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Featured researches published by M. Parzeller.


Forensic Science Medicine and Pathology | 2006

Sudden cardiovascular death associated with sexual activity

M. Parzeller; Roman Bux; Hansjörgen Bratzke

In recent discussions about potency-enhancing drugs such as sildenafil, health hazards associated with sexual activity have attracted increasing attention (1). In a medicolegal postmortem study performed in the Center of Legal Medicine at the University Hospital in Frank furt/Main over a 33-year period (1972–2004), about 32,000 forensic autopsies revealed 68 (0.22%) natural deaths occurring during sexual activity. Except for 5 women (7.4%; average age 39.8 years), in most cases, men were involved (92.6%; average age 59.1 years). The most frequent cause of death was myocardial infarction (n=28; 41.2%). In three cases, pericardial tamponade accompanied by myomalacia were observed. In 20 patients (29.4%), coronary artery disease (CAD) without signs of acute myocardial infarction (MI) was diagnosed. The medical history of 19 of the deceased indicated previous MI. There were seven cerebral hemorrhages (10.3%). The annual incidence of sudden cardiovascular death during sexual activity is estimated to be 1.9 per 1000 autopsies for men and 0.16 per 1000 autopsies for women (1). It is necessary to inform patients with CAD about prodromes and risk in relation to any form of physical and/or emotional stress.


Medizinische Klinik | 1999

Organpathologische Ursachen des akuten Sporttodes

M. Parzeller; Manfred Kind

BACKGROUND Accordance of all studies concerning the distribution of causes of cardiovascular sports deaths can only be registered in the dominating role of coronary heart disease and myocardial infarction among athletes > 35 years. In North America a predominance of hypertrophic cardiomyopathy among younger sportsmen (< or = 35 years) is described. This study investigates the conditions in the German speaking countries in central Europe. PATIENTS AND METHODS The present prospective and retrospective 1.5-year (July 1996 to December 1997) study is based on post-mortem examinations of 28 institutes of pathology and forensic medicine in Germany, Austria and German speaking Switzerland. RESULTS Twelve out of 113 cases (10.6%) were females, their age being significantly lower (27.8 years, sd = 15.2) than the age of the males (37.5 years, sd = 16.5). Eighty sports deaths (70.8%) were caused by cardiovascular reasons, 33 sports deaths (29.2%) were traumatic in origin. The main cause of cardiovascular deaths of the older athletes (> 35 years) was the coronary heart disease (84.1%). The main reasons for cardiovascular deaths of younger athletes (< or = 35 years) were the coronary heart disease (36.1%) and myocarditis (30.6%). A case of hypertrophic cardiomyopathy was not registered. Most of sports deaths happened in soccer (28), jogging (15), walking (8), cycling (7) and skiing (7). Most of traumatic sports deaths were registered in aerial sports. Four ball players (soccer n = 3, handball n = 1) and 1 motor cyclist suffered from a thrombosis after an orthopedic injury and died due to a consecutive pulmonary embolism. CONCLUSIONS The distribution of cardiovascular sports deaths displays astonishing regional differences. In contrast to North America anatomical-pathological studies of German speaking countries do not show any dominance of hypertrophic cardiomyopathy among younger athletes, although the pathologists in recent investigations knew the results of Maron. Possible explanations for this phenomenon might be varying selections of patients (top-performance athletes and hobby sportsmen) or a different genetical background.Zusammenfassung□ HintergrundHinsichtlich der Verteilung der kardiovaskulären Todesfallursachen im Sport stimmen die meisten Studien überein, daß bei den über 35jährigen die koronare Herzkrankheit bzw. ihre Folgen dominieren. Bei den jüngeren Sportlern (≤35 Jahre) wird in nordamerikanischen Untersuchungen meist von einer Dominanz der hypertrophen Kardiomyopathie berichtet. Die vorliegende Studie überprüft diese Vorgaben in den deutschsprachigen Ländern Mitteleuropas.□ Patienten und MethodenDie vorliegende retrospektiv-prospektive Studie über den Zeitraum von anderthalb Jahren (Juli 1996 bis Dezember 1997) basiert auf dem Datenmaterial von 28 Instituten für Pathologie und Rechtsmedizin in Deutschland, Österreich und der deutschsprachigen Schweiz.□ ErgebnisseVon den 113 erfaßten Sporttodesfällen entfallen zwölf auf Frauen (10,6%), deren Altersdurchschnitt mit 27,8 Jahren (s=15,2) signifikant niedriger als bei den Männern mit 37,5 Jahren (s=16,5) lag. 80 Sporttodesfälle (70,8%) waren kardiovaskulär, 33 traumatisch (29,2%) bedingt. Von den kardiovaskulären Todesfällen rangierte bei den über 35jährigen die koronare Herzkrankheit mit 84,1% weit vor allen anderen Ursachen. Bei den unter 35jährigen beliefen sich die Anteile der koronaren Herzkrankheit und der Myokarditis auf jeweils 36,1% und 30,6%. Eine hypertrophe Kardiomyopathie wurde nicht registriert. Die am häufigsten betroffenen Sportarten waren Fußball (28), Joggen (15), Wandern (acht), Radfahren (sieben) und Skisport (sieben). Bei den traumatischen Todesfällen betraf der Hauptanteil den Luftsport. Vier Ballspieler (Fußball n=3, Handball n=1) sowie ein Motorradrennsportler verstarben nach primärer Verletzung des Bewegungsapparats und konsekutiver Beinvenenthrombose letztlich an den Folgen einer Lungenembolie.□ SchlußfolgerungHinsichtlich der Verteilung der kardiovaskulären Todesfallursachen im Sport bestehen vor allem bei den jüngeren Athleten erhebliche regionale Unterschiede. Im Unterschied zu Nordamerika lassen pathologischanatomische Studien aus dem deutschen Sprachraum keine Dominanz der hypertrophen Kardiomyopathie erkennen, wobei gerade in den jüngeren Studien die Pathologen die Ergebnisse Marons kannten und für diese Diagnose des plötzlichen Sporttodes „sensibilisiert” waren. Als denkbare Erklärungen bieten sich eine unterschiedliche Selektion des Krankengutes (Breitensportler, Spitzensportler) oder verschiedene genetische Grundlagen an.Abstract□ BackgroundAccordance of all studies concerning the distribution of causes of cardiovascular sports deaths can only be registered in the dominating role of coronary heart disease and myocardial infarction among athletes >35 years. In North America a predominance of hypertrophic cardiomyopathy among younger sportsmen (≤35 years) is described. This study investigates the conditions in the German speaking countries in central Europe.□ Patients and MethodsThe present prospective and retrospective 1.5-year (July 1996 to December 1997) study is based on post-mortem examinations of 28 institutes of pathology and forensic medicine in Germany, Austria and German speaking Switzerland.□ ResultsTwelve out of 113 cases (10.6%) were females, their age being significantly lower (27.8 years, sd=15.2) than the age of the males (37.5 years, sd=16.5). Eighty sports deaths (70.8%) were caused by cardiovascular reasons, 33 sports deaths (29.2%) were traumatic in origin. The main cause of cardiovascular deaths of the older athletes (>35 years) was the coronary heart disease (84.1%). The main reasons for cardiovascular deaths of younger athletes (≤35 years) were the coronary heart disease (36.1%) and myocarditis (30.6%). A case of hypertrophic cardiomyopathy was not registered. Most of sports deaths happened in soccer (28), jogging (15), walking (8), cycling (7) and skiing (7). Most of traumatic sports deaths were registered in aerial sports. Four ball players (soccer n=3, handball n=1) and 1 motor cyclist suffered from a thrombosis after an orthopedic injury and died due to a consecutive pulmonary embolism.□ ConclusionsThe distribution of cardiovascular sports deaths displays astonishing regional differences. In contrast to North America anatomical-pathological studies of German speaking countries do not show any dominance of hypertrophic cardiomyopathy among younger athletes, although the pathologists in recent investigations knew the results of Maron. Possible explanations for this phenomenon might be varying selections of patients (top-performance athletes and hobby sportsmen) or a different genetical background.


Drug Testing and Analysis | 2011

The punishment of gene doping – The relation between WADA prohibited lists, German Medicinal Products Act, German Doping Agents Amounts Ordinance, and Basic Law of the Federal Republic of Germany

M. Parzeller

The genetic constitution of athletes influences efficiency. Knowledge of genetic influences provides an opportunity for medical diagnostic and therapeutic attempts. Beside risks and therapeutic aspects, however, the possibilities of abuse for gene doping purposes in sports also exist. Genetic screening or gene therapy may have an advantage for athletes who use these methods. In juridical comments, it is pointed out that gene doping so far plays no role in sports, but that the legislator must consider a development in this area. Preventing abuse requires legal regulations. These regulations can include sanctions. This paper deals with the gene doping prohibition of the World Anti-Doping Agency (WADA) as confirmed and accepted by the monitoring group according to Articles 10 and 11 of the European Anti-Doping Convention by the Council of Europe, the prohibition of (gene) doping in sports of the German Medicinal Products Act (Arzneimittelgesetz - AMG) and the German Doping Agents Amounts Ordinance (Dopingmittel-Mengen-Verordnung-DmMV) of the German Federal Ministry of Health (BMG). The comprehensibility of the doping ban on the norm addressee was tested with a questionnaire. In connection with legal regulations of the German constitution, gene doping is discussed and problems which may arise by a state doping prohibition are pointed out.


Sports Orthopaedics and Traumatology Sport-Orthopädie - Sport-Traumatologie | 2004

WISSENSCHAFTLICHER BEITRAG: Ärztliche Werbung: “Akquisition als solche ist nicht berufswidrig”

Jürgen Pauly; M. Parzeller

Zusammenfassung Werbung durch Arzte war jahrzehntelang restriktiv bewertet und oft als Verstos gegen die Berufsordnung sanktioniert worden. In den letzten Jahren hat die hochstrichterliche Rechtsprechung eine Trendwende vollzogen, die sachgerechte Informationen auch mit werbendem Charakter fur zulassig erachtet.


Sports Orthopaedics and Traumatology Sport-Orthopädie - Sport-Traumatologie | 2002

Akuter Myokardinfarkt beim Sport

M. Parzeller

Zusammenfassung Plotzliche Todesfalle treten beim Sport mit einer Haufigkeit von 1/100.000 auf. Bei den uber 35-Jahrigen dominiert die Koronare Herzkrankheit. Im Fall eines 33-jahrigen Fusball-Hobbyspielers ereignete sich ein akuter Hinterwandinfarkt ohne Prodromi. In diesem Zusammenhang wird auf die Bedeutung allgemein erreichbarer Fruhdefibrillationsprojekte hingewiesen.


Kritische Vierteljahresschrift für Gesetzgebung und Rechtswissenschaft | 2004

Gewebe- und Organtransplantation – Verfehlte und praxisfremde Regelungen im Transplantationsgesetz

M. Parzeller; Claudia Henze; H. Bratzke

Durch das 1997 in Deutschland in Kraft getretene »Gesetz über die Spende, Entnahme und Übertragung von Organen« (TPG) wurde der Bereich der Organund Gewebetransplantation gesetzlich kodifiziert. Nach langer Entwicklung, mit zahlreichen nicht durchgeführten Gesetzgebungsvorhaben, wurde zunächst die eingetretene Rechtsklarheit gelobt und das TPG zu den wichtigsten rechtsund gesundheitspolitischen Reformvorhaben der Nachkriegszeit gezählt. Ein wesentliches Motiv für den Gesetzgeber zur Verabschiedung des TPG bestand darin, einen Handlungsrahmen für Organtransplantationen festzulegen und hierdurch sowohl für den Organempfänger als auch für den Organspender umfassende Rechtssicherheit zu gewährleisten. Zum anderen sollte auch für die an einer Transplantation beteiligten Ärzte eine Grundlage geschaffen werden, auf der sie ihre Entscheidungen absichern können. Das neue Gesetz sollte entscheidend dazu beitragen, das Vertrauen der Bevölkerung in die Rechtmäßigkeit der Transplantationsmedizin und die damit zusammenhängenden Verfahren zu stärken und weiterzuentwickeln, um die stetig zurückgehende Spendenbereitschaft in der deutschen Bevölkerung zu überwinden. Des Weiteren befürchtete man Schwierigkeiten bei der innereuropäischen Organverteilungsgerechtigkeit, da die deutschen Transplantationszentren über die Stiftung Eurotransplant in den Niederlanden (Leiden) deutlich mehr Organe aus den Nachbarländern erhielten als zur Verfügung stellten. Zudem waren diverse Strafbarkeitslücken deutlich geworden, die mit Hilfe des Gesetzes umfassend geschlossen werden sollten. In Nichtannahmebeschlüssen hat das Bundesverfassungsgericht Bedenken der Beschwerdeführer gegen das TPG, insbesondere wegen eines Verstoßes gegen das Zitiergebot des Art. 19 I 2 GG, gegen das rechtsstaatliche Bestimmtheitserfordernis aus Art. 103 II GG, gegen das Recht auf Leben und körperliche Unversehrtheit aus


Rechtsmedizin | 2015

„Ärztliche“ Aufklärung durch Studierende der Medizin

A. Blank; J. Dreßler; M. Parzeller

ZusammenfassungDas Selbstbestimmungsrecht und die körperliche Unversehrtheit des Patienten sind grundrechtlich geschützte Güter. Zur Legitimation eines ärztlichen Heileingriffs bedarf es daher der Einwilligung des Patienten. Dieser ist vorher durch den Arzt ordnungsgemäß aufzuklären. Inwieweit diese wichtige ärztliche Aufgabe an andere Ärzte, Pflegepersonal oder insbesondere Medizinstudierende delegiert werden darf, ist rechtlich umstritten. Zwar wertet das Oberlandesgericht (OLG) Karlsruhe in einem Urteil aus 2014 für einen Fall aus 2008 eine Delegation an eine Studierende im praktischen Jahr (PJ) unter bestimmten Voraussetzungen für zulässig. Unter Berücksichtigung der Vorgaben des Patientenrechtegesetzes (PatRG) und seiner Begründung könnte eine Delegation an Studierende aber möglicherweise unzulässig sein. Anhand der aktuellen Gesetzgebung, einschlägiger Rechtsprechung und Literatur wird kritisch analysiert, an welchen Personenkreis das ärztliche Aufklärungsgespräch delegiert werden kann. Eine solche Delegation setzt nach der (höchstrichterlichen) Rechtsprechung voraus, dass spezifische Voraussetzungen beachtet werden. Es wird über die Handhabung in der Praxis berichtet. Bei der aktuellen Bestandsaufnahme wird deutlich, dass sich das Spannungsverhältnis zwischen ärztlicher Ausbildung und dem Schutz des Patienten insbesondere aus den konkreten Vorgaben des PatRG bei einer Delegation der ärztlichen Aufklärung an Studierende nicht eindeutig lösen lässt. Eine Delegation an Studierende birgt somit selbst dann Haftungsrisiken, wenn die Aufklärung ordnungsgemäß und umfassend erfolgte.AbstractThe right of self-determination and physical integrity of the patient are fundamental rights protected by the German basic law; therefore, the patient has to consent to any medical measure undertaken by a physician. In order to reach an informed consent, the patient has to be adequately informed by the physician. It is legally disputed, whether this important task can be delegated to other physicians, nursing staff or medical students. In a verdict from 2014 concerning a case from 2008, the Higher Regional Court in Karlsruhe declared the delegation to a final year medical student to be permissible under certain prerequisites. However, taking the legal requirements and the explanatory memorandum of the patient rights act (PatRG) into account, the delegation to medical students could be impermissible. To which groups the information of the patient can be delegated is analyzed using the recent legislation, relevant jurisdiction and the literature. According to the jurisdiction of the Federal High Court of Justice such a delegation requires specific requirements to be complied with. This article reports on how this is dealt with in the practice. It becomes apparent that with respect to the delegation of information by medical students, there is no clear solution concerning the conflict between the training of medical students and patient protection. This is also the case when taking the patient rights act into account. Thus, the delegation to medical students leads to liability risks even when the information to the patient was conducted in a proper and comprehensive manner.


International Journal of Legal Medicine | 2014

Brain weight in completed suicide and other cases of death-comparison of recent and previous studies

B. Zedler; B. Flaig; Hanns Ackermann; M. Parzeller; H. Bratzke

BackgroundThe weight of human brains is subject of numerous scientific research studies particularly in anatomy, pathology, and forensic medicine. Just a few investigations deal with a possible correlation between psychiatric disorders, especially suicidality, and brain weight. The results are contradictory.AimsThis study aims to find out if postmortem brain weight is higher in suicide victims considering the discrepancies of previous studies.MethodIn a retrospective study, the weight of brains obtained by autopsies performed in the Institute of Legal Medicine in Frankfurt, Germany, was evaluated. Data of 99 suicide cases (64 males, 35 females) were compared with those obtained from similar number cases of sudden death in a matched pair analysis. In each case, body weight, height, and body mass index were also taken into account.ResultsNo significant differences in brain weight were found in suicide victims compared to those of the control group.ConclusionsThe brain weight depends on various parameters such as gender, age, body height, and weight. The selection criteria for suicide cases as well as for the corresponding control population are essential in evaluating the brain weight in suicide.


Sports Orthopaedics and Traumatology Sport-Orthopädie - Sport-Traumatologie | 2004

WISSENSCHAFTLICHER BEITRAG: Die ärztliche Schweigepflicht unter besonderer Berücksichtigung der ärztlichen Betreuung von Hochleistungs- und Profisportlern

M. Parzeller; Maren Wenk

Zusammenfassung Die arztliche Schweigepflicht wurde schon in der Antike als “Heilige Pflicht” des Arztes beschrieben. In Deutschland ist die arztliche Schweigepflicht auch zum Schutz des informationellen Selbstbestimmungsrechts des Patienten in zahlreichen Vorschriften normiert; Verstose konnen sanktioniert werden. Bei medizinischen Untersuchungen von Leistungssportlern, z. B. bei Erkrankungen, kann fur den Arzt aufgrund des offentlichen und medialen Interesses Konfliktpotential im Hinblick auf seine arztliche Schweigepflicht entstehen.


Sports Orthopaedics and Traumatology Sport-Orthopädie - Sport-Traumatologie | 2003

CASE REPORT: Locked-in-Syndrom bei einem Fußballspieler nach Contusio cordis mit tödlichem Verlauf

M. Parzeller

Zusammenfassung Nach einem Zusammenprall bei einem Wettkampfspiel trat bei einem 26-jahrigen Fusballspieler eine zunehmende neurologische Symptomatik auf. Es entwickelte sich das klinische Bild eines Locked-in-Syndroms. Im weiteren Verlauf verstarb der Sportler im septischen Schock. Nach Datenlage aus der Versicherungsakte werden Unfallhergang, Krankheitsverlauf, arztliche Masnahmen und Diagnosen sowie differentialdiagnostische Uberlegungen neben einer Literaturubersicht zur Contusio cordis und zum Locked-in-Syndrom vorgestellt.

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B. Zedler

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