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Wiener Medizinische Wochenschrift | 2007

Epidemiology of allergies in Austria. Results of the first Austrian Allergy Report

Thomas Dörner; Kitty Lawrence; Anita Rieder; Michael Kunze

ZusammenfassungDer erste Österreichische Allergiebericht fasst alle zur Verfügung stehenden epidemiologischen Daten zu Allergien in Österreich zusammen. Demnach beträgt die kumulative Prävalenz von Allergien in der Wiener Bevölkerung 27,6 % bei den Männern und 32,2 % bei den Frauen und die Periodenprävalenz im Jahr vor der Befragung 19,6 % bzw. 22,4 %. Bei Gesundenuntersuchungen berichteten 20,8 % der Männer und 23,1 % der Frauen über Allergien. Eine durch Prick-Test nachweisbare allergische Sensibilisierung gegenüber mindestens einem Inhalationsallergen ist jedoch bei 50,8 % der Allgemeinbevölkerung und bei 39,3 % der beschwerdefreien Personen nachweisbar. Eine Auswertung der Krankenhausentlassungen aller österreichischen Krankenhäuser zeigt, dass im Jahr etwa 12.000 Personen aufgrund einer Allergie in Krankenhäuser aufgenommen werden. Übereinstimmend mit internationalen Studien sind manche Bevölkerungsschichten in Österreich häufiger betroffen als andere. Frauen sind von Allergien etwas häufiger betroffen als Männer, das Geschlechtsverhältnis ist bei Kindern jedoch umgekehrt. Allergien kommen in allen Altersgruppen vor, wie aus den meisten internationalen Studien hervorgeht, sind am häufigsten Personen in der 3. Lebensdekade betroffen. Personen in höher gebildeten Schichten, höher qualifizierten Berufen und städtischen Regionen sind häufiger von Allergien betroffen als Personen aus niedrigeren sozio-ökonomischen Schichten und Gemeinden mit hoher Agrarquote. Der international aufgezeigte steigende Trend ist auch für Österreich nachvollziehbar mit einer Steigerung der Prävalenz von Heuschnupfen, Asthma und atopischem Ekzem, bei den Stellungsuntersuchungen um jeweils das 2fache, 3,6fache und 4,6fache zwischen 1986 und 2003/04. Zwischen 2003/04 und 2005 ist jedoch ein deutlicher Rückgang in der Allergieprävalenz zu verzeichnen. Gesundheitsberichte wie der erste österreichische Allergiebericht liefern die Basis für die internationale Vergleichbarkeit von Eckdaten. Die Auswirkungen von Erkrankungen auf das Gesundheitswesen können abgeschätzt und basierend auf den Daten Public Health Strategien entwickelt werden.SummaryThe first Austrian Allergy Report is a compilation of all available epidemiological data relating to allergies in Austria. According to this report the cumulative prevalence of allergies in the Viennese population is 27.6% for men and 32.2% for women and the period prevalence in the year before questioning 19.6% and 22.4% respectively. 20.8% of men and 23.1% of women reported about allergies at health examinations. However, an allergy sensitivity to at least one inhalation allergen, verifiable by means of a prick test, is detectable in 50.8% of the general population and in 39.3% of those free from ailments. Analysis of the hospital discharge statistics of all Austrian hospitals shows that around 12,000 people per year were admitted on grounds of an allergy. In accordance with international studies some population sub groups are more often affected than others. Women suffer from allergies somewhat more frequently than men, although the sex difference is reversed among children. Allergies occur in all age groups, with most studies showing that people in their twenties are most frequently affected. People with higher levels of education, in more highly qualified jobs and living in urban areas are more commonly affected by allergies than people from lower socio-economic levels and rural communities. The internationally identified increase in trend can also be identified in Austria with a 2fold, 3.6fold, and 4.6fold increase in the prevalence of hay fever, asthma and atopic eczema respectively, determined from the military health examinations of all recruits for national service between 1986 and 2003/04, although a clear decline in allergy prevalence was registered between 2003/04 and 2005. Health reports like the first Austrian Allergy Report provide the basis for international comparison of basic data. These data also enable the evaluation of the impact of different diseases on the health system as well as the development of public health strategies.


Vaccine | 2003

Social marketing and the establishment of the ISW-TBE

Michael Kunze; Ursula Kunze

Vaccination can only be offered effectively to the general public by the means of social marketing. Experience gained with tick-borne encephalitis (TBE) in Austria will be used to demonstrate the need and importance of this public health tool. After the realisation that only mass vaccination would effect a decrease in the number of TBE cases, a nation-wide TBE vaccination programme was initiated in 1981. Since then there has been a dramatic decrease in the incidence of TBE. The annual TBE-vaccination campaign is by far the most visible of all public health programmes in Austria and has been instrumental in reaching the present vaccination rate of 86% in this country. Outside of Austria TBE is rapidly becoming a growing public health problem in Europe and other parts of the world. In order to effectively contribute toward public health in general and, in specific, to encourage the control of TBE, an international effort was launched with the aim of alleviating this situation. As a first step towards this objective, renowned international experts on TBE created a new body: The International Scientific Working Group on Tick-Borne Encephalitis (ISW-TBE). This Working Group is comprised of internationally recognised scientific experts from endemic and non-endemic regions with extensive personal expertise in the field of TBE and a high level of commitment to improving the knowledge of and response to TBE.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2007

Influenza vaccination in Austria, 1982-2003.

Ursula Kunze; Ernest Groman; Gabriela Böhm; Michael Kunze

ZusammenfassungDie Schutzimpfung gegen Influenza spielt eine wichtige Rolle in Programmen für die öffentliche Gesundheit. Anfang der 90er-Jahre begannen internationale Wissenschaftler Informationen über den Gebrauch der Influenza-Impfung in Industrieländern zu sammeln. Der jährliche Level an verteilten Influenza-Impfstoffen in den einzelnen Ländern wurde mittels der Anzahl der verteilten Impfstoffdosen pro 1000 Gesamtbevölkerung berechnet. Im ersten Untersuchungszeitraum (1980–1992) zeigte sich in den 18 teilnehmenden Ländern ein geringer Gebrauch der Impfung. Insgesamt jedoch nahm die Zahl der Dosen in den meisten Ländern zu, mit Ausnahme von Österreich (20 Dosen/1000, 1980 und 23/1000 im Jahr 1992). Im Zeitraum 1992–1995 konnte Österreich den Verbrauch an Impfstoffdosen leicht auf 52/1000 steigern, blieb aber weiterhin hinter den meisten anderen Ländern zurück. Damals war die Selbstzahlung des Impfstoffes üblich, und es gab keinerlei Vergütung durch die Krankenkassen. Im dritten Untersuchungszeitraum (1996–2003) kam es zu einem Anstieg der verteilten Influenza-Impfstoffdosen auf 127/1000, zusammen mit Schweden (127) und Norwegen (102) gehörte Österreich allerdings zu den 3 letzten Ländern in Westeuropa. Mögliche Gründe für diese enttäuschenden Impfraten könnten sein: Die Menschen verwechseln Influenza mit dem grippalen Infekt, ein Mangel an effizientem sozialen Marketing zur Aufklärung der Bevölkerung, es existiert kaum eine Form der Kostenübernahme und es herrscht eine gewisse Uneinigkeit in der österreichischen Ärzteschaft, was die Wichtigkeit der Impfung angeht. Besonders im Hinblick auf eine drohende Pandemie müssen alle Anstrengungen unternommen werden, das Bewusstsein in der Bevölkerung zu heben und gute Durchimpfungsraten zu erzielen.SummarySince the past decade influenza vaccination is becoming an increasingly important aspect of public health programs. In the early 1990s independent investigators began to gather information on the comparative use of influenza vaccine in developed countries. The annual level of influenza vaccine distributed in each country was calculated as the number of doses distributed per 1000 total resident population. During the first period of research in 18 developed countries influenza vaccine was widely underused. From 1980 to 1992 the annual vaccination rates increased in most of the 18 countries. But Austria (Switzerland and Finland) showed little change (20 doses/1000 in 1982 and 23 doses in 1992). When in 1992–1995 four new countries were included, doses increased slightly in Austria, too, to about 52 doses/1000 in 1995, but the country still belonged to the low-use countries compared to Spain 160 doses/1000, although vaccination was recommended for all elderly people <65 years and persons with high-risk medical conditions. Self-payment was usual, and there was no reimbursement within the national or social health insurance schemes. From 1996 (77 doses/1000), to 2000 (118 doses/1000) and 2003 (127 doses/1000), vaccination increased slightly, but Austria remained one of the lowest three Western European countries reported, together with Sweden (127) and Norway (102). Possible reasons for the low usage in Austria may be the following: people mistake influenza for an influenzalike illness, a lack of effective social marketing, costs are not taken over by social or private insurances and discordance in the Austrian medical fraternity about the importance of vaccination. Especially in view of a possible new influenza pandemic, public awareness of the importance of vaccination must increase.


Wiener Klinische Wochenschrift | 2004

Background morbidity of headache in an adult general population

Anita Rieder; Ingrid Lobentanz; Josef Zeitlhofer; Nicole Mitsche; Kitty Lawrence; Bernhard Schwarz; Michael Kunze

ZusammenfassungFragestellungErhebung der Perioden-Prävalenz und Punktprävalenz von Kopfschmerzen in Österreich sowie der Einfluss soziodemographischer Faktoren und jahreszeitlicher Schwankungen.Material/MethodeDie Datenbasis der SERMO-Studie (Self-Reported-Morbidity-Study) mit den Ergebnissen von sieben repräsentativen Umfragen wurde auf Informationen bezüglich der Hintergrund-Morbidität Kopfschmerz ausgewertet. Die Studie basiert auf face-to-face Interviews. 7162 Österreicher im Alter von über 15 Jahren wurden in die Studie eingeschlossen. Die Teilnehmer wurden mittels des Quotenverfahrens ausgewählt. Kopfschmerz/Migräne war eine von 36 Erkrankungen, über die die Personen befragt wurden.ErgebnisseDie Einjahres-Prävalenz für Kopfschmerz betrug 20,1% (Frauen: 26,4%, Männer: 13,0%, p <0,001), die mittlere Punktprävalenz 5,7% (Frauen: 7,7%, Männer: 3,6%, p<0,001). Die höchste Punkt-Prävalenz (8%) wurde bei Personen im Alter von 60 Jahren und älter beobachtet. Die Prävalenz variierte zwischen 19,6% im August und 23,1% im Oktober 1995. Bei der Trendanalyse zeigte sich, dass höheres Lebensalter und niedriger Bildungsstand mit einer zunehmenden Punkt-Prävalenz einhergehen. Personen mit Kopfschmerzen hatten eine signifikant höhere Prävalenz an chronischen Erkrankungen, Stress und nahmen signifikant häufiger regelmäßig Medikamente ein.SchlussfolgerungenKopfschmerz ist eines der häufigsten Symptome der österreichischen Bevölkerung. Personen mit Kopfschmerzen haben häufiger zusätzliche Beschwerden oder Krankheiten und einen höheren Medikamentenkonsum. Kopfschmerz als ein Aspekt von Multimorbidität oder als Symptom anderer Erkrankungen könnte somit ein Indikator für Befindlichkeitsstörungen und einen subjektiv schlechteren Gesundheitszustand sein.SummaryStudy objectiveTo assess period and point prevalence of headache in Austria and the influence of sociodemographic factors and seasonal variations.DesignData for the prevalence of headache were drawn from the database of seven representative surveys in the SERMO study (Self-Reported Morbidity Study). The aims of the SERMO study are to describe and monitor the characteristics of background morbidity in the Austrian population. The study is based on face-to-face interviews. Headache/migraine was one of 36 disorders the interviewed persons were asked about.SettingThe representative samples of the Austrian general population were selected by the “quota-procedure”. Thus each cross sectional sample is representative for the entire Austrian population.ParticipantsThe study population consisted of 7,162 Austrian people over 15 years of age.ResultsAbout one fifth (20.1%) of the Austrian adult population reported having headaches during the year (prevalence 26.4% in women vs. 13.0% in men, p<0.001). Period prevalences varied from 19.6% in August to 23.1% in October 1995. Mean point prevalence in the general population was 5.7% (3.6% in men vs. 7.7% in women, p<0.001). The highest point prevalence (8.0%) was observed among people over 60. Whereas period prevalence showed no trend with age or education, we found increasing point prevalence with age and lower levels of education. In general, significantly more people with self-reported headache suffered from stress (39.1% vs. 33.7%, p<0.001) and chronic diseases (33.6% vs. 23.2%, p<0.001) and took drugs regularly (all kinds of medication: 44.3% vs. 26.8%, p<0.001).ConclusionsHeadache is one of the most commonly experienced symptoms in Austria. The most common concomitant disease in the study population as a whole was hypertension. People with headache had a higher prevalence of hypertension, rheumatic diseases, venous diseases, diabetes and a higher consumption of drugs. Therefore, headache, as one aspect of multimorbidity or a symptom of other diseases, could be an indicator of impaired well-being and poor health.


American Journal of Hypertension | 2011

Blood Pressure Awareness in Austria: Lessons From a 30 Years Horizon

Sabine Steiner; Thomas Dörner; J. George Fodor; Michael Kunze; Anita Rieder

BACKGROUND Blood pressure (BP) awareness is a main focus of public health efforts. In Austria, an increase of knowledge and perception regarding hypertension was seen after a nationwide educational campaign in 1978, but subsequent surveys documented only short-term impact. We report results of the latest survey in 2009 in comparison to 1978 and 1998. METHODS Balanced for Austrian demographic characteristics 1,005 men and women older than 15 years of age were randomly selected for face-to-face interviews about BP awareness, risk factors, and hazards of hypertension and treatment options including life-style interventions. RESULTS Overall, 15% identified themselves as hypertensive, which is similar to results from 1978 (14%) but significantly higher than 1998 (12%; P < 0.01). The proportion of hypertensives not undertaking any measure (i.e., pharmacotherapy or life-style changes) significantly decreased since 1998 (5% vs. 10%; P < 0.0001). Thirty-three percent recalled to have measured their BP within the last 3 months, which is comparable to 1998 (34%) but lower than in 1978 (49%) after the nationwide educational BP campaign (P < 0.0001). Alarmingly, an unchanged proportion of 8% reported no BP measurement ever (1978 and 1998: 8%, respectively). Sixty-one percent believed they would be able to clearly identify symptoms of hypertension, while only 19% knew that hypertension might not be noticeable. Heart attack and stroke were considered the most common sequelae of hypertension. CONCLUSION Despite a high understanding of the risks of hypertension among the Austrian population, a widespread misconception regarding BP symptoms and infrequent personal checks are worrisome and might also be valid in other Western countries.


Wiener Medizinische Wochenschrift | 2009

Ökonomische Konzepte zur Erfassung der Krankheitskosten von Osteoporose: Österreich im internationalen Vergleich

K. Viktoria Stein; Thomas Dörner; Kitty Lawrence; Michael Kunze; Anita Rieder

Worldwide osteoporosis is underestimated and despite availability of effective and cost effective treatments, these are often not implemented. Apart from a demographically driven increase in disease cases, failure to implement or tardy implementation of preventive measures as well as poor treatment compliance leads to a deterioration of the health economic outcomes. This in turn causes considerable costs to the health care system and to society, through ineffective intake of medication, diminished quality of life and inability to work as well as substantial costs of rehabilitation of patients. Health economic analyses and methods are increasingly used by decision makers to set priorities and evaluate alternative treatment measures about their cost-effectiveness. In order to be able to capture the costs of illness incurred by osteoporosis, different diseases specific models and methods have been developed, such as the reference model of the IOF, an osteoporosis-specific Markov model or internationally comparable intervention thresholds. Health economists estimate that osteoporosis-related costs will double by 2050 in both Europe and the individual countries. For Europe this means an increase from 40 billion Euro in 2000 to almost 80 billion Euro in 2050. In Austria, an aggregation of the different costs of osteoporosis is not possible, due to a lack of comparability and availability of data. The international ICUROS study and the Austrian Osteoporosis Report 2007 are the first steps towards counteracting this situation.SummaryWorldwide osteoporosis is underestimated and despite availability of effective and cost effective treatments, these are often not implemented. Apart from a demographically driven increase in disease cases, failure to implement or tardy implementation of preventive measures as well as poor treatment compliance leads to a deterioration of the health economic outcomes. This in turn causes considerable costs to the health care system and to society, through ineffective intake of medication, diminished quality of life and inability to work as well as substantial costs of rehabilitation of patients. Health economic analyses and methods are increasingly used by decision makers to set priorities and evaluate alternative treatment measures about their cost-effectiveness. In order to be able to capture the costs of illness incurred by osteoporosis, different diseases specific models and methods have been developed, such as the reference model of the IOF, an osteoporosis-specific Markov model or internationally comparable intervention thresholds. Health economists estimate that osteoporosis-related costs will double by 2050 in both Europe and the individual countries. For Europe this means an increase from €40 billion in 2000 to almost €80 billion in 2050. In Austria, an aggregation of the different costs of osteoporosis is not possible, due to a lack of comparability and availability of data. The international ICUROS study and the Austrian Osteoporosis Report 2007 are the first steps towards counteracting this situation.ZusammenfassungOsteoporose wird weltweit unterdiagnostiziert und trotz wirksamer und kosten-effektiver Therapien werden diese oft nicht angewandt. Abgesehen von einem demographisch bedingten Anstieg an Osteoporosefällen führen fehlende bzw. zu spät einsetzende Präventionsmaßnahmen und eine geringe Therapie-Compliance zu einer Verschlechterung des gesundheitsökonomischen Outcomes. Dies wiederum verursacht erhebliche Kosten im Gesundheitssystem und in der Gesellschaft, durch ineffektive Medikamenteneinnahme, Arbeitsunfähigkeit sowie erhebliche Kosten in der Rehabilitation der Patientinnen und Patienten. Dazu kommt die verminderte Lebensqualität der Betroffenen. Gesundheitsökonomische Bewertungen und Analysen werden immer häufiger von Entscheidungsträgern verwendet, um Prioritäten zu setzen und alternative Behandlungskonzepte auf ihre Kosten-Effektivität zu bewerten. Zur Bestimmung der Krankheits- und Folgekosten von Osteoporose wurden eigene Modelle entwickelt. So gibt es das Referenzmodell der IOF, ein eigenes validiertes Markov-Modell und Ansätze zur Ermittlung international vergleichbarer Schwellenwerte. Gesundheitsökonomen schätzen, dass sich die Osteoporose-bedingten Kosten sowohl für Europa als auch für die einzelnen Länder bis 2050 verdoppeln werden. Für Europa bedeutet dies einen Anstieg von etwa €40 Milliarden im Jahr 2000 auf fast €80 Milliarden 2050. Für Österreich ist eine Aggregierung der einzelnen Kostenblöcke derzeit nur schwer möglich, da sich Erhebungsmethoden und verwendetes Datenmaterial oft erheblich voneinander unterscheiden. Die ICUROS-Studie sowie der Österreichische Osteoporosebericht 2007 bieten erste Unterlagen, dieser Situation entgegen zu wirken.


Archive | 2011

Klinische Psychologie im Bereich Sozialmedizin — Stationäre Raucherentwöhnung als Beispiel nationaler Forschungskooperationen

Rudolf Schoberberger; Gabriela Böhm; Ernest Groman; Michael Kunze

Stark nikotinabhangigen RaucherInnen steht heute, neben ambulanten Angeboten, auch eine dreiwochige stationare Therapie zur Verfugung, deren Kosten von verschiedenen Krankenkassen, wie etwa der Versicherungsanstalt fur Eisenbahnen und Bergbau, der Wiener Gebietskrankenkasse und der Oberosterreichischen Gebietskrankenkasse, ubernommen werden.


Cancer Epidemiology | 2011

Trends in mortality and mean age at death from lung cancer in Austria (1975–2007)

Livia Borsoi; Ursula Kunze; Michael Kunze; Ernest Groman; Michael Kundi

OBJECTIVE To investigate trends in mortality and mean age at death from lung cancer (MADLC) compared to mean age at death from all causes (MAD) over the period 1975 - 2007 in Austria. Results are assessed with respect to secular trends in smoking habits. METHODS MAD and MADLC were computed by year and gender as the expected value of a fitted Weibull distribution. Age-period-cohort effects on lung cancer death rates were estimated by hierarchical Poisson models. RESULTS In females MADLC was on average about 2 years higher than in males and tended to decrease since the mid 1980s, while after the mid 1990s MADLC in males increased such that the difference between men and women shrank to about half a year in 2007. Females dying from lung cancer lost about 6 years of life during the late 1970s but more than 10 years after 2000, while males lost 2 years in the 1970s and 5 years after 2000. Males demonstrated a decreasing risk with increasing year of birth, with the exception of cohorts born during or immediately after the World Wars that showed peak relative risks (RR). Females did not show pronounced birth cohort effect except for a peak RR for cohorts born during and after World War II. CONCLUSIONS MADLC provides additional information about secular trends in addition to incidence data. The declining trend of MADLC in females and in males up to the mid 1990s points to a change of smoking habits with an earlier onset of smoking in both genders. The subsequent increase in males during the last decade may be attributed to an increasing proportion of quitters because smoking cessation delays onset of lung cancer.


Lung | 1990

Smoke-free europe in the year 2000: Nongovernmental action (smoking cessation treatment)

Michael Kunze

SummaryTobacco control has to be performed by following a comprehensive approach. This approach means a variety of strategies including health education and public information, smoking cessation, legislation, price policy, and taxation. It is the responsibility of the health care system to provide treatment for those who are nicotine addicted. There is now sufficient scientific background for cessation to be implemented much more than before. Cessation means offering a wide variety of techniques and methods for different target groups, and providing different organizational structures with different levels of assistance for the smoker. A diversified system of techniques to help the smoker to stop includes the following.•Methods to help the already highly motivated, low-dependent smoker (mass media-assisted techniques, simple brochures, self-help techniques)•Methods to help motivated, rather highly dependent smokers (e.g., nicotine replacement therapy)•Basic for all the other intervention techniques are methods to create and maintain motivation (health education, public information, public education).


Onkologie | 1981

Zigaretten-Rauchkondensat-Exposition und Berufsanamnese bei weiblichen Lungenkrebspatienten

Christian Vutuc; Michael Kunze

In einer retrospektiven Fall-Kontroll-Untersuchung wurden von 200 weiblichen Bronchuskarzinompatienten und 400 Kontrollpersonen Angaben uber Tabakkonsum sowie die Beruisanamnese erhoben. 130 (65 %) der Patientinnen hatten einen Tumor der Gruppe Kreyberg I, 70 (35 %) einen der Gruppe Kreyberg II. Signifikant mehr Patientinnen mit einem Tumor der Gruppe Kreyberg I (75 %) als Kontrollpersonen (22%) haben Zigaretten geraucht; ebenso signifikant mehr Frauen mit einem Kreyberg-I-Tumor als jene mit einem Tumor der Gruppe Kreyberg II (29%). In der Zahl der Exraucher bestand kein Unterschied. Patientinnen mit einem Kreyberg-I-Tumor waren signifikant kurzer (4 Jahre) abstinent als Kontrollpersonen (12 lahre) und Patientinnen mit einem Tumor der Gruppe Kreyberg II (9 Jahre). Signifikant mehr Patientinnen (Kreyberg I: 88 %; Kreyberg II: 90 %) als Kontrollpersonen (63 %) haben schadstoffreiche Zigaretten der Gruppe III ( > 24 mg/Zigarette) geraucht. Patientinnen mit einem Tumor der Gruppe Kreyberg I haben signifikant langer (40 Jahre) sowie taglich mehr Gruppe-III- (18 Stuck) und Gruppe-I-Zigaretten (18 Stuck), jene mit einem Tumor der Gruppe Kreyberg II signifikant mehr Zigaretten der Gruppe I (20 Stuck) geraucht als die Raucherinnen in der Kontrollgruppe. Die Patientinnen waren signifikant haufiger berufstatig (74%) als Kontrollpersonen (64%). In der Verteilung der Berufe unterscheiden sich jedoch Patientinnen und Kontrollpersonen nicht, mit Ausnahme der Tatigkeit im Haushalt, die von Kontrollpersonen signifikant haufiger angegeben werden.

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Anita Rieder

Medical University of Vienna

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Kitty Lawrence

Medical University of Vienna

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Thomas Dörner

Medical University of Vienna

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Ernest Groman

Medical University of Vienna

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Ursula Kunze

Medical University of Vienna

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Christian Vutuc

Medical University of Vienna

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