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Langenbeck's Archives of Surgery | 1991

Tierexperimentelle Untersuchungen zum gestielten Dünndarm-transplantat als partieller extrahepatischer Gallengangsersatz

Th. Böttger; B. Mann; B. Pickel; W. Weber; K. Sorger; Th. Junginger

SummaryA pedicle graft of the jejunum can in some cases enlarge a bile duct stricture. The enlargement of the patch and its consequences on the liver function are possible problems. In an animal experiment the following questions were sought. 1) Is a partial replacement of the bile duct with a pedicle graft of small bowel possible? 2) Is there an enlargement of the patch in every case and what are the consequences on the biliary tract and on liver function. The experiments were performed on 14 minipigs over a long-term observation period of 450 days. The red and white blood cell count, the GPT, GOT, GPT, bilirubin and alkaline phosphatase and copper were checked monthly. After 2, 6 and 12 months the intra- and extrahepatic biliary tract were visualized via a PTC. After 8 months an angiography of the pedicle graft was performed. 15 months later the animals were killed and the bile duct, the graft and the liver were histologically examined. 1) With a pedicle graft of small bowel a partial replacement of the extrahepatic bile duct is possible. 2) An enlargement of the patch is seen in every case. The enlargement is a consequence of tension at the pedicle. After 15 months no morphological changes were observed at the patch nor were there any irregularities in liver function.ZusammenfassungMit einem gestielten Dünndarmpatch konnte in Einzelfällen eine Gallengangsstriktur dauerhaft erweitert werden. Man beobachtet jedoch eine Dilatation des Patches, deren Ursache ebenso wie deren Folgen auf die Leberfunktion bislang ungeklärt sind. Mit einem gestielten Dünndarmpatch ist tierexperimentell ein partieller extrahepatischer Gallengangsersatz möglich. Eine Erweiterung des Patches wird regelmäßig beobachlet. Ursache hierfür ist weder eine Denervation des Patches noch der intraduktale Gallengangsdruck, sondern möglicherweise ein Zug am Gefäßstiel. Morphologische Veränderungen treten am Patch nach bis zu 15 Monaten nicht auf. Leberfunktionsstörungen können weder laborchemisch noch histologisch nachgewiesen werden. Der gestielte Darmpatch stellt daher eine gute Möglichkeit zum partiellen Gallengangsersatz tar. Im Gegensatz zu einer Choledochuszyste scheint die regelmäßig zu beobachtende Dilatation des Patches aufgrund der erhaltenen Kontraktionsfähigkeit nicht zu einer Stase der Galle mit Entwicklung von Cholangitiden oder Konkrementen zu führen. Voraussetzung für these Operationstechnik ist allerdings ein freier Abluß über die Papille.A pedicle graft of the jejunum can in some cases enlarge a bile duct stricture. The enlargement of the patch and its consequences on the liver function are possible problems. In an animal experiment the following questions were sought. 1) Is a partial replacement of the bile duct with a pedicle graft of small bowel possible? 2) Is there an enlargement of the patch in every case and what are the consequences on the biliary tract and on liver function. The experiments were performed on 14 minipigs over a long-term observation period of 450 days. The red and white blood cell count, the GPT, GOT, GPT, bilirubin and alkaline phosphatase and copper were checked monthly. After 2, 6 and 12 months the intra- and extrahepatic biliary tract were visualized via a PTC. After 8 months an angiography of the pedicle graft was performed. 15 months later the animals were killed and the bile duct, the graft and the liver were histologically examined. 1) With a pedicle graft of small bowel a partial replacement of the extrahepatic bile duct is possible. 2) An enlargement of the patch is seen in every case. The enlargement is a consequence of tension at the pedicle. After 15 months no morphological changes were observed at the patch nor were there any irregularities in liver function.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1990

Prognostisch relevante Faktoren beim follikulären Schilddrüsenkarzinom

Th. Böttger; J Klupp; K. Sorger; Th. Junginger

SummaryThe discussion of the prognosis of follicular thyroid carcinoma is controversial. To evaluate the factors which influence the prognosis we retrospectively analyzed our patients from 1. 1. 1964 to 31. 12. 1987. 76 patients with a follicular thyroid carcinoma were treated during this time. Factors influencing the prognosis were: (1) multiple tumor growth; (2) pT-classification; (3) vascular invasion; (4) tumor stage; (5) degree of cellular differentation and (6) metastases. Because of the prognostic influence of multiple tumor growth and the slight prognostic influence of lymph node metastases we recommend a total thyroidectomy with neck dissection for follicular thyroid carcinoma.ZusammenfassungDie Therapie beim follikulären Schilddrüsenkarzinom wird teilweise kontrovers diskutiert. Zur Überprüfung der für die Prognose relevanten Faktoren wurde das Krankengut der Klinik und Poliklinik für Allgemein- und Abdominalchirurgie der Johannes Gutenberg-Universität Mainz vom 1. 1. 1964 bis zum 31. 12. 1987 retrospektiv analysiert. In diesem Zeitraum wurden 76 Patienten mit einem follikulären Schilddrüsenkarzinom behandelt. Von prognostischer Relevanz waren: 1. ein multifokales Tumorwachstum, 2. die pT-Einteilung, 3. eine Gefäßinvasion, 4. das Tumorstadium, 5. der Differenzierungsgrad, 6. Fernmetastasen. Aufgrund der prognostischen Relevanz eines multifokalen Tumorwachstums sowie eines tendenziellen prognostischen Einflußes von Lymphknotenmetastasen befürworten wir beim follikulären Schilddrüsenkarzinom eine totale Thyreoidektomie mit modifiziert radikaler Neck-dissection.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1989

Prognostisch relevante Faktoren beim Carcinom der Papilla Vateri

Th. Böttger; J. Zech; W. Weber; K. Sorger; Th. Junginger

SummaryIn order to evaluate the relevant factors for prognosis for patients with cancer of Vaters papilla our own patient material between 1. 1. 1978 and 31. 12. 1987 was studied retrospectively. The influence of age, sex, duration of anamnesis, tumor size, tumor morphology and tumor stage on the prognosis were analyzed in 32 patients with cancer of Vaters papilla. The 5 year survival rate after Whipple procedure was 56.1 %. Statistically significant factors for prognosis were tumor size, lymph node metastases and tumor stage.ZusammenfassungZur überprüfung der für die Prognose des Papillencarcinoms relevante Faktoren wurde das eigene Krankengut vom 1. 1. 1978 bis zum 31. 12. 1987 retrospektiv analysiert. In dem genannten Zeitraum wurden 32 Patienten mit einem Carcinom der Papilla Vateri behandelt. überprüft wurde der Einfluß von Alter, Geschlecht, Anamnesedauer, Tumorgröße, Tumormorphologie und Tumorstadium auf die Prognose. Die 5-Jahres-Überlebensrate betrug nach partieller Duodenopankreatektomie 56,1 %. Die Prognose war statistisch signifikant von der Tumorgröße, dem Vorliegen von Lymphknotenmetastasen und dem Tumorstadium abhängig.


Langenbecks Archiv f�r Chirurgie | 1990

Resorbierbare klammernahte zum partiellen magen-und duodenalstumpfverschluß

S. Walgenbach; K. Sorger; Th. Junginger

In two groups of pigs, 10 in each, partial gastrectomies with gastroduodenostomy (Billroth I) respectively gastrojejunostomy (Roux-en-Y) were performed. Absorbable lactomer (Polysorb, Auto-Suture) staple lines--a copolymer of glycolic acid/lactic acid-, used for the closure of the lesser curvature of the stomach and the duodenal stump, were safe. No suture dehiscence was observed. Macroscopic examination showed no major inflammatory adhesions around the staples. Microscopically inflammatory reactions around the staples in the gastrointestinal wall were found. Our results yielded no contraindication for clinical tests of absorbable sutures in gastrointestinal surgery.SummaryIn two groups of pigs, 10 in each, partial gastrectomies with gastroduodenostomy (Billroth I) respectively gastrojejunostomy (Roux-en-Y) were performed. Absorbable lactomer (Polysorb, Auto-Suture) staple lines — a copolymer of glycolic acid/lactic acid —, used for the closure of the lesser curvature of the stomach and the duodenal stump, were safe. No suture dehiscence was observed. Macroscopic examination showed no major inflammatory adhesions around the staples. Microscopically inflammatory reactions around the staples in the gastrointestinal wall were found. Our results yielded no contraindication for clinical tests of absorbable sutures in gastrointestinal surgery.ZusammenfassungBei je 10 Hausschweinen erfolgten 2/3-Magenresektionen nach B-I Bowie B-II-Roux. Die im Rahmen dieser tierexperimentellen Studie eingesetzten resorbierbaren Klammernahte auf Polyglykol-/Polylactatsäurebasis (Polysorb, Auto-Suture) gewährleisteten einen sicheren partiellen Magen- bzw. Duodenalstumpfverschluß. Makroskopisch heilten sie ohne entzüindliche Umgebungsreaktion ein. Makroskopisch zeigte die Darmwand in der Umgebung des Klammermaterials eine von mäißiger Fremdkörperreaktion begleitete Entzündung. Die von uns experimentell erhobenen Befunde ergeben keine Kontraindikation zur klinischen Erprobung resorbierbarer Klammernähte.


Archive | 1991

Small bowel segment as circular replacement of the extrahepatic bile duct

Th. Böttger; W. Weber; K. Sorger; B. Pickel; B. Mann; Th. Junginger

The effect of a small bowel segment as a extrahepatic bile duct replacement was examined in 12 pigs followed-up for a period of 420 days. No complications, either during the operation or postoperatively, were observed in any of the animals. The laboratory parameters were within normal range over the entire observation period of 420 days. After 2, 6, and 12 months there was no anastomotic stenosis in the PTC. The intrahepatic biliary tract was not dilated. There was obvious peristalsis of the small bowel transplant towards the papilla of Vater. The autopsy showed that the grafts had healed without any sign of irritation. Histologically the structure of the graft remained undisturbed. There was a clear distinction between the mucosa of the bile duct and that of the small bowel, with no sign of a chronic infection. In the graft as well as in the vascular pedicle the nerve fibres were intact. Liver biopsy showed no pathological changes. In the light of these experiments, a small bowel segment presents a very promising alternative replacement of the extrahepatic biliary tract.SummaryThe effect of a small bowel segment as a extrahepatic bile duct replacement was examined in 12 pigs followed-up for a period of 420 days. No complications, either during the operation or postoperatively, were observed in any of the animals. The laboratory parameters were within normal range over the entire observation period of 420 days. After 2, 6, and 12 months there was no anastomotic stenosis in the PTC. The intrahepatic biliary tract was not dilated. There was obvious peristalsis of the small bowel transplant towards the papilla of Vater. The autopsy showed that the grafts had healed without any sign of irritation. Histologically the structure of the graft remained undisturbed. There was a clear distinction between the mucosa of the bile duct and that of the small bowel, with no sign of a chronic infection. In the graft as well as in the vascular pedicle the nerve fibres were intact. Liver biopsy showed no pathological changes. In the light of these experiments, a small bowel segment presents a very promising alternative replacement of the extrahepatic biliary tract.ZusammenfassungDer extrahepatische Gallengang wurde bei 12 Göttinger Miniaturschweinen unter Erhalt einer papillären Passage durch ein gestieltes Dünndarmsegment ersetzt. In monatlichen Abständen wurden das Blutbild, die Cholestaseparameter und der Serumkupferspiegel überprüft. Nach 2, 6 und 12 Monaten erfolgte eine PTC und nach 8 Monaten wurde der Gefäßstiel des Dünndarmtransplantats angiographisch dargestellt. Nach 420 Tagen wurden die Tiere getötet, der Gefäβstiel, das Dünndarmtransplantat und die Leber histologisch untersucht. Die Laborparameter waren bei allen Tieren im Beobachtungszeitraum von 420 Tagen im Normbereich. In der PTC fanden sich keine Anastomosenstenosen. Bei Obduktion waren die Transplantate reizlos eingeheilt. Histologisch war der Aufbau des Transplantats erhalten geblieben. Es fanden sich intakte Nervenfasern im Dünndarmtransplantat und im Gefäßstiel. Die Leberbiopsien waren nach bis zu 420 Tagen unauffällig. Das gestielte Dünndarmtransplantat stellt daher eine vielversprechende Möglichkeit zum vollständigen Ersatz der extrahepatischen Gallenwege dar. Voraussetzung ist allerdings ein freier Abfluβ über die Papille. Die klinische Anwendung muβ zeigen, ob die Langzeitergebnisse denen der biliodigestiven Anastomosen überlegen sind.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1991

Ein gestieltes Dünndarmsegment zum zirkulären Ersatz des extrahepatischen Gallengangs bei erhaltener papillärer Passage

Th. Böttger; W. Weber; K. Sorger; B. Pickel; B. Mann; Th. Junginger

The effect of a small bowel segment as a extrahepatic bile duct replacement was examined in 12 pigs followed-up for a period of 420 days. No complications, either during the operation or postoperatively, were observed in any of the animals. The laboratory parameters were within normal range over the entire observation period of 420 days. After 2, 6, and 12 months there was no anastomotic stenosis in the PTC. The intrahepatic biliary tract was not dilated. There was obvious peristalsis of the small bowel transplant towards the papilla of Vater. The autopsy showed that the grafts had healed without any sign of irritation. Histologically the structure of the graft remained undisturbed. There was a clear distinction between the mucosa of the bile duct and that of the small bowel, with no sign of a chronic infection. In the graft as well as in the vascular pedicle the nerve fibres were intact. Liver biopsy showed no pathological changes. In the light of these experiments, a small bowel segment presents a very promising alternative replacement of the extrahepatic biliary tract.SummaryThe effect of a small bowel segment as a extrahepatic bile duct replacement was examined in 12 pigs followed-up for a period of 420 days. No complications, either during the operation or postoperatively, were observed in any of the animals. The laboratory parameters were within normal range over the entire observation period of 420 days. After 2, 6, and 12 months there was no anastomotic stenosis in the PTC. The intrahepatic biliary tract was not dilated. There was obvious peristalsis of the small bowel transplant towards the papilla of Vater. The autopsy showed that the grafts had healed without any sign of irritation. Histologically the structure of the graft remained undisturbed. There was a clear distinction between the mucosa of the bile duct and that of the small bowel, with no sign of a chronic infection. In the graft as well as in the vascular pedicle the nerve fibres were intact. Liver biopsy showed no pathological changes. In the light of these experiments, a small bowel segment presents a very promising alternative replacement of the extrahepatic biliary tract.ZusammenfassungDer extrahepatische Gallengang wurde bei 12 Göttinger Miniaturschweinen unter Erhalt einer papillären Passage durch ein gestieltes Dünndarmsegment ersetzt. In monatlichen Abständen wurden das Blutbild, die Cholestaseparameter und der Serumkupferspiegel überprüft. Nach 2, 6 und 12 Monaten erfolgte eine PTC und nach 8 Monaten wurde der Gefäßstiel des Dünndarmtransplantats angiographisch dargestellt. Nach 420 Tagen wurden die Tiere getötet, der Gefäβstiel, das Dünndarmtransplantat und die Leber histologisch untersucht. Die Laborparameter waren bei allen Tieren im Beobachtungszeitraum von 420 Tagen im Normbereich. In der PTC fanden sich keine Anastomosenstenosen. Bei Obduktion waren die Transplantate reizlos eingeheilt. Histologisch war der Aufbau des Transplantats erhalten geblieben. Es fanden sich intakte Nervenfasern im Dünndarmtransplantat und im Gefäßstiel. Die Leberbiopsien waren nach bis zu 420 Tagen unauffällig. Das gestielte Dünndarmtransplantat stellt daher eine vielversprechende Möglichkeit zum vollständigen Ersatz der extrahepatischen Gallenwege dar. Voraussetzung ist allerdings ein freier Abfluβ über die Papille. Die klinische Anwendung muβ zeigen, ob die Langzeitergebnisse denen der biliodigestiven Anastomosen überlegen sind.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1991

Ein gestieltes Dnndarmsegment zum zirkulren Ersatz des extrahepatischen Gallengangs bei erhaltener papillrer Passage@@@Small bowel segment as circular replacement of the extrahepatic bile duct: Eine tierexperimentelle untersuchung

Th. Bttger; W. Weber; K. Sorger; B. Pickel; B. Mann; Th. Junginger

The effect of a small bowel segment as a extrahepatic bile duct replacement was examined in 12 pigs followed-up for a period of 420 days. No complications, either during the operation or postoperatively, were observed in any of the animals. The laboratory parameters were within normal range over the entire observation period of 420 days. After 2, 6, and 12 months there was no anastomotic stenosis in the PTC. The intrahepatic biliary tract was not dilated. There was obvious peristalsis of the small bowel transplant towards the papilla of Vater. The autopsy showed that the grafts had healed without any sign of irritation. Histologically the structure of the graft remained undisturbed. There was a clear distinction between the mucosa of the bile duct and that of the small bowel, with no sign of a chronic infection. In the graft as well as in the vascular pedicle the nerve fibres were intact. Liver biopsy showed no pathological changes. In the light of these experiments, a small bowel segment presents a very promising alternative replacement of the extrahepatic biliary tract.SummaryThe effect of a small bowel segment as a extrahepatic bile duct replacement was examined in 12 pigs followed-up for a period of 420 days. No complications, either during the operation or postoperatively, were observed in any of the animals. The laboratory parameters were within normal range over the entire observation period of 420 days. After 2, 6, and 12 months there was no anastomotic stenosis in the PTC. The intrahepatic biliary tract was not dilated. There was obvious peristalsis of the small bowel transplant towards the papilla of Vater. The autopsy showed that the grafts had healed without any sign of irritation. Histologically the structure of the graft remained undisturbed. There was a clear distinction between the mucosa of the bile duct and that of the small bowel, with no sign of a chronic infection. In the graft as well as in the vascular pedicle the nerve fibres were intact. Liver biopsy showed no pathological changes. In the light of these experiments, a small bowel segment presents a very promising alternative replacement of the extrahepatic biliary tract.ZusammenfassungDer extrahepatische Gallengang wurde bei 12 Göttinger Miniaturschweinen unter Erhalt einer papillären Passage durch ein gestieltes Dünndarmsegment ersetzt. In monatlichen Abständen wurden das Blutbild, die Cholestaseparameter und der Serumkupferspiegel überprüft. Nach 2, 6 und 12 Monaten erfolgte eine PTC und nach 8 Monaten wurde der Gefäßstiel des Dünndarmtransplantats angiographisch dargestellt. Nach 420 Tagen wurden die Tiere getötet, der Gefäβstiel, das Dünndarmtransplantat und die Leber histologisch untersucht. Die Laborparameter waren bei allen Tieren im Beobachtungszeitraum von 420 Tagen im Normbereich. In der PTC fanden sich keine Anastomosenstenosen. Bei Obduktion waren die Transplantate reizlos eingeheilt. Histologisch war der Aufbau des Transplantats erhalten geblieben. Es fanden sich intakte Nervenfasern im Dünndarmtransplantat und im Gefäßstiel. Die Leberbiopsien waren nach bis zu 420 Tagen unauffällig. Das gestielte Dünndarmtransplantat stellt daher eine vielversprechende Möglichkeit zum vollständigen Ersatz der extrahepatischen Gallenwege dar. Voraussetzung ist allerdings ein freier Abfluβ über die Papille. Die klinische Anwendung muβ zeigen, ob die Langzeitergebnisse denen der biliodigestiven Anastomosen überlegen sind.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1991

Pedicle graft of small bowel as a partial replacement of the extrahepatic bile duct

Th. B ttger; B. Mann; B. Pickel; W. Weber; K. Sorger; Th. Junginger


Langenbeck's Archives of Surgery | 1991

Ein gestieltes Dnndarmsegment zum zirkulren Ersatz des extrahepatischen Gallengangs bei erhaltener papillrer Passage: Eine tierexperimentelle untersuchung

Th. Bttger; W. Weber; K. Sorger; B. Pickel; B. Mann; Th. Junginger


Langenbeck's Archives of Surgery | 1991

Small bowel segment as circular replacement of the extrahepatic bile duct: Eine tierexperimentelle untersuchung

Th. B ttger; W. Weber; K. Sorger; B. Pickel; B. Mann; Th. Junginger

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J Klupp

Humboldt University of Berlin

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