Kitty Lawrence
Medical University of Vienna
Network
Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.
Publication
Featured researches published by Kitty Lawrence.
Acta Anaesthesiologica Scandinavica | 2007
Burkhard Gustorff; Thomas Dörner; R. Likar; W. Grisold; Kitty Lawrence; F. Schwarz; Anita Rieder
Background: Data on the incidence of neuropathic pain (NeP) in Austria, its general characteristics and consequences for the quality of life (QOL) are still lacking. The prevalence in the United Kingdom is 8%.
Wiener Klinische Wochenschrift | 2006
Thomas Dörner; Theres Rathmanner; Monika Lechleitner; Robert Schlögel; Michael Roden; Kitty Lawrence; Franz Schwarz; Ingrid Kiefer; Michael Kunze; Anita Rieder
The worldwide trend to an increase in diabetes prevalence is alarming and the World Health Organisation (WHO) expects diabetes to be one of the greatest challenges to public health services over the coming decades [1]. Serious calls for action in public health have been made. The Centres for Disease Control published a report on diabetes research and its impact on public health over the past 25 years [2] with one of the main conclusions being that the knowledge accumulated up until now must be translated into practice. For this a cooperative partnership between patients, service providers, sponsors, policy makers and political decision makers is required [3]. Furthermore, based on the available epidemiological data, the Centres for Disease Control established strategies for the prevention of type 2 diabetes in the United States [4]. Knowledge of frequency of occurrence of the disease in the population, as well as in special risk groups, is crucial for the instigation of fundamental public heath action in the direction of disease management and prevention. It is the aim of this article to outline the available epidemiological data for Austria, discuss strategies for prevention of type 2 diabetes based on the epidemiological data and highlight public health perspectives on management of the public burden diabetes presents.
Wiener Medizinische Wochenschrift | 2009
Thomas Dörner; Elisabeth Weichselbaum; Kitty Lawrence; K. Viktoria Stein; Anita Rieder
ZusammenfassungDer erste Österreichische Osteoporosebericht wurde initiiert, um ein umfassendes Referenzdokument für Pathogenese, Diagnose, Therapie und Rehabilitation bei Osteoporose zu schaffen. Weiters war es Ziel dieses Berichts, Ausmaß und Gewichtigkeit von Osteoporose und den damit assoziierten Komplikationen für Österreich darzustellen. Basierend auf aktuellen internationalen Prävalenzerhebungen kann für Österreich geschätzt werden, dass etwa 740.000 Personen über 50 Jahren von Osteoporose betroffen sind, davon 617.000 Frauen. Eine Analyse der Krankenhausentlassungen aus dem Jahr 2005 zeigte, dass in diesem Jahr 1382 männliche und 8080 weiblich Fälle mit der Hauptdiagnose Osteoporose in Österreich entlassen wurden. Hinzu kommen noch 9711 männliche und 54.840 weibliche Fälle mit Osteoporose in einer Nebendiagnose. In Österreich erleiden rund 16.500 Personen jährlich eine Hüftfraktur. Somit liegt Österreich mit einer Rate von 19,7 Hüftfrakturen pro 10.000 Einwohner im Bereich der europäischen Spitze. Die Spitalsmortalitätsrate bei Oberschenkelfrakturen beträgt in Österreich 3,8 % bei Männern und 3,2 % bei Frauen. Die Knochengesundheit kann durch einen vorteilhaften Lebensstil positive beeinflusst werden, der Osteoporosebericht hat allerdings Risikofaktoren bezüglich Lebensstils in der Österreichischen Bevölkerung aufgezeigt. Die mittlere Kalziumaufnahme bei Österreichischen erwachsenen Frauen und bei männlichen und weiblichen Seniorinnen und Senioren ist niedriger als empfohlen, lediglich erwachsene Männer erreichen eine Kalziumaufnahme etwa den Empfehlungen entsprechend. Die durchschnittliche Vitamin D Aufnahme in Österreich ist sehr gering, besonders bei Vorschulkindern und Seniorinnen und Senioren. Der Anteil an österreichischen Personen, die angeben, regelmäßig körperlich aktiv zu sein ist verbesserungsbedürftig, besonders bei älteren Menschen. Die Daten aus dem Österreichischen Osteoporosebericht sind nützlich um die Entwicklung von Public Health Strategien zu ermöglichen und Methoden zu entwickeln, um einige der identifizierten Problemfelder zu lösen, um somit letztendlich zu einer verbesserten Knochengesundheit in Österreich beizutragen.SummaryThe first Austrian Osteoporosis Report was initiated to create a comprehensive reference document for the pathogenesis, diagnostics, therapy, and rehabilitation of osteoporosis. Furthermore, the aim was to present the extent and severity of osteoporosis and the associated complications in Austria. On the basis of current international prevalence, it can be estimated that approximately 740,000 of people in Austria over 50 years are affected by osteoporosis, of whom around 617,000 are women. A special analysis of the hospital discharge statistics showed that, in the year 2005, 1382 men and 8080 women were discharged from Austrian hospitals with the main diagnosis, osteoporosis. Added to these 9711 male cases and 54,840 females cases were documented with osteoporosis as a secondary diagnosis. In Austria around 16,500 people suffer a hip fracture each year. Thus, with a fracture rate of 19.7 fractures per year per 10,000 inhabitants over the age of 65 years, Austria lies within the peak for Europe. The hospital mortality rate amongst patients with fracture of the femur is 3.8% in men and 3.2% in women in Austria. Everybodys bone health can be positively influenced by a healthy lifestyle; however, the Osteoporoses Report revealed insufficiencies regarding lifestyle risk factors in the Austrian population. Average calcium intake amongst Austrian adult women and amongst male and female seniors is lower than recommended and only adult men achieve around the recommended amount. The mean vitamin D intake in Austria is very poor, especially amongst pre-schoolers and seniors. The rate of Austrians reporting regular physical exercise is in need of improvement, especially amongst elderly people. The data presented in the Austrian Osteoporosis Report are useful to enable the development of public health strategies and methods to help resolve some of these problems, and ultimately contribute to improved bone health in the nation.
Wiener Medizinische Wochenschrift | 2007
Thomas Dörner; Kitty Lawrence; Anita Rieder; Michael Kunze
ZusammenfassungDer erste Österreichische Allergiebericht fasst alle zur Verfügung stehenden epidemiologischen Daten zu Allergien in Österreich zusammen. Demnach beträgt die kumulative Prävalenz von Allergien in der Wiener Bevölkerung 27,6 % bei den Männern und 32,2 % bei den Frauen und die Periodenprävalenz im Jahr vor der Befragung 19,6 % bzw. 22,4 %. Bei Gesundenuntersuchungen berichteten 20,8 % der Männer und 23,1 % der Frauen über Allergien. Eine durch Prick-Test nachweisbare allergische Sensibilisierung gegenüber mindestens einem Inhalationsallergen ist jedoch bei 50,8 % der Allgemeinbevölkerung und bei 39,3 % der beschwerdefreien Personen nachweisbar. Eine Auswertung der Krankenhausentlassungen aller österreichischen Krankenhäuser zeigt, dass im Jahr etwa 12.000 Personen aufgrund einer Allergie in Krankenhäuser aufgenommen werden. Übereinstimmend mit internationalen Studien sind manche Bevölkerungsschichten in Österreich häufiger betroffen als andere. Frauen sind von Allergien etwas häufiger betroffen als Männer, das Geschlechtsverhältnis ist bei Kindern jedoch umgekehrt. Allergien kommen in allen Altersgruppen vor, wie aus den meisten internationalen Studien hervorgeht, sind am häufigsten Personen in der 3. Lebensdekade betroffen. Personen in höher gebildeten Schichten, höher qualifizierten Berufen und städtischen Regionen sind häufiger von Allergien betroffen als Personen aus niedrigeren sozio-ökonomischen Schichten und Gemeinden mit hoher Agrarquote. Der international aufgezeigte steigende Trend ist auch für Österreich nachvollziehbar mit einer Steigerung der Prävalenz von Heuschnupfen, Asthma und atopischem Ekzem, bei den Stellungsuntersuchungen um jeweils das 2fache, 3,6fache und 4,6fache zwischen 1986 und 2003/04. Zwischen 2003/04 und 2005 ist jedoch ein deutlicher Rückgang in der Allergieprävalenz zu verzeichnen. Gesundheitsberichte wie der erste österreichische Allergiebericht liefern die Basis für die internationale Vergleichbarkeit von Eckdaten. Die Auswirkungen von Erkrankungen auf das Gesundheitswesen können abgeschätzt und basierend auf den Daten Public Health Strategien entwickelt werden.SummaryThe first Austrian Allergy Report is a compilation of all available epidemiological data relating to allergies in Austria. According to this report the cumulative prevalence of allergies in the Viennese population is 27.6% for men and 32.2% for women and the period prevalence in the year before questioning 19.6% and 22.4% respectively. 20.8% of men and 23.1% of women reported about allergies at health examinations. However, an allergy sensitivity to at least one inhalation allergen, verifiable by means of a prick test, is detectable in 50.8% of the general population and in 39.3% of those free from ailments. Analysis of the hospital discharge statistics of all Austrian hospitals shows that around 12,000 people per year were admitted on grounds of an allergy. In accordance with international studies some population sub groups are more often affected than others. Women suffer from allergies somewhat more frequently than men, although the sex difference is reversed among children. Allergies occur in all age groups, with most studies showing that people in their twenties are most frequently affected. People with higher levels of education, in more highly qualified jobs and living in urban areas are more commonly affected by allergies than people from lower socio-economic levels and rural communities. The internationally identified increase in trend can also be identified in Austria with a 2fold, 3.6fold, and 4.6fold increase in the prevalence of hay fever, asthma and atopic eczema respectively, determined from the military health examinations of all recruits for national service between 1986 and 2003/04, although a clear decline in allergy prevalence was registered between 2003/04 and 2005. Health reports like the first Austrian Allergy Report provide the basis for international comparison of basic data. These data also enable the evaluation of the impact of different diseases on the health system as well as the development of public health strategies.
International Journal of Public Health | 2004
Thomas Dörner; Barbara Leitner; Heinrich Stadlmann; Wolfgang Fischer; Barbara Neidhart; Kitty Lawrence; Ingrid Kiefer; Theres Rathmanner; M. Kunze; Anita Rieder
SummaryObjectives:Risk factors for chronic and degenerative diseases, especially overweight and obesity are rarely examined among farmers. Objective of the study was to determine subjective health and health-related lifestyle among Austrian farmers.Methods:The study was performed in 1999/2000 as a nationwide survey by mail among all Austrian farmers, men and women, all insured by the Health Insurance Agency of Farmers.Results:15.2% of the farmers were obese. 42.9% were overweight. The prevalence of overweight and obesity was high amongst 15-19 year olds, and reached a second peak among the age groups 50-59 and 60-69 years old. Geographically, the highest concentration of overweight and obese farmers was found in the eastern, flat regions of Austria and the lowest concentration in the western, mountainous areas of Austria.Conclusions:Prevalence of overweight and obesity is very high among Austrian farmers, especially when compared to the general population. The results of this study emphasize the need for further work, with respect to the development of prevention strategies to reduce the prevalence of overweight and obesity among Austrian farmers.
Wiener Klinische Wochenschrift | 2004
Anita Rieder; Ingrid Lobentanz; Josef Zeitlhofer; Nicole Mitsche; Kitty Lawrence; Bernhard Schwarz; Michael Kunze
ZusammenfassungFragestellungErhebung der Perioden-Prävalenz und Punktprävalenz von Kopfschmerzen in Österreich sowie der Einfluss soziodemographischer Faktoren und jahreszeitlicher Schwankungen.Material/MethodeDie Datenbasis der SERMO-Studie (Self-Reported-Morbidity-Study) mit den Ergebnissen von sieben repräsentativen Umfragen wurde auf Informationen bezüglich der Hintergrund-Morbidität Kopfschmerz ausgewertet. Die Studie basiert auf face-to-face Interviews. 7162 Österreicher im Alter von über 15 Jahren wurden in die Studie eingeschlossen. Die Teilnehmer wurden mittels des Quotenverfahrens ausgewählt. Kopfschmerz/Migräne war eine von 36 Erkrankungen, über die die Personen befragt wurden.ErgebnisseDie Einjahres-Prävalenz für Kopfschmerz betrug 20,1% (Frauen: 26,4%, Männer: 13,0%, p <0,001), die mittlere Punktprävalenz 5,7% (Frauen: 7,7%, Männer: 3,6%, p<0,001). Die höchste Punkt-Prävalenz (8%) wurde bei Personen im Alter von 60 Jahren und älter beobachtet. Die Prävalenz variierte zwischen 19,6% im August und 23,1% im Oktober 1995. Bei der Trendanalyse zeigte sich, dass höheres Lebensalter und niedriger Bildungsstand mit einer zunehmenden Punkt-Prävalenz einhergehen. Personen mit Kopfschmerzen hatten eine signifikant höhere Prävalenz an chronischen Erkrankungen, Stress und nahmen signifikant häufiger regelmäßig Medikamente ein.SchlussfolgerungenKopfschmerz ist eines der häufigsten Symptome der österreichischen Bevölkerung. Personen mit Kopfschmerzen haben häufiger zusätzliche Beschwerden oder Krankheiten und einen höheren Medikamentenkonsum. Kopfschmerz als ein Aspekt von Multimorbidität oder als Symptom anderer Erkrankungen könnte somit ein Indikator für Befindlichkeitsstörungen und einen subjektiv schlechteren Gesundheitszustand sein.SummaryStudy objectiveTo assess period and point prevalence of headache in Austria and the influence of sociodemographic factors and seasonal variations.DesignData for the prevalence of headache were drawn from the database of seven representative surveys in the SERMO study (Self-Reported Morbidity Study). The aims of the SERMO study are to describe and monitor the characteristics of background morbidity in the Austrian population. The study is based on face-to-face interviews. Headache/migraine was one of 36 disorders the interviewed persons were asked about.SettingThe representative samples of the Austrian general population were selected by the “quota-procedure”. Thus each cross sectional sample is representative for the entire Austrian population.ParticipantsThe study population consisted of 7,162 Austrian people over 15 years of age.ResultsAbout one fifth (20.1%) of the Austrian adult population reported having headaches during the year (prevalence 26.4% in women vs. 13.0% in men, p<0.001). Period prevalences varied from 19.6% in August to 23.1% in October 1995. Mean point prevalence in the general population was 5.7% (3.6% in men vs. 7.7% in women, p<0.001). The highest point prevalence (8.0%) was observed among people over 60. Whereas period prevalence showed no trend with age or education, we found increasing point prevalence with age and lower levels of education. In general, significantly more people with self-reported headache suffered from stress (39.1% vs. 33.7%, p<0.001) and chronic diseases (33.6% vs. 23.2%, p<0.001) and took drugs regularly (all kinds of medication: 44.3% vs. 26.8%, p<0.001).ConclusionsHeadache is one of the most commonly experienced symptoms in Austria. The most common concomitant disease in the study population as a whole was hypertension. People with headache had a higher prevalence of hypertension, rheumatic diseases, venous diseases, diabetes and a higher consumption of drugs. Therefore, headache, as one aspect of multimorbidity or a symptom of other diseases, could be an indicator of impaired well-being and poor health.
Wiener Medizinische Wochenschrift | 2009
K. Viktoria Stein; Thomas Dörner; Kitty Lawrence; Michael Kunze; Anita Rieder
Worldwide osteoporosis is underestimated and despite availability of effective and cost effective treatments, these are often not implemented. Apart from a demographically driven increase in disease cases, failure to implement or tardy implementation of preventive measures as well as poor treatment compliance leads to a deterioration of the health economic outcomes. This in turn causes considerable costs to the health care system and to society, through ineffective intake of medication, diminished quality of life and inability to work as well as substantial costs of rehabilitation of patients. Health economic analyses and methods are increasingly used by decision makers to set priorities and evaluate alternative treatment measures about their cost-effectiveness. In order to be able to capture the costs of illness incurred by osteoporosis, different diseases specific models and methods have been developed, such as the reference model of the IOF, an osteoporosis-specific Markov model or internationally comparable intervention thresholds. Health economists estimate that osteoporosis-related costs will double by 2050 in both Europe and the individual countries. For Europe this means an increase from 40 billion Euro in 2000 to almost 80 billion Euro in 2050. In Austria, an aggregation of the different costs of osteoporosis is not possible, due to a lack of comparability and availability of data. The international ICUROS study and the Austrian Osteoporosis Report 2007 are the first steps towards counteracting this situation.SummaryWorldwide osteoporosis is underestimated and despite availability of effective and cost effective treatments, these are often not implemented. Apart from a demographically driven increase in disease cases, failure to implement or tardy implementation of preventive measures as well as poor treatment compliance leads to a deterioration of the health economic outcomes. This in turn causes considerable costs to the health care system and to society, through ineffective intake of medication, diminished quality of life and inability to work as well as substantial costs of rehabilitation of patients. Health economic analyses and methods are increasingly used by decision makers to set priorities and evaluate alternative treatment measures about their cost-effectiveness. In order to be able to capture the costs of illness incurred by osteoporosis, different diseases specific models and methods have been developed, such as the reference model of the IOF, an osteoporosis-specific Markov model or internationally comparable intervention thresholds. Health economists estimate that osteoporosis-related costs will double by 2050 in both Europe and the individual countries. For Europe this means an increase from €40 billion in 2000 to almost €80 billion in 2050. In Austria, an aggregation of the different costs of osteoporosis is not possible, due to a lack of comparability and availability of data. The international ICUROS study and the Austrian Osteoporosis Report 2007 are the first steps towards counteracting this situation.ZusammenfassungOsteoporose wird weltweit unterdiagnostiziert und trotz wirksamer und kosten-effektiver Therapien werden diese oft nicht angewandt. Abgesehen von einem demographisch bedingten Anstieg an Osteoporosefällen führen fehlende bzw. zu spät einsetzende Präventionsmaßnahmen und eine geringe Therapie-Compliance zu einer Verschlechterung des gesundheitsökonomischen Outcomes. Dies wiederum verursacht erhebliche Kosten im Gesundheitssystem und in der Gesellschaft, durch ineffektive Medikamenteneinnahme, Arbeitsunfähigkeit sowie erhebliche Kosten in der Rehabilitation der Patientinnen und Patienten. Dazu kommt die verminderte Lebensqualität der Betroffenen. Gesundheitsökonomische Bewertungen und Analysen werden immer häufiger von Entscheidungsträgern verwendet, um Prioritäten zu setzen und alternative Behandlungskonzepte auf ihre Kosten-Effektivität zu bewerten. Zur Bestimmung der Krankheits- und Folgekosten von Osteoporose wurden eigene Modelle entwickelt. So gibt es das Referenzmodell der IOF, ein eigenes validiertes Markov-Modell und Ansätze zur Ermittlung international vergleichbarer Schwellenwerte. Gesundheitsökonomen schätzen, dass sich die Osteoporose-bedingten Kosten sowohl für Europa als auch für die einzelnen Länder bis 2050 verdoppeln werden. Für Europa bedeutet dies einen Anstieg von etwa €40 Milliarden im Jahr 2000 auf fast €80 Milliarden 2050. Für Österreich ist eine Aggregierung der einzelnen Kostenblöcke derzeit nur schwer möglich, da sich Erhebungsmethoden und verwendetes Datenmaterial oft erheblich voneinander unterscheiden. Die ICUROS-Studie sowie der Österreichische Osteoporosebericht 2007 bieten erste Unterlagen, dieser Situation entgegen zu wirken.
Wiener Medizinische Wochenschrift | 2009
Thomas Dörner; Kitty Lawrence; Erwin Rebhandl; Elisabeth Weichselbaum; Anita Rieder
ZusammenfassungIm Management von Osteoporose kommt Allgemeinmedizinerinnen und -medizinern eine Schlüsselrolle zu. Es ist deshalb wichtig, die Einstellungen und Meinungen von praktischen Ärztinnen und Ärzten zu kennen. Ein strukturierter Fragebogen wurde an alle niedergelassenen Allgemeinmedizinerinnen und -mediziner in Österreich gesendet und 3,2 % wurden returniert. Die Ergebnisse wurden mit denen einer ähnlichen Umfrage aus dem Jahr 1993 verglichen. 84,4 % der teilnehmenden Ärztinnen und Ärzte sahen die Public Health Relevanz von Osteoporose als ziemlich oder sehr wichtig an, verglichen mit 49,2 % im Jahr 1993. 83,3 % erachteten die Möglichkeit einer Osteoporoseprävention als effektiv oder sehr effektiv. Dieser Anteil ist von 66,2 % im Jahr 1993 gestiegen. Die höchste Effektivität in der Osteoporoseprävention wurde regelmäßiger körperlicher Aktivität eingeräumt, gefolgt von einer kalziumreichen Ernährung und Vitamin D- und Kalziumsupplementierung. 33,6 % gaben an, vor einer eventuellen Knochenmineraldichtemessung ein standardisiertes Risikoassessment durchzuführen. Die häufigsten Punkte aus der Anamnese die zu dieser Untersuchung Anlass geben, seinen permanente Kortikosteroidtherapie, ein Sturz in der Anamnese und Schmerz, jeweils von 93,6, 84,6 and 71,2 %, der Ärztinnen und Ärzte angegeben. Die am häufigsten empfohlenen/veranlassten Interventionen zur Sturzprophylaxe bei Patientinnen und Patienten mit Osteoporose waren Reduktion von Stolperfallen (87,2 %), Reduktion psychotroper Medikamente (50,0 %), Gleichgewichts-, Kraft- und Ausdauertraining (jeweils 57,7, 48,1, und 42,3 %). Die Ergebnisse dieser Untersuchung zeigen Stärken in der Einstellung von Ärztinnen und Ärzten bezüglich Prävention und Früherkennung von Osteoporose und der Sturzprophylaxe, aber auch Raum für mögliche Verbesserungen im Management der Osteoporose.SummaryGeneral practitioners play a crucial role in the management of osteoporosis. Thus, it is essential to determine the opinions and attitudes of family doctors concerning this disease. A structured pencil-paper questionnaire was distributed to all general physicians in a practice in Austria and 3.2% responded. Results were compared with a similar survey carried out in 1993. 84.4% of the responding doctors regarded the public health impact of osteoporosis as rather or very important, compared with 49.2% in 1993. 83.3% regarded prevention of osteoporosis as effective or very effective. This proportion rose from 66.2% in 1993. Regular physical exercise was rated as most effective in the prevention of osteoporosis, followed by calcium-rich diet and vitamin D- and calcium supplementation. 33.6% reported carrying out a standardised risk assessment prior to referral/non-referral for bone mineral densitometry. The most frequently cited aspects of the patients medical history leading to this examination were permanent corticosteroid therapy, a history of fractures, and pain, as reported by 93.6, 84.6 and 71.2%, respectively. The most frequently reported interventions recommended by doctors to their osteoporosis patients in the prevention of falls were reduction of trip hazards (87.2%), reduction of psychotropic drugs (50.0%), balance, strength and endurance training (57.7, 48.1, and 42.3%, respectively). These results reveal strengths in the approach to prevention and early recognition of osteoporosis and prevention of falls, but potential room for improvement in the management of osteoporosis by general practitioners is also shown.
Schmerz | 2008
Thomas Dörner; B. Gustorff; R. Likar; Kitty Lawrence; Franz Schwarz; Anita Rieder
BACKGROUND Neuropathic pain is a common symptom of many diseases among in-patients in hospitals and neuropathic pain itself often requires hospitalisation. It was the aim of this study to examine epidemiological key data related to neuropathic pain among hospital in-patients. METHODS The source of the data used was the ICD-10 coded main diagnoses with neuropathic pain of a complete data set of discharges obtained for every Austrian hospital for the year 2002. RESULTS A total of 49,412 cases (614/100,000 inhabitants) with diagnoses always associated with neuropathic pain were recorded, representing 2.0% of all discharges from Austrian hospitals. Furthermore, there were as many as 353,893 cases with diagnoses which are possibly associated with neuropathic pain, like cancer, diabetes mellitus and stroke, representing 14.3% of all cases discharged from hospitals. Applying the proportion of those suffering from neuropathic pain among patients with these three diagnoses which is known from the literature would result in 5.8% of all hospital in-patients suffering from neuropathic pain. CONCLUSION These data represent a first step in the assessment of the epidemiology of neuropathic pain and show the high extent of neuropathic pain in the Austrian in-patient setting.ZusammenfassungHintergrundViele hospitalisierte Patientinnen und Patienten leiden an Krankheiten, die mit neuropathischem Schmerz assoziiert sind, und neuropathischer Schmerz erfordert selbst häufig Hospitalisierung. Ziel der Studie war es, die epidemiologischen Eckdaten in Bezug auf neuropathischen Schmerz bei stationären Krankenhauspatientinnen und -patienten zu untersuchen.MethodeAls Datenquelle dienten die ICD-10-kodierten Hauptentlassungsdiagnosen mit neuropathischem Schmerz der Krankenhausentlassungsstatistik aller Österreichischen Krankenhäuser aus dem Jahr 2002.ErgebnisseEs wurden 49.412 Fälle (614/100.000 Einwohner) mit Diagnosen, die mit neuropathischem Schmerz verbunden sind, aus den Österreichischen Krankenhäusern entlassen, entsprechend 2,0% aller Krankenhausentlassungen. Hinzu kommen noch 353.893 Fälle mit Diagnosen, die fakultativ mit neuropathischem Schmerz assoziiert sind, wie maligne Neoplasien, Diabetes mellitus oder zerebrale Insulte (14,3% aller Krankenhausentlassungen). Rechnet man den aus der Literatur bekannten Anteil der an neuropathischem Schmerz Leidenden bei diesen 3 Erkrankungen hinzu, ergibt sich ein Anteil von 5,8% aller Fälle, die mit neuropathischem Schmerz in Krankenhäusern in Behandlung waren.SchlussfolgerungDie vorliegenden Daten gehören zu den wenigen vorhandenen epidemiologischen Deskriptionen von neuropathischem Schmerz und zeigen das hohe Ausmaß im stationären Krankenhaussetting in Österreich.AbstractBackgroundNeuropathic pain is a common symptom of many diseases among in-patients in hospitals and neuropathic pain itself often requires hospitalisation. It was the aim of this study to examine epidemiological key data related to neuropathic pain among hospital in-patients.MethodsThe source of the data used was the ICD-10 coded main diagnoses with neuropathic pain of a complete data set of discharges obtained for every Austrian hospital for the year 2002.ResultsA total of 49,412 cases (614/100,000 inhabitants) with diagnoses always associated with neuropathic pain were recorded, representing 2.0% of all discharges from Austrian hospitals. Furthermore, there were as many as 353,893 cases with diagnoses which are possibly associated with neuropathic pain, like cancer, diabetes mellitus and stroke, representing 14.3% of all cases discharged from hospitals. Applying the proportion of those suffering from neuropathic pain among patients with these three diagnoses which is known from the literature would result in 5.8% of all hospital in-patients suffering from neuropathic pain.ConclusionThese data represent a first step in the assessment of the epidemiology of neuropathic pain and show the high extent of neuropathic pain in the Austrian in-patient setting.
Schmerz | 2009
Thomas Dörner; B. Gustorff; R. Likar; Kitty Lawrence; Franz Schwarz; Anita Rieder
BACKGROUND Neuropathic pain is a common symptom of many diseases among in-patients in hospitals and neuropathic pain itself often requires hospitalisation. It was the aim of this study to examine epidemiological key data related to neuropathic pain among hospital in-patients. METHODS The source of the data used was the ICD-10 coded main diagnoses with neuropathic pain of a complete data set of discharges obtained for every Austrian hospital for the year 2002. RESULTS A total of 49,412 cases (614/100,000 inhabitants) with diagnoses always associated with neuropathic pain were recorded, representing 2.0% of all discharges from Austrian hospitals. Furthermore, there were as many as 353,893 cases with diagnoses which are possibly associated with neuropathic pain, like cancer, diabetes mellitus and stroke, representing 14.3% of all cases discharged from hospitals. Applying the proportion of those suffering from neuropathic pain among patients with these three diagnoses which is known from the literature would result in 5.8% of all hospital in-patients suffering from neuropathic pain. CONCLUSION These data represent a first step in the assessment of the epidemiology of neuropathic pain and show the high extent of neuropathic pain in the Austrian in-patient setting.ZusammenfassungHintergrundViele hospitalisierte Patientinnen und Patienten leiden an Krankheiten, die mit neuropathischem Schmerz assoziiert sind, und neuropathischer Schmerz erfordert selbst häufig Hospitalisierung. Ziel der Studie war es, die epidemiologischen Eckdaten in Bezug auf neuropathischen Schmerz bei stationären Krankenhauspatientinnen und -patienten zu untersuchen.MethodeAls Datenquelle dienten die ICD-10-kodierten Hauptentlassungsdiagnosen mit neuropathischem Schmerz der Krankenhausentlassungsstatistik aller Österreichischen Krankenhäuser aus dem Jahr 2002.ErgebnisseEs wurden 49.412 Fälle (614/100.000 Einwohner) mit Diagnosen, die mit neuropathischem Schmerz verbunden sind, aus den Österreichischen Krankenhäusern entlassen, entsprechend 2,0% aller Krankenhausentlassungen. Hinzu kommen noch 353.893 Fälle mit Diagnosen, die fakultativ mit neuropathischem Schmerz assoziiert sind, wie maligne Neoplasien, Diabetes mellitus oder zerebrale Insulte (14,3% aller Krankenhausentlassungen). Rechnet man den aus der Literatur bekannten Anteil der an neuropathischem Schmerz Leidenden bei diesen 3 Erkrankungen hinzu, ergibt sich ein Anteil von 5,8% aller Fälle, die mit neuropathischem Schmerz in Krankenhäusern in Behandlung waren.SchlussfolgerungDie vorliegenden Daten gehören zu den wenigen vorhandenen epidemiologischen Deskriptionen von neuropathischem Schmerz und zeigen das hohe Ausmaß im stationären Krankenhaussetting in Österreich.AbstractBackgroundNeuropathic pain is a common symptom of many diseases among in-patients in hospitals and neuropathic pain itself often requires hospitalisation. It was the aim of this study to examine epidemiological key data related to neuropathic pain among hospital in-patients.MethodsThe source of the data used was the ICD-10 coded main diagnoses with neuropathic pain of a complete data set of discharges obtained for every Austrian hospital for the year 2002.ResultsA total of 49,412 cases (614/100,000 inhabitants) with diagnoses always associated with neuropathic pain were recorded, representing 2.0% of all discharges from Austrian hospitals. Furthermore, there were as many as 353,893 cases with diagnoses which are possibly associated with neuropathic pain, like cancer, diabetes mellitus and stroke, representing 14.3% of all cases discharged from hospitals. Applying the proportion of those suffering from neuropathic pain among patients with these three diagnoses which is known from the literature would result in 5.8% of all hospital in-patients suffering from neuropathic pain.ConclusionThese data represent a first step in the assessment of the epidemiology of neuropathic pain and show the high extent of neuropathic pain in the Austrian in-patient setting.