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Langenbeck's Archives of Surgery | 1991

Tierexperimentelle Untersuchungen zum gestielten Dünndarm-transplantat als partieller extrahepatischer Gallengangsersatz

Th. Böttger; B. Mann; B. Pickel; W. Weber; K. Sorger; Th. Junginger

SummaryA pedicle graft of the jejunum can in some cases enlarge a bile duct stricture. The enlargement of the patch and its consequences on the liver function are possible problems. In an animal experiment the following questions were sought. 1) Is a partial replacement of the bile duct with a pedicle graft of small bowel possible? 2) Is there an enlargement of the patch in every case and what are the consequences on the biliary tract and on liver function. The experiments were performed on 14 minipigs over a long-term observation period of 450 days. The red and white blood cell count, the GPT, GOT, GPT, bilirubin and alkaline phosphatase and copper were checked monthly. After 2, 6 and 12 months the intra- and extrahepatic biliary tract were visualized via a PTC. After 8 months an angiography of the pedicle graft was performed. 15 months later the animals were killed and the bile duct, the graft and the liver were histologically examined. 1) With a pedicle graft of small bowel a partial replacement of the extrahepatic bile duct is possible. 2) An enlargement of the patch is seen in every case. The enlargement is a consequence of tension at the pedicle. After 15 months no morphological changes were observed at the patch nor were there any irregularities in liver function.ZusammenfassungMit einem gestielten Dünndarmpatch konnte in Einzelfällen eine Gallengangsstriktur dauerhaft erweitert werden. Man beobachtet jedoch eine Dilatation des Patches, deren Ursache ebenso wie deren Folgen auf die Leberfunktion bislang ungeklärt sind. Mit einem gestielten Dünndarmpatch ist tierexperimentell ein partieller extrahepatischer Gallengangsersatz möglich. Eine Erweiterung des Patches wird regelmäßig beobachlet. Ursache hierfür ist weder eine Denervation des Patches noch der intraduktale Gallengangsdruck, sondern möglicherweise ein Zug am Gefäßstiel. Morphologische Veränderungen treten am Patch nach bis zu 15 Monaten nicht auf. Leberfunktionsstörungen können weder laborchemisch noch histologisch nachgewiesen werden. Der gestielte Darmpatch stellt daher eine gute Möglichkeit zum partiellen Gallengangsersatz tar. Im Gegensatz zu einer Choledochuszyste scheint die regelmäßig zu beobachtende Dilatation des Patches aufgrund der erhaltenen Kontraktionsfähigkeit nicht zu einer Stase der Galle mit Entwicklung von Cholangitiden oder Konkrementen zu führen. Voraussetzung für these Operationstechnik ist allerdings ein freier Abluß über die Papille.A pedicle graft of the jejunum can in some cases enlarge a bile duct stricture. The enlargement of the patch and its consequences on the liver function are possible problems. In an animal experiment the following questions were sought. 1) Is a partial replacement of the bile duct with a pedicle graft of small bowel possible? 2) Is there an enlargement of the patch in every case and what are the consequences on the biliary tract and on liver function. The experiments were performed on 14 minipigs over a long-term observation period of 450 days. The red and white blood cell count, the GPT, GOT, GPT, bilirubin and alkaline phosphatase and copper were checked monthly. After 2, 6 and 12 months the intra- and extrahepatic biliary tract were visualized via a PTC. After 8 months an angiography of the pedicle graft was performed. 15 months later the animals were killed and the bile duct, the graft and the liver were histologically examined. 1) With a pedicle graft of small bowel a partial replacement of the extrahepatic bile duct is possible. 2) An enlargement of the patch is seen in every case. The enlargement is a consequence of tension at the pedicle. After 15 months no morphological changes were observed at the patch nor were there any irregularities in liver function.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1990

Wertigkeit der präoperativen Diagnostik beim Mesenterialgefäßverschluß

Th. Böttger; W. Schäfer; W. Weber; Th. Junginger

SummaryIn a prospective study the value of preoperative diagnostics in acute mesenteric vascular occlusion was investigated in 46 patients. Seventeen patients had an arterial thrombosis, 17 a venous thrombosis, 10 had an emboly and 2 patients suffered from a non-occlusive mesenteric infarction. All patients had leucocytosis with an average of 21.000/nl; serum lactate was increased in 91.4% and phosphate was increased in 36.4%. In 82.6% of the cases loops of the small bowel were seen on the X-ray of the abdomen, but in none of the patients an acute mesenteric vascular occlusion was suspected based on the X-ray alone. In 5 of the 46 cases the occlusion could be seen sonographically. The angiography had a sensitivity of 77%.ZusammenfassungIn einer prospektiven Studie wurde die Wertigkeit der präoperativen Diagnostik beim Mesenterialgefäßverschluß am Krankengut der Chirurgischen Klinik der Johannes Gutenberg-Universität Mainz überprüft. Vom 1.9. 1985 bis zum 31. 8. 1989 wurden 46 Patienten (24 Männer, 22 Frauen) mit einem Durchschnittsalter von 67,2 Jahren wegen eines Mesenterialgefäßverschlusses behandelt. In je 17 Fällen lag eine arterielle oder venöse Thrombose, bei 10 Patienten eine Embolie und in 2 Fällen ein non-okklusiver Mesenterialgefäßverschluß vor. 26 Patienten (26,5%) sind postoperativ verstorben. Aufgrund der klinischen Symptomatik wurde in 19 von 29 Fällen (65,5%) Verdacht auf einen Mesenterialgefäßverschluß geäußert. Laborchemisch fand sich bei allen Patienten eine Leukozytose von durchschnittlich 21000/nl. Das Laktat war mit Ausnahme von 4 Fällen (91,4%) und das PO4 nur bei 9 von 34 Patienten (36,4%) pathologisch erhöht. Radiologisch fanden sich in 82,6% (38/46) Dünndarmspiegel und in 8 Fällen (17.4%) ein unauffälliges Röntgenbild. Der Verdacht auf einen Mesenterialgefäßverschluß wurde in keinem Fall geäuBert. Der sonographische Befund war bei jedem zweiten Patienten unauffällig, in 14 Fällen (30,4%) fanden sich flüssigkeitsgefüllte Darmschlingen, in 4 Fällen (8,6%) freie Flüssigkeit im Abdomen und in 5 Fällen (10,8%) konnte der Verschluß direkt gesehen werden. Eine Angiographie wurde in 13 Fällen durchgeführt. Sie war in 3 Fällen (23%) falsch negativ. Die Ergebnisse zeigen, daß mit Ausnahme der Angiographie die übrigen bildgebenden Verfahren beim Mesenterialgefäßverschluß nicht aussagekräftig sind. Bei allen Patienten mit den bekannten Risikofaktoren und unklaren abdominellen Beschwerden sollte daher an einen Mesenterialgefäßver-schluß gedacht werden. Sollte die Indikation zur Operation nicht allein aufgrund des abdominellen Befundes gegeben sein, ist die Indikation zur selektiven Mesenterikographie großzügig zu stellen.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1990

Chirurgische, endoskopische oder radiologisch interventionelle Therapie beim Gallengangscarcinom

Th. Böttger; P. Perlia; W. Weber; Th. Junginger

SummaryThe therapy of bile duct cancer is in some cases under controversial discussion. A retrospective comparison between patients who unterwent surgery or endoscopic treatment is difficult because of patient selection. It seems that there is no difference in the two groups with regard to 30 days mortality. A prospective or randomized study about this point of discussion is not available. Some retrospective studies show that patients with non-operative treatment had more late complications than had operated patients. Because of tumor extension resection is only possible in a few patients. Operation and endoscopic treatment are therefore not contradictary methods.ZusammenfassungDie Therapie des Gallengangscarcinoms wird unter dem Eindruck der endoskopischen Behandlungsmöglichkeiten teilweise kontrovers diskutiert. Wenngleich ein Vergleich zwischen den Patienten die chirurgisch und denen die endoskopisch bzw. radiologisch interventionell behandelt wurden aufgrund der unterschiedlichen Zusammensetzung der verschiedenen Patientenkollektive nicht möglich ist, zeigen doch retrospektive Arbeiten, daß ein wesentlicher Unterschied in der 30-Tage-Letalität nicht besteht. Kontrollierte oder gar randomisierte Studien liegen allerdings zu dieser Frage und zur Problematik der Lebensqualität nicht vor. Bisherige retrospektive Arbeiten zeigen jedoch, daß die nichtchirurgischen Verfahren mit einer höheren Spätkomplikationsrate als die chirurgischen Methoden belastet sind. Fortgeschrittene Tumorstadien lassen jedoch nur bei jedem dritten Patienten, im eigenen Krankengut sogar nur bei jedem zehnten Patienten eine Tumorresektion zu, so daß die endoskopische und chirurgische Therapie nicht als konkurrierende sondern sich ergänzende Methoden anzusehen sind.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1989

Prognostisch relevante Faktoren beim Carcinom der Papilla Vateri

Th. Böttger; J. Zech; W. Weber; K. Sorger; Th. Junginger

SummaryIn order to evaluate the relevant factors for prognosis for patients with cancer of Vaters papilla our own patient material between 1. 1. 1978 and 31. 12. 1987 was studied retrospectively. The influence of age, sex, duration of anamnesis, tumor size, tumor morphology and tumor stage on the prognosis were analyzed in 32 patients with cancer of Vaters papilla. The 5 year survival rate after Whipple procedure was 56.1 %. Statistically significant factors for prognosis were tumor size, lymph node metastases and tumor stage.ZusammenfassungZur überprüfung der für die Prognose des Papillencarcinoms relevante Faktoren wurde das eigene Krankengut vom 1. 1. 1978 bis zum 31. 12. 1987 retrospektiv analysiert. In dem genannten Zeitraum wurden 32 Patienten mit einem Carcinom der Papilla Vateri behandelt. überprüft wurde der Einfluß von Alter, Geschlecht, Anamnesedauer, Tumorgröße, Tumormorphologie und Tumorstadium auf die Prognose. Die 5-Jahres-Überlebensrate betrug nach partieller Duodenopankreatektomie 56,1 %. Die Prognose war statistisch signifikant von der Tumorgröße, dem Vorliegen von Lymphknotenmetastasen und dem Tumorstadium abhängig.


Archive | 1991

Small bowel segment as circular replacement of the extrahepatic bile duct

Th. Böttger; W. Weber; K. Sorger; B. Pickel; B. Mann; Th. Junginger

The effect of a small bowel segment as a extrahepatic bile duct replacement was examined in 12 pigs followed-up for a period of 420 days. No complications, either during the operation or postoperatively, were observed in any of the animals. The laboratory parameters were within normal range over the entire observation period of 420 days. After 2, 6, and 12 months there was no anastomotic stenosis in the PTC. The intrahepatic biliary tract was not dilated. There was obvious peristalsis of the small bowel transplant towards the papilla of Vater. The autopsy showed that the grafts had healed without any sign of irritation. Histologically the structure of the graft remained undisturbed. There was a clear distinction between the mucosa of the bile duct and that of the small bowel, with no sign of a chronic infection. In the graft as well as in the vascular pedicle the nerve fibres were intact. Liver biopsy showed no pathological changes. In the light of these experiments, a small bowel segment presents a very promising alternative replacement of the extrahepatic biliary tract.SummaryThe effect of a small bowel segment as a extrahepatic bile duct replacement was examined in 12 pigs followed-up for a period of 420 days. No complications, either during the operation or postoperatively, were observed in any of the animals. The laboratory parameters were within normal range over the entire observation period of 420 days. After 2, 6, and 12 months there was no anastomotic stenosis in the PTC. The intrahepatic biliary tract was not dilated. There was obvious peristalsis of the small bowel transplant towards the papilla of Vater. The autopsy showed that the grafts had healed without any sign of irritation. Histologically the structure of the graft remained undisturbed. There was a clear distinction between the mucosa of the bile duct and that of the small bowel, with no sign of a chronic infection. In the graft as well as in the vascular pedicle the nerve fibres were intact. Liver biopsy showed no pathological changes. In the light of these experiments, a small bowel segment presents a very promising alternative replacement of the extrahepatic biliary tract.ZusammenfassungDer extrahepatische Gallengang wurde bei 12 Göttinger Miniaturschweinen unter Erhalt einer papillären Passage durch ein gestieltes Dünndarmsegment ersetzt. In monatlichen Abständen wurden das Blutbild, die Cholestaseparameter und der Serumkupferspiegel überprüft. Nach 2, 6 und 12 Monaten erfolgte eine PTC und nach 8 Monaten wurde der Gefäßstiel des Dünndarmtransplantats angiographisch dargestellt. Nach 420 Tagen wurden die Tiere getötet, der Gefäβstiel, das Dünndarmtransplantat und die Leber histologisch untersucht. Die Laborparameter waren bei allen Tieren im Beobachtungszeitraum von 420 Tagen im Normbereich. In der PTC fanden sich keine Anastomosenstenosen. Bei Obduktion waren die Transplantate reizlos eingeheilt. Histologisch war der Aufbau des Transplantats erhalten geblieben. Es fanden sich intakte Nervenfasern im Dünndarmtransplantat und im Gefäßstiel. Die Leberbiopsien waren nach bis zu 420 Tagen unauffällig. Das gestielte Dünndarmtransplantat stellt daher eine vielversprechende Möglichkeit zum vollständigen Ersatz der extrahepatischen Gallenwege dar. Voraussetzung ist allerdings ein freier Abfluβ über die Papille. Die klinische Anwendung muβ zeigen, ob die Langzeitergebnisse denen der biliodigestiven Anastomosen überlegen sind.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1991

Ein gestieltes Dünndarmsegment zum zirkulären Ersatz des extrahepatischen Gallengangs bei erhaltener papillärer Passage

Th. Böttger; W. Weber; K. Sorger; B. Pickel; B. Mann; Th. Junginger

The effect of a small bowel segment as a extrahepatic bile duct replacement was examined in 12 pigs followed-up for a period of 420 days. No complications, either during the operation or postoperatively, were observed in any of the animals. The laboratory parameters were within normal range over the entire observation period of 420 days. After 2, 6, and 12 months there was no anastomotic stenosis in the PTC. The intrahepatic biliary tract was not dilated. There was obvious peristalsis of the small bowel transplant towards the papilla of Vater. The autopsy showed that the grafts had healed without any sign of irritation. Histologically the structure of the graft remained undisturbed. There was a clear distinction between the mucosa of the bile duct and that of the small bowel, with no sign of a chronic infection. In the graft as well as in the vascular pedicle the nerve fibres were intact. Liver biopsy showed no pathological changes. In the light of these experiments, a small bowel segment presents a very promising alternative replacement of the extrahepatic biliary tract.SummaryThe effect of a small bowel segment as a extrahepatic bile duct replacement was examined in 12 pigs followed-up for a period of 420 days. No complications, either during the operation or postoperatively, were observed in any of the animals. The laboratory parameters were within normal range over the entire observation period of 420 days. After 2, 6, and 12 months there was no anastomotic stenosis in the PTC. The intrahepatic biliary tract was not dilated. There was obvious peristalsis of the small bowel transplant towards the papilla of Vater. The autopsy showed that the grafts had healed without any sign of irritation. Histologically the structure of the graft remained undisturbed. There was a clear distinction between the mucosa of the bile duct and that of the small bowel, with no sign of a chronic infection. In the graft as well as in the vascular pedicle the nerve fibres were intact. Liver biopsy showed no pathological changes. In the light of these experiments, a small bowel segment presents a very promising alternative replacement of the extrahepatic biliary tract.ZusammenfassungDer extrahepatische Gallengang wurde bei 12 Göttinger Miniaturschweinen unter Erhalt einer papillären Passage durch ein gestieltes Dünndarmsegment ersetzt. In monatlichen Abständen wurden das Blutbild, die Cholestaseparameter und der Serumkupferspiegel überprüft. Nach 2, 6 und 12 Monaten erfolgte eine PTC und nach 8 Monaten wurde der Gefäßstiel des Dünndarmtransplantats angiographisch dargestellt. Nach 420 Tagen wurden die Tiere getötet, der Gefäβstiel, das Dünndarmtransplantat und die Leber histologisch untersucht. Die Laborparameter waren bei allen Tieren im Beobachtungszeitraum von 420 Tagen im Normbereich. In der PTC fanden sich keine Anastomosenstenosen. Bei Obduktion waren die Transplantate reizlos eingeheilt. Histologisch war der Aufbau des Transplantats erhalten geblieben. Es fanden sich intakte Nervenfasern im Dünndarmtransplantat und im Gefäßstiel. Die Leberbiopsien waren nach bis zu 420 Tagen unauffällig. Das gestielte Dünndarmtransplantat stellt daher eine vielversprechende Möglichkeit zum vollständigen Ersatz der extrahepatischen Gallenwege dar. Voraussetzung ist allerdings ein freier Abfluβ über die Papille. Die klinische Anwendung muβ zeigen, ob die Langzeitergebnisse denen der biliodigestiven Anastomosen überlegen sind.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1991

Ein gestieltes Dnndarmsegment zum zirkulren Ersatz des extrahepatischen Gallengangs bei erhaltener papillrer Passage@@@Small bowel segment as circular replacement of the extrahepatic bile duct: Eine tierexperimentelle untersuchung

Th. Bttger; W. Weber; K. Sorger; B. Pickel; B. Mann; Th. Junginger

The effect of a small bowel segment as a extrahepatic bile duct replacement was examined in 12 pigs followed-up for a period of 420 days. No complications, either during the operation or postoperatively, were observed in any of the animals. The laboratory parameters were within normal range over the entire observation period of 420 days. After 2, 6, and 12 months there was no anastomotic stenosis in the PTC. The intrahepatic biliary tract was not dilated. There was obvious peristalsis of the small bowel transplant towards the papilla of Vater. The autopsy showed that the grafts had healed without any sign of irritation. Histologically the structure of the graft remained undisturbed. There was a clear distinction between the mucosa of the bile duct and that of the small bowel, with no sign of a chronic infection. In the graft as well as in the vascular pedicle the nerve fibres were intact. Liver biopsy showed no pathological changes. In the light of these experiments, a small bowel segment presents a very promising alternative replacement of the extrahepatic biliary tract.SummaryThe effect of a small bowel segment as a extrahepatic bile duct replacement was examined in 12 pigs followed-up for a period of 420 days. No complications, either during the operation or postoperatively, were observed in any of the animals. The laboratory parameters were within normal range over the entire observation period of 420 days. After 2, 6, and 12 months there was no anastomotic stenosis in the PTC. The intrahepatic biliary tract was not dilated. There was obvious peristalsis of the small bowel transplant towards the papilla of Vater. The autopsy showed that the grafts had healed without any sign of irritation. Histologically the structure of the graft remained undisturbed. There was a clear distinction between the mucosa of the bile duct and that of the small bowel, with no sign of a chronic infection. In the graft as well as in the vascular pedicle the nerve fibres were intact. Liver biopsy showed no pathological changes. In the light of these experiments, a small bowel segment presents a very promising alternative replacement of the extrahepatic biliary tract.ZusammenfassungDer extrahepatische Gallengang wurde bei 12 Göttinger Miniaturschweinen unter Erhalt einer papillären Passage durch ein gestieltes Dünndarmsegment ersetzt. In monatlichen Abständen wurden das Blutbild, die Cholestaseparameter und der Serumkupferspiegel überprüft. Nach 2, 6 und 12 Monaten erfolgte eine PTC und nach 8 Monaten wurde der Gefäßstiel des Dünndarmtransplantats angiographisch dargestellt. Nach 420 Tagen wurden die Tiere getötet, der Gefäβstiel, das Dünndarmtransplantat und die Leber histologisch untersucht. Die Laborparameter waren bei allen Tieren im Beobachtungszeitraum von 420 Tagen im Normbereich. In der PTC fanden sich keine Anastomosenstenosen. Bei Obduktion waren die Transplantate reizlos eingeheilt. Histologisch war der Aufbau des Transplantats erhalten geblieben. Es fanden sich intakte Nervenfasern im Dünndarmtransplantat und im Gefäßstiel. Die Leberbiopsien waren nach bis zu 420 Tagen unauffällig. Das gestielte Dünndarmtransplantat stellt daher eine vielversprechende Möglichkeit zum vollständigen Ersatz der extrahepatischen Gallenwege dar. Voraussetzung ist allerdings ein freier Abfluβ über die Papille. Die klinische Anwendung muβ zeigen, ob die Langzeitergebnisse denen der biliodigestiven Anastomosen überlegen sind.


Archive | 1990

Präoperative Lokalisationsdiagnostik beim organischen Hyperinsulinismus — sinnvoll oder überflüssig —

Th. Böttger; W. Weber; J. Beyer; Th. Junginger

Im eigenen Krankengut (n = 43) hatte die perkutane Sonographie eine Sensitivitat von 61,9%, das Angio-CT von 73,3%, die Angiographie von 66,6% und die PTP von 76,9%. Intraoperativ waren 95,2% der Geschwulste palpabel und die intraoperative Sonographie hatte eine Sensitivitat von 81,2%. In der BRD werden laut Umfrage mit Ausnahme einer Klinik immer eine Sonographie und eine Computertomographie und in 83,8% eine Angiographie gefordert. Eine praoperative Lokalisationsdiagnostik ist beim organischen Hyperinsulinismus nicht zwingend notwendig, sie hat jedoch nach wie vor ihre Bedeutung.


Langenbeck's Archives of Surgery | 1990

Wertigkeit der präoperativen Diagnostik zur Beurteilung der Tumorausdehnung bei ductalen Pankreascarcinomen

Th. Böttger; W. Weber; Ch. Gaedertz; J. Zech; Th. Junginger

SummaryThe value of preoperative diagnostics in evaluating the extension of pancreatic carcinoma can be important in some cases for planning its therapy. In ca. 90% of our own patient material only the combination of angiography and computed tomography allowed a correct decision regarding tumor invasion of the vessels. Retrospectively metastases of the liver were seen in 80% and prospectively in 66.7% (sonography), respectively 58.3% (computed tomography) with a specifity of 86.9% respectively 91.3%. These results support our procedure of performing preoperative diagnostics in order to evaluate local operability and resectability only in patients with bad physical condition.ZusammenfassungFür die Therapieplanung beim Pankreascarcinom kann die Wertigkeit der präope-rativen Beurteilung der Tumorausdehnng von Bedeutung sein. Bei 449 Patienten wurde retrospektiv und bei 35 Patienten prospektiv die Wertigkeit der präoperativen Diagnostik in der Beurteilung dieser Fragestellung überprüft. Dabei zeigte sich, daß nur die Kombination von Angiographie und Computertomographie eine Aussage zur Gefäßinfiltration mit einer Treffsicherheit von 90% ermöglicht. Lebermetastasen wurden retrospektiv in 80% und prospektiv in 66,7% (Sonographie) bzw. 58,3% (Computertomographie) bei einer Spezifität von 86,9% bzw. 91,3% erkannt. Diese Ergebnisse bestätigen das bisherige Therapiekonzept, daß nur bei fraglicher allgemeiner Operabilität eine ausgedehnte präoperative Diagnostik zur Beurteilung der lokalen Operabilität und Resektabilität notwendig ist.The value of preoperative diagnostics in evaluating the extension of pancreatic carcinoma can be important in some cases for planning its therapy. In ca. 90% of our own patient material only the combination of angiography and computed tomography allowed a correct decision regarding tumor invasion of the vessels. Retrospectively metastases of the liver were seen in 80% and prospectively in 66.7% (sonography), respectively 58.3% (computed tomography) with a specificity of 86.9% respectively 91.3%. These results support our procedure of performing preoperative diagnostics in order to evaluate local operability and resectability only in patients with bad physical condition.


Archive | 1989

Allgemeine-, Transplantations-, Kinderchirurgie, Intensivmedizin

F. E. Lüdtke; M. Bertus; E. Voth; G. Lepsien; Ch. Sangmeister; M. Knoch; P. K. Wagner; M. Sangmeister; P. Prohm; Böttger T; W. Weber; J. Beyer; Th. Junginger; A. Paul; D. Marelli; K. H. Vestweber; D. S. Mulder; W. Timmermann; G. Schubert; C. Stoffregen; A. Thiede; K. Heller; T. H. Henne; M. Brand; K.-L. Waag; D. Liebermann-Meffert; M. Raschke; J. R. Siewert; E. J. Kohlberger; J. Rädecke

175 wegen einer infantilen hypertrophischen Pylorusstenose (IHPS) behandelte Patienten wurden 17–25 Jahre nach konservativer (n = 68) bzw. oeprativer (n = 112) Behandlung nachuntersucht. Bei den operativ behandelten Patienten war die Krankenhausaufenthaltsdauer signifikant kurzer. Sowohl nach konservativer als auch nach operativer Therapie der IHPS konnten keine Storungen der Magenmotorik auf Dauer nachgewiesen werden: Symptome einer verzogerten Magenentleerung sowie Ulcera ventriculi bzw. duodeni und verzogerte Magenentleerungsgeschwindigkeiten, welche szintigraphisch fur feste und flussige Nahrung gemessen wurden, fanden sich in beiden Gruppen im Vergleich zu einem Kontrollkollektiv nicht.

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A. Paul

University of Cologne

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