1998

Macular function testing in a German pedigree with North Carolina macular dystrophy.

Klaus Rohrschneider; Anita Blankenagel; Friedrich E. Kruse; Thomas Fendrich; Hans E. Völcker

Background: Our purpose was to investigate central visual function in North Carolina macular dystrophy (MCDR1). A German family with genetically proven MCDR1 was followed for more than 20 years. Methods: In addition to routine clinical examinations, static and kinetic fundus perimetry was performed with the scanning laser ophthalmoscope. The center of fixation was determined. Results: Visual acuity was 0.6 or better in all but one eye of seven members of this family and did not markedly change during follow‐up. Fundus examination confirmed that the fixation was at the nasal edge of the central scar in five affected eyes with reduced stability of fixation. One eye had a prominent gliotic membrane, and fixation was within this area. Conclusions: Patients had nearly normal visual acuity even though they presented with deep central scotomas and a shift of the center of fixation away from the fovea. Because MCDR1 has good long‐term functional prognosis, there might be an early transdifferentiation of the new locus of fixation.


Ophthalmologe | 1997

Cataracta complicata bei verschiedenen Formen der Retinitis pigmentosa Art und Häufigkeit

Gerd U. Auffarth; Manfred R. Tetz; Hermann Krastel; Anita Blankenagel; Hans E. Völcker

Purpose: To study the incidence and types of cataract in retinitis pigmentosa (RP) and their variations among different forms of RP.Patients and methods: This analysis was based on data from 473 patients with RP (autosomal dominant, n=87; autosomal recessive, n=79; x chromosomal recessive, n=23; simplex RP, n=215; Ushers syndrome n=80; M. Refsum and others, n=9) that were retrieved from the literature and patient charts in our clinic.Results: Posterior subcapsular cataract (PSC) developed with the following frequencies for the different genetic types of RP: autosomal dominant, 45.3%; autosomal recessive, 44.0%; x chromosomal recessive, 40.7%; simplex RP, 46.1%; Ushers syndrome, 52.9%. PSC was the only type of lens opacity in patients with Ushers syndrome and autosomal recessive RP. PSC development correlated with early onset of RP symptoms. Nuclear cataracts showed a statistically significant higher frequency in patients with simplex RP (14.8%) than in other genetic types (0–5.9%) (P<0.01). In addition, nuclear cataracts developed in simplex RP at a significantly later age (69.6±12.4 years) than PSC (44.4±12.3 years) (P<0.001). Patients with cataracts showed significantly worse visual fields than patients with clear lenses (P=0.00067).Conclusions: The typical RP cataract (PSC) was found in similar frequencies among all genetic types of RP. PSC was the only type of lens opacity in patients with Ushers syndrome and autosomal recessive RP. Nuclear cataracts developed on average 20 years later than PSC and had their highest incidence in patients with simplex RP. Patients with cataracts showed significantly worse visual field results, indicating a more pronounced retinal pathology.Hintergrund: Ziel dieser Studie war es, die Häufigkeit und die Art der Katarakt bei Retinitis pigmentosa (RP) und deren Ausprägung bei den verschiedenen Vererbungsformen der RP zu untersuchen.Patienten und Methode: Zur Auswertung kamen Daten von insgesamt 473 Patienten mit RP (autosomal-dominant n=87, autosomal-rezessiv n=79, X-chromosomal-rezessiv n=28, Simplex-RP n=215, Usher-Syndrom n=60, Morbus Refsum u.a. n=9), die aus der Literatur und aus dem eigenen Patientenkollektiv zusammengestellt wurden.Ergebnisse: Für die für RP typische Trübungsform der Cataracta subcapsularis posterior (PSC) fand sich folgende Häufigkeitsverteilung: autosomal-dominant 45,3%, autosomal-rezessiv 44,0%, X-chromosomal-rezessiv 40,7%, Simplex-RP 46,1%, Usher-Syndrom 52,9%. Bei den Patienten mit Usher-Syndrom und autosomal-rezessiver RP war die PSC die einzige Trübungsform. Kerntrübungen traten bei Patienten mit Simplex-RP signifikant häufiger auf (14,8%) als bei den anderen Vererbungsformen (0–5,9%, p<0,001). Des weiteren zeigte sich, daß Kerntrübungen bei Simplex-Patienten in einem signifikant höheren Lebensalter (69,6±12,4 Jahre) auftraten als eine PSC (44,4±12,3 Jahre; p<0,001). Patienten mit Katarakt zeigten zudem signifikant schlechtere Gesichtsfeldbefunde als Patienten ohne Katarakt (p=0,00067).Schlußfolgerungen: Die RP-typische Cataracta subcapsularis posterior kommt bei den verschiedenen Vererbungsmodi in ähnlicher Häufigkeit vor. Bei den hier geprüften Patienten mit Usher-Syndrom und autosomal-rezessiver RP war die PSC sogar die einzige erfaßte Trübungsform. Kerntrübungen bei RP traten erst in höherem Alter auf und waren am häufigsten mit der Simplex-Form assoziiert. Patienten mit Kataraktausbildung zeigten zusätzlich deutlich schlechtere Gesichtsfeldbefunde, was ein Hinweis für eine stärker ausgeprägte retinale Pathologie in dieser Gruppe ist.


Journal of Medical Genetics | 1997

An ancestral core haplotype defines the critical region harbouring the North Carolina macular dystrophy gene (MCDR1).

Christian G. Sauer; Hermann Dieter Schworm; Michael W. Ulbig; Anita Blankenagel; Klaus Rohrschneider; Daniel Pauleikhoff; Tiemo Grimm; Bernhard H. F. Weber

Autosomal dominant North Carolina macular dystrophy (NCMD) or central areolar pigment epithelial dystrophy (CAPED) is an allelic disorder that maps to an approximately 7.2 cM interval between DNA markers at D6S424 and D6S1671 on 6q14-q16.2. The further refinement of the disease locus has been hindered by the lack of additional recombination events involving the critical region. In this study, we have identified three multigeneration families of German descent who express the NCMD phenotype. Genotyping was carried out with a series of markers spanning approximately 53 cM around the NCMD locus, MCDR1. Genetic linkage between the markers and the disease phenotype in each of the families could be shown. Disease associated haplotypes were constructed and provide evidence for an ancestral founder for the German NCMD families. This haplotype analysis suggests that a 4.0 cM interval flanked by markers at D6S249 and D6S475 harbours the gene causing NCMD, facilitating further positional cloning approaches.


Optometry and Vision Science | 2002

Testing night vision goggles in a dark outside environment.

Ulrich H. Spandau; Stefanie Wechsler; Anita Blankenagel

Background. People with degenerative retinal diseases such as retinitis pigmentosa, may have adequate day vision but suffer from poor night vision. We have tested newly developed night vision goggles (NVG) to help these patients overcome their night blindness, thereby promoting more opportunities for normal activities at night or in the dark. Methods. A total of 42 subjects with night blindness due to retinitis pigmentosa, choroideremia, cone rod dystrophy, or Bardet Biedl syndrome were recruited and clinically examined (visual acuity, visual field, and contrast sensitivity). Using an experienced mobility trainer, we tested binocular NVG on the subjects in two locations: a dark room and a 1 to 2 h outside course at night that provided different levels of difficulties (i.e., obstacles, brightness, and contrast). The assessment of which patients benefited from the NVG was predominantly based on the subjective evaluation of the mobility trainer, followed by their graded responses on two questionnaires. Results. Based on the evaluation of the mobility trainer, 23 (61%) of the 42 subjects experienced improved mobility and orientation with the NVG outdoors, and 19 (39%) subjects did not. The ophthalmic data demonstrated that a visual acuity better than 20/100 and a visual field >5° (Goldmann perimetry III4) is necessary to benefit from NVG usage. In addition, subjective responses on increased mobility and independence were positively correlated with successful NVG testing. Conclusions. Night vision goggles have the ability to improve poor night vision in subjects with visual acuity >20/100 and a visual field ≥5° (Goldmann: III4). In so doing, NVG can help overcome the obstacles experienced by many people suffering from night blindness. NVG, therefore, have the potential to greatly improve quality of life.


Ophthalmologe | 1999

[Ophthalmological rehabilitation - experience at the University Eye Hospital Heidelberg].

Klaus Rohrschneider; Ingo Bruder; Anita Blankenagel

Background: The rehabilitation of low vision patients is of increasing importance since the number of these patients has grown rapidly. We wanted to evaluate the actual spectrum of patients concerning age and diagnoses and the appropriate low vision aids (LVA) in 1 year. Methods: The records of the patients seen in our low-vision unit in 1996 were retrospectively evaluated. We correlated visual function, ophthalmological diagnoses and age to the magnification needed for rehabilitation and the use or prescribed LVAs. Results: There was a nearly homogeneous distribution concerning age with a range from 0 to 99 years. Most patients presented with age-related macular degeneration (25.6 %) while 10 % each had retinitis pigmentosa and optic atrophy. Simple low vision aids such as high plus reading additions (29 %) and magnifiers (18.5 %) were prescribed in the majority of patients. However, closed-circuit TV (CCTV) systems were necessary in 25 %. Conclusions: Rehabilitation of low vision patients is often possible with simple LVAs. This is especially true for patients suffering from age-related macular degeneration. Since there is a tremendous-amount of different diseases, adequate diagnostic and individual counseling is of major importance.Hintergrund: Die visuelle Rehabilitation Sehbehinderter nimmt einen zunehmenden Stellenwert bei der augenärztlichen Behandlung ein. Wir wollten das Krankheitsspektrum und die entsprechende Versorgung mit vergrößernden Sehhilfen anhand einer Auswertung unserer Patienten eines Jahres darstellen. Patienten und Methode: Anhand einer Durchsicht von Patientenakten aus dem Jahre 1996 wurden die Daten bezüglich ophthalmologischer Diagnose, Sehschärfe, Vergrößerungsbedarf und dem Alter der Patienten sowie der benutzten oder verordneten vergrößernden Sehhilfen ausgewertet. Ergebnisse: Die Patienten waren vom Alter relativ gleichmäßig über einen Bereich von 0 bis 99 Jahre verteilt und gehörten zu über 2/3 zum Kreise der Sehbehinderten (Visus ≤ 0,3). Als häufigste Haupterkrankungen ließen sich mit 25,6 % eine Makuladegeneration sowie mit je 10 % eine Retinitis pigmentosa und eine Optikusatrophie diagnostizieren. Einfache Sehhilfen wie Lupenbrillen (vergrößernder Nahzusatz, 29 %) und Lupen (18,5 %) wurden am häufigsten verordnet, jedoch in 25 % auch Bildschirmlesegeräte. Schlußfolgerung: Ein großer Teil der Sehbehinderten läßt sich mit einfachen Hilfsmitteln gut rehabilitieren. Dies gilt insbesondere für die große Gruppe der Patienten mit altersabhängiger Makuladegeneration. Angesichts eines sehr inhomogenen Krankheitsspektrums sind eine ausführliche Diagnostik und eine individuelle Beratung notwendig.


Ophthalmologe | 1998

Influence of image frequency of closed-circuit television systems (CCTV) on reading comfort

Klaus Rohrschneider; Britta Riede; Anita Blankenagel

Purpose: To compare reading speed and reading comfort between closed-circuit television systems (CCTVs) with different image refresh rates. Methods: Reading speed was measured with three CCTVs that only differed in repeat frequency (50, 60 and 70 Hz) in 21 patients with age-related macular degeneration and 10 controls. We compared reading speed measured in syllables per minute of 16 different reading templates with about 500 syllables each. Results: Reading speed was equal with all CCTVs. Eighteen of 21 patients identified and disliked 50 Hz CCTVs because the image quality was worse. An image quality of 70 Hz enabled patients to use positive contrast with the best reading speed. Conclusions: Although reading speed does not improve with increasing frequency, flickering of 50 Hz CCTVs is critical for low-vision patients. The preference of low-vision patients for negative contrast image is more likely due to flickering with a lower repeat rate and 70 Hz CCTVs may allow more comfortable reading in positive contrast.Hintergrund: Bei Bildschirmlesegeräten sollte der Einfluß von unterschiedlichen Bildwiederholfrequenzen auf die Lesegeschwindigkeit und den Lesekomfort untersucht werden. Methode: Bei 21 Patienten mit altersabhängiger Makuladegeneration sowie 10 augengesunden Kontrollpersonen wurde die Lesegeschwindigkeit an 3 Bildschirmlesegeräten bestimmt, die sich lediglich bezüglich der Bildwiederholfrequenz unterschieden (50, 60 und 70 Hz). Hierbei wurden 16 unterschiedliche Lesetexte mit etwa 500 Silben bezüglich der Lesegeschwindigkeit in Silben/min ausgewertet. Ergebnisse: Die Lesegeschwindigkeit unterschied sich weder bei den Patienten noch bei den Kontrollpersonen zwischen den 3 Geräten signifikant (p > 0,05). 18/21 Patienten erkannten anhand der schlechteren Bildqualität das 50-Hz-Gerät und empfanden dies als unangenehmer. Die bessere Bildqualität des 70-Hz-Bildschirmlesegeräts erlaubte den Patienten auch bei normaler Darstellung (schwarze Schrift auf weißem Grund) mit höchster Geschwindigkeit zu lesen. Schlußfolgerung: Obwohl die Lesegeschwindigkeit mit wachsender Bildwiederholfrequenz nicht ansteigt, ist das Flackern der 50-Hz-Geräte für die Patienten besonders bei normaler Textdarstellung störend. Die Bevorzugung von inverser Schriftdarstellung durch Sehbehinderte (weiße Schrift auf schwarzem Grund) ist am ehesten Folge der niedrigeren Bildwiederholfrequenz. Bildschirmlesegeräte mit 70 Hz Bildfrequenz ermöglichen ein komfortables Lesen auch bei normaler Schriftdarstellung.


Ophthalmologe | 2014

Diagnostik bei Netzhauterkrankungen Vergleich von multifokalem ERG und funduskontrollierter Perimetrie – Fallstudie

Klaus Rohrschneider; Stefan Bültmann; R. Kiel; P. Weimer; Hermann Krastel; Anita Blankenagel

ZusammenfassungHintergrund. Als neuere Methoden zur Funktionsprüfung der Makula stehen die multifokale Elektroretinographie (mfERG) sowie die funduskontrollierte Perimetrie zur Verfügung. Stellenwert und Aussagekraft dieser Methoden sind bisher nicht endgültig geklärt. Wir wollten deshalb die Methoden im direkten Vergleich korrelieren. Patienten und Methode. Es wurden 33 Augen von 25 Patienten mit unterschiedlichen Netzhauterkankungen (Visus 0,03–0,8) im Alter von 14–79 Jahren mittels funduskontrollierter automatischer Schwellenperimetrie am Scanning-Laser-Ophthalmoskop untersucht. Zusätzlich wurde bei allen Augen ein mfERG durchgeführt, bei dem jeweils 61 lokale ERGs innerhalb des 30°-Gesichtsfeldes abgeleitet wurden. Wir verglichen die Skotomtiefe in der Perimetrie mit der Amplitudenreduktion im mfERG unter Berücksichtigung des Fixationsverhaltens. Ergebnisse. Bei vergleichbarer Untersuchungszeit beobachteten wir für Retinitis pigmentosa eine gute Übereinstimmung beider Verfahren mit nur noch zentral erhaltener Reizantwort. Demgegenüber boten Patienten mit juveniler Makuladystrophie sehr unterschiedliche Befunde im mfERG, die teilweise gut mit der Fundusperimetrie übereinstimmten, aber auch eine stärkere Pathologie zeigten. Aufgrund der Fixationsverlagerung bei Zentralskotom war eine Zuordnung der Pathologie zum Fundusbefund beim mfERG oft schwierig. Bei altersabhängiger Makuladegeneration war die Zuordnung der Ausfälle weniger offensichtlich. Schlussfolgerung. Die unterschiedliche Prüfsituation mit überschwelliger Stimulusdarbietung beim ERG gegenüber der schwellennahen Darbietung bei der Perimetrie kann besonders im Frühstadium der Erkrankungen einen unterschiedlichen Befund erklären. Daneben hat eine reduzierte Fixationsstabilität deutliche Auswirkungen auf das mfERG, während dies in der funduskontrollierten Perimetrie ausgeglichen wird. Beide Untersuchungsverfahren können sich somit gut ergänzen und zeigen in Abhängigkeit von der Erkrankung grundsätzlich unterschiedliche Ergebnisse.AbstractBackground. There are new methods available for function testing of the macula, i.e. multifocal Electroretinography (mfERG) as well as fundus perimetry with the scanning laser ophthalmoscope (SLO). The value and clinical impact of these methods have still to be evaluated. We wanted to compare the results from patients having undergone both examinations. Patients and methods. A total of 33 eyes from 25 patients (visual acuity 0.03–0.8) aged 14–79 years were examined using fundus perimetry with the SLO. In addition, multifocal ERG was performed in all eyes, where 61 local ERGs inside the 30° visual field were recorded. We compared the depth of the scotoma with the reduction of the amplitudes during mfERG taking the fixation status into consideration. Results. Examination time was comparable for both examination techniques. There was good concordance for eyes with retinitis pigmentosa with only central response. In contrast, patients with juvenile macular dystrophy demonstrated different results with comparable size of the defect while sometimes an enlarged pathology during mfERG was observed. Correlation between pathology findings observed in mfERG and fundus changes was difficult due to the change of the point of fixation caused by central scotoma. In age-related macular degeneration correlation of the findings was less obvious. Discussion. The different setting with supra-threshold stimuli during ERG in contrast to near-threshold stimulus presentation during perimetry, might be the reason for differences even in the beginning of retinal diseases. In addition, reduced stability of fixation leads to artifacts during mfERG while it may be compensated for in fundus perimetry. Both methods are of additional value and demonstrate different results depending on the disease.


Ophthalmologe | 2002

[Diagnosis of retinal diseases. Comparison between multifocal ERG and fundus perimetry - a case study].

Klaus Rohrschneider; Stefan Bültmann; R. Kiel; P. Weimer; Hermann Krastel; Anita Blankenagel

ZusammenfassungHintergrund. Als neuere Methoden zur Funktionsprüfung der Makula stehen die multifokale Elektroretinographie (mfERG) sowie die funduskontrollierte Perimetrie zur Verfügung. Stellenwert und Aussagekraft dieser Methoden sind bisher nicht endgültig geklärt. Wir wollten deshalb die Methoden im direkten Vergleich korrelieren. Patienten und Methode. Es wurden 33 Augen von 25 Patienten mit unterschiedlichen Netzhauterkankungen (Visus 0,03–0,8) im Alter von 14–79 Jahren mittels funduskontrollierter automatischer Schwellenperimetrie am Scanning-Laser-Ophthalmoskop untersucht. Zusätzlich wurde bei allen Augen ein mfERG durchgeführt, bei dem jeweils 61 lokale ERGs innerhalb des 30°-Gesichtsfeldes abgeleitet wurden. Wir verglichen die Skotomtiefe in der Perimetrie mit der Amplitudenreduktion im mfERG unter Berücksichtigung des Fixationsverhaltens. Ergebnisse. Bei vergleichbarer Untersuchungszeit beobachteten wir für Retinitis pigmentosa eine gute Übereinstimmung beider Verfahren mit nur noch zentral erhaltener Reizantwort. Demgegenüber boten Patienten mit juveniler Makuladystrophie sehr unterschiedliche Befunde im mfERG, die teilweise gut mit der Fundusperimetrie übereinstimmten, aber auch eine stärkere Pathologie zeigten. Aufgrund der Fixationsverlagerung bei Zentralskotom war eine Zuordnung der Pathologie zum Fundusbefund beim mfERG oft schwierig. Bei altersabhängiger Makuladegeneration war die Zuordnung der Ausfälle weniger offensichtlich. Schlussfolgerung. Die unterschiedliche Prüfsituation mit überschwelliger Stimulusdarbietung beim ERG gegenüber der schwellennahen Darbietung bei der Perimetrie kann besonders im Frühstadium der Erkrankungen einen unterschiedlichen Befund erklären. Daneben hat eine reduzierte Fixationsstabilität deutliche Auswirkungen auf das mfERG, während dies in der funduskontrollierten Perimetrie ausgeglichen wird. Beide Untersuchungsverfahren können sich somit gut ergänzen und zeigen in Abhängigkeit von der Erkrankung grundsätzlich unterschiedliche Ergebnisse.AbstractBackground. There are new methods available for function testing of the macula, i.e. multifocal Electroretinography (mfERG) as well as fundus perimetry with the scanning laser ophthalmoscope (SLO). The value and clinical impact of these methods have still to be evaluated. We wanted to compare the results from patients having undergone both examinations. Patients and methods. A total of 33 eyes from 25 patients (visual acuity 0.03–0.8) aged 14–79 years were examined using fundus perimetry with the SLO. In addition, multifocal ERG was performed in all eyes, where 61 local ERGs inside the 30° visual field were recorded. We compared the depth of the scotoma with the reduction of the amplitudes during mfERG taking the fixation status into consideration. Results. Examination time was comparable for both examination techniques. There was good concordance for eyes with retinitis pigmentosa with only central response. In contrast, patients with juvenile macular dystrophy demonstrated different results with comparable size of the defect while sometimes an enlarged pathology during mfERG was observed. Correlation between pathology findings observed in mfERG and fundus changes was difficult due to the change of the point of fixation caused by central scotoma. In age-related macular degeneration correlation of the findings was less obvious. Discussion. The different setting with supra-threshold stimuli during ERG in contrast to near-threshold stimulus presentation during perimetry, might be the reason for differences even in the beginning of retinal diseases. In addition, reduced stability of fixation leads to artifacts during mfERG while it may be compensated for in fundus perimetry. Both methods are of additional value and demonstrate different results depending on the disease.

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R. Kiel

Heidelberg University

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August F. Deutman

Radboud University Nijmegen

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Carel B. Hoyng

Radboud University Nijmegen

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P. Weimer

Heidelberg University

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