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Featured researches published by Klaus Mullner.


Ophthalmology | 2002

Incidence of radiation retinopathy after high-dosage single-fraction gamma knife radiosurgery for choroidal melanoma

Anton Haas; Oliver Pinter; Georg Papaefthymiou; Martin Weger; Andrea Berghold; O. Schröttner; Klaus Mullner; Gerhard Pendl; Gerald Langmann

OBJECTIVE To investigate the incidence and clinical findings of radiation retinopathy after single-fraction high-dose gamma knife radiosurgery for choroidal melanoma. DESIGN Retrospective noncomparative interventional case series. PARTICIPANTS Thirty-two patients with choroidal melanoma. METHODS Review of charts, color fundus photographs, and fluorescein angiograms of 32 choroidal melanoma patients after radiosurgery. All patients were treated with the Leksell gamma knife in one fraction with a marginal dose between 40 and 80 Gy (median, 50 Gy) and were followed for at least 24 months (or until enucleation because of complications secondary to radiation). MAIN OUTCOME MEASURES Any clinical feature of radiation retinopathy and neovascular glaucoma. RESULTS During a mean follow-up of 38 months (range, 6-81 months) we found radiation retinopathy in 84% of our patients. The most common findings in these patients were intraretinal hemorrhages with an incidence of 70%, macular edema and capillary nonperfusion in 63%, and hard exudates in 52% of the patients. Less common were microaneurysms in 30% and retinal neovascularization in 22%. The time of onset of the various radiation-associated retinal findings ranged between 1 and 22 months. Forty-seven percent of all patients developed neovascular glaucoma. In our study there was no correlation between radiation dosage applied and clinical findings. CONCLUSIONS Single-fraction high-dose Leksell gamma knife radiosurgery of choroidal melanomas with a median marginal dose of 50 Gy is highly associated with early radiation retinopathy and with neovascular glaucoma.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1995

Untersuchungen über die Zunahme des Syndroms des trockenen Auges in den Jahren 1960–1994

Otto Schmut; H. Huber; Klaus Mullner; Edward M. Haller; Jurgen Faulborn

ZusammenfassungEine retrospektive Auswertung der ambulanten Patienten der Universitäts-Augenklinik Graz ergab einen Anstieg der Patienten mit Sicca-Syndrom von 2% im Jahre 1960 auf 5% im Jahre 1989. Prospektiv wurde für März 1993 bis Feburar 1994 die Anzahl der Patienten mit trokkenem Auge mit 6.2% ermittelt. 65% waren Frauen mit einem Altersgipfel zwischen dem 40. und 70. Lebensjahr. Bei den Männern wurde kein Altersgipfel festgestellt. 25% der Sicca-Patienten weisen verschiedene Allergien auf. 15% sind Raucher, 3% tragen Kontaktlinsen. Keine jahreszeitliche Häufung und kein Zusammenhang mit der Berufsausübung konnte festgestellt werden.SummaryIn a retrospective study on the outclinic patients of the University Eye Hospital Graz we determined an increase of patients suffering from the sicca syndrome from 2% in 1960 to 5% in 1989. In a prospective study from March 1993 to February 1994 we found that 6.2% of all outclinic patients showed symptoms of the dry eye. 65% were female with an age summit between 40 and 70 years. The male patients showed no age summit. 25% of the sicca patients suffer from different allergies, 15% are smokers, 3% wear contact lenses. No seasonal frequency and no relationship between the profession and the incidence of the dry eye syndrome was observed.


British Journal of Ophthalmology | 1998

Echographic findings in uveal melanomas treated with the Leksell gamma knife

Klaus Mullner; Gerald Langmann; G Pendl; J Faulborn

BACKGROUND/AIMS Between June 1992 and July 1995, 29 uveal melanomas were treated radiosurgically with the Leksell gamma unit at the University of Graz. The aim of this retrospective study was to examine the pattern of regression and the extent and time period of the decrease in tumour size. METHODS The Leksell gamma knife, model B, was used. Patients were divided into three groups according to marginal dose: group 1: eight patients with a marginal dose >50 Gy, group 2: 15 patients with a marginal dose = 50 Gy, and group 3: six patients with a marginal dose = 45 Gy. For the retrospective study two groups were examined: group A, tumours <5 mm and group B, tumours ⩾5 mm. RESULTS No significant correlation was found between tumour regression and the marginal dose. Tumour shrinkage depends on the pretreatment height. In the group of eight patients with an initial tumour prominence of less than 5 mm, no prominence was found after therapy. In the group of patients with an original tumour prominence of 5 mm and more, only two tumours formed a flat scar while a residual prominence was found in 18 patients. Increase in reflectivity combined with a decrease in size appears to be a good criterion for the effectiveness of the treatment. In five patients with tumours showing low reflectivity, over a longer period of time metastases were found. An enucleation was performed in two patients because of uncertain tumour regression and in one patient as a result of an increase in tumour size. CONCLUSION The pattern of echographic reflectivity and decrease in size is similar to brachytherapy and is one of the most important diagnostic variables for evaluation of tumour regression. An increase in reflectivity as well as a decrease in tumour size in the first 6-8 months can be considered a therapeutic success.


Graefes Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology | 1993

Fetal development of the human orbit

Anton Haas; Andreas H. Weiglein; C. Faschinger; Klaus Mullner

The development of the orbits in 70 human fetal skulls was investigated by measuring the width and height of the orbital entrance, as well as the volume and depth of the orbital cavity and the interorbital width. For determination of the orbital volume, we used the imprint method; the remaining parameters were estimated. Our measurements showed a linear growth rate for the orbital width, height, and depth. After transformation to the cubic root, the values of the orbital volume also demonstrated a linear increase. The orbital index (height/width × 100) expressed the change in the oval outline of the orbital entrance during fetal development from a flat, wide form to a nearly round form at birth. No statistically significant difference between the right and left orbit was found.


Spektrum Der Augenheilkunde | 2002

Über den Stellenwert der Ruthenium-106- Brachytherapie bei der Therapie von Aderhautmelanomen

Gerald Langmann; G. Mosböck; G. Stücklschwaiger; Klaus Mullner; H. Lechner; Jurgen Faulborn

ZusammenfassungDie an der Universitäts-Augenklinik Graz seit ihrer Einführung im Jahr 1985 mit Ruthenium 106 behandelten Aderhautmelanome wurden in Hinblick auf klinischen Verlauf, Komplikationen und Sehschärfe untersucht.Patienten und MethodeIn Form einer retrospektiven Studie wurden 47 Patienten, die zwischen 1985 und 2000 mit Ruthenium 106 behandelt wurden (medianer Nachbeobachtungszeitraum 22 Monate [8–152 Monate]), mittels Kaplan Meiers statistischer Evaluierung untersucht.ErgebnisseDie lokale Tumorkontrollrate betrug 85%, die 5-Jahres-Wahrscheinlichkeit, eine Enukleation zu vermeiden, 72%. Die häufigsten Nebenwirkungen waren radiogene Optikusläsion (29%), Makulopathie (37%) und Strahlenretinopathie (32%). Bei Abschluss der Studie erreichten 34% der Patienten einen Visus von zumindest 0,5, 34% der Patienten hatten ein Sehvermögen von unter 0,1.ZusammenfassungDie Rutheniumtherapie ist unsere Methode der Wahl bei kleinen und mittelgroßen Tumoren der mittleren und äußeren Peripherie und des Ziliarkörpers mit einer maximalen Tumorhöhe von 6 mm. Ergänzend zu den von Lommatzsch ursprünglich angegebenen Indikationen können Ziliarkörpermelanome mit einer Basis von mehr als 3 Stunden alternativ mit Ruthenium-106-Applikatoren behandelt werden (durch Shiften der Applikatoren).SummaryBackgroundto investigate the clinical course, sequelae and visual function of uveal melanomas treated with Ruthenium 106 brachytherapy.Patients and method47 patients who underwent Ruthenium 106 brachytherapy between 1985 and 2000 were evaluated using Kaplan Meier statistical method. Mean follow up interval was 22 months (range 8–152 months).ResultsLocal tumor control rate was 85%, 5 years possibility to avoid enucleation was 72%. The most important sequelae were radiation optic neuropathy (29%), maculopathy (37%) and radiation retinopathy (32%). After terminating the study 34% of the patients achieved a visual acuity of 20/40 and more, another 34% had a visual function of 20/200 and lower.ConclusionRuthenium 106 brachytherapy is our method of choice in small to medium sized uveal melanomas and a maximum tumor prominence of 6 mm. tumors have to be located in the midperiphery and outer periphery of the fundus including the ciliary body. In addition to the indications introduced by Lommatzsch we treated ciliary body melanomas with a tumor base more than 3 clock hours (by shifting the plaque) as an alternative therapy to enucleation.


Spektrum Der Augenheilkunde | 2001

Transpupillare Thermotherapie (TTT), Ruthenium 106 Brachytherapie oder Leksell® Gamma Knife Radiochirurgie. Eine Standortbestimmung

Gerald Langmann; Klaus Mullner; H. Lechner; Georg Mossböck; Georg Papaefthymiou; Kh. Feichtinger; Gerhard Pendl; Jurgen Faulborn

ZusammenfassungDie Publikation soll den Stellenwert von neuen Therapiekonzepten wie transpupillare Thermotherapie (TTT) oder einzeitige Leksell Gamma Knife Radiochirurgie vor dem Hintergrund einer etablierten Therapie wie der Ruthenium 106 Brachytherapie beleuchten.Patienten und MethodikVon den seit 1985 bulbuserhaltend an der Univ.-Augenklinik Graz behandelten Patienten wurden ausgewertet: 58 Patienten mit kleinen und mittelgroßen Aderhautmelanomen und Ruthenium 106 Brachytherapie, 60 Patienten mit mittelgroßen und großen Melanomen und Leksell Gamma Knife® Radiochirurgie und 28 Patienten mit transpupillarer Thermotherapie (TTT).ErgebnisseNach Ruthenium 106 Brachytherapie konnten 43/47 Augen erhalten werden, 2 Augen mussten auf Grund eines Rezidivs enukleiert werden, nach Leksell Gamma Knife® Therapie wurden 51/60 Augen erhalten, 4 wurden auf Grand eines Rezidivs und 5 wegen eines hämorrhagischen Glaukoms entfernt. Nach Thermotherapie wurden 23/28 Augen erhalten, 5 mussten auf Grund eines Rezidivs enukleiert werden.DiskussionDie transpupillare Thermotherapie ist bei juxtapapillären Tumoren und einer maximalen Prominenz von 3 mm Therapie der Wahl an unserer Klinik, die Ruthenium 106 Brachytherapie bei Tumoren der mittleren Peripherie und des Ziliarkörpers und einer Prominenz bis zu 5 (6) mm, wir ziehen die Gamma Knife Radiochirurgie bei makulären und juxtamakulären Tumoren bzw. Tumoren bis zu einer maximalen Prominenz von 10 mm anderen Therapiekonzepten vor. Die Ergebnisse der einzelnen Therapien sind nur bedingt miteinander vergleichbar, da bei der Thermotherapie flache Tumore in zentraler Lokalisation, bei der Leksell Gamma Knife Therapie z. T. hoch prominente Tumoren mit großen Tumorvolumina behandelt werden.SummaryThis paper deals with new globe preserving therapies like transpupillary thermotherapy (TTT) and single fraction Leksell® Gamma Knife radiosurgery as well as widly accepted therapies like Ruthenium 106 brachytherapy.Patients and methodsSince 1985 58 patients suffering from small to medium sized uveal melanomas have been treated with Ruthenium 106, 60 patients underwent Leksell Gamma Knife Radiosurgery and 28 mainly small posteriorly located uveal melanomas were treated with transpupillary thermotherapy (TTT).ResultsRuthenium 106 brachytherapy could achieve globe preservation in 43 out of 47 eyes, in 60 eyes treated with the Leksell® Gamma Knife as an alternative therapy to enucleation 51 could be retained, 5 eyes were removed due to neovascular glaucoma and 4 eyes due to recurrant tumor growth. After thermotherapy 23/28 globes could be preserved, 5 eyes had to be enucleated due to regrowth.DiscussionTranspupillary thermotherapy (TTT) is our treatment of choice in small melanomas of the posterior pole up to 3 mm prominence, we prefer Ruthenium 106 in medium sized tumors located in the midperiphery of the fundus and ciliary body. Single fraction Leksell Gamma Knife® Radiosurgery is our treatment of choice in macular melanomas and tumors with a maximum tumor prominence of 10 mm. These different therapeutic modalities can hardly be compared as tumors of different sizes (volumes) and locations had been treated.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1999

Die korneale Langerhans-Zelle und ihr Antigenmuster

N. Ardjomand; Klaus Mullner; Yosuf El-Shabrawi; Jutta Bergloff; R. Hofmann-Wellenhof; Margarete E. Reich; Herbert Radner

ZusammenfassungAnti-HLA-DR-Antikörper sind derzeit die meistverwendeten Antikörper zur Darstellung der kornealen Langerhans-Zelle (LZ). Diese Arbeit untersucht das Verteilungsmuster von S-100-Protein und CD45 an der LZ verglichen mit HLA-DR.Acht frische Hornhäute wurden in flüssigem Stickstoff fixiert und mit einer Dicke von 4–6 μm geschnitten. Anschließend wurde eine doppelte immunhistochemische Färbung (HLA-DR/S-100 oder HLA-DR/CD45) durchgeführt. Die Anzahl der positiven Reaktionen wurde unter einem Mikroskop per 0,25 mm2 gezählt und die Korrelationen zueinander berechnet.Je nach Lokalisation in der Hornhaut (zentral, Peripherie, Limbus) waren die Langerhans-Zellen zwischen 94% (zentral) und 98% (Limbus) sowohl für HLA-DR als auch für das S-100-Protein positiv (p < 0,015). Das CD45-Antigen wurde in 93% (Zentrum) bis 98% (Limbus) der Fälle kombiniert mit dem HLA-DR-Antigen exprimiert (p < 0,015).Unsere Untersuchungen verdeutlichen, daß sowohl das S-100-Protein, als auch das CD45-Antigen in der normalen Hornhaut nur von HLA-DR-positiven Zellen exprimiert werden.SummaryAnti HLA-DR antibodies are the most commonly used antibodies to detect corneal Langerhans cells. Our study investigates the distribution of S-100 protein and CD45 compared to that of HLA-DR.Eight fresh corneas were fixed in liquid nitrogen, 4–6 μm thick sections were made and double immunostaining (HLA-DR/S-100 or HLA-DR/CD45) was performed using a double stain kit. The number of positive reactions was counted under a microscope per 0.25 mm2 and the correlation of HLA-DR expression compared to CD45 antigen or S-100 protein was analyzed. Depending on the localization of the cornea (central, periphery, limbus) Langerhans cells were positive for HLA-DR and S-100 protein in 94% (central) to 98% (limbus) (p < 0.015). The CD45 antigen was detectable in combination with HLA-DR antigen in 93% (central) to 98% (limbus) (p < 0.015).Our investigation shows, that the S-100 protein and the CD45 antigen are only expressed by HLA-DR positive cells in the normal cornea.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1995

Stickstoffkryotherapie eines knotig-diffusen Bindehautmelanoms

Gerald Langmann; Klaus Mullner; Reinhold Kleinert

ZusammenfassungKnotige Melanome der Bindehaut werden durch Lokalresektion, verschiedene Formen der Strahlentherapie oder kombinierte Therapiekonzepte behandelt. Die Therapie diffuser Melanome ist kontroversiell. Neben der Exenteratio orbitae werden Kryotherapie, lokale Resektion in Kombination mit Kryotherapie oder primäre Strahlentherapie als Alternativen angegeben.Gegenstand vorliegender Kasuistik ist die primäre Kryotherapie eines knotig diffusen Bindehautmelanoms als Alternative zur Exenteratio orbitae. Bei einer 65-jährigen Patientin infiltrierte ein knotig diffuses Bindehautmelanom die tarsale Bindehaut, den Fornix des Oberlides sowie die Bulbusbindehaut. Insgesamt wurden 3 Behandlungen zu je 3 Gefrierzyklen in einem Zeitraum von 4 Monaten durchgeführt. Späte Komplikationen waren eine umschriebene Symplepharonbildung mit Trichiasis sowie Kryonarben der peripheren Netzhaut.Nach einer Verlaufsbeobachtung von 19 Monaten findet sich kein Anhalt für ein Rezidiv, in Kontrollbiopsaten erwies sich der Tumor als nekrotisch.SummaryLocalized nodular melanomas of the conjunctiva are now generally treated by local excision, different kinds of brachytherapy or by combined therapeutic modalities. The management of widespread diffuse melanomas is a much more controversial matter. Besides exenteration cryotherapy, local excision in combination with cryotherapy or radiotherapy has been recommented.A 65-old female suffering from a widespread combined diffuse and nodular melanoma of the bulbar, tarsal conjunctiva and cul de sack was treated by liquid nitrogen spray freezing in 3 sessions within a period of 4 months. We used a triple freeze thaw cycle lasting 20 sec each cycle. Biopsy specimens were obtained prior to cryotherapy and during the following treatment sessions.Late complications were focal symplepharon causing trichiasis and scars in the peripheral retina.No evidence of invasive melanoma has developed within a follow up of 17 months, in sequential biopsies the tumor proved necrotic.


Spektrum Der Augenheilkunde | 1994

Vergrößernde Sehhilfen. Möglichkeiten und Grenzen

Andrea Langmann; Susanne Lindner; Klaus Mullner; F. Daniel; E. Kollegger

ZusammenfassungIn dieser retrospektiven Studie von 371 Patienten werden die Ergebnisse, die in unserer Spezialsprechstunde für „Vergrößernde Sehhilfen“ in den letzten 2 Jahren erzielt wurden, dargestellt. 265 der Patienten waren Pensionisten, 106mal wurde die vergrößernde Sehhilfe zur Weiterführung des Berufes bzw. für die weitere Berufsausbildung benötigt. Die Ergebnisse wurden entsprechend dieser Unterteilung in 2 Gruppen aufgelistet und untereinander verglichen, wobei folgende Punkte diskutiert werden:1.das Sehvermögen des besseren Auges und die zur Erzielung der Lesefähigkeit benötigten Vergrößerungen.2.die Ursachen, die zu der Visusabnahme geführt hatten.3.die verordneten Systeme und4.die Verwendungshäufigkeit dieser Systeme. Die seit einem Jahr regelmäßige Nachbetreuung der Patienten durch eine „Sehbehindertentrainerin“ bzw. der Schüler durch Sehbehinderten-Integrationslehrer und die computergestützte Erfassung der Daten dieser Patienten (Apple Macintosh System) ermöglichten eine genaue Auswertung.SummaryIn a retrospective study we reviewed the results of 371 patients with low vision aids. 265 patients were 65 years or older, in 106 cases the magnifying system was prescribed for working capability or education. The results of these two groupes were compared and the visual acuity, the causes for visual impairment, the magnification needed to achieve reading vision, the prefered magnifying system and the use of the low vision aid were discussed.


Spektrum Der Augenheilkunde | 2013

Leitlinien der Kommission für Okuloplastik (Orbita + Dakryologie) der ÖOG

Martin Emesz; Armin Ettl; Jutta Horvath-Winter; Andreas Kuchar; Birgit Lackner; Klaus Mullner; J. Nepp; Franz Josef Steinkogler; Angelika Klein

ZusammenfassungDie Leitlinien der Kommission für Okuloplastik (Orbita + Dakryologie) sollen einen systematischen Überblick über konservatives und chirurgisches Management von Lid-, Orbita-, und Tränenwegserkrankungen geben. Lidfehlstellungen sowie Tumoren der Lider und der Orbita werden klassifiziert und diagnostische Verfahren und Therapieformen der Lid-, Orbita-, und Tränenwegschirurgie werden dargestellt. Außerdem wird ein Überblick über die ästhetische Lidchirurgie und die Indikationen dafür gegeben, und die konservative und chirurgische Therapie der Endokrinen Orbitopathie beschrieben. Ein abschließendes Kapitel informiert über die aktuellen Therapiemöglichkeiten beim Trockenen Auge.SummaryThe guidelines of the committee for oculoplastic surgery offer a systematic overview of conservative and surgical methods in eyelid-, orbital-, and lacrimal surgery. Malpositions of the eyelid, eyelid tumors and orbital tumors are classified and methods of diagnosis and therapy in eyelid orbital surgery and lacrimal surgery are illustrated. Furthermore a review of aesthetic eyelid surgery and the conservative and surgical approach to graves orbitopathy is given. A concluding chapter will give information to current therapy options in dry eye disease.

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