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Featured researches published by Jörg Klewer.


Health and Quality of Life Outcomes | 2010

Quality of life and life circumstances in German myasthenia gravis patients

Sabine Twork; Susanne Wiesmeth; Jörg Klewer; Dieter Pöhlau; Joachim Kugler

BackgroundMyasthenia gravis (MG) is a chronic neuromuscular disease. Advances in medical therapy have continuously increased the life expectancy of MG patients, without definitively curing the disease. To analyze life circumstances and quality of life (QoL), a large German MG cohort was investigated.Methods and SampleIn cooperation with the German Myasthenia Association, 2,150 patients with confirmed MG were asked to respond to a mailed questionnaire. The standardized questions related to demographic data, impairments, therapeutic course, use of complementary therapies, illness-related costs, and quality of life (SF-36). In total, 1,518 patients participated, yielding a response rate of 70.6%. The average age was 56.7 years, and the proportion of females 58.6%.ResultsDespite receiving recommended therapy, many patients still suffered from MG-related impairments. In particular, mobility and mental well-being were reduced; moreover, quality of life was markedly reduced. Stepwise linear regression analysis revealed illness stability, impairments, mental conditions, comorbid diseases, and employment to be determinants of QoL.ConclusionResults indicate that despite prolonged life expectancy among MG patients, health-related quality of life is low. This outcome resulted mainly from impaired mobility and depression. Physical and mental well-being might be improved by additional therapy options. Additionally, health care resources could be used more efficiently in these patients.


Journal of Neuroscience Nursing | 2001

Problems reported by elderly patients with multiple sclerosis.

Jörg Klewer; Dieter Pöhlau; Ilona Nippert; Judith Haas; Joachim Kugler

&NA; Multiple sclerosis (MS) is one of the most common organic neurological diseases of the central nervous system. Because of improved therapies, nurses are confronted with elderly MS patients, but little is known about the specific problems of these patients. This survey analyzed problems in elderly MS patients. Fifty‐three MS patients (44 female. 9 male; average age 73 years, average course of MS 25.3 years) from the Berlin Section of the German Multiple Sclerosis Association were evaluated by using a standardized questionnaire, considering social situation, daily problems, disease course, and disabilities, and by using the expanded disability status scale (EDSS). Elderly MS patients reported impaired mobility and inability to use public transportation; about 96% presented EDSS scores above 6.0. Nearly 50% complained about spasticity and pain due to spasticity. More than 70% suffered from bladder dysfunction. Problems with sleep and fatigue were present in less than 20%, but interrupted sleep was common. Selfcare impairments were reported by 50%‐75% of the patients. and most of them required professional help. Depressive moods and thoughts about committing suicide were mentioned by more than 30% of the patients. Elderly MS patients experience physical and psychosocial impairments. Healthcare professionals should consider increasing independence and avoiding nursing home admissions in the management of elderly MS patients.


BMC Medical Education | 2014

BMI, physical inactivity, cigarette and alcohol consumption in female nursing students: a 5-year comparison

Franziska Lehmann; Katharina von Lindeman; Jörg Klewer; Joachim Kugler

BackgroundNursing staff are often involved in counseling patients with regard to health behavior. Although care promoting healthy lifestyle choices is included in the curriculum of nursing students in Germany, several studies of nursing students have reported a high prevalence of unhealthy behavior. This paper focuses on the behavior of female nursing students with regard to body mass index (BMI), physical activity, and cigarette and alcohol consumption. It describes trends through the comparison of results from 2008 and 2013.MethodsData was collected in two waves at a regional medical training college. First, 301 nursing students were asked to fill out a 12 page questionnaire on health behavior in 2008. The questioning was repeated in 2013 with 316 participating nursing students using the previous questionnaire.Results259 female nursing students completed the questionnaire in 2013. 31.6% of them were either overweight or obese, 28.5% exercised less than once a week, 42.9% smoked between 10 and 20 cigarettes a day and 72.6% drank alcohol, wherefrom 19.7% consumed alcohol in risky quantities. In comparison to the data of 266 female nursing students from 2008, there were significant differences in the BMI and alcohol consumption: The percentage of overweight and obese students and the percentage of alcohol consumers at risk increased significantly.ConclusionsHealth behavior of female nursing students is often inadequate especially in regard to weight and cigarette and alcohol consumption. Strategies are required to promote healthy lifestyle choices.


Archives of Gynecology and Obstetrics | 2014

Patient satisfaction and willingness to return to the provider among women undergoing gynecological surgery

Tonio Schoenfelder; Tom Schaal; Jörg Klewer; Joachim Kugler

PurposeTo identify factors associated with ‘patient satisfaction’ and ‘willingness to return to the provider’ in gynecology and to assess similarities as well as differences between the two concepts.MethodsStudy data were obtained from 968 randomly selected gynecology patients discharged from 22 hospitals who responded to a mailed survey. The validated instrument consisted of 37 items and assessed medical and service aspects of care, patient and visit characteristics. The dependent variables consisted of ratings of willingness to return to the provider and overall satisfaction. Bivariate and multivariate techniques were used to reveal relationships between indicators and both dependent variables.ResultsThe multivariate analyses identified individualized medical care, kindness of medical practitioners, treatment outcome and organization of discharge as the most consistent predictors of the patients’ likelihood to return and overall satisfaction. Differences between both concepts pertained to the significance of service variables (cleanliness and quality of food) for patient satisfaction and visit-related characteristics (length of stay and occurrence of complications) for willingness to return.ConclusionsStudy findings suggest that patient satisfaction and willingness to return to the provider do not reflect the same concepts. Although service aspects such as quality of food influence satisfaction ratings, they do not increase the likelihood that patients choose the same hospital in case of another treatment. Communication between patients and medical practitioners is highly important. Revealed predictors of both concepts are alterable by healthcare professionals and should be focused on to enhance patient satisfaction and to increase the probability patients return to their provider.


Heilberufe | 2008

Pflegepersonalfluktuation und Mitarbeiterorientierung in der Pflege

Perdita Neumann; Jörg Klewer

ZusammenfassungDer Pflegemarkt ist eine ständig wachsende Dienstleistungsbranche. Allerdings zeigen vorangegangene Studien, dass im Pflegebereich aufgrund der Arbeitsbelastungen eine hohe Fluktuation zu verzeichnen ist. Daher befasste sich diese Untersuchung mit der Entwicklung der Personalsituation in den Jahren 2000 bis 2005 in ambulanten Pflegediensten und vollstationären Pflegeeinrichtungen in Sachsen unter den vorgefundenen Rahmenbedingungen. Die Datenerhebung erfolgte in zwei Phasen mittels Fragebogen. Dazu wurden 147 Pflegeeinrichtungen einbezogen, von denen 76 Daten zur Beschäftigten-, Alters- und Qualifikationsstruktur sowie zu Personalveränderungen geliefert haben. Zur Mitarbeiterorientierung haben 105 Pflegeeinrichtungen Informationen übermittelt. Es fanden sich für den Untersuchungszeitraum keine Veränderungen hinsichtlich der Qualifikations- und Alterstruktur. Die Fluktuation im Pflegebereich lag deutlich über der durchschnittlichen Fluktuation für den Dienstleistungsbereich, welche nochmals deutlich in Pflegeeinrichtungen mit spezifischen Schwerpunktsetzungen stieg. Die Ergebnisse zeigen, dass die bisherige Annahme zur beruflichen Verweildauer von fünf Jahren in Pflegeeinrichtungen sich für die beteiligten Pflegeeinrichtungen nicht bestätigt, da in diesen eine gehäuftes Ausscheiden schon innerhalb des ersten Jahres der Betriebszugehörigkeit stattfand und vor allem Pflegefachkräfte betraf. Insgesamt wurde deutlich, dass die Attraktivität der Arbeitsbedingungen des Pflegeberufes erhöht werden muss.SummaryThe field of nursing is a permanently growing service sector. Current studies show a high turnover of nursing staff due to high workload. Therefore the study tried to investigate the changes in nursing staff from the year 2000 to 2005 among mobile nursing services and nursing homes in Saxony, related to general working conditions and turnover of staff. By using standardised questionnaires, detailed information about age, qualification and changes in staff have been obtained from 76 of 146 included institutions. Information about orientation towards employees have been submitted by 105 institutions. From 2000 to 2005, no changes related to age and qualification of the staff have been found. In general, compared to the normal service sector turnover of nursing staff was remarkably higher, especially in nursing institutions with a focus on a specific area of nursing. The results show, that the highest turnover of nursing staff can be found in the first year after starting work in a nursing institution, especially in qualified nursing staff. This indicates, that the working conditions in nursing need to be improved.


Heilberufe | 2008

Sturzmanagement in der stationären Pflege

Katja Simke; Mandy Buttler; Jörg Klewer

ZusammenfassungDie Vermeidung von Stürzen ist eine große Herausforderung für das Pflegepersonal. Um langfristig eine Minimierung von Sturzrisiken und Sturzfolgen umzusetzen, sollten daher mögliche Risikofaktoren erkannt und die allgemeine Sturzproblematik sowie dessen Konsequenzen in zwei stationären Pflegeeinrichtungen betrachtet werden. In die Untersuchung wurden zwei vollstationäre Pflegeeinrichtungen mit insgesamt 140 Bewohnern einbezogen. In Form einer Vollerhebung wurden 188 Sturzereignisprotokolle aus dem Zeitraum vom Juli 2006 bis Dezember 2007 ausgewertet. Seit 2005 werden in den beiden Pflegeeinrichtungen Sturzereignisprotokolle von den Pflegekräften geführt. Jedes Auffinden eines am Boden liegenden oder sitzenden Bewohners, auch wenn dies offensichtlich folgenlos war, wurde bisher aus haftungsrechtlichen Gründen dokumentiert. Für mindestens 70 Bewohner, davon 55 Frauen, wurde ein Sturz dokumentiert. Das Durchschnittsalter betrug 86 Jahre. Zwischen 7:00 und 8:00 Uhr sowie 14:00 und 20:00 Uhr kam es am häufigsten zu Stürzen. Aus den gewonnenen Informationen konnte ein relativ grobes bewohnerbezogenes Risikoprofil erstellt werden: Der stürzende Bewohner hat ein durchschnittliches Alter von 86 Jahren, ist weiblich, nutzt zur Aufrechterhaltung seiner Mobilität selbstständig ein Hilfsmittel beziehungsweise ist auf die Unterstützung einer Pflegekraft angewiesen, hat Pflegestufe II und weist bereits eine Sturzbiografie auf.SummaryPrevention of falling among residents of nursing homes is still a challenge for the nursing staff. To minimize the risk and the consequences of falling, the study tried to identify risk factors and to investigate general problems related to falling in two nursing homes. Two nursing homes with 140 residents in total have been included. All 188 protocols of fallings from July 2006 to December 2007 were analysed. These protocols were in use since 2005 and have to be completed by nurses. Every resident sitting or lying on the floor, regardless if the falling had no consequences has been documented. Overall the history of 188 falls covered 70 residents, 55 of them were females, and average age was 86 years. Fallings mainly occurred during daytime from 7 to 8 a.m. and from 2 to 8 p.m.. The results indicated a rough risk profile of a falling resident: average age 86 years, female, needs assistances in mobility by a nurse or technical aid, is classified as nursing care depend grade two, and presents a history of previous falls.


Heilberufe | 2009

Kosten aufgrund von DRG-Upcoding durch die Einführung der Diagnosis Related Groups in Deutschland

Tonio Schönfelder; Silvia Balázs; Jörg Klewer

ZusammenfassungEinleitung:Der Ausgabenanstieg im stationären Sektor des deutschen Gesundheitswesens wurde durch die Einführung der DRG-basierten Vergütung nicht aufgehalten. Diese Kostenausweitung kann auf unterschiedliche Effekte zurückgeführt werden, wobei DRG-Upcoding hierbei eine Komponente darstellt.Zielsetzung:Mithilfe einer Berechnung der durch Upcoding verursachten Kosten soll ein Überblick über die Aufwendungen seit Einführung des DRG-Systems im Jahr 2004 gegeben werden.Methodik:Über eine Datenbankrecherche sind Studien zur Erhebung des Ausmaßes von DRG-Upcoding ermittelt worden. Zudem sind Angaben des Statistischen Bundesamtes Deutschland zu den Kosten des stationären Bereiches herangezogen worden. Hierauf basierend wurden Berechnungen der durch Upcoding verursachten Kosten der Jahre 2004 bis 2009 vorgenommen.Ergebnisse:Von 2004 ist bis einschließlich des Jahres 2009 von circa 1,9 bis 3,24 Milliarden € an Aufwendungen durch Upcoding auszugehen. Die Kosten durch regelwidrige Kodierungen belaufen sich auf 288 Millionen bis 1 Milliarde €.Diskussion:Es stehen Zahlen bezüglich der Kostenentwicklung durch Upcoding von 2004 bis 2009 zur Verfügung. Für valide Zahlen sollten die CMI-Komponenten im G-DRG-System untersucht werden.SummaryIntroduction:The introduction of the DRG-based remuneration for the in-patient sector of the German health care system has not controlled its rising expenditure. This increase has various causes with DRG-Upcoding forming a component thereof.Aims:This study aims to give an overview of the excess of upcoding expenditures for the German DRG-system since its implementation in 2004.Methods:Literature on the extent of DRG-Upcoding was found by databank research. In addition, data of the Federal Statistical Office of Germany regarding the costs of the in-patient sector were used to calculate upcoding costs from 2004 to 2009.Results:The expected additional expenditure in the German healthcare system due to upcoding from 2004 to 2009 was around 1.9 to 3.24 billion €. The costs of defrauding coding practices were estimated to 288 million to one billion.Discussion:An overview of upcoding costs can be drawn from these computations. To gain the exact upcoding costs in Germany, additional analysis of the CMI-components in the G-DRG-system are required.


Heilberufe | 2009

Untersuchung des Marketingverhaltens ambulanter Pflegedienste in einer ländlichen Region anhand telefonischer Erstkontakte

Katja Roth; Jörg Klewer

ZusammenfassungEine ständig steigende Zahl an Patienten benötigt fachlich kompetente und individuelle medizinische und pflegerische Betreuung. Am Pflegemarkt lässt sich beobachten, dass viele Anbieter nach einiger Zeit wieder verschwinden. Um sich im Wettbewerb zu behaupten, müssen sich die Pflegeanbieter durch ein unverwechselbares Angebot und gezieltes Marketing von ihren Mitbewerbern absetzen. Daher sollte untersucht werden, wie sich die ambulanten Pflegedienste im Landkreis Sächsische Schweiz während des telefonischen Erstkontakts und mittels Informationsbroschüren gegenüber potenziellen Kunden profilieren und ihre Dienstleistungen vermarkten. Dazu wurden alle 28 ambulanten Pflegedienste im Landkreis mittels einer telefonischen Befragung untersucht. Zur Anwendung kam hier eine zuvor erarbeitete Checkliste. Im Gespräch wurden die Pflegeanbieter um die Zusendung einer Informationsbroschüre gebeten. Die Auswertung der Daten der Broschüren erfolgte ebenfalls mit Hilfe einer zuvor erarbeiteten Checkliste. Die Ergebnisse der Studie zeigten, dass die Unternehmen nicht in der Lage waren sich dem Kunden durch ein transparentes Leistungsangebot zu präsentieren. Das telefonische Erstgespräch und die Informationsbroschüre wurden nicht ausreichend zur Kundengewinnung eingesetzt. Insgesamt zeigt sich, dass ein erheblicher Nachholbedarf bei der Vermarktung der angebotenen Dienstleistungen besteht. Nur durch das Überdenken der Geschäftsstrategie in Richtung Kundenorientierung können sich die ambulanten Pflegedienste auf Dauer am Markt behaupten.SummaryThe number of persons requiring individual and professional nursing care is on the increase. As a result a growing number of mobile nursing services tries to enter into this market, leading to a hard competition and giving up of several mobile nursing services. To maintain their own position, these mobile nursing services are forced to offer individual service to their patients, and to focus on marketing efforts. Therefore this study tried to investigate by using telephone calls how mobile nursing services did interact with potential costumers in presenting their service. Furthermore, during each telephone call additional brochures about the mobile nursing service have been requested. All 28 mobile nursing services located in one rural Saxonian county have been contacted. Interaction on the telephone and requested brochures have been investigated by using standardised check-lists. It became obvious, that the contacted mobile nursing services had difficulties to present their service in a clear and reasonable manner. An intention to acquire new costumers by using interaction on the telephone and brochures could not be identified in all telephone calls. The results revealed, that the contacted mobile nursing services still have to improve their efforts on marketing and looking for costumers. Only by redirecting their strategy on costumer-orientation, mobile nursing services have a chance to succeed on the market.


Heilberufe | 2008

Verfahren zur Erkennung von DRG-Upcoding

Tonio Schönfelder; Jörg Klewer

ZusammenfassungHintergrund:Mit der Einführung der DRG-basierten Vergütung im stationären Bereich des deutschen Gesundheitswesens wurde der Ausgabenanstieg nicht gebremst. Diese Erhöhung kann auf unterschiedliche Effekte zurückgeführt werden. Eine Komponente stellt hierbei DRG-Upcoding dar. Die Krankenkassen und der Medizinische Dienst der Krankenkassen (MDK) versuchen, Fallabrechnungen mit einer fehlerhaften Fallschweredokumentation aufzuspüren. Der Großteil der durchgeführten Kontrollen betrifft jedoch korrekte Abrechnungen, was zu einer Verschwendung von Ressourcen führt.Zielsetzung:Diese Untersuchung hatte zum Ziel, ein Verfahren zur Selektion von DRG-Upcoding-Fällen unter Verwendung von Patienten- und Behandlungsmerkmalen zu entwickeln.Methodik:Im ersten Schritt wurden die verursachten Personalkosten einer Krankenkasse und des MDK erfasst. Im Anschluss daran erfolgte die Berechnung der Upcoding-Wahrscheinlichkeit eines stationären Falles. Hierzu ist eine logistische Regressionsanalyse mit circa 8.000 Abrechnungsdaten von Versicherten durchgeführt worden. Zusätzlich erfolgte eine Abschätzung der durchschnittlichen Strafbeträge aufgrund überkodierter Fälle durch die Einrichtungen an die Kostenträger.Ergebnisse:Mithilfe der gewonnen Information wurde ein Verfahren entwickelt, das eine Falluntersuchung erst dann empfiehlt, wenn die Personalkosten der Überprüfung durch die Krankenkasse und den MDK den Rückzahlungsbetrag des jeweiligen Leistungserbringers nicht überschreiten. Es kann Upcoding entgegen den Kodierregeln überzufällig genau erkannt werden.Diskussion:Durch das Verfahren ist es möglich, eine beliebige Anzahl an Abrechnungen in kurzer Zeit zu überprüfen. Der eingesetzte Vorgang zur Kostenkontrolle macht deutlich, ob sich eine Überprüfung aus finanzieller Sicht rechnet. Zur Verbesserung der Trefferquote des Verfahrens bedarf es jedoch weiterer Datensätze, um dessen Zuverlässigkeit zu erhöhen.SummaryBackground:The introduction of the DRG-based remuneration for the in-patient sector of the German health care system has failed to control its rising expenditure. This increase can be traced back to various causes, with DRG-Upcoding forming a component thereof. The Health Insurances and the Medical Service of the Social Health Insurances (MDK) are trying to identify cases billed to them which are basing on an incorrect documentation of patient treatment. However, most of their investigations turn up on correctly billed claims, which leads to a waste of resources.Aims:This study aimed to create a method for selection of DRG-Upcoding bills using patient and treatment data.Methods:The costs for detecting upcoding of one Health Insurance and MDK were calculated. Following this, the upcoding probability for an in-patient claim was estimated. Logistic regression was used on a sample of approximately 8.000 bills from in-patients. Additionally, an approximation of the average fines to be paid back to the insurances by the hospitals, which have upcoded, has been calculated.Results:A method has been developed, which recommends investigations on claims by hospitals only in those cases, when the expected reimbursement by the offending hospital is higher than the costs for an investigation by the Health Insurance and MDK. It is able to identify upcoded cases which do not correspond with the existing coding guidelines.Discussion:The developed method enables the user to investigate bills, which are likely to base on upcoding, within a short period of time. Furthermore, it indicates if the costs of an investigation on a suspicious bill will be lower than the expected reimbursement. To improve the reliability of the method, more data need to be incorporated.


American Journal of Infection Control | 2015

Vaccination coverage among students from a German health care college

Carolin Mäding; Carolin Jacob; Carola Münch; Katharina von Lindeman; Jörg Klewer; Joachim Kugler

Health care students are at risk of acquiring and transmitting vaccine-preventable diseases. The purpose of this study was to assess their vaccination status and the influence of determining factors on their vaccination status. Unsatisfactory vaccination rates (43.8%-94.1%) and significant effects regarding age, sex, and socioeconomic status were found; therefore, there is an increased need for education and motivation for vaccinations in student training.

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Joachim Kugler

Dresden University of Technology

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Tonio Schönfelder

Dresden University of Technology

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Markus Wirtz

University of Education

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H. Seelbach

University of Düsseldorf

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Sabine Twork

Dresden University of Technology

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Katharina von Lindeman

Dresden University of Technology

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Tom Schaal

Dresden University of Technology

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Antje Bergmann

Dresden University of Technology

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R.R. Weidemann

Dresden University of Technology

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