Susanne Lindner
University of Graz
Network
Latest external collaboration on country level. Dive into details by clicking on the dots.
Publication
Featured researches published by Susanne Lindner.
Nature Genetics | 2006
Patrick Tarpey; Shery Thomas; N. Sarvananthan; Uma Mallya; Steven Lisgo; Christopher J. Talbot; Eryl O. Roberts; Musarat Awan; Mylvaganam Surendran; Rebecca J. McLean; Robert D. Reinecke; Andrea Langmann; Susanne Lindner; Martina Koch; Sunila Jain; Geoffrey Woodruff; Richard P. Gale; Chris Degg; Konstantinos Droutsas; Ioannis Asproudis; Alina A. Zubcov; Christina Pieh; Colin D. Veal; Rajiv D. Machado; Oliver C. Backhouse; Laura Baumber; Cris S. Constantinescu; Michael C. Brodsky; David G. Hunter; Richard W. Hertle
Idiopathic congenital nystagmus is characterized by involuntary, periodic, predominantly horizontal oscillations of both eyes. We identified 22 mutations in FRMD7 in 26 families with X-linked idiopathic congenital nystagmus. Screening of 42 singleton cases of idiopathic congenital nystagmus (28 male, 14 females) yielded three mutations (7%). We found restricted expression of FRMD7 in human embryonic brain and developing neural retina, suggesting a specific role in the control of eye movement and gaze stability.
PubMed | 2006
Patrick Tarpey; Shery Thomas; N. Sarvananthan; Uma Mallya; Steven Lisgo; Christopher J. Talbot; Eryl O. Roberts; Musarat Awan; Mylvaganam Surendran; R. J. McLean; Robert D. Reinecke; Andrea Langmann; Susanne Lindner; Martina Koch; Sunila Jain; Geoffrey Woodruff; Richard P. Gale; Andrew Bastawrous; Christopher Degg; Konstantinos Droutsas; Ioannis Asproudis; Alina A. Zubcov; Christina Pieh; Colin D. Veal; Rajiv D. Machado; Oliver C. Backhouse; L Baumber; Cris S. Constantinescu; Michael C. Brodsky; David G. Hunter
Idiopathic congenital nystagmus is characterized by involuntary, periodic, predominantly horizontal oscillations of both eyes. We identified 22 mutations in FRMD7 in 26 families with X-linked idiopathic congenital nystagmus. Screening of 42 singleton cases of idiopathic congenital nystagmus (28 male, 14 females) yielded three mutations (7%). We found restricted expression of FRMD7 in human embryonic brain and developing neural retina, suggesting a specific role in the control of eye movement and gaze stability.
Brain | 2008
Shery Thomas; Frank A. Proudlock; N. Sarvananthan; Eryl O. Roberts; Musarat Awan; Rebecca J. McLean; Mylvaganam Surendran; Anil Kumar; Shegufta J. Farooq; Chris Degg; Richard P. Gale; Robert D. Reinecke; Geoffrey Woodruff; Andrea Langmann; Susanne Lindner; Sunila Jain; Patrick Tarpey; F. Lucy Raymond; Irene Gottlob
Idiopathic infantile nystagmus (IIN) consists of involuntary oscillations of the eyes. The familial form is most commonly X-linked. We recently found mutations in a novel gene FRMD7 (Xq26.2), which provided an opportunity to investigate a genetically defined and homogeneous group of patients with nystagmus. We compared clinical features and eye movement recordings of 90 subjects with mutation in the gene (FRMD7 group) to 48 subjects without mutations but with clinical IIN (non-FRMD7 group). Fifty-eight female obligate carriers of the mutation were also investigated. The median visual acuity (VA) was 0.2 logMAR (Snellen equivalent 6/9) in both groups and most patients had good stereopsis. The prevalence of strabismus was also similar (FRMD7: 7.8%, non-FRMD7: 10%). The presence of anomalous head posture (AHP) was significantly higher in the non-FRMD7 group (P < 0.0001). The amplitude of nystagmus was more strongly dependent on the direction of gaze in the FRMD7 group being lower at primary position (P < 0.0001), compared to non-FRMD7 group (P = 0.83). Pendular nystagmus waveforms were also more frequent in the FRMD7 group (P = 0.003). Fifty-three percent of the obligate female carriers of an FRMD7 mutation were clinically affected. The VAs in affected females were slightly better compared to affected males (P = 0.014). Subnormal optokinetic responses were found in a subgroup of obligate unaffected carriers, which may be interpreted as a sub-clinical manifestation. FRMD7 is a major cause of X-linked IIN. Most clinical and eye movement characteristics were similar in the FRMD7 group and non-FRMD7 group with most patients having good VA and stereopsis and low incidence of strabismus. Fewer patients in the FRMD7 group had AHPs, their amplitude of nystagmus being lower in primary position. Our findings are helpful in the clinical identification of IIN and genetic counselling of nystagmus patients.
Brain | 2011
Mervyn G. Thomas; Moira Crosier; Susan Lindsay; Anil Kumar; Shery Thomas; Masasuke Araki; Christopher J. Talbot; Rebecca J. McLean; Mylvaganam Surendran; Katie Taylor; Bart P. Leroy; Anthony T. Moore; David G. Hunter; Richard W. Hertle; Patrick Tarpey; Andrea Langmann; Susanne Lindner; Martina Brandner; Irene Gottlob
Periodic alternating nystagmus consists of involuntary oscillations of the eyes with cyclical changes of nystagmus direction. It can occur during infancy (e.g. idiopathic infantile periodic alternating nystagmus) or later in life. Acquired forms are often associated with cerebellar dysfunction arising due to instability of the optokinetic-vestibular systems. Idiopathic infantile periodic alternating nystagmus can be familial or occur in isolation; however, very little is known about the clinical characteristics, genetic aetiology and neural substrates involved. Five loci (NYS1-5) have been identified for idiopathic infantile nystagmus; three are autosomal (NYS2, NYS3 and NYS4) and two are X-chromosomal (NYS1 and NYS5). We previously identified the FRMD7 gene on chromosome Xq26 (NYS1 locus); mutations of FRMD7 are causative of idiopathic infantile nystagmus influencing neuronal outgrowth and development. It is unclear whether the periodic alternating nystagmus phenotype is linked to NYS1, NYS5 (Xp11.4-p11.3) or a separate locus. From a cohort of 31 X-linked families and 14 singletons (70 patients) with idiopathic infantile nystagmus we identified 10 families and one singleton (21 patients) with periodic alternating nystagmus of which we describe clinical phenotype, genetic aetiology and neural substrates involved. Periodic alternating nystagmus was not detected clinically but only on eye movement recordings. The cycle duration varied from 90 to 280 s. Optokinetic reflex was not detectable horizontally. Mutations of the FRMD7 gene were found in all 10 families and the singleton (including three novel mutations). Periodic alternating nystagmus was predominantly associated with missense mutations within the FERM domain. There was significant sibship clustering of the phenotype although in some families not all affected members had periodic alternating nystagmus. In situ hybridization studies during mid-late human embryonic stages in normal tissue showed restricted FRMD7 expression in neuronal tissue with strong hybridization signals within the afferent arms of the vestibulo-ocular reflex consisting of the otic vesicle, cranial nerve VIII and vestibular ganglia. Similarly within the afferent arm of the optokinetic reflex we showed expression in the developing neural retina and ventricular zone of the optic stalk. Strong FRMD7 expression was seen in rhombomeres 1 to 4, which give rise to the cerebellum and the common integrator site for both these reflexes (vestibular nuclei). Based on the expression and phenotypic data, we hypothesize that periodic alternating nystagmus arises from instability of the optokinetic-vestibular systems. This study shows for the first time that mutations in FRMD7 can cause idiopathic infantile periodic alternating nystagmus and may affect neuronal circuits that have been implicated in acquired forms.
Spektrum Der Augenheilkunde | 2012
Lisa Tarmann; Susanne Lindner; Martina Brandner; Sarah Saliba; Andreas Wedrich; Christine Foussek; Ursula Klug; Gerald Langmann; Andrea Langmann
ZusammenfassungHintergrundNachdem die Universitätsaugenklinik sich das Ziel gesetzt hat, die Qualität der FachärztInnenausbildung durch das EFQM Modell und einen vereinheitlichten Lernzielkatalog anhand von internationalen Richtlinien (ICO, EBO) zu sichern, ist es nun ein zentrales Anliegen, zusätzliche vertiefende Curricula zu implementieren. In dieser Arbeit wird eine vertiefende Ausbildung beziehungsweise ein weiteres Curriculum für AssistentInnen in Facharztausbildung im Teilbereich der Strabologie vorgestellt.Material und MethodenBasierend auf dem Wunsch, verschiedene Curricula zur vertiefenden Ausbildung von AssistenzärztInnen zu etablieren, wurde mit der RADAR Logik nach dem EFQM Qualitätssicherungsmodell ein strukturiertes Curriculum nach internationalen Kriterien und Feedbacksystem eingeführt. Eine Selbstbewertung – ein „Quickscan“ und eine „SOLLstanderhebung“ – wurde durchgeführt und mittels Arbeitsgruppen ein Konzept erstellt.ErgebnisseDie Selbstbewertung ergab, dass teilweise eine strukturierte Ausbildung nach internationalen Kriterien mit Zielen und einem Feedbacksystem fehlt. Es wurde ein Konzept mit definiertem Ausbildungsziel festgelegt, eine Einführungsphase, eine Umsetzungsphase, eine Evaluierungsphase und ein laufendes Feedbacksystem implementiert. Das Curriculum liegt vor und ist freigegeben, es besteht aus einem klar strukturierten Ablauf der 6-monatigen Ausbildung. Der Lernzielkatalog ist auf internationalem Niveau und es gibt klare Verantwortlichkeiten Lehrender. Im Sinne des EFQM Modells wird ein Feedbacksystem während und am Ende der Ausbildung festgelegt.ZusammenfassungDas EFQM Modell mit der RADAR Logik ist ein geeignetes System um erfolgreich vertiefende Ausbildungen für AssistenzärztInnen zu etablieren und mit einem strategischen Feedbacksystem auf ständige Erfordernisse in der Umstrukturierung der Curricula reagieren zu können.SummaryBackgroundThe Department of Ophthalmology of the Medical University of Graz has set the common goal to improve the quality of ophthalmic resident training with the EFQM-model and unified learning targets based on international guidelines (ICO, EBO). Now there is a central request to implement additional in-depth curricula in Ophthalmology. Aim of this paper is to present a detailed 6 months curriculum in ophthalmic resident training in Strabology within the training period for a general ophthalmologist.Materials and MethodsBased on the desire to establish different curricula for in-depth training of residents in Ophthalmology, a structured curriculum in accordance with international criteria and a feedback system—with the RADAR logic based on the EFQM quality model—was introduced. A self-assessment—a “quick scan” and “should stand survey”—was performed and, based on that, a concept was created by three working groups.ResultsThe self-assessment showed that there is partially a lack of a structured training according to international criteria with goals and a feedback system. A concept with a defined training aim was set, an initial phase, an implementation phase, an evaluation phase and an ongoing feedback system were established. The curriculum is approved and it consists of a clearly structured process of a six-month training. The learning targets are accorded with international education levels and there are clear responsibilities of certain educators. For the purposes of the EFQM model a feedback system was implemented during and at the end of the 6-month training set.ConclusionThe EFQM model and the RADAR-logic is a suitable system to establish successfully in-depth training for residents in Ophthalmology. With its strategic feedback system it is responding to the needs of constant restructuring procedures of the curricula.
Spektrum Der Augenheilkunde | 1994
Andrea Langmann; Susanne Lindner; G. Berger
ZusammenfassungUm in der Steiermark ein möglichst lükkenloses System in der Betreuung Sehbehinderter und Blinder zu ermöglichen, werden betroffene Schulkinder während der Schuljahre von derzeit 6 Integrationslehrer(inne)n regelmäßig in den regionalen Schulen unterstützt. Im letzten Jahr bedurften 83 Kinder dieser Hilfe, wobei in 58% Einfachbehinderung im Sinne einer alleinigen Sehbehinderung und in 42% Mehrfachbehinderung nachweisbar waren.Als Ursache der Sehbehinderung bzw. Erblindung lag in 33% eine Optikusatrophie, in 7% eine zentrale Sehstörung, in 8% ein kongenitaler idiopathischer Nystagmus, in 12% Myopia alta mit Systemmanifestationen und in 9% eine Retinopathia pigmentosa vor. Die restlichen 31% verteilten sich auf retinale Dystrophien, Opticushypoplasien, Albinismus, kongenitale Katarakte und Optikuskolobome. In 50% wurden vergrößernde Sehhilfen benutzt, in 17% waren mehrere Systeme notwendig, um den verschiedenen Anforderungen gerecht zu werden.Im Schuljahr 1992/93 werden allein in der Steiermark voraussichtlich 90 sehbehinderte und 5 blinde Kinder diese Einrichtung in Anspruch nehmen.SummaryThe authors describe the handicaps and diseases or disorders of visually impaired and blind children, who are educated in integrative schools together with children who have a good eye sight. In 50% low vision aids were used, in 17% multiple systems had to be prescribed to master all their daily requirements.
Spektrum Der Augenheilkunde | 2012
P Wocheslaender; Susanne Lindner; Martina Brandner; Andrea Langmann
ZusammenfassungZum Thema Brillenverordnung im Kindesalter gibt es viele unterschiedliche Expertenmeinungen und Leitlinien, sodass die Indikationsstellung oft schwierig ist. Darüber hinaus haben Refraktionsfehler nicht bei jedem Individuum gleichermaßen Konsequenzen weshalb immer eine individuelle Entscheidung unter Berücksichtigung weiterer Faktoren notwendig ist und lediglich Leitlinien als Orientierungshilfe dargelegt werden können. Im Jahr 2010 wurde durch das Consilium Strabologicum Austriacum in Zusammenarbeit mit Orthoptik Austria eine Empfehlung zur Verschreibung von Kinderbrillen bei ophthalmologisch gesunden Kindern in Österreich festgelegt. Ziel ist die bestmögliche Prävention bzw. rechtzeitige Therapie von Amblyopie und Strabismus.SummaryExpert opinions about prescribing spectacles for infants and subsequent guidelines differ significantly; hence, it is often difficult to develop general indications for when to prescribe spectacles. Moreover, the consequences of refractive errors vary greatly among individuals, which is why an individual assessment and decision, taking into account other relevant parameters, is necessary. Guidelines may thus only function as an aid to orientation. In 2010 the Consilium Strabologicum Austriacum and Orthoptik Austria published recommendations for the prescription of spectacles for infants without any ophthalmological problems in Austria. The aim of this guideline is the best possible prevention, or the earliest possible therapy of amblyopia and strabism.
Spektrum Der Augenheilkunde | 1994
Andrea Langmann; Susanne Lindner; G. Langenecker; M. Gschaider; G. Jaritz
ZusammenfassungSeit 10 Jahren erfolgt in der Steiermark die Erfassung und Frühförderung sehbehinderter und blinder Kinder bis zum 6. Lebensjahr. Bei 20% der betreuten Kinder besteht Einfachbehinderung im Sinne einer einfachen Sehbehinderung, in 80% liegt Mehrfachbehinderung vor. Als Ursache der Sehbehinderung stellten wir in 27% eine Optikusatrophie, in 30% eine zentrale Sehstörung, in 8% eine retrolentale Fibroplasie, in 7% eine hochgradige Myopie fest. In 28% verteilten sich die Ursachen auf verschiedenste Diagnosen. Der Prozentsatz an Einfach-Sehbehinderten liegt bei unserer Sehfrühförderung mit 20% deutlich unter jenem der Integrationsbetreuung in der Schule mit 58%, woraus die späte Erfassung Einfach-Sehbehinderter im Vergleich zu Mehrfachbehinderten und Blinden erkennbar wird. Für die Integration und die Entwicklung im sozialen, emotionalen und vor allem kognitiven Bereich sind die Früherfassung und die Frühförderung in den ersten Lebensmonaten bis Jahren (Frühförderung Stufe 1) als Vorstufe zur „pädagogischen Förderung“ (Frühförderung Stufe 2) im Sinne der Integration in der Schule unerläßlich.SummaryChildren with visual and other impairment are registered for early intervention of rudimentary visual functions. In 1992, 80% out of 120 children were multihandicapped. The registration of multihandicapped and blind children was in time, but too late for visually impaired children who had no other handicaps. Ophthalmological diseases and disorders were evaluated and discussed. Thorough evaluation and good team work between special educators, therapists and doctors participating in the habilitation team are the basis for successful early intervention.
Spektrum Der Augenheilkunde | 1994
Andrea Langmann; Susanne Lindner; Klaus Mullner; F. Daniel; E. Kollegger
ZusammenfassungIn dieser retrospektiven Studie von 371 Patienten werden die Ergebnisse, die in unserer Spezialsprechstunde für „Vergrößernde Sehhilfen“ in den letzten 2 Jahren erzielt wurden, dargestellt. 265 der Patienten waren Pensionisten, 106mal wurde die vergrößernde Sehhilfe zur Weiterführung des Berufes bzw. für die weitere Berufsausbildung benötigt. Die Ergebnisse wurden entsprechend dieser Unterteilung in 2 Gruppen aufgelistet und untereinander verglichen, wobei folgende Punkte diskutiert werden:1.das Sehvermögen des besseren Auges und die zur Erzielung der Lesefähigkeit benötigten Vergrößerungen.2.die Ursachen, die zu der Visusabnahme geführt hatten.3.die verordneten Systeme und4.die Verwendungshäufigkeit dieser Systeme. Die seit einem Jahr regelmäßige Nachbetreuung der Patienten durch eine „Sehbehindertentrainerin“ bzw. der Schüler durch Sehbehinderten-Integrationslehrer und die computergestützte Erfassung der Daten dieser Patienten (Apple Macintosh System) ermöglichten eine genaue Auswertung.SummaryIn a retrospective study we reviewed the results of 371 patients with low vision aids. 265 patients were 65 years or older, in 106 cases the magnifying system was prescribed for working capability or education. The results of these two groupes were compared and the visual acuity, the causes for visual impairment, the magnification needed to achieve reading vision, the prefered magnifying system and the use of the low vision aid were discussed.
Documenta Ophthalmologica | 1994
Andrea Langmann; Susanne Lindner
Infantile hemangiomas affect about 5% (3% – 8%) of the population, showing a predilection for the face. After a phase of rapid enlargement between the 3rd and the 9th month of life, 70% regress by the age of six after a period of stability. 43% – 60% of the children with eye lid hemangiomas develop strabismic, anisometropic, or deprivation amblyopia. Previous studies found the majority of cases resulting from anisometropia (especially asymmetric astigmatism) rather than strabism or occlusion of the visual axis. Several methods of treatment — surgical excision, irradiation, sclerosing agents, systemic steroids, ligation, cryotherapy — have been used but all with a risk of local or systemic complications. Local injections of steroids are a simple method of therapy with a high rate of resolution of hemangiomas, but still with a high degree of bad visual output because of persistent astigmatism. In four children with asymmetric astigmatism (axis of astigmatism towards the hemangioma) in which the injection was given at the beginning of the phase of enlargement, amblyopia could be avoided by preventing corneal steepening from becoming permanent.