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Dive into the research topics where Claudia Schöllmann is active.

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Featured researches published by Claudia Schöllmann.


Skin Pharmacology and Physiology | 2009

Tetracycline actions relevant to rosacea treatment.

Hans Christian Korting; Claudia Schöllmann

Until today, the pathogenesis of rosacea is not known in detail. Yet in recent years evidence has been accumulating that rosacea with its common symptoms such as inflammatory lesions, erythema, telangiectasia, phymatous changes, and ocular symptoms is of inflammatory nature. Tetracycline derivatives like doxycycline successfully used in the treatment of skin diseases like acne and rosacea seem to inhibit different inflammatory pathways involved in the pathogenesis by various modes of action. Although data for skin diseases are relatively scanty, the following modes of action of tetracyclines seem to be most relevant for an effective treatment of acne and rosacea: inhibition of matrix metalloproteinases, downmodulation of cytokines, inhibition of cell movement and proliferation, inhibition of granuloma formation, inhibition of reactive oxygen species, nitric oxide, and angiogenesis, whereas inhibition of phospholipase A2 seems to be of lower importance. The role of the saprophytic mite Demodex folliculorum remains to be clarified. Additional studies are necessary to further elucidate how tetracyclines work in rosacea treatment.


Skin Pharmacology and Physiology | 2012

Antimicrobial Peptides and Skin: A Paradigm of Translational Medicine

Hans Christian Korting; Claudia Schöllmann; Manuela Stauss-Grabo; Monika Schäfer-Korting

Antimicrobial peptides (AMPs) are small, cationic, amphiphilic peptides with broad-spectrum microbicidal activity against both bacteria and fungi. In mammals, AMPs form the first line of host defense against infections and generally play an important role as effector agents of the innate immune system. The AMP era was born more than 6 decades ago when the first cationic cyclic peptide antibiotics, namely polymyxins and tyrothricin, found their way into clinical use. Due to the good clinical experience in the treatment of, for example, infections of mucus membranes as well as the subsequent understanding of mode of action, AMPs are now considered for treatment of inflammatory skin diseases and for improving healing of infected wounds. Based on the preclinical findings, including pathobiochemistry and molecular medicine, targeted therapy strategies are developed and first results indicate that AMPs influence processes of diseased skin. Importantly, in contrast to other antibiotics, AMPs do not seem to propagate the development of antibiotic-resistant micro-organisms. Therefore, AMPs should be tested in clinical trials for their efficacy and tolerability in inflammatory skin diseases and chronic wounds. Apart from possible fields of application, these peptides appear suited as an example of the paradigm of translational medicine for skin diseases which is today seen as a ‘two-way road’ – from bench to bedside and backwards from bedside to bench.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2009

The significance of itraconazole for treatment of fungal infections of skin, nails and mucous membranes.

Hans Christian Korting; Claudia Schöllmann

Itraconazole is an antifungal drug from the triazole group with distinct in vitro activity against dermatophytes, yeasts and some molds. Itraconazole has a primarily fungistatic activity. Itraconazole accumulates in the stratum corneum and in nail material due to its high affinity to keratin, as well as in sebum and vaginal mucosa. Together with terbinafine and fluconazole, itraconazole belongs to the modern highly effective systemic antifungal drugs with a favorable risk‐benefit ratio and for this reason is a preferred therapy option for fungal infections of skin, nails and mucous membranes. Compared to terbinafine in the treatment of fingernail and toenail fungal infections, itraconazole offers the advantage of a broad antifungal spectrum and better effectiveness against onychomycosis caused by yeasts yet appears inferior with regard to the more common dermatophyte infections. Itraconazole constitutes an important therapy option, along with fluconazole, terbinafine, ketoconazole and griseofulvin, for the treatment of dermatophyte infections of glabrous skin (tinea pedis, tinea manuum, tinea corporis and tinea cruris) in adults following unsuccessful topical therapy. In the oral therapy of tinea capitis, itraconazole plays an especially important role, in particular for disease caused by Microsporum canis (for children, however, only off‐label use is feasible currently). In the treatment of oropharyngeal candidiasis, candidiasis of the skin and vulvovaginal candidiasis, itraconazole and fluconazole are the preferred treatment options in cases in which topical therapy has proven unsuccessful.


Skin Pharmacology and Physiology | 2012

Bioavailability, antipsoriatic efficacy and tolerability of a new light cream with mometasone furoate 0.1%.

Hans Christian Korting; Claudia Schöllmann; Christoph Willers; W. Wigger-Alberti

Mometasone furoate, a potent glucocorticoid (class III) with a favorable benefit/risk ratio, has emerged as a standard medication for the treatment of inflammatory skin disorders. The purpose of the investigation presented here was to determine the noninferiority of a topical mometasone formulation, a light cream (O/W 60/40 emulsion) with mometasone furoate 0.1% (water content of 33%) versus marketed comparators. Using the vasoconstrictor assay, a strong blanching effect of the new cream (called Mometasone cream) comparable to that of a mometasone comparator, a fatty cream with mometasone furoate 0.1%, could be demonstrated. Thus, the topical bioavailability of the active ingredient mometasone furoate (0.1%) was regarded to be similar for Mometasone cream and the mometasone comparator. Using the psoriasis plaque test, a strong antipsoriatic effect comparable to that of the mometasone comparator was found for Mometasone cream after 12 days of occlusive treatment. A nearly identical reduction in the mean infiltrate thickness and similar mean AUC values were noted with both formulations confirmed by clinical assessment data. The noninferiority of Mometasone cream to its active comparator with respect to the AUC of change to baseline in infiltrate thickness was demonstrated. Both medications were well tolerated. Overall, Mometasone cream and the mometasone comparator showed similar efficacy and tolerability. Mometasone cream, in addition to its high potency and good tolerability, provides the properties of a light cream, which might make this new medication particularly suitable for application on acutely inflamed and sensitive skin.


Journal Der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft | 2012

Medical devices in dermatology: topical semi-solid formulations for the treatment of skin diseases.

Hans Christian Korting; Claudia Schöllmann

In recent years, topically applied semi‐solid formulations certified as medicals devices and not as topical drugs are increasingly used for the treatment of skin diseases. Medical devices primarily unfold their therapeutic effect by physical means, not by pharmacological, immunological or metabolic means. Intensified placing of medical devices on the dermatological market may at least partly be explained by a less complex marketing authorization process compared to topical drugs. If the requirements are fulfilled to certify a product as a medical device the opportunity will be offered to quickly introduce innovations onto the market and propagate them. A variety of evidence‐based medical devices for several dermatological indications are presented here.


Skin Pharmacology and Physiology | 2011

Resistance of Liposomal Sunscreen Formulations against Plain Water as well as Salt Water Exposure and Perspiration

Hans Christian Korting; Claudia Schöllmann

The present in vivo investigation using a total of 30 healthy adult volunteers with Fitzpatrick skin type II examines the persistent efficacy of sunscreens using liposomal suspensions as the vehicle. Based on the COLIPA guidelines, the protective effect of a single application of 4 different liposomal sunscreen formulations (sun protection factors, SPFs: 50+, 30, 25 and 15) against sunburn at the recommended amount of 2 mg/cm2 was determined after exposure of the skin to plain water and salt water and after profuse perspiration. Under the influence of plain water, salt water and sweating, the SPF values of sunscreen 1 (labeled SPF of 50+) were reduced only marginally to 97, 96 and 99%, respectively, those of sunscreen 2 (labeled SPF of 30) to 97, 96 and 99%, respectively, those of sunscreen 3 (labeled SPF of 25) to 90, 83 and 91%, respectively, and those of sunscreen 4 (labeled SPF of 15) to 96, 96 and 95%, respectively. This set of data shows that despite plain water and salt water immersion or profuse sweating, the liposomal sunscreen formulation may deliver a long-lasting protective effect in everyday situations encountered by outdoor workers or during leisure activities.


Karger Kompass Dermatologie | 2013

Corticosteroid-Pulstherapie bei Alopecia areata: 10-Jahres-Langzeitergebnisse

Jürgen Lademann; Matthias Augustin; Eggert Stockfleth; A. Herman; A.P. Herman; Angelo V. Marzano; Rim S. Ishak; Antonella Colombo; Francesco Caroli; Carlo Crosti; Hans Christian Korting; Claudia Schöllmann; Manuela Stauss-Grabo; Monika Schäfer-Korting; Lara El Hayderi; Nazli Nikkels-Tassoudji; Arjen Nikkels

Hintergrund: Zur Wirksamkeit der Corticosteroid-Pulstherapie bei Alopecia areata (AA) liegen nur wenige Daten vor. Ziel: Mit dieser Studie sollten die Langzeitergebnisse von Patienten unter Methylprednisolon-Bolustherapie untersucht werden. Methoden: In diese Studie wurden 60 Patienten eingeschlossen, die zwischen 1995 und 2000 eine Behandlung erhalten hatten. Die Kurzzeitergebnisse wurden im Jahr 2000 analysiert. Die Untersuchung der Langzeitergebnisse von 30 Patienten erfolgte 2010 mithilfe eines telefonischen Fragebogens. Ergebnisse: Bei 10/30 Patienten war 6 Monate nach der Bolusgabe ein signifikantes Haarwachstum zu beobachten. Die Hälfte der Patienten mit multifokaler AA hatte nach 6 Monaten auf die Therapie angesprochen, aber weniger als ein Viertel der Patienten mit Alopecia totalis (AT) und Alopecia universalis (AU) waren Responder. Die Untersuchung der Langzeitergebnisse erfolgte nach durchschnittlich 12,3 Jahren; 8/10 der initialen Responder hatten eine leichte oder keine Erkrankung und 14/20 initialen Non-Responder litten an schwerer AA. Schlussfolgerungen: Diese Studie bestätigte die geringe kurz- und langfristige Wirksamkeit dieser Behandlung bei AT und AU.


Karger Kompass Dermatologie | 2013

Vergleichende Studie der systemischen Entzündungsreaktionen bei Psoriasis vulgaris und allergischer Kontaktdermatitis

Jürgen Lademann; Matthias Augustin; Eggert Stockfleth; A. Herman; A.P. Herman; Angelo V. Marzano; Rim S. Ishak; Antonella Colombo; Francesco Caroli; Carlo Crosti; Hans Christian Korting; Claudia Schöllmann; Manuela Stauss-Grabo; Monika Schäfer-Korting; Lara El Hayderi; Nazli Nikkels-Tassoudji; Arjen Nikkels

Hintergrund: Psoriasis vulgaris (PV) ist mit einer niedriggradigen systemischen Entzündung verbunden. Ziel: Die Serummuster von Zytokinen und Wachstumsfaktoren wurden bei Patienten mit PV und allergischer Kontaktdermatitis (ACD) sowie bei gesunden Probanden untersucht, um systemische Entzündungsreaktionen bei diesen Erkrankungen zu beschreiben und zu vergleichen. Methoden: Insgesamt 12 entzündungssensitive Biomarker wurden mit Hilfe der Evidence Investigator™ Biochip-Technologie gleichzeitig analysiert. Ergebnisse: Bei PV waren der proinflammatorische Tumornekrosefaktor-α (TNF-α), Interferon-γ (IFN-γ), die Interleukine IL-1β, -2, -6, -8 und das Monozyten-Chemotaktische Protein-1 (MCP-1) erhöht. Bei ACD waren 2 Marker (TNF-α und MCP-1) erhöht und das regulatorische Zytokin IL-10 wies einen niedrigeren Wert auf. Das proinflammatorische IL-2 hatte bei PV und ACD die stärksten Korrelationen mit anderen pro- bzw. antiinflammatorischen Zytokinen, während IL-6 positiv mit dem Psoriasis Area and Severity Index korrelierte. Die Konzentrationen der Wachstumsfaktoren korrelierten mit MCP-1, jedoch nur bei PV. Schlussfolgerung: Obwohl PV eine vielfältigere proinflammatorische systemische Reaktion induziert, ist auch ACD mit einem systemischen Anstieg von Entzündungsmediatoren verbunden.


Karger Kompass Dermatologie | 2013

Routinemäßiges Hautkrebs-Screening in Deutschland: Bilanz nach 4 Jahren

Jürgen Lademann; Matthias Augustin; Eggert Stockfleth; A. Herman; A.P. Herman; Angelo V. Marzano; Rim S. Ishak; Antonella Colombo; Francesco Caroli; Carlo Crosti; Hans Christian Korting; Claudia Schöllmann; Manuela Stauss-Grabo; Monika Schäfer-Korting; Lara El Hayderi; Nazli Nikkels-Tassoudji; Arjen Nikkels

Hintergrund: Im Jahr 2008 wurde in Deutschland das Hautkrebs-Screening in die gesetzlichen Gesundheitsleistungen für Personen ≥35 Jahre aufgenommen. Bisher nehmen 95% der ca. 3500 niedergelassenen Dermatologen an diesem Programm teil, das von den gesetzlichen Krankenkassen finanziert wird. Ziel: Bewertung des deutschen Hautkrebs-Screenings aus der Sicht der Dermatologen. Methoden: Seit 2009 wurden an rund 2000 Dermatologen landesweit einmal jährlich standardisierte Fragebögen verschickt, in denen es um die jeweiligen Patienten, Screenings und Behandlungen sowie um die persönlichen Erfahrungen und Einstellungen der Dermatologen beim Hautkrebs-Screening geht. Für die Jahre 2009, 2010 und 2011 wurde eine deskriptive Datenanalyse durchgeführt. Ergebnisse: In den Jahren 2009, 2010 bzw. 2011 führten Dermatologen 1380, 1364 bzw. 1348 Screenings mit einem durchschnittlichen Honorar von 21,50, 22,10 bzw. 21,93 EUR durch. 32,9, 46,6 bzw. 53,3% der Dermatologen waren mit dem Hautkrebs-Screening ziemlich bzw. sehr zufrieden, und eine steigende Anzahl an Dermatologen (69,4, 80,0 bzw. 83,1%) stellte eine bessere Qualität der Gesundheitsversorgung bei Hautkrebs seit 2008 fest. Schlussfolgerung: Das Hautkrebs-Screening wird von deutschen Dermatologen weithin akzeptiert und zunehmend häufiger durchgeführt.


Karger Kompass Dermatologie | 2013

Wirksamkeit, Verträglichkeit und Patientennutzen der ultraschallgestützten Wundreinigung gegenüber chirurgischem Débridement

Jürgen Lademann; Matthias Augustin; Eggert Stockfleth; A. Herman; A.P. Herman; Angelo V. Marzano; Rim S. Ishak; Antonella Colombo; Francesco Caroli; Carlo Crosti; Hans Christian Korting; Claudia Schöllmann; Manuela Stauss-Grabo; Monika Schäfer-Korting; Lara El Hayderi; Nazli Nikkels-Tassoudji; Arjen Nikkels

Hintergrund: Es wurde gezeigt, dass niederfrequenter Ultraschall eine Alternative zum chirurgischen Wunddébridement (WD) ist und die Wundheilung stimuliert; allerdings liegen hierzu nur wenige Daten vor. Ziel: Vergleich von Wirksamkeit, Verträglichkeit und Nutzen der beiden Wundbehandlungsmethoden. Methoden: Monozentrische, prospektive, randomisierte, kontrollierte klinische Studie zur Beurteilung der von den Patienten berichteten Behandlungsergebnisse und der klinischen Wirksamkeit der ultraschallgestützten Wundreinigung (UAW) im Vergleich zum WD. Ergebnisse: Insgesamt wurden 67 Patienten behandelt. Beide Behandlungen zeigten gute Wirksamkeit und Verträglichkeit: 88% der UAW-Patienten und 85,2% der WD-Patienten berichteten einen mehr als geringfügigen Nutzen. Die Lebensqualität besserte sich signifikant. In beiden Gruppen kam es zu einer Besserung des Wundstatus und zu einem Rückgang der Schmerzen. Schlussfolgerung: Im Vergleich zum Goldstandard (WD) zeigt die UAW die gleiche hohe Wirksamkeit, einen ähnlichen Patientennutzen und eine verbesserte Lebensqualität. Beide Verfahren sind für die äußerst nutzbringende leitlinienbasierte Behandlung chronischer Wunden gleichermaßen geeignet.

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Antonella Colombo

Fondazione IRCCS Ca' Granda Ospedale Maggiore Policlinico

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Carlo Crosti

Fondazione IRCCS Ca' Granda Ospedale Maggiore Policlinico

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Rim S. Ishak

American University of Beirut

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