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Dive into the research topics where Juliane Rieker is active.

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Featured researches published by Juliane Rieker.


Journal of Immunology | 2005

CCL1-CCR8 Interactions: An Axis Mediating the Recruitment of T Cells and Langerhans-Type Dendritic Cells to Sites of Atopic Skin Inflammation

Michael Gombert; Marie-Caroline Dieu-Nosjean; Franziska Winterberg; Erich Bünemann; Robert Kubitza; Ludivine Da Cunha; Anna Haahtela; Sari Lehtimäki; Anja Müller; Juliane Rieker; Stephan Meller; Andor Pivarcsi; Andrea Koreck; Wolf H. Fridman; Hans Walter Zentgraf; Hermann Pavenstädt; Ali Amara; Christophe Caux; Lajos Kemény; Harri Alenius; Antti Lauerma; Thomas Ruzicka; Albert Zlotnik; Bernhard Homey

Atopic dermatitis represents a chronically relapsing skin disease with a steadily increasing prevalence of 10–20% in children. Skin-infiltrating T cells, dendritic cells (DC), and mast cells are thought to play a crucial role in its pathogenesis. We report that the expression of the CC chemokine CCL1 (I-309) is significantly and selectively up-regulated in atopic dermatitis in comparison to psoriasis, cutaneous lupus erythematosus, or normal skin. CCL1 serum levels of atopic dermatitis patients are significantly higher than levels in healthy individuals. DC, mast cells, and dermal endothelial cells are abundant sources of CCL1 during atopic skin inflammation and allergen challenge, and Staphylococcus aureus-derived products induce its production. In vitro, binding and cross-linking of IgE on mast cells resulted in a significant up-regulation of this inflammatory chemokine. Its specific receptor, CCR8, is expressed on a small subset of circulating T cells and is abundantly expressed on interstitial DC, Langerhans cells generated in vitro, and their monocytic precursors. Although DC maintain their CCR8+ status during maturation, brief activation of circulating T cells recruits CCR8 from intracytoplamic stores to the cell surface. Moreover, the inflammatory and atopy-associated chemokine CCL1 synergizes with the homeostatic chemokine CXCL12 (SDF-1α) resulting in the recruitment of T cell and Langerhans cell-like DC. Taken together, these findings suggest that the axis CCL1-CCR8 links adaptive and innate immune functions that play a role in the initiation and amplification of atopic skin inflammation.


Journal of Immunology | 2004

CC Chemokine Ligand 18, An Atopic Dermatitis-Associated and Dendritic Cell-Derived Chemokine, Is Regulated by Staphylococcal Products and Allergen Exposure

Andor Pivarcsi; Michael Gombert; Marie-Caroline Dieu-Nosjean; Antti Lauerma; Robert Kubitza; Stephan Meller; Juliane Rieker; Anja Müller; Ludivine Da Cunha; Anna Haahtela; Enikö Sonkoly; Wolf H. Fridman; Harri Alenius; Lajos Kemény; Thomas Ruzicka; Albert Zlotnik; Bernhard Homey

Atopic dermatitis is a chronic inflammatory skin disease with a steadily increasing prevalence. Exposure to allergens or bacterial superantigens triggers T and dendritic cell (DC) recruitment and induces atopic skin inflammation. In this study, we report that among all known chemokines CCL18/DC-CK1/PARC represents the most highly expressed ligand in atopic dermatitis. Moreover, CCL18 expression is associated with an atopic dermatitis phenotype when compared with other chronic inflammatory skin diseases. DCs either dispersed within the dermis or clustering at sites showing perivascular infiltrates are abundant sources of CCL18. In vitro, microbial products including LPS, peptidoglycan, and mannan, as well as the T cell-derived activation signal CD40L, induced CCL18 in monocytes. In contrast to monocytes, monocyte-derived, interstitial-type, and Langerhans-type DCs showed a constitutive and abundant expression of CCL18. In comparison to Langerhans cells, interstitial-type DCs produced higher constitutive levels of CCL18. In vivo, topical exposure to the relevant allergen or the superantigen staphylococcal enterotoxin B, resulted in a significant induction of CCL18 in atopic dermatitis patients. Furthermore, in nonatopic NiSO4-sensitized individuals, only relevant allergen but not irritant exposure resulted in the induction of CCL18. Taken together, findings of the present study demonstrate that CCL18 is associated with an atopy/allergy skin phenotype, and is expressed at the interface between the environment and the host by cells constantly screening foreign Ags. Its regulation by allergen exposure and microbial products suggests an important role for CCL18 in the initiation and amplification of atopic skin inflammation.


Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America | 2007

Tumor immune escape by the loss of homeostatic chemokine expression

Andor Pivarcsi; Anja Müller; Andreas Hippe; Juliane Rieker; Anke van Lierop; Martin Steinhoff; Stephan Seeliger; Robert Kubitza; Ulrich Pippirs; Stephan Meller; Peter Arne Gerber; Ruediger Liersch; Erich Buenemann; Enikö Sonkoly; Ulrike Wiesner; Thomas K. Hoffmann; Leonid Schneider; Roland P. Piekorz; Elaine Enderlein; J. Reifenberger; Ulrich Peter Rohr; Rainer Haas; Petra Boukamp; Ingo Haase; Bernd Nürnberg; Thomas Ruzicka; Albert Zlotnik; Bernhard Homey

The novel keratinocyte-specific chemokine CCL27 plays a critical role in the organization of skin-associated immune responses by regulating T cell homing under homeostatic and inflammatory conditions. Here we demonstrate that human keratinocyte-derived skin tumors may evade T cell-mediated antitumor immune responses by down-regulating the expression of CCL27 through the activation of epidermal growth factor receptor (EGFR)–Ras–MAPK-signaling pathways. Compared with healthy skin, CCL27 mRNA and protein expression was progressively lost in transformed keratinocytes of actinic keratoses and basal and squamous cell carcinomas. In vivo, precancerous skin lesions as well as cutaneous carcinomas showed significantly elevated levels of phosphorylated ERK compared with normal skin, suggesting the activation of EGFR–Ras signaling pathways in keratinocyte-derived malignancies. In vitro, exogenous stimulation of the EGFR–Ras signaling pathway through EGF or transfection of the dominant-active form of the Ras oncogene (H-RasV12) suppressed whereas an EGFR tyrosine kinase inhibitor increased CCL27 mRNA and protein production in keratinocytes. In mice, neutralization of CCL27 led to decreased leukocyte recruitment to cutaneous tumor sites and significantly enhanced primary tumor growth. Collectively, our data identify a mechanism of skin tumors to evade host antitumor immune responses.


Hautarzt | 2016

Multifokales Granuloma eosinophilicum faciei

Juliane Rieker; Ulrich R. Hengge; Thomas Ruzicka; Pd Dr. D. Bruch-Gerharz

liert. Das Absetzen des auslösenden Medikaments ist die wichtigste Maßnahme. Die supportive Therapie sollte wie bei Verbrennungsopfern erfolgen (Flüssigkeitsgabe, Elektrolytausgleich, ausreichende Wärme, Überwachung der Entzündungsparameter, desinfizierende Maßnahmen, nicht haftende Wundauflagen, evtl. künstliche Ernährung). Eine Therapie mit Glukokortikosteroiden wird kontrovers diskutiert, kann jedoch im Frühstadium der Erkrankung in Form einer Stoßtherapie mit raschem Ausschleichen der Dosis häufig erfolgreich angewandt werden. Immunsupressiva wie Cyclosporin A und Cyclophosphamid sollten in Anbetracht der hohen Sepsisgefahr nur unter engmaschiger, ggf. intensivmedizinischer Überwachung verabreicht werden. Von Erfolgen mit dem Einsatz der Plasmapherese, Hämofiltration und von intravenös applizierten Immunglobulinen wurde berichtet [2, 3, 4]. Die Abheilung erfolgt in der Regel narbenfrei, es kann jedoch zu Hypooder Hyperpigmentierungen sowie temporärem Haaroder Nagelverlust kommen. Bei Schleimhautbefall besteht die Gefahr der Strikturbildung [3, 6]. Zusammenfassend stellt die toxische epidermale Nekrolyse ein lebensbedrohliches Krankheitsbild dar, das interdisziplinär und oftmals auch intensivmedizinisch behandelt werden muss. Korrespondierender Autor PD Dr. R. Kruse


Hautarzt | 2004

Type I and type IV sensitization to Asparagus officinalis

Juliane Rieker; Thomas Ruzicka; N. J. Neumann; P. Bielicky; Bernhard Homey

ZusammenfassungSpargel (Asparagus officinalis), ein Liliengewächs, wird vor allem im Mai als saisonales Gemüse konsumiert. Wir berichten über einen 55-jährigen Koch, der aufgrund von rezidivierenden dyshidrosiformen Handekzemen (immer im Mai) wiederholt arbeitsunfähig war und anamnestisch nach Verzehr von Spargel Atemnot und Schluckbeschwerden entwickelte. In der allergologischen Diagnostik zeigten sich in Prick-to-Prick- sowie Epikutantestungen Typ-I- sowie Typ-IV-Sensibilisierungen auf Spargel.AbstractAsparagus (Asparagus officinalis), a member of the Liliaceae family, is a popular vegetable, most commonly eaten in May. A 55-year-old cook presented with seasonal (always in May) recurrent dyshidrosiform hand eczema which prevented him from working. He also reported developing dyspnea and dysphagia after consuming asparagus. Diagnostic allergy testing revealed positive reactions against asparagus in prick-to-prick and epicutaneous patch tests.


Hautarzt | 2005

Aktuelle Aspekte der Therapie mit topischen Calcineurininhibitoren

Elaine Enderlein; Stephan Meller; Juliane Rieker; Thomas Ruzicka; Bernhard Homey

ZusammenfassungSeit ihrer Zulassung haben sich topische Calcineurininhibitoren als sehr gut wirksame Medikamente in der Therapie des atopischen Ekzems erwiesen. Am 10.03.2005 hat die amerikanische Arzneimittelzulassungsbehörde (Food and Drug Administration, FDA) auf Anraten eines Expertengremiums (Pediatric Advisory Council) eine sog. „Black Box Warning“ für die Präparate Protopic® (Tacrolimus) und Elidel® (Pimecrolimus) veröffentlicht. Diese Ankündigung hat weltweit Patienten und Eltern verunsichert und zur Veröffentlichung von kritischen Stellungnahmen zahlreicher dermatologischer Fachgesellschaften geführt. In der vorliegenden Arbeit wollen die Autoren den Inhalt der „Black Box Warning“ zu Protopic® (Tacrolimus) und Elidel® (Pimecrolimus) darstellen und die verfügbaren Informationen, die zur Aussprache des Warnhinweises geführt haben, im Kontext diskutieren.AbstractSince their approval, topical calcineurin inhibitors have proven to be effective medications in the treatment of atopic eczema. On March 10, 2005, the Food and Drug Administration (FDA) followed the advice of the Pediatric Advisory Council and issued a “black box warning” for the use of Protopic® (Tacrolimus) und Elidel® (Pimecrolimus). This FDA alert has caused worldwide uncertainty among parents and patients. Several dermatological societies have issued critical position statements. This report reviews the existing information underlying the warning and places it into the context of current knowledge.


Hautarzt | 2004

Typ-I- und Typ-IV-Sensibilisierung auf Asparagus officinalis

Juliane Rieker; Thomas Ruzicka; N. J. Neumann; P. Bielicky; Bernhard Homey

ZusammenfassungSpargel (Asparagus officinalis), ein Liliengewächs, wird vor allem im Mai als saisonales Gemüse konsumiert. Wir berichten über einen 55-jährigen Koch, der aufgrund von rezidivierenden dyshidrosiformen Handekzemen (immer im Mai) wiederholt arbeitsunfähig war und anamnestisch nach Verzehr von Spargel Atemnot und Schluckbeschwerden entwickelte. In der allergologischen Diagnostik zeigten sich in Prick-to-Prick- sowie Epikutantestungen Typ-I- sowie Typ-IV-Sensibilisierungen auf Spargel.AbstractAsparagus (Asparagus officinalis), a member of the Liliaceae family, is a popular vegetable, most commonly eaten in May. A 55-year-old cook presented with seasonal (always in May) recurrent dyshidrosiform hand eczema which prevented him from working. He also reported developing dyspnea and dysphagia after consuming asparagus. Diagnostic allergy testing revealed positive reactions against asparagus in prick-to-prick and epicutaneous patch tests.


Hautarzt | 2006

Multifokales Granuloma eosinophilicum faciei: Erfolgreiche Behandlung mit topischem Tacrolimus

Juliane Rieker; Ulrich R. Hengge; Thomas Ruzicka; D. Bruch-Gerharz

liert. Das Absetzen des auslösenden Medikaments ist die wichtigste Maßnahme. Die supportive Therapie sollte wie bei Verbrennungsopfern erfolgen (Flüssigkeitsgabe, Elektrolytausgleich, ausreichende Wärme, Überwachung der Entzündungsparameter, desinfizierende Maßnahmen, nicht haftende Wundauflagen, evtl. künstliche Ernährung). Eine Therapie mit Glukokortikosteroiden wird kontrovers diskutiert, kann jedoch im Frühstadium der Erkrankung in Form einer Stoßtherapie mit raschem Ausschleichen der Dosis häufig erfolgreich angewandt werden. Immunsupressiva wie Cyclosporin A und Cyclophosphamid sollten in Anbetracht der hohen Sepsisgefahr nur unter engmaschiger, ggf. intensivmedizinischer Überwachung verabreicht werden. Von Erfolgen mit dem Einsatz der Plasmapherese, Hämofiltration und von intravenös applizierten Immunglobulinen wurde berichtet [2, 3, 4]. Die Abheilung erfolgt in der Regel narbenfrei, es kann jedoch zu Hypooder Hyperpigmentierungen sowie temporärem Haaroder Nagelverlust kommen. Bei Schleimhautbefall besteht die Gefahr der Strikturbildung [3, 6]. Zusammenfassend stellt die toxische epidermale Nekrolyse ein lebensbedrohliches Krankheitsbild dar, das interdisziplinär und oftmals auch intensivmedizinisch behandelt werden muss. Korrespondierender Autor PD Dr. R. Kruse


Hautarzt | 2006

[Multifocal facial eosinophilic granuloma: successful treatment with topical tacrolimus].

Juliane Rieker; Ulrich R. Hengge; Thomas Ruzicka; D. Bruch-Gerharz

liert. Das Absetzen des auslösenden Medikaments ist die wichtigste Maßnahme. Die supportive Therapie sollte wie bei Verbrennungsopfern erfolgen (Flüssigkeitsgabe, Elektrolytausgleich, ausreichende Wärme, Überwachung der Entzündungsparameter, desinfizierende Maßnahmen, nicht haftende Wundauflagen, evtl. künstliche Ernährung). Eine Therapie mit Glukokortikosteroiden wird kontrovers diskutiert, kann jedoch im Frühstadium der Erkrankung in Form einer Stoßtherapie mit raschem Ausschleichen der Dosis häufig erfolgreich angewandt werden. Immunsupressiva wie Cyclosporin A und Cyclophosphamid sollten in Anbetracht der hohen Sepsisgefahr nur unter engmaschiger, ggf. intensivmedizinischer Überwachung verabreicht werden. Von Erfolgen mit dem Einsatz der Plasmapherese, Hämofiltration und von intravenös applizierten Immunglobulinen wurde berichtet [2, 3, 4]. Die Abheilung erfolgt in der Regel narbenfrei, es kann jedoch zu Hypooder Hyperpigmentierungen sowie temporärem Haaroder Nagelverlust kommen. Bei Schleimhautbefall besteht die Gefahr der Strikturbildung [3, 6]. Zusammenfassend stellt die toxische epidermale Nekrolyse ein lebensbedrohliches Krankheitsbild dar, das interdisziplinär und oftmals auch intensivmedizinisch behandelt werden muss. Korrespondierender Autor PD Dr. R. Kruse


Hautarzt | 2005

Current aspects of the therapy with topical calcineurin inhibitors

Elaine Enderlein; Stephan Meller; Juliane Rieker; Thomas Ruzicka; Bernhard Homey

ZusammenfassungSeit ihrer Zulassung haben sich topische Calcineurininhibitoren als sehr gut wirksame Medikamente in der Therapie des atopischen Ekzems erwiesen. Am 10.03.2005 hat die amerikanische Arzneimittelzulassungsbehörde (Food and Drug Administration, FDA) auf Anraten eines Expertengremiums (Pediatric Advisory Council) eine sog. „Black Box Warning“ für die Präparate Protopic® (Tacrolimus) und Elidel® (Pimecrolimus) veröffentlicht. Diese Ankündigung hat weltweit Patienten und Eltern verunsichert und zur Veröffentlichung von kritischen Stellungnahmen zahlreicher dermatologischer Fachgesellschaften geführt. In der vorliegenden Arbeit wollen die Autoren den Inhalt der „Black Box Warning“ zu Protopic® (Tacrolimus) und Elidel® (Pimecrolimus) darstellen und die verfügbaren Informationen, die zur Aussprache des Warnhinweises geführt haben, im Kontext diskutieren.AbstractSince their approval, topical calcineurin inhibitors have proven to be effective medications in the treatment of atopic eczema. On March 10, 2005, the Food and Drug Administration (FDA) followed the advice of the Pediatric Advisory Council and issued a “black box warning” for the use of Protopic® (Tacrolimus) und Elidel® (Pimecrolimus). This FDA alert has caused worldwide uncertainty among parents and patients. Several dermatological societies have issued critical position statements. This report reviews the existing information underlying the warning and places it into the context of current knowledge.

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Bernhard Homey

University of Düsseldorf

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Stephan Meller

University of Düsseldorf

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Anja Müller

University of Düsseldorf

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Robert Kubitza

University of Düsseldorf

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Albert Zlotnik

University of California

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Michael Gombert

University of Düsseldorf

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