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Dive into the research topics where Daniel Kiefer is active.

Publication


Featured researches published by Daniel Kiefer.


Critical Care Medicine | 2014

Melatonin receptors mediate improvements of survival in a model of polymicrobial sepsis.

Tobias Fink; Michael Glas; Alexander Wolf; Astrid Kleber; Erik Reus; Martin Wolff; Daniel Kiefer; Beate Wolf; Hauke Rensing; Thomas Volk; Alexander M. Mathes

Objectives:Melatonin has been demonstrated to improve survival after experimental sepsis via antioxidant effects. Yet, recent evidence suggests that this protective capacity may also rely on melatonin receptor activation. Therefore, the present study was designed to investigate whether selective melatonin receptor-agonist ramelteon may influence survival and immune response in a model of polymicrobial sepsis in rats, wild-type and melatonin receptor MT1/MT2 double knockout mice. Design:Prospective, randomized, controlled study. Setting:University research laboratory. Subjects:Male Sprague-Dawley rats (200–250 g) and male C3H/HeN wild-type and MT1/MT2 receptor knockout mice (20–22 g). Interventions:Animals underwent cecal ligation and incision and remained anesthetized for evaluation of survival for 12 hours (rats: n = 15 per group) or 15 hours (mice: n = 10 per group). Analysis of immune response by means of enzyme-linked immunosorbent assay was performed before and 5 hours after cecal ligation and incision (rats only; n = 5 per group). After induction of sepsis, animals were treated IV with vehicle, different doses of melatonin (rats: 0.01/0.1/1.0/10 mg/kg; mice: 1.0 mg/kg), ramelteon, melatonin receptor-antagonist luzindole, ramelteon + luzindole, or melatonin + luzindole (each 1.0 mg/kg). Sham controls underwent laparotomy but not cecal ligation and incision. Measurements and Main Results:Compared with vehicle, administration of ramelteon or melatonin significantly improved median survival time in rats (sepsis/melatonin [0.1 mg/kg], 554 min, [1.0 mg/kg] 570 min, [10 mg/kg] 579 min; sepsis/ramelteon, 468 min; each p < 0.001 vs sepsis/vehicle, 303 min) and wild-type mice (sepsis/melatonin, 781 min; sepsis/ramelteon, 701 min; both p < 0.001 vs sepsis/vehicle, 435 min). This effect was completely antagonized by coadministration of luzindole in all groups. Melatonin, ramelteon, or luzindole had no significant effect on survival time in knockout mice. Significantly elevated concentrations of tumor necrosis factor-&agr;, interleukin-6, and interleukin-10 were observed 5 hours after cecal ligation and incision in rats (p < 0.05 vs baseline and corresponding sham); neither ramelteon nor melatonin treatment significantly affected immune response. Conclusions:Melatonin receptors mediate improvements of survival after polymicrobial sepsis in rats and mice; this effect appears to be independent from major alterations of cytokine release.


Journal of Pharmaceutical and Biomedical Analysis | 2018

Design and validation of an automated solid phase extraction liquid chromatography coupled mass spectrometry method for the quantification of propofol in plasma

Felix Maurer; Teodora Shopova; Beate Wolf; Daniel Kiefer; Tobias Hüppe; Thomas Volk; Daniel I. Sessler; Sascha Kreuer

Propofol concentration in human plasma can be quantified by liquid chromatography coupled mass spectrometry. Sample preparation usually requires solid phase extraction to remove matrix components and enrich the analyte. To facilitate user-independent measurements and speed extraction, we developed and validated a fully automated high throughput in-line sample preparation system with direct injection into liquid chromatography coupled mass spectrometry. We assessed linearity of each method over the clinically relevant concentration range from 0.5μg/mL to 8μg/mL plasma concentration. R2 values were 0.99 for the automated process and 0.98 for manual sample preparation. The limit of detection was 6ng/mL and the lower limit of quantification was 18ng/mL for the automated method; for the manual process, the limit of detection was 1.58ng/mL and the lower limit of quantification was 4.79ng/mL. Intra-day precision for low, medium and high concentration range of the automated method was validated 4.14%, 9.68% and 3.04% relative standard deviation and 0.29%, 0.12% and 0.52% for the manual process. Carry over was 0.4% with the automated method, whereas there was no carry over with the manual method. Stability of plasma samples was tested with the manual method at concentrations of 1, 4, and 6μg/mL propofol and found to be stable over 150days at -20°C. The manual sample preparation method has successfully been transferred to a fully automated process with appropriate sensitivity and precision but the automatization failed with regard to trueness and working time due to lengthy sample preparation runtime. Therefore it is not suitable for daily use in a hospital laboratory e.g. for brain death diagnosis in the intensive care unit.


Archive | 2017

Augen-, Hals-Nasen- Ohrenheilkunde und Mund-Kiefer-Gesichtschirurgie

Tobias Fink; Daniel Kiefer; Dominik Lorenz

Wahrend in der Augenheilkunde das anasthesiologische Vorgehen bei intraokularen Eingriffen einige Besonderheiten aufweist, stellt in der Hals-Nasen-Ohrenheilkunde und Mund-Kiefer-Gesichtschirurgie insbesondere die Bewaltigung des schwierigen Atemwegs haufig eine besondere Herausforderung fur den Anasthesisten dar. Gemeinsam ist diesen drei Fachgebieten, dass die Arbeitsgebiete von Anasthesist und Operateur eng beieinander liegen. Die Besonderheiten der einzelnen Fachgebiete werden in diesem Kapitel vorgestellt.


Archive | 2017

Traumatologie und Orthopädie

Tobias Fink; Daniel Kiefer; Dominik Lorenz

Traumatologische Patienten sind im Dienst haufig und weisen fur den Anasthesisten haufig relevante Besonderheiten auf. Das Schockraummanagement ist das Bindeglied zwischen praklinischer und klinischer Akutversorgung von schwerverletzten Patienten und daher fur die weitere Behandlung und das Outcome der Patienten sehr wichtig.


Archive | 2017

Komplikationen und Zwischenfälle

Tobias Fink; Daniel Kiefer; Dominik Lorenz

Perioperative Komplikationen sind haufig, wobei lebensbedrohliche Zwischenfalle in der perioperativen Medizin eher die Ausnahme bilden. Dieses Kapitel soll dem Berufsanfanger helfen, Komplikationen im Dienst zu erkennen und diese durch rasches und besonnenes Handeln zu beseitigen. Zu den wichtigsten perioperativen Komplikationen gehoren Storungen der Atmung, des Herz-Kreislauf-Systems sowie anaphylaktoide und anaphylaktische Reaktionen.


Archive | 2017

Blutung und Bluttransfusion

Tobias Fink; Daniel Kiefer; Dominik Lorenz

Perioperative Blutungen und Gerinnungsstorungen konnen fur den Anasthesisten eine grose Herausforderung darstellen und mussen haufig unter Zeitdruck therapiert werden. Fur ein umsichtiges und zielgerichtetes Vorgehen sind genaue Kenntnisse uber Indikationen, Kontraindikationen und Nebenwirkungen der gebotenen Masnahmen und Medikamente zwingend erforderlich.


Archive | 2017

Dienstmodelle und Organisation im Dienst

Tobias Fink; Daniel Kiefer; Dominik Lorenz

Krankenhauser unterscheiden sich hinsichtlich ihrer Versorgungsstufen und Behandlungsauftrage. Dies spiegelt sich auch in der personellen und materiellen Ausstattung wider und bedarf spezieller Organisationsmodelle fur den Routinebetrieb, den Bereitschaftsdienst und die Notfallversorgung. Einen ersten Blick eroffnet dieses Kapitel, in dem es auch Tipps zur eigenen Organisation des »Dienstes« gibt.


Archive | 2017

Anästhesiologisches Standby und Analgosedierung

Tobias Fink; Daniel Kiefer; Dominik Lorenz

Fur zahlreiche Eingriffe wird primar keine Narkose benotigt. Erfordern Begleiterkrankungen, lange Dauer oder fehlende Kooperationsbereitschaft des Patienten aber dennoch die Anwesenheit eines Anasthesieteams bezeichnet man dies als Standby. Ein weiteres Anasthesieverfahren ist die Analgosedierung. Hierbei fuhrt die Gabe von sedierenden Substanzen evtl. in Kombination mit Analgetika zur verbesserten Toleranz der Masnahmen ohne einen Verlust der Schutzreflexe zu induzieren.


Archive | 2017

Medikamente – die wichtigsten für den Dienst

Tobias Fink; Daniel Kiefer; Dominik Lorenz

Fehler bei der Arzneimitteltherapie gehoren zu den haufigsten Ursachen von Komplikationen! Daher gilt: Genaue Kenntnisse uber Wirkungen, Dosierungen, Kontraindikationen und Nebenwirkungen der Medikamente sind Grundlage einer sicheren Anwendung. Dieses Kapitel fasst in Kurze die wichtigsten Medikamente fur den anasthesiologischen Dienst zusammen.


Archive | 2017

Thorax- und Kardioanästhesie

Tobias Fink; Daniel Kiefer; Dominik Lorenz

Eingriffe in der Thorax- und Kardioanasthesie sind – gerade im Notfall – Hochrisikoeingriffe, fur die gute Kenntnisse der pathophysiologischen Veranderungen und ausreichend Erfahrung im Bereich der Thorax- und Kardioanasthesie (Facharzt) erforderlich sind.

Collaboration


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Thomas Volk

Humboldt University of Berlin

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