K. Ehrenberger
University of Münster
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Featured researches published by K. Ehrenberger.
European Journal of Cancer | 1992
Leonore Handl-Zeller; Gerda Hohenberg; Matthäus Grasl; Christian Stanek; Hildegunde Piza; Rudolf Roka; K. Ehrenberger
30 patients with T3 and T4 tumours of the upper aerodigestive tract had their tumours resected by pharyngolaryngectomy. This was followed by reconstruction of a gullet or creation of a siphon as a tracheohypopharyngeal shunt for voice restoration with a free jejunal autograft. All patients were treated postoperatively with 60Co gamma radiation, 6 MeV photons or 7.5 to 10 MeV electrons of a beta-tron, with a dose of 50-65 Gy in the area of the primary tumour and 50-65 Gy to the neck. 4 patients refused further treatment after a depth dose of between 16 and 32 Gy. Local recurrence occurred in 40% of cases. The survival rate was 36.6% (11/30) after a mean follow-up time of 21.5 months, although 2 patients died of intercurrent diseases without recurrence of their tumours. The results obtained justify active surgical intervention with postoperative irradiation even at an advanced stage of the tumour.
Laryngo-rhino-otologie | 1993
M. Ch. Grasl; K. Ehrenberger; Johannes Kornfehl; H. Piza-Katzer; Rudolf Roka
Wir berichten uber die Erfahrung bei 76 Patienten, deren Defekte nach Resektion von ausgedehnten Tumoren im Kopf-Halsbereich mit frei transplantiertem, mikrovaskular anastomosiertem Jejunum zur funktionellen Rehabilitation rekonstruiert wurden.
Immunobiology | 1992
Johannes Kornfehl; Csilla Neuchrist; Matthäus Grasl; Hildegunde Piza; Rudolf Roka; K. Ehrenberger; Clemens Sorg; Dietrich Kraft; Otto Scheiner
Autologous jejunum, transplanted as a functional replacement immediately after radical dissection of advanced stages of squamous cell carcinomas of the head and neck and subsequently irradiated, was examined by immunohistochemistry (APAAP/PAP-technique). Biopsies from 9 patients were taken at the time of transplantation and up to 24 months thereafter (group 1) and from 5 patients only once after transplantation (group 2). Twenty-six monoclonal antibodies (mAbs) were used as surface markers to give an overview about phenotypical changes with respect to T-, B- and M phi-antigens. 1) B cells: a general increase of CR2+ (CD21, p less than 0.01) could be noticed after transplantation, immunoglobulin positive cells remained unchanged expect for a significant decrease of IgM+ (p less than 0.01) and IgA1+ (p less than 0.01) cells. 2) The number of T cells (CD3+) showed no significant differences although TcR gamma/delta+ cells decreased (p less than 0.01) in the autotransplant. ICAM-1 (CD54) and IL-2R (CD25) were found on a significant (p less than 0.01) higher number of cells after transplantation. 3) Cells with M/M phi morphology showed increased expression of the Fc gamma receptors (CD64, p less than 0.001; CD32, n.s.; CD16, p less than 0.001), of the complement receptors CR1 (CD35, (p less than 0.001) and CR3 (CD11b, p less than 0.02), of HLA-DQ (p less than 0.01), and of the antigens 25F9 (mature M phi; p less than 0.01) and CD4 (p less than 0.02). Correlation analyses of data obtained from the biopsies of the 14 autotransplanted jejunum cases revealed a CD35+ and a 25F9+ subpopulation of M/M phi. Our findings indicate that despite irradiation autotransplanted jejunum contained cells with immunological capacities. Therefore, the replacement of larynx by autologous jejunum may facilitate not only mechanical but also immunological functions.
European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 1994
Hildegunde Piza-Katzer; Th. Rath; G. Zoch; K. Ehrenberger; R. Ewers; Bruno Niederle; Rudolf Roka
ZusammenfassungGrundlagen: Die Einführung der Mikrochirurgie ermöglichte die freie Transplantation von Dünndarmsegmenten zur Kontinuitätsherstellung nach Tumorresektion des oberen aerodigestiven Traktes. Während der letzten 8 Jahre wurde an der Universitätsklinik Wien bei 105 Patienten der Hypopharynxbzw. obere Ösophagusabschnitt mit insgesamt 107 Dünndarmtransplantaten wiederhergestellt.Methodik: Die Gefäße der Dünndarmsegmente werden nach der Entnahme mit kalter Eurocollins-Lösung schwerkraftperfundiert und mit mikrochirurgischer Nahttechnik an entsprechende Halsgefäße anastomosiert. Bei Wiederherstellung im Mundbereich wird der Dünndarm (als Patch) vor Anlegen der Mikroanastomosen eingenäht, bei Wiederherstellung der Sprache oder des Schluckaktes (als Rohr) danach. Diese unterschiedliche Vorgangsweise wird gewählt, um im letzteren Fall die autonome Peristaltik des Transplantats durch kurze Ischämiezeit zu erhalten.Ergebnisse: Bei den meisten Patienten bestand als prädisponierender Faktor im Rahmen der Grundkrankheit ein hohes Lebensalter, starker Alkohol- und Nikotinkonsum. Im Gesamtkollektiv traten 21 Komplikationen auf, die aber in keiner Relation zu den beschriebenen Risikofaktoren standen. Diese werden im Detail aufgezeigt und analysiert. In 8.5% (9/107) traten Transplantatnekrosen auf. 2 Patienten hatte eine Zweittransplantation. Selbst bei älteren Patienten zeigte diese relativ aufwendige Operationstechnik gute Resultate.Schlußfolgerungen: Wichtig für den Erfolg dieser Eingriffe ist eine intensive interdisziplinäre Kooperation und ein engmaschiges postoperatives Monitoring der Patienten.SummaryBackground: Since the development of microsurgical techniques transplantation of the jejunum for reconstruction of defects of the upper aerodigest tract is possible. During the last 8 years 105 patients with defects of the hypopharynx or upper esophagus were reconstructed with 107 free jejunal transfers at the University of Medicine, Vienna.Methods: The vessels of the jejunal segments have been anastomosed with microvascular techniques to the vessels of the neck after perfusion with cold Eurocollins-solution. For closure of defects in the mouth the jejunal graft (as a patch) is sutured in before the vessels are anastomosed. For reconstruction of the voice or the digestive tract (as a tube) the vascular anastomoses were done immediately for keeping ischemic time short and herewith preventing damage to autonomic peristalsis of the transplanted jejunum.Results: Predisposing to the primary disease most of the patients suffered of heavy alcohol and nicotin abuse and were of advanced age. Among the number of our patients we had 21 complications. Those were not correlated to the predisposing factors. The complications are listed and analyzed. In 8,5% (9/107) necrosis of the graft occurred. 2 patients had a 2nd transplantation. This extensive operative procedure had good results even in elderly patients.Conclusion: A good interdisciplinary cooperation and a close postoperative monitoring is essential for achieving good results.
Archive | 1992
M. Ch. Grasl; K. Ehrenberger
Die normale Kehlkopfanatomie wird von den unterschiedlichen Funktionen des Organes bestimmt: einerseits als Atmungsorgan und Teil der Luftwege, andererseits als Stimmbildungsorgan fur die Kommunikation. Als Kreuzungsort der Luft- und Speisewege nimmt der Kehlkopf eine Schlusselstellung im aerodigestiven Trakt ein.
Archive | 1989
M. Ch. Grasl; K. Ehrenberger; K. Neuwirth; Hildegunde Piza
Wir berichten uber die Schluckfunktion von 39 Patienten, bei denen die Hypopharynxvorderwand (n = 21) oder der komplette Hypopharynxschlauch (n = 18) mittels frei transplantiertem Jejunum rekonstruiert wurde. Diese Defekte der Schluckwege entstanden bei 29 Patienten nach Tumorresektion wegen eines ausgedehnten Plattenepithelkarzinoms in Hypopharynx, bei 7 Patienten nach Resektion eines Lokalrezidivs nach Operation und Radiatio eines Larynxkarzinoms, bei 2 Patienten nach Resektion einer Stenose im Hypopharynx nach Laryngektomie und Bestrahlung und bei einem Patienten wurde ein in den Laryngopharnyx infiltrierndes Karzinom der Schilddruse entfernt.
Laryngo-rhino-otologie | 1991
M. Ch. Grasl; Johannes Kornfehl; Csilla Neuchrist; K. Ehrenberger; Hildegunde Piza; Rudolf Roka; O. Braun; Christian Stanek
Laryngo-rhino-otologie | 1993
Grasl Mc; K. Ehrenberger; Johannes Kornfehl; Piza-Katzer H; Rudolf Roka; Roth T
European Surgery-acta Chirurgica Austriaca | 1994
Hildegunde Piza-Katzer; Th. Rath; G. Zoch; K. Ehrenberger; Rolf Ewers; Bruno Niederle; Rudolf Roka
Laryngo-rhino-otologie | 1987
M. Ch. Grasl; K. Ehrenberger; H. Piza-Katzer