Network


Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.

Hotspot


Dive into the research topics where Herbert Csef is active.

Publication


Featured researches published by Herbert Csef.


Alimentary Pharmacology & Therapeutics | 2002

Paroxetine for the treatment of interferon-α-induced depression in chronic hepatitis C

Michael R. Kraus; Arne Schäfer; Hermann Faller; Herbert Csef; Michael Scheurlen

Background : Psychiatric side‐effects may require dose reduction or premature discontinuation of interferon therapy in chronic hepatitis C. New strategies are needed in order to prevent the premature termination of interferon therapy.


Digestive Diseases and Sciences | 2001

Compliance with Therapy in Patients with Chronic Hepatitis C: Associations with Psychiatric Symptoms, Interpersonal Problems, and Mode of Acquisition

Michael R. Kraus; Arne Schäfer; Herbert Csef; Hermann Faller; Hubert Mörk; Michael Scheurlen

Tolerance of interferon-α therapy for hepatitis C is often poor and medication is expensive. Compliance with diagnostic procedures and, even more important, with medical treatment is obviously critical to minimize the rate of dropouts and to maximize cost efficiency. Moreover, a good concordance with scheduled follow-ups is important for early recognition and treatment of interferon-associated side effects. Therefore, we investigated psychiatric symptoms, interpersonal problems, different modes of acquisition, and sociodemographic factors in HCV-infected patients as possible predictor variables of good versus poor compliance. In a longitudinal study, 74 patients with chronic hepatitis C (CHC) who fulfilled the criteria for treatment with interferon (IFN)-α-2b with or without ribavirin were investigated prospectively to identify those at risk for poor compliance during IFN medication. To assess predictive factors, we used both IIP-C (Inventory of Interpersonal Problems) and SCL-90-R (Symptom Check List 90 Items Revised) as psychometric instruments. Sociodemographic and somatic variables as well as compliance during IFN therapy were also evaluated. Poor compliance before or during medication was demonstrated by 23% (N = 17) of HCV patients. Sociodemographic factors and mode of acquisition, particularly former intravenous drug (IVD) abuse were not significantly linked with compliance. Logistic regression analysis demonstrated that the subgroup of patients with compliance problems was best identified by both pretherapeutic psychiatric symptoms and interpersonal problems. Predictive value was best and significant for anger-hostility (P = 0.009), intrusive (P = 0.014), depression (P = 0.015), and phobic anxiety (P = 0.049). Adopting this statistical prediction model, sensitivity was 47.1%, but specificity reached 98.3%. In total, 86.5% of cases were classified correctly. In situations of unclear indication for IFN therapy, psychological variables assessment of before the beginning of treatment may represent an additional decision-making factor.


Bone Marrow Transplantation | 2014

High prevalence of distress in patients after allogeneic hematopoietic SCT: Fear of progression is associated with a younger age

Hefner J; Kapp M; Drebinger K; Dannenmann A; Einsele H; Grigoleit Gu; Hermann Faller; Herbert Csef; Mielke S

Little is known about the psychological burden patients are left with after successful allogeneic hematopoietic SCT (HSCT). With the main focus on physical condition and common transplant complications, psychological symptoms often remain neglected in daily practice. To assess the prevalence of distress in patients who have undergone allogeneic HSCT, we conducted a cross-sectional pilot study in 50 consecutive patients from our outpatient transplant clinic using standardized questionnaires. Distress was categorized by symptoms of anxiety, fear of progression, depression and post-traumatic stress disorder (PTSD). Forty-one patients completed self-administered questionnaires. The median age was 53 years (21–74 years) and the mean time after transplantation was 614 days (25–2070 days). In total, 18 patients (44%) showed symptoms of distress. Among these 18 patients, 11 patients reported symptoms of anxiety, 12 patients suffered from fear of progression, 11 patients showed symptoms of depression and 6 patients of PTSD. Age below 55 years was significantly associated with fear of progression (P=0.004). This study demonstrates the high prevalence of distress in patients who have undergone allogeneic HSCT. Our results suggest an unmet need for professional support and intervention. These findings may be relevant as distress could have an influence on the outcome after HSCT.


SpringerPlus | 2013

Individual quality of life in patients with multiple myeloma

Julia Dürner; Hans Reinecker; Herbert Csef

ObjectiveThe situation of patients with multiple myeloma, whose treatment often implies high-dose chemotherapy and stem cell transplantation that can be associated with severe symptoms and psychological distress, has gained attention in recent psychooncological research. This study followed an idiographic approach in order to identify the areas of life most relevant for the interviewed myeloma patients’ quality of life (QoL) as well as their current satisfaction with these.Methods64 patients took part in semi-structured interviews according to the SEIQoL-DW Manual (Schedule for the Evaluation of Individual Quality of Life – Direct Weighting). Visual analogue scales (VAS) were used to gain additional information about a general assessment of the present QoL. Qualitative data evaluation preceded quantitative processing. Groups were compared according to the time elapsed since diagnosis regarding specified areas of life, satisfaction with these and their relative weighting. SEIQoL-DW-indices were correlated to the VAS to reflect on an interindividually comparable parameter.ResultsPersonal social relationships were mentioned significantly more often as important for QoL than health-related aspects, and in direct comparison were weighted significantly stronger. Regarding the change of areas relevant for QoL over the time elapsed since diagnosis, there was a significant difference between groups concerning the area of spirituality. Satisfaction differed significantly between groups for the field of leisure.ConclusionThe results for the interviewed patients with multiple myeloma point out the need to take into account the importance of social and individual aspects when reflecting on QoL. Similar findings have been reported for different samples. The relevance of an individualized approach is illustrated by the fact that individually named areas of life were rated comparatively strongly in their importance for the patients’ QoL. An overall assessment for the current QoL by means of VAS is regarded as an adequate supplement to the SEIQoL-Profile and an alternative to the SEIQoL-DW-Index.


Onkologe | 2011

Psychoneuroimmunologie und Krebs

Jochen Hefner; Herbert Csef

ZusammenfassungAktuelle Arbeiten deuten auf einen Einfluss psychischer Faktoren auf den Krankheitsverlauf bei Krebs hin. Bei der Suche nach den zugrunde liegenden Mechanismen konzentrierte sich die psychoneuroimmunologische Forschung auf den Einfluss von psychischer Belastung bzw. von Stresshormonen auf die Wechselwirkungen von Immunsystem und Tumorzelle. Dabei wurden natürliche Killer (NK)-Zellen bisher am umfangreichsten untersucht. Doch die Ergebnisse sind inkonsistent, und so führte dies – in Anlehnung an die onkologische Forschung – zu einer Verschiebung des Fokus hin zu Untersuchungen des „tumor microenvironment“. Hier wurden in den letzten Jahren zu einzelnen Tumorentitäten neue Erkenntnisse gewonnen, die durch Gemeinsamkeiten der Pathophysiologie auch für die Onkologie bedeutsam sind. Weiterhin unklar bleibt dabei die Relevanz der Befunde für den Krankheitsverlauf bei Krebs.AbstractRecent studies imply an influence of psychosocial factors on the course of cancer. In search of underlying mechanisms, scientists focused on interactions between the immune system and cancer. In most studies natural killer cells were investigated. Inconsistent results led the focus towards a whole ecosystem composed of tumor cells, resident and infiltrating non-tumor cells and molecules present in the proximity of these cells, the so-called tumor microenvironment. In respect of specific types of cancer, researchers discovered connections between psychosocial factors and cancer. Although the significance of these results for cancer survival is not clear further research would be of extraordinary significance even for oncologists because of common aspects of the pathophysiology.


Onkologe | 2016

Suizidalität im klinischen Kontext hämatopoetischer Stammzelltransplantationen

Jochen Hefner; Stephan Mielke; Herbert Csef

ZusammenfassungHintergrundHämatopoetische Stammzelltransplantationen (HSCTs) sind heute therapeutische Standardverfahren der hämatologischen Onkologie. In wenigen Jahren werden weltweit 500.000 Langzeitüberlebende erwartet und die Zahlen werden noch deutlich ansteigen. Über Suizide im Kontext einer HSCT ist sehr wenig bekannt.ZielEs wird der aktuelle Wissensstand zur Suizidalität nach HSCT systematisch aufgearbeitet. Dabei wird auf spezifische, bisher unerforschte Fragestellungen in diesem Bereich hingewiesen.Material und MethodenDie Datenbanken Medline und Embase wurden systematisch zu Arbeiten über HSCT und Suizid durchsucht. Die gefundenen Arbeiten werden im Detail erläutert.ErgebnisseAktuell lassen sich nur sieben Arbeiten finden, die Suizidalität bzw. den Suizid nach HSCT beleuchten. Davon werden die Themen in zwei Arbeiten lediglich erwähnt und nicht weiter aufgearbeitet. Bei einer Arbeit handelt es sich um einen Fallbericht, der wichtige Hinweise auf spezifische Risikofaktoren im Rahmen einer HSCT gibt.SchlussfolgerungEs besteht ein erheblicher Mangel an Untersuchungen zu Suiziden nach HSCT. Die vorhandenen Studien weisen auf eine Verdopplung des Suizidrisikos für Patienten hin, die sich einer HSCT unterziehen mussten. Jüngere Männer mit somatischen und/oder psychischen Belastungen sind dabei besonders gefährdet. Ein regelmäßiges und andauerndes Screening für Überlebende einer HSCT ist dringend indiziert, da das Suizidrisiko noch Jahre nach der Therapie erhöht ist. Es besteht ein großer Mangel an Fachwissen zum Suizid nach HSCT. Fallberichte weisen auf eine möglicherweise fatale Kommunikationsstörung im Kontext einer HSCT hin. Praktische Hinweise für deren Umgang werden in dieser Arbeit diskutiert.AbstractBackgroundAllogeneic hematopoietic stem cell transplantation (HSCT) is nowadays implemented as a standard treatment in hematological oncology. In a few years there are expected to be 500,000 long-term survivors of HSCT worldwide and the numbers will show a clear increase. Little is known about suicidal ideation and suicide in the context of HSCT.ObjectiveThe current state of knowledge on suicide after HSCT was systematically reviewed. Specific and as yet unresolved issues are presented.Material and methodsA systematic literature search on the topics of HSCT and suicide was carried out in the Medline and Embase databases. The results are discussed in detail.ResultsOnly seven articles were found that address the topic of suicide and suicidal ideations after HSCT. In two publications the topic is only mentioned without any further analysis. In one case report important indications of specific risk factors within the HSCT setting are presented.ConclusionThere is an alarming paucity of investigations on suicide after HSCT. The existing publications indicate a twofold increase of the risk of suicide for patients who had to undergo a HSCT. Younger men with somatic and/or psychological stress are particularly at risk The suicide risk is elevated for many years after therapy; therefore, an ongoing screening of long-term survivors is recommended. There is a substantial lack of specialized knowledge on suicide after HSCT. Furthermore, case reports suggest a deleterious impairment of communication in the context of HSCT. Practical advice as part of a proactive suicide prevention is discussed in this article.


Onkologe | 2017

Psychoneuroimmunologie und Krebs@@@Psychoneuroimmunology (PNI) and cancer: Neuere Forschungsergebnisse zu Katecholaminen, β‑Blockern und klinischen Implikationen@@@Latest research results on catecholamines, beta blockers and clinical implications

Jochen Hefner; Herbert Csef

ZusammenfassungEs verdichten sich die Hinweise, dass psychische Belastungen (Distress) den Verlauf von Krebserkrankungen beeinflussen können. Bei der Aufklärung möglicher Pathomechanismen hat die Erforschung des autonomen Nervensystems mit dem Fokus auf Katecholamine und β‑Blocker die bisher wichtigsten Ergebnisse erbracht. In diesem Beitrag sollen die Entwicklung psychoneuroimmunologischer Arbeitsmodelle nachvollzogen, aktuelle Forschungsschwerpunkte skizziert und klinische Implikationen diskutiert werden.AbstractResults from recent studies indicate that psychological distress has an influence on the course of cancer. For the clarification of possible underlying pathomechisms, studies on the autonomic nervous system focusing on catecholamines and beta blockers were most effective in shedding light on this aspect. This article reviews the evolution of psychoneuroimmunological working models and sketches recent topics of research. The clinical implications of the results are also discussed.


Onkologe | 2016

Suizidalität im klinischen Kontext hämatopoetischer Stammzelltransplantationen@@@Suicidal ideation in the clinical context of hematopoietic stem cell transplantation: Ein systematisches Review@@@A systematic review

Jochen Hefner; Stephan Mielke; Herbert Csef

ZusammenfassungHintergrundHämatopoetische Stammzelltransplantationen (HSCTs) sind heute therapeutische Standardverfahren der hämatologischen Onkologie. In wenigen Jahren werden weltweit 500.000 Langzeitüberlebende erwartet und die Zahlen werden noch deutlich ansteigen. Über Suizide im Kontext einer HSCT ist sehr wenig bekannt.ZielEs wird der aktuelle Wissensstand zur Suizidalität nach HSCT systematisch aufgearbeitet. Dabei wird auf spezifische, bisher unerforschte Fragestellungen in diesem Bereich hingewiesen.Material und MethodenDie Datenbanken Medline und Embase wurden systematisch zu Arbeiten über HSCT und Suizid durchsucht. Die gefundenen Arbeiten werden im Detail erläutert.ErgebnisseAktuell lassen sich nur sieben Arbeiten finden, die Suizidalität bzw. den Suizid nach HSCT beleuchten. Davon werden die Themen in zwei Arbeiten lediglich erwähnt und nicht weiter aufgearbeitet. Bei einer Arbeit handelt es sich um einen Fallbericht, der wichtige Hinweise auf spezifische Risikofaktoren im Rahmen einer HSCT gibt.SchlussfolgerungEs besteht ein erheblicher Mangel an Untersuchungen zu Suiziden nach HSCT. Die vorhandenen Studien weisen auf eine Verdopplung des Suizidrisikos für Patienten hin, die sich einer HSCT unterziehen mussten. Jüngere Männer mit somatischen und/oder psychischen Belastungen sind dabei besonders gefährdet. Ein regelmäßiges und andauerndes Screening für Überlebende einer HSCT ist dringend indiziert, da das Suizidrisiko noch Jahre nach der Therapie erhöht ist. Es besteht ein großer Mangel an Fachwissen zum Suizid nach HSCT. Fallberichte weisen auf eine möglicherweise fatale Kommunikationsstörung im Kontext einer HSCT hin. Praktische Hinweise für deren Umgang werden in dieser Arbeit diskutiert.AbstractBackgroundAllogeneic hematopoietic stem cell transplantation (HSCT) is nowadays implemented as a standard treatment in hematological oncology. In a few years there are expected to be 500,000 long-term survivors of HSCT worldwide and the numbers will show a clear increase. Little is known about suicidal ideation and suicide in the context of HSCT.ObjectiveThe current state of knowledge on suicide after HSCT was systematically reviewed. Specific and as yet unresolved issues are presented.Material and methodsA systematic literature search on the topics of HSCT and suicide was carried out in the Medline and Embase databases. The results are discussed in detail.ResultsOnly seven articles were found that address the topic of suicide and suicidal ideations after HSCT. In two publications the topic is only mentioned without any further analysis. In one case report important indications of specific risk factors within the HSCT setting are presented.ConclusionThere is an alarming paucity of investigations on suicide after HSCT. The existing publications indicate a twofold increase of the risk of suicide for patients who had to undergo a HSCT. Younger men with somatic and/or psychological stress are particularly at risk The suicide risk is elevated for many years after therapy; therefore, an ongoing screening of long-term survivors is recommended. There is a substantial lack of specialized knowledge on suicide after HSCT. Furthermore, case reports suggest a deleterious impairment of communication in the context of HSCT. Practical advice as part of a proactive suicide prevention is discussed in this article.


Onkologe | 2016

Suizidalität im klinischen Kontext hämatopoetischer StammzelltransplantationenSuicidal ideation in the clinical context of hematopoietic stem cell transplantation

Jochen Hefner; Stephan Mielke; Herbert Csef

ZusammenfassungHintergrundHämatopoetische Stammzelltransplantationen (HSCTs) sind heute therapeutische Standardverfahren der hämatologischen Onkologie. In wenigen Jahren werden weltweit 500.000 Langzeitüberlebende erwartet und die Zahlen werden noch deutlich ansteigen. Über Suizide im Kontext einer HSCT ist sehr wenig bekannt.ZielEs wird der aktuelle Wissensstand zur Suizidalität nach HSCT systematisch aufgearbeitet. Dabei wird auf spezifische, bisher unerforschte Fragestellungen in diesem Bereich hingewiesen.Material und MethodenDie Datenbanken Medline und Embase wurden systematisch zu Arbeiten über HSCT und Suizid durchsucht. Die gefundenen Arbeiten werden im Detail erläutert.ErgebnisseAktuell lassen sich nur sieben Arbeiten finden, die Suizidalität bzw. den Suizid nach HSCT beleuchten. Davon werden die Themen in zwei Arbeiten lediglich erwähnt und nicht weiter aufgearbeitet. Bei einer Arbeit handelt es sich um einen Fallbericht, der wichtige Hinweise auf spezifische Risikofaktoren im Rahmen einer HSCT gibt.SchlussfolgerungEs besteht ein erheblicher Mangel an Untersuchungen zu Suiziden nach HSCT. Die vorhandenen Studien weisen auf eine Verdopplung des Suizidrisikos für Patienten hin, die sich einer HSCT unterziehen mussten. Jüngere Männer mit somatischen und/oder psychischen Belastungen sind dabei besonders gefährdet. Ein regelmäßiges und andauerndes Screening für Überlebende einer HSCT ist dringend indiziert, da das Suizidrisiko noch Jahre nach der Therapie erhöht ist. Es besteht ein großer Mangel an Fachwissen zum Suizid nach HSCT. Fallberichte weisen auf eine möglicherweise fatale Kommunikationsstörung im Kontext einer HSCT hin. Praktische Hinweise für deren Umgang werden in dieser Arbeit diskutiert.AbstractBackgroundAllogeneic hematopoietic stem cell transplantation (HSCT) is nowadays implemented as a standard treatment in hematological oncology. In a few years there are expected to be 500,000 long-term survivors of HSCT worldwide and the numbers will show a clear increase. Little is known about suicidal ideation and suicide in the context of HSCT.ObjectiveThe current state of knowledge on suicide after HSCT was systematically reviewed. Specific and as yet unresolved issues are presented.Material and methodsA systematic literature search on the topics of HSCT and suicide was carried out in the Medline and Embase databases. The results are discussed in detail.ResultsOnly seven articles were found that address the topic of suicide and suicidal ideations after HSCT. In two publications the topic is only mentioned without any further analysis. In one case report important indications of specific risk factors within the HSCT setting are presented.ConclusionThere is an alarming paucity of investigations on suicide after HSCT. The existing publications indicate a twofold increase of the risk of suicide for patients who had to undergo a HSCT. Younger men with somatic and/or psychological stress are particularly at risk The suicide risk is elevated for many years after therapy; therefore, an ongoing screening of long-term survivors is recommended. There is a substantial lack of specialized knowledge on suicide after HSCT. Furthermore, case reports suggest a deleterious impairment of communication in the context of HSCT. Practical advice as part of a proactive suicide prevention is discussed in this article.


gynäkologie + geburtshilfe | 2012

Ein Konzept auf dem Prüfstand

Herbert Csef; Jochen Hefner

Stress als Risikofaktor bei der Krebsentstehung: Was ist dran am vielzitierten Erklärungsansatz mit Mythos-Charakter? Nachfolgend ein Update der Datenlage — vor dem Hintergrund, dass zumindest viele Betroffene selbst einen Zusammenhang zwischen psychischer Belastung und Brustkrebs annehmen.

Collaboration


Dive into the Herbert Csef's collaboration.

Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar

Hubert Mörk

University of Würzburg

View shared research outputs
Top Co-Authors

Avatar
Top Co-Authors

Avatar

Nina Glatter

University of Würzburg

View shared research outputs
Researchain Logo
Decentralizing Knowledge