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Featured researches published by H. Clement.


Surgical and Radiologic Anatomy | 2007

Promontory of radius: a new anatomical description on the distal radius

Gunther Windisch; H. Clement; Karin Tanzer; G. Feigl; W. Grechenig; Friedrich Anderhuber; Wolfgang Pichler

Surgical treatment of distal radius fractures with palmar plates has gained popularity as the preferred approach to achieve anatomical fracture reposition. One hundred and thirty four radii of human cadavers were examined to elucidate the anatomy of the distal radius, especially the transition of the anterior into the lateral surface and a new term was given: promontory of radius. The promontory was located on the lateral surface between the changing of the convex to the concave curvature and the base of the styloid process. The anterior surface increased gradually from the ulnar notch to the lateral surface and formed the “base” of the promontory. The length of the promontory on the lateral surface measured 14–28xa0mm (mean 20.766xa0mm, SD 2.69xa0mm). The width of the promontory was found in between 10 and 27xa0mm (mean 13.857xa0mm, SD 2.14xa0mm). The width of the distal radius was 16–38xa0mm (mean 31.015xa0mm, SD 3.26xa0mm) and did not show any statistical correlation to the promontory. On the anterior surface the minimal width of promontory measured 4.9xa0mm, the maximal one 17.9xa0mm (mean 8.95xa0mm, SD 3.60). The height of the promontory on the anterior surface ranged in between 1.2 and 4.3xa0mm (mean 2.90xa0mm, SD 1.05xa0mm). The promontory of radius must be kept in mind to avoid any dorsal dislocation of the radial fragment often described as complication of intraarticular fractures. Based on this anatomical survey the data can be used for a new palmar radius plate designs.


Orthopade | 2002

Ultrasound diagnosis of the Achilles tendon

W. Grechenig; H. Clement; Bratschitsch G; Fankhauser F; Gerolf Peicha

ZusammenfassungAufgrund der oberflächlichen, subkutanen Lage ist die Achillessehne der sonographischen Untersuchung gut zugänglich. Durch die Einführung kurzer Schallsonden (10 MHz) kann auch der tendomuskuläre Übergang und der Ansatzbereich der Sehne mit ausreichender Sicherheit dargestellt werden. Die Diagnose der frischen Ruptur ist immer mittels sonographischer Untersuchung möglich. Bei der Beurteilung partieller Rupturen, Rerupturen, Rupturen vorgeschädigter Sehnen und im postoperativen Verlauf müssen die inhomogenen Verdickungen der Sehnenstruktur mit der Möglichkeit der Entstehung von Artefakten und die Differentialdiagnose echodichter und echoarmer Areale Berücksichtigung finden.In jedem Fall ergibt die dynamische Funktionsprüfung im Seitenvergleich die Möglichkeit einer funktionellen Darstellung, wobei auch bei schwierigen Sehnenverhältnissen eine Ruptur in den meisten Fällen sonographisch abgeklärt werden kann.AbstractDue to the superficial position of the Achilles tendon and the development of high-resolution probes with 7.5, 10, and more MHz, which allow the exact depiction of even very small structures, ultrasonography is the method of choice for the diagnosis of acute and chronic Achilles tendon disorders.Using sonography, both chronic achillodynia (disorders of the tendon itself, peritendinous tissue, bursa, and insertion of the tendon at the calcaneus) and ruptures of the Achilles tendon are exactly diagnosed. By sonographic examination, depiction of changes of the tendon itself (rupture, calcification, thickening) and evaluation of the peritendinous soft tissue with dynamic assessment of the gliding sheath are possible. The risk for the less experienced clinician using ultrasonographic assessment of the locomotor system is not to miss pathologic findings, but to overestimate them, due to artifacts. Sufficient knowledge of ultrasound physics as a reason for typical artifacts and the use of a standardized examination technique are necessary. However, by using high-resolution small ultrasound probes, the depiction of “problem areas” (e.g., musculotendinous junction, insertion of the tendon on the calcaneus) has become easier and more accurate.


Surgical and Radiologic Anatomy | 2001

Musculo-tendinous junction of the flexor carpi ulnaris muscle. An anatomical study

W. Grechenig; H. Clement; S. Egner; N. P. Tesch; Andreas H. Weiglein; Gerolf Peicha

The aim of the study was to evaluate the occurrence of the anatomical variations of the musculotendinous junction of the flexor carpi ulnaris (FCU) muscle and the variations of its insertion onto the pisiform. One hundred cadaver specimens preserved according to Thiel’s method were assessed. Following careful dissection, the distance between the musculotendinous junction and the pisiform and the width of the muscle belly were determined. Three typical anatomical variations were found 1) a large muscle belly running distally almost to the insertion onto the pisiform 2) the muscle belly ending more proximally, with some large fibres running parallel to the tendon and almost reaching the pisiform 3) the musculotendinous junction ending more proximally, with only single fibres continuing distally. The length of the tendon was greater than 10 mm. A number of variations of the distal region of FCU were observed. The presence of muscle fibres almost reaching the insertion point onto the pisiform have to be considered when interpreting MRI or ultrasound findings of this region.


Orthopade | 2002

Die Sonographie beim Hüfttrauma

H. Clement; W. Grechenig; J. Mayr; Gerolf Peicha

ZusammenfassungDie Frage lautet: Bei welchen Indikationen außer der Sonographie an der kindlichen Hüfte ist die Ultraschalluntersuchung nach Hüfttrauma sinnvoll, bei welchen Indikationen kann diese Untersuchung auch in der Routine zu einer sinnvollen Verbesserung der bildgebenden Diagnostik führen?Bei eingeschränkter Beurteilbarkeit des Knochens und auch eingeschränkter Weichteilbeurteilungsmöglichkeit durch anatomische Gegebenheiten ist die Indikationen bei Verdacht auf Weichteilschäden (Gelenkergüsse, Bursitiden, Muskelverletzungen etcetera), Gefäßveränderungen (Thrombosen, traumatischen Verletzungen, Verschlüssen) gegeben.In der präoperativen Planung wie auch besonders in der postoperativen Verlaufskontrolle kann die Ultraschalluntersuchung wertvolle Informationen (z. B. nach Shuntoperationen, als Thrombosescreening) liefern. Hervorzuheben ist auch die Möglichkeit zu sonographisch kontrollierter Punktion, Drainage oder Therapie (z. B. Leitungsblockade).In der Hand des erfahrenen Untersuchers ergibt sich damit für die Hüftsonographie eine Vielzahl von Indikationen um Informationen schnell und einfach zu gewinnen; es können auch aufwändige oder sogar invasive Untersuchungen (z. B. Phlebographie) eingespart werden.AbstractThe Question is: What are the indications for ultrasonography of the hip joint following trauma, exept the investigation in children, and in which cases does ultrasonography provide a useful improvement within the diagnostic cascade?Considering the limitations in evaluation of boney structures and also soft tissues (due to anatomic topography) and if CT and MRI is not available, the moin indications are:Suspected soft tissue lesions (articular effusion, bursitis, muscle tears etc.) and vascular disorders (deep venous thromboses, vascular tears and occlusions). Both in preoperative planing and in postoperative follow up, ultrasonography provides useful information (e.g. after shunt surgery or as a screnning method for venous thrombosis).There is also tho option for sonographically guidet punction, drainage or even treatement (e.g. block anaesthesia).Performed by an expirienced clinican, ultrasonography of the hip joint has a lot of indications to gain quich information.Using this non-invasive technique, demanding and invasive diagnostic investigations (for example phlebography) may even by saved.


Orthopade | 2014

Sonographie beim Trauma: Ellenbogen und Hand

W. Grechenig; H. Clement; B. Schatz; N. P. Tesch

ZusammenfassungHochfrequenzultraschalluntersuchungen spielen heutzutage eine wichtige Rolle in der Diagnose posttraumatischer Beschwerden des Ellenbogen- und Handgewebes bei Kindern und Erwachsenen.Durch die Möglichkeit der dynamischen Untersuchung stellen sie Ergänzungen dar zur klinischen Untersuchung, der Standardröntgenuntersuchung und anderen bildgebenden Methoden. Als nichtinvasive Methode kann man posttraumatische Veränderungen feststellen, posttraumatischen Schmerz abklären, Fremdkörper entdecken und sie auch bei der Metallentfernung einsetzen.Durch die Möglichkeit der bildlichen Darstellung von Knorpelgewebe mittels Ultraschall ermöglichen sie auch die Diagnose posttraumatischer Verletzungen des kindlichen Ellenbogens wie z. B. suprakondyläre Frakturen, Epiphysiolysen und Frakturen der Epikondylen.AbstractUltrasonography with high-frequency transducers nowadays plays an important role in diagnosing post-traumatic complaints of the elbow and hand tissue in children as well as in adults. We see it as an addition to clinical examination, standard X-ray, and other radiological methods. As a noninvasive procedure we can investigate post-traumatic changes and postoperative pain, detect foreign bodies, and also use it for postoperative metal removal.The possibility of imaging cartilage structures with ultrasound also enables us to diagnose post-traumatic injuries in childrens elbows such as supracondylar fractures, epiphysiolyses, and fractures of the epicondyles.


Orthopade | 2002

Sonographie beim Trauma

W. Grechenig; Gerolf Peicha; H. Clement; M. Fellinger; J. Mayr

ZusammenfassungZiel der Arbeit ist es über die Möglichkeiten der Sonographie am Stütz- und Bewegungsapparat nach Verletzungen zu berichten. In unmittelbarem Anschluss an klinische Untersuchung und Röntgenbilddiagnostik in 2 Ebenen kann die Sonographie durch die Möglichkeit der seitenvergleichenden dynamischen Untersuchung bei geringem Zeit- und Kostenaufwand die gestellte Diagnose sichern, sowie Größe, Ausdehnung und anatomische Lagebeziehung einer Läsion bestimmen.Besprochen werden besonders die Flüssigkeitsdiagnostik in den Weichteilen und Gelenken, der Nachweis eingesprengter Fremdkörper, der Einsatz in der Frakturdiagnostik und Verlaufskontrolle, die Infektdiagnostik mit der Möglichkeit der ultraschallgezielten Punktion, Muskel- und Sehnenverletzungen, der Einsatz bei Komplikationen und Schmerzen nach Osteosynthesen sowie die präoperative Planung bei Metallentfernung und der intraoperative Einsatz bei Wirbelsäulenoperationen.Neben klaren Indikationen und technischen Hinweisen sollen auch die Grenzen der Methode sowie mögliche Fehlerquellen in der Beurteilung des Ultraschallbildes abgehandelt werden.AbstractThe aim of this paper is to report on the possibilities of ultrasonography of the musculoskeletal system following traumatic injuries. Subsequent to clinical and radiologic examination, ultrasonography is able to confirm the primary diagnosis by dynamic comparison with a minimal expenditure of time and costs. The size, extent, and anatomic topography of tissue lesions are depicted.This paper focuses especially on the diagnosis of fluid within joints and soft tissues, the identification of foreign bodies, the diagnosis and follow-up of fractures, the diagnosis of infections (possibility of sonographically guided puncture), and musculotendinous injuries. Furthermore, the use of ultrasonography for the evaluation of postoperative pain and complications, the preoperative planning of metal removals, and its performance during spinal surgery are discussed.This paper deals with indications and technical tips for sonography as well as methodological limitations and sources of error in the evaluation of ultrasonographic findings.


Orthopade | 2002

Die Sonographie beim Schultertrauma

W. Grechenig; H. Clement; Fankhauser F; J. Mayr; M. Fellinger; Gerolf Peicha

ZusammenfassungDie Sonographie bietet bei Verletzungen der Schulterregion in vielen Fällen eine ideale Ergänzung zur klinischen Untersuchung und zum Röntgen mit der Möglichkeit der dynamischen Funktionsuntersuchung. Im Wachstumsalter kann neben dem strahlenfreien Seitenvergleich besonders die Einsparung der Röntgendiagnostik im Heilungsverlauf von Frakturen mit Reduzierung der Strahlenbelastung hervorgehoben werden.Trotz der zunehmenden Erfahrung und der Entwicklung hochfrequenter Ultraschallgeräte kann bisher auf eine primäre Röntgendiagnostik in 2 Ebenen keinesfalls verzichtet werden. Ein weiterer Nachteil ist der damit verbundene erhebliche Zeitaufwand. Die Beurteilung des Subakromialraums und des Glenohumeralgelenks selbst sind aufgrund von Artefakten im Erwachsenenalter nicht möglich, der Nachweis von Läsionen des Labrums und von Kapsel-Band-Rupturen setzt große Erfahrung des Untersuchers voraus. Die Sonographie hat bei der Beurteilung und Verlaufskontrolle des Schultertraumas beim Erwachsenen und beim Kind einen festen Stellenwert erlangt.AbstractIn cases of injuries to the shoulder region, ultrasonography is an ideal supplement to clinical and radiologic examination, including dynamic functional evaluation. The advantages of the method in children and adults are mainly the reduction of conventional radiographs and thus a minimum exposure to radiation.Despite the growing experience of clinicians and the development of high-resolution sonographic technology, primary conventional radiology cannot be dispensed with. Moreover, sonographic examination is rather time-consuming. Evaluation of the subacromial space and the glenohumeral joint itself is impossible in adults, and diagnosis of lesions to the labrum and the articular capsule requires a great deal of experience on the part of the clinician. Ultrasonography has gained increasing importance in the evaluation and follow-up of shoulder trauma in adults and children.


Surgical and Radiologic Anatomy | 2007

A morphometrical study of the medullary cavity of the ulna referred to intramedullary nailing

Gunther Windisch; H. Clement; W. Grechenig; N. P. Tesch; Wolfgang Pichler

Intramedullary fixation is preferred for osteosynthesis in the case of long bone fractures; but the problem of the nails’ adjustment to the anatomical needs remains. About 80 cadaveric ulnae were examined to elucidate the curvature of the medullary cavity, the point of varus angulation, the thickness of the radial and ulnar cortical bone and the diameter of the medullary cavity at that point. Furthermore, the point of varus angulation of the posterior border was compared to that of the medullary cavity, to evaluate if it allows any conclusion to the curvature of the medullary cavity. The point of varus angulation of the medullary cavity ranged from 45 to 110xa0mm (mean 71.02), its angle from 4 to 13.5 grade (mean 8.95). At this point, the thickness of the cortical bone on the radial side was between 2.5 and 7xa0mm (mean 4.44) and ulnar between 2 and 8xa0mm (mean 4.37). The diameter ranged from 4 to 10.5xa0mm (mean 6.96). The point of varus angulation of the posterior border was between 65 and 110xa0mm (mean 85.88) and differs from that of the medullary cavity observed between 45 and 110xa0mm (mean 71.02). The point of varus angulation of the posterior border and the medullary cavity differs from 1 to 60xa0mm and it is found in most cases to be more distal than the point of varus angulation of the medullary cavity so the palpable posterior border allows no reliable conclusion of the curvature of the medullary cavity.


Orthopade | 2002

[Ultrasound diagnosis in trauma: elbow and hand].

W. Grechenig; H. Clement; B. Schatz; N. P. Tesch

ZusammenfassungHochfrequenzultraschalluntersuchungen spielen heutzutage eine wichtige Rolle in der Diagnose posttraumatischer Beschwerden des Ellenbogen- und Handgewebes bei Kindern und Erwachsenen.Durch die Möglichkeit der dynamischen Untersuchung stellen sie Ergänzungen dar zur klinischen Untersuchung, der Standardröntgenuntersuchung und anderen bildgebenden Methoden. Als nichtinvasive Methode kann man posttraumatische Veränderungen feststellen, posttraumatischen Schmerz abklären, Fremdkörper entdecken und sie auch bei der Metallentfernung einsetzen.Durch die Möglichkeit der bildlichen Darstellung von Knorpelgewebe mittels Ultraschall ermöglichen sie auch die Diagnose posttraumatischer Verletzungen des kindlichen Ellenbogens wie z. B. suprakondyläre Frakturen, Epiphysiolysen und Frakturen der Epikondylen.AbstractUltrasonography with high-frequency transducers nowadays plays an important role in diagnosing post-traumatic complaints of the elbow and hand tissue in children as well as in adults. We see it as an addition to clinical examination, standard X-ray, and other radiological methods. As a noninvasive procedure we can investigate post-traumatic changes and postoperative pain, detect foreign bodies, and also use it for postoperative metal removal.The possibility of imaging cartilage structures with ultrasound also enables us to diagnose post-traumatic injuries in childrens elbows such as supracondylar fractures, epiphysiolyses, and fractures of the epicondyles.


Orthopade | 2002

Sonographie beim Trauma: Ellenbogen und Hand@@@Sonographic examination of trauma to the elbow and hand

W. Grechenig; H. Clement; B. Schatz; N. P. Tesch

ZusammenfassungHochfrequenzultraschalluntersuchungen spielen heutzutage eine wichtige Rolle in der Diagnose posttraumatischer Beschwerden des Ellenbogen- und Handgewebes bei Kindern und Erwachsenen.Durch die Möglichkeit der dynamischen Untersuchung stellen sie Ergänzungen dar zur klinischen Untersuchung, der Standardröntgenuntersuchung und anderen bildgebenden Methoden. Als nichtinvasive Methode kann man posttraumatische Veränderungen feststellen, posttraumatischen Schmerz abklären, Fremdkörper entdecken und sie auch bei der Metallentfernung einsetzen.Durch die Möglichkeit der bildlichen Darstellung von Knorpelgewebe mittels Ultraschall ermöglichen sie auch die Diagnose posttraumatischer Verletzungen des kindlichen Ellenbogens wie z. B. suprakondyläre Frakturen, Epiphysiolysen und Frakturen der Epikondylen.AbstractUltrasonography with high-frequency transducers nowadays plays an important role in diagnosing post-traumatic complaints of the elbow and hand tissue in children as well as in adults. We see it as an addition to clinical examination, standard X-ray, and other radiological methods. As a noninvasive procedure we can investigate post-traumatic changes and postoperative pain, detect foreign bodies, and also use it for postoperative metal removal.The possibility of imaging cartilage structures with ultrasound also enables us to diagnose post-traumatic injuries in childrens elbows such as supracondylar fractures, epiphysiolyses, and fractures of the epicondyles.

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N. P. Tesch

Medical University of Graz

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